Tamme duif gevonden

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
x_tico

Berichten: 4188
Geregistreerd: 10-05-05

Tamme duif gevonden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-19 01:22

Hoi!
Vorige week zat er bij ons een tamme duif in de stallen. Hij vloog niet meer en ik was bang dat mijn katten hem zouden pakken.. met wat moeite heb ik hem kunnen vangen en in een grote hondenbench gezet met eten en drinken. Ik heb de eigenaar opgespoord via het ringetje om zijn poot.. maar de eigenaar vond het te ver om hem op te halen en we moesten hem maar houden of kijken wat we er mee deden. Voor hem in ieder geval niet interessant..
Nu vind ik dit dus vreselijk.. en heb ik besloten dat ik hem best een huisje wil geven. Maar ik heb 0 ervaring met duiven :D

Wie heeft er ervaring? Ik heb al wel wat op internet gelezen. Ik zou sowieso nog een duif erbij willen zetten, maar hoe weet ik wat voor duif? En of dit klikt? Ik wil een grote ren of voillere maken ergens in onze schuur. (70 meter lange schuur dus ruimte zat )
Maar waar begin ik? Wie heeft tips? Hoe weet ik of Eric (zo heb ik hem genoemd :+ ) een jongen of een meisje is? Nogmaals, ik heb 0 ervaring met duiven maar wil graag Eric helpen. Ik heb hem trouwens al een paar keer voor ik mijn beslissing nam proberen te laten uitvliegen. Maar hij fladdert hooguit wat maar echt vliegen ho maar..

Ik hoop op tips!

Nog een foto van Eric _O-
Afbeelding

Daphne__
Berichten: 12458
Geregistreerd: 12-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-19 01:50

Wat fijn dat je hem wilt helpen!

Kan je verder niet echt helpen, maar ik zou wel overwegen een melding te maken over de eigenaar. Lekker makkelijk ''Kijk maar wat je er mee doet''. Zijn ze bij de Duivensportbond ook niet blij mee, zulke eigenaren.
Eigenaar zou iig eigendomsbewijs naar jou op moeten sturen als hij de duif niet terug wil.

https://www.duivensportbond.nl/duif-gev ... gevonden-1

Palmera

Berichten: 9454
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Re: Tamme duif gevonden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-19 04:49

Ik heb weleens aanvliegers gehad, maar vroeg of laat kozen ze er allemaal voor om verder te gaan.

Vaak vermoeid en/of gewond zoeken ze tijdelijk onderdak.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110665
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-19 06:04

Als je hem wilt houden zou ik hem eerst eens mee nemen naar een vogelarts. GRote kans dat ie iets onder de leden heeft waardoor hij niet kan vliegen :)
Dat kan uitputting zijn, maar ook parasieten of iets anders.

Pluttersput

Berichten: 15016
Geregistreerd: 11-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-19 06:56

Het is helaas postduiven seizoen. Hier rapen we ze vaak ook met bosjes van de straat.
Deze duiven moet je eigenlijk niet in een hok willen stoppen. Dit zijn echt zuivere vliegers. Dat hij nu fladdert is waarschijnlijk omdat hij zo verzwakt is dat hij niet meer kan vliegen.

Mijn advies: houd hem zeker een week in een bench met goed voer. Voer met maïskorrels er in bijvoorbeeld, zodat hij flink aan kan sterken. En daarna zou ik hem los laten, maar wel bij blijven voeren als hij blijft. Soms blijven ze hangen, soms vliegen ze door.

Maar deze zijn gefokt op vliegen, dat is echt sneu om die in een hok te houden, hoe goed bedoeld ook. En ja, er is natuurlijk een kans dat hij terug vliegt naar de eigenaar, en dat het dan einde oefening voor hem is. Maar opsluiten is echt sneu.

Of je laat hem gewoon los in je schuur als hij aangesterkt is, en geeft hem de hele schuur. En dan kijken wat er gebeurt :)

Jester_

Berichten: 12261
Geregistreerd: 16-12-07
Woonplaats: Eerbeek

Re: Tamme duif gevonden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-19 07:20

Als hij echt niet weggaat, zet hem op marktplaats of fb oid. Wij hadden er ook 1,roekie noemden we hem. Liep weken in de tuin. Uiteindelijk door een man uit rotterdam (wij wonen in de achterhoek) opgehaald die er wel verstand van had en liefhebber. Of hij heeft hem opgegeten dat kan natuurlijk ook nog

tengeltje11
Berichten: 7136
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-19 07:27

Is hij te uitgeput of gebruikt hij bv een vleugel niet meer?

Op de foto zou ik zeggen een mannetje, maar moeilijk te zeggen.

Persoonlijk zou ik niet gaan voor een volière, waarom opsluiten?
Er bestaan hokjes op poten. Zorg dat ze daar enkele weken in moeten blijven en daarna vliegen ze niet meer weg.(als ze liefst ook een partner van het andere geslacht heeft)

Voor de rest controleer de binnenkant van de vleugels eens( onderkant), vaak hebben uitgeputte duiven luizen, die zie je zo zitten tussen de schubben van de veren.

En duiven moeten kunnen fladderen.
Als de vleugels bv een week totaal niet meer gebruikt worden, heb je grote kans dat hij nooit meer kan vliegen, de kraakbeentjes groeien dan aan elkaar.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110665
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Tamme duif gevonden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-19 07:43

Zo'n postduif moet je idd niet willen opsluiten. Hij is gewend om in vrijheid te vliegen dus hem nu in een voliere zetten is sneu.

neila
Berichten: 90
Geregistreerd: 26-11-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-19 07:44

Wellicht is Eric een Erica... De vrouwtjes worden echt voor de 'sport ' gebruikt.

Hier ook regelmatig vermoeide wedstrijdduiven. Als ze niet meer kunnen vliegen gaan ze in een bench of in het kippenhok en krijgen eten en drinken. Als ze wat op het erf ronddolen zorgen we ook dat ze ergens wat kunnen eten en drinken. Als ze zijn aangesterkt laten we ze los of ze vliegen dus zelf weg.

Een aantal jaren geleden is hier een duif gebleven. Vloog vrij rond, maar had in de stal een voerbak en drinkbak (die ze ook als bad gebruikte). en ze sliep 's nachts in de stal. Overdag was ze uren weg.
Op een gegeven moment bleef ze weg en we dachten dat ze door een roofvogel was gepakt. Tot onze stomme verbazing kwam ze jaar later 'op bezoek'! Ze drentelde op de voerkist rond waar altijd haar voerbak stond, kreeg uiteraard van ons wat eten en heeft toen al haar plekjes in de stal even bezocht, tegen de avond vloog ze weg en we hebben haar niet meer gezien.

Wat gaat er allemaal om in zo'n duivenkopje....

tengeltje11
Berichten: 7136
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: Tamme duif gevonden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-19 08:00

@ Neila, zowel mannetjes als vrouwtjes worden ingezet voor de sport hoor?

Yunomi
Berichten: 3112
Geregistreerd: 04-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-19 08:29

x
Laatst bijgewerkt door Yunomi op 18-02-22 23:17, in het totaal 1 keer bewerkt

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37239
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-19 09:56

Ach arm ding. Zo ben ik destijds met duiven kweken begonnen. Gewoon voor de lol. Ik bleef verzwakte aanvliegers houden. Steeds eigenaren opgespoord maar zelden wilden ze duif terug hebben. Ergste was een. Hak het pootje er maar af en stuur de ring op :oo %) |o jemig het beestje leeft nog.

Ik heb uiteindelijk een stukje zolder met dakraam opgeofferd voor ze. :j ze konden er vrij in en uit vliegen. Grappige was de jongen was ik altijd zo kwijt voor een leuk bedrag aan melkers in de buurt. Ik bleek goed spul te hebben zitten _O- .

Goed voer en water neerzetten in een afgeschermd stukje eerst tot duif weer is aangesterkt

Hannanas
Berichten: 13012
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Re: Tamme duif gevonden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-19 10:07

Lijkt me echt super ranzig om duiven te houden op zolder, heb van de week nog een filmpje gezien van schoonmaakbedrijf de frisse kater. Zeker met jouw longen karuna, kun je gelijk aan het zuurstof :oo

Ts, ik zou hem een weekje voeren en dan is kijken of hij gaat vliegen.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37239
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-19 10:09

Ik heb ze ook niet meer :+ al ongeveer 33 jaar niet meer zelfs en het betrof een woonboerderij met zolder op boven het werkplaats gedeelte. :D Ver van woongedeelte af. Geen simpel rijtjeshuis dus :')

En goed schoonhouden helpt. Gladde vloer, afneembare zitstokken en veel tijd

Cowboy55
Berichten: 8488
Geregistreerd: 11-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-19 10:18

Daphne__ schreef:
Wat fijn dat je hem wilt helpen!

Kan je verder niet echt helpen, maar ik zou wel overwegen een melding te maken over de eigenaar. Lekker makkelijk ''Kijk maar wat je er mee doet''. Zijn ze bij de Duivensportbond ook niet blij mee, zulke eigenaren.
Eigenaar zou iig eigendomsbewijs naar jou op moeten sturen als hij de duif niet terug wil.

https://www.duivensportbond.nl/duif-gev ... gevonden-1


Ik ben bang dat dan 1 van de volgende 5 scenario's uitgespeeld gaat worden:
1. Er gebeurt niks;
2. Er gebeurt niks;
3. Er gebeurt niks;
4. Er gebeurt niks;
5. Een geirriteerde eigenaar verschijnt aan je deur, neemt zijn duif in ontvangst en draait hem ter plekke de nek om.

Pandora2
Berichten: 19854
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-19 10:24

Met zo'n verzwakte postduiven heb ik 1 ding geleerd : nooit de eigenaar contacteren :+

Omwille van puntje 5 hierboven :x

Paar dagen goed voer en water en zien of ie weer opknapt. Vliegen is echt hun lust en leven, dus altijd opgehokt gaat hij niet zo fijn vinden vrees ik.

Wel top natuurlijk dat jij je over hem / haar ontfermt ! +:)+

neila
Berichten: 90
Geregistreerd: 26-11-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-19 10:56

tengeltje11 schreef:
@ Neila, zowel mannetjes als vrouwtjes worden ingezet voor de sport hoor?


Weer wat geleerd! Wij hebben hier tot nu toe alleen vrouwtjes gehad. Eén keer een doffer, nog heel jong, zonder ring. Die is naar een kennis gegaan die duiven houdt.

Ook een keer een witte sierduif. Wellicht 'feestelijk' losgelaten op een bruiloft oid. Arm beest, was helemaal de kluts kwijt. Die hebben we wel kunnen vangen en is ook naar niemand gegaan met duiven (die ze niet uitleent voor bruiloften en partijen).

TS, kun je wat met alle adviezen die je hier krijgt?

Paardenfann4
Berichten: 1336
Geregistreerd: 15-08-17
Woonplaats: Overijssel

Re: Tamme duif gevonden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-19 11:30

Ik heb hier al diverse vermoeide postduiven gehad. Ze zijn allemaal na een tijdje weer weg gevlogen. Zodra ze wat aangesterkt zijn dan gaan ze weer weg. Dus ik zou in eerste instantie afwachten. Opsluiten zou ik niet doen.

x_tico

Berichten: 4188
Geregistreerd: 10-05-05

Re: Tamme duif gevonden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-19 11:32

Ik ben alles grondig aan het lezen haha. Ik ga nog proberen om hem bij mijn ouders weg te laten vliegen. Hier vliegt hij niet weg.. en de katten zitten echt op de loer.
Het is trouwens een Belgische duif :P dus een melding maken hier heeft weinig nut en ik lees dat dit dus heel vaak voorkomt in deze “sport”..

Pandora2
Berichten: 19854
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-19 11:36

Ha, een belgje ! Stuur 'm maar hierheen als hij weer kan vliegen <3

meggiemeg

Berichten: 12220
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Re: Tamme duif gevonden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-19 12:12

Zo zijn de meeste duiveneigenaren als ze ze voor de sport hebben, een duif die na een vlucht niet meer terug komt is niet meer interessant voor ze. Wij hebben ooit een duif gevonden tijdens een wandeling met de honden in het bos, was gegrepen door een roofvogel, ook de eigenaar gevonden via het nummer op de ring, man vertelde dat het zijn kampioen was maar hoefde hem niet terug als de vogel zo dom was om zich te laten grijpen door een roofvogel...

Cowboy55
Berichten: 8488
Geregistreerd: 11-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-19 13:55

x_tico schreef:
Ik ben alles grondig aan het lezen haha. Ik ga nog proberen om hem bij mijn ouders weg te laten vliegen. Hier vliegt hij niet weg.. en de katten zitten echt op de loer.
Het is trouwens een Belgische duif :P dus een melding maken hier heeft weinig nut en ik lees dat dit dus heel vaak voorkomt in deze “sport”..


Hem vanuit een andere plek weg laten vliegen wil nog wel lukken.....maar hou er rekening mee dat je wel even wat kilometers moet creeeren tussen je huis en waar je hem vrij laat. Anders is ie sneller terug bij je huis dan jij _O-

x_tico

Berichten: 4188
Geregistreerd: 10-05-05

Re: Tamme duif gevonden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-19 14:19

Ik heb besloten om hem naar de vogelopvang te brengen. Dan kunnen zij kijken wat het beste is voor hem en of er evt medisch nog wat aan mankeert!

Pandora2
Berichten: 19854
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-19 16:28

Strak plan !
Als het zo'n goede vogelopvang is als hier, krijgt hij/zij echt een lekker leventje <3

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Re: Tamme duif gevonden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-19 16:30

Gewoon een dagje aan laten sterken en dan weer loslaten. Als het goed is vliegt hij dan wel richting huis en hoeft de eigenaar er geen benzine aan te verspillen.