Geit is opgegeven, weten jullie nog opties?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
kiki1976

Berichten: 16857
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-19 15:04

Lily_Fee schreef:
sas66 schreef:
Wat een respectabele leeftijd voor je geit. En ik snap je wel hoor dat je alle mogelijkheden bekeken wilt hebben voordat je een hele moeilijke beslissing neemt. Wat al eerder gezegd is, geiten zijn spijkerhard dus houd dat wel in je achterhoofd.

Je zou misschien ook nog bij het kennisnet van Levende Have (forum voor hobbydierhouders) je vraag kunnen stellen of misschien een geitenfokvereniging bellen.


Ik heb een oud leerling na advies van een andere post hier gebeld. Zij hebben eigenlijk geen hele oude geiten, omdat ze een melkerij hebben. Maar hij gaf wel aan dat geiten in de natuur vaak ook dood gaan door verhongering omdat het gebit niet meer meewerkt en er geen grote roofdieren zijn. Dus volgens mij zijn we een beetje uitgespeeld en denk ik dat we morgenochtend de second opinion maar afwachten en anders meteen laten inslapen..

Dat was ik. Maar nu heb je eigenlijk wel je antwoord ben ik bang.

luuntje

Berichten: 13975
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Nieuw-Vennep

Re: Geit is opgegeven, weten jullie nog opties?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-19 15:18

Uit liefde voor de bok zou ik hem laten inslapen.

Beestje is gewoon op.
En dat mag, hij is oud met mankementen.

Duhelo

Berichten: 28554
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-19 15:19

Kuggur schreef:
Duhelo schreef:
Als hij verder nog goed is zou ik het wel een kans durven geven met sp. Als je voldoende kan voeren (ev overdag apart en snachts bij de rest?) Gaat hij mss niet zoveel gras willen eten en zodus geen proppen maken.
Je kan hem bv ook apart zetten en om en om een andere geit erbij zetten?

Betreft de artrose: pijnstilling en zodra het natter wordt een (honden)deken op. Een recuptex voor de straling en een (warme) waterdichte erover voor de regen.

Ik vind dit een onbegrijpelijke houding en een ontzettend slecht advies.
De dierenarts heeft een stokoude geit met meerdere ouderdomskwalen die dagelijks lijden veroorzaken opgegeven.
Maar jij "zou hem wel een kans durven geven". Moedig hoor.
Er is hier maar één humane optie; Laat dit arme dier gaan.

Dan schelen we in mening.
Ik ben van mening dat een dier met de juiste zorgen nog een prima tijd kan hebben (mits er dus gekeken wordt naar de voeropname zodat het dier niet uithongert en pijnbestrijding)
Ik heb een oude merrie die in de winter (of nu met de regen) snel invalt en ook niet meer genoeg heeft aan hooi. Ze heeft ook artrose. Maar ze loopt nog vrolijk rond en is happy en ik kan het opvangen met bijvoeren,duivelsklauw en een lekker deken. Zolang ze zelf nog willen ga ik ervoor.
Als het dier zelf niet meer wil,of een hoopje ellende is,veel pijn heeft of uithongert, dan is de zaak helemaal anders. Maar wat ik begrijp van ts is de geit gewoon nog een lekkere happy kerel, dus als het ongemak kan weggenomen worden, waarom niet?

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Re: Geit is opgegeven, weten jullie nog opties?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-19 15:26

Waarom niet? Wel op grond van de mening van een vakman die het dier heeft onderzocht.
Die mening sla ik wat hoger aan dan de jouwe Duhelo.

Duhelo

Berichten: 28554
Geregistreerd: 29-05-03

Re: Geit is opgegeven, weten jullie nog opties?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-19 15:33

Een dierenarts kijkt ook wel in welke mate hij een dier terug "gezond" kan krijgen. In dit geval is het symptoombestrijding en komt het nooit meer goed, maar kan het misschien wel doenbaar worden met aanpassingen.
Hangt er vooral van af hoe het dier zelf is en in welke mate die aanpassingen kunnen werken. Vanaf de pc is dat zonder het dier te zien simpelweg niet te beoordelen. Daarom dat ik het advies "inslapen" zonder meer ook wat kort door de bocht vind. Maargoed, dat is iets wat ts moet beslissen, zij kent haar dier het beste.

anjali
Berichten: 15097
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-19 15:34

Zolang iemand zelf nog plezier in zijn leven heeft mag hij toch genieten van zijn oude dag.Vaak horen daar kwaaltjes bij. Die zouden te verhelpen of verzachten moeten zijn met aangepaste zorg.De ouderdom komt helaas met gebreken, maar vaak is daar wel wat aan te doen.

slimmerik

Berichten: 16625
Geregistreerd: 01-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-19 15:47

Duhelo schreef:
Hangt er vooral van af hoe het dier zelf is en in welke mate die aanpassingen kunnen werken. Vanaf de pc is dat zonder het dier te zien simpelweg niet te beoordelen. Daarom dat ik het advies "inslapen" zonder meer ook wat kort door de bocht vind. Maargoed, dat is iets wat ts moet beslissen, zij kent haar dier het beste.


Ik vergelijk bepaalde ziektes bij dieren soms met mensen met dezelfde aandoening. Een mens met artrose heeft met de juiste medicijnen een redelijk dragelijk leven. Maar wel vaak slechte dagen. De mens begrijpt dat er goede dagen zullen volgen of vragen sterkere middelen..... dit kan een dier niet. Heeft geen idee waarom ie zo'n pijn heeft en weet niet of er ooit nog betere dagen zullen komen. Dàt gevoel zou ik mijn dier niet voor langere tijd gunnen. Een chronisch ziek dier is voor mij toe aan mijn barmhartigheid.... uit zijn lijden verlossen. Houden van is je verantwoording nemen imo.

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-19 15:55

Duhelo schreef:
. Vanaf de pc is dat zonder het dier te zien simpelweg niet te beoordelen. .

Ironisch dat je dit punt in mijn argumentatie bevestigt, en het vervolgens achter je monitor beter meent te weten dan de dierenarts die het betreffende dier in behandeling heeft....

Mondy

Berichten: 11829
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-19 16:07

anjali schreef:
Zolang iemand zelf nog plezier in zijn leven heeft mag hij toch genieten van zijn oude dag.Vaak horen daar kwaaltjes bij. Die zouden te verhelpen of verzachten moeten zijn met aangepaste zorg.De ouderdom komt helaas met gebreken, maar vaak is daar wel wat aan te doen.


A een mens geeft aan of het nog plezier heeft in het leven.
B ookal heeft een mens geen plezier meer in t leven .... is een spuitje verdomd lastig.

Dit is een dier wat altijd zn best zal doen "het beste uit de dag te halen" omdat t niet anders kan.

Duhelo

Berichten: 28554
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-19 16:48

Kuggur schreef:
Duhelo schreef:
. Vanaf de pc is dat zonder het dier te zien simpelweg niet te beoordelen. .

Ironisch dat je dit punt in mijn argumentatie bevestigt, en het vervolgens achter je monitor beter meent te weten dan de dierenarts die het betreffende dier in behandeling heeft....

IK (!) zou het nog een kans zou durven geven dmv een ander voerbeleid (mits het dier verder nog happy is).
Ik heb nergens gezegd dat de dierenarts het verkeerd heeft. Misschien heb je dat ergens verkeerd gelezen of geïnterpreteerd?
Mijn post/mening is dan al even ironisch als het feit dat jij zonder het dier te kennen adviseert om in te slapen. (En ja, een dierenarts is een vakman etc, maar dat wil niet zeggen dat ze altijd gelijk hebben of dat er geen andere opties meer zijn. In een dergelijke situatie is een 2 de opinie nooit een slecht idee, want eenmaal ingeslapen kan je niet meer terug.)

CalipsoLover

Berichten: 5564
Geregistreerd: 14-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-19 17:00

Ik heb niet alle reacties doorgelezen dus excuses als ik in herhaling val.

Ik zou sowieso het voerbeleid aanpakken en kijken of je iets kan geven van brok waar hij genoeg mee kan, zonder te proppen. Is het een optie om misschien een dekentje op te leggen gedurende de wintermaanden? Of hem toch in de koude maanden op stal zetten die eventueel verwarmd is? Ik geef duivelsklauw aan mijn paard met artrose. Is een natuurlijke pijnstiller en ontstekingsremmer. Ik zie niet waarom je die mits de juiste dosering niet aan geitjes zou kunnen geven!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-19 17:21

anjali schreef:
Zolang iemand zelf nog plezier in zijn leven heeft mag hij toch genieten van zijn oude dag.Vaak horen daar kwaaltjes bij. Die zouden te verhelpen of verzachten moeten zijn met aangepaste zorg.De ouderdom komt helaas met gebreken, maar vaak is daar wel wat aan te doen.


Volgens de DA is daar dus niets meer aan te doen en dan moet je een dier laten gaan.

Ik snap je dilemma wel TS, hier een hond gehad met HD en spondylose, zijn probleem was juist dat hij in zijn hoofd te goed was voor zijn lijf.. Hij wilde nog heel graag maar ik kon hem niet meer laten doen wat hij nodig had en dat was genoeg bewegen.. Dat mocht niet meer omdat hij dan meer last kreeg, beweging naar beneden schroeven betekende een niet gelukkige hond, beweging weer opschroeven betekende een hond die regelmatig viel en begon te zwalken.
Toen hij last kreeg van s'ochtends een grote ronde wandelen (40 minuten ongeveer) en de rest max 10 minuten per keer heb ik hem een aantal dagen op de maximale dosis pijnstillers gezet zodat we nog even konden genieten en hem daarna laten gaan.
Die grote ronde had hij nodig om de rust in zijn hoofd te kunnen behouden. Toen dat dus niet meer ging was het voor mij genoeg.

Een dier leeft niet met de gedachte ik wil nog niet dood, ze hebben geen idee wat volgende week betekend.. Voor hen hoef je het dus niet uit te stellen als je weet dat het nooit meer beter gaat worden, en ik persoonlijk vind dat ik dat voor mezelf ook niet mag doen.

Hevonen

Berichten: 5624
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-19 23:59

Wij hebben met een van onze geiten iets vergelijkbaars gehad. Wij hebben landgeiten en die zijn erg groot en worden meestal niet zo oud (hoewel er eentje bijna 17 is geworden).

Een oude geitendame kon ineens niet meer staan of lopen. Nu weegt zo'n beest rond de 70 kg, dus even optillen is niet zo simpel. Toch vaak geprobeerd, maar ze zakten dan toch weer door haar poten. Dierenarts kon niks vinden, had geen idee, wel wat geprobeerd, vitamine-injecties en pijnstilling, maar hielp niet. Ondanks alle pogingen stond of liep ze na twee maanden nog steeds niet. Iedereen zei dat ik haar moest laten inslapen, maar ze was verder gewoon vrolijk.
Ik zag een hond lopen met slechte heupen en heb aan de DA gevraagd of dat het probleem kon zijn. Zowaar, met hondenmedicatie (voor heupproblemen) en metacam stond en liep ze weer na drie maanden. Ze heeft daarna nog twee jaar geleefd.

OUde geiten hebben vaak slechte tanden, we hebben bij een aantal geiten tanden en kiezen laten trekken. Eten gaat dan weer beter.
Het grootste probleem met oude geiten is meestal de pens. Daar zijn wel medicijnen voor, maar die helpen maar beperkt, is mijn ervaring.
Seniores priores (geweekt, uiteraard) is geweldig. Het voorkomt (deels) pensproblemen en wordt goed opgenomen. Al onze geiten vinden het heerlijk. Kun je rustig doen.

De geit die niet meer kon lopen
Afbeelding

Na een paar maanden...
Afbeelding

anjali
Berichten: 15097
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-19 10:09

Hevonen schreef:
Wij hebben met een van onze geiten iets vergelijkbaars gehad. Wij hebben landgeiten en die zijn erg groot en worden meestal niet zo oud (hoewel er eentje bijna 17 is geworden).

Een oude geitendame kon ineens niet meer staan of lopen. Nu weegt zo'n beest rond de 70 kg, dus even optillen is niet zo simpel. Toch vaak geprobeerd, maar ze zakten dan toch weer door haar poten. Dierenarts kon niks vinden, had geen idee, wel wat geprobeerd, vitamine-injecties en pijnstilling, maar hielp niet. Ondanks alle pogingen stond of liep ze na twee maanden nog steeds niet. Iedereen zei dat ik haar moest laten inslapen, maar ze was verder gewoon vrolijk.
Ik zag een hond lopen met slechte heupen en heb aan de DA gevraagd of dat het probleem kon zijn. Zowaar, met hondenmedicatie (voor heupproblemen) en metacam stond en liep ze weer na drie maanden. Ze heeft daarna nog twee jaar geleefd.

OUde geiten hebben vaak slechte tanden, we hebben bij een aantal geiten tanden en kiezen laten trekken. Eten gaat dan weer beter.
Het grootste probleem met oude geiten is meestal de pens. Daar zijn wel medicijnen voor, maar die helpen maar beperkt, is mijn ervaring.
Seniores priores (geweekt, uiteraard) is geweldig. Het voorkomt (deels) pensproblemen en wordt goed opgenomen. Al onze geiten vinden het heerlijk. Kun je rustig doen.

De geit die niet meer kon lopen
[ [url=m/K0NYOk.jpg]Afbeelding[/url] ]

Na een paar maanden...
[ [url=m/gK30SS.jpg]Afbeelding[/url] ]

Dit is een bericht van iemand die er ervaring mee heeft. Hier kan ts wat aan hebben.

Anoniem

Re: Geit is opgegeven, weten jullie nog opties?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-19 11:04

Goed dat je het nog even quote, ze had het zelf vast niet gelezen :+

Sure_lee

Berichten: 10393
Geregistreerd: 19-03-13
Woonplaats: Harderwijk

Re: Geit is opgegeven, weten jullie nog opties?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-19 11:13

Je kunt eens contact opnemen met Frederique Hogema van F-H bioresonantie. Zij kan in ieder geval de artrose behandelen en wellicht ziet zij nog andere dingen in het lichaam wat ondersteuning nodig heeft.

Lily_Fee
Berichten: 613
Geregistreerd: 16-01-17

Re: Geit is opgegeven, weten jullie nog opties?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-19 12:03

Dank jullie wel voor alle reactie. We hebben besloten hem vandaag in te laten slapen.

Afbeelding

Ginny135
Berichten: 313
Geregistreerd: 02-08-16

Re: Geit is opgegeven, weten jullie nog opties?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-19 12:06

Heel veel sterkte Y;(

Hevonen

Berichten: 5624
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Re: Geit is opgegeven, weten jullie nog opties?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-19 12:08

Ach wat naar. Heel veel sterkte!!

Tieneke

Berichten: 21680
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: Hasselt, België

Re: Geit is opgegeven, weten jullie nog opties?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-19 12:16

Ach, veel sterkte TS. Niels heeft alleszins een heel mooi leven gehad bij jullie.

josien_m_
Berichten: 2415
Geregistreerd: 23-11-09
Woonplaats: Haule

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-19 12:39

Ik heb een oude geit gehad die ook geen hooi of langer gras meer kon eten door haar ontbrekende tanden en kiezen. Zij heeft het nog een hele tijd volgehouden met geweekte pulpbrokken en ook luzerne kreeg ze meestal wel weg. En bladeren natuurlijk, dat kunnen ze meestal ook nog wel goed eten. Nu moet dat nog makkelijk zijn totdat alle blad weer van de bomen is!

Oeps! ik zie nu dat je een beslissing hebt genomen... sterkte

CalipsoLover

Berichten: 5564
Geregistreerd: 14-08-11

Re: Geit is opgegeven, weten jullie nog opties?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-19 12:41

Veel sterkte TS Y;(

luuntje

Berichten: 13975
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Nieuw-Vennep

Re: Geit is opgegeven, weten jullie nog opties?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-19 12:49

Sterkte.

slimmerik

Berichten: 16625
Geregistreerd: 01-06-05

Re: Geit is opgegeven, weten jullie nog opties?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-19 13:14

Sterkte.... een besluit waar jullie liefde voor hem van afspat!! Respect!

kally
Berichten: 5246
Geregistreerd: 17-07-04
Woonplaats: Rotterdam

Re: Geit is opgegeven, weten jullie nog opties?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-19 13:20

Heel veel sterkte gewenst....