Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 4 van de 5 [ 107 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Help, vogeltje vleugel kwijt!!

 
Profiel   

Ik heb een valkparkiet gehad die een dubbele (!) open vleugelbreuk had en die is weer helemaal hersteld.
Maar dat had wel tijd (en veel geld :$ ) nodig. In totaal heeft hij 6 weken in de tape gezeten met een kraag om (want anders is het zo weer los) en zeker 5 maanden moeten revalideren.
Maar daarna vloog hij weer net zo goed als eerst en was er niets meer van te zien.

Het kan dus zeker wel, maar dan moeten er geen infecties etc bij komen.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-05-19 12:32 



 
Profiel   

Hoewel Ik een dier wat duidelijk gruwelijk pijn heeft en niet meer gered kan worden ook uit zn lijden zal verlossen ( ik ooit een aangereden konijn wat gilde van de pijn terwijl de scooterrijder doorreed ;( ) ik snap wel dat je t niet snel doet als zo'n diertje er nog enigszins fris uitziet. Zeker als je nou niet zeker weet wat ermee aan de hand is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-05-19 12:44 



 
Profiel   

Zullen we de discussie over het wel of niet de nek omdraaien lekker achter ons laten ;) Het gaat er om dat dit diertje de goede hulp heeft gekregen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-05-19 13:57 



 
Profiel   

Cowgirl schreef
Maanlicht schreef
Grote kans dat de dierenambulance alsnog het nekje heeft omgedraaid. Is geen doen zo’n klein ding met maar 1 vleugeltje.


Dat doen ze echt niet. Wat een onzin zie ik vaak nog voorbij komen.

Een dierenambulance zal een gewond dier eigenlijk altijd naar een DA brengen.
Ik heb nog nooit een dier de nek omgedraaid in de 7 jaar op de dierenambulance.
Dat mogen we ook niet en ik kan het niet.

Hier krijgen ze met gebroken poten of vleugels wel een spuitje.


Dit was wat ik bedoelde, beetje krom verwoord. Ik heb zelf ook op de dierenambulance gezeten. Kleine kans dat dit beestje het overleefd.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-05-19 15:48 



 
Profiel   

Sabri schreef
Ja veel vogels worden dan ingeslapen hier in Nederland. Gebroken poten en gebroken vleugels en heel veel andere vogels gaan allemaal naar dierenarts, niet voor hulp(dat zou te duur worden) en dus worden ze dood gemaakt. Ook de vogelopvang maakt ze dood als ze er geen goede vooruitzicht inzien om terug naar de natuur te kunnen. Katten kun je beste een belletje omdoen. Ik vind eigenlijk ook dat mensen die hun kat een vogel laat vangen de dierenambulance wel zelf zou mogen betalen. Het is immers hun kat die de dierenambulance met kosten opzadeld. Beter is als die mensen zelf hun verantwoordelijkheid nemen en zo'n dier zelf zsm brengen naar de dierenarts of opvang of in ieder geval zal het netjes zijn de gemaakte kosten die de ambulance moet maken in ieder geval hiervoor zelf te betalen.

Wat had je willen doen dan?
Een prothese-vleugel?
Hoe dierwaardig is om een wild dier in een kooitje op te sluiten en die niet met z'n soortgenootjes op kan trekken?

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-05-19 15:57 



 

Cayenne schreef
Ik heb een valkparkiet gehad die een dubbele (!) open vleugelbreuk had en die is weer helemaal hersteld.
Maar dat had wel tijd (en veel geld :$ ) nodig. In totaal heeft hij 6 weken in de tape gezeten met een kraag om (want anders is het zo weer los) en zeker 5 maanden moeten revalideren.
Maar daarna vloog hij weer net zo goed als eerst en was er niets meer van te zien.

Het kan dus zeker wel, maar dan moeten er geen infecties etc bij komen.


