Praktijkspeuren met je hond, wie nog meer?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
kiwiwitje

Berichten: 20109
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-19 13:58

MAG heeft fijne ytuigen evt ook fleece onderlegd.

Afbeelding


Hier nog geen echte ervaring met speuren. wij houden t nu bij ''zoekspelletjes'' in huis

Willemiens

Berichten: 942
Geregistreerd: 10-10-16
Woonplaats: Julemanden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-19 14:02

Wijslander schreef:
Levita, naar de Niggeloh zit ik ook te kijken, maar irriteren de bandjes niet achter de elleboog? Vind het zo jammer dat net die bandjes niet onderlegd zijn...

Willemiens, ik ben ook aan het speuren met ons onzekere adoptiehondje Torvi (een half jaar geleden uit het asiel gehaald). Hier dus geen enkel doel qua niveau of examen, puur voor het zelfvertrouwen en het plezier. Tijdens het speuren krijg ik ontzettend veel informatie over haar onzekerheid en gedrag, waar we thuis mee verder kunnen. De lessen worden hier ook op aangepast, dus veel korte, rechte sporen en natuurlijk goed belonen.

Dus mijn tip zou zijn er vooral open in te gaan en je hond goed te (laten) observeren, want het is echt een fijne manier om elkaar veel beter te leren kennen!

Leuk, precies ook mijn doel!
Ik heb zelf helemaal geen ervaring of kennis van speuren dus we gaan er allebei blanco in. Is een tuig nodig voor het speuren?

Wijslander

Berichten: 5777
Geregistreerd: 19-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-19 15:38

Een tuig heb je wel nodig ja, tijdens het speuren door het bos loopt de hond voorop en mag (een beetje) trekken...

_classic

Berichten: 1246
Geregistreerd: 13-01-14
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-19 17:16

Erin_89 schreef:
@_classic: Wat leuk! Ik speur ook bij haar, en ben soms spoorlopen.


Ah wat leuk! En toevallig zeg.
Ik heb even terug gelezen welke hond van jou is, maar Roxy zag ik. Die kwam vrijdag nog voor in het werkboek van de workshop volgens mij :)

Wie weet komen we je nog eens tegen als spoorloper :D


Willemiens: een tuig heb je inderdaad wel nodig zoals Wijslander voor het trekken. Daarnaast had ik ook begrepen dat het tuig betekend werken en in rust/ pauze de hond weer aan de halsband gaat

darwindaan
Berichten: 50
Geregistreerd: 01-04-05
Woonplaats: Hoek van Holland

Re: Praktijkspeuren met je hond, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-19 17:25

Een thema les mantrailen gehad en een paar geurdetectie lessen met mijn 1,5 jaar oude Rottweiler teef Truus.

Weet iemand een goede, fijne, correcte trainer/hondenschool/o.i.d. in de buurt van Hoek van Holland(Zuid-Holland, omg. Den Haag/Rotterdam)?

In het bezit van een auto dus een stukje rijden is geen probleem.

Ik wil graag met haar verder in het speurwerk, en dan is juiste begeleiding essentieel denk ik :)

Wijslander

Berichten: 5777
Geregistreerd: 19-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-19 17:34

_classic schreef:
Willemiens: een tuig heb je inderdaad wel nodig zoals Wijslander voor het trekken. Daarnaast had ik ook begrepen dat het tuig betekend werken en in rust/ pauze de hond weer aan de halsband gaat


Inderdaad, lijn aan de halsband tijdens het wachten en de lijn aan het tuig tijdens het speuren.

Wij gebruiken trouwens een lijn van 5 meter, en jullie?

Liesje89

Berichten: 9926
Geregistreerd: 01-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-19 19:04

darwindaan schreef:
Een thema les mantrailen gehad en een paar geurdetectie lessen met mijn 1,5 jaar oude Rottweiler teef Truus.

Weet iemand een goede, fijne, correcte trainer/hondenschool/o.i.d. in de buurt van Hoek van Holland(Zuid-Holland, omg. Den Haag/Rotterdam)?

In het bezit van een auto dus een stukje rijden is geen probleem.

Ik wil graag met haar verder in het speurwerk, en dan is juiste begeleiding essentieel denk ik :)

Martin Gaus Zoetermeer :)
Wij speuren ook via deze hondenschool, heel fijne instructrice met veel ervaring!
Via de A4 ben je er eventueel zo.

En anders even met de pont overvaren van Maassluis naar Rozenburg en dan naar Hellevoetsluis; Kynologisch Nederland! Dat zijn ook echt toppers!


Ik speur nu met het nieuwe tuig van Julius K9, de longwalk. Vorige week voor het eerst gebruikt, gaf een relaxtere hond! Echt fijn. Morgen mogen we weer, dus dan weet ik of het een toevalstreffer was of dat ze echt minder in het tuig ‘hangt’.

_classic

Berichten: 1246
Geregistreerd: 13-01-14
Woonplaats: Friesland

Re: Praktijkspeuren met je hond, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-19 21:04

Ik heb nog geen lijn en wil er voor zondag één bestellen, maar nu twijvel ik tussen een 5m en 10m.
Wat raden jullie aan?

Bo_Y

Berichten: 4560
Geregistreerd: 29-11-06
Woonplaats: ergens bij mijn grote liefdes

Re: Praktijkspeuren met je hond, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-19 21:30

Ik heb beide...
10m voor buiten de bebouwde kom (bos ect) en 5m voor het speuren in de stad enzo

mvdende

Berichten: 5691
Geregistreerd: 14-12-08
Woonplaats: Ossendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-19 22:14

_classic schreef:
Ik heb nog geen lijn en wil er voor zondag één bestellen, maar nu twijvel ik tussen een 5m en 10m.
Wat raden jullie aan?


Ik heb er een van 10 m

Die kan je natuurlijk ook oprollen en vast pakken bij 5 meter.

De mijne is van biothane, echt super relaxed want als hij nat is, is hij binnen no time weer droog. Is de lijn smerig? Even in een emmer met sopje en zacht sponsje erlangs en de lijn is weer schoon.

Enige nadeel is dat ik de lijn iets glad vind als hij nat is, maar één natte stoffen lijn zal ook wel iets glad zijn waarschijnlijk, zeker als hij onder de modder zit.

_classic

Berichten: 1246
Geregistreerd: 13-01-14
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-19 00:12

mvdende schreef:
_classic schreef:
Ik heb nog geen lijn en wil er voor zondag één bestellen, maar nu twijvel ik tussen een 5m en 10m.
Wat raden jullie aan?


Ik heb er een van 10 m

Die kan je natuurlijk ook oprollen en vast pakken bij 5 meter.

De mijne is van biothane, echt super relaxed want als hij nat is, is hij binnen no time weer droog. Is de lijn smerig? Even in een emmer met sopje en zacht sponsje erlangs en de lijn is weer schoon.

Enige nadeel is dat ik de lijn iets glad vind als hij nat is, maar één natte stoffen lijn zal ook wel iets glad zijn waarschijnlijk, zeker als hij onder de modder zit.


Biothane wil ook graag inderdaad, die heb ik besteld maar moet uit Zwitserland komen. Dus ter overbrugging (en als reserve) heb ik nu een nylon lijn besteld van 10m.

Levita30
Berichten: 1357
Geregistreerd: 04-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-19 09:06

Wijslander schreef:
Levita, naar de Niggeloh zit ik ook te kijken, maar irriteren de bandjes niet achter de elleboog? Vind het zo jammer dat net die bandjes niet onderlegd zijn...



Nee die zitten niet in de buurt van de elleboog! Veel verder naar achteren. Ik weet zeker dat de hond daar geen last van heeft! Juist alle bewegingsvrijheid van de schouder!

Flowq

Berichten: 2798
Geregistreerd: 12-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-19 15:51

Wat een ontzettend leuk topic! Hier nog een speurder. Inmiddels hebben we 2 lessen gehad en hij vind het echt fantastisch. Ontzettend enthousiast, zoals ik hem echt nog nooit eerder heb gezien. Agility zet hij zich ook enorm voor in maar speuren is toch wel helemaal geweldig.
Mijn tuig is overigens van 4dox, op maat gemaakt. Ideaal ding is dat! Mijn lijn is van BamBam, en dan deze: https://www.bambamdogtoys.nl/webshop/ba ... erfun.html

Ik heb ook gewerkt met biothane maar daarbij is na een tijdje mijn hele grip en controle weg bij onze buffel van 45kg. (op de foto's nog wel de biothane lijn)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

_classic

Berichten: 1246
Geregistreerd: 13-01-14
Woonplaats: Friesland

Re: Praktijkspeuren met je hond, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-19 16:28

@flowq: wat een knapperd! Een zwitserde herder? <3

Ik wil voor mijn hond ook een tuig bij 4dox laten maken! Die van Annyx is ook erg fijn hoor, maar gaat scheef hangen en is het gewoon net niet..

Wijslander

Berichten: 5777
Geregistreerd: 19-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-19 19:53

Levita, dank je! Heb je toevallig een foto van jouw hond met het Niggeloh tuig?

Flowq, mooi harnas! Heb je misschien ook een foto van het zij-aanzicht? Ben benieuwd hoe die bij de oksel zit!

Vandaag weer gespeurd met Torvi, extra genieten met het zonnetje erbij. <3

Vorige les was Torvi erg onzeker, dus vandaag hebben we een ander stukje bos gepakt. Dit stuk heeft smallere paden, minder dichte bebossing en kortere speurroutes. En het werkte, want na het eerste, onzekere lijntje liep ze alle routes en kruispunten zonder twijfel in één keer goed. Je zag haar bijna letterlijk groeien, echt genieten. Na de les wilde ze de auto niet meer in. :D

En ik had nog een primeur, voor de eerste keer op mijn muil gegaan. De juf zei dat het zeker niet de laatste keer zou zijn. :P Torvi kwam meteen naar me toe en pakte daarna het speuren weer keurig op!

Helemaal verliefd op mijn trutje :D

Afbeelding

_classic

Berichten: 1246
Geregistreerd: 13-01-14
Woonplaats: Friesland

Re: Praktijkspeuren met je hond, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-20 14:12

Vandaag weer een les gehad, Tara deed het weer super. Baas daarentegen iets minder haha, een paar keer een foutje bij lezen van de hond.
Verder erg tevreden :)

Erin_89

Berichten: 235
Geregistreerd: 07-11-06
Woonplaats: Leeuwarden

Re: Praktijkspeuren met je hond, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-20 17:30

_classic: Lezen van de hond is ook best lastig. Ik heb afgelopen zaterdag les gehad en maak daarin ook nog steeds fouten terwijl Roxy echt duidelijk laat zien dat er geen spoor loopt 8)7
Ze vraagt ook wel eens of de hond spoor heeft en hoe zie je dat? Op mijn antwoordt moest ze eerst best lang wachten en ik zei; ja, de kracht die ze heeft zo merk ik het. Dat antwoord is mij toen verboden. :o

_classic

Berichten: 1246
Geregistreerd: 13-01-14
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-20 20:29

Erin_89 schreef:
_classic: Lezen van de hond is ook best lastig. Ik heb afgelopen zaterdag les gehad en maak daarin ook nog steeds fouten terwijl Roxy echt duidelijk laat zien dat er geen spoor loopt 8)7
Ze vraagt ook wel eens of de hond spoor heeft en hoe zie je dat? Op mijn antwoordt moest ze eerst best lang wachten en ik zei; ja, de kracht die ze heeft zo merk ik het. Dat antwoord is mij toen verboden. :o


Bij de eerste kruising (bij de waterplassen) was ze het spoor kwijt, maar onbewust stuurde ik haar eerst links met mijn lijf. Toen liet ze merken dat ze het niet meer wist, dus dacht ik nou stukje terug. Maar tijdens het terugnemen gaf ze aan dat ze weer spoor had, alleen was ik te druk met terugnemen dat ik dat niet zag :o

Ik denk dat ik volgende keer een bodycam wil dragen, zodat ik na de tijd beter haar signalen kan bestuderen.

Ook het meenemen als ze met eigen belang bezig is vindt ik lastig, ik wil haar nog te veel commando's geven (door of kom) maar netjes en subtiel weer op het spoor zetten vind ik nog lastig.
En het starten, ze begint al voordat ik speur of zoek heb gezegt :')

Wijslander

Berichten: 5777
Geregistreerd: 19-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-20 07:49

Herkenbaar die missers. Ik voel me dan best schuldig tegenover mijn hond... :o

Torvi had de eerste lessen de neiging om de korte route dwars door het bos te nemen i.p.v. het pad te volgen. Toen liep ze naar rechts de berm in, dus volgens afspraak hield ik haar op het pad en Torvi vervolgde braaf snuffelend tot het spoor doodliep.

Bleek dat er een heel smal paadje was daar waar ze de berm in wilde, had ik niet gezien. Echt heel slecht. -O-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-20 10:33

Citaat:
Ik voel me dan best schuldig tegenover mijn hond... :o


Dat heb ik ook......

Laatst ben ik samen met mijn man wezen oefenen in het bos. Manlief zich verstoppen, zonder dat ik enig idee had waar hij heen ging. Een vrij lang spoor van een km of 3. Hond is 2 x in de war geweest en ik heb hem 1x de verkeerde kant op gestuurd :o :o :o .

Toen ik later met mijn man de route doornam, bleek dat mijn hond het goed had en ik dus fout.

A.s. donderdag weer les bij Cor *\o/* , zin in.

_classic

Berichten: 1246
Geregistreerd: 13-01-14
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-20 14:43

Wijslander schreef:
Herkenbaar die missers. Ik voel me dan best schuldig tegenover mijn hond... :o


Ik voelde me ook erg schuldig inderdaad.

Maar dit is ook de reden dat ik thuis eigenlijk nog niet durf te oefenen, wat als ik mijn hond helemaal verkeerd lees en niet goed stuur?
Trainster gaf aan dat thuis oefenen helemaal niet kwaad kon maar toch haha

cursebreaker

Berichten: 11457
Geregistreerd: 10-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-20 14:52

Ik heb stilletjes meegelezen, maar kom me toch even melden.

Hier willen we binnenkort ook eens contact gaan leggen met iemand/een school waar we misschien een lesje kunnen uitproberen. Onze Arya is nu 6 maanden oud en het was al vroeg duidelijk dat mevrouw een goede neus erop heeft zitten en ze onwijs graag snuffelt en ik wil haar hierin graag (blijven) stimuleren, dus speuren leek me een leuke uitdaging voor een hond die lichamelijk nog geen te zware inspanning mag leveren ivm groeien. Detectie werk lijkt me ook onwijs interessant, maar speuren lijkt me voor zo'n jonge hond net wat beter aansluiten nu we ook nog met de eg1 cursus gaan starten - wil haar niet over vragen natuurlijk.


Afbeelding


Iemand die een leuk plekje weet in Zuid-Limburg? Ik woon in Heerlen. Heb een enkele gevonden, die iets verder weg liggen. Ik dacht, ik kan altijd hier eens een balletje opgooien want misschien heeft iemand hier wel een tip :)

Erin_89

Berichten: 235
Geregistreerd: 07-11-06
Woonplaats: Leeuwarden

Re: Praktijkspeuren met je hond, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-20 15:32

_classic: Weet je nog het laatste spoor langs het riet op het einde? Zulke sporen (rechtdoor zonderkruisingen) kun je prima thuis oefenen en leer je echt je hond lezen. Ik vond het eerst ook spannend om thuis te oefenen maar ik moet nu wel omdat we bezig zijn om hogerop te komen. Straks krijg je vast ook eens een les techniekspeuren, best saai maar super leerzaam. Dan moet je nog beter opletten op wat je hond verteld. Ik ga woensdag zelf een spoortje lopen met verloren voorwerpen, daarna hond ophalen en lekker speuren. :D

_classic

Berichten: 1246
Geregistreerd: 13-01-14
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-20 16:06

Erin: dat laatste spoor zou thuis inderdaad ook te doen zijn, daar kan ik als handler weinig fout doen :')
Thuis maar bezig met lapjes maken dan haha

Zo'n theorieles lijkt me wel heel leerzaam inderdaad, het is nu vooral dat ik nog veel moet leren. Tara doet wel goed haar ding.
Maar ik heb het boek vandaag binnen gekregen, dus nu zelf ook maar druk aan de studie :D

Wijslander

Berichten: 5777
Geregistreerd: 19-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 07:53

Welkom cursebreaker, heb geen tips voor je maar die komen misschien nog?

Welk boek heb je ontvangen classic?

Gisteren is onze Diablo met mijn vriend wezen speuren en vandaag mogen Torvi en ik weer :D

Inmiddels contact gehad met Rundog over tuigen en zij adviseren ons de Non-stop free motion, dat is een trektuig. Onze honden hebben nl. behoorlijk wat kracht. Jammer dat we niet even langs kunnen gaan, het is ruim 150 km rijden...
Laatst bijgewerkt door Wijslander op 08-01-20 08:33, in het totaal 1 keer bewerkt