Je hond FYSIEK afstraffen??

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Hutcherson

Berichten: 7349
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-19 23:23

Nikass schreef:
Mendy1984 schreef:
als een hond gecorrigeerd wordt dmv een flinke knauw
of een paard door een flinke trap of beet is dat dan ook onkunde van het dier wat de opvoeding doet?


Omdat jij blijkbaar van vergelijkingen houdt heb ik voor jou een andere vraag:
Als jij als kind hoogtevrees hebt en niet kunt zwemmen, en jouw ouders eisen van jou dat je van de hoge duikplank springt. Omdat jij dat niet durft aarzel je, waarna je ouders je onverwacht met een harde zet van die duikplank duwen. Wat heb jij dan geleerd? Heb jij dan geen hoogtevrees meer en heb jij dan ineens geleerd om te zwemmen?


Dit is appels met peren.
Als mijn hond angstig is om naar iets toe te gaan, of voor vuurwerk. Neem ik hem in mijn armen en troost ik hem.
Maar als mij hond of kind niet naar mijn veelvuldige waarschuwingen luistert en alsnog als een draak van mij wegloopt en nog net niet zegt 'nenenenneee ik luister lekker toch niet' en doet alsof ik zn kont kan kussen en tettert de straat op. Hell yes dat ik zowel hond als kind in het nekvel grijp en zeer stevig toespreek.
Verhoudingen tussen mens en dier zijn niet gelijk. Dat kan gewoon niet want een dier kan niet denken zoals wij en zij kunnen een mens gewoon verwonden (of zichzelf).
De relatie moet altijd liefdevol, respectvol en rechtvaardig zijn.
Maar ik ga echt niet mijn hond lieflijk toespreken als ie achter een kat of jonge eendjes aan wil jagen. Ik ben dat voor met mijn stem en schakel vrij snel over op fysieke correctie want de drift bouwt erg snel op. Dat zit er nu eenmaal in en kunnen we uiteindelijk in het voordeel gebruiken (werken) maar niet om andere dieren op te jagen.

Nikass

Berichten: 16683
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-19 23:26

Als je eigen hond bij een training in je arm hangt is dat toch echt je eigen onkunde en/of inschattingsfout. Jammer dat je je hond daarvoor straft. Net als wanneer je je hond in een situatie brengt (sport of werk) waar je hem niet meer kunt controleren (drift) en er dan maar een stroomband omhangen. -O-

Helaas blijkt uit dit topic dat er een bijzonder groot gebrek aan basiskennis over honden is. Hoe leren ze? Waarom doen ze wat ze doen? Hoe buig je ongewenst gedrag om? "schuldbewust" dat zegt echt genoeg...

Erger nog is dat het blijkbaar acceptabel is om een hond op een manier te behandelen welke een strafbaar feit zou zijn als het een kind was geweest.
En er nog genoegen in te scheppen ook. ;(

Een paar goede posts gelezen; DezeNaam, Sclimpre, KimD (en misschien vergeet ik nog iemand, excuus) Gelukkig zijn jullie er ook nog. ;)

Ik ga dit topic verlaten want het stuit me teveel tegen de borst hoe het mishandelen van honden hier goed gepraat wordt.
Ja mishandeling. Ik heb het niet over je hond voor een auto weg redden, en ook niet over onbedoelde fouten die we allemaal maken.
Maar wel over het weloverwogen je hond een trap geven, opsluiten, tegen de grond drukken, een ruk in zijn nek geven, knijpen, in zijn nekvel pakken en wat al niet meer, uit een misplaatst gevoel van superioriteit.

Hoef ik niet bij te horen :r
Ik ga lekker van mijn honden genieten, mijn unieke trouwe maatjes, en onze prettige verstandhouding. :evaw:

beatje
Berichten: 5970
Geregistreerd: 05-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-19 23:40

Amy111 schreef:
Ik vind deze reacties ook wel weer ver gaan...
Ja ik vind inderdaad dat een hond maar gewoon te luisteren heeft en heb inderdaad geen moeite met straffen. Maar dat betekent niet dat ik niet van mijn hond houd en dat maakt me ook nog niet gelijk een sadist... :( Je kunt het echt wel helemaal met mij oneens zijn maar laten we alsjeblieft respectvol blijven!

Voor iemand zoals jij die zijn hond mishandeld , want dat is wat je is doet als je hem regelmatig
Hard aanpakt kan ik echt geen respect opbrengen. Ik ga je adviseren om dringend een goede curses bij tinley of zo te volgen. Ik mag echt hopen dat je je paard beter behandeld. Er zijn zoveel nieuwe inzichten qua opvoeding bij honden, als ik als oude taart nog kan omscholen moet het voor jonge mensen toch helemaal makkelijk zijn.

Maar gezien de reactie's op het topic van de e-collar en het verbod er van ,verbaast het me niet dat ook in dit topic slaan en schoppen als normaal beschouwd word . Want ook een harde tik op kop of snuit is gewoon slaan

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33789
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Je hond FYSIEK afstraffen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-19 00:00

Hond is inmiddels 12 en doet dit soort dingen niet meer. Maar onze zeer slimme en doortrapte teef. (terrier x labrador x mechelse herder) Wist het altijd te presteren om de straat uit te rennen, de hoek om en dan naar het bungalowpark achter ons. Om bij de containers te vreten. En dan weet ze dat het een aantal minuten duurt voordat jij daar ook bent, en dan kan ze mooi schrokken. En dan rende ze snel terug naar huis zodra ze zag dat jij er aan kwam rennen. _O-
Maar dan kreeg ze ook altijd een bemoedigende schop onder haar te dikke kont in de richting van huis als ze niet al snel terug gerend was. Ook eten van tafel pakken werd gecorrigeerd met een tik als we snel genoeg waren. Maar dat zijn wel extreme gevallen, en alleen heterdaad natuurlijk he. Achteraf je hond kauwend op een pond kaas op het terras vinden. Dan red je er niks meer aan. _O-

Arme hond die in het bos woont, altijd los mag en 1500m2 tuin heeft. Kent meer kunstjes en luistert inmiddels zeer goed. En met eten in je hand doen haar toch wat versleten oren het prima. Kan zowel op stem als handgebaren komen, zitten, blijven en af etc. Maar als 25% terrier en 50% labrador is eten en je eigen zin doordrammen erg belangrijk. En helaas weet ze dat "foei" geen consequentie heeft. Dus als ze echt paardenpoep wil eten kijkt ze je zo aan als je vooraf heel boos "Eh roos, Foei!!! Denk erom!!" zegt.

Afbeelding

En dan neemt ze een lekkere grote hap paardenpoep.

lor1_1984

Berichten: 12045
Geregistreerd: 03-12-03
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-19 00:03

Kabayo schreef:
Scrimple makkelijk gezegt maar veel mensen voeden hun hond niet op want alles is lief wat ie doet.

Mijn eigen hond heeft nooit gespeongen

De mijne wel.
Ben ruim een half jaar bezig geweest met het afleren ervan maar als iedereen loopt te kirren hoe schattig hij wel niet is en hem aanmoedigt schiet het niet op.
Na een half jaar van afleren en frustraties ben ik het over een andere boeg gaan gooien: goed opletten op de andere personen en waar nodig voorkomen.
Nu blijft hij netjes meelopen en op 4 pootjes als ze hem negeren, gaan ze tegen hem kirren en doen dan springt hij alsnog tegen ze op.
Hij komt er ook mee weg omdat hij klein en schattig is en hij weet het ook.
Net zoals hij weet dat hij iedereen dondersgoed kan manipuleren door lief te kijken met zijn grote bolle ogen. O:)

pompadour
Berichten: 1120
Geregistreerd: 10-06-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-19 00:11

Een hond hard handig aanpakken werkt meestal averechts.

Als een hond niet wil luisteren ,is vaak een spelletje van de hond.
Ik heb ruim 20 jaar jachttraining gedaan met mijn overleden flatcoated retrievers en nu met mijn huidige flatcoated retreiver.
Wij werken met meerdere commando's waar van een jachtfluit er 1 van is.
en met gebaren .
iets van wij leren is juist niet slaan.
van slaan wordt een hond bang voor je.
En dat is juist niet de bedoeling.
Wij moesten leuk gaan doen, want de hond moet zijn baasje leuk vinden.
Je voelt wel voor Jan met de korte achternaam staan.
Wilt de hond niet komen, weg lopen met je rug naar de hond toe.
Komt ie dan belonen. Helemaal in de hemel prijzen, ( al ben je kwaad op de hond). De hond aan de riem doen en een beloning brokje geven.

Anoniemk2
Berichten: 1487
Geregistreerd: 14-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-19 00:29

Volkomen mee eens Nikass. Het is te walgelijk voor woorden en de mishandelingen worden nog goed gepraat ook. Het verstand om een hond correct op te voeden zonder geweld en mishandelingen is ver te zoeken hier op een aantal personen na die hebben het gelukkig wel goed voor elkaar. Ik ben zelf zeker niet tegen corrigeren, maar wat ik hier allemaal lees daar draait mijn maag echt van om. We leven niet meer in de middeleeuwen dat er zo babaars met dieren moet worden omgegaan.

Als een hond niet luistert dan ben jezelf niet consequent genoeg en dan moet je niet je eigen tekortkomingen en frustraties op een dier gaan botvieren. In plaats daarvan ga je naar een hondencursus zodat je leert hoe je het beste met het gedrag van een hond kunt omgaan.

dierenfan
Berichten: 9611
Geregistreerd: 27-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-19 05:08

Mensen die in nekvel pakken om rustig te krijgen....

Doe je hond een halsband aan dan kun je het nekvel met rust laten. Simpel toch. Ze worden namelijk niet rustig omdat je trekt aan nekvel. Ze worden rustig omdat ze beperkt worden.

Heb je dus een hond die in bepaalde situaties altijd zulk onbehouwen druj gedrag vertoont maak dan dat je hem beperkt. Doe er een lijn aan of zet in een bench. Hoe simpel kan het zijn he

Als lijn aan de hond geen rust geeft dan eens goed nadenken over onderlinge relatie. Je moet een team vormen. Dominantie theorie ver weg gooien, versnipperen, bevriezen, nooit meer aan denken.

Leer onderhandelen en wel zo sneaky dat jij altijd het laatste woord hebt of tot mooie tussen oplossing. Scheelt hoop frustratie hoor.

En nogmaals ik ben ook maar een mens en heb ook mijn zwakke momenten. Ze gaan niet dood van een fysieke correctie en soms is een grens ernstig overschreden. Soms is een tot hier en NIET, echt niet!!! Verder en dit nooit meer de snelste manier om veiligheid te waarborgen. Echter stelselmatig fysiek moeten corrigeren dan zit er iets fout.

Bovendien noout vergeten als de hond fysiek terug gaat reageren door onmacht of frustratie dan brengt deze veel meer schade toe en is veel sterker. Laat het zover nooit komen.Denk niet dat dit jou nooit gebeurd. De meeste bijt incidenten gebeuren nog altijd binnen eigen gezin.

Jennyj01
Berichten: 5375
Geregistreerd: 25-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-19 06:31

Sunnda schreef:
Weer zo'n heerlijke aanname:
'Want dat werkt het snelst'.

Ik ga niet discussieren met iemand die voor mij en anderen denkt te kunnen invullen waarom en hoe we iets doen, zonder ook maar enige kennis te hebben.
(Of op jouw stijl van discussieren: met een dierenknuffelaar die alleen maar koetsiekoetsie roept tegen elke hond en denkt dat een dikke knuffel elk probleem oplost)


Kom op zeg, doe niet zo kinderachtig. Er is niks mis mee om nog niet zo handig te zijn in het opvoeden van je hond. De een heeft meer kunnen oefenen en heeft er meer gevoel voor. Maar je eigen tekort koming op deze manier proberen te verdoezelen maakt dat je enorm dom over komt. En dat kan toch ook niet de bedoeling zijn.

akishino
Berichten: 1871
Geregistreerd: 18-05-10
Woonplaats: brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-19 07:30

maria1990 schreef:
Volkomen mee eens Nikass. Het is te walgelijk voor woorden en de mishandelingen worden nog goed gepraat ook. Het verstand om een hond correct op te voeden zonder geweld en mishandelingen is ver te zoeken hier op een aantal personen na die hebben het gelukkig wel goed voor elkaar. Ik ben zelf zeker niet tegen corrigeren, maar wat ik hier allemaal lees daar draait mijn maag echt van om. We leven niet meer in de middeleeuwen dat er zo babaars met dieren moet worden omgegaan.

Als een hond niet luistert dan ben jezelf niet consequent genoeg en dan moet je niet je eigen tekortkomingen en frustraties op een dier gaan botvieren. In plaats daarvan ga je naar een hondencursus zodat je leert hoe je het beste met het gedrag van een hond kunt omgaan.


Wat is voor jou dan een correctie en wat is mishandeling?
Er zijn (hier in de buurt tenminste) maar weinig goede hondencursussen die gaan voor opvoeden ipv "kunstjes" leren en met verstand van verschillende soorten honden en hun omgang.



Mijn honden krijgen zoals ik eerder aangaf wel eens een correctie (rukje aan de lijn of een por op de flank ivm fixeren) en dit voelt voor mij echt niet als mishandeling of een slechte opvoeding. Mijn honden zijn goed opgevoed ondanks het "moeilijke" ras. En ik merk dat ik een hele goede (vertrouwens)band heb met ze. Die correctie heeft bij ons dus zeker geen impact op onze band.

Amy111

Berichten: 79
Geregistreerd: 05-05-14
Woonplaats: Almere

Re: Je hond FYSIEK afstraffen??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-19 07:45

Ik snap dat het overkomt dat ik m'n hond alleen maar aan het mishandelen ben, maar geloof me dat is echt niet waar. Ik houd ontzettend veel van haar en ze krijgt elke dag enorm veel liefde aandacht en speeltijd. Maar ik voed haar ook streng op, en nee ze is niet bang voor me, nerveus of agressief. Het is een hele blije maar ook hardleerse hond en ik wil graag dat ze altijd luistert.
De reden dat ik wil weten hoe hard anderen corrigeren is zodat ik bij mezelf juist kan kijken of ik het te hard doe en of dat dus een veelgebruikte manier van opvoeden is. Mocht nou iedereen zwaar tegen elke vorm van fysiek straffen zijn dan zou ik toch erg aan mijn vriendinnen en mijzelf gaan twijfelen. Maar ik merk in het topic dat er een fysieke correctie bij veel van ons wel werkt.
Daarnaast ben ik ook helemaal niet zo sterk, dus ik mag dan misschien relatief vaak straffen, ik denk niet dat ik mijn hond mishandel!
Ik snap dat je je zorgen maakt als je alleen een beeld vormt van onze strafmomenten, maar weet alsjeblieft dat er meer liefdevolle en speelse momenten zijn! Dit topic is uit interesse en om te kijken hoe streng ik ben vergeleken met de gemiddelde bokker!

capopjekop

Berichten: 30653
Geregistreerd: 30-11-03

Re: Je hond FYSIEK afstraffen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-19 08:01

Maar zoals je merkt heeft iedereen een ander beeld bij fysiek straffen. Sommige vinden een por al dierenmishandeling hier. En anderen vinden slaan en schoppen normaal. Dus ik zou als ik jouw was een goede hondenschool zoeken. Want hoewel ik een zacht tikje of porretje weleens gebruik is het niet normaal als je dat regelmatig nodig hebt. Dan gaat er toch ergens iets fout.

rockwitch

Berichten: 11727
Geregistreerd: 16-08-07
Woonplaats: Oosterhout NB

Re: Je hond FYSIEK afstraffen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-19 08:18

Ondanks dat onze hond dus wel eens iets harder is aangepakt, omdat ze dingen deed die of gevaarlijk voor haar waren, of als ze dus iets uit uit de handen van mijn kinderen jatte, wordt ze verder gewoon positief opgevoed, bij haar is eigenlijk mijn stem verheffen altijd wel genoeg. Maar ze is wel enorm aan het puberen en in het park is ze er dus wel eens tussenuit gepiept. En dan ben ik echt heel blij als ze terug komt, maar onderhuids kook ik. Al weet ik dat haar dan nog corrigeren geen zin meer heeft. Maar nu weet ik dus wel dat ze het doet en kan ik, proberen, het voor te zijn. Door als ik aan haar houding zie dat ze op het punt staat om een sprintje te trekken, mijn mond open te trekken. Vaak lukt het. Nog niet altijd. Maar goed het is een kwestie van volhouden en opletten.

LoveGlove

Berichten: 7916
Geregistreerd: 28-01-14
Woonplaats: Op een planeet genaamd aarde

Re: Je hond FYSIEK afstraffen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-19 08:38

Ik ga het nog eens vragen. Zullen we het vriendelijk houden en elkaars mening respecteren? Dit is iets waar de meningen veel over zijn verdeeld, en dat mag. Maar respecteer elkaar er dan wel in. Ik denk dat er helemaal niemand in dit topic is die met opzet zijn hond wil mishandelen of (onnodig) pijn doen. En iedereen doet zijn best om zijn hond op een goede manier op te voeden. En ik denk dat er niet alleen maar één specifieke goede manier voor is. Ik denk dat er meerdere goede manieren voor zijn. Dus ga elkaar niet beoordelen daarop, want dat zie ik wel gebeuren. Ik zie mensen die “aangevallen” worden (naar mijn perspectief) voor hun manier van opvoeden. Dat hoeft toch niet? Zelf doe je het ook niet perfect. Niemand doet dat hier. Perfect bestaat niet. Dus houdt het aub vriendelijk. Je mag het oneens zijn met elkaar. Ik ben het ook niet eens met iedereen hier. Maar we moeten elkaar wel in elkaars waarden laten.

Jis_

Berichten: 11585
Geregistreerd: 13-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-19 08:58

Amy111 schreef:
Ik vind deze reacties ook wel weer ver gaan...
Ja ik vind inderdaad dat een hond maar gewoon te luisteren heeft en heb inderdaad geen moeite met straffen. Maar dat betekent niet dat ik niet van mijn hond houd en dat maakt me ook nog niet gelijk een sadist... :( Je kunt het echt wel helemaal met mij oneens zijn maar laten we alsjeblieft respectvol blijven!



Je komt wel erg autoritair over.


Ik heb hier een herplaatser die de eerste week bij ons onder de tafel dook toen ik een stokbrood van het aanrecht pakte, slaan en schoppen is nooit de manier, bij geen een hond. Los het op een honden manier op als je dan toch een keer moet straffen, wat doen honden bij elkaar. Ze slaan en schoppen elkaar niet en ze stoppen elkaar ook niet voor straf in een hokje. Leer om te gaan met je hond op de honden manier, dan begrijpt je hond je ook sneller. Als je timing ook goed is.

Froukje
Forever young

Berichten: 10837
Geregistreerd: 09-02-08
Woonplaats: Uithuizermeeden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-19 09:00

Mwah, je hond stelselmatig schoppen omdat ie niet luistert is inderdaad te gek voor woorden maar ik heb dat ook wel eens gedaan en de volgende hond die mij in mijn arm bijt krijgt rustig weer een schop.

Niet álles is met lieve woordjes op te lossen en soms moet je voor je eigen veiligheid wel actie ondernemen. Zéker als de baas er bij staat, er naar kijkt maar niet eens het verstand heeft om zijn eigen hond te corrigeren.

Jis_

Berichten: 11585
Geregistreerd: 13-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-19 09:04

Froukje schreef:
Mwah, je hond stelselmatig schoppen omdat ie niet luistert is inderdaad te gek voor woorden maar ik heb dat ook wel eens gedaan en de volgende hond die mij in mijn arm bijt krijgt rustig weer een schop.

Niet álles is met lieve woordjes op te lossen en soms moet je voor je eigen veiligheid wel actie ondernemen. Zéker als de baas er bij staat, er naar kijkt maar niet eens het verstand heeft om zijn eigen hond te corrigeren.


Als een dierbare van mij wordt aangevallen door een hond vind ik dat een hele andere situatie, dan doe ik er alles aan om mijn kind hond te beschermen, maar dan nog denk ik niet dat slaan schoppen niet de oplossing is en kan de situatie juist verergeren.

Froukje
Forever young

Berichten: 10837
Geregistreerd: 09-02-08
Woonplaats: Uithuizermeeden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-19 09:09

Vertel, wat wil je doen dan? Je staat bij iemand voor de deur, hond is binnen en baasjes ook. Baasjes besluiten met hond achterom te komen en de hond (formaat forse Sint Bernard) is eerder bij je dan de baasjes en hangt direct in je arm, en dan ook echt letterlijk.
Hoe wil je zonder slaan en schoppen je eigen arm redden?

Jis_

Berichten: 11585
Geregistreerd: 13-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-19 09:17

Froukje schreef:
Vertel, wat wil je doen dan? Je staat bij iemand voor de deur, hond is binnen en baasjes ook. Baasjes besluiten met hond achterom te komen en de hond is eerder bij je dan de baasjes en hangt direct in je arm, en dan ook echt letterlijk.
Hoe wil je zonder slaan en schoppen je eigen arm redden?


Ik zou hem, met mijn andere hand, bij zijn keel grijpen en dicht knijpen.
Stel dat je een hond van jouw hond af wil halen dan helpt een vinger in de anus drukken goed. Je kunt beter een schrik moment creëren dan gaan slaan en schoppen.

Lughnassadh

Berichten: 1803
Geregistreerd: 11-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-19 09:40

Jis_ schreef:
Froukje schreef:
Vertel, wat wil je doen dan? Je staat bij iemand voor de deur, hond is binnen en baasjes ook. Baasjes besluiten met hond achterom te komen en de hond is eerder bij je dan de baasjes en hangt direct in je arm, en dan ook echt letterlijk.
Hoe wil je zonder slaan en schoppen je eigen arm redden?


Ik zou hem, met mijn andere hand, bij zijn keel grijpen en dicht knijpen.
Stel dat je een hond van jouw hond af wil halen dan helpt een vinger in de anus drukken goed. Je kunt beter een schrik moment creëren dan gaan slaan en schoppen.

Als mijn Duitse Herder in jouw arm gaat hangen dan knijp jij echt niet heel rustig met je andere hand in zijn keel. Dat win je niet. Nu is mijn Duitser een vriendelijke knul zolang jij dat ook bent dus hij hangt niet zomaar in je arm.
Idem voor dat tweede. Geen hond die tijdens een vechtpartij onderling rustig blijft staan zodat jij hem een schrikmoment kan bezorgen.

Ook ik ben van het positief opvoeden maar heb wel een grens. Mijn lab is een makkelijke hond die je heel makkelijk positief kunt opvoeden. Veel will to please en vrolijke fladder. Mijn Duitse Herder is toch een wat ander kaliber. Al is een fysieke correctie nog steeds heel zeldzaam. En gaat die nooit verder dan een por.
Ik ben ook niet van de extremen en geloof niet dat je alleen maar positief op kan voeden. Of alleen maar negatief. Ik kijk naar wat bij mijn hond past. Of paard. Er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden en die hoeven echt niet negatief te zijn.

pompadour
Berichten: 1120
Geregistreerd: 10-06-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-19 09:45

Froukje schreef:
Mwah, je hond stelselmatig schoppen omdat ie niet luistert is inderdaad te gek voor woorden maar ik heb dat ook wel eens gedaan en de volgende hond die mij in mijn arm bijt krijgt rustig weer een schop.

Niet álles is met lieve woordjes op te lossen en soms moet je voor je eigen veiligheid wel actie ondernemen. Zéker als de baas er bij staat, er naar kijkt maar niet eens het verstand heeft om zijn eigen hond te corrigeren.

Een hond schoppen en slaan valt onder dierenmishandeling. En het is niet raar dat zo'n hond zijn eigen baasje aanvalt.

Froukje
Forever young

Berichten: 10837
Geregistreerd: 09-02-08
Woonplaats: Uithuizermeeden

Re: Je hond FYSIEK afstraffen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-19 09:47

Lezen is een kunst. Mijn eigen hond bijt niet hoor :')

Helaas die van anderen af en toe wel.

Elan_GV
Berichten: 2024
Geregistreerd: 22-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-19 09:48

xmcw schreef:
Nee, echt nooit, puur omdat dit bij onze hond gewoon niet werkt. Ik corrigeer hem wel met stem en gebaren, daar luistert hij wel naar, maar hij leert vooral door juist zijn goede gedrag te belonen.
Ik ben van mening dat elke hond op een andere manier leert en dat dat ook door de jaren heen nog kan veranderen. Ik vind dat je als baasje je trainingsmethode op je hond moet aanpassen en dus een methode kiest die bij je hond past.


Precies dit, mijn ene hond is heel braaf en blaft wel eens als er een vreemde op het erf komt (lopen los rond de boerderij) als de andere het een keer op de heupen krijgt en denkt ik pak even een voorbij komende fietser, dan negeer ik dat gedrag maar even niet.. :7 Dan is het een hele tijd weer goed. Het is ook wat voor soort/ras hond denk ik.
De laatste is destijds door mijn vriend hier gekomen, zou zelf nóóit zo'n hond nemen, maar hij luistert nu wel.. naar mij.

Gelukkig is mijn hond ook corrigerend naar die hond. Als hij iets té in de buurt komt bij de kinderen (zijn roedel) pakt hij hem wel even vast.
Laatst bijgewerkt door Elan_GV op 16-05-19 09:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-19 09:49

Froukje schreef:
Vertel, wat wil je doen dan? Je staat bij iemand voor de deur, hond is binnen en baasjes ook. Baasjes besluiten met hond achterom te komen en de hond (formaat forse Sint Bernard) is eerder bij je dan de baasjes en hangt direct in je arm, en dan ook echt letterlijk.
Hoe wil je zonder slaan en schoppen je eigen arm redden?

Dit heeft toch niks te maken met het opvoeden van een hond? Er is ook een verschil tussen in de opvoeding je kind wel of niet een pedagogische tik geven en hoe je je gedraagt als er plots een meneer met bivakmuts en honkbalknuppel voor je staat.
Het ene heeft niks te maken met het andere.

luuntje

Berichten: 13969
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Nieuw-Vennep

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-19 09:49

Iemand vroeg aan mij wat als je hond een por geeft en hij blijft fixeren.
Als ik mijn cocker met mijn benen een por geeft is zijn fixatie weg.
En anders ga ik in zijn beeld lopen.

Onze cocker is een heel zachtaardig en blij ei.
Komt braaf als ik ‘hier’ roep en krijgt dan een koekje.
Het ‘hier’ roepen doe ik maar zelden. Continu ‘hier’ roepen maakt dat je hond er doof voor wordt en dat wil ik niet.
We zijn bezig met training nummer 5. Puppycursus, basiscursus, funcursus, gehoorzaamheid A en nu Agility. Hond groeit en krijgt zelfvertrouwen. Hij is in april 2 geworden
Als hij 1x per maand een boze stem en/of por krijgt is het veel.

Soms is het wel onderhandelen.
Wil ik rechtsaf met wandelen en ziet hij linksaf een hondenvriend lopen.
Dan laat ik hem 3 of 5 minuten spelen en dan vervolgen we weer mijn weg. Hij blij en ik ook.