Je hond FYSIEK afstraffen??

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniemk2
Berichten: 1487
Geregistreerd: 14-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-19 14:42

Ik straf alleen mijn hond of paard als ze willen bijten of dreigen met bijten door een corrigerende tik te geven op de neus. Ik doe zelf veel aan positief belonen en bij goed gedrag een zachte stem en enkel een kwadere toon in m'n stem als ze niet luisteren of hun aandacht ergens anders hebben. Nou dit hebben ze razendsnel door en ze zijn makkelijk en sociaal in de omgang.

Ik vind zomaar slaan of in de nekvel pakken bij een hond echt niet kunnen en mensen die dit wel doen moeten maar eens gauw naar een hondencursus gaan om te gaan werken aan hun eigen tekortkomingen.

Met stem stemcommando's kun je veel meer bereiken dan met dat stomme geslaan en geknijp in de nekvel als er iets niet gaat zoals je wil. Ik snap ook niet waarom dat soort mensen honden willen hebben want dat soort types zijn er totaal niet voor geschikt om een hond goed op te voeden. Sterker nog je krijgt er valse honden van omdat ze niet weten wanneer ze op een goede manier hun hond moeten corrigeren.

Waar de kunde van de mens stopt daar begint de ellende waar geweld aan te pas komt omdat ze hun eigen kunnen hebben onderschat. (Hoe je een hond correct hoort op te voeden). Onze hond heeft het nooit in zijn hoofd gehaald om de visite te gaan bespringen omdat ze goed is opgevoed en luisterde naar mijn gegeven stemcommando. Ik heb ook een paar hele eigenwijze honden opgevoed en die kon ik zelf prima onder appèl krijgen met de juiste training en africhting.

Amy111

Berichten: 79
Geregistreerd: 05-05-14
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-19 14:45

Popstra schreef:
Jeetje, ik heb 3 honden lopen. 2 Jack russels en 1 Presa de Canario. De laatste minder bekend maar dat is zeg maar een Spaanse boerboel, eentje die goed onder Apel moet staan dus.
Ik heb nog nooit mijn honden fysiek hoeven straffen. Nooit!! Hooguit een ruk aan de riem als dit nodig was.
Ik doe ook aan positief belonen bij goed gedrag en enkel een kwade toon in m’n stem als ze iets stouts zullen doen. Nou dat hebben ze dondersgoed snel door. Luisteren perfect en zijn super sociaal.
Ik vind het fysiek straffen een tekortkoming van de opvoeder. Dat gaat ook van kwaad naar erger.

Onze 3 honden eten ook gezamenlijk. Wachten keurig en doen niet lastig tegen elkaar ook. Hebben respect voor elkaar.


Ik vind dit een beetje makkelijk gezegd. Dat jouw honden makkelijk zijn en te trainen met alleen koekjes en foei betekent niet dat iedereen zoveel geluk heeft. Mijn lab doet ook alles voor een koekje maar ik erger me rot aan haar fixatie erop en dat ze niet luistert zonder. Af en toe een draai om d'r oren of snuitkneep en heb de dagen erna een hele brave hond :j Zonder koekjes.

Tinkermuts

Berichten: 9385
Geregistreerd: 08-03-03
Woonplaats: Erichem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-19 14:55

Ik deel ook de mening zo zacht als het kan zo hard als het moet.
Mijn hond reageert wel heel goed op stem maar het is wel een pittige jongen en wil ook nog wel eens fixeren, hij gaat nooit naar een andere hond toe als ik dat niet wil maar dat geloer wil ik gewoon ook al niet hebben.
Ik leid hem meestal af met z'n bal of wat lekkers maar soms krijg ik hem niet helemaal uit de fixatie en krijgt hij echt wel even een tik om z'n focus bij mij te leggen.
Ik denk dat het echt heel erg verschilt van hond tot hond op welke manier je kan corrigeren, op stem , lichaamstaal of fysiek.
Uiteraard heb ik het niet over hard slaan of op een hond intrappen, dat vind ik gewoon niet done en ben je geen dier waard.
Ik heb een Rottweiler reu uit een werklijn, en hij is echt wel een knetterharde hond die niet snel ergens van onder de indruk is als ie gefixeerd is.
Ik zie hier dat veel mensen een knietje geven bij opspringen, pas daar mee op want als een hond met het borstbeen verkeerd en hard tegen je knie komt kun je dat beschadigen, ik draai me altijd half of helemaal om, dat werkt vaak ook erg goed .

njiloj

Berichten: 1274
Geregistreerd: 18-09-09
Woonplaats: Vlissingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-19 14:58

Tuurlijk proberen we onze honden zo positief mogelijk te motiveren zonder straf.
Het zijn immers onze maatjes en vriendjes voor het leven.

Maar ook ik ben van mening dat een corrigerende tik af en toe op z’n plaats is.
Toen mijn hond begon met loslopen kwam ze 9 van de 10 keer netjes terug als ik riep of fluitte. Aangezien mevrouw dus geen straf kreeg die ene keer dat ze niet terug kwam, ging ze dit vaker doen. Natuurlijk ging dit van kwaad tot erger en werd ik soms totaal genegeerd als ze los liep, en dat kon voor gevaarlijke situaties zorgen. (Denk aan andere honden op het strand die agressief reageren op een kleine stuiterbal, een paard waar mevrouw blij op af gaat)
Ik heb op een gegeven moment een sleutelbos naar d’r gegooid, en raak. Het was denk ik vooral het schrik effect wat hem deed, maar als mevrouw niet luisterde om stemcommando om terug te komen, hoefde ik mijn sleutelbos maar te rammelen.

En zo heb ik nog wel meer voorbeelden. Ik heb mevrouw ook echt wel eens een tik op dr kont gegeven als ik dr betrapte met dr kop in de prullenbak.

Ik denk dat het erbij hoort. Als het positief niet kan, dan maar negatief.
Maar je hond opzettelijk pijn doen vond ik dan ook iets totaal anders. Het gaat naar mijn mening meer om het schrik effect, niet zozeer om de fysieke pijn.

En ach, de meesten van ons hebben zelf wast ook wel eens een tik van onze ouders gehad wanneer we echt te ver gingen.

AnnickT

Berichten: 1465
Geregistreerd: 14-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-19 15:03

Amy111 schreef:
Mijn hond vliegt ook altijd op me af als ik brokken in z'n bak doe en begint dan ook wild op te springen :( Hoe corrigeer je als jouw hond begint met eten voordat het mag??


Wat je kunt proberen is de bak ergens anders vullen (bijv. op het aanrecht) in plaats van de brokken direct in de bak gooien (tenzij je dat al deed, dat kan ik niet precies uit je verhaal opmaken). En dan pas neerzetten wanneer de hond rustig is. Dus als jij je bukt om het neer te zetten en hij wordt druk, houd je de bak weer omhoog. Tot de hond rustig blijft zitten wanneer je de bak wilt neerzetten.

----

Mijn hond wordt in die zin fysiek gecorrigeerd doormiddel van een impuls aan de riem (dus een kort rukje) of doormiddel van blokkeren (been ervoor). Het is een onzekere teckel van 5 kg, dus echt veel valt daar niet fysiek aan te corrigeren. En impuls/blokkade is enkel wanneer er op het stemcommando geen reactie komt, dus niet gewoon uit het niks, hij krijgt een kans om te reageren.

