Medium/dierenfluisteraar

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
essiesilly

Berichten: 7830
Geregistreerd: 21-05-07
Woonplaats: berkenwoude

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-19 16:37

essiesilly schreef:
als antwoord op je vraag wie dit kan
https://www.wendyscholten.nl/2016/05/06 ... t-paarden/

Citaat:
Ik lees hier alleen maar iemand die geïnterviewd wordt over datgene wat ze zelf zegt/denkt te kunnen en iemand die daar zijn eigen subjectieve ervaring als losstaande anekdote bij vertelt. Misschien heb ik je link niet goed gelezen, maar waar staat precies aangetoond dat ze ook daadwerkelijk de gave bezit die ze pretendeert te bezitten?


dat staat in haar boek, vele ervaringen van grote namen in de paardensport, alsmede met eigen ogen ondervonden bij mijn paard

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-19 19:39

En dat vind jij een neutrale, objectieve bron? Je kunt het ook zien als handig pr-materiaal.

Jouw ervaring heeft waarde voor jou, niet meer en niet minder. Het zegt weinig over de daadwerkelijke gaven van deze mevrouw.

essiesilly

Berichten: 7830
Geregistreerd: 21-05-07
Woonplaats: berkenwoude

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-19 09:02

Askja schreef:
En dat vind jij een neutrale, objectieve bron? Je kunt het ook zien als handig pr-materiaal.

Jouw ervaring heeft waarde voor jou, niet meer en niet minder. Het zegt weinig over de daadwerkelijke gaven van deze mevrouw.


Prima +:)+

Als je alle ervaringen van anderen niet gelooft wat is het dan wat je zoekt? Wetenschappelijk bewijs? Nee dat is er niet. Verder denk ik dat er altijd mensen zijn die in problemen denken ipv oplossingen
Als het iemand (in dit geval vele paarden) helpt, wat maakt het dan uit.

Petrichor

Berichten: 10528
Geregistreerd: 14-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-19 09:06

essiesilly schreef:
Askja schreef:
En dat vind jij een neutrale, objectieve bron? Je kunt het ook zien als handig pr-materiaal.

Jouw ervaring heeft waarde voor jou, niet meer en niet minder. Het zegt weinig over de daadwerkelijke gaven van deze mevrouw.


Prima +:)+

Als je alle ervaringen van anderen niet gelooft wat is het dan wat je zoekt? Wetenschappelijk bewijs? Nee dat is er niet. Verder denk ik dat er altijd mensen zijn die in problemen denken ipv oplossingen
Als het iemand (in dit geval vele paarden) helpt, wat maakt het dan uit.

_/-\o_ _/-\o_

SinneJ

Berichten: 3077
Geregistreerd: 02-04-15
Woonplaats: België

Re: Medium/dierenfluisteraar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-19 14:25

In problemen denken is de grondlegging van wetenschap, datgene waar alles van comfort wat jij en ik kennen op gebouwd is. Je kan dat wel afdoen als gewoon een van de zovele overtuigingen, maar dat is het niet. Het is de waarheid. Het zorgt ervoor dat we groeien. In problemen denken is de enige manier om te zorgen voor groei, om te leren. Anders doe je maar wat.

En ja dat is heel macro gedacht, maar het is voor mij echt het grootste goed. Daarbij twijfelen wij er vooral aan of het echt al zoveel mensen en paarden geholpen heeft als hier beweerd wordt, want er is dus geen bewijs. En sterker nog; als de eigenaar denkt dat het paard geholpen is, en dat is niet echt zo, is het plots zelfs heel erg kwalijk!!

Daarnaast haal je aan; als het maar werkt. Ik kan die gedachte volgen als ik voor mezelf denk aan het placebo effect. Op zich heb je gelijk, maar wat nu als die persoon met dat geld uitgegeven aan de hocus pocus nu naar een life coach zou gaan en zichzelf zou aanleren ALTIJD die winning manier van denken te hebben? Dus in dat opzicht is het weer heel erg nuttig te weten of het inderdaad placebo is of hocus pocus.

Hoe meer men weet hoe beter en specifieker men te werk kan gaan. Dat moet iedereen willen.

pluisje88

Berichten: 8057
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Re: Medium/dierenfluisteraar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-19 15:03

Ik mag me vergissen maar een Life coach is alles behalve wetenschappelijk. Daar zit een hoop troep tussen. Coach is een vrij te gebruiken titel..

SinneJ

Berichten: 3077
Geregistreerd: 02-04-15
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-19 15:05

pluisje88 schreef:
Ik mag me vergissen maar een Life coach is alles behalve wetenschappelijk. Daar zit een hoop troep tussen. Coach is een vrij te gebruiken titel..



ja klopt, ik zeg maar iets, een psycholoog kan ook. Ik ga uit van iemand met een degelijke opleiding. Ik wil zeggen dat datgene wat het placebo effect veroorzaakt een aanleerbare gedragstechniek is.

Maar heel fijn dat je enkel daarop kan reageren verder :+

essiesilly

Berichten: 7830
Geregistreerd: 21-05-07
Woonplaats: berkenwoude

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-19 15:14

SinneJ schreef:
In problemen denken is de grondlegging van wetenschap, datgene waar alles van comfort wat jij en ik kennen op gebouwd is. Je kan dat wel afdoen als gewoon een van de zovele overtuigingen, maar dat is het niet. Het is de waarheid. Het zorgt ervoor dat we groeien. In problemen denken is de enige manier om te zorgen voor groei, om te leren. Anders doe je maar wat.

En ja dat is heel macro gedacht, maar het is voor mij echt het grootste goed. Daarbij twijfelen wij er vooral aan of het echt al zoveel mensen en paarden geholpen heeft als hier beweerd wordt, want er is dus geen bewijs. En sterker nog; als de eigenaar denkt dat het paard geholpen is, en dat is niet echt zo, is het plots zelfs heel erg kwalijk!!

Daarnaast haal je aan; als het maar werkt. Ik kan die gedachte volgen als ik voor mezelf denk aan het placebo effect. Op zich heb je gelijk, maar wat nu als die persoon met dat geld uitgegeven aan de hocus pocus nu naar een life coach zou gaan en zichzelf zou aanleren ALTIJD die winning manier van denken te hebben? Dus in dat opzicht is het weer heel erg nuttig te weten of het inderdaad placebo is of hocus pocus.

Hoe meer men weet hoe beter en specifieker men te werk kan gaan. Dat moet iedereen willen.


voor wie dan? "jij" bent degene die er mee zit, jij hoeft het niet te betalen dus waarom zou je je er druk om maken..
en je stelt nu dat "alleen de eigenaar denkt dat het paard geholpen is en dat dus echt niet zo is" waar haal je die aanname vandaan dan? dat is ook iets wat jij denkt..

ik ben ook alles behalve zweverig hoor, nuchterheid ten top.. maar als ik al anderhalf jaar niet op mijn paard kon rijden, en een "hocus pocus vrouwtje" (is ook precies hoe ik haar noemde ;) ) zorgt er voor dat ik er na een aantal dagen dus wel weer op kan rijden, ik haar nog hard "uitlach"en ik er alsnog met body protector, touw om zn nek , en knijpende knietjes op ga zitten en hij is braaf... ik op dat moment weer lach en denk het is toeval.. maar hij braaf blijft en zelfs steeds wat braver word.. is het dan mijn gedachte dat hij ineens braaf is?....

kortom, als iemand het wil proberen, of het nou bewezen is of niet.. waar maakt ieder ander zich dan druk om zolang je het zelf niet hoeft te betalen?

SinneJ

Berichten: 3077
Geregistreerd: 02-04-15
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-19 15:18

essiesilly schreef:
voor wie dan? "jij" bent degene die er mee zit, jij hoeft het niet te betalen dus waarom zou je je er druk om maken..
en je stelt nu dat "alleen de eigenaar denkt dat het paard geholpen is en dat dus echt niet zo is" waar haal je die aanname vandaan dan? dat is ook iets wat jij denkt..

ik ben ook alles behalve zweverig hoor, nuchterheid ten top.. maar als ik al anderhalf jaar niet op mijn paard kon rijden, en een "hocus pocus vrouwtje" (is ook precies hoe ik haar noemde ;) ) zorgt er voor dat ik er na een aantal dagen dus wel weer op kan rijden, ik haar nog hard "uitlach"en ik er alsnog met body protector, touw om zn nek , en knijpende knietjes op ga zitten en hij is braaf... ik op dat moment weer lach en denk het is toeval.. maar hij braaf blijft en zelfs steeds wat braver word.. is het dan mijn gedachte dat hij ineens braaf is?....

kortom, als iemand het wil proberen, of het nou bewezen is of niet.. waar maakt ieder ander zich dan druk om zolang je het zelf niet hoeft te betalen?



ALS iemand denkt dat ... is het kwalijk. Nu doe je echt je best om het verkeerd te lezen. En als dat zo is, is het niet mijn probleem, maar dat van het paard, en ja dat trek ik me weldegelijk aan! En je weet dat het gebeurt. Het kan zijn dat jij gelooft dat er mensen zijn die echt kunnen wat ze beweren, maar je weet ook goed genoeg dat er in dat circuit OOK mensen zijn die oplichten en zo paardenleed in stand houden (en geld aftroggelen). Daarmee zeg ik niet dat de mensen hier in dit topic dat doen, maar als alles in dat circuit onderzocht en gestandaardiseerd zou worden, filter je de oplichters eruit en geef je de niet oplichters een groter platform en meer kennis om goed te doen.

essiesilly

Berichten: 7830
Geregistreerd: 21-05-07
Woonplaats: berkenwoude

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-19 15:55

ja maar nu leg je het ook heel anders uit Sinne ;) (of het moet een taalbarrière zijn, dat kan ook :D :D ) maar idd uiteraard zijn er goede en slechte, zoals overal aanwezig helaas..

Avalanche

Berichten: 15921
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Medium/dierenfluisteraar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-19 17:27

Maar weet je, ik sta voor alles open. Als er een goede nulmeting is, en test groep die groot genoeg is, een placebo groep en een controlegroep is het te bewijzen of het werkt :) als het bewezen wordt accepteer ik het

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-19 09:37

Heeft iemand wellicht bronnen van wetenschappelijk onderzoek naar bijzondere (paranormale) gaven en krachten? Ik ben daar wel benieuwd naar. Ik weet dat er tot op heden niets is aangetoond, maar zou daar weleens wat concreets over willen lezen. Vooral hoe zo'n onderzoek is opgezet.

Een (Bokt?)-onderzoek op basis van een nulmeting en met een representatieve testgroep, placebogroep en controlegroep, zoals Avalanche voorstelt, lijkt mij ook uitermate interessant, alleen niet echt haalbaar, want ik denk dat, ook getuige de reacties hier, maar weinigen hieraan mee willen werken.
En zo kom je niet verder dan een discussie waarin gelovigen (sorry, ik weet even geen beter woord) en sceptici tegenover elkaar blijven staan.

Net als Avalanche zou ik overigens 100% bereid zijn mijn sceptische houding te laten varen als zo'n onderzoek aan zou tonen dat mensen en paarden daadwerkelijk op afstand door middel van bijzondere gaven geholpen/genezen kunnen worden. Het is niet zo dat de sceptici niets liever willen dan dat hun eigen gelijk bewezen wordt.

Maar zolang de vraag naar aantoonbaar bewijs (zie ook de vraag van Oomens hierboven) steeds weer beantwoord wordt met verwijzingen naar subjectieve verhalen en bronnen, blijf ik sceptisch.

