Wat is dit voor vis? Hoe deze vissen houden?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41578
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-19 18:13

J0anieke schreef:
Ik ga vanavond Ed naar Nabster brengen.. :D

+:)+.

ellepel

Berichten: 47334
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-19 18:20

ik wil dan wel foto zien van ed in zijn nieuwe huis!
:D

Anoniem

Re: Wat is dit voor vis? Hoe deze vissen houden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-19 18:42

Super opgelost zo! Lief dat je de vis hebt gered. Misschien kan je dan gaan kijken voor visjes die wel in een 60 bak kunnen en niet overhaast want het hele proces van een bak opstarten is zo leuk :D.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-19 18:51

Wat fijn dat er een goede oplossing is voor edje :D

Mbt het bakje wat je nu hebt geregeld.....bezint eer ge begint

De hobby is zeer verslavend :+ . Ik begon 10 jaar geleden met een aquarium van 80cm en heb er nu 1 van 3000L staan :7

Lukasje
Berichten: 11235
Geregistreerd: 06-01-15

Re: Wat is dit voor vis? Hoe deze vissen houden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-19 18:58

Toppie +:)+ !

Ben nu wel nieuwsgierig of je toch overweegt die 60cm bak op te starten en andere visjes, kleinere Edjes, gaat houden?

@ Nabster: krijgen we Ed dan in zijn nieuwe zwembad te zien?

J0anieke

Berichten: 4872
Geregistreerd: 22-11-09
Woonplaats: Overal waar het leuk is

Re: Wat is dit voor vis? Hoe deze vissen houden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-19 19:17

Ed zit nu all-inclusive. :Y)

Ik ga de bak goed schoonmaken en wel opzetten.
Heb nu mooi 4 weken de tijd om te kijken welke visjes ik erin wil. :D

Liebeskind

Berichten: 2213
Geregistreerd: 06-10-16
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-19 19:27

Afbeelding

De nieuwe villa van Ed: de Trofis Collisa 180.
Ed is spoorloos. Die zit in het Botia café te vertellen over zijn avonturen denk ik.
Laatst bijgewerkt door Liebeskind op 19-08-19 19:50, in het totaal 1 keer bewerkt

J0anieke

Berichten: 4872
Geregistreerd: 22-11-09
Woonplaats: Overal waar het leuk is

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-19 19:33

Nog even: Excuses naar iedereen dat ik zo eigenwijs (en eigenlijk ook egoïstisch) was. Wilde Ed eerst graag zelf houden. Toen ik doorhad dat het aquarium écht te klein was had ik in mn hoofd om Ed zelf te helpen tot hij helemaal oke zou zijn (als hij dat überhaupt had overleefd) om daarna een ander huisje voor hem te zoeken. Toen bedacht ik me ineens dat dat enorm omslachtig is en eigenlijk helemaal niet eerlijk is tegenover Ed..
Ben blij dat ik deze keuze heb gemaakt. Nu duimen dat Ed het gaat overleven!

meisje2000
Berichten: 2613
Geregistreerd: 30-10-05
Woonplaats: ergens in friesland

Re: Wat is dit voor vis? Hoe deze vissen houden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-19 19:43

Je hebt goed gehandeld. Je hebt nu een 60cm bak? Als hij 60x3px4p is zal dat zo,n 54 liter zijn. Reken daar de bodembedekking en planten ed nog van af. Ik zou als ik jou was rasboras en of garnaaltjes nemen daarvoor. Rasboras zijn er in verschillende kleuren en blijven klein. Garnalen kun je daar goed bij hebben. Een week of 4 laten indraaien en water testen. Geen striptesten nemen want die zijn niet betrouwbaar. Als je het goed wilt doen moet je de druppeltesten nemen. En als je de plantjes plaatst alle steenwol goed verwijderen, dit kan namelijk schadelijk zijn voor de vissen. Zandbodem eerst goed spoelen voor je het in je aquarium doet. Scheelt ook weer erg in troebel water. Klein pompje erin en eventueel een verwarmingselementje. Ong 23 a 24 graden als je rasboras neemt. Succes

J0anieke

Berichten: 4872
Geregistreerd: 22-11-09
Woonplaats: Overal waar het leuk is

Re: Wat is dit voor vis? Hoe deze vissen houden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-19 20:10

Het is een 70L bak. :) Ik zat zelf aan een betta te denken, maar dat kan zo veranderen :+

meisje2000
Berichten: 2613
Geregistreerd: 30-10-05
Woonplaats: ergens in friesland

Re: Wat is dit voor vis? Hoe deze vissen houden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-19 20:19

Bettas zijn heel mooi.maar die.moet je juist niet te groot zetten. Die voelen zich prettiger in een wat kleinere bak

silverdapple
Berichten: 810
Geregistreerd: 22-07-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-19 20:27

Mooie bak Nabster +:)+

Ik snap je heel goed hoor, TS. Het is best verleidelijk om je een beetje te laten meeslepen en een vis gaat nou eenmaal niet tegen het raampje tikken om te melden dat hij eruit wil. (En ik beken schuld, ik heb er ook een aantal die op dit moment te klein zitten.) Laat je ons wel je bak zien zodra je het hebt opgezet?

J0anieke

Berichten: 4872
Geregistreerd: 22-11-09
Woonplaats: Overal waar het leuk is

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-19 20:31

silverdapple schreef:
Mooie bak Nabster +:)+

Ik snap je heel goed hoor, TS. Het is best verleidelijk om je een beetje te laten meeslepen en een vis gaat nou eenmaal niet tegen het raampje tikken om te melden dat hij eruit wil. (En ik beken schuld, ik heb er ook een aantal die op dit moment te klein zitten.) Laat je ons wel je bak zien zodra je het hebt opgezet?

Ja hoor!


meisje2000 schreef:
Bettas zijn heel mooi.maar die.moet je juist niet te groot zetten. Die voelen zich prettiger in een wat kleinere bak

Nu snap ik t niet meer... Lees op LICG dat t minimum juist 60cm is? :')

meisje2000
Berichten: 2613
Geregistreerd: 30-10-05
Woonplaats: ergens in friesland

Re: Wat is dit voor vis? Hoe deze vissen houden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-19 20:35

Bettas moet je alleen houden. Het zijn namelijk vechtvissen. En die voelen zich niet prettig met een te groot aquarium. 60 cm.is toch wel het maximum.

silverdapple
Berichten: 810
Geregistreerd: 22-07-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-19 20:38

J0anieke schreef:
meisje2000 schreef:
Bettas zijn heel mooi.maar die.moet je juist niet te groot zetten. Die voelen zich prettiger in een wat kleinere bak

Nu snap ik t niet meer... Lees op LICG dat t minimum juist 60cm is? :')


Dat is als je er 4 houdt, 1 man met 3 dames. Maar er wordt aangeraden ze solitair te houden daar ze geneigd zijn te vechten wanneer ze competitie zien (en dat kan in hun ogen ook een felgekleurde garnaal of tetra zijn...!)

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41578
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-19 20:39

Nabster schreef:
[ [url=m/h1x4Qk.jpg]Afbeelding[/url] ]

De nieuwe villa van Ed: de Trofis Collisa 180.
Ed is spoorloos. Die zit in het Botia café te vertellen over zijn avonturen denk ik.

Mooie villa +:)+. Daar gaat Ed het fijn hebben.

Esther_r20

Berichten: 2413
Geregistreerd: 18-06-05
Woonplaats: Beverwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-19 20:42

J0anieke schreef:
Nog even: Excuses naar iedereen dat ik zo eigenwijs (en eigenlijk ook egoïstisch) was. Wilde Ed eerst graag zelf houden. Toen ik doorhad dat het aquarium écht te klein was had ik in mn hoofd om Ed zelf te helpen tot hij helemaal oke zou zijn (als hij dat überhaupt had overleefd) om daarna een ander huisje voor hem te zoeken. Toen bedacht ik me ineens dat dat enorm omslachtig is en eigenlijk helemaal niet eerlijk is tegenover Ed..
Ben blij dat ik deze keuze heb gemaakt. Nu duimen dat Ed het gaat overleven!



Mocht je in de buurt van Beverwijk wonen heb ik een aantal vuurgarnaaltjes voor je als je zover bent

StalNollie

Berichten: 9111
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-19 20:43

meisje2000 schreef:
Bettas moet je alleen houden. Het zijn namelijk vechtvissen. En die voelen zich niet prettig met een te groot aquarium. 60 cm.is toch wel het maximum.

Mannetjes betas moet je niet met nog een man zetten. Maar zeker kan wel met meerdere vrouwen. Ook een groot aquarium met veel schuilmogelijkheden bovenin voelen ze zich top bij.
Ik heb er een gezamelijk met nog meer rovers zitten en met een grote bak en veel mogelijkheden geen probleem.

Er is een aquarium topic

SinneJ

Berichten: 3077
Geregistreerd: 02-04-15
Woonplaats: België

Re: Wat is dit voor vis? Hoe deze vissen houden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-19 20:47

Super leuk dat Ed zo mooi zit nu, ik was ook al aan het volgen, ook al heb ik 0,0 verstand van vissen hehe.

Even toch een tip als niet viskenner: misschien kan je best meteen al een kleinere reservebak voorzien als je toch wil experimenteren met bettas :+ kwestie van niet steeds met die ovenschaal aan de slag te moeten als ze toch uit elkaar moeten.

J0anieke

Berichten: 4872
Geregistreerd: 22-11-09
Woonplaats: Overal waar het leuk is

Re: Wat is dit voor vis? Hoe deze vissen houden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-19 20:51

Ik ben nu net aan dat stuk begonnen op internet ja... Weet niet of ik die vissen nu nog zo leuk vind... _O-

SinneJ

Berichten: 3077
Geregistreerd: 02-04-15
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-19 20:52

J0anieke schreef:
Ik ben nu net aan dat stuk begonnen op internet ja... Weet niet of ik die vissen nu nog zo leuk vind... _O-



Ja ze zeggen altijd: honden en katten zijn veel werk, neem een goudvis.. maar ehhh

Liebeskind

Berichten: 2213
Geregistreerd: 06-10-16
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-19 20:55

SinneJ schreef:
J0anieke schreef:
Ik ben nu net aan dat stuk begonnen op internet ja... Weet niet of ik die vissen nu nog zo leuk vind... _O-



Ja ze zeggen altijd: honden en katten zijn veel werk, neem een goudvis.. maar ehhh


Goudvissen kunnen niet in een aquarium, die vinden en vijver fijner. Plus dat het kleine varkens zijn. Je blijft schoonmaken.

judithM
Berichten: 1494
Geregistreerd: 17-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-19 20:56

@ nabster: super goed dat Ed bij jou mag wonen, maar ben je niet bang dat Ed iets bij zich draagt wat besmettelijk is ofzo? Zomaar een vraag hoor ;)

lor1_1984

Berichten: 12044
Geregistreerd: 03-12-03
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-19 20:59

Verstandige keuze TS. :)

Nabster schreef:
Goudvissen kunnen niet in een aquarium, die vinden en vijver fijner. Plus dat het kleine varkens zijn. Je blijft schoonmaken.

Kan wel maar dan wel één van minimaal twee meter lang en minimaal 100l per vis. :+
En sluierstaart goudvissen in een bak van minimaal één meter lang en afhankelijk vd variant minimaal 50-75l per vis. :)
En idd minimaal 1x per week 60-100% waterwissel doen dan, beste is nog meerdere iets kleinere waterwissels.

ellepel

Berichten: 47334
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-19 21:10

Wat heeft Ed een mooi nieuw onderkomen! :D

Wat vissen betreft.
gewoon heel veel lezen.
En je moet toch ergens beginnen en iedereen heeft fouten gemaakt.
Maar daar leer je van!