Hutcherson

Berichten: 7346
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-19 15:13

Ja die van ons krijgt echt wel eens op zijn donder. Maar daarnaast krijgt hij ook echt alle liefde en aandacht die hij verdient.

akishino
Berichten: 1871
Geregistreerd: 18-05-10
Woonplaats: brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-19 15:18

Ik geef wel eens een fysieke "correctie" hoor. Voor mij is een correctie een rukje aan de riem, of een por op de flank.
Ik heb honden (akita's) die niet te motiveren of af te leiden zijn met voedsel of speeltjes. Eén ervan heeft soms de neiging om te fixeren op bepaalde soorten honden, meestal ben ik er op tijd bij met mijn stem, maar helaas niet altijd en dan krijgt ze dus een correctie om haar eruit te halen.
Mijn puberende reu heeft er op het moment een handje van om tegen bezoek op te springen als ik niet in de buurt ben. Dat wil ik dus absoluut niet hebben, 30 kilo wat tegen je op springt. Bij mij en kinderen doet hij het niet. Dus mijn vader en moeder opgetrommeld om langs te komen, hem te negeren bij binnenkomst, als hij springt commando laag en een grote pas richting hem te lopen als hij toch springt, om hun ruimte op te eisen. Had hij na een paar keer wel in de gaten dat hij pas aandacht krijgt als hij zijn rust weer heeft gevonden.

yindey

Berichten: 1270
Geregistreerd: 07-07-02
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-19 15:58

Ik heb mijn honden wel fysiek afgestraft (Aii dit klinkt zo heftig).Maar als voorbeeld: Onze Ridgeback heeft een keer een schop onder zijn hol gehad toen hij zijn bek zat vol te stouwen met paardenmest.. Oren zaten blijkbaar ook verstopt dus dan moest maat 39 even helpen :+ Daarna heeft hij dit nooit meer gedaan.

Bij opspringen de honden doe ik mijn knie omhoog (Ik geef ze geen knietje maar bij de landing knallen ze tegen mijn knie aan). Oppas ridgeback was na 1x genezen van het opspringen.

Ik probeer zoveel mogelijk alles met mijn stem te doen. En ik zal nooit straffen door tikken op de kop of even t bekkie grijpen oid.
En als mijn stem niet meer voldoende is, krijgen ze een klets op hun kont.

capopjekop

Berichten: 30653
Geregistreerd: 30-11-03

Re: Je hond FYSIEK afstraffen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-19 16:00

Met voer kun je ook het commando wacht aanleren. Die van ons wacht tegenwoordig uit haarzelf met eten tot we toe maar zeggen

maitestar23

Berichten: 657
Geregistreerd: 23-10-16
Woonplaats: Meppel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-19 16:08

Amy111 schreef:
LoveGlove schreef:
Oh met voeren test ik mijn hond graag. Ze moet zitten als het bakje vol brokjes op de grond staat en wachten totdat ik het commando geef dat ze mag eten. Dan pas mag ze eten. Dan voorkom ik dat ze zomaar keihard op het eten aanvalt

En tijdens het eten gaat ze bij ons de mand in. Tijdens lunch als ik thuis ben mag ze wel bij mij op schoot, maar ze mag niet schooien. Dat snapt ze om een of andere reden :')


Helemaal met je eens dat we het gezellig moeten houden! Mijn hond vliegt ook altijd op me af als ik brokken in z'n bak doe en begint dan ook wild op te springen :( Hoe corrigeer je als jouw hond begint met eten voordat het mag??


Waarom alles willen afstraffen? Had het gewoon gelijk meegenomen in de opvoeding.
Niet wachten totdat het een gewoonte is geworden.
En zo lees ik hier nog wel meer dingen die bij de basisopvoeding horen.
Vanaf dag 1 alles zo doen zoals je het later ook wil hebben.
Mag je hond bijv. in de toekomst niet tegen je opspringen, laat dit dan ook niet toe als ze pup zijn.

xMalibu

Berichten: 1577
Geregistreerd: 23-04-12
Woonplaats: In de stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-19 16:12

