Kat miauwt ‘s nachts, tips?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Chroosje

Berichten: 937
Geregistreerd: 13-11-12
Woonplaats: Gelderland

Kat miauwt ‘s nachts, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-19 03:41

Dag lieve bokkers,

Aan de tijd van mijn post is wel te raden dat ik ten einde raad ben.. Ik heb thuis een schat van een kat, een bijna 3-jarige bengaal. Wij hebben hem als 1-jarige overgenomen van mensen waar hij niet naar buiten kon. Daar werd hij zo vervelend dat hij gericht ging aanvallen. Nu gaat dit bij ons erg goed, omdat hij hier naar buiten kan en zo zijn energie goed kwijt kan.

Nu is mijn probleem het volgende: hij miauwt ‘s nachts de hele boel bij elkaar. En als het daar bij bleef, was het tot daar aan toe. Maar dat is het niet. Hij kan dus deuren open springen, waardoor hij elke kamer op kan en zo dus verder kan met klieren. Dit uit zich in tegen de muren krabben (gevalletje schoolbord geluid), overal bovenop klimmen en vervolgens de spullen er van af gooien of in de gordijnen hangen. We hebben op de meeste kamers inmiddels een draai-knop gezet, aangezien hij deze niet open kan springen, maar dit verhelpt het probleem natuurlijk niet.

Op internet staan de volgende punten om dit probleem te verhelpen:

Geef je kat ‘s avonds voor het slapen gaan nog wat te eten, zodat hij niet met een lege maag naar bed gaat.

Dit zou een goede oplossing zijn, maar we hebben 24/7 brokjes voor hem klaar staan, waardoor hij altijd eten tot zijn beschikking heeft. Natvoer krijgt hij om 16:30.

Speel ‘s avonds voor het slapen gaan met je kat, zodat hij goed moe is.

Onze kat speelt niet. Waar dat aan ligt, weet ik niet, maar hij doet het niet. We hebben al verschillende speeltjes geprobeerd, maar niks lijkt hem te kunnen boeien. Daarnaast, als hij te veel “opgefokt” raakt, kan hij zijn frustraties niet kwijt, wat zich uit in aanvallen. Hij gaat dan eerst miauwen, zijn ogen zijn groot en zwart en dan springt hij gericht naar je benen. Ook onze Jack Russel is soms de pineut, wat leidt tot een vechtpartijtje. (Het aanvallen lijkt op dit filmpje: https://youtu.be/pxmw-WeGGyU)

Negeer je kat.

Dit gaat dus niet, vanwege bovenstaande redenen.

Ik ben ten einde raad. Wat we nu doen, is hem naar buiten laten, zodat hij zijn ding kan gaan doen. Dit is natuurlijk “belonen” van het gedrag, maar op een gegeven moment moet je wat, als hij dit elke nacht herhaalt en je alles al geprobeerd hebt..

Wie heeft hier de gouden tip?

linn1502

Berichten: 735
Geregistreerd: 28-05-13
Woonplaats: Veluwe

Re: Kat miauwt ‘s nachts, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-19 05:24

Ik snap je frustratie. Onze kat houd ons regelmatig wakker echter is het bij haar door de ouderdom. Ze is namelijk 19, slaapt veel en is sinds een paar jaar doof. Wij maken haar tegenwoordig wakker/ halen haar bij ons naar beneden als wij uit werk komen... dat scheelde bij ons iets.. In het begin vond ik het sneu want dan sliep ze zo lief, maar doordat ze doof is mist ze het moment dat er iemand thuis komt en waardoor ze dus ineen stuk door slaapt. Word dan snachts wakker en ging ons zoeken/ roepen. Naja roepen haha je hoort haar buiten op straat dus is echt heel hard.

Nu is jouw kat een stuk jonger maar je kunt het misschien eens proberen.

Jilletje

Berichten: 8172
Geregistreerd: 18-11-06
Woonplaats: Limmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-19 05:48

Onze kat is ook zo’n nacht jankert! En houd ook niet van spelen, waar hij echter wel dol op is zijn kattenkruid speeltjes. Hier kan hij zichzelf echt uren mee vermaken! Ze worden uitgebreid geknuffeld,gewassen en noem maar op. Innige liefde :')
Ook werkt kattenkruid ontspannend voor katten waardoor hij dus ook echt een stuk meer relaxed is en dus niet zo loopt te janken.

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Re: Kat miauwt ‘s nachts, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-19 07:25

voor het openen van de deuren kan je er voor kiezen om de deurklink omhoog te plaatsen. Dat kan hij in ieder geval niet buiten die kamer.

ellepel

Berichten: 47338
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-19 07:33

dat natvoer van half vijf dan in elk geval naar bedtijd verschuiven?
dat scheelt in elk geval al.

spelen kunnen ze leren, heb je ook met propjes, touwtjes en veertjes geprobeerd?

welke brokken heb je, je zou kunnen proberen om een tijdje calm van royal canin te geven.
worden ze net even relaxeder van en wie weet is hij dan rustiger.
zo zijn er ook supplementen die je kunt geven.

ook al gekeken voor een katteluikje in de deur zodat hij er snachts ook uit kan?


en ik ben eigenlijk wel benieuwd wat je doet om hem te corrigeren

Dorien66

Berichten: 1652
Geregistreerd: 06-09-04
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-19 09:35

Herkenbaar. Kan hij 24/7 zelf kiezen om naar buiten te gaan? Als dat niet zo is, raad ik je sterk aan dat te realiseren met een kattenluik. Bengalen hebben over het algemeen gesproken een overdosis aan energie en veel behoefte aan uitdagingen.

Corrigeren gaat niet lukken.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110678
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Kat miauwt ‘s nachts, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-19 09:37

Ik neem aan dat hij gecastreerd is?

Momo94
Berichten: 1113
Geregistreerd: 05-07-18
Woonplaats: Oss

Re: Kat miauwt ‘s nachts, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-19 09:57

Een maatje voor de kat? Dan kunnen ze met zijn tweeën hun energie kwijt.

Chroosje

Berichten: 937
Geregistreerd: 13-11-12
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-19 10:20

Dag allemaal!

Ik zal het thuis even overleggen met betrekking tot het natvoer, wellicht dat dat helpt.

Een kattenluik zaten wij zelf ook al aan te denken, maar mijn vader is enigszins huiverig voor inbraak door middel van het kattenluik, heeft iemand nog aanraders?

Hij krijgt gewone brokken van de Intratuin, ik heb geen idee welke, maar ik zal het thuis even overleggen om te kijken naar andere brokken!

Corrigeren doen we niet, we negeren het gedrag vooral, of we brengen hem naar buiten. Als we het gedrag gaan corrigeren wordt hij dus “agressief”.

Een maatje er bij is geen optie, aangezien wij binnen nu en een paar jaar de kat van mijn opa en oma er bij nemen als zij niet meer in staat zijn om voor hem te zorgen.

De kat is inderdaad gecastreerd!

Ik hoop dat ik zo het meeste heb beantwoord, mocht ik iets hebben overgeslagen, roep vooral even!

speurneusc

Berichten: 5375
Geregistreerd: 06-08-12
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-19 10:25

je hebt tegenwoordig katteluiken op sensoor en die op slot kunnen

xTammyy

Berichten: 4406
Geregistreerd: 20-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-19 10:27

Mijn kat speelt ook niet met mij of met hengeltjes enzo.
Alleen zijn laser, die is heilig. Heb je dat al eens geprobeerd?
Kun je ze het hele huis mee door laten ravotten.

Maar zelf denk ik dat hij gewoon lekker naar buiten wil als ik je verhaal zo lees.

speedfiets_2
Badass Cowgirl

Berichten: 3032
Geregistreerd: 15-03-09
Woonplaats: Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-19 10:27

En een plantenspuit met corrigeren gebruiken?

