Zieke hond na uitlaten

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Suzanne F.

Berichten: 49214
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-19 14:10

Siggislief schreef:
Da's het Diemerbos en was het Pavo Virus


Deze komt in het Quotes vd maand augustus topic. :D
Parvo virus bedoel je!

anjali
Berichten: 15081
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Zieke hond na uitlaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-19 14:19

Beterschap voor je hondje.Erg zeg en dan ook nog de moeite om een DA te vinden in het weekend. :(:)

XxLMMxX
Berichten: 3125
Geregistreerd: 22-03-12

Re: Zieke hond na uitlaten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-19 14:27

Ik heb een doekje met lavendel olie naast haar hoofd gelegd en ze ligt heerlijk te slapen.
Is het probleem niet mee weg.
Maar ik ben opgelucht dat ze heel even rustig is nu!

Ladyson

Berichten: 3222
Geregistreerd: 03-01-10
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-19 14:36

imaudy schreef:
Ik zou naar deze kliniek gaan https://warmerdamveterinaireradiologie.nl/


Mijn dierenkliniek verwees hier altijd naartoe voor echo's van t hart. Ben er met mijn hond ook geweest. Warmerdam gaf aan dat het vaak voor kwam dat dierenartsen kleine hondenrassen verdenken van een groot hart, maar dat het vaak niet zo is. Mijn hond was ook met die reden doorverwezen maar had dus volgens hem geen vergroot hard. Ik wist niet zo goed wat ik ervan moest denken, maar ik wilde je deze ervaring dus in ieder geval even meegeven.

XxLMMxX
Berichten: 3125
Geregistreerd: 22-03-12

Re: Zieke hond na uitlaten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-19 14:46

Ladyson mijn gevoel zegt ook heel sterk dat het haar hart niet is. Natuurlijk gaan feiten uiteindelijk boven gevoel. Maar ik wil ook zeker onderzoek naar longen.

De foto kan ook evt nog iets vertekenen omdat mijn hond niet echt meegewerkt heeft.

Misschien komt er op de echo niks uit, maar dan hebben we in ieder geval een goede echografist gehad. En kunnen we vandaaruit weer verder kijken.

Ik hoop dat hij behalve naar het hart ook even goed naar de longen kan kijken. Ik begreep dat dat soms moeilijk te zien is omdat de voorpoten in de weg kunnen zitten.

Ik durf geen echo te laten maken door een “simpele” dierenarts in de buurt. Dan zal ik me al snel afvragen of het wel de juiste diagnose is.

Mijn vriend is nog niet helemaal overtuigd.
Vindt eigenlijk dat ik voor een dierenarts hier in de buurt moet kiezen.
En anders dierenziekenhuis Amsterdam.

Dierenziekenhuis Amsterdam had ik zelf ook al gezien naast Warmerdam. Nu is die niet open maar zei zijn misschien ook nog wel een contactpoging waard.

XxLMMxX
Berichten: 3125
Geregistreerd: 22-03-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-19 14:48

Voor nu is het eigenlijk vooral: haar zo comfortabel mogelijk houden tot morgen. En duimen/regelen dat we morgen terecht kunnen.

Mocht haar benauwdheid nog erger worden dan ga ik natuurlijk zeker terug naar de kliniek van vanochtend! Maar ze kunnen nu verder zo weinig....

Hannanas
Berichten: 13016
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Re: Zieke hond na uitlaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-19 14:52

Heb je het mcd ook benaderd?
Die zijn toch 24/7 open ipv dat ze je doorverwijzen.
Fijn dat ze nu lekker ligt te slapen :)

XxLMMxX
Berichten: 3125
Geregistreerd: 22-03-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-19 14:56

Hannanas schreef:
Heb je het mcd ook benaderd?
Die zijn toch 24/7 open ipv dat ze je doorverwijzen.
Fijn dat ze nu lekker ligt te slapen :)


Nee!
Ik zag caressa dierenziekenhuis Amsterdam.
En die verwijst door.
Ik had niet door dat medisch centrum voor dieren, daar los van stond.
Bedankt voor de tip.
Ik denk dat de echo morgen een goede eerste stap is.
Maar als ze erg benauwd is/wordt/blijft zou het zo fijn zijn als ze nog wat voorgeschreven kan krijgen tot die tijd.

corinec
Berichten: 1098
Geregistreerd: 15-01-03

Re: Zieke hond na uitlaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-19 15:01

Bij het MCD in Amsterdam kan je volgens mij alleen terecht met een doorverwijzing van je eigen dierenarts.

candalisa

Berichten: 3471
Geregistreerd: 02-08-10
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-19 15:06

TS mijn hondje had een beetje hetzelfde alleen viel zij zomaar om liep blauw aan en had het erg benauwd. Bij haar werd het op chronisch bronchitis gegooid na een kijk operatie. Hiervoor heeft ze jaren lang ventolin gehad door middel van een baby puffer... toen wij een aantal jaar later bij een ander dierenarts kwamen bleek ze een verkeerde diagnose te hebben gehad en had zij een lekkende hartklep wat voor de benauwdheid zorgde ... helaas op haar leeftijd was er niks meer aan te doen maar had ze meteen die diagnose gehad had ze er nog aan geholpen kunnen worden.
Heeft ze geen hernia? Hier kunnen honden door de pijn heel beroerd van worden. Ook benauwd en onrustig!

XxLMMxX
Berichten: 3125
Geregistreerd: 22-03-12

Re: Zieke hond na uitlaten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-19 15:15

Ik wil nu ook niet naar het MCD.
Ik vermoed dat we tot morgen moeten wachten voor goede hulp. Hoe sneu het ook voor de hond is.
Maar wordt ze plots nog slechter dan dan ga ik zeker het MCD bellen om te overleggen wat nu. Of de kliniek van vanochtend. Maar dan ben ik allang al blij dat ik iemand kan spreken die meer weet dan mij.

Als er niks uitkomt qua hart en longen is hernia 1 van de eerste dingen die ik laat uitzoeken. Bedankt voor het meedenken!

Hannanas
Berichten: 13016
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-19 16:46

corinec schreef:
Bij het MCD in Amsterdam kan je volgens mij alleen terecht met een doorverwijzing van je eigen dierenarts.


Heb je gelijk in Corine!
Maar mocht het niet verbeteren of erger worden, kan TS altijd de kliniek die ze vandaag gezien heeft vragen direct door te verwijzen naar het mcd.
https://www.mcvoordieren.nl/verwijzen-met-spoed

Wat is er vandaag eigenlijk getest behalve röntgen?
Is de bloeddruk gemeten? Hoe snel gingen haar hartslag en ademhaling? Gaat het al beter? Heeft ze al nog een keer wat kunnen drinken en eten?

XxLMMxX
Berichten: 3125
Geregistreerd: 22-03-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-19 16:52

Bedankt voor de uitleg over het MCD, dan hou ik dat in gedachten.

Bloeddruk is niet gemeten.
Hij heeft naar haar longen geluisterd, hoorde daar vocht in, vandaar de röntgenfoto.
Hij heeft ook naar het hart geluisterd, meerdere keren, geen ruis te horen.
Getallen qua hartslag en ademhaling heeft hij niet genoemd.

Ze heeft veel gedronken sinds ze terug is en veel geplast. Misschien ook door die vochtafdrijver.
Een beetje gegeten heeft ze.
Nog steeds niet gepoept.

Ze klinkt nog steeds benauwd en ligt trillend onder de bank. Het is niet erger geworden. Maar ze voelt zich ook niet comfortabel. Op dit moment slaapt ze wel veel.

Ik zag dat de dierenarts ook keek naar haar ogen en tanden en het vel op haar rug.
Maar eigenlijk was de conclusie gewoon: het zijn de longen dus je moet een foto.
En toen de foto was gemaakt was het opeens het hart, en daarin konden ze niet verder helpen. Is een echo de volgende stap.
De vochtafdrijver had moeten helpen om het comfortabel te houden in de tussentijd

Pandora2
Berichten: 19855
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-19 16:58

Is er een RX van de buik genomen ? Dit is het eerste wat in mij opkomt als ik lees dat ze niet poept en er zo ellendig bijligt.
Een darmobstructie kan ook hele nare symptomen geven.

_Cathalijne

Berichten: 856
Geregistreerd: 24-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-19 17:01

Wat betreft de longen. Als er bij beluisteren van de longen vocht gehoord wordt wordt er in principe vanuit gegaan dat er een probleem met de longen is. Dit kan een ontsteking zijn, maar het vocht kan ook van een andere plaats komen. Bij een RX kan de hartschaduw gezien worden, en op basis daarvan kan gezegd worden dat er mogelijk een hartprobleem is. (Vaak als de hartschaduw vergroot is kunnen er problemen zijn). Een ruis wordt veroorzaakt door een lekkende hartklep. Een lekkende hartklep is 1 van de vele redenen waarom het hart vergroot kan zijn, maar er zijn ook nog andere redenen.

Vaak leiden hartproblemen tot een vochtophoping in de longen. Dit vocht leidt tot klinische symptomen (e.g.). de hond voelt zich niet goed. Vochtafdrijver zou er in dit geval voor moeten zorgen dat ze minder oedeem in de longen krijgt, en zo de ademhaling minder belemmerd wordt.

Wat ik wel apart vind is dat de problemen zo plots zijn opgekomen. Dat is vaak niet karakteriserend voor hartproblemen, daar de klachten zich meestal stapelen, en de situatie vaak progressief slechter wordt in plaats van acuut symptomen.

XxLMMxX
Berichten: 3125
Geregistreerd: 22-03-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-19 17:07

Even over de darmen. Volgens de dierenarts kom het geen verstopping zijn want dan zou ze wel overgegeven hebben...
Ik heb meerdere keren gevraagd: weet je zeker dat ze niet wat raars gegeten heeft?
Maar dat wisten ze zeker.

Foto was gemaakt voor longen, maar doordat ze zo klein is staat buik er ook bijna helemaal op.
Neem aan dat ze die toch gelijk meegekeken hebben.

Ik probeerde ze net te bellen, dacht misschien is er nog wel een medicatie dat haar helpt qua luchtwegen tijdelijk. Zodat ze wat minder benauwd is tot morgen.
Maar kreeg niemand aan de lijn.

Ik ga het zo nogmaals proberen.
En dan vraag ik ook gelijk of ze echt zeker weten dat het niet haar darmen kunnen zijn

XxLMMxX
Berichten: 3125
Geregistreerd: 22-03-12

Re: Zieke hond na uitlaten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-19 17:09

Cathelijne ik vind het hele long/hart idee ook niet raar klinken. Kan me voorstellen dat dat in verband staat met elkaar.

Maar doordat het zo plots opkwam dacht ik zelf idd: oh zal wel wat verkeerds ingeslikt hebben ofzo...
Het is namelijk echt acuut, niet progressief.

En wat me vervolgens verbaasd is dat die hele vochtafdrijver niets doet.
Oké het heeft vocht afgedreven en ze heeft veel geplast.
Maar het heeft niks gedaan voor haar benauwdheid.
En dat was wel de insteek.

BigOne
Berichten: 38260
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-19 17:09

Ik vind persoonlijk dat ze er zich gemakkelijk vanaf hebben gemaakt. Dat overgeven komt vaak pas bij een volledige blokkade waardoor voedsel niet verder kan en ontlasting terug vloeit in de maag, ik zou zo de nacht niet in durven. Diertje had allang wat op moeten knappen.

anjali
Berichten: 15081
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-19 17:12

Als het zo acuut is direct na het uitlaten zou ik aan iets verkeerds binnengekregen of zelfs vergiftiging denken.

_Cathalijne

Berichten: 856
Geregistreerd: 24-04-08

Re: Zieke hond na uitlaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-19 17:15

mmm dat is inderdaad wel raar. Ik zou dan toch ook eerder denken dat ze wat verkeerds heeft binnen gekregen, maar de vraag is dan natuurlijk nog wat...

Pandora2
Berichten: 19855
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-19 17:16

Wat een ellende vrouw :(:)
Heeft ze wel iets van pijnstilling gekregen eigenlijk ?

Ik hoop dat je dadelijk iemand aan de lijn krijgt. En anders hondje in auto en naar een andere kliniek als dat tot de mogelijkheden behoort ?

Ik zou in elk geval aandringen op een RX van haar buik. Vaak als ze foto's voor de longen maken, wordt ook enkel maar naar de longen gekeken, ook al staat de helft van haar buikje er ook op.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-19 17:37

Laat je niet gek maken TS, de DA heeft jouw hond gezien en op een foto zie je idd de buik ook. Ik zou als ze niet goed eet idd wat yoghurt geven zoals de eerste DA zei, dan voorkom je in ieder geval dat de suikerspiegel te laag wordt. Verder kan je het tandvlees in de gaten houden, dat moet mooi roze blijven en terugkleuren als je er op drukt. Als dat allemaal goed is zou ik morgen een afspraak maken voor de echo en dan verder kijken wat er aan de hand is.

sterregoud
Berichten: 1842
Geregistreerd: 09-05-10

Re: Zieke hond na uitlaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-19 18:21

Ik zou toch ook echt foto’s van de darmen willen hebben.
Dat ze nog steeds trilt is niet goed...

XxLMMxX
Berichten: 3125
Geregistreerd: 22-03-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-19 21:43

Ik heb vanavond nog contact gehad of ze haar nog wat konden geven tegen benauwdheid.
Maar omdat ze niet weten waar het vandaan komt wilden ze dat niet.

Nogmaals de darmen benoemd. Maar volgens hun moet ik dat los laten, is niet poepen geen probleem nu.
Ik ga wel zo googlen of ik haar iets kan voeren dat wat laxerend werkt.

Ze ligt er verder redelijk rustig bij en ik ga morgen ochtend gelijk weer bellen. In ieder geval voor de echo.

Ik zit er bovenop dus mocht ik het idee krijgen dat ze verslechterd dan ga ik natuurlijk eerder.

sterregoud
Berichten: 1842
Geregistreerd: 09-05-10

Re: Zieke hond na uitlaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-19 21:53

Ik wil je nog sterkte wensen, het is heel wat als je hond ineens ziek is.

Ik hoop dat het snel duidelijker wordt wat het is, èn dat het dan ook beter gaat.