Kat miauwt ‘s nachts, tips?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Chroosje

Berichten: 937
Geregistreerd: 13-11-12
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-19 11:13

Lizz schreef:
Nu ik lees over s avonds naar buiten gaan. Kan het kloppen dat hij overdag rustiger is? Veel slaapt bijvoorbeeld? Lijkt er op dat hij een ander ritme heeft. Dan toch iets zoeken wat hem overdag (en de avond) energie kost. Zodat hij de nachten gaat slapen.

Overdag is hij ook veel buiten, komt af en toe naar binnen om wat te eten of voor aandacht, maar gaat daarna vaak wel weer naar buiten.

Chroosje

Berichten: 937
Geregistreerd: 13-11-12
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-19 11:14

GDG schreef:
Gewoon een kattenluik. En verder het voer niet gewoon in een bakje doen maar hem ervoor laten werken dmv voerpuzzels/-ballen/slowfeeders. En zoek eens wat filmpjes van die kattengedragsdeskundige op, kan even niet op de naam komen maar misschien weet iemand anders hier het wel. Hij krijgt elke kat aan het spelen volgens mij en heeft daar dus tips voor dus daar zou ik me in verdiepen want dat spelen met je kat is wel belangrijk.

Ik zal me daar eens in gaan verdiepen!

Kinke

Berichten: 20528
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Kat miauwt ‘s nachts, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-19 11:15

joh, niet zo moeilijk doen. Gewoon een kattenluikje met een zender, ben je ook van dat 'ik wil naar binnen, oh nee, ik wil naar buiten gedoe' af :)

Sizzle

Berichten: 35690
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-19 11:16

Ik zou ook gewoon een kattenluik installeren dan heeft hij in iedergeval 1 reden minder om te mauwen.

Dorien66

Berichten: 1652
Geregistreerd: 06-09-04
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-19 11:29

Lizz schreef:
Oja ik zou echt geen andere kat er even bij laten! Onze bengaal is zeer territoriaal, gaat haar huis extreem verdedigen als ze andere katten ziet/ruikt. Een tas met kattengeur is al een heel ding, die piest ze zo onder.
Hier zou ik echt mee oppassen.
Hier sluit ik me bij aan. Kans op problemen is groter dan de kans dat het iets oplost.

GDG schreef:
En zoek eens wat filmpjes van die kattengedragsdeskundige op, kan even niet op de naam komen maar misschien weet iemand anders hier het wel. Hij krijgt elke kat aan het spelen volgens mij en heeft daar dus tips voor dus daar zou ik me in verdiepen want dat spelen met je kat is wel belangrijk.
My cat from hell. Staan veel filmpjes op Youtube (Animal Planet). Maar dat betreft volgens mij altijd katten die niet naar buiten mogen.

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-19 11:57

Dorien66 schreef:
GDG schreef:
En zoek eens wat filmpjes van die kattengedragsdeskundige op, kan even niet op de naam komen maar misschien weet iemand anders hier het wel. Hij krijgt elke kat aan het spelen volgens mij en heeft daar dus tips voor dus daar zou ik me in verdiepen want dat spelen met je kat is wel belangrijk.
My cat from hell. Staan veel filmpjes op Youtube (Animal Planet). Maar dat betreft volgens mij altijd katten die niet naar buiten mogen.

Die ja, dank. Sommige mogen wel naar buiten volgens mij en soms is het vanaf dan wel naar buiten mogen inderdaad een onderdeel van de oplossing maar het spelen is áltijd een onderdeel van de oplossing. Naast zorgen voor genoeg uitdaging voor de kat in huis (ook als de kat naar buiten mag), dus zorgen voor hoge klimpalen, plankjes aan de muur et cetera.

Dorien66

Berichten: 1652
Geregistreerd: 06-09-04
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-19 12:00

Je doet er zeker leuke en goede ideeën op!
Maar ik denk in het geval van ts dat een kattenluik de grootste bijdrage zal leveren :j

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-19 12:04

Dorien66 schreef:
Je doet er zeker leuke en goede ideeën op!
Maar ik denk in het geval van ts dat een kattenluik de grootste bijdrage zal leveren :j

Op het gebied van het mauwen denk ik dat ook, maar ik lees dat de onderlinge relatie ook niet bepaald je van het is en ik denk dat investeren in echt spelen veel zal bijdragen aan een verbetering daarvan.

