Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 9 van de 10 [ 226 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 6, 7, 8, 9, 10  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Je hond FYSIEK afstraffen??

 
Profiel   

Amy111 schreef
Ik snap dat het overkomt dat ik m'n hond alleen maar aan het mishandelen ben, maar geloof me dat is echt niet waar. Ik houd ontzettend veel van haar en ze krijgt elke dag enorm veel liefde aandacht en speeltijd. Maar ik voed haar ook streng op, en nee ze is niet bang voor me, nerveus of agressief. Het is een hele blije maar ook hardleerse hond en ik wil graag dat ze altijd luistert.
De reden dat ik wil weten hoe hard anderen corrigeren is zodat ik bij mezelf juist kan kijken of ik het te hard doe en of dat dus een veelgebruikte manier van opvoeden is. Mocht nou iedereen zwaar tegen elke vorm van fysiek straffen zijn dan zou ik toch erg aan mijn vriendinnen en mijzelf gaan twijfelen. Maar ik merk in het topic dat er een fysieke correctie bij veel van ons wel werkt.
Daarnaast ben ik ook helemaal niet zo sterk, dus ik mag dan misschien relatief vaak straffen, ik denk niet dat ik mijn hond mishandel!
Ik snap dat je je zorgen maakt als je alleen een beeld vormt van onze strafmomenten, maar weet alsjeblieft dat er meer liefdevolle en speelse momenten zijn! Dit topic is uit interesse en om te kijken hoe streng ik ben vergeleken met de gemiddelde bokker!



Het is dan omdat jij klein bent, je hond hardleers is, jouw vriendinnen het prima vinden om 'moeilijk trainbare' honden te corrigeren dmv slaan/schoppen/knijpen/stroomband.
Jij gelijkgestemden zoekt in dit topic om voor je zelf je kunnen verantwoorden dat jij op een goede manier bezig bent?
Jij wilt een hele gehoorzame hond en wilt alles in de strijd gooien om jouw hardleerse hond te veranderen in zo'n altijd luisterende hond.

Dat is eigenlijk waar voor jou het topic om draait.
Nu, je hebt gelezen dat er best meer mensen zijn die hun hond opvoeden en/of trainen met behulp van slaan, schoppen, knijpen of prik/stroomband.

Ik hoop dat dat je er wat aan hebt en dat jij nu met een een gerust hard jouw hond een klap of schop mag geven als hij weer eens hardleers is, wetende dat er genoeg bokkers en vriendinnen zijn die vinden dat dit best mag.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-05-19 08:53 



 
Profiel   

Froukje schreef
Lezen is een kunst. Mijn eigen hond bijt niet hoor :')

Helaas die van anderen af en toe wel.

Dat zeg ik toch niet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-05-19 09:06 



 
Profiel   

Citaat
akishino Wat is voor jou dan een correctie en wat is mishandeling?
Er zijn (hier in de buurt tenminste) maar weinig goede hondencursussen die gaan voor opvoeden ipv "kunstjes" leren en met verstand van verschillende soorten honden en hun omgang.


Ik vind dat je alleen een corrigerende tik mag geven als een hond bijt of dreigt met bijten. Mijn honden bijten overigens niet en dreigen daar ook niet mee. Als een hond niet wil zitten dan help ik hem ook wel eens door met mijn hand aanwijzingen te geven, maar van porren prikken of slaan daar is geen sprake van en heb ik ook nooit nodig gehad ook niet bij honden met een verleden van agressie. Door middel van gebaren en stemcommando's kun je veel meer bereiken dan domweg in de rondte te slaan.

Wat bij mij onder mishandeling valt: is slaan schoppen in de nekvel knijpen met voorwerpen te lijf gaan. Ik zie ook vaak genoeg in het park dat men zijn hond terug roept en vervolgens nog een tik op het hoofd geeft omdat de hond even niet luisterde :r 8)7

Ik zeg niet dat jou opvoedmethode nou zo fout is want een rukje aan de riem om te corrigeren kan prima mits dat het niet met grof geweld gebeurd als men zijn eigen frustraties niet onder controle heeft. Ik geloof jou zeker dat die correctie aan die riem geen impact heeft op jullie relatie band :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-05-19 09:15 



 
Profiel   

Amy111 wat is dan die “flinke draai om haar oren” die jij je hond geeft? Een klap tegen het hoofd?

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-05-19 10:47 



 
Profiel   

Het ligt denk ik echt aan de hond. Sommige honden moeten gewoon echt wel eens wat strenger aangepakt worden. De mijne niet, die worden daar heel ongelukkig, bang en onzeker van.

-Straf je je hond weleens fysiek?

Heb het wel eens gedaan als ze echt iets ergs hadden gedaan. Toen ze in hun sloopfase zaten. Ik kwam thuis en betrapte ze op het slopen van een pakket, paspoort van mijn vriend en een belangrijk document dat echt geld heeft gekost.

- Zo ja, hoe vaak gebeurt dit per dag en bij welk gedrag?

1x in hun leven :+

- En hoe hard? Een flinke mep of een klein tikje

Ik heb ze toen een schop gegeven :o Niet hard natuurlijk, ze jankten al toen ik ze nog niet eens aanraakte. Het heeft trouwens wel degelijk geholpen want ze hebben het nooit weer gedaan.

- Zo nee, waarom niet?
Verder nooit gedaan omdat ze van een stemverheffing al flink onder de indruk zijn. Het is dus totaal niet nodig.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-05-19 11:10 



 
Profiel   

Zoals eerder is genoemd: timing, slim zijn (gedrag voor zijn) en zo hard als het moet en zo zacht als het kan. Tuurlijk heb ik ze wel even in de kladden gegrepen als eerdere waarschuwingen niet door kwamen. Dit in de vorm van een por, duw Eh! Of iets dergelijks. Daarna goed gedrag meteen belonen.

Soms moet je hardleersheid loslaten. ‘Zoek het uit’ houding kan een hond ook veranderen, want ze krijgen niet het gedrag van jou wat ze altijd gewend zijn en dat vinden ze vreemd.

Met leren kijken naar je hond, signalen herkennen en voor zijn kom je al een heel eind en soms ben je gewoon te laat :+ weet ook waarom je hond bepaald gedrag vertoont.

Bijv. Jouw hond valt uit, andere hond komt je tegemoet. Uitweg mogelijkheid door bijv. Oversteken of ander pad nemen? Pak die. Heeft je hond de ander nog niet gezien? Trek aandacht van jou hond (bijv. Ineens trainingsoefeningen doen) en zo spelenderwijs de hond afleiden van de ander. Heeft je hond de ander gezien en gaat ie fixeren? Of gaat de andere hond fixeren waarop jouw hond reageert? Ganer tussen staan, door breek oogcontact, leidt je hond af. Etc. Etc.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-05-19 11:22 



 
Profiel   

- Straf je je hond weleens fysiek?
Ik raak mijn honden wel aan maar meer in de vorm van een duwtje of aantikken oid.

- Zo ja, hoe vaak gebeurt dit per dag en bij welk gedrag?
Nauwelijks, alleen als mijn stem niet voldoende is. Dit is bijna altijd voldoende dus hoef niet fysiek mijn honden te straffen

- En hoe hard? Een flinke mep of een klein tikje
Als je een flinke mep nodig hebt om iets gedaan te krijgen of iets juist niet meer te laten doen. Dan heb je naar mijn mening niet de kunde om normaal met de hond om te gaan.
Ik vind een hond/dier slaan en schoppen echt niet normaal en schrik van de dingen die hier gezegd worden op een forum waar dierenliefhebbers zouden zitten. Waarom zou je een dier alleen maar straffen. Als dat zo vaak nodig is doe je toch is flink fout. Als je van je dier houd dan wil je hem toch niet constant straffen en pijn doen. Dat is gewoon mishandeling. Een keer straffen kan ik misschien inkomen, maar als het vaak nodig is dan vraag ik me af hoe kundig de eigenaar is en hoeveel je echt van het dier houd.

Mijn honden zijn mijn maatjes en die sla of trap ik absoluut niet. Ze luisteren prima en zijn braaf. Nee mijn border collie is geen robot hond, maar luistert wel prima naar mijn stem. Als ik hem een tik of schop zou geven zou ik hem alleen maar bang en onzeker maken.

Naar mijn idee gaan mensen slaan en schoppen als ze geen kunde hebben en er niets meer mee kunnen. Jezelf verliezen in emotie is dan zwakte en dat botvieren op dieren vind ik absoluut niet kunnen. Dan moet je aan jezelf werken ipv aan het dier. Als je zelf niet rustig en beheerst bent ga je nooit een dier rustig en luisterend krijgen.

Ik heb altijd geleerd dat een dier slaan of schoppen ( op wat voor manier dan ook pijn doen ) nooit acceptabel is en nooit goed te praten is. Daar sta ik 100% achter.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-05-19 11:38 



 
Profiel   

Mijn beurt dan

-straf je je hond wel eens fysiek?
In het begin iets vaker gedaan. Maar nu eigenlijk bijna niet. Als het zo is, dan pak ik gewoon haar nekvel vast.

-zo ja, hoe vaak gebeurt het per dag en bij welk gedrag?
Ik denk dat je per week niet eens kan meten. Het gebeurt gewoon heel soms. Op die momenten luistert ze niet naar mij waar het wel moet. Kan met commando’s zijn, of als ze dingen doet waarvan ik niet wil dat ze het doet, en mijn stemcorrecties negeert.

-en hoe hard? Een flinke mep of een klein tikje?
Ik heb één keer gehad dat ik haar echt pijn heb gedaan. Ik was ook echt boos toen. Als ik haar nekvel pak dan pak ik het alleen. Ik knijp of draai niet, ik pak het gewoon. Dat is genoeg. Als ze dan nog steeds niet luistert, dan ga ik wel iets harder knijpen. Maar dat is 1 keer echt gebeurt. Verder is dat nooit nodig geweest.

Maar het is ook wel dat als ze iets goed doet, dat ik haar bijna altijd beloon. Het is vanzelfsprekend ondertussen dat ze komt als ik roep in het bos. En al is dat zo, ik geef haar nog steeds beloningen met mijn stem door goedzo te zeggen. Als ze dan eens iets fout doet, hoef ik maar niets te zeggen, en ze snapt het al. Stem verheffen is meestal genoeg bij haar :j

Edit: ze spiegelt me ook echt heel erg. Ik kan echt niets met mijn hond als ik zelf gefrustreerd ben. Op die manier weet ik dat het aan mij ligt, en niet aan haar. Dat is wel fijn :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-05-19 12:17 



 
Profiel   

dierenfan schreef
Mensen die in nekvel pakken om rustig te krijgen....

Doe je hond een halsband aan dan kun je het nekvel met rust laten. Simpel toch. Ze worden namelijk niet rustig omdat je trekt aan nekvel. Ze worden rustig omdat ze beperkt worden.

Heb je dus een hond die in bepaalde situaties altijd zulk onbehouwen druj gedrag vertoont maak dan dat je hem beperkt. Doe er een lijn aan of zet in een bench. Hoe simpel kan het zijn he

Als lijn aan de hond geen rust geeft dan eens goed nadenken over onderlinge relatie. Je moet een team vormen. Dominantie theorie ver weg gooien, versnipperen, bevriezen, nooit meer aan denken.

Leer onderhandelen en wel zo sneaky dat jij altijd het laatste woord hebt of tot mooie tussen oplossing. Scheelt hoop frustratie hoor.

En nogmaals ik ben ook maar een mens en heb ook mijn zwakke momenten. Ze gaan niet dood van een fysieke correctie en soms is een grens ernstig overschreden. Soms is een tot hier en NIET, echt niet!!! Verder en dit nooit meer de snelste manier om veiligheid te waarborgen. Echter stelselmatig fysiek moeten corrigeren dan zit er iets fout.

Bovendien noout vergeten als de hond fysiek terug gaat reageren door onmacht of frustratie dan brengt deze veel meer schade toe en is veel sterker. Laat het zover nooit komen.Denk niet dat dit jou nooit gebeurd. De meeste bijt incidenten gebeuren nog altijd binnen eigen gezin.


In bench zetten is dus geen oplossing om te straffen. Bench hoort veilig te zijn en geen timeout hok.
Vandaar hier een ren aan de bench.
Aanlijnen kan altijd en is prima, maar je wilt een hond ook leren om los te lopen. Zelfde als met een paard verkeersmak maken:je moet ergens beginnen toch?

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-05-19 13:12 



 
Profiel   

Lughnassadh schreef
Jis_ schreef

Ik zou hem, met mijn andere hand, bij zijn keel grijpen en dicht knijpen.
Stel dat je een hond van jouw hond af wil halen dan helpt een vinger in de anus drukken goed. Je kunt beter een schrik moment creëren dan gaan slaan en schoppen.

Als mijn Duitse Herder in jouw arm gaat hangen dan knijp jij echt niet heel rustig met je andere hand in zijn keel. Dat win je niet. Nu is mijn Duitser een vriendelijke knul zolang jij dat ook bent dus hij hangt niet zomaar in je arm.
Idem voor dat tweede. Geen hond die tijdens een vechtpartij onderling rustig blijft staan zodat jij hem een schrikmoment kan bezorgen.

Ook ik ben van het positief opvoeden maar heb wel een grens. Mijn lab is een makkelijke hond die je heel makkelijk positief kunt opvoeden. Veel will to please en vrolijke fladder. Mijn Duitse Herder is toch een wat ander kaliber. Al is een fysieke correctie nog steeds heel zeldzaam. En gaat die nooit verder dan een por.
Ik ben ook niet van de extremen en geloof niet dat je alleen maar positief op kan voeden. Of alleen maar negatief. Ik kijk naar wat bij mijn hond past. Of paard. Er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden en die hoeven echt niet negatief te zijn.


Als je met winnen los laten bedoelt, dat win ik dan wel met slaan en schoppen? Bij politietraining moeten ze juist vast blijven houden als ze geslagen of geschopt worden. Zal je wel weten denk ik aangezien je een waak en verdediger hebt.

Als er 1 eigenaar bij zinnen blijft en zorgt voor een goede samenwerking om een hond van een andere hond af te halen kan dat best op een andere manier dan slaan en schoppen. Achterpoten optillen is ook een manier. Natuurlijk gaat dat niet rustig, dat beweer ik ook niet.

Ik heb een aanval gezien op een klein hondje en daar waren beide eigenaren alleen maar in paniek helaas, gillen, brullen, trekken, slaan, des te groter de schade.....ik stond 60 meter verderop met mijn honden en als roedelleider besloten mijn honden veilig op afstand te houden maar wat was dat een drama (om te zien) en bij het zien van aankomende, auto's die stopte gelukkig, hulp naar huis gegaan. Later bleek een dame gestopt te zijn met verstand van honden en had de aanvallende hond er snel vanaf.

Ik voed mijn honden ook verschillend op omdat ze allemaal anders zijn/waren maar nooit met slaan en schoppen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-05-19 13:40 



 
Profiel   

Nou reken maar dat ze na een wel gemeende trap je arm even los laten, in mijn geval net lang genoeg zodat ze eigenaar hem in zijn kraag kon vatten.

Een formaatje Sint Bernhard knijp je met je vrije hand echt de keel niet van dicht als die aan je eigen arm hangt, en ik moet zeggen dat zo'n trap dan ook een actie reactie op de schrik is maar het werkt wel als je op tijd bent.

En dat is het nou net met alle correcties, doe je het precies op het goede moment dan doe je er echt geen kwaad mee als je het verschil tussen correctie en mishandeling weet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-05-19 14:14 



 
Profiel   

Froukje schreef
En dat is het nou net met alle correcties, doe je het precies op het goede moment dan doe je er echt geen kwaad mee als je het verschil tussen correctie en mishandeling weet.


Bedoel je nou hiermee dat jij dus wel flink mag corrigeren omdat jij precies het verschil weet tussen correctie en mishandeling?
Is dat je eigen idee, heb je dat van iemand geleerd, doe jij het daarom altijd precies goed?

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-05-19 14:24 



 
Profiel   

Zoals al eerder in het topic te lezen is ben ik niet tegen een tik(je) en heeft mijn Shih Tzu ook eens een draai om de oren gehad uit reflex.
Niet als standaard correctie, wel om even wat beter door te komen als de hond de rest negeert.
In het begin ben ik veel harder voor hem geweest, hij was een compleet onbegrensde überpuber die zich nergens wat van aantrok, heeft dagelijks wel een paar keer 1-2 uurtjes in de bench gezeten met een knaagje zodat ik even ademruimte had tussen zijn branieschopperij en ik heb een paar keer echt stevig moeten ingrijpen. :o
Daarna drong tot hem door dat de regels die er gelden in huis ook voor hem gelden, dat hij binnen de gestelde grenzen best de clown uit mag hangen en werd hij makkelijker.
Ik bleef tegen wat dingetjes aanlopen en daarvoor ben ik naar cursus geweest met hem zodat we wat handvatten meekregen.
Hij is nog steeds niet makkelijk maar we hebben een balans gevonden die voor beiden goed te doen is:
Harde grenzen, daarbinnen mag veel.
Minder focus op moeten, meer loslaten
Zijn motivatie: voer, daarvoor danst hij bij wijze van spreken de riverdance. :+

Maar waar ik de afgelopen dagen achter ben gekomen is dat hij bij een ander verschrikkelijk kan zijn:
Niet luisteren
Slopen
Jatten
Zeuren en drammen
Je de hele nacht wakker houden
Oftewel puur uitproberen hoe ver hij kan gaan en door schattig te kijken komt hij overal mee weg bij sommige mensen. O:)
Dat voordeel heeft hij bij mij niet, ik trap niet in zijn manipulatie. :')

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-05-19 14:29 



 
Profiel   

Barbet schreef
Froukje schreef
En dat is het nou net met alle correcties, doe je het precies op het goede moment dan doe je er echt geen kwaad mee als je het verschil tussen correctie en mishandeling weet.


Bedoel je nou hiermee dat jij dus wel flink mag corrigeren omdat jij precies het verschil weet tussen correctie en mishandeling?
Is dat je eigen idee, heb je dat van iemand geleerd, doe jij het daarom altijd precies goed?

Nee, wat een aannames zeg. Daarmee bedoel ik dat een fysieke correctie niet direct dierenmishandeling is ;) Je kunt je hond prima een keer in zijn nekvel grijpen als je dat goed timed, dan leren ze er van en hoef je dat ook niet 100x te herhalen.

En als ik dan naar mijn eigen hond kijk, die kan ik echt af en toe even beter in zijn nekvel pakken om hem weer bij de les te brengen dan dat ik een ferme stemcorrectie gebruik. Als ik hem fysiek gecorrigeerd heb is de concentratie terug en is het dat 2 tellen later alweer vergeten. Terwijl hij na een boze stemcorrectie de hele dag van slag is omdat hij dan echt het gevoel heeft dat je boos bent. Ja, dan luistert hij de rest van de dag perfect maar dat moet je toch niet willen?

Zo zacht als kan en zo hard als nodig, dat geldt voor paarden maar ook voor honden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-05-19 14:43 



 
Profiel   

Ik vind je hond in het nekvel knijpen/grijpen/wat dan ook (tot hij jankt) om te corrigeren echt not done. Dat moederhonden het zogezegd doen is ook compleet onwaar. Enkel om pups te verplaatsen nemen ze ze vast in de nek en dat doet geen pijn.
Wanneer honden elkaar of een ander dier bij de nek grijpen (niet op een speelse manier obviously) is het om voor de kill te gaan of om te vechten...

En daarna vinden mensen het raar dat hun hond pas echt gaat bijten want ja; hond krijgt schrik van handen doordat hij daarmee fysiek gecorrigeerd wordt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-05-19 15:05 



 
Profiel   

Mijn god, dit topic staat ook echt alleen maar vol met aannames hè? Heb ik gezegd dat je je hond zo hard in zin nekvel moet pakken tot hij jankt? Zijn er anderen die dat beweerd hebben? Volgens mij ook niet.

Je hond in zijn nekvel pakken hoeft niet zo hard dat je hem zeer doet. Maar het kan wel handig zijn om ze even weer wakker te schudden en hun aandacht terug te brengen. En ja dat kan dan net zo goed een por in zijn zij zijn. Geef het beestje een naam.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-05-19 15:11 



 
Profiel   

Froukje schreef
Mijn god, dit topic staat ook echt alleen maar vol met aannames hè? Heb ik gezegd dat je je hond zo hard in zin nekvel moet pakken tot hij jankt? Zijn er anderen die dat beweerd hebben? Volgens mij ook niet.

Je hond in zijn nekvel pakken hoeft niet zo hard dat je hem zeer doet. Maar het kan wel handig zijn om ze even weer wakker te schudden en hun aandacht terug te brengen. En ja dat kan dan net zo goed een por in zijn zij zijn. Geef het beestje een naam.

Ik reageer niet eens op jou?

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-05-19 15:11 



 
Profiel   

Niet met naam nee maar zo komt het wel over.

En dan nog, er is volgens mij niemand in dit topic die gezegd heeft dat je zo hard moet in grijpen tot je hond jankt. Dus wat dat betreft slaat je reactie ook nergens op.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-05-19 15:13 



 
Profiel   

Froukje schreef
Nou reken maar dat ze na een wel gemeende trap je arm even los laten, in mijn geval net lang genoeg zodat ze eigenaar hem in zijn kraag kon vatten.

Een formaatje Sint Bernhard knijp je met je vrije hand echt de keel niet van dicht als die aan je eigen arm hangt, en ik moet zeggen dat zo'n trap dan ook een actie reactie op de schrik is maar het werkt wel als je op tijd bent.

En dat is het nou net met alle correcties, doe je het precies op het goede moment dan doe je er echt geen kwaad mee als je het verschil tussen correctie en mishandeling weet.


Geluk voor jou, hoor vaak het tegendeel. Je schakelt een hond sneller uit door zijn achterpoten te pakken en op te tillen, dat kan heel goed bij grotere formaten, maar slaan en schoppen is wat wij eerder geneigd zijn om te doen. Ook begrijpelijk bij een aanval.

Maar laten we het verder over die opvoedkundige mep of schop hebben want volgens mij ging het de TS daarom. Ik vind het not done.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-05-19 15:37 



 
Profiel   

Hutcherson schreef
Nikass schreef


Omdat jij blijkbaar van vergelijkingen houdt heb ik voor jou een andere vraag:
Als jij als kind hoogtevrees hebt en niet kunt zwemmen, en jouw ouders eisen van jou dat je van de hoge duikplank springt. Omdat jij dat niet durft aarzel je, waarna je ouders je onverwacht met een harde zet van die duikplank duwen. Wat heb jij dan geleerd? Heb jij dan geen hoogtevrees meer en heb jij dan ineens geleerd om te zwemmen?


Dit is appels met peren.
Als mijn hond angstig is om naar iets toe te gaan, of voor vuurwerk. Neem ik hem in mijn armen en troost ik hem.
Maar als mij hond of kind niet naar mijn veelvuldige waarschuwingen luistert en alsnog als een draak van mij wegloopt en nog net niet zegt 'nenenenneee ik luister lekker toch niet' en doet alsof ik zn kont kan kussen en tettert de straat op. Hell yes dat ik zowel hond als kind in het nekvel grijp en zeer stevig toespreek.
Verhoudingen tussen mens en dier zijn niet gelijk. Dat kan gewoon niet want een dier kan niet denken zoals wij en zij kunnen een mens gewoon verwonden (of zichzelf).
De relatie moet altijd liefdevol, respectvol en rechtvaardig zijn.
Maar ik ga echt niet mijn hond lieflijk toespreken als ie achter een kat of jonge eendjes aan wil jagen. Ik ben dat voor met mijn stem en schakel vrij snel over op fysieke correctie want de drift bouwt erg snel op. Dat zit er nu eenmaal in en kunnen we uiteindelijk in het voordeel gebruiken (werken) maar niet om andere dieren op te jagen.



zo denk ik dus ook...
heb hier 2 kids die echt wel eens een tik op hun billen hebben gehad
een dominante engelse stafford van 11 (die nog steeds tegen je opspringt als je binnenkomt) en mij ook compleet kan negeren wanneer hij ergens op gefocused is, dit kan een andere hond zijn maar ook plas van een teef
heb ook een stafford/herder van 2 die meerdere keren met haar lange nagels in mijn gezicht is gesprongen tot ik 1 x uit schrikreactie een een flinke tik tegen dr kaak gaf }:) sindsdien bedenkt ze zich wel voor ze tegen me aanspringt
eerdere correcties werkten bij haar niet: het "knietje", in de poten knijpen (heb ik ergens als tip gekregen), NEE roepen. niks werkte tot die bewuste dag

nee ik ben zeker niet van het afslaan
maar af en toe is een fysiek contact/correctie zeker wel nodig in mijn geval van honden

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-05-19 16:06 



 
Profiel   

Ik werk met diensthonden voornamelijk mechelse herders. Onze honden zijn vooral vaak honden die niet konden functioneren als gezinshond doordat ze een te hoge drive hebben. Deze honden zijn vaak erg gegroeid in hun gedrag binnen een gezin.

Deze honden worden weleens (niet regelmatig en ook niet altijd) fysiek gestraft. Als je de juiste timing hebt is herhaling vaak niet nodig.

Mijn huishond (inmiddels overleden) heb ik nog nooit fysiek gestraft. Een goed getimede vocale straf volstaat meestal.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-05-19 16:16 



 
Profiel   

Jis_ schreef
Froukje schreef
Nou reken maar dat ze na een wel gemeende trap je arm even los laten, in mijn geval net lang genoeg zodat ze eigenaar hem in zijn kraag kon vatten.

Een formaatje Sint Bernhard knijp je met je vrije hand echt de keel niet van dicht als die aan je eigen arm hangt, en ik moet zeggen dat zo'n trap dan ook een actie reactie op de schrik is maar het werkt wel als je op tijd bent.

En dat is het nou net met alle correcties, doe je het precies op het goede moment dan doe je er echt geen kwaad mee als je het verschil tussen correctie en mishandeling weet.


Geluk voor jou, hoor vaak het tegendeel. Je schakelt een hond sneller uit door zijn achterpoten te pakken en op te tillen, dat kan heel goed bij grotere formaten, maar slaan en schoppen is wat wij eerder geneigd zijn om te doen. Ook begrijpelijk bij een aanval.