Overigens ben ik intussen wel oprecht benieuwd of Marleen Sammie inmiddels van haar pijn af heeft kunnen helpen.

essiesilly

Berichten: 7830
Geregistreerd: 21-05-07
Woonplaats: berkenwoude

Re: Medium/dierenfluisteraar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-19 10:16

ik denk dat "gelovers" het nut niet inzien van zich te bewijzen of het overtuigen van "sceptici" en daarom dus geen onderzoeken op gaan zetten. Wat heeft het voor zin vraag ik me dan af.. als je er niet in gelooft helemaal prima, heb je er wel heel goede ervaringen mee ook helemaal prima, ben je er nieuwsgierig naar maak eens een afspraak bij iemand die goed bekend staat.
leef en laat leven :')

ElskaIsland
Berichten: 388
Geregistreerd: 04-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-19 10:18

essiesilly schreef:
ik denk dat "gelovers" het nut niet inzien van zich te bewijzen of het overtuigen van "sceptici" en daarom dus geen onderzoeken op gaan zetten. Wat heeft het voor zin vraag ik me dan af.. als je er niet in gelooft helemaal prima, heb je er wel heel goede ervaringen mee ook helemaal prima, ben je er nieuwsgierig naar maak eens een afspraak bij iemand die goed bekend staat.
leef en laat leven :')


Amen.

SinneJ

Berichten: 3077
Geregistreerd: 02-04-15
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-19 10:20

ElskaIsland schreef:
essiesilly schreef:
ik denk dat "gelovers" het nut niet inzien van zich te bewijzen of het overtuigen van "sceptici" en daarom dus geen onderzoeken op gaan zetten. Wat heeft het voor zin vraag ik me dan af.. als je er niet in gelooft helemaal prima, heb je er wel heel goede ervaringen mee ook helemaal prima, ben je er nieuwsgierig naar maak eens een afspraak bij iemand die goed bekend staat.
leef en laat leven :')


Amen.



Jullie proberen zelfs niet te begrijpen waar wij, sceptici, vandaan komen terwijl wij dat net bij jullie wél proberen, ook al zijn we sceptisch. We tonen interesse en we stellen vragen en keer op keer worden we uitgemaakt voor zagende, lastige mensen, terwijl heel veel van ons het wél netjes proberen aanpakken.

Ik vind dat niet mooi. Zeker niet op een discussieforum. En het impliceert dat er weldegelijk iets is om te verstoppen.

essiesilly

Berichten: 7830
Geregistreerd: 21-05-07
Woonplaats: berkenwoude

Re: Medium/dierenfluisteraar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-19 10:30

nou dat zie je volledig verkeerd Sinnej , ik ben/was ook hartstikke sceptisch en nuchter hoor, maar ik heb een heel goede ervaring gehad, en zie niet in waarom ik daar anderen van zou moeten overtuigen.. het heeft mijn paard zoveel geholpen en daar ben ik heel erg blij mee. Maar als "sceptici" het niet zien zitten ook helemaal prima toch.. en als je het wel ziet zitten zorg je gewoon voor een afspraak en laat je jezelf overtuigen als dat is wat je wil.

SinneJ

Berichten: 3077
Geregistreerd: 02-04-15
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-19 10:33

essiesilly schreef:
nou dat zie je volledig verkeerd Sinnej , ik ben/was ook hartstikke sceptisch en nuchter hoor, maar ik heb een heel goede ervaring gehad, en zie niet in waarom ik daar anderen van zou moeten overtuigen.. het heeft mijn paard zoveel geholpen en daar ben ik heel erg blij mee. Maar als "sceptici" het niet zien zitten ook helemaal prima toch.. en als je het wel ziet zitten zorg je gewoon voor een afspraak en laat je jezelf overtuigen als dat is wat je wil.


Maar jullie persoonlijk moeten helemaal niets bewijzen. Niemand gaat jullie je ervaring afnemen. We willen gewoon weten waarom die ervaring er was. Dat ze er is, kan niemand jullie nog afnemen. En geloof me; tenzij er een paard door afziet omdat het verder medisch niet geholpen wordt, vind ik het helemaal prachtig dat jullie geholpen zijn en gun ik het jullie ook.

Het punt is vooral; het zou meer mensen kunnen helpen als we weten waar het vandaan komt. Wie weet is er echt iets dat men kan 'aanvoelen' en wie weet kan het zelfs verklaard worden en uitgewerkt worden! Dat zou toch fantastisch zijn? Waarom willen mensen die oprecht geloven dat ze mensen helpen het per se in de donkere achterstraatjes blijven doen ipv mee te bouwen aan een betere manier?

edit: donkere achterstraatjes bedoel ik spreekwoordelijk he

ElskaIsland
Berichten: 388
Geregistreerd: 04-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-19 10:43

SinneJ schreef:
essiesilly schreef:
nou dat zie je volledig verkeerd Sinnej , ik ben/was ook hartstikke sceptisch en nuchter hoor, maar ik heb een heel goede ervaring gehad, en zie niet in waarom ik daar anderen van zou moeten overtuigen.. het heeft mijn paard zoveel geholpen en daar ben ik heel erg blij mee. Maar als "sceptici" het niet zien zitten ook helemaal prima toch.. en als je het wel ziet zitten zorg je gewoon voor een afspraak en laat je jezelf overtuigen als dat is wat je wil.


Maar jullie persoonlijk moeten helemaal niets bewijzen. Niemand gaat jullie je ervaring afnemen. We willen gewoon weten waarom die ervaring er was. Dat ze er is, kan niemand jullie nog afnemen. En geloof me; tenzij er een paard door afziet omdat het verder medisch niet geholpen wordt, vind ik het helemaal prachtig dat jullie geholpen zijn en gun ik het jullie ook.

Het punt is vooral; het zou meer mensen kunnen helpen als we weten waar het vandaan komt. Wie weet is er echt iets dat men kan 'aanvoelen' en wie weet kan het zelfs verklaard worden en uitgewerkt worden! Dat zou toch fantastisch zijn? Waarom willen mensen die oprecht geloven dat ze mensen helpen het per se in de donkere achterstraatjes blijven doen ipv mee te bouwen aan een betere manier?

edit: donkere achterstraatjes bedoel ik spreekwoordelijk he


Die ervaring is er, omdat energie de aandacht volgt... (dat is een feit) Iets wat je aandacht geeft, wordt ‘groter’. Als je met al je aandacht en intenties (dit train je) doet, ontstaat zo’n ervaring. Het is een kwestie van goed gegrond/geaard zijn, bij jezelf zijn (haast meditatief) en zo kunnen dit soort mooie dingen ontstaan. En sommige dingen lijken heel toevallig, maar als je dit vaker doet/ermee bezig bent, komen die ‘toevalligheidjes’ ook vaker voor en blijkt het echt geen ‘toeval’. En het is niet te bewijzen, het is de energie. hoe meet je die?
Laatst bijgewerkt door ElskaIsland op 22-08-19 10:45, in het totaal 2 keer bewerkt

Avalanche

Berichten: 15921
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-19 10:44

essiesilly schreef:
ik denk dat "gelovers" het nut niet inzien van zich te bewijzen of het overtuigen van "sceptici" en daarom dus geen onderzoeken op gaan zetten. Wat heeft het voor zin vraag ik me dan af..

Het heeft zin, omdat anecdotes niet geaccepteerd worden als bewijs dat iets zo is. Anecdotes kunnen een gevolg zijn van correlatie. Causatie is aan te tonen, als dezelfde factoren consistent tot dezelfde resultaten leiden.
En dat kun je doen door een onderzoek op te zetten, waarin sprake is van een nulmeting, een testgroep, een placebogroep en een controlegroep, waarbij de groepen voldoende groot zijn, geen contact met elkaar hebben binnen de groep, en we kunnen controleren voor factoren die het resultaat kunnen beïnvloeden en dus de resultaten onduidelijk maken.

essiesilly schreef:
als je er niet in gelooft helemaal prima, heb je er wel heel goede ervaringen mee ook helemaal prima

Maar een ervaring is alleen dat..... een ervaring. Mijn paard is weleens op mijn voet gaan staan, terwijl ik een blaar had. Ik ervaar dat dat veroorzaakt wordt door de blaar......

Ik denk dat je snapt dat het onzinnig is. Om die conclusie te kunnen trekken, zou er elke keer als ik een blaar had, mijn paard of een ander paard op mijn voet moeten gaan staan, en zou dat met nog een stuk of wat mensen moeten gebeuren, onafhankelijk van elkaar. Dan kun je idd de conclusie trekken dat dat door die blaar komt.

essiesilly schreef:
ben je er nieuwsgierig naar maak eens een afspraak bij iemand die goed bekend staat.

Maar waarom zou ik dat doen, terwijl er geen bewijs is dat het werkt? Ik koop toch ook geen medicijnen waarvan de werking niet bewezen is? Ik spreek ook geen consult af bij een arts die niet verder is gekomen dan de lagere school, maar roept dat hij arts is? Waarom dan wel bij een reader?

essiesilly schreef:
ik ben/was ook hartstikke sceptisch en nuchter hoor, maar ik heb een heel goede ervaring gehad

Maar dan ben je toch niet sceptisch of nuchter of kritisch als je na een ervaring al aanneemt dat het klopt? Als je nu een hele serie van die ervaringen zou hebben, en andere mensen die jou niet kennen, en geen contact met je hebben, en je dus niet kunnen beïnvloeden, ook, dan vind ik het al een stuk geloofwaardiger. Maar dit klinkt als iemand die een verkoudheid heeft en beter wordt via een homeopathisch middeltje. Guess what...... mensen zonder dat middeltje worden ook beter, in dezelfde tijd. Dan kun je wel een goede ervaring hebben, maar wat als je de situatie kunt repliceren, maar dan zonder reader? Als je dan hetzelfde resultaat hebt, is er dus geen bewijs dat het werkt.

IsabelleN
Berichten: 623
Geregistreerd: 05-10-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-19 10:44

Een lichaam kan stoffen maken waardoor een placebo gaat werken. Hoe dat precies komt is nog niet helemaal bekend, er loopt momenteel onderzoek naar.

Als ik jonger was zou ik heel graag eens onderzoeken of een bepaald paardenras eigenaren met specifieke karakterkenmerken aantrekt, en als tweede; welke kenmerken hebben beoefenaars van een bepaalde paardensport discipline. Ik zie daar behoorlijke verschillen in (ook in dit topic meen ik); maar kan het nog niet wetenschappelijk onderschrijven.
Mijn promotie-onderzoek is al zo lang geleden... met mijn onderzoekspensioen in zicht hoop ik dat een jonkie dat wil doen :+

Avalanche

Berichten: 15921
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-19 10:46

ElskaIsland schreef:
En het is niet te bewijzen, het is de energie. En hoe meet je die?

Energie is perfect meetbaar, daar zijn instrumenten voor.

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-19 10:53

ElskaIsland schreef:
En het is niet te bewijzen, het is de energie. En hoe meet je die?
Engergie in de reguliere, wetenschappelijke zin is gewoon meetbaar. En voelbaar, pak maar eens een schrikdraad vast waar stroom op staat. De energie waar jij het over hebt, is inderdaad (tot op heden) niet te meten. De vraag is: hoe komt dat? En hoe kun je het dan toch benoemen als energie?
Bedenk hierbij dat de menselijke waarneming zeer gevoelig is voor suggestie. Als jij zeker weet dat die energie er is, dan is de kans dat je het voelt ook vrij groot. Terwijl stroom op een schrikdraad voor iedereen voelbaar is, of je er nu in gelooft of niet.

Verder vind ik dat SinneJ het goed zegt: hoe mooi zou het zijn als al die bijzondere krachten, gaven en energieën objectief aangetoond zouden kunnen worden? Dan kan een beroep (of roeping, voor diegenen die er geen geld voor vragen) als dierentolk/reader/handoplegger/ziener etc. een officiële status krijgen, met alle credibility en voordelen vandien.

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-19 10:59

Avalanche81 schreef:
ElskaIsland schreef:
En het is niet te bewijzen, het is de energie. En hoe meet je die?

Energie is perfect meetbaar, daar zijn instrumenten voor.

Inderdaad. En als iemand beweert dat er energieën zijn die je kunt waarnemen en zelfs manipuleren, maar op geen enkele manier kan meten, en waarvan je de effecten op geen enkele manier kan voorspellen ( dat is in de grond de smoes waarme wetenschappelijk gezonde onderzoeksopzetten mee worden vermeden), dan bestaat de betreffende hypothetische energie simpelweg niet.
En de waargenomen fenomenen en effecten hebben een andere oorzaak. Suggestie en placebo effect imo de meest waarschijnlijke.

essiesilly

Berichten: 7830
Geregistreerd: 21-05-07
Woonplaats: berkenwoude

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-19 11:49

Avalanche81 schreef:
essiesilly schreef:
ik denk dat "gelovers" het nut niet inzien van zich te bewijzen of het overtuigen van "sceptici" en daarom dus geen onderzoeken op gaan zetten. Wat heeft het voor zin vraag ik me dan af..

Het heeft zin, omdat anecdotes niet geaccepteerd worden als bewijs dat iets zo is. Anecdotes kunnen een gevolg zijn van correlatie. Causatie is aan te tonen, als dezelfde factoren consistent tot dezelfde resultaten leiden.
En dat kun je doen door een onderzoek op te zetten, waarin sprake is van een nulmeting, een testgroep, een placebogroep en een controlegroep, waarbij de groepen voldoende groot zijn, geen contact met elkaar hebben binnen de groep, en we kunnen controleren voor factoren die het resultaat kunnen beïnvloeden en dus de resultaten onduidelijk maken.

essiesilly schreef:
als je er niet in gelooft helemaal prima, heb je er wel heel goede ervaringen mee ook helemaal prima

Maar een ervaring is alleen dat..... een ervaring. Mijn paard is weleens op mijn voet gaan staan, terwijl ik een blaar had. Ik ervaar dat dat veroorzaakt wordt door de blaar......

Ik denk dat je snapt dat het onzinnig is. Om die conclusie te kunnen trekken, zou er elke keer als ik een blaar had, mijn paard of een ander paard op mijn voet moeten gaan staan, en zou dat met nog een stuk of wat mensen moeten gebeuren, onafhankelijk van elkaar. Dan kun je idd de conclusie trekken dat dat door die blaar komt.

essiesilly schreef:
ben je er nieuwsgierig naar maak eens een afspraak bij iemand die goed bekend staat.

Maar waarom zou ik dat doen, terwijl er geen bewijs is dat het werkt? Ik koop toch ook geen medicijnen waarvan de werking niet bewezen is? Ik spreek ook geen consult af bij een arts die niet verder is gekomen dan de lagere school, maar roept dat hij arts is? Waarom dan wel bij een reader?

essiesilly schreef:
ik ben/was ook hartstikke sceptisch en nuchter hoor, maar ik heb een heel goede ervaring gehad

Maar dan ben je toch niet sceptisch of nuchter of kritisch als je na een ervaring al aanneemt dat het klopt? Als je nu een hele serie van die ervaringen zou hebben, en andere mensen die jou niet kennen, en geen contact met je hebben, en je dus niet kunnen beïnvloeden, ook, dan vind ik het al een stuk geloofwaardiger. Maar dit klinkt als iemand die een verkoudheid heeft en beter wordt via een homeopathisch middeltje. Guess what...... mensen zonder dat middeltje worden ook beter, in dezelfde tijd. Dan kun je wel een goede ervaring hebben, maar wat als je de situatie kunt repliceren, maar dan zonder reader? Als je dan hetzelfde resultaat hebt, is er dus geen bewijs dat het werkt.


"JIJ"bent toch degene die bewijs wil voor je het zou proberen, dat is toch niet het probleem van de "reader wereld"?
maar goed dit blijft een eindeloze discussie blijkbaar. "jij" wil wel bewijs voor je het zou proberen, anderen willen dat niet en proberen het.. even goede vrienden en nu blaas ik het verhaaltje uit *\o/*

Avalanche

Berichten: 15921
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-19 11:54

essiesilly schreef:
"JIJ"bent toch degene die bewijs wil voor je het zou proberen, dat is toch niet het probleem van de "reader wereld"?

Natuurlijk wel. Als jij beweert iets te kunnen, ligt de bewijslast bij jou.