Kat/poes/kitten aanschaffen, hoe?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ElSea
Berichten: 5377
Geregistreerd: 18-05-11

Kat/poes/kitten aanschaffen, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-19 19:01

Hi bokkers,

Aangezien bokt altijd overal wat vanaf weet zal dat in dit geval vast ook zo zijn :Y) Ik woon samen en we hebben allebei al langer dan even het idee om een huisgenootje te nemen. Een kat leek in onze situatie zeker geschikt, mijn vriend werkt 5 dagen en ik 2. Daarnaast studeer ik voor mijn master.

Mijn vriend en ik wonen in een appartement van net geen 70m2. We hebben 2 slaapkamers, woonkamer, hal, badkamer en aparte wc. Er is geen mogelijkheid tot buiten komen.

Voordat we overhaaste beslissingen gaan maken wil ik eerst bekijken wat de opties zijn (kat/kitten, leeftijd, 1 of 2). We hebben verschillende asielen gemaild, waaruit naar voren kwam dat zij kittens alleen met zijn 2en plaatsen. Ik heb zelf ook het idee dat dat gezelliger voor ze is mocht ik ook aan het werk zijn of weg zijn. Dus vraag 1, is dat ook daadwerkelijk zo of is het niet zielig om een kat zonder buitenmogelijkheid alleen in een appartement te plaatsen?

Dan vraag 2, het asiel gaf aan dat ze ons appartement te klein vinden voor 2 kittens. Hiermee valt de optie kittens dus eigenlijk al af, gezien dat ze met zijn 2en geplaatst moeten worden. Vraag 2 is dus of ons appartement daadwerkelijk te klein is? Andere asielen gaven aan deze eis niet te hanteren.

Verder blijft een volwassen kat/poes dan over. Ons viel echter op dat deze in het asiel vaak wat mankeren. Gezien het onze eerste kat wordt, willen we liever niet direct aan de slag met medicijnen of speciaal voer. En eerlijk toegegeven tellen de hogere vaste kosten hier ook in mee, maar vooral de zorgen gezien onze ervaring. Dan heb je nog best veel katten met aids zitten, waar je niks aan hoeft te doen (?). Echter is het zo dat wij nu in een appartement wonen, maar hier niet nog 5 jaar zitten. Op den duur willen wij dus wel een kat die ook naar buiten kan, voor ons volgende huisje. Daarmee valt een kat met aids ook af, als ik het goed begrijp.

Ik zie ook heel veel katjes op marktplaats voorbij komen. Is dat altijd slecht/broodfok/ziek? Zijn er manieren waarop je een katje op marktplaats kopen zonder zorgen? Kan er dan een checkup zijn bij de dierenarts zodat je zeker weet dat het beestje niks mankeert?

Heel lang verhaal, ik hoop vooral dat jullie ons niet zullen lynchen omdat we een kat in een appartement willen houden en de optie marktplaats in ons achterhoofd houden (voornamelijk voor het geval dat we 2 kittens kunnen nemen, dit kan dus niet bij de Dierenbescherming). Ik zal gaandeweg wellicht nog wat vragen bedenken die ik hier graag wil stellen.

Hoop op jullie (vriendelijke) reacties zodat ik wat wijzer word in dit wereldje.

Groet,
Lieke

speedfiets_2
Badass Cowgirl

Berichten: 3032
Geregistreerd: 15-03-09
Woonplaats: Den Bosch

Re: Kat/poes/kitten aanschaffen, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-19 19:06

70 m3 vind ik voor een kat al klein om eerlijk te zijn. Misschien voor een oudere rustige schoot kat zou het genoeg zijn. Maar voor een flinke actieve jager is het wel echt klein.

Maar in genoeg asiels zitten ook gezonde katten. Ikzelf vang nu tijdelijk een moederpoes op. Beestje is volledig gezond, aanhangelijk en een grote knuffelkont. Niks mis mee ze heeft alleen nu babies maar als die uitvliegen mag zij ook op zoek naar een huisje.

