Kat dement aan het worden?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ghostattack

Berichten: 11238
Geregistreerd: 06-09-10
Woonplaats: West Maas en Waal

Kat dement aan het worden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-19 13:24

Korte toelichting: betreffende kat is 16 jaar oud, gecastreerde kater, de meest gezonde kat die we ooit hebben gehad. Speelt nog net zo vrolijk als vroeger (laserlampjes!), ziet er perfect uit en oogt niet oud. De meesten schatten hem amper 5 jaar oud :+ Sinds eind mei zijn wij voor het eerst in zijn leven verhuisd, waarbij ze eerst enkele weken binnen hebben gezeten (we hebben 2 katten). Nu hebben ze weer toegang tot de tuin en meneer komt altijd netjes terug, maar blijft toch voornamelijk hier in de tuin.

Maar nu.. :+
Gisteravond laat zijn wij thuis gekomen van een weekje vakantie. In die week heeft mijn zus de katten verzorgd, waarbij ze niet naar buiten mochten. Dat is allemaal prima gegaan, katten waren blij dat we weer thuis zijn.

Sindsdien miauwt de oude kat op hele gekke momenten ineens heel hard. Het klinkt als een krolse kat, echt een harde 'mrrrraow' die bijna uit zijn tenen komt. In eerste instantie zochten we er niks achter, maar hij blijft het nu continu doen. Er is geen patroon te ontdekken. Net stond hij in de hoek van de tuin tegen de schutting te miauwen? :? Daarna ging hij in de zon lekker liggen en begon hij ook weer te mauwen.

Hij stopt ermee als je hem roept of aanhaalt, hij doet het ook niet als we dichtbij zijn..

Is mijn kat dement aan het worden? :')

Betreffende mauwerd.
Afbeelding

Edit: Hij deed het vannacht ook, zo hard dat ik er wakker van werd. Toen ik hem riep kwam hij naar boven gerend en ging hij op mijn bed slapen.

Pandora2
Berichten: 19854
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-19 13:28

Ik denk het niet :D

Beestje heeft misschien wat last / stress van de vele veranderingen op korte tijd. Verhuis, binnenblijven, weer naar buiten mogen, vakantie baasjes dus weer binnen moeten blijven,...

Ik zou 'm wat tijd geven om weer tot rust te komen. Meeste poezels haten veranderingen }>

Wel een leuke grumpy snoet <3

Ghostattack

Berichten: 11238
Geregistreerd: 06-09-10
Woonplaats: West Maas en Waal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-19 13:31

Het is er wel een met karakter ja _O- Hij heeft werkelijk gewoon gezichtsuitdrukkingen.

We houden het sowieso even in de gaten, hij oogt verder gewoon gezond. Wel erg aanhankelijk :P Maar ik kan me voorstellen dat de buren niet vrolijk worden van een schreeuwende kat :D

Pandora2
Berichten: 19854
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-19 13:34

Misschien loopt er wel een krolse buurkat rond zijn tuin ? :=

FlyAway

Berichten: 2256
Geregistreerd: 22-12-05
Woonplaats: Emst

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-19 13:55

Dat klinkt exact hetzelfde als onze Doctor Who. Wij vermoeden ook dat hij dement is.

Edit: hij doet het bij ons eigenlijk standaard als hij wakker wordt. Echt of de wereld vergaat. En dan kijkt hij je aan met zo'n koppie van; ja, en?


Afbeelding
Laatst bijgewerkt door FlyAway op 12-08-19 13:58, in het totaal 1 keer bewerkt

raket

Berichten: 4091
Geregistreerd: 07-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-19 13:57

Mijn oudere kat was ook heel speels en kon ook héél hard mauwen met name in de nacht. Dit kwam door een te snel werkende schildklier.
Hij at ook als een bootwerker en viel af.
Hij werd ook rustig als hij bij mij was.

Ghostattack

Berichten: 11238
Geregistreerd: 06-09-10
Woonplaats: West Maas en Waal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-19 14:02

Aparte beesten zijn het! Ik vind het vooral bijzonder omdat deze kat in zijn 16 jaar leven nooit veel heeft gemiauwd, hooguit wanneer hij natvoer kreeg. Pas sinds we verhuisd zijn heeft hij ontdekt dat je tegen de achterdeur kan mauwen en dat de deur dan vaak open gaat :') Maar dat is duidelijk een anders soort miauwen, meer een zeurderige 'laat mij eruit please'. Deze miauw is echt een schreeuw vanuit zijn tenen, zelfs met zijn ogen dicht soms. Volume gaat van best hard tot standje geluidsoverlast :=

Eten doet hij gewoon goed naar mijn idee, is nog niet afgevallen. Ik hou ze altijd wel nauwlettend in de gaten, vooral omdat onze andere kat nogal een brokkenpiloot is.

Nu net ook weer, hij was helemaal blij aan het spelen met een stukje rubber wat alle kanten op stuitert. Ineens uit het niets staat ie stil en begint ie weer met 'mrrrrraaow' :?

Tinkermuts

Berichten: 9388
Geregistreerd: 08-03-03
Woonplaats: Erichem

Re: Kat dement aan het worden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-19 10:01

Mijn oude man begon ook wat vreemd te doen en te miauwen terwijl hij dat nooit deed, gister bloed geprikt en blijkt ook te snelle schildklier te hebben

dromertje2
Berichten: 7541
Geregistreerd: 25-01-08

Re: Kat dement aan het worden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-19 10:13

Onze oude kat doet dit ook al maanden, bij hem is het wel dementie. Het is geëvolueerd naar angst en verlatingsangst en naar mij toe en heel wisselend humeur naar de andere katten. Hij plast ook overal.
Binnenkort gaan we denk ik de moeilijke keuze moeten maken...

nouklime

Berichten: 1008
Geregistreerd: 13-10-08
Woonplaats: Haarlemmermeer

Re: Kat dement aan het worden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-19 10:16

Mijne is 2 en doet dit ook. Soms klinkt het alsof hij dood gaat en spring ik van de bank op ren naar buiten en dan zit hij gewoon voor de muur te schreeuwen dat hij naar mijn buren wilt. Hij kijkt altijd heel verbaasd als ik hem vertel dat iemand nog is op een dag 114 red een dier belt omdat ze denken dat ik hem mishandel...

FlyAway

Berichten: 2256
Geregistreerd: 22-12-05
Woonplaats: Emst

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-19 12:09

dromertje2 schreef:
bij hem is het wel dementie. Het is geëvolueerd naar angst en verlatingsangst en naar mij toe en heel wisselend humeur naar de andere katten.


Hoe weet je dit?

Hannanas
Berichten: 13015
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Re: Kat dement aan het worden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-19 21:36

Met dit gedrag zou ik je knapperd laten checken! Meeste praktijken hebben een senior-check incl bloed-, urine tests en bloeddruk.
Hoge bloeddruk, schildklier, dementie er zijn meer redenen. Als hij het de eerste nacht zou doen in huis na vakantie is het minder apart dan tegen de schutting.

fique

Berichten: 2503
Geregistreerd: 03-02-04
Woonplaats: zaanstad

Re: Kat dement aan het worden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-19 22:50

Klinkt bekend. Toen we terugkwamen van vakantie bleef onze Jac maar keihard schreeuwen als hij ons ff niet zag terwijl we er gewoon waren. En als we dan wat tegen hem zeiden dan kwam hij hard aanhollen alsof hij ons jaren niet gezien had. Gelukkig is het nu na 1.5e week wel weer minder geworden gelukkig.
Jac is trouwens ook 16.
Hij schreeuwt nog wel voordat hij naar de kattenbak gaat 's nachts of voordat hij gaat rondrennen in zn gekke bui.

Hevonen

Berichten: 5615
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Re: Kat dement aan het worden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-19 10:41

Onze oude kater deed het soms ook (hij was bijna 20 toen). Dan zat hij gewoon voor je in de gang of zo en begon dan zomaar hard te miauwen. Als je hem dan riep of aaide was alles weer goed. We hadden altijd het idee dat hij dan even niet meer wist waar hij was.

Zijn (adoptief) zusje deed het ook een tijd, maar zij was heel erg doof door een oorontsteking en werd daar onzeker van. Toen de oorontsteking genezen was, hield dat op. Maar jouw kat reageert wel op geluid, dus dat zal het niet zijn.

dingogirl
Berichten: 1252
Geregistreerd: 10-10-13
Woonplaats: midden limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-19 11:14

lijkt me sterk dat hij in jullie vakantie week ineens dement aan het worden is.
onze poes van 1 jaar kan ook ineens ontzetten hard mauwen als ze buiten is.
zij en haar broertje hebben we zien opgroeien bij ons op stal.
toen ze ouder werden en moederpoes wilde dat ze mee gingen mauwde zij ook heel appart. bijna "schreeuwen" raar geluid en dan kwamen er 4 kittens aangelopen die braaf mee naar buiten gingen.
ik denk dat ze jullie gemist heeft tijdens de vakantie en jullie nu af en toe "roept" om te weten of jullie er zijn of om wat aandacht.
onze poes "roept"zo ook haar broertje, met harde mauwen alsof ze krols is. ( is gesterilliseerd)