Praktijkspeuren met je hond, wie nog meer?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Freggle_Edge

Berichten: 2117
Geregistreerd: 20-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 23:10

denbine schreef:
@natasja71 bedankt voor de info!
Dat klinkt inderdaad als een manier die mij beter "past".
Kan ik ergens een site vinden waar het "recreatieve" jachtspeuren te vinden is. Tot nu toe vind ik inderdaad alles van de jachtvereniging


Ik train ook bij een vereniging die niet via de ouderwetse jachtmethodes werkt.
Toch kun je hiermee prima verder komen in de sport als je dat zou willen.
Mijn oudste hond heeft zondag zijn B diploma in de jacht gehaald. Er waren maar 5 honden over de hele dag die dit voor elkaar kregen. Waaronder 2 A honden (de hoogste klasse)
En dat dus met een hond die altijd op een leuke gezellige manier getraind wordt. Geen dwang, maar plezier staat juist altijd voorop. Er zijn echt meerdere jachthondenscholen die zo werken, het is alleen wel even zoeken.

denbine
Berichten: 1308
Geregistreerd: 01-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-19 07:49

Freggle_Edge schreef:
denbine schreef:
@natasja71 bedankt voor de info!
Dat klinkt inderdaad als een manier die mij beter "past".
Kan ik ergens een site vinden waar het "recreatieve" jachtspeuren te vinden is. Tot nu toe vind ik inderdaad alles van de jachtvereniging


Ik train ook bij een vereniging die niet via de ouderwetse jachtmethodes werkt.
Toch kun je hiermee prima verder komen in de sport als je dat zou willen.
Mijn oudste hond heeft zondag zijn B diploma in de jacht gehaald. Er waren maar 5 honden over de hele dag die dit voor elkaar kregen. Waaronder 2 A honden (de hoogste klasse)
En dat dus met een hond die altijd op een leuke gezellige manier getraind wordt. Geen dwang, maar plezier staat juist altijd voorop. Er zijn echt meerdere jachthondenscholen die zo werken, het is alleen wel even zoeken.



Plezier en samenwerken staat bij mij bovenaan. Fijn te horen dat dat ook kan bij jachthonden scholen.
De school hier blijkt alleen erkende jachthonden rassen te trainen. Ga kalm verder zoeken naar iets waar we ons op ons plek voelen.

luuntje

Berichten: 13969
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Nieuw-Vennep

Re: Praktijkspeuren met je hond, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-19 10:57

Denbine wat jammer.
Ook niet jachthonden kunnen een jachtcursus doen lijkt mij.

Wij hebben wet agility een tekkel meelopen.
Gaat super. Fanatiek dametje is dat.

Tinkermuts

Berichten: 9385
Geregistreerd: 08-03-03
Woonplaats: Erichem

Re: Praktijkspeuren met je hond, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-19 11:17

Ik denk dat bij die meeste recreatieve clubs alles wel welkom is, ik denk wel dat je dan zelf moet kijken of je hond dat wat vind.
Bij de officiële of hoe je dat ook noemt jachtverenigingen zijn meestal alleen jachthonden welkom en vaak ook nog alleen met stamboom.
Doel van die clubs is toch vaak trainen naar het echte jachtwerk toe, vaak niet eens voor diploma's of iets dergelijks, die honden worden meestal aan het echte werk gezet als ze daar klaar voor zijn.
Is bij veel IPO verenigingen ook vaak het geval, werkhond en met stamboom, ook d ze honden worden vaak weer getraind voor het echte werk in de bewaking of ze hebben de diploma,s nodig om mee te fokken.
Of ik het daar allemaal mee eens of oneens ben laat ik dan in het midden.
Maar ik ben wel van mening dat je naar de beperkingen van je hond moet kijken, ik zou dus nooit met een tekkeltje agility gaan doen, zo slecht voor die hernia gevoelige lange ruggen, ik heb zelf altijd Rottweilers, ontzettend fijne werkhonden, dlmet m'n zwaar gebouwde reuen zou ik dus ook nooit agility doen omdat ze daar gewoon te zwaar en lomp voor zijn, echt niet goed voor de voorpoten om steeds met dat gewicht erop te landen.
Ook is het een sport met veel opwinding waar mijn reu best opgefokt door kan raken.
Maar voor ieredre hond/ras is er wel altijd een geschikte sport te vinden en plezier samen staat natuurlijk altijd voorop.

Schuur_

Berichten: 4874
Geregistreerd: 09-08-05

Re: Praktijkspeuren met je hond, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-19 11:21

In Weert is er een cursus Recreatieve Jacht. Bij School4Dogs. Heel leuk

luuntje

Berichten: 13969
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Nieuw-Vennep

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-19 10:37

Tekkeltje gaat naar de fysio.
En mag dit doen, alles wel op tekkelhoogte bij agility. Tekkel staat hoog op de poten en heeft relatief korte rug.

Ik heb met Appa gespeurd net. En wat enorm leuk.
Frans liet Appa aan hem ruiken, gaf koekjes en liet Appa aan een geurzakje (geur van Frans op een doek) ruiken.
Frans liep weg, deed of hij koekjes neer legde en verdween het bos in.
Ik kreeg via walkietalkie commando om te starten.

En daar ging mijn cocker met zijn neus aan de grond.
Hond en ik zijn erg moe nu.
Maar willen zeker nog een keer gaan.

Afbeelding

MliesJarig
Berichten: 14150
Geregistreerd: 23-07-03

Re: Praktijkspeuren met je hond, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-19 11:50

Toch jammer dat dat koekjes op de grond erbij moet, zo onnodig. :D Mooi dat jullie het leuk vonden!

Duhelo

Berichten: 28538
Geregistreerd: 29-05-03

Re: Praktijkspeuren met je hond, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-19 15:39

Hij deed alsof hij koekjes op de grond legde. Ik veronderstel dat er dus geen koekjes lagen?

MliesJarig
Berichten: 14150
Geregistreerd: 23-07-03

Re: Praktijkspeuren met je hond, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-19 17:08

Dan nog is dat niet nodig en snap ik het nut er totaal niet van. :)

luuntje

Berichten: 13969
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Nieuw-Vennep

Re: Praktijkspeuren met je hond, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-19 17:35

Lagen geen koekjes op de grond. Hij deed alsof.
Ook alleen de 1e keer daarna liep hij weg en moest Appa gewoon speuren.
Was om Appa zijn richting op te laten kijken, zijn aandacht te trekken.

Bo_Y

Berichten: 4558
Geregistreerd: 29-11-06
Woonplaats: ergens bij mijn grote liefdes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-19 17:55

Mlies schreef:
Dan nog is dat niet nodig en snap ik het nut er totaal niet van. :)


Dit dus....

luuntje

Berichten: 13969
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Nieuw-Vennep

Re: Praktijkspeuren met je hond, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-19 19:36

Ieder zo zijn manier denk ik.
Voor Appa wel goed om iets te doen om zijn aandacht te krijgen.
Anders gaat hij naast mij zitten en kijkt mij schaapachtig aan.

Die ervaring hebben we met agility.

Natasja71

Berichten: 207
Geregistreerd: 18-02-08
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-19 20:31

Heb niet specifiek tips voor meer recreatieve jachttraining. Daarom de tip om websites te bekijken en daarna er gewoon eens te gaan kijken, vragen stellen om te zien of het iets is wat bij je past en wat bij jouw hond past. Daar hebben wij echt wel meerdere hondenscholen voor bezocht.

Ene hondenras heeft meer aanleg voor jachttraining als andere maar het gaat om plezier en samen bezig zijn lekker in de natuur.

Speuren kunnen ze allemaal, de een weer beter als de ander, maar ook hier is het gedeelde plezier belangrijk en als je iets doet met je hond verrijk je zijn leven. Hij heeft een taak en kan aan het werk voor jou, de baas! Hoe mooi is dat? Ik krijg er soms een brok van in mijn keel als mevrouw heel goed haar best voor me doet en dan helemaal tevreden naar me kijkt of ik dat wel gezien heb.

En hoe je eea aanleert is ook niet zo belangrijk vind ik, net als met paardrijden zijn er vele wegen die naar Rome leiden als plezier, respect voor het dier en ongedwongen heid maar voorop staan. Of dat nou met een koekje is of zonder, op de centimeter op het spoor of net iets ernaast maakt toch niet uit? Wat past bij jou en je hond?

Die neus is magisch!

Bo_Y

Berichten: 4558
Geregistreerd: 29-11-06
Woonplaats: ergens bij mijn grote liefdes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-19 00:02

luuntje schreef:
Ieder zo zijn manier denk ik.
Voor Appa wel goed om iets te doen om zijn aandacht te krijgen.
Anders gaat hij naast mij zitten en kijkt mij schaapachtig aan.

Die ervaring hebben we met agility.


Klopt ieder zijn eigen manier.
Maar als er echt iemand vermist is strooit die ook geen koekjes of doet alsof voor hij vermist raakt. Dus voor ons niet de manier.
Saar moet ook gaan zoeken/speuren als iemand al weg is en ik alleen bij de auto ben. Dus heb ik een andere manier gebruikt. Want als ze alleen werkt als ze het slachtoffer ziet weglopen heb ik er niets aan...

luuntje

Berichten: 13969
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Nieuw-Vennep

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-19 12:32

Bo, dat klopt.
Bij een vermissing heb je ook geen geurzakje denk ik.
Of krijgt de hond dan wel een kledingstuk te ruiken?

Appa snapt nu wel het idee van speuren.
Geen idee hoe een volgende keer zou gaan.

Frans heeft ook kortneuzen die speuren en die doen het prima.
Was een vooroordeel van mij. Ik dacht dat die minder konden speuren vanwege hun platte neus.

Tinkermuts

Berichten: 9385
Geregistreerd: 08-03-03
Woonplaats: Erichem

Re: Praktijkspeuren met je hond, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-19 12:42

Mijn hond is een Rottweiler en heeft een aardig korte neus, maar hij is echt 1 van de beste speurders.
Ik denk dat platneuzen het prima kunnen maar dat het voor hen wel wat moeilijker is dan de langneuzen.
Maar hoe dat precies zit weet ik ook niet

luuntje

Berichten: 13969
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Nieuw-Vennep

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-19 10:27

Ik vond dit via google. Geen idee of het klopt.

Citaat:
Een hond met een korte snuit heeft wellicht minder reukcellen, maar in het algemeen nog meer dan genoeg. Ook boxers en mopshonden worden als speurhond of reddingshond gebruikt. Ademhalingsproblemen komen bij korte snuiten echter vaker voor dan bij langere snuiten, en daarmee ook grotere kans op oververhitting en snurken. Onderzoek heeft uitgewezen dat het reukcentrum in de hersenen van deze korte snuit honden gekanteld is. Onbekend of dit ook effect heeft op het reukvermogen.


Klinkt logisch dat er minder reukcellen zijn in een kortere neus.
Maar ze ruiken prima genoeg om te speuren.

Frans Brouwer had een stafford en boxer die speurden.

Edit: bloedhonden hebben 300 miljoen geurreceptoren in hun neus, een teckel 125 miljoen.
Per ras is er dus een groot verschil.

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78501
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-19 11:23

Zelf doe ik aan detectiespeuren met mijn dalmaat. Ze vindt het geweldig, al maakt ze er af en toe haar eigen feestje van. :)) Qua geur zit ze op tabak, wiet en geld.
Verder hebben we ons eigen spelletje in de bossen, ik gooi op de gekapte stukken bos stokken in de bergen kreupelhout, en dan gaat ze de juiste stok eruit zoeken. Dus zit ze ook wel een beetje op mijn geur, alleen keurig bij de stok gaan zitten is er dan niet bij, die wordt meegenomen en kapot gebeten. :')

Tinkermuts

Berichten: 9385
Geregistreerd: 08-03-03
Woonplaats: Erichem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-19 13:12

luuntje schreef:
Ik vond dit via google. Geen idee of het klopt.