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-19 19:19

ik heb 2 katten en woon op ong 42m2. Gaat prima. Nu komen deze wel buiten en ik heb een klein tuintje.

Wat je wel moet doen is je huis wat kat vriendelijk maken. Dus zitjes aan de muur, goede krabpaal en ze bezig houden door te spelen.

Ik vind het huis van TS erg geschikt voor een kat met bv een mankement die daardoor niet naar buiten mag. 3 poot, blind, etc.
Nu zie ik je al schrikken wbt een blinde kat maar deze katten doen zoals elke andere kat hun ding zonder dat je er erg in hebt dat ze niks zien.
Ik was vroeger ook bevooroordeeld maar sinds ik er een paar heb meegemaakt ben ik om.

Een senior is ook een optie. Die blijven vaak in het asiel zitten.

En mocht je over een aantal jaren verhuizen naar een huis met een tuin dan zijn er nog legio optie's om je tuin af te zetten zodat poekie er niet uit kan.

Mijn eerste eigen kat was er een met blaas problemen maar zolang je gewoon het juiste voer geeft is er niks aan de hand.

Evelijn

Berichten: 7692
Geregistreerd: 12-07-04
Woonplaats: Peize

Re: Kat/poes/kitten aanschaffen, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-19 19:34

Wij hebben ook super leuke poes uit het asiel. Niks mis mee... had ook kittens gehad. Hele vriendelijke knuffelige poes...ze kan bij ons wel naar buiten maar ze ligt liefst op bed te slapen. Poezen zijn meestal minder avontuurlijk die blijven ook als ze wel naar buiten kunnen wat meer in de buurt.

Avalanche

Berichten: 15973
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Kat/poes/kitten aanschaffen, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-19 19:50

Ik ben naar een fokker geweest en heb een raskat gekocht.
Waarom: omdat ik een kat wilde die ik binnen kon houden, die dat gewend is (ik ben niet van de katten buiten, ben bang dat de kat aangereden wordt of gestolen, dus ik durfde niet een HTK kat aan, die toch wel heel vaak naar buiten willen)
Ik wilde per se een kat die met honden kan
ik wilde er een waarvan het karakter min of meer bekend is
Ik wilde er een waarvan de ouders getest zijn op genetische ellende

Uiteindelijk heb ik een Maine Coon gekocht, en ik kan je in alle eerlijkheid zeggen dat ik werkelijk geen idee heb gehad waar ik aan begon :') Ik heb absoluut geen spijt, het is een heerlijke kat, maar de info die ik kreeg dat Maine Coons rustige gezapige katten zijn klopt ehhh...... niet helemaal :')

Overigens voer ik rauw, omdat katten van nature onvoldoende drinken, en in rauw voer zit het vocht wat ze niet drinken...... dit om blaasproblemen te voorkomen.

ElSea
Berichten: 5377
Geregistreerd: 18-05-11

Re: Kat/poes/kitten aanschaffen, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-19 20:02

Hier in de omgeving (lees 1 uur rijden rondom mijn woonplaats) zijn echt weinig volwassen katten te vinden die niet naar buiten hoeven en een beetje gezellig zijn :o
De meeste volwassen katten in het asiel moeten eigenlijk naar buiten...

In ieder geval alvast bedankt voor de (uiteenlopende :D ) meningen so far. De tweede slaapkamer is nu kledingkamer met 2 kasten, dat zou verder het katten paradijs worden.

Avalanche

Berichten: 15973
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Kat/poes/kitten aanschaffen, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-19 20:07

Mja ik heb in de woonkamer een soort cat superhighway gemaakt. Met allemaal plankjes aan de muur, zodat hij kan klimmen en springen (is hij reuze goed in) krabpaal en zachte plekjes om te slapen. Als je ze binnen houdt, zijn ze graag bij je.

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-19 20:11

Wij hadden onze toen 4 mnd oude kater/kitten via Marktplaats gevonden en het is een geweldig dier <3 ook nog nooit mankementen gehad! Hij was als laatste te koop van een nestje op een boerderij, zijn moeder liep er nog, ook hadden ze honden en 4 (jonge) kids die hem regelmatig optilden. Onze kat is onwijs vriendelijk en knuffelig (als hij je eenmaal kent).

We kochten hem toen we op een 95m2 appartement woonden. Af en toe mocht bij op het balkon als wij erbij waren, maar het is best een watje dus dat ging heel voorzichtig.

Het kon in ons appartement, maar achteraf eigenlijk niet ideaal. We zijn na 1.5 jaar namelijk verhuisd naar een huis waar hij nu dus ‘s nachts buiten is en dat veranderde zijn karakter heel erg! In het appartement was hij toch vaak wat gestressed en energiek dus we moesten wel verplicht iedere dag veel met hem spelen, terwijl nu in het huis met tuin en woonwijk dichtbij een bos is hij super relaxed en veel gelukkiger. Hij staat vaak ‘s ochtends wel voor de deur te mauwen dat ie naar binnen wil, tijd voor ontbijt :Y) Daarna ploft ie op de bank en issie ‘s avonds weer gereed voor een nacht buiten spelen/jagen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-19 20:21

De ruimte is echt wel meer dan genoeg hoor, dat gejank over te weinig snap ik echt niet!
Ze hebben hier ongeveer 35 vierkante meter waar ze met zijn tweeën mogen. Soms bevinden ze zich gedurende de dag op maar liefst 1 vierkante meter en soms doen ze aan freerunnen door de toko. 1 of 2 of meer katten ligt echt aan de kat zelf. Sommige katten willen het liefst alleen en willen hun mensen niet delen, anderen met zoveel mogelijk andere katten, honden, vogels, hamsters. Twee kittens uit hetzelfde nest, die al aan elkaar hangen is geen garantie, maar geeft vaak wel een goede kans op leuke maatjes.

95Ellen

Berichten: 588
Geregistreerd: 25-09-12
Woonplaats: Rhenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-19 20:34

Wij hebben 2 kittens (inmiddels een halfjaar oud) op een appartement van 66m2. Gaat echt prima hoor :) Ze raggen wel af en toe flink achter elkaar aan maar we hebben gelukkig geen dure meubels :p zijn ook maine coons dus grote actieve katten maar kunnen hun energie prima kwijt. We gaan het balkon nog voor ze afzetten en we nemen ze soms aan een tuigje mee naar buiten, vinden ze ook erg leuk :) los buiten lopen mogen ze niet, veel te bang dat ze gestolen of platgereden worden (en mag ook niet volgens het koopcontract wat je bij veel raskatten hebt). Ik ben echt heel blij dat we er 2 hebben, ze zijn zo schattig samen. Spelen, samen slapen, elkaar wassen <3 ik vind het echt een aanrader om er 2 te nemen :)

Anoniem

Re: Kat/poes/kitten aanschaffen, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-19 21:12

Wij wonen op 98m2 en hebben recent ook 2 kittens aangeschaft. Wij zijn bewust voor 2 gegaan zodat ze elkaars gezelschap hebben als wij weg zijn. Zij spelen overdag ook veel samen en slapen altijd bij elkaar. Wij hebben 3 slaapkamers waarvan wij de de middelste grote kamer ingericht hebben tot kattenkamer. Hier staan 2 krabpalen en een boel speelgoed en mandjes. Beneden hebben ze de gang en de keuken nog en daar staat ook nog 1 krabpaal. Overdag slapen ze erg veel (zijn nu 4,5 maand). Bij ons kunnen ze ook niet naar buiten gezien we 2 hoog wonen maar dit gaat prima. Ook wij zijn niet van plan om hier nog 5 jaar te blijven wonen. Wij hebben gewoon 2 kittens via marktplaats gehaald van een boerderij. Ik weet niet of ik kittens zou houden op 70m2 gezien ze regelmatig hun energie kwijt moeten kunnen. Ze stormen hier dan de trap af en rennen het hele huis door.

ElSea
Berichten: 5377
Geregistreerd: 18-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-19 07:33

Toch ook wel weer veel mensen die er 2 hebben...
Hoe bevalt het jullie om er 2 tegelijk op te voeden? En moet je dan ook 2 kattenbakken hebben of gaan ze op dezelfde?

En hebben jullie het idee dat het sneller vies wordt op zo'n klein oppervlakte met 2?

Fireheart

Berichten: 6662
Geregistreerd: 10-11-08
Woonplaats: Wakkerdam

Re: Kat/poes/kitten aanschaffen, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-19 07:41

Wat leuk dat jullie denken om een kat aan te schaffen ts!

Dat volwassen katten in asiels echter ‘vaak wat mankeren’ is echt niet waar en wel een stigma waar ze heel snel vanaf moeten :o. Kan best boos worden als ik dat soort onwaarheden lees, want dit zorgt er misschien weer voor dat andere mensen die dit lezen ook besluiten om geen asielkat te nemen.

Maar, dat je een binnenkat wil maakt het misschien inderdaad wel lastiger zoeken in een asiel. Ze zijn er wel, maar een stuk minder.
Dan raad ik je dus aan om naar een goede fokker te stappen :)) die ook test op ziektes etc.

En qua kattenbakken zeggen ze altijd aantal katten + 1, maar hier hebben we ook 2 katten met 2 bakken en dat gaat prima.

Avalanche

Berichten: 15973
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Kat/poes/kitten aanschaffen, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-19 08:06

Ik heb wel twee bakken voor 1 kat.... Vind ik fijn en kat ook

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-19 08:41

Een raskat kopen zegt niet gelijk dat het ook echt een binnen kat is.

Mijn vorige 2 vonden het allemaal prima...kwamen niet verder als de tuin of liepen een keertje mee als ik de rolcontainer aan de weg ging zetten, maar dat was het.

Die ik nu heb is echt niet binnen te houden en die word ook lelijk, ook als je veel met hem speelt. En zo ken ik wel meer verhalen.

Pin je dan niet vast op een raskat maar zoek dan echt specifiek naar een binnekat. Dan zie je vanzelf wel waar je mee thuis komt.
Een goede fokker test zijn katten en dat is natuurlijk top maar aan een raskat hangt natuurlijk ook een prijskaartje.

Mijn raskatten zijn herplaatsers via MP. Ook een optie. Ook via rasverenigingen kun je aan herplaatsers komen.
Die ander is grieks import...zie onderschrift.


Of je nu 1 of 2 katten hebt , je huis word toch wel wat viezer als wanneer je geen katten hebt.
Maar ik ben in smerige huizen geweest waar maar 1 kat liep en in brandschone waar 6 katten liepen.
Hygiene is echt aan jezelf. Als je niet wil poetsen en niet tegen een plukje haar kan moet je geen kat nemen.

Tessa_1

Berichten: 1133
Geregistreerd: 23-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-19 08:52

liekec schreef:
Toch ook wel weer veel mensen die er 2 hebben...
Hoe bevalt het jullie om er 2 tegelijk op te voeden? En moet je dan ook 2 kattenbakken hebben of gaan ze op dezelfde?

En hebben jullie het idee dat het sneller vies wordt op zo'n klein oppervlakte met 2?


Hier ook 2 katten (1 thai-siamees en1 HTK van een boerderij, op dezelfde dag opgehaald met 12 weken, nu 2 jaar) op een appartement van 60m2 (ze mogen overal komen, en we hebben een balkon van 10 m2 waar ze op mogen - afgezet met een net aan de kant van de balustrade).

Het opvoeden van twee kittens tegelijk ging bij ons prima. De eerste twee maanden had ik wel nog vrij tussen studie en vaste baan in, dus ik was toen ook veel thuis en dat heeft wel geholpen.

We merken wel dat ze veel aan elkaar hebben (samen papier jatten uit de papierbak bijvoorbeeld of achter elkaar aan racen :+), dus twee is in ons geval echt een goede keuze geweest. Ze hebben ook samen 1 kattenbak, maar die maken we dan ook twee keer per dag schoon.

Sneller vies is zeker het geval (overal haar :') ).

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-19 08:58

Mijn HTKer is juist een huismuts en mijn 2 Noren mekkeren de hele dag dat ze naar buiten willen.(en mogen dat nog niet)

Ik heb ook twee kittens genomen TS. Ze zijn zo leuk samen.

nouklime

Berichten: 1008
Geregistreerd: 13-10-08
Woonplaats: Haarlemmermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-19 09:01

Ik heb er ook 2. Vind ook dat 1 kat zeker een kitten niet kan. ze spelen samen, slapen samen, wassen elkaar. Opvoeden van katten is ook een groot woord het zijn namelijk geen honden haha! Leren dat ze niet op de keuken mogen en eettafel zijn dingen wat ze snel weten maar vaak hebben ze toch wat meer schijt dan een hond. tevens woon ik op 60m2 en komen ze niet in mijn slaapkamer en komen ze alleen buiten op mijn terras als ik thuis ben. En inderdaad O V E R A L haar. OVERAL! haha! Het nadeel van harige kinderen hebben.

Romeo2007
Berichten: 4694
Geregistreerd: 24-06-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-19 09:02

Wij hebben ook 2 Maine coons gekocht en wonen op 95m2. Dit zijn twee zusjes die we hebben gekocht. Ze zijn echt gek op elkaar!
Ze komen alleen buiten in hun speciale hokje in de tuin omdat we bang zijn dat ze aangereden en gestolen worden.

Ze slapen veel, spelen met elkaar en als wij thuiskomen dan liggen ze lekker veel bij ons. Zijn hele sociale en mensgerichte katten.

Moon_light94

Berichten: 3426
Geregistreerd: 10-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-19 09:02

Ik heb 2 Siberische katten. Ik woon ook in een appartement (wel 95m2) en dit gaat prima. Wel mogen ze hier op het balkon, dat vinden ze wel heel fijn. Maar hiervoor zaten we bij mn ouders en daar gingen ze niet naar buiten. Was ook prima.

Bij kittens zal ik sws aanraden er 2 te nemen. Ze hebben zoveel aan elkaar :j

Hier trouwens ook 2 kattenbakken voor 2 katten. Gaat goed hier :)

Edit: dat haar ja, dat is wel een dingetje :’). Siberen hebben véél haar en dat ligt overal. Maar goed, dat nemen we maar voor lief en stofzuigen goed iedere dag.

Dorien66

Berichten: 1652
Geregistreerd: 06-09-04
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-19 09:15

Avalanche81 schreef:
Als je ze binnen houdt, zijn ze graag bij je.
Me dunkt, je bent fijne afleiding :+

Binnenhouden heeft geen invloed op wel of niet graag bij je zijn hoor, dat is gewoon een karakter-dingetje. De meeste katten hechten goed aan de eigenaar en willen graag bij hem/haar zijn. Ook de katten die buitenkomen. Die van ons meldt zich een paar keer per dag, dan moet er geknuffeld worden.

95Ellen

Berichten: 588
Geregistreerd: 25-09-12
Woonplaats: Rhenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-19 09:20

liekec schreef:
Toch ook wel weer veel mensen die er 2 hebben...
Hoe bevalt het jullie om er 2 tegelijk op te voeden? En moet je dan ook 2 kattenbakken hebben of gaan ze op dezelfde?

En hebben jullie het idee dat het sneller vies wordt op zo'n klein oppervlakte met 2?


2 tegelijk opvoeden bevalt prima. Ik heb geen referentie hoe het is om er 1 op te voeden maar denk niet dat dat makkelijker zou zijn. Je hoort juist soms dat als mensen 1 kitten hebben en overdag weg zijn voor werk ofzo, de kitten uit verveling dingen gaat slopen, terwijl ze met zn 2en lekker elkaar kunnen vermaken.

Wij hebben 2 kattenbakken. Iedereen roept altijd je moet er zoveel als het aantal katten dat je hebt en dan nog 1 extra. Naar die regel zouden wij er dus eigenlijk 3 moeten hebben, maar 2 is echt ruim voldoende bij ons. Ze gebruiken bijna alleen degene in de woonkamer. Maar ons appartement is wel gelijkvloers, misschien is het anders als je meerdere verdiepingen hebt.

Snel vies word het inderdaad wel ja. Overal haar en het kattengrit loopt ook redelijk uit. Maar met 1 kat wordt het denk ik ook snel vies :p

Romeo2007
Berichten: 4694
Geregistreerd: 24-06-06

Re: Kat/poes/kitten aanschaffen, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-19 09:28

Overigens hebben wij voor 2 katten maar 1 kattenbak en werkt prima

Equisync

Berichten: 5285
Geregistreerd: 22-05-09
Woonplaats: Zuid Limburg

Re: Kat/poes/kitten aanschaffen, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-19 09:36

Wij hebben 1 volwassen kat en 1 kitten op ongeveer dezelfde grootte. Ben niet goed in schatten dus ik zeg maar ongeveer haha.
We hebben wel een groot afgezet dakterras waar ze ook op kunnen.

Hadden eerst 3 volwassen katten maar 2 daarvan zijn helaas overleden dus nu 1 nieuwe erbij. Die is extreem levendig en actief en racetet door de hele toko haha.
Ik heb er wel voor gekozen dus maar 1 kitten te nemen, ook omdat we op dat moment nog 2 katten hadden(kort erna 1tje moeten laten inslapen).
Haar heb ik via marktplaats, toevallig hier in de buurt.
Ze hebben hier in totaal 4 kattenbakken staan. De regel is natuurlijk 1 per kat + 1 extra.

Hier vind ik het niet snel vies worden. De volwassen kat merk je sowieso weinig van omdat ze best rustig is, maar de kitten maakt vooral een zooitje met rondslingerend speelgoed en spullen(en blaadjes van buiten lol). De kattenbak korrel vind ik soms 3 meter verder omdat ze ermee gespeeld heeft maar dat is het ook eigenlijk.

itsmi

Berichten: 5047
Geregistreerd: 20-09-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-19 09:59

Ik woon ook in een kleiner appartement. Had eerst een ouder poesje uit het asiel, langzittend en met een trauma. Zij kon ook miet met andere katten (en mensen). Deze was ook niet meer geschikt om naar buiten te gaan door haar trauma’s. Het Was mijn allergrootste vriendin en ik mis haar nog steeds heel hard! Zij vond het prima alleen, ze kreeg alle aandacht en hoefde niet te concurreren met een andere kat.

Daarna twee jong volwassen katers overgenomen van het asiel. Die zijn ook heerlijk chill. Spelen met elkaar maar liggen het liefst in dezelfde ruimte als waar ik ben. Waar dat ook is, maakt voor hun niet uit. Als ik de hele dag in de slaapkamer ben, zijn zij dat ook. Ze hebben niet veel woonruimte nodig. Al hebben de meeste jonge katten dat natuurlijk liever wel.

Het asiel vind ik juist erg fijn omdat zij de katten goed kennen en ook de karakters goed kunnen beschrijven. Verder weten zij ook of de katten met andere huisdieren kunnen of met kinderen etc. Juist daarom vind ik het fijn om daar katten vandaan te halen.
Er zijn ook met regelmaat binnenkatten te vinden, je moet alleen goed zoeken en misschien iets verder rijden dan het asiel om de hoek. Maar dan heb je wel je maatje voor het leven!