Maar laten we het verder over die opvoedkundige mep of schop hebben want volgens mij ging het de TS daarom. Ik vind het not done.

Ik heb die methode van een hondengevecht stoppen (achterpoten winnende hond optillen en in stevig tempo achteruit lopen) succesvol toegepast.
Maar dat is niet van toepassing als de hond in je eigen arm hangt.
Vind overigens die situatie niet van toepassing hier; als je door een hond fysiek wordt aangvallen is er geen sprake van correctie of straffen, maar zelfverdediging.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-05-19 16:48 



 
Profiel   

Kuggur schreef
Jis_ schreef


Geluk voor jou, hoor vaak het tegendeel. Je schakelt een hond sneller uit door zijn achterpoten te pakken en op te tillen, dat kan heel goed bij grotere formaten, maar slaan en schoppen is wat wij eerder geneigd zijn om te doen. Ook begrijpelijk bij een aanval.

Maar laten we het verder over die opvoedkundige mep of schop hebben want volgens mij ging het de TS daarom. Ik vind het not done.

Ik heb die methode van een hondengevecht stoppen (achterpoten winnende hond optillen en in stevig tempo achteruit lopen) succesvol toegepast.
Maar dat is niet van toepassing als de hond in je eigen arm hangt.
Vind overigens die situatie niet van toepassing hier; als je door een hond fysiek wordt aangvallen is er geen sprake van correctie of straffen, maar zelfverdediging.


Logisch, dat moet iemand anders dan doen of zeg je dat dat dan geen goede manier is?

Mee eens, gaat hier om opvoeden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-05-19 17:29 



 
Profiel   

Mijn honden krijgen wel eens een tik maar dat is vaak alleen in de opvoed fase, en dan vooral bij dingen die ik niet wil die ze ooit nog doen. Zoals:
- Als mijn hond mij bijt = tik
- Als mijn hond eten van tafel pakt = tik

Ik heb mechelse herders, die gefokt zijn om hun werkdrift, ontzettend fijne honden maar soms hebben ze net iets meer nodig om door te dringen.

Daarnaast leid ik mijn honden op tot politie honden, dit houd in dat ze tegen een stootje moeten kunnen. Op de keuring krijgen ze dan ook een klap met een stok tijdens de aanval en daar moeten ze tegen kunnen, anders zijn ze gewoon niet geschikt.
Dus er worden regelmatig dreigende bewegingen gemaakt naar mijn honden, en ik durf bijna 100% zeker te zeggen dat ze dat niet erg vinden, aangezien ze daarna worden beloond doordat ze mogen bijten.

Ik krijg dan ook regelmatig te horen dat het zielig zou zijn voor mijn honden, terwijl die woeffies eigenlijk een heerlijk leventje hebben.

Maar mijn honden doormiddel van geweld te straffen zou helemaal geen nut hebben, dan gaan ze namelijk niets meer voor mij doen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-05-19 12:34 



 
Profiel   

DezeNaam schreef
Ik vind je hond in het nekvel knijpen/grijpen/wat dan ook (tot hij jankt) om te corrigeren echt not done. Dat moederhonden het zogezegd doen is ook compleet onwaar. Enkel om pups te verplaatsen nemen ze ze vast in de nek en dat doet geen pijn.
Wanneer honden elkaar of een ander dier bij de nek grijpen (niet op een speelse manier obviously) is het om voor de kill te gaan of om te vechten...

En daarna vinden mensen het raar dat hun hond pas echt gaat bijten want ja; hond krijgt schrik van handen doordat hij daarmee fysiek gecorrigeerd wordt.


Onze buurhonden pakken die pup van ons ook vast in zijn nekvel. En dat doen ze zachtjes en spelen heel graag met elkaar. Zit geem greintje agressie in. Dus niet aan nekvel komen want dat is kill of vechten is totaal onjuist.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-05-19 16:04 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 9 van de 10 [ 226 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 6, 7, 8, 9, 10  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen