Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 16 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Pup in huis!

 
Profiel   

Hee bokkers,
Nou sinds gister heb ik mijn eigen lieve boomer pup : Elmo!
Hij is nog maar zon acht weekjes oud en natuurlijk nog niet zindelijk..
Nou begin ik (als beginnende honden eigenaar) toch wat zorgen te krijgen. Ik laat hem om de 2 uur uit, maar hij heeft sinds gister nog maar 1 plasje en 1 poepje gedaan (in huis helaas). Hij eet en drinkt wel voldoende, maar is dit niet te weinig plassen en poepen voor zon jonge pup? Drinkt ie dan toch niet genoeg?
Ook had hij vanmorgen van die rare schokbewegingen in zn buikje alsof ie hikte, (misschien is dat ook zo, maar is dat wel normaal?) schrok me dood. Verder is het een vriendelijk klein mannetje die lekker speels is.
Maak me gewoon beetje zorgen of het wel gaat lukken ook met het zindelijk maken.. ben gewoon bang dat ik het fout doe of hem niet kan bieden wat hij verdient ):
Hoop dat jullie misschien wat tips en tricks hebben voor t opvoeden van zon pup. Beetje support zegmaar :)
Groetjes Sarien
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-08-19 09:16 



 
Profiel   

Gefeliciteerd met je pup!
Wellicht moet hij even wennen aan de nieuwe situatie.
Na elk slaapje, eten, spelen even naar buiten brengen voor een plasje/poepje.
Puppy's kunnen indd hikken. Dat deed mijn hondje als pup ook af en toe.
Komt vast helemaal goed!

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-08-19 09:35 



 
Profiel   

Wat leuk een pup. Is dit je eerste hond?

Schokbewegingen in zijn buik zal idd de hik zijn geweest. Tips met betrekking tot zindelijk maken:
- heb geduld, hij is een baby
- na het slapen, eten, spelen
sowieso buiten zetten om te
plassen
- als hij zijn behoefte doet kun
je er een commando aan
koppelen.
- en als hij buiten plast of
poept beloon hem dan.
- plast/poept hij binnen, zeg
nee en neem hem rustig mee
naar buiten.
Zo heb ik mijn honden altijd zindelijk gemaakt.

Een fijn en duidelijk boek is: Een hondenleven lang fysiek en mentaal in balans 1 van martine burgers en sam turner.

Nog 1 tip: twijfel niet aan jezelf en geniet van je hondje!

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-08-19 09:38 



 
Profiel   

Gefeliciteerd, een hond in je leven is super!
Na slapen meteen plas laten doen, ga maar eens goed kijken tijdens spelen, dan gaan ze beetje draaien en als je dan ingrijpt, kun je ze oppakken en buiten laten poepen of plassen.
En hikken doen pups wel vaker, meestal een teken voor groeispurt....bij grote honden zie je het daarna, bij die kleintjes zal je dat waarschijnlijk niet zo goed zien.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-08-19 09:52 



 
Profiel   

Met het zinderlijk maken had ik altijd de deur naar de tuin open. Als je ze aanstalten zien maken gewoon heel blij roepen richting de tuin. Ze rennen echt wel naar je toe. Ze snappen heel snel dat de behoefte buiten moest. Ik kreeg mijn rottweiler met 8 weken. Die was met 10 weken oud zinderlijk. Mijn husky kreeg ik met 15 weken oud. Die was na 17 weken ook perfect zinderlijk. Het is een hele makkelijke handige manier. Nu kan de deur gewoon dichtblijven. Ze geven het prima aan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-08-19 09:57 



 

Omdat dit over huisdieren gaat verplaats ik het topic van JH naar BB.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-08-19 10:22 



 
Profiel   

We hebben een puppytopic waar je terecht kan met al je vragen:
[BB-HK] Puppy erbij 2019

Qua zindelijk maken; consequent zijn en ieder uur naar buiten, daarnaast voor en na het eten, drinken spelen etc.
En als de pup plast of poept zeg je; plasje doen of poepje doen en beloon je hem met iets lekkers.
Werkt ieder uur niet dan ga je precies in een schriftje bijhouden op welke tijdstippen je hem voert en wat zijn slaapritme is en wanneer hij poept en plast. Dan vind je snel zijn ritme en kun je daar op in spelen.

Hikken doen ze vrij vaak. :P

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-08-19 10:34 



 

Toevallig een reu? Onze reu pup plast precies zoals hij staat. Je kunt het enkel zien aan zijn staart die een beetje trilt. Grote kans dat je het dus gewoon niet hebt gezien! :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-08-19 10:36 



 
Profiel   

Het "uitlaten" als in "laten plassen" is bij een pup echt anders dan bij een (jong)volwassen hond.
Ga met een pup iedere keer naar een vaste plek, sta daar stil. Ga niet wandelen. Net zo lang tot de pup geplast heeft. Dan beloon je hem uitbundig. Daarna even lopen om de darmen te stimuleren. Poepen komt dan vaak ook wel. Een pup ziet zoveel nieuws om zich heen dat hij vaak de tijd niet neemt om te plassen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-08-19 10:40 



 
Profiel   

Heb je zijn matje gecontroleerd op plasjes? Bij sommige zie je niet dat t stiekum toch nat is namelijk.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-08-19 10:51 



 
Profiel   

Kent hij 'buiten', heeft de fokker de pups mee naar buiten genomen? Sommige fokkers van kleine hondjes vinden dat niet nodig..
Buiten kan te spannend zijn voor een pup, het is handig om voor de behoefte van de pup een plekje in de tuin te houden. Na slapen, eten en spelen even daar naartoe. Wandelen kun je dan doen zonder wat van hem te verwachten, begin met kleine stukjes, wil hij niet lopen, til hem dan op en laat 'm naar huis lopen. Zo wordt de omgeving van je huis ook veilig voor hem en komt het plassen en poepen vanzelf.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-08-19 11:19 



 
Profiel   

bedankt voor de reacties allemaal.

@akishino ja dit is mn eerste hondje :o heb al mn hele leven konijnen, mocht nooit een hond haha, tot nu dus. is allemaal nog erg nieuw voor me :)

@deMolenhoek ja het is een reutje! heb hem toevallig vandaag wel zien plassen (en 2 keer zien poepen) en bij hem is het vrij duidelijk dat ie zn behoefte gaat doen :)
als ik hem aanstalten zie maken, of als hij al aan t persen is om die drol er uit te krijgen pak ik hem op en zet ik hem buiten. arme baby lijkt er nog niet zo veel van te snappen haha.

@rien10 oke zal ik doen! hij wilt alleen wel constant rollen en doen in het gras.. gewoon afwachten tot hij poept en plast?

@Esther ik weet niet of hij buiten kent. wel loopt hij braaf mee, sommige dingen zijn natuurlijk nog erg spannend maar hij gaat niet stil zitten ofzo.

Hoe doen jullie dat in de nacht.. er echt elke 2 uur uit om uit te laten? Heb dat deze nacht gedaan maar ben echt bek af merk ik. Weet dat ik er wat voor over moet hebben hoor haha maar misschien doen jullie het anders?

hier trouwens een foto van lieve Elmo!
[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-08-19 18:25 



 
Profiel   

Ben er nog nooit snachts af gegaan. Ook geen ongelukjes gehad. Ze slapen naast bed

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-08-19 18:33 



 
Profiel   

Och, wat een lieverd <3 . Hij heeft een knap snoetje!

Met zindelijk maken heb je veel geduld nodig, soms heeeeeel veel geduld. Je hoort wel eens dat pups op een paar dagen zindelijk zijn maar ondanks dat ik “het boekje” volgde, duurde het bij mij toch zo’n maand of 4, 5.
Jezelf niet druk daarin maken, het komt heus!
En vooral, niet boos worden op de pup wanneer hij een plasje/kakje binnen gedaan heeft. Tuurlijk mag je “nee” zeggen (steeds hetzelfde woordje dan) op het moment dat hij dat doet (en zelfs geen 5 seconden later!) maar je neemt hem dan op naar buiten toe en beloont hem daar uitvoerig wanneer hij daar plast.

Wat ik ook belangrijk vind is dat je erg consequent bent. Wat mag, is altijd toegestaan. En wat verboden is, mag nooit. Dat begrijpt een hond op de duur.

En, een pupje is een baby en die heeft erg veel slaap nodig. Tuurlijk is wandelen en spelen leuk maar jij moet ervoor zorgen dat hij voldoende slaapt, zelfs wanneer hij nog druk is. Het is eelfs vaak zo dat wanneer je pup overactief is, hij op dat moment eigenlijk stikop is.

Verder gewoon lekker genieten en veel fotootjes *-:) maken want de puppytijd is zo voorbij!

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-08-19 18:37 



 
Profiel   

Ze slapen hier op de slaapkamer. Ik laat ze slapen maar melden ze zich snachts dan laat ik ze uit. Wel ga ik rond 23.00 er even uit met ze en dan om
07.00 ongeveer weer.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-08-19 19:02 



 
Profiel   

Ik haal om 20 uur de waterbak weg. Mijne is iets ouder en eet vers vlees dus heeft ook niet zoveel dorst.
Je moet luisteren naar hun piepje. Piep om aandacht is doeggie, piep om te plassen/poepen is dringender en nodig. Niet elke 2 uur. Dat is niet nodig.
Reageer je op elk piepje, dan wordt t leuk, ik piep jij komt.... feest!!! Vraagt een gokje in het begin, maar komt vast goed.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-08-19 19:05 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 16 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen