Mogen de honden dit eten?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Palmera

Berichten: 9457
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Mogen de honden dit eten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-19 13:50

Goedemiddag, ik kreeg net een kadootje voor mijn honden in handen gedrukt. Uiteraard hardstikke lief en goed bedoelt.
Maar het betreft varkenspootjes. Rauw.

Afbeelding

Ik ben niet heel erg thuis in het vlees voeren. Ze krijgen hier regelmatig konijnehoofd, rundvlees, kip zonder bot, dat allemaal rauw. Eigenlijk restjes uit mijn restaurant. En verder brok.

Maar hoe zit het hiermee? Koken en voeren? Of 3 weken invriezen? Of toch maar wegdoen?
Volgens internet zijn alle drie de bovenstaande opties uitstekend. :roll:
Dus wat zouden jullie doen? :)

loulou

Berichten: 14809
Geregistreerd: 12-09-01
Woonplaats: heesch (brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-19 14:03

Rauw varken mag je niet voeren, dus 3 weken invriezen zou voor mij ook geen optie zijn.

Geen idee of je zoiets veilig kan voeren na koken? Ik zou het zelf weggooien denk ik.

Moonfight

Berichten: 3682
Geregistreerd: 23-04-08
Woonplaats: Achterhoek

Re: Mogen de honden dit eten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-19 14:08

Onze hond krijgt dit wel, van onze eigen varkens. Gewoon zo, niet gekookt. Koken kan wel maar dan moet je natuurlijk de botten niet meer voeren.

En anders zelf bewaren voor de erwtensoep komend najaar? :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-19 14:09

Is drogen niet een optie? Gedroogde varkensoren/ neuzen/ staarten/ huiden zijn overal te koop voor honden. Moet je natuurlijk wel een droogkast tot je beschikking hebben.

Rebel_Jits

Berichten: 5631
Geregistreerd: 28-02-06
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-19 14:12

Rauw varken mag niet, iets met ziekte van Aujeszky. Gekookt mag wel.

Moonfight

Berichten: 3682
Geregistreerd: 23-04-08
Woonplaats: Achterhoek

Re: Mogen de honden dit eten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-19 14:22

Opzich komt Aujesky in Nederland niet voor. Maar als je er toch huiverig voor bent dan kan je het inderdaad verhitten.

quera

Berichten: 13893
Geregistreerd: 10-02-05
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-19 14:23

Moonfight schreef:
Opzich komt Aujesky in Nederland niet voor. Maar als je er toch huiverig voor bent dan kan je het inderdaad verhitten.

Ts woont in spanje

Palmera

Berichten: 9457
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-19 14:26

Dank voor de reacties. :)
Ik heb dit topic geopend omdat me inderdaad iets bijstond over rauw varkensvlees.
Ik woon overigens niet in Nederland, dus ik durf niets te gokken.

Nou vind ik het helemaal niet erg om die zak leeg te kieperen in kokend water. Maar moet ik dan echt de botten er weer uit slopen? Is dat dan weer slecht? :)

Moonfight

Berichten: 3682
Geregistreerd: 23-04-08
Woonplaats: Achterhoek

Re: Mogen de honden dit eten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-19 14:30

Oh dat was mij even ontgaan! Dan zou ik ze verhitten. Botten kunnen splinteren na verwarmen. Maar als je het langere tijd kookt vallen de botjes er zo uit.

Veriye

Berichten: 2392
Geregistreerd: 28-04-14
Woonplaats: Eerbeek

Re: Mogen de honden dit eten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-19 14:38

Ik zou het gewoon zolang in water koken tot de botten inderdaad makkelijk verwijderd kunnen worden. Rauw zou ik niet durven, ook niet in Nederland, omdat je bijna nooit weet waar het vlees vandaan komt als je het ergens koopt.

Avalanche

Berichten: 15981
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Mogen de honden dit eten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-19 15:06

Ik zou het zelf helemaal niet voeren. Overigens ook niet zelf eten, maar ik eet geen varkensvlees.

MosselJarig
Berichten: 11718
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-19 15:13

Avalanche81 schreef:
Ik zou het zelf helemaal niet voeren. Overigens ook niet zelf eten, maar ik eet geen varkensvlees.

Precies dezelfde gedachten.. ik geef niks van varken aan mijn hond, ook niet gedroogd of gekookt. Ik eet zelf ook geen varkensvlees

Sansevieria
Berichten: 4198
Geregistreerd: 06-10-04
Woonplaats: Overal en nergens

Re: Mogen de honden dit eten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-19 19:27

Varkensvlees mag je niet rauw aan een hond geven, ivm aujeszky: https://www.gddiergezondheid.nl/diergez ... n-aujeszky
Gekookt evt. de resten vlees, maar de botten weer niet dan, bot splintert na koken.

Is een risico wat ieder voor zich moet afwegen natuurlijk, maar ik zou aan mijn honden in ieder geval nooit, maar dan ook nooit rauw varkensvlees geven, alleen iets wat ik gekookt kan geven!

Of van elk ander dier dan varken wel rauw.
Is niet te behandelen ook als ze het oplopen.

Palmera

Berichten: 9457
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Re: Mogen de honden dit eten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-19 00:39

Bedankt allemaal! Ik heb besloten het toch maar weg te doen.
En zal de persoon in kwestie subtiel uitleggen dat ik meer geïnteresseerd ben in konijnenhoofden ofzo. :+

Duhelo

Berichten: 28547
Geregistreerd: 29-05-03

Re: Mogen de honden dit eten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 15:07

Rauw varken mag idd ivm de ziekte van aujeszky. België en Nederland zijn vrij, maar Spanje zou ik nog niet durven riskeren. Na verhitting is er geen probleem meer.
Gekookt bot mag je nooit geven, dat splintert en ze kunnen beschadigingen aan de binnenkant krijgen.

In die geval zou ik de pootjes gewoon zolang afkoken tot het vlees ervanaf valt, botjes weggooien, vlees lekker geven aan de honden. Als je magere honden hebt kan je het zover laten trekken dat je een dikke bouillon krijgt.
Dat toevoegen aan de maaltijd geeft ze wat meer vet binnen.
Indien ze niet extra nodig hebben gewoon het vlees eraf koken, en mengen met wat gekookte groenten, pasta of rijst (enkel indien ze geen probleem hebben met granen uiteraard).

8nnemiek

Berichten: 43397
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Mogen de honden dit eten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 15:20

Hier inderdaad ook geleerd dat ze aan rauw varkensvlees kunnen overlijden als daar de ziekte in zit, en zelfs van ander vlees dat in aanraking is gekomen met besmet rauw varkensvlees, bijvoorbeeld via een mes.
Ik weet niet of het echt zo gevaarlijk is, maar 'better safe than sorry'.