Praktijkspeuren met je hond, wie nog meer?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
speurneusc

Berichten: 5363
Geregistreerd: 06-08-12
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-19 16:17

voor de liefhebbers heb ik nog eventueel ons ooit uitgegeven boekje "alle honden zoeken" te koop, en ik vond nog een zilver bedeltje van een speurende herder dat is ook te koop.

MDJ

Berichten: 2778
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Heerenveen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-19 12:51

Zaterdag onze tweede les gehad! Ik merk dat ik het zelf vooral heel moeilijk vind haha. Mijn hond schijnt het wel aardig te snappen maar ik moet echt nog leren om hem te lezen, in mijn ogen loopt de hond gewoon op de gok maar dat is natuurlijk niet zo. Deze les werd het Melle ook iets moeilijker gemaakt door hem kennis te laten maken met een “overload” en dan de geur moeten volgen heuvelopwaarts. Hij vond het lastig maar ook dat is dus een leerpunt voor mij; hond niet dwars door een plek waar mogelijk een overload is sturen maar meer langs de rand blijven.

Ben weer helemaal enthousiast. Met hulp van het boek van Cor wil ik van de week ook eens zelf een techniek training met hem gaan proberen. :D

luuntje

Berichten: 13961
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Nieuw-Vennep

Re: Praktijkspeuren met je hond, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-19 17:10

MDJ, je klinkt heel enthousiast.
De lessen zullen wel steeds moeilijker worden.
Goed voor jou en je hond.

Duhelo

Berichten: 28526
Geregistreerd: 29-05-03

Re: Praktijkspeuren met je hond, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-19 17:31

ik heb afgelopen donderdag ook opnieuw een les gedaan.
Wij speuren op mensen (nouja, de lesgeefster, die voorzien is van veel zwanworst :) )
Spoortjes zijn nog relatief kort (500-800 m) maar worden al ietsjes moeilijker gemaakt (lesgeefster verstopt zich 10 m IN het bos. Laatste spoortje heeft ze zelfs al een ouder spoor van ons gekruist (en liep daar ook een spoor van een hond, waar we de eerste keer in de fout gingen). Maar ze doet het super.
Je ziet mooi dat ze niet speurt in het eerste "zichtbare" stuk, pas op het moment dat lesgeefster uit zicht verdween begint ze echt te werken. Ik moet mij schrap zetten want als ik ze zou laten doen gaat ze in volle vaart erop af (wat niet handig is bij langere sporen :D ).
Er zat donderdag ook vrij veel wind waardoor het goed zichtbaar was waar ze de geuren telkens oppikte. Maar ze is zo enthousiast dat je er gewoon blij van wordt :D
Afbeelding
Erna is ze dan ook wel echt moe.
Tussen de sporen door heeft ze even een fiddle about momentje gehad, haar even laten doen en dan maar weer rustig gemaakt, blijkbaar vond ze het wel een beetje spannend.
De rest van de dag heeft ze quasi zo rond gehangen:

Afbeelding
en de twee dagen erop was ze ook wel heel tam :D.

luuntje

Berichten: 13961
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Nieuw-Vennep

Re: Praktijkspeuren met je hond, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-19 19:02

Duhelo wat een blije hond.
Lekker rustig zo op de bank.

Speurt jouw hond met neus aan de grond of in de lucht?
Mijn cocker is laag bij de grond en speurt met neus over de grond.

Duhelo

Berichten: 28526
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-19 19:33

Ze speurt op boeghoogte en gaat nu en dan meer richting de grond (ik vermoed als ze iets sterkere geur wil)
Maar ze is erg gevoelig. Een bouillon spoor volgt ze perfect ,zelfs kleine kronkelingen, maar wel ruim een meter naast het gegoten spoor.

Birdie60

Berichten: 8397
Geregistreerd: 16-06-07
Woonplaats: zeeland (noord-brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-19 20:04

Wij hebben sinds februari een stuk wei verhuurt aan een hondenclub. Zij doen ook speuren maar dan in een andere wei, de grote bij ons.
Ik vind het mooi om te zien. En handig. :D Wij hadden laatst gemaaid en toen miste we 1 ding van de tractor, hun hond vond het terug.

speurneusc

Berichten: 5363
Geregistreerd: 06-08-12
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-19 22:46

heb diverse keren sleutels en brillen moeten zoeken op de agility club, we trainen op een wielerbaan waar ze buiten hun seizoen het gras niet maaiden wij mochten daar wel op met de honden en dan werd er wel eens wat verloren...