Chroosje

Berichten: 937
Geregistreerd: 13-11-12
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-19 13:44

GDG schreef:
Dorien66 schreef:
Je doet er zeker leuke en goede ideeën op!
Maar ik denk in het geval van ts dat een kattenluik de grootste bijdrage zal leveren :j

Op het gebied van het mauwen denk ik dat ook, maar ik lees dat de onderlinge relatie ook niet bepaald je van het is en ik denk dat investeren in echt spelen veel zal bijdragen aan een verbetering daarvan.

Waar maak je dat uit op? De kat en de rest van de familie kunnen prima overweg. Vooral met mij is hij erg gek, komen knuffelen, op schoot liggen en constant fysiek contact willen hebben. De relatie is het probleem niet, ik ben alleen bang dat hij een beetje verwend is :D

Lizz

Berichten: 8892
Geregistreerd: 18-10-02
Woonplaats: Hier aan de kust, de Zeeuwse kust...

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-19 14:16

Chroosje schreef:
GDG schreef:
Op het gebied van het mauwen denk ik dat ook, maar ik lees dat de onderlinge relatie ook niet bepaald je van het is en ik denk dat investeren in echt spelen veel zal bijdragen aan een verbetering daarvan.

Waar maak je dat uit op? De kat en de rest van de familie kunnen prima overweg. Vooral met mij is hij erg gek, komen knuffelen, op schoot liggen en constant fysiek contact willen hebben. De relatie is het probleem niet, ik ben alleen bang dat hij een beetje verwend is :D

Dat het lijkt dat de relatie niet goed is, is wel een beetje een bengalen eigenschap volgens mij. Onze is ook heel erg aanhalig en knuffelig. Maar wel als het haar uit komt en komt het jou niet uit, tja daar heeft ze geen boodschap aan. Dan maak je maar tijd :') en maken we die tijd niet dan barst de bom weleens en dan moet je dekking zoeken. Je hetkent dat idd aan de grote ogen :j

Chroosje

Berichten: 937
Geregistreerd: 13-11-12
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-19 14:25

Lizz schreef:
Chroosje schreef:
Waar maak je dat uit op? De kat en de rest van de familie kunnen prima overweg. Vooral met mij is hij erg gek, komen knuffelen, op schoot liggen en constant fysiek contact willen hebben. De relatie is het probleem niet, ik ben alleen bang dat hij een beetje verwend is :D

Dat het lijkt dat de relatie niet goed is, is wel een beetje een bengalen eigenschap volgens mij. Onze is ook heel erg aanhalig en knuffelig. Maar wel als het haar uit komt en komt het jou niet uit, tja daar heeft ze geen boodschap aan. Dan maak je maar tijd :') en maken we die tijd niet dan barst de bom weleens en dan moet je dekking zoeken. Je hetkent dat idd aan de grote ogen :j

Precies! Als hij geen zin heeft, laat hem dan alsjeblieft met rust, anders is het oorlog :')

Autumnn

Berichten: 8037
Geregistreerd: 26-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-19 19:45

[code][/code]
Chroosje schreef:
Autumnn schreef:
en in de nacht naar buiten? Onze kat miauwt ‘s nachts ook de hele boel bij elkaar omdat hij dan naar buiten wil. Overdag wil hij graag binnen. Ik vind het een prima ritme, kat weet onderhand hoelaat wij wakker zijn en hij zit braaf om 7 uur te wachten tot hij naar binnen mag. Alleen met regen oid wil hij ons nog wel eens wakker maken maar verder horen we hem niet. Wel laten we hem zo laat mogelijk naar buiten


Nouja, hij wil dan ‘s avonds naar buiten, maar gaat dan rond een uur of 2 onder de slaapkamer van mijn ouders schreeuwen tot hij naar binnen mag, en dat doen we dan ook, omdat we de buren hun rust ook gunnen.

Dan wil hij rond een uur of 4 weer naar buiten, en zal net zo lang blijven klieren tot dat dus kan.


Maar dat is een kwestie van opvoeden en even een paar nachten voor opofferen. Onze kater deed dat geintje ook maar toen hij merkte dat hij er op zijn vroegst om zeven uur in mocht hoorde we hem niet meer. Sterker nog. Ik kom wel eens aan als hij braaf voor de deur ligt te slapen/wachten tot we de deur opendoen. Klinkt alsof je even een ander ritme aan moet gaan houden voor je kat :)

Desty

Berichten: 5721
Geregistreerd: 29-12-07
Woonplaats: Grave

Re: Kat miauwt ‘s nachts, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-19 19:49

Ik heb een kattenwiel voor de katten. Is niet goedkoop en je moet 2 weken van je tijd investeren om ze er op te leren rennen. Onze 2 katten waren snachts allebei ook vervelend en dwars, maar rennen nu snachts beide op het wiel. Na anderhalf jaar nog steeds! Geen moment spijt gehad van de investering.

Chroosje

Berichten: 937
Geregistreerd: 13-11-12
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-19 19:50

Autumnn schreef:
[code][/code]
Chroosje schreef:
Nouja, hij wil dan ‘s avonds naar buiten, maar gaat dan rond een uur of 2 onder de slaapkamer van mijn ouders schreeuwen tot hij naar binnen mag, en dat doen we dan ook, omdat we de buren hun rust ook gunnen.

Dan wil hij rond een uur of 4 weer naar buiten, en zal net zo lang blijven klieren tot dat dus kan.


Maar dat is een kwestie van opvoeden en even een paar nachten voor opofferen. Onze kater deed dat geintje ook maar toen hij merkte dat hij er op zijn vroegst om zeven uur in mocht hoorde we hem niet meer. Sterker nog. Ik kom wel eens aan als hij braaf voor de deur ligt te slapen/wachten tot we de deur opendoen. Klinkt alsof je even een ander ritme aan moet gaan houden voor je kat :)

Dat lijkt in principe een goed plan, maar hij maakt zo veel lawaai dat de buren (beide kanten met jonge kinderen) er ook last van hebben. Als we een vrijstaand huis hadden, vind ik het tot daar aan toe, maar ik vind niet dat ik het recht heb om de nachtrust van mijn buren te verstoren terwijl zij niet voor die kat hebben gekozen, maar wij.

Chroosje

Berichten: 937
Geregistreerd: 13-11-12
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-19 19:51

Desty schreef:
Ik heb een kattenwiel voor de katten. Is niet goedkoop en je moet 2 weken van je tijd investeren om ze er op te leren rennen. Onze 2 katten waren snachts allebei ook vervelend en dwars, maar rennen nu snachts beide op het wiel. Na anderhalf jaar nog steeds! Geen moment spijt gehad van de investering.

Deze had hij bij zijn vorige eigenaren ook, maar daar maakte hij geen gebruik van.

Desi_2409

Berichten: 898
Geregistreerd: 27-11-10
Woonplaats: Drenthe

Re: Kat miauwt ‘s nachts, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-19 20:04

Feliway verdamper gebruiken: helpt ongewenst gedrag tegen te gaan "Feliway helpt katten op natuurlijke wijze om te gaan met stresssituaties, stopt ongewenst gedrag en zorgt voor een harmonieuze omgeving voor jou en je kat"
Succes, het is een prachtig dier!

welmoedz

Berichten: 1569
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Veenendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-19 20:30

Overdag binnen houden en snachts naar buiten misschien een idee?
Daarnaast misschien dan niet meer 24/7 voer geven maar alleen voordat je gaat slapen? (Zal hij niet zo leuk vinden in het begin). Iid een goed kattenluik gaat je ook al helpen! Anders misschien een raam open met een inbraakbeveiligings slot (https://kierr.nl/) In de winter is dat misachien een iets minder goed idee.. :brr:

ryukapple

Berichten: 1776
Geregistreerd: 06-11-12
Woonplaats: Raalte

Re: Kat miauwt ‘s nachts, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-19 21:19

Altijd naar buiten kunnen zou waarschijnlijk veel helpen verder kan je de deurklinken omhoog zetten zodat hij ze niet open kan maken.

Verder zou spelen mooi zijn mischien dat speeltjes met een sterke valeriaan, catnip of matabi geur hem kunnen prikkelen.

Maar mocht dat niet lukken kan je hem ook mentaal uitdagen. Door bijvoorbeeld voer in puzzel voerbakken te doen zodat hij daarvoor moet werken. Verder kan je als extra uitdaging kijken voor honden voerpuzzels (aangezien hij vrij slim is zou ik beginnen met lv 2 puzzels) ben ik toendertijd mee begonnen bij een van mijn katten die wat extra uitdaging nodig had en was hier een groot succes. Katten voerpuzzels waren voor haar veels te makkelijk

Dorien66

Berichten: 1652
Geregistreerd: 06-09-04
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-19 21:21

Een paar nachten of weken negeren helpt niet, de feliway evenmin. Been there, done that. Ik denk serieus dat ts dit alleen maar kan oplossen door de kat de vrijheid te bieden te gaan en te staan wanneer en waar hij wil. En nee, dat is niet zozeer verwend zijn, het zit ook echt in het ras. Bengalen weten meestal heel goed wat ze willen en zijn vaak ook extreem volhardend.

Chroosje

Berichten: 937
Geregistreerd: 13-11-12
Woonplaats: Gelderland

Re: Kat miauwt ‘s nachts, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-19 23:36

Bedankt voor alle tips!

Ik zal in ieder geval gaan pleiten voor het kattenluik en de voerpuzzels. Mocht iemand nog meer tips hebben, be my guest!

N0a
Berichten: 4770
Geregistreerd: 11-02-07

Re: Kat miauwt ‘s nachts, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-19 23:44

Ik heb een kattenluik met chip. In het begin waren mijn katten ook aan 't zeuren om naar buiten te gaan. Nu ze overdag en 's avonds zelf naar binnen en buiten kunnen is het voorbij. Om 23 uur krijgen ze beetje natvoer, dan zijn ze beide weer present. Gaat het luikje op slot en lopen ze allebei naar boven om te gaan slapen :'). Tegenwoordig beginnen ze pas weer te zeuren of het luikje open mag als vrouwtje wakker is. Als ik slaap, slapen zij ook. Echt heerlijk. Als ik op vakantie ben geweest moeten ze vaak weer even in 't ritme komen. Ik geef dan 's avonds natvoer en 's ochtends bij het wakker worden. Daarna gaat luikje pas open.

conejo

Berichten: 1413
Geregistreerd: 07-03-06
Woonplaats: Bennekom

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-19 09:40

Wij hebben een kattenluikje die werkt op de chip van de kat. Dan pas gaat hij open als ze naar binnen gaan. Naar buiten gaat hij altijd open.

Maar vanuit buit kun je hem dus niet open duwen behalve als je een chip in je hand hand hebt die geregistreerd is bij het kattenluikje. Wij hebben het gedaan tegen ongewenst bezoek van andere katten.

Vroeger veel met sensor gehad maar die sensor waren ze vaak kwijt.

Mijn moeder heeft op dit moment zelfs alleen een gat in de schuurdeur en hier is nog nooit ingebroken. (Moet nog een luik in, maar gat is te groot)

Chroosje

Berichten: 937
Geregistreerd: 13-11-12
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-19 11:04

conejo schreef:
Wij hebben een kattenluikje die werkt op de chip van de kat. Dan pas gaat hij open als ze naar binnen gaan. Naar buiten gaat hij altijd open.

Maar vanuit buit kun je hem dus niet open duwen behalve als je een chip in je hand hand hebt die geregistreerd is bij het kattenluikje. Wij hebben het gedaan tegen ongewenst bezoek van andere katten.

Vroeger veel met sensor gehad maar die sensor waren ze vaak kwijt.

Mijn moeder heeft op dit moment zelfs alleen een gat in de schuurdeur en hier is nog nooit ingebroken. (Moet nog een luik in, maar gat is te groot)

Ik ga het eens opzoeken!

Sizzle

Berichten: 35690
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Kat miauwt ‘s nachts, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-19 11:44

Wij hebben ook een luik met chip en timer, ik vind het ideaal.

Fireheart

Berichten: 6662
Geregistreerd: 10-11-08
Woonplaats: Wakkerdam

Re: Kat miauwt ‘s nachts, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-19 13:46

Hier ook zo’n miepert, geen bengaal maar wel eentje die om alles miauwt.

Wat ons heel erg helpt is ons avondritueel.
Ik neem hem mee naar beneden / haal hem naar binnen (is maar net waar hij zich bevind) en doe de tussendeur naar boven dicht.
Ik maak zijn kattenbak schoon, vul zijn voerbakje bij en ververs zijn water.
Daarna pak ik een stuk of 6 brokjes en breek ik een halve zalmstick door de midden.
Ondertussen weet hij al hoelaat het is dus hij zit dan al braaf in zijn kartonnen doos te wachten. Ik geef hem zijn lekkers, geef hem een aai en vertrek naar boven om te slapen.

‘s Nachts is hij hartstikke braaf en ook als je naar de wc gaat begint hij niet te miauwen. Pas als hij ons ‘s ochtends hoort begint hij weer te krijsen :').
Maar zo’n ritueel is dus top bij ons, hij weer precies waar hij aan toe is. Misschien heb jij er ook wat aan!