Een kitten en planten, help?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nathalie__

Berichten: 372
Geregistreerd: 24-10-08
Woonplaats: Damwâld

Een kitten en planten, help?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-19 11:34

Hallo!

Over een paar weken krijgen wij een hele lieve kitten. Maar ben ook een plantenliefhebber dus heb al e.e.a. opgezocht welke giftig zijn. Nu weet ik dat de ficus elastica die wij hebben giftig is en de dracaena mogelijk ook? De andere plant weet ik niet precies welke soort het is, weten jullie dit?

En wat zijn jullie ervaringen, gaan ze er echt aan komen en is het erg giftig? Waar zij vandaan komt staat ook een ficus. Het liefst doen wij onze grote planten ook niet weg.. dus hoor graag ervaringen.

Monster to be
Afbeelding

Ficus
Afbeelding

Dracaena
Afbeelding

Naam? Giftig?
Afbeelding

Pandora2
Berichten: 19855
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-19 11:37

Die planten zijn heel leuk om in te spelen ! :=
Geen idee wat giftig is voor poezels ( behalve lelies dan, die zijn echt giftig. En kerstroos )
Ik heb al heel mijn leven katten en geen planten in huis om die reden :+

Sylvia

Berichten: 28818
Geregistreerd: 22-07-03
Woonplaats: Posterholt

Re: Een kitten en planten, help?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-19 11:43

Wij hebben ook een tijdlang een Dracaena gehad, maar ik kan je nu al vertellen dat die planten geen lang leven beschonken zijn. Het zijn fantastisch leuke speelplaatsen voor een kitten... Niet ieder kitten sloopt planten uiteraard, maar over het algemeen hebben gekrulde bladeren en grote potten zand een behoorlijke aantrekkingskracht.

Desty

Berichten: 5721
Geregistreerd: 29-12-07
Woonplaats: Grave

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-19 11:43

Die laatste is denk ik een Alocacia en wel giftig voor katten en dracaena ook. En ja helaas, 1 van mijn 2 katten moet van elk plantje een hapje nemen %)
Ze laat tot nu toe alleen de allerheetste peperplant (carolina reaper) met rust ~~}>

Wel een schatje zeg! Maar zeker die jonkies willen met alles spelen.

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132059
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Re: Een kitten en planten, help?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-19 11:49

Wat een dotje!

Mijn ervaring met soortgelijke pluizige exemplaren is dat ze alles slopen en alles proeven. Op een gegeven moment gaat dat vanzelf over maar voor je planten zal dat wel te laat zijn, gok ik. Giftige planten zou ik de deur uit doen en dat risico niet nemen. De andere zou ik laten staan. Als je ze weg doet dan went ie er nooit aan en dan zijn je volgende planten waarschijnlijk de pisang.

Tessa_1

Berichten: 1133
Geregistreerd: 23-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-19 12:00

Onze katten (nu 2 jaar oud) vinden planten geweldig idd :+ . De ene heeft een voorkeur voor het uit de pot graven van het zand (stenen erop leggen werkt daar overigens prima tegen), de andere kauwt op de blaadjes en samen trekken ze de bladeren eraf :Y)

Als je googled vind je nog wel lijsten met wat wel en niet kan, bijvoorbeeld: https://www.huisdieren.nu/katten/gezond ... uisdieren/

De soort van giftigheid maakt overigens ook nog wel uit; Dieffenbachia bijvoorbeeld zorgt voor opgezwollen slijmvliezen (en dus mogelijk stikken) en dat vind ik een stukje enger dan een plant die maar lichtjes giftig is en waarvan ze mogelijk alleen een keer over moeten geven.
Lelies daarentegen komen hier inderdaad gewoon het huis niet in.

ellepel

Berichten: 47348
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-19 12:10

wel is het zo dat bepaalde planten op gras lijken en katten daar een voorkeur voor hebben om aan te knabbelen.
zou die dus op een kat vriendelijke plaats neer zetten...hier staat de graslelie boven op de kast
maar verder gewoon opvoeden hoor.
ik heb zat planten..ook giftige...
poezen weten vaak echt wel waar ze wel en niet aan kunnen komen en ze vallen niet meteen dood neer van 1 hapje.

