Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 9 [ 221 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 9  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Praktijkspeuren met je hond, wie nog meer?

 
Profiel   

Afgelopen week heb ik met mijn hond een proefles praktijkspeuren gehad. Zowel hond als ik zijn ontzettend enthousiast en hebben zelfs al 3 sporen gelopen van +- 100 tot 200 meter in het bos.

Omdat ons enthousiasme helemaal aangewakkerd is heb ik dit weekend het boek “het echte praktijkspeuren” van Cor Oldenburg in huis gehaald en ben ik me flink aan het verdiepen in de stof. :D

Zijn er nog meer mensen die hier aan praktijkspeuren doen? Lijkt me leuk om ervaringen te delen!

Hier een still uit een filmpje van Melle in actie aan het einde van de proefles.

[ img ]
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-07-19 19:03 



 
Profiel   

Intéressant !
Wij doen detectie met onze mechelaar, net wat anders, maar toch ook in die lijn. Super mooi om je hond heel actief zijn neus zien te volgen.

Heb je de boek al ontvangen? Leest ie vlot? Staat bij mij nog op het verlanglijstje namelijk, maar ik heb m nog niet gekocht.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-07-19 20:18 



 
Profiel   

Wat leuk!
Ik wil binnenkort een keer een proefles gaan doen, lijkt me erg leuk!
Waar heb jij de proefles gedaan?
Ik ben nog zoekende waar ik het wil gaan doen, ik vindt de lessen ook wel best prijzig maar omdat het me zo leuk lijkt wil ik het toch gaan proberen.

Is het boek een aanrader ?

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-07-19 20:24 



 
Profiel   

Het boek is zeker een aanrader! Ik heb het boek vanmorgen binnen gekregen en ben al over de helft. Onwijs veel informatie maar leest lekker weg, ook veel afbeeldingen om uit te leggen wat bedoelt wordt.

Ik volg (nu) les in het bos van Beetsterzwaag maar hij geeft op meerdere locaties les rondom drachten/heerenveen.

Wij hebben dus pas 1 les gehad, die heel goed ging! Vol enthousiasme zou ik gisteravond even oefenen, mijn vader als spoorloper (mijn hond komt regelmatig bij mijn ouders en is nogal ehhh gek van mijn vader :D) precies zoals tijdens de les de stappen doorgelopen... Helaas was hij veel te enthousiast en als hij dan mocht wilde hij het liefst als een gek rennen en zocht op zicht ipv speuren. := Volgende les maar even advies vragen hoe ik dat kan voorkomen, met de onbekende spoorloper was hij namelijk veel meer beheerst. :D

Leuk om te lezen dat er meer mensen (geinteresseerd) zijn! Wat doe je precies bij detectie?

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-07-19 21:23 



 
Profiel   

Totaal offtopic maar ts wat is jouw hond voor ras? Ze lijkt op mijn kruising Rottweiler Bordeauxdog!

Waarmee ik trouwens ook een paar lesjes speuren gedaan heb, zij vond het ook fantastisch :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-07-19 21:26 



 
Profiel   

Ik doe ook praktijkspeuren met onze herder. Bij een door cor opgeleide trainster ;)

Ik vind het erg leuk om te doen en onze Mozzie vindt het echt geweldig!

Het boek van Cor heb ik toevallig op de vrijmarkt met koningsdag gekocht vorig jaar :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-07-19 21:29 



 
Profiel   

Aranel schreef
Totaal offtopic maar ts wat is jouw hond voor ras? Ze lijkt op mijn kruising Rottweiler Bordeauxdog!

Waarmee ik trouwens ook een paar lesjes speuren gedaan heb, zij vond het ook fantastisch :)


Haha, dat kan kloppen want het is ook een kruising rottweiler maar dan met een mopshond!

[ img ]


Volgens mij is mijn trainer ook opgeleid door Cor, veel van de dingen uit het boek zijn me bijna hetzelfde verteld tijdens de proefles!

Met wat voor honden speuren jullie en hoe ver zijn jullie al?

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-07-19 21:38 



 
Profiel   

Heb jaren geleden bij Cor Oldenburg speur training gevolgd met mijn Duitse x Mechelaar teefje. Was super interessant en leuk om te doen. Ik weet zéker dat Cor in zijn vorige leven zelf speurhond is geweest. Hij weet echt ALLES wat met speuren te maken heeft.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-07-19 21:41 



 
Profiel   

MDJ schreef
Het boek is zeker een aanrader! Ik heb het boek vanmorgen binnen gekregen en ben al over de helft. Onwijs veel informatie maar leest lekker weg, ook veel afbeeldingen om uit te leggen wat bedoelt wordt.

Ik volg (nu) les in het bos van Beetsterzwaag maar hij geeft op meerdere locaties les rondom drachten/heerenveen.

Wij hebben dus pas 1 les gehad, die heel goed ging! Vol enthousiasme zou ik gisteravond even oefenen, mijn vader als spoorloper (mijn hond komt regelmatig bij mijn ouders en is nogal ehhh gek van mijn vader :D) precies zoals tijdens de les de stappen doorgelopen... Helaas was hij veel te enthousiast en als hij dan mocht wilde hij het liefst als een gek rennen en zocht op zicht ipv speuren. := Volgende les maar even advies vragen hoe ik dat kan voorkomen, met de onbekende spoorloper was hij namelijk veel meer beheerst. :D

Leuk om te lezen dat er meer mensen (geinteresseerd) zijn! Wat doe je precies bij detectie?


Vaak zijn het indd kleine details die je zelf niet opmerkt die mislopen. Of je maakt het meteen wat te moeilijk en hebt wat stappen overgeslagen...

Bij detectie gaan ze 1 (of meerdere) bepaalde geur aanleren die ze telkens moeten gaan zoeken en aanwijzen. Drugshonden, explosievenhonden,... Is allemaal detectie. Goed, die van ons is puur hobbymatig, die zoekt op kruidnagel en steranijs :'). Lekker spannend :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-07-19 22:26 



 
Profiel   

Hier ook een cursus gedaan en vond het super! Zou het graag weer oppakken maar vind het best prijzig om te doen. Voor een uurtje les ben je zo 45 euro verder.

Hier werd aangeraden om in het begin niet teveel zelf te oefenen omdat je bepaalde signalen mist en daarmee de hond kunt verstoren of verkeerd helpt. Zelfde als met detectie.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-07-19 22:48 



 
Profiel   

Ik speur ook met mijn Herder.
Dat doen we al vanaf dat hij 4 maanden was...Hij is nu 7 jaar.
Hij vind het fantastisch om te doen .
Hij kan sporen lopen van 1 uur oud en ik blijf het bijzonder vinden hoe ze dat toch doen met die neus.
Na zo`n les is hij heerlijk voldaan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-07-19 22:54 



 
Profiel   

Hier nog 1! Zo nu en dan pak ik een lesje mee! Enzo vindt dat helemaal geweldig *\o/*

[ img ]


[ img ]

Zie dat je ook bij Heerenveen woont! Bij wie speur je als ik vragen mag?

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-07-19 22:57 



 
Profiel   

Wat leuk om te lezen dat er nog meer mensen aan speuren doen!

Klopt schuur_ dat werd mij ook verteld dus wacht nu maar braaf af tot les 2, wil hem geen verkeerde dingen aanleren!

Scooby09 wauw wat leuk! Ja ik sta ook versteld van hoe goed zo’n honden neus werkt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-07-19 23:13 



 
Profiel   

Wat leuk! Dit lijkt me ook wel wat voor mijn totaal niet tuttige koningspoedel :):) Die moet ook echt wat te doen hebben.
Ik woon in Drachten, hoe heet diegene? Weten jullie misschien ook wie jachttraining geeft? Ik heb een keer een groep zien trainen in beetserzwaag maar ben toen vergeten te vragen van waaruit dat georganiseerd werd.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-07-19 23:14 



 
Profiel   

Ik speur ook met onze Friese Stabij.
Ik speur in de omgeving Gieten bij Lef Hondenschool.
We doen het nu 1,5 jaar en ze doet nu 4/5 km blind, dus als we aankomen is de spoorloper weg en wisselen af in het bos, woonwijk en centrums
Ook is ze getraind om vermiste honden op te zoeken...
Ook zoekt ze af en toe los, maar dat is weer een andere tak van sport dus dat doe ik af en toe op een bijzondere locatie zoals een pretpark of op een traininglocatie van de brandweer


[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-07-19 14:06 



 

Oh wat leuk! Ik speur sinds een paar maanden bij Cor Oldenburg met onze [***] [***]. Eerst geruime tijd jachttraining gevolgd, maar daar werd mijn hond echt niet enthousiast van. Speuren doet hij super en hij is enthousiast! Het boek van Cor hebben wij ook, maar de trainingen zijn echt super. Wel een dure grap (55,=) per les.

Ik ga meestal 1x per 2 weken, maar het is ontzettend gaaf om te zien hoe een hond geuren kan kan volgen en tegelijkertijd allerlei geuren kan discrimineren. Wij speuren in een gebied waar ook veel hazen lopen en van die Schotse Hooglanderkoeien en heel veel mensen met honden die er aan het wandelen zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-07-19 14:40 



 
Profiel   

Jaa! Ik speur af en toe met mijn 2 Welsh Corgi Cardigans. Zeker Harley heeft echt behoorlijk aanleg en drive. Clooney mist nog wat doorzettingsvermogen. Als hij het even moeilijk heeft gaat ie op zijn rug liggen "laat die spoorloper maar zitten, ik ga naar huis" :') Hoewel het steeds beter wordt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-07-19 18:17 



 
Profiel   

Wat leuk, allemaal speurneuzen.
Het is zo'n leuke sport om met je hond te doen.
Wij beginnen met onze honden al vanaf dat ze pup zijn, spelenderwijs leren om hun neusje te gebruiken.
Onze huidige Rottweiler heeft inmiddels alle certificaten van het sportspeuren.
Dat is zoeken op sporen van voortvluchtige oa , diverse voorwerpen verwijzen, sporen van vreemden met dwaalsporen erdoor enz.
Hij vind het zo geweldig en hij is altijd lichamelijk en geestelijk helemaal voldaan na een spoor uitlopen.
Sinds een half jaartje heb ik nu privéles in detectie speuren met hem bij werken met je hond,hij is weer helemaal blij dat ie weer mag snuffelen, hij miste het.
Wel weer heel ander soort speuren, hij staat op cannabis.
Het praktijk speuren trekt mij ook wel, maar eerst maar eerst de detectie goed onder de knie zien te krijgen.
Idd nog niet te veel oefenen in het begin, het is voor jou ook nog nieuw en iets verkeerd aanleren is echt weer heel lastig om af te leren.
Veel succes met je prachtige speurneus.

Mijn speurneus[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-07-19 19:14 



 
Profiel   

Ik heb een keer een proefles gedaan met m'n Ridgeback maar die liep liever achter wildsporen aan dan dat ze het uitgezette spoor volgde, niet echt een succes dus :+

Over 2 weken mag ik aan het werk met onze border collie maar gaan we schapen drijven dus dat is iets ander werk.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-07-19 20:11 



 
Profiel   

[***] schreef
Oh wat leuk! Ik speur sinds een paar maanden bij Cor Oldenburg met onze Drentsche Patrijshond. Eerst geruime tijd jachttraining gevolgd, maar daar werd mijn hond echt niet enthousiast van. Speuren doet hij super en hij is enthousiast! Het boek van Cor hebben wij ook, maar de trainingen zijn echt super. Wel een dure grap (55,=) per les.

Ik ga meestal 1x per 2 weken, maar het is ontzettend gaaf om te zien hoe een hond geuren kan kan volgen en tegelijkertijd allerlei geuren kan discrimineren. Wij speuren in een gebied waar ook veel hazen lopen en van die Schotse Hooglanderkoeien en heel veel mensen met honden die er aan het wandelen zijn.


Ik ging ook altijd eens per twee weken want het is inderdaad erg kostbaar. Maar ik had het niet willen missen, heb er heel goede herinneringen aan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-07-19 22:33 



 
Profiel   

Wat leuk allemaal!! Leuk om ervaringen uit te wisselen. :j

Volgende week ga ik een paar dagen met hem naar Terschelling op vakantie, hopelijk die week er op weer een lesje volgen! Oefen nu inderdaad zelf nog maar even niet met hem, hoewel de techniek training heel duidelijk uitgelegd staat in het boek van Cor. Op dit moment is het toch overal te warm voor dus we wachten rustig onze tweede les af!

Tinkermuts wat een prachtige rottweiler heb je! Er zijn idd veel verschillende takken van speuren, detectie lijkt me ook leuk! :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-07-19 10:35 



 
Profiel   

palousa_boy schreef
Ik heb een keer een proefles gedaan met m'n Ridgeback maar die liep liever achter wildsporen aan dan dat ze het uitgezette spoor volgde, niet echt een succes dus :+

Over 2 weken mag ik aan het werk met onze border collie maar gaan we schapen drijven dus dat is iets ander werk.


Haha dat is inderdaad lastig dan!! Schapen drijven lijkt me ook ontzettend gaaf. Dat is wel echt iets voor borders of niet? Ben iig nog nooit een ander ras tegen gekomen wat aan schapen drijven doet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-07-19 10:36 



 
Profiel   

Dankjewel MDJ

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-07-19 10:49 



 
Profiel   

Ik doe een beetje basis detectie met mijn wolfhond en heb onlangs een lesje mantrailing gevolgd.
Wolfje doet het super goed en vindt het ook leuk. (Want ja. Zwan te verdienen...)
Ik kreeg de tip om niet samen met mijn vriend te speuren omdat het voor haar teveel stress veroorzaakt als een van ons 2 weggaat en ze dan in overdrive gaat.

[ img ]
https://www.facebook.com/35477228789456 ... 382185272/

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-07-19 11:05 



 
Profiel   

Gaaf.
Ik zou afgelopen woensdag de 1e speurles hebben met mijn cocker.
Maar vanwege de hitte is het een week verplaatst.

Worden ze geestelijk moe van speuren?
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-07-19 11:18 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 9 [ 221 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 9  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen