Vreemd gedrag kittens

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
poetser

Berichten: 4309
Geregistreerd: 29-03-04
Woonplaats: Overal en nergens

Vreemd gedrag kittens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-19 09:02

Ik heb sinds vorige week 2 kittens in huis. Ze zijn met de fles groot gebracht en zouden nu ongeveer 12 weken oud moeten zijn. Ze zijn gevonden op straat, naast hun moeder die op dat moment al overleden was.

Sinds een paar dagen viel het mij op dat Mickey (katertje) regelmatig de buik van zijn zusje aan het likken? was. Wel met vreemde geluiden erbij. Gisterenavond kon ik echter zien dat hij gewoon probeert te drinken bij haar. Als ik hem erop betrap, meestal tijdens een gezamenlijke knuffelronde, dan haal ik hem eronder weg.
Echter begint Sasha nu ook bij haar eigen te sabbelen. Vol overgave was ze daarjuist bezig, inclusief pompende bewegingen van haar pootjes en smakgeluiden.

Nu weet ik niet of dit echt kwaad kan voor haar, maar ik heb dit nog nooit meegemaakt. Ik neem morgen contact op met de dierenarts.

Maar ik zit nu wel met veel vragen en misschien weten jullie daar alvast een antwoord op.
- Waarom doen ze dit?
- En de belangrijkste, kan dit kwaad voor Sasha haar ontwikkeling?
- Zijn ze dan toch jonger als dat ze gezegd hebben? Ze wel nog erg klein, maar eten en drinken goed en groeien zichtbaar.

vanLotje
Berichten: 2012
Geregistreerd: 08-03-10
Woonplaats: De Veluwe

Re: Vreemd gedrag kittens

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-19 09:08

Het geeft geborgenheid, zie je vaker bij moederloze dieren.
Een soort knuffellapje voor babies kan helpen, maar ik heb n later gehad die tot volwassen leefttijd op zijn buikpluis sabbelde als hij comfort en steun wilde :)

girlyggirl

Berichten: 3095
Geregistreerd: 06-11-07
Woonplaats: den helder

Re: Vreemd gedrag kittens

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-19 09:11

Wat vanlotje zegt, geborgenheid. Je ziet het veel bij kittens die te vroeg bij moeders zijn weggehaald maar heb hier ook een puber die het doet terwijl ze tot 15 weken bij mama is gewees

fleur_yen

Berichten: 1524
Geregistreerd: 30-09-08
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-19 09:15

Mijn kitten ook op straat gevonden, zo’n 7 weken geschat toen, sabbelt ook vol overgave op een knuffel. Kende het gedrag ook niet, andere kat die wel gewoon op een normale leeftijd bij z’n moeder is weggegaan doet het ook niet. Maar wat ik ervan kon vinden, was dat het inderdaad vaker gebeurt bij kittens die te vroeg bij de moeder weg zijn gegaan. Nou is een knuffel makkelijker dan een zusje, maar ik laat haar maar lekker sabbelen :(:)

poetser

Berichten: 4309
Geregistreerd: 29-03-04
Woonplaats: Overal en nergens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-19 09:18

Bedankt voor de antwoorden. Dan ben ik toch al wat gerustgesteld.

Hier is een foto van mijn pluisjes.
Afbeelding

Anna79

Berichten: 3381
Geregistreerd: 30-11-15

Re: Vreemd gedrag kittens

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-19 09:23

Hier inderdaad ook een kat gehad die het haar hele leven heeft gedaan. Die sabbelde altijd op je kleding als ze op schoot lag. Misschien kun je ze een knuffelbeest geven.

poetser

Berichten: 4309
Geregistreerd: 29-03-04
Woonplaats: Overal en nergens

Re: Vreemd gedrag kittens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-19 09:32

Knuffels zijn alleen leuk om mee te spelen :roll: Ze pikken ze ook uit het bed van mijn zoon.

Nu ik er over nadenk, 's Nachts sabbelen ze ook op mijn tenen (door mijn dekbed heen) en Mickey ook soms op mijn vingers.
Ik ga morgen toch eens op zoek naar een leuke kattenknuffel voor ze.

AnnoNiemand

Berichten: 911
Geregistreerd: 16-05-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-19 09:32

Dit is gedrag dat vertoond wordt door kittens die met de fles grootgebracht worden. Je hoeft hier echt niet voor naar een DA. Ze blijven dit waarschijnlijk hun hele leven doen. Je hoeft ook echt niet ingrijpen als ze dit doen, het is niet schadelijk.

speurneusc

Berichten: 5389
Geregistreerd: 06-08-12
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-19 09:34

opletten dat poesje niet aan piep van katertje gaat lurken, dit kan ziektes geven bij beiden

poetser

Berichten: 4309
Geregistreerd: 29-03-04
Woonplaats: Overal en nergens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-19 09:37

AnnoNiemand schreef:
Dit is gedrag dat vertoond wordt door kittens die met de fles grootgebracht worden. Je hoeft hier echt niet voor naar een DA. Ze blijven dit waarschijnlijk hun hele leven doen. Je hoeft ook echt niet ingrijpen als ze dit doen, het is niet schadelijk.


De reden dat ik zo bezorgd was, is omdat het wel gericht op Sasha's tepeltjes is. Ik was vooral bang dat dat haar misschien problemen qua ontwikkeling kon geven.

@speurneusc, bedankt voor de waarschuwing. Ik zal het in de gaten houden

AnnoNiemand

Berichten: 911
Geregistreerd: 16-05-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-19 09:54

speurneusc schreef:
opletten dat poesje niet aan piep van katertje gaat lurken, dit kan ziektes geven bij beiden

Uhm, die zit bij katers aan de achterkant hoor, niet bij de buik zoals bij een hond. En die komt er ook echt niet zomaar uit. :+

Poezen en katers hebben overigens beide tepels.
Laatst bijgewerkt door AnnoNiemand op 11-08-19 09:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Brainless

Berichten: 29747
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-19 09:54

AnnoNiemand schreef:
Dit is gedrag dat vertoond wordt door kittens die met de fles grootgebracht worden. Je hoeft hier echt niet voor naar een DA. Ze blijven dit waarschijnlijk hun hele leven doen. Je hoeft ook echt niet ingrijpen als ze dit doen, het is niet schadelijk.

Ook kittens die (heel) lang bij hun moeder hebben gelopen kunnen dit gedrag vertonen.

Kirania

Berichten: 1636
Geregistreerd: 19-06-11
Woonplaats: In de bebouwde kom

Re: Vreemd gedrag kittens

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-19 10:36

Hier ook een vondelingenkatertje gehad dat al een tijdje in een feesttent woonde, naar huis gebracht en die sabbelde op zijn teentjes. Het is inderdaad iets dat vaak verband heeft met te snel moederloos zijn :\ Geen zorgen over maken!

Al heb ik hier wel een kattin lopen die geruime tijd bij de mama heeft gezeten, maar wel overal zachte kleding en fleecedekens gaat stelen. Dat heeft ze ook vast in haar bek terwijl ze kneed :')

speurneusc

Berichten: 5389
Geregistreerd: 06-08-12
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-19 12:01

AnnoNiemand schreef:
speurneusc schreef:
opletten dat poesje niet aan piep van katertje gaat lurken, dit kan ziektes geven bij beiden

Uhm, die zit bij katers aan de achterkant hoor, niet bij de buik zoals bij een hond. En die komt er ook echt niet zomaar uit. :+

Poezen en katers hebben overigens beide tepels.


ze gaan zoeken naar iets om op te zuigen en kom dan vanzelf.....

Pandora2
Berichten: 19855
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-19 12:06

Hier ook 3 ex-zwerfkatjes ( en heel vroeg zonder mama gevallen ) die dat doen.
Alleen mochten ze het niet bij elkaar doen, dus dan namen ze mij }>

En nu, 8 jaar later, doen ze het nog steeds :')

Minoes

Berichten: 1964
Geregistreerd: 11-12-12

Re: Vreemd gedrag kittens

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-19 12:09

Onze jongste kat sabbelt ook vanaf kitten overal op. Is niet te jong bij de moeder weggehaald.
Inderdaad geeft het een gevoel van geborgenheid.
Vooral fleecestof is hier erg populair :D

Briiet

Berichten: 2611
Geregistreerd: 10-12-09
Woonplaats: MAKKUM FR

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-19 12:11

Hier hebben we ook 1 die wil steeds in mn nek liggen en op mn haar sabbelen :')

Carol_Beer
Berichten: 1148
Geregistreerd: 21-05-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-19 12:15

Ik weet het niet zeker hoor, maar heeft dat niet te maken met een hechtingsstoornis/ te vroeg weggehaald bij de moeder? Heb zelf ook een poesje gehad met hetzelfde. Als dat het geval is valt er weinig aan te doen, tenzij daar een soort therapie voor is, maar voor zo ver ik weet is dat er niet echt groot (in Nl).
Probeer er gewoon voor hem te zijn, en veilig t elaten voelen, ik denk dat dat het beste is wat je kan doen.

kiki1976

Berichten: 16864
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Re: Vreemd gedrag kittens

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-19 12:38

Hier een flessen kitten die met anderhalve week door zijn moeder was verstoten (hele nest) die door de eigenaar met een spuitje gevoed werd (lees koffiemelk met water). Mee genomen met 6.5 week omdat hij het anders gewoon niet ging redden. Woog slechts 292 gram
Zuigreflex had hij niet, waardoor flesje niet meer lukte. Dus ook verder met spuitje en al snel van een schoteltje.
Nu een buffel van zo'n 11 kg (x main coon) maar heeft dit gedrag totaal niet.