Mijn hond krijgt zeker wel eens een schop voor z'n gat, een tik of een graai in zijn nekvel. Ik ben er nog steeds van overtuigd dat altijd alleen maar lief zien en 'foei' zeggen niet bij alle honden voldoende is. Als puppy at hij dus bijvoorbeeld graag poep, zowel van zichzelf als van andere honden. Dus ik hem belonen als hij er een keer langs liep (maar dat gebeurde zelden) en foei en bah roepen als hij het wel deed. Dan wist hij wel dat hij fout was maar dan schrokte hij het alsnog heel gauw naar binnen. Dus toen de 'harde' aanpak, zodra hij poep ging eten pakte ik hem in zijn nekvel en riep ik foei en bah. Heb het een tijdje moeten volhouden maar daarna kon ik het alleen met bah af als hij er naar keek en nu doet hij het nóóit meer. Dan pak ik liever even iets harder door dan dat ik maanden foei blijf roepen zonder effect. Als hij dingen doet die echt niet mogen en wat hij ook donders goed weet, dan krijgt hij wel eens een tik of een schop. Laat ik voorop stellen dat ik m'echt niet in elkaar timmer of helemaal aftrap, ook niet zo hard dat hij er van gaat piepen. Maar toen ik hem als puppy kreeg was hij al best wel 'verpest'. Hij stal bijvoorbeeld regelmatig eten van de tafel en kwam hier steeds mee weg. Als ik dan zag dat hij naar de tafel sprong riep ik foei en laag, vervolgens moest hij bijvoorbeeld ergens gaan zitten of liggen om hem af te lijden. Bleef hij het dan doen, dan brulde ik een keer en dan wist hij donders goed dat hij fout was want dat was duidelijk aan hem te zien. Dus als hij daarna alsnog voor de 4e keer eten probeerde te pakken van de tafel dan kon hij een tik op zijn neus op een schop tegen zijn kont krijgen. Dan was het hem heel rap duidelijk en dan was hij er klaar mee. Ik heb dit max 5 keer zo hoeven doen en hij was er klaar mee. Als ik samen met hem ben doet hij het nooit meer, als er anderen zijn soms een keer omdat hij dan bij anderen een beetje kijkt hoever hij kan gaan. De eerste verjaardag waar hij bij was (toen had ik hem net) lief hij constant langs de tafel om vervolgens zijn bek stiekem op tafel te gooien en eten te stelen. Hij kon er gewoon niet bij zijn en moest buiten of in de bench want het was gewoon niet tegen te gaan, zeker niet met zoveel mensen. De tweede verjaardag dat hij er was (nu een jaar bij mij) heeft hij één keer met zijn hoofd richting de tafel gekeken en toen ik zei dat hij het niet in zijn hoofd moest halen droop hij af.
Als hij dingen doet wat écht niet mag en waarvan hij het ook donders goed weet dan kan hij dus bij mij wel een tik of een schop krijgen. Maar ook alleen als 'gewoon' corrigeren niet meer werkt terwijl dat gewoon zou kunnen. Zoals wanneer hij voor de 4e keer iets van de tafel wil pakken terwijl hij heel goed weet dat het niet mag.

Amy111

Berichten: 79
Geregistreerd: 05-05-14
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-19 16:30

Hutcherson schreef:
Ja die van ons krijgt echt wel eens op zijn donder. Maar daarnaast krijgt hij ook echt alle liefde en aandacht die hij verdient.


Uiteraard is aandacht super belangrijk! Maar ben vooral benieuwd hoe je hem dan precies op z'n donder geeft, hoe hard en hoe vaak?

Kabayo

Berichten: 13941
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Re: Je hond FYSIEK afstraffen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-19 16:35

Ts wellicht is hondencurses beter voor je dan iedereen vragen hoe hard ze hun hond meppen...

Lara_Silver

Berichten: 9117
Geregistreerd: 03-01-07
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-19 16:36

maria1990 schreef:
Ik straf alleen mijn hond of paard als ze willen bijten of dreigen met bijten door een corrigerende tik te geven op de neus. Ik doe zelf veel aan positief belonen en bij goed gedrag een zachte stem en enkel een kwadere toon in m'n stem als ze niet luisteren of hun aandacht ergens anders hebben. Nou dit hebben ze razendsnel door en ze zijn makkelijk en sociaal in de omgang.

Ik vind zomaar slaan of in de nekvel pakken bij een hond echt niet kunnen en mensen die dit wel doen moeten maar eens gauw naar een hondencursus gaan om te gaan werken aan hun eigen tekortkomingen.

Met stem stemcommando's kun je veel meer bereiken dan met dat stomme geslaan en geknijp in de nekvel als er iets niet gaat zoals je wil. Ik snap ook niet waarom dat soort mensen honden willen hebben want dat soort types zijn er totaal niet voor geschikt om een hond goed op te voeden. Sterker nog je krijgt er valse honden van omdat ze niet weten wanneer ze op een goede manier hun hond moeten corrigeren.

Waar de kunde van de mens stopt daar begint de ellende waar geweld aan te pas komt omdat ze hun eigen kunnen hebben onderschat. (Hoe je een hond correct hoort op te voeden). Onze hond heeft het nooit in zijn hoofd gehaald om de visite te gaan bespringen omdat ze goed is opgevoed en luisterde naar mijn gegeven stemcommando. Ik heb ook een paar hele eigenwijze honden opgevoed en die kon ik zelf prima onder appèl krijgen met de juiste training en africhting.


Helemaal niet mee eens.

Als je hond of paard wil bijten is er sowieso al iets goed mis in de basis, namelijk dat je dier je niet respecteerd en niet vertrouwd. Dan ben je dus eigenlijk al te laat met corrigeren. Je hebt honden waarbij ook een kwaderen stem niet zal helpen als ze hebben besloten dat iets interessanter is dan jou stem, of koekjes.

Omdat jij het niet vind kunnen, of dat jij het 'onkundig' vind, wil niet zeggen dat het zo is. Verre van zelfs, daar het niet aan jou te bepalen is wat onkundig is of niet, je kunt hier slechts je mening over uitten.

Stemcommando's horen altijd het doel te zijn en horen ook de hoofdcommando's te zijn. (of gebaren, dat kan natuurlijk ook!) Een gewenste actie hoort altijd eerst met de stem gevraagd te worden en er hoort ook altijd de kans gegeven moeten worden om dit commando te volgen. En nee, met een terechte correctie op het goede moment krijg je juist geen valse honden, dat is grote onzin. Valse honden krijg je door een reeds bestaande knik in de kop, of door het herhaaldelijk onterecht corrigeren, dwz corrigeren voor iets wat ze al lang vergeten zijn. En dat heel vaak, en met de foute hond. Dat is namelijk wél heel erg, een hond op zijn donder geven voor iets wat hij 3 uur vantevoren heeft gedaan bv. Daar help je het hele vertrouwen mee aan de knoppen, of erger.

Maar op heterdaad een tik verkopen? Nee hoor, niks ergs aan, de hond zal heel goed de straf begrijpen. Dat en het uitbundig belonen op het moment dat het goed gaat. Want dat is minsten even belangrijk en in mijn ogen zelfs belangrijker. Daarmee creëer je gewoon evenwichtige honden die hun plaats kennen.

Nogmaals, het is niet aan jou te bepalen of iemand onkundig is omdat hij een hond anders wenst op te voeden dan jij. Sterker nog, iedere methode heeft voordelen en nadelen en zeker niet iedere methode is geschikt voor iedere hond. Ook de resultaten zullen heel variabel zijn. Ook moet je niet denken dat mensen die hun hond een tik verkopen dit ook de hele tijd en ook nog eens direct doen. Want zo word het afgeschilderd, alsof we de hele dag op onze dieren aan het rondmeppen zijn.

Ja als ik haar op heterdaad betrap bij fout gedrag, zonder aarzeling. Maar niet als ze niet direct gehoorzaamt, het blijft een dier en daarnaast moet je ze ook een kans geven te reageren. Daarbij is een fysieke correctie zeker niet altijd nodig. Het belangrijkste is nog altijd te kijken naar het dier zelf. Onze Golden Retriever is bv zo'n hond die je nooit en te nimmer aan hoeft te raken, dat is dus ook nooit gebeud. En mijn Shiba had gewoon zo nu en dan een hardere hand nodig, en daar heb ik goed aan gedaan, want ook stemcommando's zijn nu genoeg bij haar.

Amy111

Berichten: 79
Geregistreerd: 05-05-14
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-19 16:40

xMalibu schreef:
Mijn hond krijgt zeker wel eens een schop voor z'n gat, een tik of een graai in zijn nekvel. Ik ben er nog steeds van overtuigd dat altijd alleen maar lief zien en 'foei' zeggen niet bij alle honden voldoende is. Als puppy at hij dus bijvoorbeeld graag poep, zowel van zichzelf als van andere honden. Dus ik hem belonen als hij er een keer langs liep (maar dat gebeurde zelden) en foei en bah roepen als hij het wel deed. Dan wist hij wel dat hij fout was maar dan schrokte hij het alsnog heel gauw naar binnen. Dus toen de 'harde' aanpak, zodra hij poep ging eten pakte ik hem in zijn nekvel en riep ik foei en bah. Heb het een tijdje moeten volhouden maar daarna kon ik het alleen met bah af als hij er naar keek en nu doet hij het nóóit meer. Dan pak ik liever even iets harder door dan dat ik maanden foei blijf roepen zonder effect. Als hij dingen doet die echt niet mogen en wat hij ook donders goed weet, dan krijgt hij wel eens een tik of een schop. Laat ik voorop stellen dat ik m'echt niet in elkaar timmer of helemaal aftrap, ook niet zo hard dat hij er van gaat piepen. Maar toen ik hem als puppy kreeg was hij al best wel 'verpest'. Hij stal bijvoorbeeld regelmatig eten van de tafel en kwam hier steeds mee weg. Als ik dan zag dat hij naar de tafel sprong riep ik foei en laag, vervolgens moest hij bijvoorbeeld ergens gaan zitten of liggen om hem af te lijden. Bleef hij het dan doen, dan brulde ik een keer en dan wist hij donders goed dat hij fout was want dat was duidelijk aan hem te zien. Dus als hij daarna alsnog voor de 4e keer eten probeerde te pakken van de tafel dan kon hij een tik op zijn neus op een schop tegen zijn kont krijgen. Dan was het hem heel rap duidelijk en dan was hij er klaar mee. Ik heb dit max 5 keer zo hoeven doen en hij was er klaar mee. Als ik samen met hem ben doet hij het nooit meer, als er anderen zijn soms een keer omdat hij dan bij anderen een beetje kijkt hoever hij kan gaan. De eerste verjaardag waar hij bij was (toen had ik hem net) lief hij constant langs de tafel om vervolgens zijn bek stiekem op tafel te gooien en eten te stelen. Hij kon er gewoon niet bij zijn en moest buiten of in de bench want het was gewoon niet tegen te gaan, zeker niet met zoveel mensen. De tweede verjaardag dat hij er was (nu een jaar bij mij) heeft hij één keer met zijn hoofd richting de tafel gekeken en toen ik zei dat hij het niet in zijn hoofd moest halen droop hij af.
Als hij dingen doet wat écht niet mag en waarvan hij het ook donders goed weet dan kan hij dus bij mij wel een tik of een schop krijgen. Maar ook alleen als 'gewoon' corrigeren niet meer werkt terwijl dat gewoon zou kunnen. Zoals wanneer hij voor de 4e keer iets van de tafel wil pakken terwijl hij heel goed weet dat het niet mag.


Hier ook precies zo! :D Helemaal met je eens. Schop onder de kont doe ik eigenlijk nooit, denk puur omdat een flinke draai om de oren genoeg indruk maakt en dit is ze ook gewend :o
Moet zeggen dat ik niet zozeer onderscheid maak tussen wat voor ongewenst gedrag het is, niet luisteren is bij mij gewoon een tik. Of het nou schooien, niet af of aan de voet gaan of bijten/grommen is, ze krijgt altijd dezelfde correctie. Dit is duidelijk voor haar en denk ook niet dat honden onderscheid kunnen maken tussen heel fout gedrag en fout gedrag, correctie=Niet meer doen ~~}>

Amy111

Berichten: 79
Geregistreerd: 05-05-14
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-19 16:43

Kabayo schreef:
Ts wellicht is hondencurses beter voor je dan iedereen vragen hoe hard ze hun hond meppen...


Cursus ben ik ook zeker van plan Kabayo! Ik wil niet weten hoe hard je je hond mept, maar ik benieuwd naar de specifieke manier van opvoeden van mensen die niet alleen maar positief trainen, dat mag toch?

Kabayo

Berichten: 13941
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-19 16:44

Amy111 schreef:
Hutcherson schreef:
Ja die van ons krijgt echt wel eens op zijn donder. Maar daarnaast krijgt hij ook echt alle liefde en aandacht die hij verdient.


Uiteraard is aandacht super belangrijk! Maar ben vooral benieuwd hoe je hem dan precies op z'n donder geeft, hoe hard en hoe vaak?

Hier vroeg je hoe hard

Fijn dat je op cursus gaat

Summerdreams

Berichten: 1271
Geregistreerd: 17-05-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-19 17:12

Heb je soms een fetisj voor dieren straffen ofzo? Het komt in je berichten (niet alleen in dit topic) over alsof je er van geniet.

Thestral

Berichten: 1231
Geregistreerd: 27-08-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-19 17:15

Hier gebeurt dat niet. Een dier meppen omdat hij iets verkeerd doet, is gewoon not done. In mijn ogen is dat gewoon frustratie van de eigenaar die niet weet om goed om te gaan met het gedrag af te leren. Zo heb ik hier nu een kat zitten die altijd gemept is als hij iets verkeerd deed, je krijgt er echt geen leuker dier voor terug hoor. Alleen een dier die uit angst dingen laat of je gewoonweg niet meer zo goed vertrouwd als eerst.

maitestar23

Berichten: 657
Geregistreerd: 23-10-16
Woonplaats: Meppel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-19 17:36

Amy111 schreef:
Hutcherson schreef:
Ja die van ons krijgt echt wel eens op zijn donder. Maar daarnaast krijgt hij ook echt alle liefde en aandacht die hij verdient.


Uiteraard is aandacht super belangrijk! Maar ben vooral benieuwd hoe je hem dan precies op z'n donder geeft, hoe hard en hoe vaak?


Herplaats al je dieren alsjeblieft. Je lijkt je wel te verheerlijken op lijfstraffen.
Hoe kun je je in godsnaam je afvragen hoe vaak en hoe hard iemand straft om dit mee te nemen in de opvoeding?
Dit is per dier en per situatie verschillend.

Popstra
Berichten: 13730
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-19 17:39

Amy111 schreef:
Popstra schreef:
Jeetje, ik heb 3 honden lopen. 2 Jack russels en 1 Presa de Canario. De laatste minder bekend maar dat is zeg maar een Spaanse boerboel, eentje die goed onder Apel moet staan dus.
Ik heb nog nooit mijn honden fysiek hoeven straffen. Nooit!! Hooguit een ruk aan de riem als dit nodig was.
Ik doe ook aan positief belonen bij goed gedrag en enkel een kwade toon in m’n stem als ze iets stouts zullen doen. Nou dat hebben ze dondersgoed snel door. Luisteren perfect en zijn super sociaal.
Ik vind het fysiek straffen een tekortkoming van de opvoeder. Dat gaat ook van kwaad naar erger.

Onze 3 honden eten ook gezamenlijk. Wachten keurig en doen niet lastig tegen elkaar ook. Hebben respect voor elkaar.


Ik vind dit een beetje makkelijk gezegd. Dat jouw honden makkelijk zijn en te trainen met alleen koekjes en foei betekent niet dat iedereen zoveel geluk heeft. Mijn lab doet ook alles voor een koekje maar ik erger me rot aan haar fixatie erop en dat ze niet luistert zonder. Af en toe een draai om d'r oren of snuitkneep en heb de dagen erna een hele brave hond :j Zonder koekjes.
koekjes en foei :') ik heb nog nooit koekjes gebruikt!! Je moet met je stem belonen niet met snaai. En foei is ook een woord dat ik nooit gebruik. Ook niet bij m’n paarden. Maar je kan dit makkelijk gezegd vinden, heb door de jaren heen niet de makkelijkste rassen gehad en allen waren braaf. Gewoon je gezonde verstand gebruiken, geduld en geen frustratie op je beesten botvieren. Want dat is wat veel mensen doen, hun frustratie op hun beesten afreageren. Lees hier maar wat posts, mijn haren gaan overeind staan bij hoe sommige ,,een pak op de donder,, geven of de vraag hoe hard je je hond moet meppen :r . Dan ben je gewoon een dier niet waardig. Idioten!!

Thestral

Berichten: 1231
Geregistreerd: 27-08-18

Re: Je hond FYSIEK afstraffen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-19 17:49

helemaal met je eens Popstra. TS ik denk dat je gewoon helemaal overnieuw moet gaan beginnen met vooral JEZELF ook aanleren hoe je een hond moet opvoeden of naar gedrag moet afleren. Een goede instructeur kan jou en je hond hierin begeleiden.

pompadour
Berichten: 1120
Geregistreerd: 10-06-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-19 17:52

Als mijn hond niet wilde komen dan liep ik de andere kant op.Net zo lang dat hij wel kwam. En als hij kwam en ging netjes zitten voor mij. En dat beloonde ik hem om hem in de hemel prijzen zo van Want ben jij een braaf kind, en ik deed hem vast en gelijk beloningsbrokje geven.

LukieBradley

Berichten: 6558
Geregistreerd: 08-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-19 18:01

Mijn hond fixeert sowieso wel, als ik daarmee alles moet vermijden zit ze altijd opgesloten binnen.
Juist als ik situaties opzoek die haar uit der vel laten springen leert zij het pas.
De keren daarop gaat het steeds wat beter, als ik haar weg hou van alles heeft ze juist geen leven meer.
Laat haar bewust laat uit, omdat ik er dan weinig tegen kom (honden)
En anders zie ik dezelfde, dat gaat steeds beter en rustiger omdat ze weet dat anderen haar niets doen (ze mag wel ook geen fysiek contact hebben voor de veiligheid, dit gaat om passeren)
Die mensen snappen het ook na uitleg
Los luistert ze perfect zonder andere honden in de buurt dus ik zoek vaak een plek op waar ze even uit kan razen.
In het bos gaat ze vaak met een bekende hond van haar mee (als ze honden eenmaal kent gaat het vaak goed) zodat ze steun heeft.
Maakt veel oordovend lawaai maar gaat ook steeds beter.
Situaties vermijden helpt hier dus niet :)
Schooien doet ze ook echt gigantisch, dat Al van begin af aan en heb ik niet geleerd ofzow.
Met haar allergieën mag ze sowieso niets extras.
Ik duw of zet haar steeds een eindje opzij.
Tegen mij opspringen mag ze en doet ze alleen bij mij of goede bekenden... tsja het zij zo.
Heeft 2 jaar geen hond kunnen zijn en ben blij dat dr leven in zit

Hond met gebruiksaanwijzing .....


Overigens op stal zit een Hollandse herder die voorheen politiehond getraind was maar te angstig voor Dingen.
Die beet heel makkelijk, uit enthousiasme sprong ze in het begin vaak op en hapte dan in je gezicht.
1 x was dat goed raak bij mij en heb ik haar gigantisch op der donder gegeven en een flinke schop onder haar kont.
Lopen ook kleine kinderen rond en nu was ik het gelukkig maar stel 1 van hun...
ze heeft het echt nooit meer gedaan dus 1 x was voldoende.
Ze schrok maar deed duidelijk geen pijn :')
Wel was ik indrukwekkend.
Doe in zoiets bij mijn eigen hondje dan kan ik het vergeten
Laatst bijgewerkt door LukieBradley op 15-05-19 18:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniemk2
Berichten: 1487
Geregistreerd: 14-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-19 18:05

Stelletje sadisten dit heeft niks meer met opvoeden te maken maar met je eigen agressie botvieren op een onschuldige hond.