Van binnen hond naar buiten hond

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
0091

Berichten: 2264
Geregistreerd: 26-01-14
Woonplaats: Op een eiland

Van binnen hond naar buiten hond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-19 07:27

Mijn hond is 4 jaar. Het is een Schotse collie die erg aanhankelijk is bij mij. Andere mensen tollereerd hij, maar vind hij niet bijzonder. Iedereen die hem aait vind hij bijvoorbeeld leuk, maar als ze hem dan vragen mee te wandelen draait hij om en rent terug zodra ze hem het erf af willen halen.

Allemaal prima. Ik ben er ook elke wandeling en in nood loopt hij met mn man wel mee in de straat.

Mijn hond heb ik gekocht als gezinshond. Het moest een aanvulling worden van het gezin en dus als wij slapen word hij lekker in zn zachte mand gelegd in zn eigen slaapkamer (de gang) en in de ochtend zodra we wakker worden mag hij ook overal met ons mee.

Mijn hond is erg gevoelig voor de stemming die je hebt. Als ik een dag minder lekker in mn vel zit, dan maakt het niet of het moe, chagrijnig of verdrietig etc is, dan gaat hij het liefste in een andere kamer liggen tot de bui is overgewaaid. Nou ben ik redelijk stabiel dus dat komt nauwelijks voor, maar mijn 4 jarige zoon heeft dat een stuk meer, zoals een kind van 4 zich enorm druk kan maken over wie er wel of niet geroerd heeft in zn yoghurt :')

Nou is het me al vaker opgevallen dat hij in de lente en zomer, wanneer de deur naar buiten openstaat, dat hij op die momenten naar buiten gaat. De eerste weken dat de deur dicht is gaat hij bij de buitendeur staan als hij zn rust wil. Daarna gaat de gewoonte eruit en moet ik hem echt weer even leren dat de gang zn plekje is, ondanks dat hij daar dus altijd slaapt.

Als ik hem de keuze geef dan wil hij buiten zijn. De enige reden dat hij vrijwillig naar binnen gaat is als ik er ben. Maar elke keer dat ik opsta dan loopt hij direct naar de buitendeur, want misschien gaan we daar wel heen..

De gang bij ons is in de winter koud. Zn warme zachte mand is nog net zo nieuw als dat hij in de verpakking zat. Hij slaapt het liefste op het luik van de kruipruimte, waar het nog kouder is.

Nu ben ik mij aan het afvragen: waarom slaapt hij eigenlijk in de gang? Omdat ik dat wil en een fijn idee vind, of omdat hij lekker binnen wil liggen? Als mijn hond op zoveel momenten aangeeft liever buiten te zijn, moet ik hem dan niet lekker buiten laten?

Hij zou dan op de momenten dat hij nu in de gang ligt buiten mogen. Dus in de nacht en als ik ga werken/ boodschappen doen/etc. Buiten krijgt hij een geïsoleerd hondenhok en mag daar zelf in en uit als hij wil. Hij mag door de hele achtertuin lopen en heeft geen extra kennel oid. Zodra ik thuis ben mag hij gewoon bij mij in de buurt zijn als hij dat wil en dus ook gewoon naar binnen.

Wat vind bokt?

Wil mijn hond een buitenhond zijn?

8nnemiek

Berichten: 43423
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Van binnen hond naar buiten hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-19 07:34

Is een hondenluik dan geen goed idee? Dan kan hij zelf kiezen.
Mijn hond is ook graag buiten, maar zodra het echt donker wordt wil ze toch liever naar binnen. Lijkt me ideaal als ze gewoon kunnen kiezen.

Kidde
Berichten: 3458
Geregistreerd: 24-10-09

Re: Van binnen hond naar buiten hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-19 07:46

Inderdaad ook mijn eerste ingeving: een hondenluik. Dan hoef je hier helemaal niet over na te denken :D

0091

Berichten: 2264
Geregistreerd: 26-01-14
Woonplaats: Op een eiland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-19 07:47

Hondenluik kan bij ons niet. We hebben glas of de bakstenen muur. In beide zien we het niet zitten een hondenluik te maken.

Een hondenluik zou wel kunnen naar de schuur, maar dan werkt een hondenhok net zo goed geloof ik..

Mijn hond heeft trouwens totaal geen moeite met de avond of nacht. Hij gaat naar binnen als de laatste naar binnen gaat en hij word geroepen. Tijdens feestjes is dat behoorlijk laat en dan slaapt hij achterin de tuin, dus niet eens naast ons. Hij zoekt gewoon een rustig plekje.
Op die dagen kan hij gewoon naar binnen. Dus als hij liever in de gang zou liggen dan zou hij dat toch doen?

Femke_Tweety

Berichten: 12006
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Van binnen hond naar buiten hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-19 07:54

Zit het 'probleem' in binnen of buiten willen zijn.

Of zit het probleem meer in rust willen, en dat buiten vinden?

Wat mij betreft hangt het daar heel erg vanaf, wat je ermee aan moet...


In hoeverre wordt de hond echt góéd net rust gelaten door je zoon?



In de basis zijn dit honden die graag bij hun gezin zijn namelijk.
Vacht is warm zat voor buiten, ik geloof niet dat dat een punt is.
Maar dit zijn juist honden die normaliter erg graag mét hun baas zijn.

KimD

Berichten: 20444
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-19 07:56

In zowel glas als bakstenen is een hondenluik te realiseren, en dat lijkt me de beste optie.

Het aanhankelijk zijn aan een persoon hoort bij het ras overigens, dat kunnen de Schotten heel goed.

Wij hebben ook in alle deuren hondenluiken, twee honden zijn ook liever buiten dan binnen. Maar op die manier kunnen ze lekker naar buiten wanneer ze willen.

0091

Berichten: 2264
Geregistreerd: 26-01-14
Woonplaats: Op een eiland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-19 08:04

Ik heb de opleiding O&O gedaan, A, B en C. Ik ben dus officieel kynologisch instructeur. Ik voed mensen op en leer honden wat er verwacht word.
Ook mijn zoon laat de hond 100% met rust. Het is zodra mijn zoon moe word en ergens een probleem ziet dat hij de rust opzoekt. Het probleem uit mijn zoon tegen mij en niet tegen de hond.

Maar waar je nu op inzoemd zijn de momenten dat hij zelf rust zoekt. Dit komt ongeveer eens in de 3 dagen voor. Ik noemde dit niet voor het rust zoek moment, maar om aan te geven dat zodra hij weg wil, dat hij bij de deur naar buiten gaat staan en niet de deur naar de gang.

En als ik er ben dan mag hij ook gewoon bij me zijn. Het gaat juist om de momenten dat ik er níet ben. Ik heb 4 jaar geleden bedacht dat ik hem binnen wilde hebben, maar ik twijfel al een hele tijd of ik dat voor mezelf wil, of dat ik dat echt voor hem heb bedacht.

Femke_Tweety

Berichten: 12006
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Van binnen hond naar buiten hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-19 08:07

Dan zou ik toch een luik proberen.

Desnoods luik naar schuur en van schuur naar buiten, als je niet door glas wil en de deur niet wil vervangen.

maras

Berichten: 2347
Geregistreerd: 04-06-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-19 08:18

Wat voor een advies zou je de klanten geven die met deze vraag bij jou komen in je functie als kynologisch instructeur? Dat antwoord kun je misschien gebruiken voor je beslissing :)

Cioccolato

Berichten: 6625
Geregistreerd: 13-12-11

Re: Van binnen hond naar buiten hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-19 08:24

Ik zeg ook gelijk een Luik :j
Wij hebben buiten honden, maar hebben een Luik naar stal. In de winter als de deur dicht is gebruiken ze die dus veel. Ideaal. Ik zou echt daarvoor kiezen :j

0091

Berichten: 2264
Geregistreerd: 26-01-14
Woonplaats: Op een eiland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-19 08:28

De schuur staat los van het huis en staat het tuingereedschap en de grasmaaier.

Als instructeur zou ik eerst kijken of het ras het aankan en daarna of hij voldoende aandacht zou blijven houden. Daarna ga ik verder op de redenen. Bij twijfel gevallen bespreek ik het met een collega.

Echter werk ik de hele zomer alleen en zie ik mn collega's pas over 2 weken weer. En aangezien bokt altijd alles denkt te weten dacht ik dit twijfelgeval hier neer te zetten.

Waar dit een twijfel geval is: het ras is winterhard, maar wil normaal gesproken inderdaad zo dicht mogelijk bij het gezin zijn. Echter is de rasstandaard een gemiddelde en zijn er uitzonderingen. Vanaf pup af aan in mijn hond al niet een standaard collie. Ik hoef niet heel erg uit te wijken wat hij allemaal anders doet, maar nu twijfel ik dus over het wel of naar buiten. Vandaar ook mijn halve buiten idee, dat hij alleen naar buiten gaat op de momenten dat hij normaal in de gang ligt.

Zinzi_jewel

Berichten: 8821
Geregistreerd: 24-01-08
Woonplaats: In het mooie zuiden !!

Re: Van binnen hond naar buiten hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-19 08:35

Ik heb toch een prachtig luik in mijn achterdeur gemaakt
Mijn hondjes kiezen nu zelf .
Maar zijn echt te graag bij de roedel leider
Ik dus om veel binnen te zijn .

Jouw hond lijkt zich binnen niet comfortabel te voelen.
Nu is t nog zacht weer
Zou zeggen probeer het eens .
Laat desnoods snachts de achterdeur stukje open
En laat hem eens gaan liggen Waar hij wil .
Dan maakt ie zelf de keuze .
Daarop baseer jij zijn toekomstige slaap plaats

Jennyxx

Berichten: 3044
Geregistreerd: 11-10-06
Woonplaats: Bij de duinen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-19 08:38

Kan je het niet gewoon uitproberen en zien hoe hij er op reageert? Dat je met boodschappen doen hem een keertje buiten laat. Of als dat bij jullie kan de achterdeur een nachtje op een kier? :)

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Re: Van binnen hond naar buiten hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-19 10:07

Ik zou toch echt een luik maken. Ja het is minder mooi/onhandig/wellicht kostbaar maar ik vind het wel belangrijk dat je hond zélf de keuze heeft in dit geval. Dus wat mij betreft: investeer daarin.

Sharani
Berichten: 4672
Geregistreerd: 23-03-07
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-19 10:25

Mijn vorige hond was ook een Schot, en ik herken jouw verhaal helemaal wat betreft het graag buiten zijn en in huis een koele (koude) plek opzoeken. Mijn schot had een enorme vacht en ik denk dat de woonkamer gewoon te warm was voor hem. Hij kwam af en toe om te knuffelen of spelen maar slapen deed hij liever elders. Hij gaf ‘s nachts wel de voorkeur aan de gang boven de stal, wilde toch wel graag in huis zijn dan.

KimD

Berichten: 20444
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Re: Van binnen hond naar buiten hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-19 10:30

Mijn schot ligt het liefst onder een dekentje in een pluche mandje bij de verwarming, maar zij heeft dan ook een goed excuus, ze is kaal. :')

Maar ze is wel ook heel eenkennig, en is absoluut niet gediend van drukte en zoekt dan ook een eigen plekje waar het rustig is.

Rakkie123
Berichten: 1158
Geregistreerd: 28-07-19
Woonplaats: Nabij Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-19 10:34

Tja, misschien een hond erbij nemen, het zijn uiteindelijk roedeldieren en jij bent zijn roedel.
Kans groot dat ze dan samen buiten willen zijn.....

Mijn hond is liever buiten, daar ben ik zeker van, maar hij wil niet alleen zijn, die wens om bij de roedel te zijn is sterker.

Mijn vorige hond, hing nog meer aan mij, en lag het liefste op de koude vloer, net als een collie, een dik pak haar.
Ik zorgde dat er altijd plekken waren dat hij op koude vloer kon liggen en toch naar mij kon.
Ook ben ik de kachel veel lager gaan zetten in de winter en trok een extra trui aan.

Maar je hebt ook kans dat jouw hond al zo aan je gehecht is dat een hond erbij geen verschil maakt....dan zou ik wat extra truien en een lekker dekbed voor op de bank kopen in de winter en de temperatuur naar 17 graden zetten.

tamary

Berichten: 29200
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Van binnen hond naar buiten hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-19 10:47

Heeft deze hond last van de warmte en wil hij daarom naar buiten, of is er teveel spanning in huis waardoor hij een rustige plek zoekt om weer op te laden? Je geeft aan dat het een behoorlijk gevoelig dier is en er wel degelijk spanning in huis is. En ook al treft dat de hond niet direct, hij krijgt er hoe dan ook een stuk van mee.

Isabel

Berichten: 2271
Geregistreerd: 10-03-13
Woonplaats: Someren

Re: Van binnen hond naar buiten hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-19 10:54

Mijn hond is altijd buiten. We hebben wel een hondenluik in de schuur, dus bij regen etc kan hij wel binnen. ‘s Avonds als ik op de bank tv zit te kijken, is hij wel graag binnen en ligt dan aan mijn voeten te slapen. ‘s Nachts slaapt hij ook gewoon buiten, maar als het koud is laat ik hem gewoon binnen slapen, wat hij dan ook prima vindt.
Dus ik zou zeggen; laat hem gewoon buiten en kijk hoe het gaat. Neem aan dat hij het ook wel aan zal geven als hij weer binnen wil.
Mijn hond is een kruising border collie x australian shepherd trouwens.

MyWishMax

Berichten: 25370
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-19 11:22

0091 schreef:
Waar dit een twijfel geval is: het ras is winterhard, maar wil normaal gesproken inderdaad zo dicht mogelijk bij het gezin zijn. Echter is de rasstandaard een gemiddelde en zijn er uitzonderingen. Vanaf pup af aan in mijn hond al niet een standaard collie. Ik hoef niet heel erg uit te wijken wat hij allemaal anders doet, maar nu twijfel ik dus over het wel of naar buiten. Vandaar ook mijn halve buiten idee, dat hij alleen naar buiten gaat op de momenten dat hij normaal in de gang ligt.


Ik heb Duitse herders, ook redelijk baasgericht/aanhankelijk dus ;) Ze willen allebei dolgraag bij me zijn, maar de reu ligt ook heel erg graag buiten. Ik doe hetzelfde als dat jouw idee is. Op de momenten dat ik weg ben ligt hij buiten in een kennel (hele tuin kan niet helemaal veilig als ik weg ben). Bij mij is het ontstaan omdat hij sloopte, maar het heeft eigenlijk heel goed uitgepakt. Ook 's nachts heeft hij een tijd, aantal jaar, buiten gelegen en dat vond hij heerlijk, tot ik hem naar binnen haalde en hij een paar nachten bij mij heeft mogen slapen. -O- Nu wil hij 's nachts niet meer buiten, maar wie kan hem dat kwalijk nemen haha
Het enige nadeel van buiten slapen en zijn vond ik dat het 's winters vaak te warm werd in huis voor hem. Dan wilde hij overdag als ik thuis was ook buiten liggen, omdat de verwarming en zijn dikke vacht geen goede combi waren. En nee, ik heb de kachel nooit op 21 graden gehad. Altijd 17/18, maar zelfs dat was te warm voor hem in de winter. Het is nogal een verschil als je tussen de -5 en 5 graden gewend bent overdag en 's nachts en je in een huis van 18 graden komt.

De teef wil niet buiten. Die wil overdag best eens buiten liggen, maar niet te vaak en niet te lang. Zij is het type dat wel in dat mooie warme zachte mandje gaat liggen. Zij ligt dus binnen als ik weg ben.

KarmaChansy

Berichten: 6927
Geregistreerd: 17-05-05
Woonplaats: Sverige

Re: Van binnen hond naar buiten hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-19 14:23

ik zie zelf geen problemen met een hond die buiten leeft mits die ook de kans krijgt om lekker met de baas bezig te zijn en een maatje. Mijn husky ligt in de winter ook veel buiten onze deur staat ook gewoon open :+ zodat ze lekker naar buiten kan. Tis alleen mijn teef, mijn reu ligt in de badkamer op de tegels (koel) mijn border ligt in de keuken is zijn favo plekje en mijn pup ligt in de slaapkamer :Y) voor ieder wat wils hahaha

Als een luik is geen optie dan zou ik er nu al meebeginnen het is nu nog warmer en gaat het meer geleidelijk wel een goed hok neerzetten

SinneJ

Berichten: 3077
Geregistreerd: 02-04-15
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-19 14:46

Zinzi_jewel schreef:
Nu is t nog zacht weer
Zou zeggen probeer het eens .
Laat desnoods snachts de achterdeur stukje open
En laat hem eens gaan liggen Waar hij wil .
Dan maakt ie zelf de keuze .
Daarop baseer jij zijn toekomstige slaap plaats


Ik vind deze een hele mooie. Dan zie je gelijk of het de moeite is na te denken toch te investeren in een luik!

Zinzi_jewel

Berichten: 8821
Geregistreerd: 24-01-08
Woonplaats: In het mooie zuiden !!

Re: Van binnen hond naar buiten hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-19 12:16

Een luik is niet zo heel duur
Heb t mijne via bol.com besteld
En was rond de 60 euro kwijt .
Ben blij ermee
Mijn honden En katten bepalen nu zelf .
Had t veel eerder moeten doen

WeCo

Berichten: 480
Geregistreerd: 31-01-10
Woonplaats: Twente

Re: Van binnen hond naar buiten hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-19 12:47

Ik zou hoe dan ook een manier bedenken waardoor de hond de keuze heeft.
En zoals hier al is geopperd nu kun je de buitendeur open laten staan waardoor hij de keuze heeft.
Als je ziet dat hij echt veel gebruik maakt van die keuzevrijheid dan zou ik toch een hondenluik plaatsen.
Desnoods een andere achterdeur erin waar wel een hondenluik in past.

Je geeft aan dat hij iedere keer naar de deur loopt als jij op staat, maar dat kan natuurlijk ook gewoon zijn omdat hij met jou naar buiten wil. Dat doen die van mij ook wel, als ik dan de deur openzet en zelf weer op de bank ga zitten dan komen ze gewoon weer bij me liggen.

Ik zou het af laten hangen van zijn keuzes dus. Maar dan moet je hem dat dus wel op de een of andere manier uit laten proberen.

MyWishMax

Berichten: 25370
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-19 13:28

Ik snap trouwens de keuze voor geen luik wel. Ik heb een schuifpui, klein stukje muur en dan een deur waar geen luik in kan. Daarbij, een luik waar mijn honden doorpassen, passen mensen ook door. Niet dat ik dat aanraad met mijn hond, maar goed ik vind dat wel een risico als we niet thuis zijn. Als ik dus perse een luik wil moet ik een nieuwe deur, nieuw kozijn, flink groot en sterk luik en iemand die dat allemaal kan plaatsen. En daarbij alles houden, want later zal die deur weer teruggeplaatst moeten worden.

Je merkt snel genoeg of de hond het fijn vindt of niet. En zoals Karma het zegt, nu al beginnen. Nu is het zacht en kan de hond geleidelijk gaan wennen aan het koudere weer straks. Niet ineens naar buiten gooien als het kouder is.