Genezingsproces wond kat normaal? (foto's)

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Oedi

Berichten: 770
Geregistreerd: 17-10-09

Genezingsproces wond kat normaal? (foto's)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-19 17:57

Om een lang verhaal kort te maken: vorige week ben ik met mijn kat naar de dierenarts geweest en er bleek een (groot!) abces te zitten bij zijn staartaanzet. Dit is leeggehaald en schoongemaakt en we hebben antibiotica en pijnstillers meegekregen. De kat voelt zich weer kiplekker en eet en drinkt goed. Hij heeft nu alleen een groot gat bij zijn staart dat moet genezen.

We zijn ondertussen een week verder en ik vroeg me af wat jullie van het genezingsproces vinden? Zoals gezegd, kat voelt zich verder prima en het diepe gat moet uiteraard genezen, maar ik vraag me af of het niet te langzaam gaat. Kijk en huiver:

Vrijdag, net terug van de dierenarts:
Spoiler:
Afbeelding


In de loop van de week:


Spoiler:
Afbeelding


Spoiler:
Afbeelding


Vandaag (er lijkt een los stukje huid te zijn losgeraakt?)

Spoiler:
Afbeelding


Volgens mij is het niet ontstoken, maar ik kan morgen indien nodig naar de DA. Wat zouden jullie doen?

zorro

Berichten: 8764
Geregistreerd: 19-02-05

Re: Genezingsproces wond kat normaal? (foto's)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-19 18:02

Het ziet er inderdaad niet ontstoken uit. Ik zal niet zeggen dat de wond randen er zo mooi uit zien, maar ik ben te onervaren hiermee om daar een zinnig woord over te zeggen. Wat ik me wel afvraag is of hij hem niet zelf open likt/wast. Katten zijn natuurlijk erg schoon op zichzelf.

Oedi

Berichten: 770
Geregistreerd: 17-10-09

Re: Genezingsproces wond kat normaal? (foto's)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-19 18:06

Ik zie hem af en toe inderdaad likken. Dierenarts gaf vorige week aan dat dat kon gebeuren maar noemde het niet een probleem. Maar als hij op die manier zelf zijn wond openhoudt moet hij misschien toch maar een kapje om.

zorro

Berichten: 8764
Geregistreerd: 19-02-05

Re: Genezingsproces wond kat normaal? (foto's)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-19 18:10

Nou ja omdat het wel schoon is maar er inderdaad vrij weinig gebeurd is in die tijd, het lijkt me wel het proberen waard. Dan zou je de wond misschien ook kunnen insmeren met iets als honingzalf ofzo. Dan blijft dat ook zitten.

Captain

Berichten: 21376
Geregistreerd: 15-10-08

Re: Genezingsproces wond kat normaal? (foto's)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-19 18:14

Waarom is de wond niet rondom geschoren? Nu kunnen de omliggende haren steeds gaan zitten etteren? Of vertekent dat op de foto?

Oedi

Berichten: 770
Geregistreerd: 17-10-09

Re: Genezingsproces wond kat normaal? (foto's)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-19 18:19

Dierenarts had dit niet gedaan, maar ik weet niet waarom. Ik heb zelf geprobeerd voorzichtig de meeste haren weg te knippen, maar ik durfde niet te dicht bij de wond zelf te komen met een kat die niet stilzit.

Denk dat ik toch morgen even naar de DA ga om het te laten checken allemaal. :(:)

zorro

Berichten: 8764
Geregistreerd: 19-02-05

Re: Genezingsproces wond kat normaal? (foto's)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-19 18:29

Dat kan nooit kwaad, dan ben je in ieder geval rustig! Laat je even weten hoe het verder gaat?

Oedi

Berichten: 770
Geregistreerd: 17-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-19 18:39

Zal ik zeker doen! Ik blijf vanavond thuis zodat ik hem een beetje in de gaten kan houden.
Hier een foto van de pechvogel himself :D
Afbeelding

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-19 18:39

Kan je niet gewoon de foto(s) naar de dierenarts mailen?
Dat deed ik wel met de operatiewond van die van mij en kreeg heel keurig advies om wel of niet langs te komen.

Oedi

Berichten: 770
Geregistreerd: 17-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-19 18:47

Azmay schreef:
Kan je niet gewoon de foto(s) naar de dierenarts mailen?
Dat deed ik wel met de operatiewond van die van mij en kreeg heel keurig advies om wel of niet langs te komen.


Goeie tip! Dat had ik gedaan als het doordeweeks gebeurde, maar morgen zijn ze alleen van 10 tot 12 open dus kan ik net zo goed even langs gaan. Ik weet niet of ze zo snel hun mail lezen en beantwoorden.

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-19 18:53

Op zich is het bij een abces niet zo vreemd dat je een 'gat' blijft zien, al zou je verwachten dat het inmiddels wel zou dichtgroeien. Wat ik verontrustender vind is dat het op een plek zit waar hij eraan kan likken en dat hij dat ook doet. Daar wordt het meestal niet beter van. Verstandig om even contact te hebben met de DA!

picobello

Berichten: 1971
Geregistreerd: 20-04-04
Woonplaats: Barber, Curacao

Re: Genezingsproces wond kat normaal? (foto's)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-19 19:01

Het heelt van binnen uit dus het ziet er helemaal niet slecht uit, ook redelijk schoon. Wel een beetje raar dat het haar idd er nog rondom zit en in de wond komt. Ik zou er honingzalf op smeren, lekker dik.

Oedi

Berichten: 770
Geregistreerd: 17-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-19 19:34

Oké, goed om te horen! Ik heb geen ervaring met hoe snel zoiets gaat, maar er kwam veel etter uit het abces dus het zal wel diep zijn. Zijn antibioticakuur loopt bijna af, daarom zie ik het liefst dat de wond verder geheeld is zodat het niet opnieuw kan ontsteken.
Ik hoor veel goede verhalen over honingzalf. Zou hij de honingzalf niet ook eraf likken? DA had er na afloop nog jodium op gedaan, maar dat had meneer ook vrij snel weer 'schoongemaakt'.

lovelucydan

Berichten: 2066
Geregistreerd: 10-10-06
Woonplaats: amsterdam

Re: Genezingsproces wond kat normaal? (foto's)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-19 19:40

Mijn kat heeft dit ook gehad op precies dezelfde plek. Dat de wond open blijft is juist goed het moet van binnen uit genezen. Ik moest het zelfs een beetje open houden en spoelen zodat de pus er uit kon.

Oedi

Berichten: 770
Geregistreerd: 17-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-19 19:54

lovelucydan schreef:
Mijn kat heeft dit ook gehad op precies dezelfde plek. Dat de wond open blijft is juist goed het moet van binnen uit genezen. Ik moest het zelfs een beetje open houden en spoelen zodat de pus er uit kon.


Dank voor je ervaring! Dat klopt, maar er komt al een week geen pus meer uit dus volgens mij is het gewoon schoon nu. Hoe lang duurde het voordat de wond dicht was bij je kat? En mocht hij er ook aan likken?

lovelucydan

Berichten: 2066
Geregistreerd: 10-10-06
Woonplaats: amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-19 20:50

Oedi schreef:
lovelucydan schreef:
Mijn kat heeft dit ook gehad op precies dezelfde plek. Dat de wond open blijft is juist goed het moet van binnen uit genezen. Ik moest het zelfs een beetje open houden en spoelen zodat de pus er uit kon.


Dank voor je ervaring! Dat klopt, maar er komt al een week geen pus meer uit dus volgens mij is het gewoon schoon nu. Hoe lang duurde het voordat de wond dicht was bij je kat? En mocht hij er ook aan likken?



Bij die van mij zag je het met de dag sluiten eigenlijk ,ze likte er wel af en toe aan. Maar zo te zien op jou foto's is jou wond wel een stuk groter dan bij die van ons. Het was met 2 weken echt mooi dicht

lovelucydan

Berichten: 2066
Geregistreerd: 10-10-06
Woonplaats: amsterdam

Re: Genezingsproces wond kat normaal? (foto's)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-19 20:52

Het lijkt wel of foto 3 al meer gesloten is dan foto 4.

Staan ze op volgorde van verloop?

Als je twijfelt kun je altijd de dierenarts bellen voor advies

Femke_Tweety

Berichten: 11985
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-19 20:54

Hmm, volledig scheren ruim rondom zou ik wel logisch vinden.

Dan goed spoelen zodat er geen restjes haar inzitten.


Dan met wondzalf behandelen, de randen iig.

En likken voorkomen, desnoods met kap op.

Die ruwe tong haalt het steeds open zo.

Oedi

Berichten: 770
Geregistreerd: 17-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-19 21:07

lovelucydan schreef:
Het lijkt wel of foto 3 al meer gesloten is dan foto 4.

Staan ze op volgorde van verloop?

Als je twijfelt kun je altijd de dierenarts bellen voor advies


Ja ze staan op volgorde. Vandaag lijkt er een soort los huidflapje aan te hangen. Misschien was het al los en is het nj ingedroogd en losgelaten, maar misschien ook losgelikt. Ik ga morgen langs de DA voor controle en advies, ga dan idd meteen even vragen of hij de haren weg kan scheren.

Oedi

Berichten: 770
Geregistreerd: 17-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-19 11:00

We zijn net terug van de DA. We hebben een zalfje gekregen om de genezing van de wond te stimuleren en een nieuw sterker antibioticum. De wond zelf vond hij er mooi schoon uitzien, maar het moet inderdaad sneller genezen. Ik heb gevraagd naar de haartjes rondom de wond en het likken, maar hij zei dat dat geen probleem moest zijn.
Ik mag verder elke twee dagen een foto opsturen met een lineaal erbij zodat ze de genezing in de gaten kunnen houden. De DA had de wond nu gemeten op 2×3 centimeter.
Ik hoop dat het vanaf nu beter gaat!

lovelucydan

Berichten: 2066
Geregistreerd: 10-10-06
Woonplaats: amsterdam

Re: Genezingsproces wond kat normaal? (foto's)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-19 11:21

Sterkte ts!

Oedi

Berichten: 770
Geregistreerd: 17-10-09

Re: Genezingsproces wond kat normaal? (foto's)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-19 22:35

Ik weet niet of iemand het interessant vindt om te zien, maar ik heb de foto's bij elkaar gezet zodat je het verschil kan zien:

Afbeelding

De dierenarts vond het goed genezen. Morgen loopt de antibioticakuur af. Verder niet meer aankomen en geduld hebben :)

Novastar
Berichten: 263
Geregistreerd: 19-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-19 23:54

Wij zouden in dit geval zeker de haren weggeschoren hebben, maar als jouw dierenarts zegt dat het zo goed is, moet je daarop vertrouwen.
Ik denk dat vanaf 18 augustus de wondheling echt goed ingezet is, het ziet er op de laatste foto in ieder geval veel rustiger uit. Smeer je de honingzalf nog?
Wij hebben bij onze eigen kater vroeger eens een énorme wonde gehad, die hebben we heel mooi kunnen laten dichtgroeien met Vulketan, letterlijk een paardenmiddel :)
Ik hoop voor jullie dat het nu snel de goede kant blijft opgaan. Succes!

Oedi

Berichten: 770
Geregistreerd: 17-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-19 07:15

Bedankt voor je reactie! Ik doe er geen zalf meer op omdat hij dat meteen weer oplikt, dus dat had geen nut. Maar het lijkt nu wel te genezen, op de foto van gisteravond zie je dat er een randje 'aangroeit'.
Afbeelding
Hij heeft sinds gisternacht wel 5x gebraakt maar hij oogt verder niet ziek, dus dat houden we in de gaten. Hij eet en drinkt wel nog steeds goed. Dadelijk het laatste pilletje antibioticum:)

7ofhearts

Berichten: 2767
Geregistreerd: 02-11-14
Woonplaats: Daar waar we gelukkig zijn..

Re: Genezingsproces wond kat normaal? (foto's)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-19 08:23

Een van mijn katten heeft het ook eens gehad, bij haar anaalklier. Ik had dat niet in de gaten tot het moment dat ze pijn aangaf bij haar achterlijf en staart. Hup naar de dierenarts die geen idee had wat ze mankeerde........tot ze wou temperaturen. Het abces was al spontaan geklapt en een flinke snee met dito gat was het resultaat. Niet geschoren of niks, niet hoeven spoelen of zalven, gewoon ab er in en het is zonder problemen netjes genezen. Een kat houd dat inderdaad zelf erg goed schoon. Jou kat heeft een grotere oppervlakte wond dan de mijne, maar het ziet er al véél beter uit dan de eerste dagen. Goed in de gaten houden en niks aan doen. Dat droogt vanzelf in zolang de ontsteking goed weg blijft en de kat niet overdreven blijft likken.