Geit is opgegeven, weten jullie nog opties?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
janouk
Blogger

Berichten: 17866
Geregistreerd: 18-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-19 12:41

Pas wel op met paardenvoer geven. Ik weet alleen wat van schapen. En Vooral de hoeveelheid koper in paardenvoer is gevaarlijk voor een aantal schapenrassen. Ik weet niet hoe dat precies bij geiten is, maar ik weet wel dat de hoeveelheid koper snel tot vergiftiging of tekort kan leiden en dat dat ook bij geiten belangrijk is.

Heeft veearts ook in de mond de kiezen gecontroleerd? Geen barst \ breuk in de kiezen gevonden? Wil bij oudere schapen nog wel eens probleem zijn en tot proppen leiden. als kies er dan uit is, dan eten ze direct beter.

Sterkte, ik hoop dat je een oplossing vindt. Misschien is kuil voeren gemakklijker te ete voor hem

Lily_Fee
Berichten: 613
Geregistreerd: 16-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-19 12:41

StableDoor schreef:
Ik zou oppassen met hem slobber te geven, het is een herkauwer, geen paard. Hij moet kunnen herkauwen en zijn pens-pH moet goed blijven, anders ga je heel veel problemen krijgen. Ik zou hem ofwel uit zijn leiden verlossen, ofwel hem meenemen naar een kliniek en daar nog om een laatste mening vragen. Maar als ik het zo hoor, denk ik dat inslapen een hele goede keuze zou zijn.


Ja ik denk dat je gelijk hebt. Ik denk ook dat Sp te kort doet aan het herkauwen, maar toch gaf de dierenarts aan dat door het hoge vezelgehalte je een heel eind moet komen. Toch blijft het een beetje een halve oplossing. Ik heb nog een sprankje hoop naar aanleiding van de second opinion, maar ik denk dat we hem moeten laten gaan.. -O-

Lily_Fee
Berichten: 613
Geregistreerd: 16-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-19 12:43

janouk schreef:
Pas wel op met paardenvoer geven. Ik weet alleen wat van schapen. En Vooral de hoeveelheid koper in paardenvoer is gevaarlijk voor een aantal schapenrassen. Ik weet niet hoe dat precies bij geiten is, maar ik weet wel dat de hoeveelheid koper snel tot vergiftiging of tekort kan leiden en dat dat ook bij geiten belangrijk is.

Heeft veearts ook in de mond de kiezen gecontroleerd? Geen barst \ breuk in de kiezen gevonden? Wil bij oudere schapen nog wel eens probleem zijn en tot proppen leiden. als kies er dan uit is, dan eten ze direct beter.

Sterkte, ik hoop dat je een oplossing vindt. Misschien is kuil voeren gemakklijker te ete voor hem


Dankjewel. Ja hij is echt onder narcose geweest en de kiezen zijn geveild en bekeken. Ik denk niet dat het beter had kunnen gebeuren.. er zijn geen foto’s gemaakt ofzo. Maar leek ook niet nodig. Het gebit leek gewoon op.

janouk
Blogger

Berichten: 17866
Geregistreerd: 18-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-19 12:45

Tsja, soms is 'houden van','laten gaan' als het niet meer gaat.

Ik heb zelf twee schapen van 16 jaar. Ook zij hebben artrose in de poten. Zolang ze zelfstandig eten en drinken en zelf opstaan, mogen ze blijven en zal ik voor ze zorgen. <3

Lily_Fee
Berichten: 613
Geregistreerd: 16-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-19 12:49

sas66 schreef:
Wat een respectabele leeftijd voor je geit. En ik snap je wel hoor dat je alle mogelijkheden bekeken wilt hebben voordat je een hele moeilijke beslissing neemt. Wat al eerder gezegd is, geiten zijn spijkerhard dus houd dat wel in je achterhoofd.

Je zou misschien ook nog bij het kennisnet van Levende Have (forum voor hobbydierhouders) je vraag kunnen stellen of misschien een geitenfokvereniging bellen.


Ik heb een oud leerling na advies van een andere post hier gebeld. Zij hebben eigenlijk geen hele oude geiten, omdat ze een melkerij hebben. Maar hij gaf wel aan dat geiten in de natuur vaak ook dood gaan door verhongering omdat het gebit niet meer meewerkt en er geen grote roofdieren zijn. Dus volgens mij zijn we een beetje uitgespeeld en denk ik dat we morgenochtend de second opinion maar afwachten en anders meteen laten inslapen..

Lily_Fee
Berichten: 613
Geregistreerd: 16-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-19 12:50

janouk schreef:
Tsja, soms is 'houden van','laten gaan' als het niet meer gaat.

Ik heb zelf twee schapen van 16 jaar. Ook zij hebben artrose in de poten. Zolang ze zelfstandig eten en drinken en zelf opstaan, mogen ze blijven en zal ik voor ze zorgen. <3


Ja dat gaat nog allemaal. Ook in de winter. Maar nu met het tweede ouderdomsprobleem komt het afscheid nemen wel heel dichtbij.

esmee_stip

Berichten: 319
Geregistreerd: 16-11-07
Woonplaats: Noordwijkerhout

Re: Geit is opgegeven, weten jullie nog opties?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-19 12:53

Sterkte Juul, volg je gevoel..

maessie

Berichten: 5745
Geregistreerd: 22-04-02
Woonplaats: Hurdegaryp/Bornwird

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-19 12:56

Ik denk dat het meeste advies wel gegeven is. Sterkte met je beslissing. Hij is voor een geit wel echt stokoud! Bedenk wel dat ze alleen in het uiterste geval pijn laten zien. Geiten zitten niet zoals schapen met het kopergehalte, dus wat dat betreft moet sp prima kunnen ;) (hier een geiten en schapenhouderij)

Mizora

Berichten: 18096
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-19 12:58

janouk schreef:
Pas wel op met paardenvoer geven. Ik weet alleen wat van schapen. En Vooral de hoeveelheid koper in paardenvoer is gevaarlijk voor een aantal schapenrassen. Ik weet niet hoe dat precies bij geiten is, maar ik weet wel dat de hoeveelheid koper snel tot vergiftiging of tekort kan leiden en dat dat ook bij geiten belangrijk is.

Heeft veearts ook in de mond de kiezen gecontroleerd? Geen barst \ breuk in de kiezen gevonden? Wil bij oudere schapen nog wel eens probleem zijn en tot proppen leiden. als kies er dan uit is, dan eten ze direct beter.

Sterkte, ik hoop dat je een oplossing vindt. Misschien is kuil voeren gemakklijker te ete voor hem


Ik heb de voedingswaarden van Seniores Priores naast deze tabel (pagina 3) gehouden en alles valt binnen de grenzen. https://www.gov.mb.ca/agriculture/lives ... rition.pdf

Daar hoef je dus bij geiten niet bang voor te zijn.

tamary

Berichten: 29177
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-19 12:58

janouk schreef:
Pas wel op met paardenvoer geven. Ik weet alleen wat van schapen. En Vooral de hoeveelheid koper in paardenvoer is gevaarlijk voor een aantal schapenrassen. Ik weet niet hoe dat precies bij geiten is, maar ik weet wel dat de hoeveelheid koper snel tot vergiftiging of tekort kan leiden en dat dat ook bij geiten belangrijk is.

Heeft veearts ook in de mond de kiezen gecontroleerd? Geen barst \ breuk in de kiezen gevonden? Wil bij oudere schapen nog wel eens probleem zijn en tot proppen leiden. als kies er dan uit is, dan eten ze direct beter.

Sterkte, ik hoop dat je een oplossing vindt. Misschien is kuil voeren gemakklijker te ete voor hem

Geiten hebben meer koper nodig dan de meeste schapenrassen.
Kuil/voordroog is taai en breekt moeilijker, echt hooi is meer bros en is daarmee makkelijker stuk te krijgen.

Lily_Fee
Berichten: 613
Geregistreerd: 16-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-19 12:58

esmee_stip schreef:
Sterkte Juul, volg je gevoel..


Thanks. Jij weet als geen ander hoe moeilijk dit is. Ik denk dat het tijd is.. |( Extra moeilijk omdat hij nog zo’n vrolijke blije geit is. Maarja hij is ook stokbejaard. Dan is het ook goed zo, probeer ik maar te denken.

shilady

Berichten: 10784
Geregistreerd: 30-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-19 12:59

Lily_Fee schreef:
shilady schreef:
Heb je al pakken voordroog geprobeerd?
Ik vond het droger dan kuil maar toch ook weer heel anders dan hooi
het leek minder grof en lekker schoon en stofvrij.
Uit zoon pak haal je best veel was een rood pak merk weet ik niet meer ik kan nog voor je opzoeken.
https://www.huisdierengids.nl/ads/jopac ... voordroog/


Nee nog nooit gebruikt en ken het nog niet. Kan je er iets meer over vertellen. Want is het makkelijker te kauwen bijvoorbeeld dan gras?


Dat weet ik niet ik eet zelf geen gras :+

Rocco_Love12

Berichten: 545
Geregistreerd: 03-01-10
Woonplaats: In het veen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-19 13:00

Een geit is in ieder geval koperbehoevend.
Misschien kun je een schapenarts benaderen voor advies?

SincereQ
Berichten: 907
Geregistreerd: 22-02-11

Re: Geit is opgegeven, weten jullie nog opties?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-19 13:06

Ach wat sneu, ik heb zo geen tips maar wil je wel sterkte wensen. Wat een bizar mooie leeftijd voor een geit! Toont wel dat je altijd goed voor hem gezorgd hebt, anders redden ze dat echt niet.

Syb_sem

Berichten: 234
Geregistreerd: 29-04-11
Woonplaats: Thuis met mijn hondje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-19 13:12

Ik heb je topic niet enorm goed gelezen en weet niet of het al gezegd is.

Voor Artrose is het beter om het dier dagelijks NSAID's te geven. Hiermee rem je de ontsteking in het gewricht waardoor het minder pijnlijk wordt en er minder artrose gevormd wordt. genezen lukt niet maar het zo fijn mogelijk maken misschien wel. ik denk dat je bij geiten dan aan novem moet denken.

Heb je al contact gehad met "de Schapendokter" Vincent Perney? hij behandeld als ik het goed heb alleen maar schapen en geiten.

Voor de rest wil ik je sterkte wensen. Als ik je verhaal zo hoor moet je er voor waken dat het leven niet meer leuk is.

CharmingS

Berichten: 3224
Geregistreerd: 13-02-10
Woonplaats: Valkenswaard

Re: Geit is opgegeven, weten jullie nog opties?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-19 13:19

Je zou eens duivelsklauw kunnen geven. Dit hebben ze tegenwoordig ook voor dieren. Onze hond van 13 kreeg ook zware artrose in zijn achterpoten. Met duivelsklauw (wat ontstekingsremmend is en pijnstillend) heeft hij een leeftijd van 17 jaar mogen bereiken en tot zijn laatste dag heeft hij vrolijk rond kunnen rennen, en dit was een hele grote hond (50kg).

Het voordeel van duivelsklauw is dat het betaalbaar is en 100%natuurlijk.
Daarnaast weet ik niet of er een speciale tandarts is voor geiten, maar anders zou je de DA kunnen vragen om zijn gebit te checken, want het lijkt me dat daar het grootste probleem is.

Maar bovenstaande is eigenlijk alleen maar uitstel van het nare moment wat gezien zijn leeftijd toch gaat komen. Maar wie weet kun je het nog wat rekken en zijn leven dragelijk maken tot zijn rikketik er mee op houd.

Sterkte en succes met deze moeilijke beslissing, en fijn dat je het welzijn van je dier voorop zet :)

__elise__

Berichten: 2073
Geregistreerd: 29-11-06
Woonplaats: Ingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-19 13:26

Had deze geit van mij geweest, was de beslissing al veel eerder gemaakt. Dit is geen leven meer voor een dier, maar lijden. En dan met de winter die eraan komt.. nee, dit dier is niet pijnvrij en oud. Genoeg is genoeg, en dan mag je niet egoïstisch zijn.

Edit, en ja, ik weet als geen ander hoe moeilijk zo'n beslissing is.

rien10
Berichten: 14664
Geregistreerd: 01-06-10

Re: Geit is opgegeven, weten jullie nog opties?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-19 13:28

Je titel: opgegeven.
De opties zijn dan inslapen of slachten.
Meer is er niet, hoe akelig ook.

slimmerik

Berichten: 16625
Geregistreerd: 01-06-05

Re: Geit is opgegeven, weten jullie nog opties?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-19 13:46

Jullie hebben genoten van hem..... zorg dat zijn pijn ophoudt! Sterkte!!

anjali
Berichten: 15077
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Geit is opgegeven, weten jullie nog opties?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-19 14:18

Het is jammer dat er zo weinig bekend is over de verzorging van bejaarde dieren, behalve dan honden en katten.Voor mensen is er de speciale richting geriatrie. Als het voornamelijk om een gebitsprobleem gaat dan kun je toch allerlei soorten slobber proberen. Met geiten heb ik geen ervaring,wel met olifanten (in Sri Lanka). Deze hebben behalve de mens geen natuurlijke vijanden, en de oorzaak van hun dood is dan vaak dat op hogere leeftijd hun tanden zo versleten zijn dat ze niet meer kunnen eten.

Veraaaaah

Berichten: 2333
Geregistreerd: 05-07-15
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-19 14:22

Ik zou afwachten wat de 2end opinion uitwijst en van daar uit verder gaan. Echter denk ik dat het er nu niet bepaald positief voorstaat.

Houden van is ook loslaten (al is dit nog zo moeilijk, zeker als ze nog jong van geest zijn). Wacht rustig de DA af en dan wil ik je alvast alle wijsheid en sterkte wensen!

Duhelo

Berichten: 28547
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-19 14:28

Als hij verder nog goed is zou ik het wel een kans durven geven met sp. Als je voldoende kan voeren (ev overdag apart en snachts bij de rest?) Gaat hij mss niet zoveel gras willen eten en zodus geen proppen maken.
Je kan hem bv ook apart zetten en om en om een andere geit erbij zetten?

Betreft de artrose: pijnstilling en zodra het natter wordt een (honden)deken op. Een recuptex voor de straling en een (warme) waterdichte erover voor de regen.

_Gerdien_
Berichten: 668
Geregistreerd: 03-10-11

Re: Geit is opgegeven, weten jullie nog opties?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-19 14:46

Niet verder aanmodderen en afscheid nemen. Je geit heeft een mooie zomer gehad en ik zou hem geen koude winter meer gunnen.
Huidige problemen oplossen leidt tot niets. Je geit is helaas bejaard en heeft geen uitzicht op verbetering van het gebit of de artrose.

Sterkte en veel wijsheid gewenst

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-19 14:56

Duhelo schreef:
Als hij verder nog goed is zou ik het wel een kans durven geven met sp. Als je voldoende kan voeren (ev overdag apart en snachts bij de rest?) Gaat hij mss niet zoveel gras willen eten en zodus geen proppen maken.
Je kan hem bv ook apart zetten en om en om een andere geit erbij zetten?

Betreft de artrose: pijnstilling en zodra het natter wordt een (honden)deken op. Een recuptex voor de straling en een (warme) waterdichte erover voor de regen.

Ik vind dit een onbegrijpelijke houding en een ontzettend slecht advies.
De dierenarts heeft een stokoude geit met meerdere ouderdomskwalen die dagelijks lijden veroorzaken opgegeven.
Maar jij "zou hem wel een kans durven geven". Moedig hoor.
Er is hier maar één humane optie; Laat dit arme dier gaan.

Rizette
Berichten: 4351
Geregistreerd: 11-06-09

Re: Geit is opgegeven, weten jullie nog opties?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-19 15:00

Normale goed geweekte bietenpulp voeren, dat is geschikt voor voor bijna alle dieren , in ieder geval ook voor schapen en ik denk ook wel voor geiten.
Vraag voor de zekerheid de dierenarts nog. Als hij het niet lust misschien eerst wat doormengen, ze wennen er wel aan. Misschien moet hij er nog wat door als aanvulling ook dat is te overleggen met de dierenarts.