essiesilly schreef:ik denk dat "gelovers" het nut niet inzien van zich te bewijzen of het overtuigen van "sceptici" en daarom dus geen onderzoeken op gaan zetten. Wat heeft het voor zin vraag ik me dan af..
Het heeft zin, omdat anecdotes niet geaccepteerd worden als bewijs dat iets zo is. Anecdotes kunnen een gevolg zijn van correlatie. Causatie is aan te tonen, als dezelfde factoren consistent tot dezelfde resultaten leiden.
En dat kun je doen door een onderzoek op te zetten, waarin sprake is van een nulmeting, een testgroep, een placebogroep en een controlegroep, waarbij de groepen voldoende groot zijn, geen contact met elkaar hebben binnen de groep, en we kunnen controleren voor factoren die het resultaat kunnen beïnvloeden en dus de resultaten onduidelijk maken.
essiesilly schreef:als je er niet in gelooft helemaal prima, heb je er wel heel goede ervaringen mee ook helemaal prima
Maar een ervaring is alleen dat..... een ervaring. Mijn paard is weleens op mijn voet gaan staan, terwijl ik een blaar had. Ik ervaar dat dat veroorzaakt wordt door de blaar......
Ik denk dat je snapt dat het onzinnig is. Om die conclusie te kunnen trekken, zou er elke keer als ik een blaar had, mijn paard of een ander paard op mijn voet moeten gaan staan, en zou dat met nog een stuk of wat mensen moeten gebeuren, onafhankelijk van elkaar. Dan kun je idd de conclusie trekken dat dat door die blaar komt.
essiesilly schreef:ben je er nieuwsgierig naar maak eens een afspraak bij iemand die goed bekend staat.
Maar waarom zou ik dat doen, terwijl er geen bewijs is dat het werkt? Ik koop toch ook geen medicijnen waarvan de werking niet bewezen is? Ik spreek ook geen consult af bij een arts die niet verder is gekomen dan de lagere school, maar roept dat hij arts is? Waarom dan wel bij een reader?
essiesilly schreef:ik ben/was ook hartstikke sceptisch en nuchter hoor, maar ik heb een heel goede ervaring gehad
Maar dan ben je toch niet sceptisch of nuchter of kritisch als je na een ervaring al aanneemt dat het klopt? Als je nu een hele serie van die ervaringen zou hebben, en andere mensen die jou niet kennen, en geen contact met je hebben, en je dus niet kunnen beïnvloeden, ook, dan vind ik het al een stuk geloofwaardiger. Maar dit klinkt als iemand die een verkoudheid heeft en beter wordt via een homeopathisch middeltje. Guess what...... mensen zonder dat middeltje worden ook beter, in dezelfde tijd. Dan kun je wel een goede ervaring hebben, maar wat als je de situatie kunt repliceren, maar dan zonder reader? Als je dan hetzelfde resultaat hebt, is er dus geen bewijs dat het werkt.