Citaat:
Een hond met een korte snuit heeft wellicht minder reukcellen, maar in het algemeen nog meer dan genoeg. Ook boxers en mopshonden worden als speurhond of reddingshond gebruikt. Ademhalingsproblemen komen bij korte snuiten echter vaker voor dan bij langere snuiten, en daarmee ook grotere kans op oververhitting en snurken. Onderzoek heeft uitgewezen dat het reukcentrum in de hersenen van deze korte snuit honden gekanteld is. Onbekend of dit ook effect heeft op het reukvermogen.


Klinkt logisch dat er minder reukcellen zijn in een kortere neus.
Maar ze ruiken prima genoeg om te speuren.

Frans Brouwer had een stafford en boxer die speurden.

Edit: bloedhonden hebben 300 miljoen geurreceptoren in hun neus, een teckel 125 miljoen.
Per ras is er dus een groot verschil.


Klinkt idd heel logisch, ook moet ik maar heel kort speuren met de mijne bij hitte, hij vergeet dan te hijgen omdat ie zo geconcentreerd is en vanwege korte snoet en Warmte vacht heeft ie het sneller warm dan de herders om hem heen.
Blijf verkeerd de naam uitspreken hoor haha

Tinkermuts

Berichten: 9385
Geregistreerd: 08-03-03
Woonplaats: Erichem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-19 13:18

Ja zo leuk hè neonlight , speur spelletjes verzinnen.
Hier ook altijd bezig daarmee, zowel buiten als in huis en tuin, helemaal blij word ie er van en super moe.
In de obedience zit het sorteren, stuk of wat stokjes heb ik altijd in de vriezer en 1 stokje bij me, kan tijdje zijn maar kan ook paar minuten zijn, dan aantal stokjes neergooien en de mijne erbij, hond moet dan het juiste stokje eruit halen en bijde baas brengen, super leuk en hij heeft hem eigenlijk altijd, kan natuurlijk ook met geur van anderen.

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78501
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-19 13:23

Het enige nadeel is dat bij die stukken bos de stokjes bijna op zijn op het pad. _O- Dus ik ben de hele wandeling een poging aan het doen geschikte stokjes te verzamelen, maar hond is gek op stokken, dus die heeft het direct in de gaten en loopt dan alleen maar om me heen te dansen. :')
Het zijn 2 stukken bos waar we dit doen, en ze rent er dan ook altijd al heel enthousiast in om me dan vragend aan te kijken van "toe dan, gooi een stok". Mooiste keer was nog een keer 's morgens vroeg, zij rent in het stuk bos, helemaal gefixeerd op mij en een stok, totaal niet in de gaten hebbend dat ze naast een hert stond. _O- Hert was ook duidelijk verbaasd, is naar de rand gerend en heeft toen nog heel lang staan te kijken naar mijn malloot.

Tinkermuts

Berichten: 9385
Geregistreerd: 08-03-03
Woonplaats: Erichem

Re: Praktijkspeuren met je hond, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-19 15:16

Haha heerlijk

Wat we allemaal toch niet doen om onze hond te plezieren hè haha

luuntje

Berichten: 13969
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Nieuw-Vennep

Re: Praktijkspeuren met je hond, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-19 19:55

Leuk idee om stokje met geur te laten zoeken tussen andere stokken.
Mijn cocker apporteert niet, die verstopt wat hij heeft gevonden.

Tinkermuts

Berichten: 9385
Geregistreerd: 08-03-03
Woonplaats: Erichem

Re: Praktijkspeuren met je hond, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-19 21:00

Is idd erg leuk, meestal mogen wij ook niet kijken zodat we niet bewust of onbewust aanwijzingen geven. Dan moet je vertrouwen dat je hond het goed hebt

Tinkermuts

Berichten: 9385
Geregistreerd: 08-03-03
Woonplaats: Erichem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-19 21:01

Jouw cockers doet dat zodat ie nog wat heeft voor slechtere tijden haha