Kapotte kussentjes bij hond

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
xhoppa

Berichten: 608
Geregistreerd: 12-05-11
Woonplaats: Rotterdam

Kapotte kussentjes bij hond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-19 23:17

Hi bokkers,

Ik heb thuis een heel energieke hond die houdt van rennen, spelen en vooral zwemmen. Hij is nu bijna 6 jaar oud en sinds een Jaar gaan zijn kussentjes tussen zijn poten open. Het is iedere keer een ander voetje en de ene keer is het erger dan de andere keer.

Als het open is smeer ik er betadine zalf of sudocream op en doe ik een sok om zijn poot, zodat hij er niet aan kan likken of het verder open maakt als ik hem uitlaat.

Als hij speelt met andere honden is dit bijna altijd in het gras en als hij water ziet gaat hij er alleen in liggen en zitten (dus geen gekke dingen).

De laatste tijd heeft hij het zovaak en de dierenarts kan er ook niks mee.

Vanmiddag heb ik een flinke wandeling met hem gemaakt en op de terug weg wilde hij niet meer lopen. Nu bleek dat zijn linkervoor kussentje alweer open lag en het bloedde flink. Thuis kwam ik erachter dat ook zijn andere poot open lag. Op het moment wilt hij er niet opstaan en schraapt hij met zijn voetjes (alsof je een vuist met je hand maakt, zo ziet eruit, lijkt een soort kramp).

Heeft er iemand enig idee wat ik hiermee kan doen? Hoe ik het kan voorkomen en als hij het wel heeft hoe ik het moet behandelen?

Ik vind het zo ontzettend naar voor hem en heb al verschillende dingen geprobeerd.

Hieronder een foto van hoe het er nu uitziet. Normaal is het tussen zijn voorste kussentjes open, dit keer is de oppervlakte open.


Afbeelding

Afbeelding


Toen we net op pad waren <3
Afbeelding

xTiffani

Berichten: 1459
Geregistreerd: 27-07-12

Re: Kapotte kussentjes bij hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-19 23:28

Afbeelding

Schoentjes, ruffwear heeft bijvoorbeeld mooie. Deze worden ook gebruikt bij husky's die voor de slee/kar lopen en waarbij de zooltjes kapot gaan.

Verder heb je ook nog speciale spray voor op de voetzolen, alleen heb ik hier zelf geen ervaring mee.

Mloui

Berichten: 1644
Geregistreerd: 29-06-04

Re: Kapotte kussentjes bij hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-19 23:35

Wellicht verstandig om eens een biopt te laten nemen. Er zijn verschillende immuungemedieerde aandoeningen die ook dergelijke klachten kunnen geven.

Als dit is uitgesloten, zou ik inderdaad schoentjes overwegen. Ook zijn er speciale potenbalsems die kloven zouden moeten tegen gaan. Wellicht helpt dat hier ook.

Percy

Berichten: 12072
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-19 23:45

Pleisterspray voor mensen? Dat gebruikten wij bij de vorige Ridgeback die steeds zijn staart tegen een muur kapot sloeg bij fanatiek kwispelen. Werkte best goed.

JPitty
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 26279
Geregistreerd: 01-06-10
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-19 23:46

Misschien een paar aparte gedachten en wellicht heb je dingen ook al uitgesloten:
1) Ik zie op een van jouw foto's stenen aan de waterkant, kan het zijn dat hij zich daar aan open haalt aan een scherpe punt/ rand daarvan?
2) Zou er iets in het gras/ op de bodem van het water kunnen staan/ liggen (plantje, afval, iets anders) waar zijn zooltjes (allergisch) op reageren waardoor ze open gaan?

Inderdaad zouden schoentjes een optie kunnen zijn om dit te voorkomen. Lastig als je dierenvriend iets mankeert en je kunt de oorzaak niet kunt vinden.

Wijsje
Berichten: 464
Geregistreerd: 06-06-16

Re: Kapotte kussentjes bij hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-19 00:01

Wij hadden dit vroeger ook met een hond. Deze bleek allergisch te zijn voor mensen, zoals mensen dat voor dieren kunnen zijn.
Met medicatie is het toen over gegaan, deze moest hij levenslang slikken.
Dus laat uitzoeken of hij ergens allergisch voor is.

Esther

Berichten: 4144
Geregistreerd: 04-04-01
Woonplaats: Achterhoek

Re: Kapotte kussentjes bij hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-19 09:05

Normaal gesproken zouden voetzooltjes niet zomaar open mogen gaan bij 'normaal' gebruik, helemaal niet als de hond gewend is aan veel buiten lopen.
Het lijkt wel een blaar, door bijvoorbeeld naast de fiets rennen op heet asfalt, veel baasjes onderschatten de temperatuur van het asfalt/stoep als het buiten nog niet heel warm is.
Het kan een schimmelinfectie zijn, even op kweek laten zetten. Het kan ook een uiting zijn van leverproblemen, dat kan met een bloedonderzoek vastgesteld worden.

Boompje1985

Berichten: 5445
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: Arnhem

Re: Kapotte kussentjes bij hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-19 09:24

Mijn hond had dit ook regelmatig het enige wat hielp is eelt kweken. Dus langzaam opbouwen en voor nu even wrijving vermijden dus geen sprintjes trekken of korte bochten laten maken. Ook de lengte van de nagels in de gaten houden als ze lang zijn kan de zool niet goed afrollen en krijg je teveel druk op verkeerde plekken. Het kan ook zijn dat ze te droog zijn en daardoor kwetsbaarder voor scheurtjes. In dat geval kun je met een spray die er voor droge neuzen bestaat de zooltjes inspuiten. Deze spray is niet vet en trekt veel beter in dan vette smeersels.

xhoppa

Berichten: 608
Geregistreerd: 12-05-11
Woonplaats: Rotterdam

Re: Kapotte kussentjes bij hond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-19 11:19

Wat ben ik blij met jullie reacties!! Ik bel zo even de dierenarts en wil hem gaan laten testen op allergieën en imuumaandoeningen.

Ik heb wel hondensokjes voor hem en dat werkt prima, maar het is wel een idee om standaard met schoenen met hem te gaan wandelen.

In de stenen naast het water gaat hij niet, ooit een keer geprobeerd maar dat beviel hem gelukkig niet.

Het kan inderdaad ook zo zijn dat de kussentjes wat droog zijn, waardoor er scheurtjes instaan.

Hartstikke bedankt allemaal voor de tips! Denk dat we hier zeker uit gaan komen! :-)

Ianthe
Berichten: 1542
Geregistreerd: 24-04-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-19 13:06

Lijkt mij ook dat er toch iets niet goed zit als ze zo makkelijk kapot gaan. Mijn hond rent als een idioot op mega snelheid door alles heen, maar heeft nog nooit die kussentjes zo kapot gehad dat het ging bloeden. Wel blijven hangen en die aan de achterkant er compleet afgerukt, maar dat is weer een ander verhaal. :+ :+

Eens naar andere DA gaan? Wie weet kan die er wat meer mee.

KimD

Berichten: 20413
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Re: Kapotte kussentjes bij hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-19 13:22

Wij hebben er één die dat geregeld heeft, dan krijgt ze schoentjes aan met wandelen. Verder niet teveel erop smeren of erom doen, het likken heeft een functie, honden onderhouden zo'n wondjes prima zelf! :j

xhoppa

Berichten: 608
Geregistreerd: 12-05-11
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-19 15:49

Ianthe schreef:
Lijkt mij ook dat er toch iets niet goed zit als ze zo makkelijk kapot gaan. Mijn hond rent als een idioot op mega snelheid door alles heen, maar heeft nog nooit die kussentjes zo kapot gehad dat het ging bloeden. Wel blijven hangen en die aan de achterkant er compleet afgerukt, maar dat is weer een ander verhaal. :+ :+

Eens naar andere DA gaan? Wie weet kan die er wat meer mee.


Oei dat klinkt helemaal verschrikkelijk! Hopelijk is dat helemaal goed gekomen!

We gingen eerst altijd bij een andere DA maar die bleek niet erg goed te zijn. Dus zijn ondertussen al gewisseld!

xhoppa

Berichten: 608
Geregistreerd: 12-05-11
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-19 15:52

KimD schreef:
Wij hebben er één die dat geregeld heeft, dan krijgt ze schoentjes aan met wandelen. Verder niet teveel erop smeren of erom doen, het likken heeft een functie, honden onderhouden zo'n wondjes prima zelf! :j


Ik heb het idee dat het door het likken erger wordt, omdat het dan helemaal week wordt. En Je kan zeggen wat je wilt, hij blijft het toch wel doen :+.

Ik ga maandag naar de DA met hem. Heb een afspraak gemaakt voor verder onderzoek. Verder houd ik het schoentje om met wandelen, ondanks dat hij dat niks vind en misschien in de toekomst ook maar om blijven doen.

Mloui

Berichten: 1644
Geregistreerd: 29-06-04

Re: Kapotte kussentjes bij hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-19 22:45

Wat zei de DA?

marije1109

Berichten: 1135
Geregistreerd: 07-02-13
Woonplaats: Kraggenburg

Re: Kapotte kussentjes bij hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-19 23:07

Mijn hond heeft dit sinds 1 jaar ook, alleen in de zomer en ook alleen wanneer we op bij onze caravan op de Veluwe zijn.

Benieuwd wat er bij jou uitkomt, dus ik volg!

JesdaJinn

Berichten: 10443
Geregistreerd: 23-01-12
Woonplaats: Nijverdal

Re: Kapotte kussentjes bij hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-19 23:22

Mijn BC had het ook.
Heb toen gele poos cani sport spray gespoten en sindsdien geen last meer

xhoppa

Berichten: 608
Geregistreerd: 12-05-11
Woonplaats: Rotterdam

Re: Kapotte kussentjes bij hond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-19 22:11

We zijn nog nergens op uit gekomen. Hij loopt nu gelukkig weer goed en moeten de kussentjes goed vet houden. Waarschijnlijk zijn ze te droog waardoor er scheurtjes in komen.
Zodra ik zie dat hij aan zn voetje likt ga ik er met wandelen een schoen omheen doen.

Voor nu houd ik hem nog even aan de lijn, zodat het weer helemaal dicht is. Maar dit kan ik niet blijven doen.. dus ik hoop dat het vet houden helpt.