Liesje89

Berichten: 9925
Geregistreerd: 01-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-19 23:05

Gisteren het boek van Cor Oldenburg binnen gekregen. Ga er morgen in beginnen! Bibi is al begonnen :')
Afbeelding

En nog wat foto’s van afgelopen zaterdag. Nu moeten we helaas wachten tot eind september ;(
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

luuntje

Berichten: 13961
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Nieuw-Vennep

Re: Praktijkspeuren met je hond, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-19 14:26

Birdie wat handig je wei verhuren aan speurders.
Heb je je spullen zo weer gevonden.

Liesje, ziet er leuk uit.
En dt boek. Heeft de hond het al uit?

gerpiegorp

Berichten: 1586
Geregistreerd: 15-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-19 11:38

Ik kom me ook melden! Las al wel mee, maar vandaag hebben we onze eerste les gehad, super leuk!

Bram is echt een natuurtalentje :D De eerste keer in zicht en daarna direct het bos in gegaan en met 2 vingers in de neus ging hij het spoor af, wel met een enorme noodgang, hij werd echt bloedfanatiek dus ik moest zelf ook een flink tempo houden, maar al met al.... super trots op hem :D Hij heeft ons beide verbaasd met hoe hij het deed, met zijn 10 maanden <3

Maar goed, voor de volgende keer het tuig lager afstellen en handschoenen mee, hopen op wat tempocontole, maar voor mijn gevoel kon het niet beter gaan.

Prachtige herder hierboven, mooi koppie!

Ik ben wel benieuwd naar het boek van Cor, ook al is ‘mijn’ training via een andere methode volgens mij, wat voor info staat er in?

Duhelo

Berichten: 28526
Geregistreerd: 29-05-03

Re: Praktijkspeuren met je hond, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-19 11:41

Dat tempo vind ik ook moeilijk. Mijn lesgeefster zegt dat ik wel fysiek mag afremmen, ik probeer nu te belonen als ze op een rustiger tempo zoekt met eens het woordje "goed" of "mooi" ertussen te gooien.
Als ze met een rotvaart gaat dan hou ik dat op langere sporen nooit vol, en ik heb ook niet graag dat ze zo hard trekt in het harnas.
Welke harnasjes gebruiken jullie?

Liesje89

Berichten: 9925
Geregistreerd: 01-12-03

Re: Praktijkspeuren met je hond, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-19 21:47

Bibi is ook heel fanatiek maar ik kan het tempo wat beter onder controle houden als ik wat dichter op haar blijf lopen. Op kruisingen krijgt ze wel meer lijn, zodat ze het zelf uit kan zoeken, maar ik loop er hooguit 2 meter vanaf, en dan is het goed regelbaar.

JustMeKV
Berichten: 460
Geregistreerd: 27-07-08

Re: Praktijkspeuren met je hond, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-19 10:06

Werken of leren jullie dan geen commando in bij het tempo? Hier zeggen wij rustig aan als de hond het tempo iets moet laten zakken.. Word gewoon meegetraind. Neemt niet weg dat 1 van onze honden ook steeds bij de eerste lijn met een rotvaart gaat aanzetten.

Wij speuren met een Jules K9 harnas, dit is ook hun werk harnas op bewaking ed

Wijslander

Berichten: 5777
Geregistreerd: 19-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-19 16:03

*Blaast topic nieuw leven in*

Onze honden (en wij) hebben de eerste lesjes praktijkspeuren gehad (wat is dat gaaf :D ) en nu ben ik aan het rondkijken voor goede kwaliteit Y-tuigen. Zal in ieder geval eens kijken naar de K9.

Iemand ervaring met de Zero dc Short?

_classic

Berichten: 1246
Geregistreerd: 13-01-14
Woonplaats: Friesland

Re: Praktijkspeuren met je hond, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-19 09:53

Ook wij hebben onze eerste les / proefles praktijkspeuren gehad en Tara deed het fantastisch.
Kreeg te horen dat ze zeker potentie had, eventueel om in de toekomst 'hogerop' te komen.
Volgende week zondag hebben we onze tweede les :D

Wijslander: ik heb zelf geen ervaring met dat tuig, maar zie wel veel mensen op speurcursus die hem gebruiken. Is het wellicht een mogelijkheid om hem bij een winkel te passen?

Wij gebruiken nu een Annyx tuig, maar in februari komt er een op maat gemaakt tuig. :)

Erin_89

Berichten: 235
Geregistreerd: 07-11-06
Woonplaats: Leeuwarden

Re: Praktijkspeuren met je hond, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-19 11:05

@_classic: waar heb jij les?

Ik ben sinds april bezig met praktijkspeuren met mijn hond. Elke les draag ik een bodycam zodat ik alles kan terug zien en van de fouten kan leren en hiervan moet ik een verslag maken. Super handig en leerzaam. Ook al een examen spoor gedaan en dat ging goed. Nog een paar puntjes en dan hoop ik in het voorjaar een examen te kunnen doen.

Willemiens

Berichten: 941
Geregistreerd: 10-10-16
Woonplaats: Julemanden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-19 11:23

Ik meld me ook aan.

6 maanden geleden heb ik een Duitse dog geadopteerd van 6 jaar die erg onzeker is. En om hem meer vertrouwen te geven en onze band te versterken gaan wij 12 januari onze eerst speurcursus volgen!

Ik ben erg benieuwd hoe we het gaan vinden! Hebben jullie tips?

Edit; typo

Anoniem

Re: Praktijkspeuren met je hond, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-19 11:28

Ik begin in januari met mantrailen met mijn beide mechels.

Jaren ipo met ze gedaan, maar gestopt omdat het mij niet niet meer beviel. Dus nu opzoek naar andere uitdaging

_classic

Berichten: 1246
Geregistreerd: 13-01-14
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-19 11:37

Erin_89 schreef:
@_classic: waar heb jij les?

Ik ben sinds april bezig met praktijkspeuren met mijn hond. Elke les draag ik een bodycam zodat ik alles kan terug zien en van de fouten kan leren en hiervan moet ik een verslag maken. Super handig en leerzaam. Ook al een examen spoor gedaan en dat ging goed. Nog een paar puntjes en dan hoop ik in het voorjaar een examen te kunnen doen.


Bij speurhond friesland :)

Bodycam wil ik binnenkort ook eens erbij hebben, lijkt me wel interessant om terug te kijken.
Ik heb zelf nog erg veel moeite om niet te veel commando's te geven. We deden thuis altijd erg veel met tricktraining, dus veel commando's geven zit er zo ingebrand bij mij :')

Levita30
Berichten: 1357
Geregistreerd: 04-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-19 11:39

Heb speurhonden training van de KNPV gedaan met mijn mix Hummer. Naast slachtoffer zoeken en een spoor uitwerken ook voorwerpen verwijzen, hindernissen en sorteren. Super veelzijdig en enorm leuk! Maar op den duur koste het mij teveel tijd.... we trainden 7 uur in de week!

Nu opzoek naar iets anders in de buurt van Apeldoorn..... maar weet niet wat. Ik vond de afwisseling zo leuk....


Afbeelding

flodske

Berichten: 91
Geregistreerd: 01-04-11
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-19 11:40

Hoi, ik meld me ook! Enkele weken geleden ben ik beginnen speuren met mijn Engelse Cocker. We vinden het echt superleuk en volgens de lesgeefster doet hij het ook heel goed :D

Over harnas: wij hebben zowel een AnnieX tuig als een K9-tuig, maar ik vind de AnnieX veel beter passen maar dat hangt misschien af van hond tot hond.

Levita30
Berichten: 1357
Geregistreerd: 04-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-19 12:08

Ik gebruik dit tuig van niggeloh, super fijn!


Afbeelding

Afbeelding

Erin_89

Berichten: 235
Geregistreerd: 07-11-06
Woonplaats: Leeuwarden

Re: Praktijkspeuren met je hond, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-19 13:05

@_classic: Wat leuk! Ik speur ook bij haar, en ben soms spoorlopen.

Wijslander

Berichten: 5777
Geregistreerd: 19-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-19 13:45

Levita, naar de Niggeloh zit ik ook te kijken, maar irriteren de bandjes niet achter de elleboog? Vind het zo jammer dat net die bandjes niet onderlegd zijn...

Willemiens, ik ben ook aan het speuren met ons onzekere adoptiehondje Torvi (een half jaar geleden uit het asiel gehaald). Hier dus geen enkel doel qua niveau of examen, puur voor het zelfvertrouwen en het plezier. Tijdens het speuren krijg ik ontzettend veel informatie over haar onzekerheid en gedrag, waar we thuis mee verder kunnen. De lessen worden hier ook op aangepast, dus veel korte, rechte sporen en natuurlijk goed belonen.

Dus mijn tip zou zijn er vooral open in te gaan en je hond goed te (laten) observeren, want het is echt een fijne manier om elkaar veel beter te leren kennen!