Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 16 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Gaas voor hamster ren

 
Profiel   

Ha allemaal,

Ben sinds kort de trotse mama van een Albino Hamstertje. Heb een ren voor hem gekocht om 's avonds in te kunnen klooien, maar toen ik hem er gisteravond voor het eerst in zette wist hij binnen vijf minuten over de rand heen te klimmen om te kunnen ontsnappen.
Ik blijf er altijd bij maar toch graag minder spastisch dan om de 5 seconden controleren of hij nog in de ren zit, vandaar dat ik een soort gaas over de ren wil hebben. Nu heb ik druk op internet rondgestruind maar ik kom voornamelijk grote rollen gaas tegen (wat ik niet nodig heb); weet iemand een winkel waar je je eigen grootte kunt bepalen? Wat voor soort gaas is fijn? Andere tips? :D

Dank alvast!
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-08-19 19:05 



 
Profiel   

Misscjien is anders een hor ook een idee?

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-08-19 19:07 



 
Profiel   

Je kunt beter iets gebruiken waar de hamster niet langs omhoog kan klimmen. Mocht hij vallen is dit niet echt goed voor zijn lijfje.

Watvoor een verblijf heb je voor de hamster dat je denkt dat hij een ren nodig heeft? Het is voor een prooidiertje denk ik prettiger om in zijn eigen hokje te blijven met veel verstopplekken en holen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-08-19 19:11 



 
Profiel   

Hamsters houden van klimmen joh, ik ga niet preuts met 'm worden omdat hij eventueel heel misschien zou kunnen vallen. :) Ik hou gewoon de ren en wil hem de ruimte geven om wat energie kwijt te kunnen.

@LaCiega: Wat is een hor precies? Ik kreeg via Google een soort insecten-tegenhoud-ding tegen, is dat wat je bedoelt? Is nog best wel een slimme, ik vraag me alleen af hoe ik die aan de ren vast kan maken :')

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-08-19 19:19 



 
Profiel   

Castilja schreef
Hamsters houden van klimmen joh, ik ga niet preuts met 'm worden omdat hij eventueel heel misschien zou kunnen vallen. :) Ik hou gewoon de ren en wil hem de ruimte geven om wat energie kwijt te kunnen.

@LaCiega: Wat is een hor precies? Ik kreeg via Google een soort insecten-tegenhoud-ding tegen, is dat wat je bedoelt? Is nog best wel een slimme, ik vraag me alleen af hoe ik die aan de ren vast kan maken :')

Ik denk idd dat dat bedoeld word;) wat voor ren heb je? Je kunt het met wasknijpers vast zetten

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-08-19 19:26 



 
Profiel   

Castilja schreef
Hamsters houden van klimmen joh, ik ga niet preuts met 'm worden omdat hij eventueel heel misschien zou kunnen vallen. :) Ik hou gewoon de ren en wil hem de ruimte geven om wat energie kwijt te kunnen.

@LaCiega: Wat is een hor precies? Ik kreeg via Google een soort insecten-tegenhoud-ding tegen, is dat wat je bedoelt? Is nog best wel een slimme, ik vraag me alleen af hoe ik die aan de ren vast kan maken :')


Wat wispeltuur bedoeld is dat hamsters eigenlijk juist helemaal niet van klimmen houden( zijn prooidieren die juist graag graven)..ze doen het wel en dat is natuurlijk veel leuker om te zien vandaar al die hokken met buizen en klimmogelijkheden..maar ideale kooi voor hamster zou er eigenlijk veel anders uitzien..

https://images.app.goo.gl/t7H7L3atRSETdPJy7

Ik snap dat je nu een leuke ren die je hebt wil gebruiken maar probeer deze idd dan zo in te richten dat ze niet kunnen vallen, volgens mij kun je bij de hornbach of welkoop/ boerenbond ook per meter gaas krijgen..een hor bijten ze denk ik zo kapot!
Iig heel veel plezier gewenst met je nieuwe huisdier!

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-08-19 19:30 



 
Profiel   

Als je verblijf goed is, heb je geen ren nodig waar hij zijn energie in kwijt kan. Dat kan gewoon in het verblijf. Het is voor hamsters stressvol om uit het verblijf gehaald te worden en ergens anders neer gezet te worden. Dat is ook helemaal nergens voor nodig als je verblijf groot genoeg is en op een juiste manier is ingericht. Voor inspiratie; zoek eens op hamsterscaping.
Hamsters zijn gravers, geen klimmers. Ze kunnen erg slecht diepte inschatten dus langs tralies omhoog klimmen kan wel degelijk gevaarlijk zijn.
Veel plezier met je hamster! Wat is het voor hamster?

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-08-19 19:32 



 
Profiel   

Ik bedoelde inderdaad een hor zoals je voor ramen gebruikt om insecten buiten te houden. Had niet gedacht aan het knagen van hamsters.

Verder over het wel/niet klimmen en wt voor verblijf geschikt is hou ik me er buiten. Denk dat anderen je daarin beter kunnen adviseren

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-08-19 19:33 



 
Profiel   

Oeffff Vleddertje die "kooi" is prachtig! Gaat alleen niet passen op mijn studentenkamertje :+ Dank voor alle berichten. De ren is niet dusdanig hoog dat 'ie zich enorm bezeert als 'ie valt, hij is zelf ook behoorlijk aan de maat en daarom kan 'ie er ook snel uit komen. Alle berichten over 'je hok moet groot genoeg zijn' zijn begrijpelijk, maar niet het doel van dit topic en daar reageer ik ook niet op. Ik zet hem met kooi en al in de ren, deurtje open en meneer kan gaan waar hij wil. Het is niet mijn eerste hamster. :)
En de Hornbach inderdaad! Fiets ik morgen even langs en trek ook ergens wasknijpers vandaan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-08-19 19:39 



 
Profiel   

Als dat al niet past en je hebt inderdaad een grote hamster oftewel goudhamster/syrische hamster dan heb je een te kleine kooi. Het zou net zo zijn alsof jij je hele leven in de badkamer opgesloten moet leven, oh dat is niet erg hoor, want je mag er elke dag even een uurtje uit om te rennen. Hamsters lopen 10tallen km's op een nacht, dus dan zou je hem eigenlijk permanent moeten huisvesten in de ren. Een goudhamster heeft namelijk een nog grotere kooi nodig dan dat aquarium wat hierboven in de link staat. Minstens 100 x 50 cm. https://www.licg.nl/konijnen-en-knaagdi ... uisvesting

Edit; de kennis met betrekking tot huisvesten van kleine knagers is de afgelopen jaren heel erg verbeterd, vandaar dat iedereen hier dat aanraad.


Laatst bijgewerkt door Jorex op 23-08-19 19:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-08-19 19:54 



 
Profiel   

Je bent zo verdedigend in je antwoorden war betreft huisvesting, dat voorspelt niet veel goeds.

Zoals hierboven al aangegeven, als je huisvesting op orde en er een goed wiel aanwezig is hoeft de hamster niet in de ren los om energie kwijt te kunnen.

Ik denk eerlijk gezegd dat dat een betere oplossing is dan gaas en wasknijpers.

Op Bokt zitten meerdere mensen die weten waar ze het over hebben, bijvoorbeeld xDenies of MarlindeRooz. PB hen anders eens voor tips? :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-08-19 19:56 



 
Profiel   

In princiepen hoeft een goed verblijf niet heel veel groter te zijn dan een traliekooi (tenzij je je hamster nu echt veel te klein hebt zitten) het gaat vooral om de inrichting. 80cm bij 40cm is al een mooi formaat voor een Russische dwerghamster, 100cm bij 50cm voor een Syrische hamster (maar groter is beter! Ik zou dit echt als minimum aanraden).
Met kooi en al optillen is ook niet ideaal trouwens, wat zou jij er van vinden als je huis ineens de lucht in gaat :) .

Ik weet dat dit geen antwoord op je vraag is maar een ren is niet nodig als je hamster een fatsoenlijk verblijf heeft. En een fatsoenlijk verblijf is toch wel het minste wat je kan doen als je een dier neemt om voor te zorgen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-08-19 20:03 



 
Profiel   

Ik stuur Marlinde een berichtje. Verdedigend vind ik het niet per se: hebben jullie mijn kooi gezien? Nee toch? Ik vind het leuk om van alles voor hem te bouwen zodat 'ie een beetje kan prutsen. Goed rad en ruime kooi is prima aanwezig. Ik heb om een slotje gevraagd omdat ik mijn antwoord heb.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-08-19 20:04 



 
Profiel   

Ik heb je PB beantwoord, altijd goed als iemand wil leren! :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-08-19 07:34 



 
Profiel   

gaas kan je makkelijk bij de gamma vinden onder een tientje.. net ook besteld vandaar..

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-08-19 15:24 



 
Profiel   

Je kunt prima een ren aanbieden voor de afwisseling, ook als je kooi voldoet. Je kunt ook bij bijvoorbeeld de bouwmarkt dunne houten platen op maat laten zagen en die aan elkaar maken met scharnieren of tiewraps. Deze kun je dan hoog genoeg maken zodat de hamster er niet uit kan springen, want zulke acrobaten heb je ook nog wel eens.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-08-19 10:59 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 16 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen