nog kune kune varkens eigenaren?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
tengeltje11
Berichten: 7150
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

nog kune kune varkens eigenaren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-19 15:02

sinds 3 jaar hebben we kune kune varkens en dit jaar ons eerste nestje.

nog steeds vind ik het zonde dat het zo een onbekend ras is,want het zijn gewoon fantastische dieren!
zelfs gewoon ideaal om bij de paarden in de wei te houden,ze wroeten niet,eten de lange plekken mooi egaal en behalve een schuilstalletje hebben ze eigenlijk niets extra's nodig,zolang ze gras ter beschikking hebben.
daarnaast zijn het super zachtaardige,vriendelijke en mensgerichte varkentjes.
je hebt er enorm veel contact mee,worden graag geaaid(vooral aan hun buik,gaan dan op hun zij liggen)

nog mensen met kune kunetjes?

(foto's plaatsen lukt me niet meer sinds tinypic ermee opgehouden is,net een half uur zitten sukkelen met photobucket,maar daar krijg ik de foto's niet kleiner,waardoor ze hier niet geplaatst kunnen worden....)

BlackBeautyZJarig
Berichten: 948
Geregistreerd: 28-08-17

Re: nog kune kune varkens eigenaren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-19 15:11

balen dat je geen foto's kunt plaatsen. ik vind het echt geweldige dieren!! ben nog steeds aan het twijfelen om er twee te nemen... schijnbaar zijn ze ook echt goed ''zindelijk'' te maken en ook goed te ''trainen''. hoe groot zijn die van jou als ik vragen mag?

tengeltje11
Berichten: 7150
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: nog kune kune varkens eigenaren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-19 15:17

ja,ze zijn blijkbaar slimmer dan honden(varkens in het algemeen)

de onze leven gewoon in de weide hoor,maar lopen geregeld op onze koer en in de tuin.
ze zijn ongeveer de grootte van een labrador,ons ene zeugje iets groter,de andere zeug en de beer iets kleiner(of een kleine labrador)

nine1987

Berichten: 8344
Geregistreerd: 14-07-08
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Re: nog kune kune varkens eigenaren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-19 15:20

Je kunt foto's toch gewoon via bokt upload plaatsen? Of zeg ik dan wat geks? :)

Poekkie

Berichten: 7356
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Re: nog kune kune varkens eigenaren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-19 15:39

Ooh kune kune! Zalige diertjes!
Wij hebben ook een tijdje getwijfeld om minivarkentjes te houden maar het hield bij ons op toen de fokker adviseerde om ze de eerste maanden in huis te houden voor ze tammer te krijgen. Papa zag dat niet zo zitten :+
Maar ooit komt er nog wel een groepje!

tengeltje11
Berichten: 7150
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: nog kune kune varkens eigenaren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-19 16:14

wat een onzin is dat?
met wat voor reden was dat dan?
een varken hoort toch gewoon buiten te leven?

(nu,ik val wel altijd over het woord 'minivarkentjes',kune's zijn helemaal niet mini en veel mensen nemen een big omdat ze zo schattig zijn en denken dat ze o-zo-mini worden,maar het zijn heuse varkens met serieuse kilo's spekjes.

hier de ervaring dat de biggen altijd wat banger zijn,maar eens ze ouder worden,worden ze vanzelf aanhankelijk.
bv ons beertje kwam aan en tieren en kruisen van zodra je eraan kwam en weglopen en niet meer aan te raken na een week,maar nu is hij een jaar en komt gewoon aandacht vragen,nooit geforceert en alles gewoon zijn gang gelaten.

mocht je er nog zoeken,hier nog een paar biggen die weg mogen :-)

horselover22

Berichten: 651
Geregistreerd: 18-08-08
Woonplaats: utrecht

Re: nog kune kune varkens eigenaren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-19 16:15


tengeltje11
Berichten: 7150
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: nog kune kune varkens eigenaren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-19 16:16

heb ik daarnet ook geprobeerd,maar ik krijg enkel zwarte kaders ipv de foto's.

Liebeskind

Berichten: 2213
Geregistreerd: 06-10-16
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-19 16:22

tengeltje11 schreef:
(nu,ik val wel altijd over het woord 'minivarkentjes',kune's zijn helemaal niet mini


Je noemt ze zelf kune kunetjes.

horselover22

Berichten: 651
Geregistreerd: 18-08-08
Woonplaats: utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-19 16:24

tengeltje11 schreef:
heb ik daarnet ook geprobeerd,maar ik krijg enkel zwarte kaders ipv de foto's.


gewoon bij verklein standaard doen word ie gewoon kleiner maar wel zichtbaar

Poekkie

Berichten: 7356
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-19 16:46

tengeltje11 schreef:
wat een onzin is dat?
met wat voor reden was dat dan?
een varken hoort toch gewoon buiten te leven?

(nu,ik val wel altijd over het woord 'minivarkentjes',kune's zijn helemaal niet mini en veel mensen nemen een big omdat ze zo schattig zijn en denken dat ze o-zo-mini worden,maar het zijn heuse varkens met serieuse kilo's spekjes.

hier de ervaring dat de biggen altijd wat banger zijn,maar eens ze ouder worden,worden ze vanzelf aanhankelijk.
bv ons beertje kwam aan en tieren en kruisen van zodra je eraan kwam en weglopen en niet meer aan te raken na een week,maar nu is hij een jaar en komt gewoon aandacht vragen,nooit geforceert en alles gewoon zijn gang gelaten.

mocht je er nog zoeken,hier nog een paar biggen die weg mogen :-)



zij zei eerste maanden binnen om tam te worden en dan volledig naar buiten. Was ook ergens in Nederland, een heel vriendelijke dame met mooi verzorgde dieren. Maar ik ben de naam van de fokkerij vergeten, sorry. Mijn excuses als je je aangevallen voelt door het woordgebruik, maar ze zijn toch wel veel kleiner dan de 'echte' varkens (hoe zeg je dat?). Een shet is ook mini maar heeft ook wel best wat spekjes haha :)

Bedankt voor het aanbod! Voorlopig concentreer ik mij nog op het paardenstuk te upgraden, maar wie weet :)

Jis_

Berichten: 11651
Geregistreerd: 13-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-19 10:46

Geen eigenaar maar op de kinderboerderij waar ik gewerkt heb lopen ze rond, ze zijn inderdaad heel erg leuk! <3

Eigen foto's,

Afbeelding


Afbeelding

Jis_

Berichten: 11651
Geregistreerd: 13-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-19 10:48

Biggetjes van vorig jaar, geen eigen foto,


Afbeelding

BlackBeautyZJarig
Berichten: 948
Geregistreerd: 28-08-17

Re: nog kune kune varkens eigenaren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-19 10:52

owwww kijk hoe schattttigg <3

Jis_

Berichten: 11651
Geregistreerd: 13-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-19 10:55

tengeltje11 schreef:
wat een onzin is dat?
met wat voor reden was dat dan?
een varken hoort toch gewoon buiten te leven?

(nu,ik val wel altijd over het woord 'minivarkentjes',kune's zijn helemaal niet mini en veel mensen nemen een big omdat ze zo schattig zijn en denken dat ze o-zo-mini worden,maar het zijn heuse varkens met serieuse kilo's spekjes.

hier de ervaring dat de biggen altijd wat banger zijn,maar eens ze ouder worden,worden ze vanzelf aanhankelijk.
bv ons beertje kwam aan en tieren en kruisen van zodra je eraan kwam en weglopen en niet meer aan te raken na een week,maar nu is hij een jaar en komt gewoon aandacht vragen,nooit geforceert en alles gewoon zijn gang gelaten.

mocht je er nog zoeken,hier nog een paar biggen die weg mogen :-)


Je ziet dat wel eens een huisvarkentje, vind dat zo sneu...maar met zijn 2en even binnen en dan lekker naar buiten zie ik zelf niet zo'n probleem in, denk alleen wel dat je met veel aandacht buiten ze net zo tam krijgt.

Ja hè BlackBeautyZ, ben echt verliefd geworden op dit ras, mijn tuin is ruim maar niet ruim en geschikt genoeg voor ze. Kom er niet zo vaak meer op de boerderij maar als ik dan weer die foto's zie moet ik toch maar weer eens langs gaan.

koenlover

Berichten: 2416
Geregistreerd: 24-12-04
Woonplaats: Boekel

Re: nog kune kune varkens eigenaren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-19 11:18

Wat een leuk topic! Wij hebben een flink stuk land over en het lijkt mij leuk om daar varkens op te houden. Ik ben me nu nog aan het inlezen over de verschillende rassen. Ik vind grotere varkens vaak mooier maar aangezien ik ze niet voor de slacht wil houden is dat misschien niet zo'n goed idee. Ik lees graag mee voor jullie ervaringen.

Ods
Forumcoordinator

Berichten: 38781
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Achterhoek

Re: nog kune kune varkens eigenaren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-19 11:24

Wij hebben twee Kunes <3 twee broertjes. Wij hebben ze samen met onze Nubische geiten lopen en dat gaat heel erg goed samen. Wist niet dat varkens zo leuk waren, het is elke dag genieten met ze.

Heb geen ervaring met andere varkensrassen, mij sprak het hebben van deze vacht enorm aan.

Paardenfan25
Berichten: 1274
Geregistreerd: 05-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-19 11:30

Jaaa, ik heb er 2. Van een fokker. Ze heten Dikkie Dik en Knor. Als biggetjes gekocht. Echt super leuk. Ze waren vanaf het begin heel tam en aanhankelijk. Net hondjes. Altijd vrolijk en dol op aandacht. Ze hebben hier veel ruimte, maar wroeten wel mijn weiland stuk, ondanks dat ze genoeg ruimte, brok, gras en hooi hebben. Vooral de gevlekte denkt dat
ze naar Nieuw Zeeland kan graven


Ze groeien ook enorm. Optillen kan bijna niet meer. Echt geen mini’s. Ik zou ze niet binnen houden. Ze poepen trouwens wel op 1 plek.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Paardenfan25 op 14-08-19 11:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Ods
Forumcoordinator

Berichten: 38781
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-19 11:32

Ohh die zijn ook ENIG! <3

Die van ons wroeten amper, ligt een beetje aan de tijd van het jaar ofzo? Maar ze willen ook niet in een poeltje ofzo… Overigens komen die van ons ook bij een KuneKune fokker vandaan, ze waren toen een week of 9 oud als ik mij goed herinner.


Boudewijn en Olivier toen we ze net hadden.
Afbeelding

Duhelo

Berichten: 28564
Geregistreerd: 29-05-03

Re: nog kune kune varkens eigenaren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-19 11:36

Haha,wat een leuke dieren!
Blijft dat een beetje binnen een paardenomheining? (Gewoon stroomdraad?)
Hoe zit het met ontlasting, eten de paarden nog wel het gras?wat in de winter als er geen gras meer is, gewoon hooi?

BlackBeautyZJarig
Berichten: 948
Geregistreerd: 28-08-17

Re: nog kune kune varkens eigenaren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-19 11:40

worden deze dieren eigenlijk oud? hebben ze veel verzorging nodig? mijn nichtje in Nieuw-Zeeland had ook een varken: Hector. ik ben toen echt verliefd geraakt...

Paardenfan25
Berichten: 1274
Geregistreerd: 05-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-19 11:42

In het begin wroeten ze niet, maar na wat regenbuien kregen ze door dat ze ook in de grond kunnen, haha. Gelukkig hier geen probleem, maar wel iets om rekening meeste houden als je een keurig gazon wilt. Poeltje vinden ze wel fijn. En met die bijna 40 graden wilden ze ook graag onder de tuinslang. Nestje lijkt mij ook wel gaaf, alleen krijgen ze er gelijk zoveel. Ben bang dat ik niet meer kwijt raak.

Ze staan hier achter schapengaas. 1 keer klap stroom en ze weten dat ze er weg moeten blijven. Bij mijn stukje hekwerk heb ik laag draadje, want die van mij graven.
Zijn 1 keer ontsnapt via kippenhok. Ze duwden het luik met hun snuit naar boven open.

Bij mij staan ze apart van paarden.

Hoe oud ze worden weet ik niet precies, 10 a 15 jaar. Verzorging kost weinig tijd. Je moet alleen voor enten wel een varkensdierenarts laten komen; dat was ff zoeken. Brok haal ik bij Welkoop

Paardenfan25
Berichten: 1274
Geregistreerd: 05-06-15

Re: nog kune kune varkens eigenaren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-19 11:43

En neem er echt 2, ze hebben zoveel aan elkaar als soortgenoten.

Sylvia

Berichten: 28818
Geregistreerd: 22-07-03
Woonplaats: Posterholt

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-19 11:54

Nabster schreef:
tengeltje11 schreef:
(nu,ik val wel altijd over het woord 'minivarkentjes',kune's zijn helemaal niet mini


Je noemt ze zelf kune kunetjes.

In vergelijking met een normaal varken kunnen ze klein zijn. Ik ken het ras niet, maar volgens Wikipedia zitten de gewichten tussen de 60 en de 200 kg. Een normaal varken zit tussen de 150 en de 190 kg volgens mij. Dus het zijn relatief kleine varkens.

Maar absoluut geen mini's... Zelfs mini-varkens zijn geen minivarkens, veel minirassen wegen nog steeds minimaal 50kg.

Wij willen ook binnenkort gaan kijken voor varkentjes. :) Maar dit ras is toch wat te groot nog gok ik...

Ods
Forumcoordinator

Berichten: 38781
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Achterhoek

Re: nog kune kune varkens eigenaren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-19 12:53

Hier lopen ze ook niet bij de paarden, zou bang zijn dat ze vertrapt worden maar onze buren hebben ze wel tussen de paarden lopen. Kunes hebben wel gras nodig, ze grazen erg graag. Daarnaast brokjes en hooi. Ook het uitmesten gaat heel gemakkelijk, gewoon met de mestvork van de paarden wip je ze heel eenvoudig op. Heel anders dan die keuteltjes van de geiten :roll:

Hier heb ik ze ook gewoon achter het stroomdraad, werkt super! Ze zijn wel super sterk, als ik ze voer dan moet ik uitkijken dat ze mij niet omver duwen met hun neus, die is echt zo krachtig :))