Probleem is alleen dat je met wilde vogels niet zoveel kan "prutsen" dan met een tamme vogel.. te vaak aanraken of langslopen geeft al teveel stress en als dat te lang duurt gaan ze meestal gewoon dood.. Een spalk om doen en ze verder met rust laten kan wel maar een kap omdoen waardoor je ze moet blijven voeren zou ik met een wilde vogel sowieso niet doen.
Naast het feit dat je als opvang niet voor elke vogel zoveel geld kan neerleggen natuurlijk want dan ben je binnen een jaar failliet terwijl het vaker niet zal lukken dan wel..

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-05-19 16:32 



 
Profiel   

Het is natuurlijk ook even de vraag of de kat het vogeltje misschien heeft beschadigd met één van zijn tanden en dan is de kans groot dat het vogeltje alsnog overlijdt door een bacterie.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-05-19 16:36 



 
Profiel   

Ik ben er van overtuigd dat de dierenambulance icm een eventuele DA de juiste keuze gemaakt zullen hebben voor het beestje. Of dat nu in leven houden is of er een eind aan maken laat ik in het midden, ik heb gedaan wat ik kon.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-05-19 11:20 



 
Profiel   

dees_daan schreef
Cayenne schreef
Ik heb een valkparkiet gehad die een dubbele (!) open vleugelbreuk had en die is weer helemaal hersteld.
Maar dat had wel tijd (en veel geld :$ ) nodig. In totaal heeft hij 6 weken in de tape gezeten met een kraag om (want anders is het zo weer los) en zeker 5 maanden moeten revalideren.
Maar daarna vloog hij weer net zo goed als eerst en was er niets meer van te zien.

Het kan dus zeker wel, maar dan moeten er geen infecties etc bij komen.


Probleem is alleen dat je met wilde vogels niet zoveel kan "prutsen" dan met een tamme vogel.. te vaak aanraken of langslopen geeft al teveel stress en als dat te lang duurt gaan ze meestal gewoon dood.. Een spalk om doen en ze verder met rust laten kan wel maar een kap omdoen waardoor je ze moet blijven voeren zou ik met een wilde vogel sowieso niet doen.
Naast het feit dat je als opvang niet voor elke vogel zoveel geld kan neerleggen natuurlijk want dan ben je binnen een jaar failliet terwijl het vaker niet zal lukken dan wel..


De valk met gebroken vleugel was ook niet tam :)
En met een kap hoef je ze niet te voeren als je hem goed op maat hebt :j

Maar voor een wilde vogel is zoveel werk niet altijd realistisch.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-05-19 11:24 



 
Profiel   

Een gebroken vleugel is altijd nog heel iets anders dan helemaal geen vleugel :=

Bij de vogelopvang werkt men overigens wél met spalkjes en krijgen vogeltjes met gebroken pootjes of vleugels zéker wel een kans. Mits de breuk intern niet teveel beschadigd heeft. En ook echt, ja, medicatie. Krijgen de wilde vogeltjes ook gewoon. ;)

edit: En ohja, sonde- hand- of dwangvoeding voor als het een vogel zelf niet lukt. Steekt zo'n opvang ook gewoon tijd in. :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-05-19 11:36 



 
Profiel   

Voor de mensen die nog graag wilde weten hoe het is afgelopen.. Ik heb vandaag een brief binnen gekregen van het vogelrevalidatiecentrum.

[ img ]

Zoals de meeste hadden verwacht.. maargoed, iig niet als kattensnack geëindigd.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-05-19 11:46 



 
Profiel   

Je hebt gedaan wat je moest doen. Altijd jammer als het diertje het niet haalt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-05-19 11:58 



 
Profiel   

Jammer, maar die kans was groot.
Heel netjes dat ze nog iets laten weten!

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-05-19 12:00 



 
Profiel   

Wat fijn dat ze de moeite doen om een brief te sturen zeg!
Het was natuurlijk te verwachten, en uiteindelijk het beste voor het diertje, maar het blijft sneu :(:)

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-05-19 12:14 



 
Profiel   

Maanlicht schreef
Het nekje omdraaien, hier kun je niets meer voor doen en nu lijdt hij alleen maar.


Dit ... Al snap ik dat je het beste voor het beestje
wilde doen.

