Wat is dit voor vis? Hoe deze vissen houden?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
J0anieke

Berichten: 4875
Geregistreerd: 22-11-09
Woonplaats: Overal waar het leuk is

Wat is dit voor vis? Hoe deze vissen houden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-19 20:23

Hoi bokkers/vissen houders, ik heb jullie hulp nodig!!

Iemand enig idee wat voor vis dit is?

Diertje heeft hele lange tijd overleefd in een vieze bak, zonder eten, dus ik denk dat het een algen-eter is?
Heb al algen-eters gevonden met stipjes, alleen deze heeft duidelijke strepen...

Graag geen vragen over waarvandaan, etc!! Enige wat ik erover wil zeggen: Ik heb de vis meegenomen van een verlaten plek en wil hem nu een goed huis geven.

Ik heb nog nooit vissen gehad en wil me dus goed inlezen over hoe ik deze vis kan houden, met alles erop en eraan. Informatieve sites, eigen tips over het houden van deze vis, etc., zijn allemaal welkom!!

Afbeelding

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door J0anieke op 18-08-19 20:58, in het totaal 2 keer bewerkt

dlientjuh

Berichten: 12395
Geregistreerd: 01-07-06

Re: Wat is dit voor aquarium vis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-19 20:29

Dit is een botia lohachata :) botia’s heten ook wel modderkruipers en leven graag in groepen.

J0anieke

Berichten: 4875
Geregistreerd: 22-11-09
Woonplaats: Overal waar het leuk is

Re: Wat is dit voor aquarium vis?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-19 20:40

Dank je wel!!

Hoe kan ik het beste nieuwe vissen introduceren? Kan ik hem meteen in een grotere bak doen met schoon water en andere vissen? Hij zit momenteel in een grote ovenschaal (hadden geen tijd om vandaag nog een aquarium te halen) in het water waar hij de afgelopen maanden in heeft geleefd met een klein beetje vers water.

Veriye

Berichten: 2392
Geregistreerd: 28-04-14
Woonplaats: Eerbeek

Re: Wat is dit voor aquarium vis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-19 20:43

Ik doe nieuwe vissen altijd eerst in een kom die ik in het aquarium hang (zo wordt de temperatuur gelijk) en doe dan een beetje water van het aquarium waar hij in moet in de kom, zodat de vis aan het water kan wennen. Uiteindelijk na een half uur tot uur neem ik de vis uit de kom en doe hem in het aquarium het andere water (uit de kom) niet in het aquariim gooien vanwege mogelijke ziektes en parasieten.

ellepel

Berichten: 47339
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-19 20:44


J0anieke

Berichten: 4875
Geregistreerd: 22-11-09
Woonplaats: Overal waar het leuk is

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-19 20:50

Nee, moet helemaal vanaf de start beginnen...

Vriend en ik zijn alwel een tijd aan het overwegen om een aquarium te nemen, maar hebben ons beide nog nooit echt goed ingelezen. Beide ook nog nooit een aquarium gehad.

Dit visje zat helemaal alleen in een leeg aquarium met alleen maar fijn grind, waarschijnlijk ook al enkele maanden zonder voer... Je kon ook aan t glas zien dat er al aardig wat water was verdampt. Geen haar op mn hoofd om dat beestje dan achter te laten...

ellepel

Berichten: 47339
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-19 21:15

ik zou kijken voor een andere plek dan. :j
een nieuw aquarium opstarten duurt eigenlijk wel een paar weken en je kunt er wel op gokken om hem een nacht in een emmer te doen en morgen een aquarium op te starten die voor deze soort geschikt is.
maar kans zit er wel in dat hij dat niet gaat overleven.

zou kijken of je het niet bij een aquariumzaak kwijt kan of een bekende die een geschikt aquarium heeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-19 22:54

Wat goed dat je dit visje gered hebt *\o/*

en nieuw aquarium opstarten duurt altijd een paar weken. Je hebt in je filter een bacterie cultuur nodig om giftige stoffen af te breken. Dit opstartproces geeft altijd een tijdelijke nitriet piek die dodelijk is voor vissen.

De beste optie is de vis tijdelijk elders onder te brengen.

Andere mogelijkheid; ken je iemand met een goed draaiend aquarium en daar een klein beetje gerijpt filter materiaal halen.

Noodoplossing is het aquarium indraaien met de vis erin. Maar dat is een risico. Mocht je dat doen dan moet je echt heel minimaal voeren en elke dag minimaal 50% verversen.

In de winkels verkopen ze allerlei bacterie start middeltjes. Die doen niet wat jij denkt dat ze doen! Het is een voedingsbodem voor bacteriën maar het zijn niet de bacteriën zelf en geven een vals gevoelig van veiligheid voor je vissen. Persoonlijk vind ik dat spul zonde van het geld.

J0anieke

Berichten: 4875
Geregistreerd: 22-11-09
Woonplaats: Overal waar het leuk is

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-19 06:56

De vis heeft in ieder geval de nacht overleefd! *\o/*

Iedereen echt enorm bedankt voor alle info!

Ik wist niet dat een aquarium eerst moet 'settelen'... Ik overweeg alsnog wel om zelf een aquarium op te zetten, alleen niet meteen met de vis erin. Ik ben bang dat die al redelijk zwak is omdat hij de hele tijd in zon leeg aquarium heeft gezeten en alleen maar heeft geleefd van algen... Een collega van mij 'fokt' met speciale vissen, ik zal hem eens vragen wat ik het beste kan doen of hopelijk kan hij wat voor me betekenen. Zal hem ook vragen of hij eventueel de vis tijdelijk voor me zou kunnen opvangen. Mijn vriend heeft de vis inmiddels Ed genoemd, nu wil ik er eigenlijk wel even wat moeite in steken om m te houden/later weer terug te nemen... :')

AnnoNiemand

Berichten: 885
Geregistreerd: 16-05-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-19 08:27

Opstarten kost idd weken tijd, je kan in een dergelijk geval van ‘nood’ wel een flesje opstartbacterien toevoegen om het proces iets te versnellen.
Laatst bijgewerkt door AnnoNiemand op 19-08-19 08:55, in het totaal 1 keer bewerkt

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41593
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-19 08:34

Iedereen waarschuwt voor een nitrietpiek, veel zijn er zelfs panisch over, echter, in geen van mijn aquaria heb ik ooit zo'n piek gehad, niet bij het introduceren van de vissen, niet na een aantal dagen, ook niet na een aantal weken. Ik zou het dus wel aandurven een aquarium te starten en de vis na even draaien meteen erin te zetten. Daarentegen ken ik ook mensen die een week na het introduceren van hun vissen, een enorme piek kregen en daar met moeite hun bak van konden herstellen.

Belangrijk is het testen van het water, en regelmatig verversen. Er staan op internet hele handleidingen over hoe je een aquarium opstart waarbij je de vis er meteen in zet. Nitrietpieken kunnen ook ook in aquaria optreden die al maanden, zo niet jaren draaien. Alles valt en staat met je water testen. Doe je dat netjes, het liefst iedere dag, dan kan het haast niet mis gaan. Verder goed naar je vis kijken, lijkt het naar adem te happen: water verversen. Lijkt het loom of juist enorm energiek, water verversen.

Succes! En ontzettend tof dat je het beestje gered hebt.

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Wat is dit voor vis? Hoe deze vissen houden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-19 08:54

Je zou ook op marktplaats kunnen zoeken. Genoeg mensen die een aquarium verkopen waarvan het water al goed is. Van dat water neem je een aantal emmers mee, en doe je thuis weer in het aquarium gemengd met vers water.

AnnoNiemand

Berichten: 885
Geregistreerd: 16-05-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-19 08:58

Een nitrietpiek in een aqua dat al jaren draait kan alleen als je je bacteriecultuur in je filter niet voor elkaar hebt, door diverse oorzaken. Die kans is niet te vergelijken met een piek in een aqua die niet ingedraaid is. Daar zitten 0 bacterien in, dus nitriet kan niet om worden gezet in nitraat!! En dat is gevaarlijk!! Zou dus nooit iemand aanraden om een vis in een net ingedraaid aqua te houden! Dat is gewoon erg dom. Ik heb al jaren tientallen aquaria maar dat advies zou ik nooit iemand geven.

Liebeskind

Berichten: 2213
Geregistreerd: 06-10-16
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-19 09:02

Zit je op de Veluwe? Anders mag de vis wel in mijn bak. Krijgt hij vriendjes...

secricible

Berichten: 25696
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Re: Wat is dit voor vis? Hoe deze vissen houden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-19 09:12

Ik zou je collega vragen om even een jerrycan water mee te nemen als hij zijn bak gaat verschonen, dan kun je gewoon direct aan de slag. Visje even overwennen (steeds beetje water van je collega erbij totdat merendeel van zijn water is) en dan in bak water met flink water van je collega, aangevuld met vers water en klaar.
Inderdaad wel goed testen de aankomende tijd en alert zijn om snel in te grijpen als er iets fout gaat. Dan komt het heus wel goed.

J0anieke

Berichten: 4875
Geregistreerd: 22-11-09
Woonplaats: Overal waar het leuk is

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-19 09:16

secricible schreef:
Ik zou je collega vragen om even een jerrycan water mee te nemen als hij zijn bak gaat verschonen, dan kun je gewoon direct aan de slag. Visje even overwennen (steeds beetje water van je collega erbij totdat merendeel van zijn water is) en dan in bak water met flink water van je collega, aangevuld met vers water en klaar.
Inderdaad wel goed testen de aankomende tijd en alert zijn om snel in te grijpen als er iets fout gaat. Dan komt het heus wel goed.

Dit vind ik een goede! Dank je wel! :D

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41593
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-19 09:42

J0anieke schreef:
secricible schreef:
Ik zou je collega vragen om even een jerrycan water mee te nemen als hij zijn bak gaat verschonen, dan kun je gewoon direct aan de slag. Visje even overwennen (steeds beetje water van je collega erbij totdat merendeel van zijn water is) en dan in bak water met flink water van je collega, aangevuld met vers water en klaar.
Inderdaad wel goed testen de aankomende tijd en alert zijn om snel in te grijpen als er iets fout gaat. Dan komt het heus wel goed.

Dit vind ik een goede! Dank je wel! :D

Let er voor deze vis op dat je een zachte bodem hebt, dus zand. Zacht licht, veel schuilmogelijkheden, waardoor ze actiever zijn en schrik niet wanneer ie op de kop aan t wateroppervlak hangt, dat is een manier waarop de vis eet :D.

En probeer uiteindelijk meer van deze soort erbij te zetten, het is echt een scholenvis.

J0anieke

Berichten: 4875
Geregistreerd: 22-11-09
Woonplaats: Overal waar het leuk is

Re: Wat is dit voor vis? Hoe deze vissen houden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-19 09:49

Dat heb ik inderdaad al gelezen! Ook dat ik beter een groter aquarium kan nemen, gezien die makkelijker zijn met het 'ecosysteem'. Super bedankt iedereen! :D

Liebeskind

Berichten: 2213
Geregistreerd: 06-10-16
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-19 10:14

_San87_ schreef:
Let er voor deze vis op dat je een zachte bodem hebt, dus zand. Zacht licht, veel schuilmogelijkheden, waardoor ze actiever zijn en schrik niet wanneer ie op de kop aan t wateroppervlak hangt, dat is een manier waarop de vis eet :D.

En probeer uiteindelijk meer van deze soort erbij te zetten, het is echt een scholenvis.


Die van mij heeft nog nooit aan het wateroppervlak gevangen. Ze scharrelen hun voer op de bodem bij elkaar. Ik geef wel speciaal voer hiervoor.

Liebeskind

Berichten: 2213
Geregistreerd: 06-10-16
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-19 10:17

secricible schreef:
Ik zou je collega vragen om even een jerrycan water mee te nemen als hij zijn bak gaat verschonen, dan kun je gewoon direct aan de slag. Visje even overwennen (steeds beetje water van je collega erbij totdat merendeel van zijn water is) en dan in bak water met flink water van je collega, aangevuld met vers water en klaar.
Inderdaad wel goed testen de aankomende tijd en alert zijn om snel in te grijpen als er iets fout gaat. Dan komt het heus wel goed.



Wat moet ze testen dan?
En hoe moet ze handelen als dat niet goed is? Wat zijn normale waardes?
Wat moet to nog meer aanschaffen ipv alleen een aquarium? Geef dan ook volledig advies. Ze heeft geen idee van aquaria.

Ik ben echt van een bak minstens een maand indraaien. Al was het alleen maar om de bodem en pomp een beetje op orde te krijgen. Dat gaat niet alleen met water uit een draaiende bak.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41593
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-19 10:23

Nabster schreef:
Die van mij heeft nog nooit aan het wateroppervlak gevangen. Ze scharrelen hun voer op de bodem bij elkaar. Ik geef wel speciaal voer hiervoor.

Het hoeft ook niet, maar ze staan er wel bekend om dat te doen :j.


J0anieke schreef:
Dat heb ik inderdaad al gelezen! Ook dat ik beter een groter aquarium kan nemen, gezien die makkelijker zijn met het 'ecosysteem'. Super bedankt iedereen! :D

Ja sowieso zal je een groot aquarium moeten hebben, de vis wordt gemiddeld groot en leeft in scholen.

Wel echt tof dat je t zo aanpakt +:)+.



Nabster schreef:
Wat moet ze testen dan?
En hoe moet ze handelen?
Wat moet to nnog meer aanschaffen ipv alleen een aquarium? Geef dan ook volledig advies. Ze heeft geen idee van aquaria.


Nou he, kalm maar. TS kan zelf ook googlen.

@TS, belangrijkste nu is om nitraat en nitriet in de gaten te houden, die eerste ga je sowieso pieken in zien, maar dat is niet meteen erg, die laatste moet wel onder controle blijven. Daar heb je verschillende tests voor, zelf had ik altijd een druppeltest, deze zijn heel accuraat. Wat je kunt doen is een stokjestest halen en deze voor een maand of zo dagelijks doen, en dan wekelijks een druppeltest. Bij afwijking stokjestest water deels verversen en druppeltest doen.

Er staan tabellen voor je vis online, daar kun je precies opzoeken hoe hoog/laag de waarden van o.a. pH moeten zijn voor een optimale leefomgeving.

J0anieke

Berichten: 4875
Geregistreerd: 22-11-09
Woonplaats: Overal waar het leuk is

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-19 10:39

De tabel had ik inderdaad al gevonden!

Ik krijg morgen ongeveer 40L water van mijn collega, die heeft ook zacht water met de juiste ph etc, met de benodigdheden om hem te laten wennen! :D Heb ook zijn privé tel gekregen, mocht er iets zijn mag ik m meteen bellen.

Dank je wel nabster en _san87_ voor de discussie! Ik vind de bezorgdheid niet erg, zo is het mij ook duidelijk om het echt goed in de gaten te houden!

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41593
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-19 11:35

J0anieke schreef:
De tabel had ik inderdaad al gevonden!

Ik krijg morgen ongeveer 40L water van mijn collega, die heeft ook zacht water met de juiste ph etc, met de benodigdheden om hem te laten wennen! :D Heb ook zijn privé tel gekregen, mocht er iets zijn mag ik m meteen bellen.

Dank je wel nabster en _san87_ voor de discussie! Ik vind de bezorgdheid niet erg, zo is het mij ook duidelijk om het echt goed in de gaten te houden!

Fijn dat je een ervaren aquariaan kunt bellen. Zal heus wel goed komen +:)+.

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-19 11:39

J0anieke schreef:
Hij zit momenteel in een grote ovenschaal

Beetje kruidenboter erbij en onder de grill :D :)

secricible

Berichten: 25696
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-19 12:14

Nabster schreef:
secricible schreef:
Ik zou je collega vragen om even een jerrycan water mee te nemen als hij zijn bak gaat verschonen, dan kun je gewoon direct aan de slag. Visje even overwennen (steeds beetje water van je collega erbij totdat merendeel van zijn water is) en dan in bak water met flink water van je collega, aangevuld met vers water en klaar.
Inderdaad wel goed testen de aankomende tijd en alert zijn om snel in te grijpen als er iets fout gaat. Dan komt het heus wel goed.



Wat moet ze testen dan?
En hoe moet ze handelen als dat niet goed is? Wat zijn normale waardes?
Wat moet to nog meer aanschaffen ipv alleen een aquarium? Geef dan ook volledig advies. Ze heeft geen idee van aquaria.

Ik ben echt van een bak minstens een maand indraaien. Al was het alleen maar om de bodem en pomp een beetje op orde te krijgen. Dat gaat niet alleen met water uit een draaiende bak.

Ik ook ;) Maar feit is dat je hier een visje hebt zitten wat een goede omgeving moet hebben en mijn ervaring is dat je op deze manier met een goed geënte bak ook wel een voldoende goed leefklimaat kan creeëren om een niet-ideale periode door te komen.

Wat betreft je andere (terechte) opmerkingen: ik ben al een tijdje uit de zoetwater-aquaria's dus ik weet de precieze technische dingen niet meer. Ik had teststrips voor mijn zoetwater bak destijds, als waardes afweken zocht ik op waardoor dat kwam, ververste eventueel de bak of zocht raad bij mensen met meer ervaring hoe ik die waardes kon verbeteren.