Kinke

Berichten: 20528
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Kat miauwt ‘s nachts, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-19 10:28

kattenluik erin, kat blij en jullie blij :D

merijn06

Berichten: 183
Geregistreerd: 01-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-19 10:30

Is het een mogelijkheid om de kat van je opa en oma een paar nachtjes te laten logeren? Mocht het werken voor jullie kat, kan je van daar uit daar een oplossing zoeken. Niet dat ik zou weten wat die oplossingen zou kunnen zijn, maar dat weten andere bokkers dan wellicht wel. :)

Hevonen

Berichten: 5615
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-19 10:34

Ik zou hem inderdaad 's nachts zijn vrijheid geven, zodat hij naar buiten kan. Katten zijn nachtdieren.

Mijn dochter heeft een kwart-Bengaal. Ik heb mijn hele leven al (veel) katten, maar zo een als die heb ik ook nog nooit meegemaakt. Hij logeert hier vaak (al vanaf dat hij klein is) en mag dan ook gewoon naar buiten.
Het is het eigengereidste beest dat ik ooit heb gezien. Als hij te weinig aandacht krijgt maakt hij kastdeuren en laden open en gooit de inhoud eruit, gooit opzettelijk spullen van de tafel en maakt een heidens kabaal. Hij is zo fel dat hij zelf als miniatuurkitten (was ondervoed) onze grote goedige kater tot bloedens toe molesteerde. Hij slaat onze oude poes (bijna 20) die verder door iedereen wordt gerespecteerd. Hij kan het niet hebben als je achter hem loopt, dan blijft hij grommen en blazen. Hij is dol op mijn dochter (die elders woont) en zij mag dan ook vrijwel alles met hem doen, maar als hij zijn zin niet krijgt dan is hij soms ook agressief tegen haar. (Bij haar kan hij niet vrij naar buiten, alleen aan een tuigje, ze woont in de stad.)

Dit was hij als kitten van 10 weken, inmiddels een 'grote' gecastreerde kater van 5 kg.

Afbeelding

Chroosje

Berichten: 937
Geregistreerd: 13-11-12
Woonplaats: Gelderland

Re: Kat miauwt ‘s nachts, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-19 10:45

Lasertjes enzo hebben we nog niet geprobeerd, maar hij is verre van gevoelig voor spelen, dus ik betwijfel het :') Maar proberen kan altijd!

Corrigeren met een plantenspuit interesseert hem niet. En als je hem te veel irriteert gaat hij dus agressief gedrag vertonen.

Ik zal het eens overleggen of de kat van opa en oma een keer bij ons kan logeren, maar ik weet niet of zij daar voor open staan. Het is echt hun kindje, bij wijze van spreken.

Chroosje

Berichten: 937
Geregistreerd: 13-11-12
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-19 10:46

Dit is overigens de draak waar het om gaat:

Afbeelding

Lizz

Berichten: 8892
Geregistreerd: 18-10-02
Woonplaats: Hier aan de kust, de Zeeuwse kust...

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-19 10:47

Herkenbaar, hier ook een bengaal.
Is echt een aandacht probleempje als je het mij vraagt.
Als onze bengaal grote ogen opzet en je wilt pakken dat hebben we tekens gemist.
Zoals honger, aandacht (onze ligt graag op schoot), kattenbak vies of wilt spelen.

Het snachts mauwen kennen wij ook, incl aan deuren krabben als ze deze niet open krijgt. En bij je in de slaapkamer laten is funest. Want spelen snachts is ook leuk.
Dus veel spelen, laser, verenstokjes, doos met gaten, muisjes, catnip speeltjes noem maar op. Je kan ook valeriaandruppels gebruiken, de onze gaat dan extreem spelen (andere katten raken soort van high := )
Oja ze heeft ook een tijdje in de badkamer geslapen, dan was ze een stuk rustiger. We hebben ook voerspeeltjes, een bal en een activityvoerbak. Hier doen we gewone brokjes in, maar dan een andere smaak. Zodat het interessant is.
En altijd voor het slapen gaan voeren. Hier ook 24/7 brokjes, maar krijgt altijd een maaltijd voor het slapen.

Oja ik zou echt geen andere kat er even bij laten! Onze bengaal is zeer territoriaal, gaat haar huis extreem verdedigen als ze andere katten ziet/ruikt. Een tas met kattengeur is al een heel ding, die piest ze zo onder.
Hier zou ik echt mee oppassen.

Chroosje

Berichten: 937
Geregistreerd: 13-11-12
Woonplaats: Gelderland

Re: Kat miauwt ‘s nachts, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-19 10:50

Bedankt voor de tips Lizz!

Buddy (het monster) is inderdaad ook wel territoriaal, maar af en toe ook een beetje dommig. Ik denk dat hij signalen van andere katten niet zo goed leest, en dat het dan matten wordt.

Autumnn

Berichten: 8037
Geregistreerd: 26-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-19 10:52

en in de nacht naar buiten? Onze kat miauwt ‘s nachts ook de hele boel bij elkaar omdat hij dan naar buiten wil. Overdag wil hij graag binnen. Ik vind het een prima ritme, kat weet onderhand hoelaat wij wakker zijn en hij zit braaf om 7 uur te wachten tot hij naar binnen mag. Alleen met regen oid wil hij ons nog wel eens wakker maken maar verder horen we hem niet. Wel laten we hem zo laat mogelijk naar buiten

Chroosje

Berichten: 937
Geregistreerd: 13-11-12
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-19 10:54

Autumnn schreef:
en in de nacht naar buiten? Onze kat miauwt ‘s nachts ook de hele boel bij elkaar omdat hij dan naar buiten wil. Overdag wil hij graag binnen. Ik vind het een prima ritme, kat weet onderhand hoelaat wij wakker zijn en hij zit braaf om 7 uur te wachten tot hij naar binnen mag. Alleen met regen oid wil hij ons nog wel eens wakker maken maar verder horen we hem niet. Wel laten we hem zo laat mogelijk naar buiten


Nouja, hij wil dan ‘s avonds naar buiten, maar gaat dan rond een uur of 2 onder de slaapkamer van mijn ouders schreeuwen tot hij naar binnen mag, en dat doen we dan ook, omdat we de buren hun rust ook gunnen.

Dan wil hij rond een uur of 4 weer naar buiten, en zal net zo lang blijven klieren tot dat dus kan.

freetorun

Berichten: 2264
Geregistreerd: 22-04-09
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-19 10:54

En snachts gewoon naar buiten? Ik merk dat mijn katten het liefst snachts buiten zijn en overdag knuffelen/bijslapen. Als ze savonds geen zin hebben om naar buiten te gaan, heb ik snachts ook mauwende/rennende/spelende/irritante katten :Y)

Lizz

Berichten: 8892
Geregistreerd: 18-10-02
Woonplaats: Hier aan de kust, de Zeeuwse kust...

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-19 11:01

Nu ik lees over s avonds naar buiten gaan. Kan het kloppen dat hij overdag rustiger is? Veel slaapt bijvoorbeeld? Lijkt er op dat hij een ander ritme heeft. Dan toch iets zoeken wat hem overdag (en de avond) energie kost. Zodat hij de nachten gaat slapen.

dingogirl
Berichten: 1252
Geregistreerd: 10-10-13
Woonplaats: midden limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-19 11:03

neem een kattenluik zodat hij altijd naar buiten kan.
en inbraakgevoelig? ik neem aan dat de achterdeur in de tuin uitkomt en niet aan de straatkant.
en er zijn zoveel mensen met zo'n luikje. als inbrekers echt willen komen ze ook zonder luikje wel binnen.
wij hebben een groot hondenluik ( voor herder) in de achterdeur. ook de katten gaan daar door naar buiten. ideaal.

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Re: Kat miauwt ‘s nachts, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-19 11:11

Gewoon een kattenluik. En verder het voer niet gewoon in een bakje doen maar hem ervoor laten werken dmv voerpuzzels/-ballen/slowfeeders. En zoek eens wat filmpjes van die kattengedragsdeskundige op, kan even niet op de naam komen maar misschien weet iemand anders hier het wel. Hij krijgt elke kat aan het spelen volgens mij en heeft daar dus tips voor dus daar zou ik me in verdiepen want dat spelen met je kat is wel belangrijk.