Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 11 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Cavia’s drinken niet meer

 
Profiel   

Sinds december hebben wij twee cavia’s in huis. Ze dronken altijd goed uit een flesje, maar de laatste 2 weken drinken ze helemaal niet meer. Ik ververs het water dagelijks, maar het flesje blijft vol. Er is niets mis met het flesje, er komt ook gewoon water uit. Ze talen er niet meer naar. Ik heb een stenen bakje water in het hok gezet, daar drinken ze ook niet uit.

Uiteraard krijgen ze dagelijks voldoende groente en fruit, daar zit natuurlijk ook vocht in. Als het mooi weer is lopen ze op het gras. Ze zijn niet anders in gedrag, plassen/poepen gewoon en ogen fit. Ik heb dus niet het idee dat ze uitdrogen ofzo. Maar het kan toch niet goed zijn dat ze helemaal niet meer drinken?

Heeft iemand tips of is dit normaal? :+
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-05-19 10:28 



 
Profiel   

Hier drinken de cavia's ook niet. Gemiddeld dronken cavia's op een hooi+brok-dieet bij mij 80-100ml water per cavia, maar met 200g groenten krijgen ze al 160-180g water (en dus 160-180ml water) binnen. In vers gras zit ook veel vocht, waarschijnlijk vergelijkbaar met groenten (80-90%, dus 10-20% droge stof. Als een boer kuilt mikt hij op 30-40% droge stof, dat is na 1 dag drogen en 1 keer schudden bij droogzaam weer). Dus eten ze veel vers gras en verse groenten, dan hoeven ze ook helemaal geen water.

En hoe extreem die van mij geen water drinken: 7 cavia's krijgen eens per week een nieuwe fles water van 0.5L, daar is dan nauwelijks 100ml uit. Red ik het 's avonds echt een keer niet om te voeren en krijgen ze de volgende ochtend pas hun groenten (krap 2kg per dag voor 7) dan is het waterflesje direct grotendeels leeg. Het flesje doet het dus wel en ze snappen het principe van drinken dus ook.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-05-19 10:37 



 
Profiel   

Goed dat je lekker veel groente en gras geeft, dat is echt fijn voor je beestjes! Ik zou me niet zo´n zorgen maken, maar wel consequent elke dag even testen of het flesje het nog doet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-05-19 10:49 



 
Profiel   

Flesjes kunnen wel eens verstopt raken.. heb je het balletje getest? Verder heb ik zelf altijd een bakje water staan. Vinden ze fijner.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-05-19 10:56 



 
Profiel   

Oké, goed om te lezen dat meer cavia’s dit doen en dat ze voldoende vocht binnen krijgen.

Zoals ik als schreef zit het flesje niet verstopt, hij doet het gewoon. Een bakje water in het hok doen ze ook niets mee.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-05-19 11:02 



 
Profiel   

Nadir schreef
Oké, goed om te lezen dat meer cavia’s dit doen en dat ze voldoende vocht binnen krijgen.

Zoals ik als schreef zit het flesje niet verstopt, hij doet het gewoon. Een bakje water in het hok doen ze ook niets mee.


Dan is er niks aan de hand die van mij drinken ook vrij weinig

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-05-19 11:05 



 
Profiel   

Gelukkig. Ik vind het gewoon vreemd dat ze eerst wel heel veel dronken en nu niet meer. Maar fijn om te lezen dat dat normaal is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-05-19 11:44 



 
Profiel   

Heb je andere brokjes? In sommige zit namelijk wat zout waardoor ze meer gaan drinken

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-05-19 11:47 



 
Profiel   

Nee, ook dat niet. :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-05-19 11:55 



 
Profiel   

Even een update, misschien heeft iemand anders er ook iets aan.

Sinds ze wat minder buiten op het gras lopen ivm het weer drinken ze inderdaad weer gewoon uit het flesje. Het lijkt er dus op dat ze dus voldoende vocht uit het gras haalden. :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-09-19 10:29 



 
Profiel   

Cavia's.. :')
Kwas vroeger altijd bang dat ze veel te dun werden en dus gaf k ze maar vanalles dat k ze kon geven
Waterflesje ging ook altijd maar heel langzaam leeg, maar k denk dat dat ook kwam omdat k ze veel komkommer en appel gaf, waar idd veel vocht in zit.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-09-19 10:32 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 11 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen