Praktijkspeuren met je hond, wie nog meer?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
luuntje

Berichten: 13973
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Nieuw-Vennep

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-19 21:59

Cocker is zo erg dat hij buiten rustig een bal steelt en die gaat begraven.
Vraag mij af of een cursus apporteren nuttig is.

Binnen sjouwt hou alles naar zijn mand. Ook wat niet van hem is.

Wasgoed snuiven doet hij wel.
Als een mand wasgoed klaarstaat om in de machine te gooien vliegt cocker erheen en snuift sokkenlucht op 8)7

Tinkermuts

Berichten: 9388
Geregistreerd: 08-03-03
Woonplaats: Erichem

Re: Praktijkspeuren met je hond, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-19 07:29

Zucht....honden zijn toch echt de leukste levende wezens die er zijn hè haha

luuntje

Berichten: 13973
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Nieuw-Vennep

Re: Praktijkspeuren met je hond, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-19 09:59

Haha dat wel.
Maar soms ook de meest stinkende wezens waarvan de oren er voor de sier opzitten.

joyce83

Berichten: 5210
Geregistreerd: 03-10-06
Woonplaats: Vlodrop, limburg

Re: Praktijkspeuren met je hond, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-19 10:15

Ik doe met mijn Engelse Springer Spaniel en Boxer mantrailen. Heerlijk is dat. Ben met de springer begonnen 2 jaar geleden en de boxer mocht als pup ook eens proeven in een gebouw (was mee gegaan omdat ze nog niet lang alleen kon blijven en toen zei de lesjuf van kom we proberen een wat een pup doet... nou super dus).

Weet iemand het verschil tussen praktijkspeuren en mantrailen duidelijk uit te leggen?

Mlies
Berichten: 14151
Geregistreerd: 23-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-19 13:13

Praktijkspeuren komt vanuit de politie, volgens mij vanuit Canada hierheen gekomen, maar dat weet ik niet zeker want ik ben geen praktijkspeurjuf.
Ik heb wel met een instructeur in het westen meegelopen eens, maar geloof dat elke instructeur er weer zijn eigen draai aan geeft. Bij het praktijkspeuren is het de bedoeling dat de hond dicht op het spoor blijft en daarbij ook voorwerpen kan verwijzen. (Moet een politiehond ook kunnen, denk aan bewijsmateriaal)

Mantrailen komt uit de reddingshonden (daarom noem ik de recreatieve lessen ook wel eens funtrailen, want mantrailen is bij mij toch echt het serieuze werk). De hond volgt hierbij de bacteriën die van een persoon afkomen en hoeft dus helemaal niet dicht bij de voetstappen te werken. Bij stevige wind en open gebied kan een mantrailer rustig 40 meter naast de trail werken.
Voorwerpen worden hierbij ook niet getraind, omdat het slachtoffer vinden prioriteit 1 is.

Nog een kleine aanvulling, mijn mantrailer zoekt ook naar trail en geeft een zittende verwijzing zodra hij die heeft gevonden. Maar ik durf wel te stellen dat hij de enige (of in elk geval één van de zeer weinige) in Nederland is, aangezien wij onze opleiding in het buitenland hebben gevolgd.

Tinkermuts

Berichten: 9388
Geregistreerd: 08-03-03
Woonplaats: Erichem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-19 13:21

Volgens mij verwar je sport speuren met praktijk speuren, maar kan het mis hebben hoor, ik doe alleen sport en detectie.
Maar sportspeuren is met de neus op het spoor en praktijk mogen ze volgens mij ook hoog speuren.

Mlies
Berichten: 14151
Geregistreerd: 23-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-19 13:23

Ik zeg nergens iets over de hoogte van de neus.
Met dicht op het spoor bedoel ik de afstand hond - spoor.

Tinkermuts

Berichten: 9388
Geregistreerd: 08-03-03
Woonplaats: Erichem

Re: Praktijkspeuren met je hond, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-19 13:35

Sorry, verkeerd begrepen, met dicht op het spoor blijven en voorwerpen verwijzen lijkt het precies op sport, maar van praktijk weet ik verder niets dus is misschien redelijk identiek.

Mlies
Berichten: 14151
Geregistreerd: 23-07-03

Re: Praktijkspeuren met je hond, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-19 13:39

Nee hoor, lijkt nog steeds niks op sportspeuren, al is het alleen al om de ondergrond anders. :D

KarmaChansy

Berichten: 6926
Geregistreerd: 17-05-05
Woonplaats: Sverige

Re: Praktijkspeuren met je hond, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-19 13:44

ik vind het echt heel gaaf, ben nog opzoek hier naar een goede cursus. Mijn balto kan echt goed zijn neus gebruiken lijkt mij leuk om daar verder in te verdiepen volg het topic graag komen interessante dingen voorbij :D

Tinkermuts

Berichten: 9388
Geregistreerd: 08-03-03
Woonplaats: Erichem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-19 13:44

Onderstaand stukje heb ik even gecopieerd van een site, klein beetje uitleg over sport speuren Joyce.
Mantrailen legt MLies hierboven dus uit, daar weet ik niet veel van maar lijkt ook ontzettend leuk.


Vroeger heette sportspeuren gewoon ‘speuren’, maar toen Cor Oldenburg in de jaren ’90 kwam met een andere manier van speuren (praktijkspeuren), doopte hij de oude manier van speuren om naar ‘sportspeuren’.

Sportspeuren

Er zijn een aantal verschillen tussen sportspeuren en praktijkspeuren. Praktijkspeuren gaat wat losser en is minder aan regels gebonden dan sportspeuren. Bij sportspeuren luistert het allemaal wat strakker: men dient zich aan de regels te houden van de reglementen van de IPO, VDH, of andere instanties waar men sportspeuren beoefent.

Regels

Op zich is sportspeuren een mooie discipline om te zien, maar het is niet eenvoudig om deze aan te leren omdat men rekening moet houden met de regels. De hond moet bijvoorbeeld laag of kort bij de grond speuren, in een rustig tempo lopen, de speurlijn moet doorgebogen zijn en de baas mag niet teveel of helemaal niet inwerken op zijn hond.

Bij deze manier van speuren ligt de eindverantwoording en de beslissingen geheel bij de hond. Dat is nogal wat! Daarom is het van groot belang dat de opbouw van de training van een jonge of oudere speurhond een sluitend geheel is. Vaak oefent men veel met appel en manwerk en wordt het bijbrengen van de principes van het sportspeuren achtergesteld. Dit is erg jammer, want het kost veel tijd en inzet van zowel de baas als de spoorloper om de hond het sportspeuren goed bij te brengen

JustMeKV
Berichten: 460
Geregistreerd: 27-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-19 13:49

Zo heb ik het meegekregen:

Sportspeuren: met de neus op de grond blijven en op het spoor blijven

Praktijkspeuren: Combi sport en mantrailen. De hond volgt het spoor in meerdere geurlagen maar ook de voorwerpen of aanwijzingspunten die op het spoor aanwezig zijn gaan aangeven.

Mantrailen: Hond mag van spoor afwijken, verschillende geurlagen opzoeken, en maakt daarbij geen of nauwlijks gebruik van voorwerpen die langs het spoor liggen. Prior is slachtoffer vinden.

Voordeel bij honden die mantrailen is dat de hond inzetbaar is niet alleen op verse maar ook op oudere sporen, na regen of bij wind. Slachtoffers in het donker , als op hoogte en in het water.
Nadeel is dat hoe ouder het spoor en intensiever de natuurelementen het risico er is dat de hond een oud spoor gaat lopen van iemand anders of het spoor helemaal verdwenen is.

Geen idee of het klopt, gezien wij tijdens de trainingen mantrailing ter afwisseling ook eens een voorwerp van het slachtoffer op een spoor gebruiken, maar dit is eerder om eens iets anders te doen en de honden zo wat meer nieuwe en extra uitdagingen te geven..

Tinkermuts

Berichten: 9388
Geregistreerd: 08-03-03
Woonplaats: Erichem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-19 13:56

Vind dit wel een leuk en leerzaam topic, ik weet vnml hoe het sport werkt, detectie pas half jaartje mee bezig, dus daar zat te leren, maar zo kom ik ook meer over mantrailen en praktijk te weten.
Is dan reddingshonden ook mantrailen of weer een andere vorm?
Bij soort moeten ze overigens ook op een iets ouder spoor kunnen speuren, meestal max 3 a 4 uur oud.

Mlies
Berichten: 14151
Geregistreerd: 23-07-03

Re: Praktijkspeuren met je hond, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-19 14:17

Mantrailen is een onderdeel van reddingshondenwerk, evenals vlakte-/puinzoeken.

Detectie heeft niks met speuren te maken, dat is zoeken. ;)

JustMeKV
Berichten: 460
Geregistreerd: 27-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-19 14:22

@Tinkermuts: Een spoor van 3 a 4 uur is niet bepaald 'oud' te noemen bij het mantrailen. Bij een oud spoor bedoel ik een spoor van 10u tot 3 dagen oud naargelang het weer dit toelaat (Er is een limiet op natuurlijk).
Reddingshonden doen voornamelijk mantrailen maar gaan eveneens in vrijheid zoeken in oa puin. Daarnaast gaan ze ook trainen om bv hangend aan een harnas vliegend met een helikopter de bergen in te gaan, of van de ene boot naar de andere getakeld worden enz...
Esar Dogs is een Belgische organisatie die je kan volgen op fb , je zal zien dat dit alles qua niveau nog een stuk hoger ligt

Tinkermuts

Berichten: 9388
Geregistreerd: 08-03-03
Woonplaats: Erichem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-19 14:28

Vandaar dat ik zeg een iets ouder spoor, bij de IPO worden meestal alleen verse sporen gebruikt, bij de speurhond een dus iets oudere.

Interessant MLies en JustmeKV, thanks.

Goede vriend traint dus reddingshonden in Zaltbommel en zit ook regelmatig in het buitenland daarvoor, dus dat ken ik wel een beetje vanuit zijn verhalen, maar wist dus niet dat mantrailen daar dan een onderdeel van was.

Mlies
Berichten: 14151
Geregistreerd: 23-07-03

Re: Praktijkspeuren met je hond, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-19 15:17

In Nederland gebeurt het ook te weinig, er is geen landelijk examen voor af te leggen. Voor vlakte en puin wel.
Vandaar dat ik mijn hond in Schotland heb gecertificeerd, daar is het reddingshondenwerk veel meer ingeburgerd.

Tinkermuts

Berichten: 9388
Geregistreerd: 08-03-03
Woonplaats: Erichem

Re: Praktijkspeuren met je hond, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-19 15:35

Heel gaaf

Liesje89

Berichten: 9927
Geregistreerd: 01-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-19 16:33

Ik speur ook met onze zwitserse witte herder Bibi van nu ruim 5 maanden via Martin Gaus Zoetermeer, in samenwerking met Speurhondenteam Zuid-Holland. Ze vindt het echt superleuk om te doen, en ik ook. Ik mis nog wel veel signalen die ze geeft, we hebben nu 3 lessen gehad dus het is niet zo gek dat ik kleine dingetjes over het hoofd zie. Afgelopen zaterdag heeft ze als enige van de groep voor het eerst wat voorwerpen op haar spoor gehad, en ik dacht dat ze ze over het hoofd zag maar de begeleidster heeft haar wel degelijk een signaal zien afgeven wat betreft de voorwerpen. Zulke kleine aanwijzingen met haar kop mis ik nog, maar ik ga zaterdag keihard mijn best doen om er beter op te letten :P


Afbeelding

Afbeelding


Filmpje is van haar laatste spoor afgelopen zaterdag, op de terugweg naar de verzamelplaats. De les liep uit en Biebs was eigenlijk al best moe, maar omdat we het stuk toch moesten lopen en Bibi graag wat te doen heeft, mocht ze speuren op een andere cursist die vooruit was gelopen. Zoals je op het filmpje kunt zien was haar concentratie niet meer optimaal, en haar energielevel ook niet. Normaal trekt ze me echt mee en is ze zichtbaar aan het werk (negeert haar omgeving dan ook volkomen), hier is ze tussendoor ook aan het flierefluiten en aan het snuffelen 'voor zichzelf'. Ik moet haar dan meenemen, wat eruit ziet alsof ik haar echt weg aan het sleuren ben zowat maar dat valt reuze mee, en het commando 'door' geven :') Ze gaat dan gelukkig ook al wel door met haar taak, ware het niet dat ze ook graag in de gaten houdt of de rest van het groepje wel volgt, je ziet haar ook regelmatig achterom kijken :') Dat is puur checken of haar volgelingen er nog wel zijn := Op de brug kijkt ze meerdere malen naar links, want daar moest ze eigenlijk ook heen. Die signalen mis ik en vervolgens duikt Bibi het ruiterpad op, misschien omdat Tina (de hond van de spoorloopster) daar gesnuffeld heeft, misschien omdat ze zelf graag wilde snuffelen, waardoor ik vervolgens de fout in ga en rechtdoor loop.. als we dan toch teruglopen omdat ze om zich heen gaat kijken en dus aangeeft het kwijt te zijn, geeft ze wederom aan dat we naar rechts moeten. Die zie ik gelukkig wel. In het pad kijkt ze naar links, dat doet ze heel goed want Jannie en Tina zitten daar. Maar aan het eind van het pad is mijn man met mijn zoontje en daarom loopt ze door. Uiteindelijk gaat ze toch naar Jannie en Tina, wat ik heel knap vind van haar want de baas en 'haar broertje' zijn haar alles, dus ik ben extra trots.

En door dit filmpje terug te kijken zie ik wél alle signalen die ik onderweg miste, dus a.s. zaterdag doe ik het vast beter dan afgelopen zaterdag. Bibi is sowieso een topper. Hopelijk zaterdag weer nieuw beeldmateriaal! :D

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78511
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-19 16:36

Mlies schreef:
Detectie heeft niks met speuren te maken, dat is zoeken. ;)


Ik vind het opvallend dat je dat zegt. Definitie van speuren is "spoor volgen" maar ook "zoekend nagaan". En dat laatste is detectiespeuren. Als ik met mijn hond een voetbalveld systematisch af moet gaan is dit toch echt speuren naar iets.

Tinkermuts

Berichten: 9388
Geregistreerd: 08-03-03
Woonplaats: Erichem

Re: Praktijkspeuren met je hond, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-19 05:45

Wat leuk Liesje89, leuke hond heb je ook

luuntje

Berichten: 13973
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Nieuw-Vennep

Re: Praktijkspeuren met je hond, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-19 09:38

Liesje89 wat leuk.
Je hond is nog jong. Je leert haar steeds beter lezen.

MDJ

Berichten: 2778
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Heerenveen

Re: Praktijkspeuren met je hond, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-19 12:26

Wat leuk Liesje89! Ja er wordt van jezelf ook wel wat verwacht he, qua signalen lezen etc. :D

Net een afspraak gemaakt voor onze tweede les. *\o/*

Liesje89

Berichten: 9927
Geregistreerd: 01-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-19 11:42

Tinkermuts schreef:
Wat leuk Liesje89, leuke hond heb je ook

Dankjewel! Af en toe kunnen we haar wel achter het behang plakken, maar we zijn heel blij met haar! Het is echt een wereldhond. Ik was bang dat het allemaal lastig zou worden met ons zoontje van nu 13 maanden, maar dat gaat zó ontzettend goed samen! Echt een wereldhond is het.

Afbeelding
:')

Afbeelding

luuntje schreef:
Liesje89 wat leuk.
Je hond is nog jong. Je leert haar steeds beter lezen.

Is ook zo hoor, ze wordt zelf ook alleen maar stabieler en beter in haar concentratie, waardoor het voor mij ook makkelijker wordt. Nu is ze wanneer ze moe wordt vrij snel afgeleid door haar omgeving, aan het begin van de les is haar focus er veel beter, maar is ze minder goed te lezen omdat ze zo ontzettend graag wil dat ze er een beetje hectisch van wordt :')


MDJ schreef:
Wat leuk Liesje89! Ja er wordt van jezelf ook wel wat verwacht he, qua signalen lezen etc. :D

Net een afspraak gemaakt voor onze tweede les. *\o/*

Ja hahahaha best ingewikkeld nog :P

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78511
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Praktijkspeuren met je hond, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-19 15:57

Geweldig die eerste foto. _O-