zorg voor genoeg speelgoed,krabplekken.
eventueel polletje kattengras neerzetten..
wat tessa zegt is een goede,paar dikke stenen in een grote helpt tegen uitgraven :j

Moon_light94

Berichten: 3426
Geregistreerd: 10-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-19 12:34

ellepel schreef:
wel is het zo dat bepaalde planten op gras lijken en katten daar een voorkeur voor hebben om aan te knabbelen.
zou die dus op een kat vriendelijke plaats neer zetten...hier staat de graslelie boven op de kast
maar verder gewoon opvoeden hoor.
ik heb zat planten..ook giftige...
poezen weten vaak echt wel waar ze wel en niet aan kunnen komen en ze vallen niet meteen dood neer van 1 hapje.

zorg voor genoeg speelgoed,krabplekken.
eventueel polletje kattengras neerzetten..
wat tessa zegt is een goede,paar dikke stenen in een grote helpt tegen uitgraven :j


Mwah, niet elke kat weet dat. Ze zullen idd (bij de meeste planten) niet doodvallen na 1 hapje, maar elke keer gekots omdat madam hier het weer nodig vindt een halve plant (ietwat overdreven uiteraard) binnen te werken wordt ook irritant.

Ze is erg hardleers in ieder geval.
Ik heb dus enkel nog niet giftige planten staan. Wonderlijk genoeg gaat dat nu oke, op een paar hapjes na. De bloemen die ik kreeg daarentegen gingen er wel meteen weer aan...

TS, ik zou even kijken wat de kat doet. Misschien even uitproberen met de niet giftige planten. Gaat het goed, dan is het makkelijk. Zo niet, dan mogelijk toch gaan voor niet giftige planten

Mando

Berichten: 15695
Geregistreerd: 11-06-06
Woonplaats: Als Rotterdamse tussen de Friezen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-19 13:01

Ik heb al 25 jaar geen planten meer in huis _O-

Kunstplant die ook leuk is om in te klimmen,

Jaar geleden op hoop van zegen weer eens zonnenbloemen in een vaas gezet en zowaar hebben ze 2 weken overleefd.
Ik dacht dat kan ik ook wel met hortentia bollen doen, ik was ze de volgende dag kwijt en nooit meer gevonden.

Ach net als met kinderen.. je krijgt er zoveel voor terug. *\%/* ~~}>

dromertje2
Berichten: 7541
Geregistreerd: 25-01-08

Re: Een kitten en planten, help?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-19 13:04

Hier ook geen planten in huis ...

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-19 13:04

Ik heb geen planten want die laat ik allemaal verdrogen.

Maar ik heb net 2 jonge kittens en heb nu al zin in kerst. :')

Evelyne79

Berichten: 4003
Geregistreerd: 13-04-05
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-19 13:04

Onze kat is inmiddels 6 jaar, we hebben m vanaf 13 weken in huis. zit nooit aan de planten, kan een keer een neusje tegen een blad doen maar meer ook niet.
Als ik de planten water ga geven staat hij met de neus vooraan. Die gieter is wel zo fascinerend :D
Maar het gaat hem dan meer om het water dan om de plant.

dromertje2
Berichten: 7541
Geregistreerd: 25-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-19 13:05

Zoiets als dit, NatasjavqE? :D Afbeelding

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Re: Een kitten en planten, help?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-19 13:06

Wahahaha...ja zo iets ja _O-

noox

Berichten: 1406
Geregistreerd: 09-01-13
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-19 13:09

Onze 3 katten hebben nog nooit een plant gesloopt, staan er nu genoeg in huis. Die laatste plant zou misschien ook een monstera kunnen zijn. Maar onze katten gaan onbeperkt naar buiten dus ze zijn binnen sowieso minder energiek/verveeld/sloperig.

Air

Berichten: 19801
Geregistreerd: 15-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-19 13:20

Onze huidige kat en de katten die ik hiervoor heb gehad tonen helemaal geen interesse in planten, al bijt huidige kat wel eens in één voor aandacht(rond etenstijd natuurlijk), en af en toe is de palm leuk om een tik tegenaan te geven.
Maar wij verwachten binnen een paar maanden een kitten erbij te nemen dus ik vrees ervoor :') Alle giftige planten gaan in ieder geval een veilige plek krijgen.. de planten die je laat zien zijn giftig helaas.