Andere kat komt ook bij die mensen weg, gevangen rond de 6 weken op de boerderij. Bij een andere moeder kat gezet (de moeder van hierboven die een paar jaar ervoor het nest toen verstoten) waar ze gewoon mochten drinken nadat haar andere kittens net weg waren.
Met 9 weken bij ons gekomen, vertoont dat gedrag ook niet.

Oudere kat die we hadden, die deed het altijd wel. Het liefst aan de binnenkant van je arm bij je elleboog. Tot 10 weken bij moeders gezeten.

poetser

Berichten: 4309
Geregistreerd: 29-03-04
Woonplaats: Overal en nergens

Re: Vreemd gedrag kittens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-19 13:25

Het komt dus toch wel veel voor, zonder dat er een duidelijke lijn in te vinden is. Ik ben in elk geval al blij dat er niks mis met ze. Zelf ook altijd katten gehad, maar ik had dit gedrag nog nooit gezien. Bij Mickey dacht ik nog, dat kan gebeuren. Is niet bepaald de slimste van het nest. Maar toen Sasha bij zichzelf begon, kreeg ik toch mijn twijfels.

Bedankt voor de geruststellingen allemaal.

dierenfan
Berichten: 9628
Geregistreerd: 27-02-10

Re: Vreemd gedrag kittens

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-19 15:15

Geen heel vreemd gedrag maar zou het persoonlijk niet aanmoedigen en ze uut de "trance" halen als ze bezig zijn. Zeker als het erg vaak gebeurd. Het kan namelijk obsessief worden en problemen geven qua ontstekingen enz.
Eigenlijk net als honden die overal op rijden. Zou ze niet iets speciaals geven om op te sabbelen

poetser

Berichten: 4309
Geregistreerd: 29-03-04
Woonplaats: Overal en nergens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-19 19:00

Even een beeldvorming van Sasha haar buik. Ik probeer Mickey zijn aandacht te verleggen, maar het enige dat helpt is Sasha bij hem weg halen.
Het wordt steeds erger.
Edit, toch niet. Dit is bij mij op schoot
Afbeelding

Haar buik begint kaal te worden

Afbeelding

Dit was 1 van de tepeltjes vanmorgen
Afbeelding

En dit Sasha zelf (ze ligt dubbel gevouwen)

Afbeelding

meisje2000
Berichten: 2613
Geregistreerd: 30-10-05
Woonplaats: ergens in friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-19 19:44

Ik heb 2 exkaters. In huis gekregen toen ze 16 weken waren. 1 van de 2 vertoont dit gedrag ook en is inmiddels al een jaar geweest. Gaat er bij hem ook niet meer uit denk ik. Zou het wel even in de gaten houden vanwege het overmatige bij het poesje. Aangezien ze er kale plekjes van krijgt en de huid kan gaan irriteren.

poetser

Berichten: 4309
Geregistreerd: 29-03-04
Woonplaats: Overal en nergens

Re: Vreemd gedrag kittens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-19 19:58

Moesten ze het op een deken/kussen/knuffel, voor mijn part een vuile sok doen, dan zou ik mij er ook niet aan storen. Ze kunnen er maar deugd van hebben. Maar de laatste tijd doen ze het met 2 aan Sasha haar buik en dat wil ik gewoon niet.

Is er niet iets dat ik tijdelijk op haar buikje kan doen dat katten vies vinden van smaak?

JorineV
Berichten: 1096
Geregistreerd: 05-11-15
Woonplaats: Gouda

Re: Vreemd gedrag kittens

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-19 21:27

Om te voorkomen dat ons katertje aan de buik van het poesje ging likken na haar castratie, kregen we van de dierenarts een soort rompertje mee van medpets. Werkte prima! Zijn er ook in hele kleine maatjes. Kunnen ze gewoon mee op de bak trouwens. (Het is wel even wennen, ze dacht dat iemand haar vast had en dat ze tegen die hand aan kon leunen, viel de eerste dag dus steeds bijna om }:0 )