Waakhond blijft blaffen.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Wildgrounds
Berichten: 96
Geregistreerd: 16-10-16

Waakhond blijft blaffen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-19 23:35

Onze waakhond stopt niet met blaffen en dat is erg irritant.

Even vooraf; ik heb veel ervaring met het trainen en houden van honden en ben dus geen leek!

De hond is verder goed gehoorzaam, loopt los op het erf, het enige is dat ze overwaaks is. Ze slaat niet alleen aan, maar gaat erg lang door met blaffen. En slaat ook vaak om niks aan, denkt dan dat ze wat hoort, maar ik merk aan onze andere hond dat er niks is, en doet dan hetzelfde, blijft minuten blaffen. Hard blaffen.

De hond is erg zelfstandig en eigengereid en ik moet echt vanuit mijn tenen brullen om haar te bedaren. Ze neemt mij dan wel serieus, maar mijn brul blijft nodig. Dus ook om middernacht als bijv de buren (die ze kent) bij huis komen.

Inmiddels denk ik serieus aan een trainingshalsband, gezien niks werkt behalve mijn brul tegen haar.

Iemand ideeen?

Jimbo
Berichten: 846
Geregistreerd: 16-11-05
Woonplaats: Berltsum

Re: Waakhond blijft blaffen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-19 23:55

Dit heb je vast al eens geprobeerd, maar honden kunnen vaak maar 1 ding tegelijk. Als je het commando zit of liggen geeft houdt je hond dan ook (al is t maar even) op met blaffen?
Goede timing met belonen is de sleutel natuurlijk.

DezeNaam

Berichten: 3353
Geregistreerd: 30-07-13
Woonplaats: België

Re: Waakhond blijft blaffen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-19 23:58

Doe je verder nog wel iets met je hond buiten dat hij op het terrein loopt? Zit je hond altijd buiten?

Om welk ras gaat het en hoe oud is de hond?

Met een trainingshalsband pak je de oorzaak niet aan... Beetje stom om een 'waakhond' te kopen om hem vervolgens de bek te snoeren. Is een beetje zoals een jachthond kopen en dan verwachten dat hij niet gaat jagen.
Al zou een goede waakhond niet bij elk klein ding moeten blaffen en zeker niet blijven blaffen... Dus waarschijnlijk speelt er wel iets meer.

Avalanche

Berichten: 15981
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Waakhond blijft blaffen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-19 00:55

Belonen als ze stil is. Dus gewoon het commando stil = braaf, snoepje. Consequent herhalen tot ze snapt wat "stil" betekent. Daarna kun je het commando geven wanneer je wil :)

EmptyWords

Berichten: 10576
Geregistreerd: 27-02-08
Woonplaats: Wehl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-19 07:19

Jimbo schreef:
Dit heb je vast al eens geprobeerd, maar honden kunnen vaak maar 1 ding tegelijk. Als je het commando zit of liggen geeft houdt je hond dan ook (al is t maar even) op met blaffen?
Goede timing met belonen is de sleutel natuurlijk.

Deze memo heeft mijn hond dan absoluut niet gelezen.
Je kunt ook uit je plaat gaan als je moet zitten, of liggen of wat dan ook.

KimD

Berichten: 20415
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-19 07:29

EmptyWords schreef:
Jimbo schreef:
Dit heb je vast al eens geprobeerd, maar honden kunnen vaak maar 1 ding tegelijk. Als je het commando zit of liggen geeft houdt je hond dan ook (al is t maar even) op met blaffen?
Goede timing met belonen is de sleutel natuurlijk.

Deze memo heeft mijn hond dan absoluut niet gelezen.
Je kunt ook uit je plaat gaan als je moet zitten, of liggen of wat dan ook.


Als onze honden maar een ding tegelijk zouden kunnen had ik een behoorlijk probleem tijdens de agility. :+

janouk
Blogger

Berichten: 17866
Geregistreerd: 18-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-19 07:32

Omdenken,

Leer je hond eerst aan om te blaffen op commando.
Dan leer je het commando aan om te stoppen met blaffen.

Als je dat een leuk spel maakt, aanblaffen en dan weer stoppen, is het commando om te stoppen met blaffen het leukste en hoef je vanuit huis maar 1 keer je commando te geven

Ook handig als er vreemd volk is, en ik laat yem dan op cammando blaffen als ik het niet vertrouw
Laatst bijgewerkt door janouk op 09-08-19 07:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Kabayo

Berichten: 13972
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-19 07:36

janouk schreef:
Omdenken,

Leer je hond eerst aan om te blaffen op commando.
Dan leer je het commando aan om te stoppen met blaffen.

Als je dat een leuk spel maakt, aanblaffen en dan weer stoppen, is het commando om te stoppen met blaffen het leukste en hoef je vanuit huis maar 1 keer je commando te geven

Dan is je doel als waakhond wel weg. Dan komt er straks een indringer en is je hond stil want jij zegt niet dat hij mag blaffen

janouk
Blogger

Berichten: 17866
Geregistreerd: 18-04-06

Re: Waakhond blijft blaffen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-19 07:38

Mis kabayo

Mijn honden waken op het erf. En blaffen bij mensen aan het hek. Tot zo ver prima. Alleen als ik het commando stil geef, zijn ze stil. Ik kan ze ook weer aan zetten.
Kwestie van aanleren op commando.

Avalanche

Berichten: 15981
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Waakhond blijft blaffen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-19 08:20

@ janouk: dat is idd wat ik bedoelde :j

Werkt heel goed.

Carol_Beer
Berichten: 1148
Geregistreerd: 21-05-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-19 09:05

Of op hondentraining gaan, of, als het echt niet anders kan een schokband, wat tevens niet zielig is als veel mensen denken.

merithshadow

Berichten: 122
Geregistreerd: 30-01-11
Woonplaats: deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-19 09:32

Carol_Beer schreef:
Of op hondentraining gaan, of, als het echt niet anders kan een schokband, wat tevens niet zielig is als veel mensen denken.


waarom is een schokband niet zielig? ja, het zorgt ervoor dat je hond niet meer blaft. maar zijn emotie, z'n onderliggende gevoel wáárom hij blaft, los je daar niet mee op.

Esther

Berichten: 4144
Geregistreerd: 04-04-01
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-19 11:07

merithshadow schreef:
Carol_Beer schreef:
Of op hondentraining gaan, of, als het echt niet anders kan een schokband, wat tevens niet zielig is als veel mensen denken.


waarom is een schokband niet zielig? ja, het zorgt ervoor dat je hond niet meer blaft. maar zijn emotie, z'n onderliggende gevoel wáárom hij blaft, los je daar niet mee op.

En je weet niet wat je corrigeert, in jouw gedachten krijgt hij een correctie voor het blaffen. In de hond zijn gedachten krijgt hij een correctie omdat er iemand langs komt en zal dan juist feller worden als er iemand langs komt. Blaft hij dan weer als er iemand komt, schok, bevestiging dat iemand die langs komt zorgt voor de schok.

Meer doen met je hond, grote kans dat hij meer uitdaging nodig heeft. De hele dag op hetzelfde erf zonder uitdaging is voor honden saai. Een lekkere (bos)wandeling (ca. een uur) met wat oefeningen tussendoor zorgt er voor dat je hond meer tevreden is en minder dingen zelf gaat regelen/verzinnen.

BarbaLala

Berichten: 9607
Geregistreerd: 13-11-04
Woonplaats: Omgeving Arnhem

Re: Waakhond blijft blaffen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-19 11:10

Ik heb geen idee hoe je verder je hond houdt, TS, maar om even een balletje op te gooien;
De meeste erfhonden worden worden weinig uitgelaten/ beziggehouden. Mocht dat bij jou ook het geval zijn dan zou de sleutel kunnen liggen in de verveling?

speurneusc

Berichten: 5375
Geregistreerd: 06-08-12
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-19 11:28

mechanisch alarm nemen, ook die moet je bij een alarm ook actie ondernemen o.a. het uitzetten.

Je hond roept je dat er wat is, je alarm gaat af en verwacht van je dat jij het verder als leider over neemt. Dus als je zelf niet reageert blijft ie blaffen dat er wat aan de hand is.

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-19 16:34

Carol_Beer schreef:
Of op hondentraining gaan, of, als het echt niet anders kan een schokband, wat tevens niet zielig is als veel mensen denken.

Zielig of niet zielig vinden wordt gelukkig irrelevant. Ze zijn volgend jaar illegaal.

speurneusc

Berichten: 5375
Geregistreerd: 06-08-12
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-19 16:38

Kuggur schreef:
Carol_Beer schreef:
Of op hondentraining gaan, of, als het echt niet anders kan een schokband, wat tevens niet zielig is als veel mensen denken.

Zielig of niet zielig vinden wordt gelukkig irrelevant. Ze zijn volgend jaar illegaal.


en als het ff goed gaat met de schokband blaft ie helemaal niet meer, kan ie naar het asiel want is waardeloos voor zijn werk als waakhond geworden.

Ianthe
Berichten: 1542
Geregistreerd: 24-04-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-19 17:20

DezeNaam schreef:
Met een trainingshalsband pak je de oorzaak niet aan... Beetje stom om een 'waakhond' te kopen om hem vervolgens de bek te snoeren. Is een beetje zoals een jachthond kopen en dan verwachten dat hij niet gaat jagen.
.


Oh? Nou de jachthondenrassen die ik heb gehad, verwacht ik ook dat ze niet zelfstandig gaan jagen hoor..die leren om samen te werken. Een goede jachthond is niet een hond die altijd maar lekker zelf gaat lopen jagen.

Esther

Berichten: 4144
Geregistreerd: 04-04-01
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-19 23:43

Ianthe schreef:
DezeNaam schreef:
Met een trainingshalsband pak je de oorzaak niet aan... Beetje stom om een 'waakhond' te kopen om hem vervolgens de bek te snoeren. Is een beetje zoals een jachthond kopen en dan verwachten dat hij niet gaat jagen.
.


Oh? Nou de jachthondenrassen die ik heb gehad, verwacht ik ook dat ze niet zelfstandig gaan jagen hoor..die leren om samen te werken. Een goede jachthond is niet een hond die altijd maar lekker zelf gaat lopen jagen.

Dus daar train je mee. Waarom zou een waakhond het dan wel zelf uit moeten/kunnen zoeken?

snorkel1986

Berichten: 3010
Geregistreerd: 27-07-12
Woonplaats: overijsel

Re: Waakhond blijft blaffen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-19 00:36

Euh een trainings half band is in mijn ogen niet het zelfde als een blaf band of heb ik dat mis.. Bij trainings hals band zelf de controle over wanneer trilling / shokje
blaf band niet

DezeNaam

Berichten: 3353
Geregistreerd: 30-07-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-19 01:14

Ianthe schreef:
DezeNaam schreef:
Met een trainingshalsband pak je de oorzaak niet aan... Beetje stom om een 'waakhond' te kopen om hem vervolgens de bek te snoeren. Is een beetje zoals een jachthond kopen en dan verwachten dat hij niet gaat jagen.
.


Oh? Nou de jachthondenrassen die ik heb gehad, verwacht ik ook dat ze niet zelfstandig gaan jagen hoor..die leren om samen te werken. Een goede jachthond is niet een hond die altijd maar lekker zelf gaat lopen jagen.

Mijn god, ik denk dat het punt van mijn reactie wel duidelijk was nee? Om alles nu zo letterlijk te gaan nemen...

Anne_GTI

Berichten: 18200
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Re: Waakhond blijft blaffen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-19 01:25

Klinkt als een appenzeller... :P

Ianthe
Berichten: 1542
Geregistreerd: 24-04-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-19 02:07

Esther schreef:
Dus daar train je mee. Waarom zou een waakhond het dan wel zelf uit moeten/kunnen zoeken?

Heb je dit nu tegen mij? Want volgens mij was mijn punt dus dat je dat soort gedrag wel traint ja. En dat kan je ook met een teletac doen, zo slecht is dat niet als je weet hoe je het moet gebruiken.

DezeNaam schreef:
Mijn god, ik denk dat het punt van mijn reactie wel duidelijk was nee? Om alles nu zo letterlijk te gaan nemen...


Ah arm kind... :(

smit_ilse

Berichten: 2140
Geregistreerd: 20-01-06
Woonplaats: benningbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-19 02:38

Anne_GTI schreef:
Klinkt als een appenzeller... :P


Haha moest ik ook gelijk aan denken.

Carol_Beer
Berichten: 1148
Geregistreerd: 21-05-15

Re: Waakhond blijft blaffen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-19 16:37

Ken genoeg mensen met een schokband (die hem op de JUISTE manier gebruikten) en alle van hun honden zijn super gelukkig en braaf.
Nee, ik gebruik het zelf niet, gezien mijn honden al stil van zichzelf zijn.
Ik gaf het alleen aan als optie. Er zijn natuurlijk ook andere (minder makkelijkere) opties