Planten die wel veilig zijn zijn bijv.: varens, palmpjes, Calathea's, graslelie, fittonia, bananenplant (Musa), olifantpoot. Op internet vast nog wel meer te vinden :)

Nathalie__

Berichten: 372
Geregistreerd: 24-10-08
Woonplaats: Damwâld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-19 13:25

Desty schreef:
Die laatste is denk ik een Alocacia en wel giftig voor katten en dracaena ook. En ja helaas, 1 van mijn 2 katten moet van elk plantje een hapje nemen %)
Ze laat tot nu toe alleen de allerheetste peperplant (carolina reaper) met rust ~~}>

Wel een schatje zeg! Maar zeker die jonkies willen met alles spelen.


Ik denk inderdaad ook een alocacia, jammer, maar daar kan ik nog wel een ander plekje voor zoeken waar ze niet mag komen. Ik denk dat het wel mee gaat vallen met planten eten, ze groeien op in een plantrijk huis met soortgelijke planten en daar gaat het erg goed. Stenen in de grote potten doen is een goede!
We gaan het zien, speeltjes vandaag al voor een groot gedeelte gehaald dus hopelijk vergeet ze de planten dan. Bedankt voor al jullie antwoorden!

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132059
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Re: Een kitten en planten, help?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-19 13:29

Je kunt het ook treffen met een exemplaar dat geen interesse heeft. Wij hebben er ook zo eentje, die heeft er bij mijn weten nooit aan gezeten. Terwijl de andere er een jaar lang niet bij weg was te slaan, hij moest en zou alles proberen en proeven.
Snijbloemen kunnen trouwens ook nog wel een dingetje zijn. De al genoemde lelies, maar pas ook op met grote vazen met water. Het is heel verleidelijk om dat als drinkwater te zien en voor je het weet ligt zo'n vaas om. Wij hadden 's ochtends ook een keer een verrassing met laminaat dat ineens 10 cm. hoger was :D

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Re: Een kitten en planten, help?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-19 13:31

Die van mij vreten alleen graslelies aan. Ik heb het idee dat giftige planten ook wel gewoon vies smaken en dat ze het dan niet eens proberen.

AbleToDream

Berichten: 778
Geregistreerd: 16-09-12
Woonplaats: BE

Re: Een kitten en planten, help?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-19 13:50

Ik heb daarvoor alleen kat vriendelijke planten gekocht sinds we een kitten hebben, ik wou geen risico's nemen met zo een kleine pluizenbol in huis.

Lukasje
Berichten: 11262
Geregistreerd: 06-01-15

Re: Een kitten en planten, help?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-19 14:03

Zeker het risico niet nemen! Doe aub de giftige planten weg. Mijn ervaring is dat de meeste katten er wel van eten, ik had dus smakelijke planten blijkbaar :roll: .
En vaak vinden ze de pot ook heerlijk om in te graven :=

Marcella

Berichten: 36730
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: Een kitten en planten, help?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-19 13:43

Hier alleen kat vriendelijke planten. En word wel iets aan geknabbeld, mar niet super veel. Heb ook tarwegras speciaal staan.

Jis_

Berichten: 11598
Geregistreerd: 13-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-19 13:59

2e is zeker giftig, die heb ik de deur uit gedaan toen er katten kwamen. 1ste is ook giftig, 3e ken ik niet.

Paar planten die ik heb staan die niet gistig zijn, Zaagcactus, Hertshoornvaren (varens zijn veilig), Goudpalm, Graslelie.

Bij bloemen weet ik dat Gerbera's en Zonnebloemen veilig zijn.

Koper

Berichten: 30272
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-19 14:02

In de categorie giftige planten vallen sowieso kerstroos en bolgewassen. Dus tulpen, blauwe druifjes, narcissen enzo. Misschien iets om in andere seizoenen rekening mee te houden.

Veel plezier met het nieuwe katje! Hebben jullie al een kat, of gaat er nog een broertje/zusje mee verhuizen?

Nathalie__

Berichten: 372
Geregistreerd: 24-10-08
Woonplaats: Damwâld

Re: Een kitten en planten, help?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-19 18:17

Bedankt voor jullie adviezen! Ik denk dat de giftige planten de deur uitgaan en er nieuwe, niet giftige terug gaan komen! Ook bedankt voor de tips mbt seizoensplanten!

Het is ons eerste katje.