Waakhond blijft blaffen.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
dierenfan
Berichten: 9610
Geregistreerd: 27-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-19 07:03

Mijn waakhond is stil en hoor je zelden. Een waakhond hoeft toch niet eens te blaffen? Ze zijn er als afschrik middel. De beste waakhonden blaffen zelden en zijn sociaal maar wel erg aanwezig.
De mijne mist het puntje sociaal zijn, best onhandig een stille waker achter een hek die ook nog eens pakt zonder daar over na te denken. Gelukkig is er ook nog een kleine "waakhond" die wel aan slaat en hun aanwezigheid "verraad"

Zou met een grote blaffer ook snel klaar zijn. Ik leer het veelvuldig blaffen al gelijk als pup zijnde af. Luisteren ze niet gelijk naar 1 commando terwijl dat al wel goed er in zit dan gooi ik iets in hun richting. Waterbak inclusief inhoud is zwaar favoriet. Moet in elk geval in 1x goed duidelijk zijn dat klaar gewoon klaar is. Ik gooi niet raak in principe.

Heb nu heel fel jachthond(je) duitse jacht terrier x labrador. die mag best jagen, het is namelijk wat in zijn genen zit. Echter wel jagen binnen mijn grenzen en ik bepaal de grens. Dat is tot mijn commando "hier". Gaat nog niet vlekkeloos maar hij is nog maar net 1 jaar jong. Echter gaat dit ipv steeds beter luisteren naar steeds slechter dan vraag ik hulp van ervaren persoon met teletac. Hem namelijk altijd aanlijnen is geen optie qua energie niveau en niet luisteren is geen optie qua verkeersveiligheid. Overigens jaagt hij voornamelijk op muizen en ratten. Ander wild leer ik geheel af qua (op) jagen. Teveel gevaar qua wegen die mogelijk kruisen en hij is bloedsnel.

Luisteren leer ik hem gewoon met rollijn van 8 meter in het begin. Luisterd hij niet dan laat ik de lijn los. Werkt erg goed, ook tegen trekken. Is hij los dan werkt het nog voor zover hij nog binnen gooi afstand is.

Klinkt dit zielig? Begin dan niet aan honden met sterk karakter die vrijheid nodig hebben EN duidelijke leiding. Ik beloon veel met stem en met lekkers maar corrigeer ook waar nodig. In totaal roedel van 6 grote honden en ja is ja, nee is nee PUNT


Overigens overmatig blaffen heeft 0 te maken met waken maar is angst, onzekerheid, vorm van verveling of iets dergelijks.
Vind dus eerst uit waarom de hond zo gefrustreerd is dat deze zo blijft blaffen. Als het angst of onzekerheid is ontneem hem de taak en ga strakke begeleiding geven daar in.
Bij verveling ga de hond dan meer laten doen en gedrag zal ook stoppen en zo zijn er tal van redenen en oplossingen.

Martinedd

Berichten: 1309
Geregistreerd: 04-08-04
Woonplaats: In de rimboe in Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-19 11:25

Wat wordt er op dagelijkse basis met de hond gedaan?

Meeste gevallen betreft het een stukje verveling en op een gegeven moment wordt het aangeleerd gedrag.