Zelf heb ik dit eens met een kraai gehad, en die
heb ik ook netjes op laten halen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-05-19 12:23 



 
Profiel   

Dat doet Zundert idd altijd, heb daar ook wel eens wat door de ambulance laten brengen en kreeg elke keer een brief, met een acceptgiro voor een eventuele donatie. Maar het is echt wel een goeie opvang. Toen ik nog op de ambulance reed kwam ik daar ook elke keer wel met vooral vogels, maar ze hadden ook wel eekhoorntjes etc zitten.
Altijd fijn dat ze die brief sturen, dan weet je toch hoe het afgelopen is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-05-19 12:24 



 
Profiel   

rockwitch schreef
Dat doet Zundert idd altijd, heb daar ook wel eens wat door de ambulance laten brengen en kreeg elke keer een brief, met een acceptgiro voor een eventuele donatie. Maar het is echt wel een goeie opvang. Toen ik nog op de ambulance reed kwam ik daar ook elke keer wel met vooral vogels, maar ze hadden ook wel eekhoorntjes etc zitten.
Altijd fijn dat ze die brief sturen, dan weet je toch hoe het afgelopen is.


Zit inderdaad een acceptgiro bij :j denk dat ik ook nog wel iets doneer!

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-05-19 12:50 



 
Profiel   

Wauw vind het mooi te zien dat ze je nog laten weten hoe het is afgelopen! Dan weet je het en kun je het meer loslaten. Einde is minder. Maar wel iets wat we verwacht hadden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-05-19 13:50 



 
Profiel   

rockwitch schreef
Dat doet Zundert idd altijd, heb daar ook wel eens wat door de ambulance laten brengen en kreeg elke keer een brief, met een acceptgiro voor een eventuele donatie. Maar het is echt wel een goeie opvang. Toen ik nog op de ambulance reed kwam ik daar ook elke keer wel met vooral vogels, maar ze hadden ook wel eekhoorntjes etc zitten.
Altijd fijn dat ze die brief sturen, dan weet je toch hoe het afgelopen is.


Ik vind het heel netjes :j
Wij hebben een keer gebeld voor een zwaan die onder het bloed zat en moest worden opgehaald, nooit meer iets gehoord en ik heb er nog voor gebeld maar ze wisten niet waar ik het over had.
En ook nog voor een jonge ekster met gekneusde vleugel. Daar heb ik ook achteraan gebeld en die heeft het wel gered.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-05-19 14:03 



 
Profiel   

Wat netjes zeg die brief!
Ik vond vorige week ook 2 jonge al best grote koolmezen onder het nest. Geen idee wat daarmee gebeurd is, de andere zaten nog in het nest en vlogen 2 dagen later uit.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-05-19 18:55 



 
Profiel   

dito schreef
Wauw vind het mooi te zien dat ze je nog laten weten hoe het is afgelopen! Dan weet je het en kun je het meer loslaten. Einde is minder. Maar wel iets wat we verwacht hadden.


Zeker. Al moest ik even lachen om de "definitief inslapen" alsof je inslapen ook nog ongedaan kunt maken. :=

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-05-19 19:21 



 
Profiel   

Wat netjes dat je deze brief hebt gekregen! Jammer dat het zo heeft moeten eindigen voor het diertje maar zo te horen de beste keuze. Jij hebt in ieder geval super gehandeld +:)+

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-05-19 19:25 



 
Profiel   

magda_90 schreef
dito schreef
Wauw vind het mooi te zien dat ze je nog laten weten hoe het is afgelopen! Dan weet je het en kun je het meer loslaten. Einde is minder. Maar wel iets wat we verwacht hadden.


Zeker. Al moest ik even lachen om de "definitief inslapen" alsof je inslapen ook nog ongedaan kunt maken. :=

Zo gek is dat toch niet? Iedere avond slaap ik in. Elke keer hoop ik de volgende morgen terug wakker te worden. Tot nutoe is het altijd gelukt :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-05-19 19:26 



 
Profiel   

In dit geval is het een gekke woordkeuze. :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-05-19 19:27 



 
Profiel   

De vogelopvang in Merelbeke houdt je ook op de hoogte :j wel zo netjes ja!
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-05-19 18:58 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 4 van de 5 [ 107 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen