Welke waakhond past bij ons?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
_Ekenna
Berichten: 2803
Geregistreerd: 25-06-12

Welke waakhond past bij ons?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-19 21:04

Binnen een half jaar gaan wij hopelijk verhuizen naar een prachtige boerderij. Terrein is volledig omheind met een hoog hekwerk en voorzien van elektrische poorten, maar toch zijn we bang voor inbraak/dierenactivisten (kippenstallen op het erf). Nu zijn we alvast aan het oriënteren op de waakhond die goed bij ons leven past.

Graag nog even los van of wij genoeg overwicht hebben voor zo’n hond, en we zullen ons uiteraard uitgebreid laten informeren en zullen er ook voor naar erkende fokkers gaan!

De hond moet echt een goede waker zijn. Geen keffertje wat om het minste blaft, maar een grote hond met fiks overwicht. Ik zal veel thuis zijn, maar ‘s nachts is het de bedoeling dat de honden los lopen op het erf. Met uiteraard mogelijkheid om naar binnen in de geïsoleerde garage te gaan.
Nu viel ons oog op een Bullmastiff of een Boerboel, maar! Ik wil de honden (het zullen er 2 worden!) ook graag eens in de twee weken 1 à 2 uurtjes met mijn paarden meenemen naar het bos. Nu denk ik dat een Bullmastiff of een Boerboel hier iets te fors voor gebouwd is om het bij te kunnen benen... Of heb ik dit mis? Hebben jullie nog andere ideeën?

Edit; oja, graag kortharig. :+
Laatst bijgewerkt door _Ekenna op 24-08-19 21:16, in het totaal 1 keer bewerkt

DezeNaam

Berichten: 3353
Geregistreerd: 30-07-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-19 21:11

Hoe bedoel je meenemen naar het bos? Los langs het paard?
Lijkt me niet verstandig met deze rassen. Volgens mij zijn het beide niet de meest sociale rassen tegenover andere honden (die je dus op wandeling tegen kan komen).

Ik heb enkel ervaring met de Boerboel. Op zich wel leuke honden, vrij leergierig nog wel. Enkel met andere honden ging het niet echt goed samen. En tegenover zo'n 'beest' staat een (kleine) hond geen kans natuurlijk. := Hij leefde samen met een kleine Staffordshire Bull Terrier (groeide hij mee op). Hij ging zowat OP die hond zitten. 8)7 Beest was aan het piepen maar hij gaf geen kick. Weet niet of het een raseigenschap is, maar echt sociaal gedrag was het niet. :')
Al denk ik dus niet dat een boerboel moeite zou hebben met jou bij te houden te paard zolang ze in goede conditie zijn.

rocymax

Berichten: 6484
Geregistreerd: 04-08-10
Woonplaats: Botarell, Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-19 21:14

Wij hebben een kruising New Foundlander met Amerikaanse Akita Inu.

Groot, heel waaks (alleen blaffen als het echt nodig is) en voor ons ontzettend lief en een echte knuffelbeer. :)
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Avelienvd

Berichten: 7223
Geregistreerd: 28-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-19 21:14

Grote zwitserse sennen misschien wat voor je? Wel afschrikwekkend maar minder zwaar gebouwd

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-19 21:14

Geen ervaring, maar het eerste wat mij te binnen schiet is een (duitse) herder. Wordt ook veel door defensie, politie en beveiliging gebruikt. Mits goed getraind een goede waakhond, en ook voldoende vermogen/energie om mee te gaan op ritten.

Edit: typo's..
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 24-08-19 21:16, in het totaal 2 keer bewerkt

_Ekenna
Berichten: 2803
Geregistreerd: 25-06-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-19 21:15

DezeNaam schreef:
Hoe bedoel je meenemen naar het bos? Los langs het paard?
Lijkt me niet verstandig met deze rassen. Volgens mij zijn het beide niet de meest sociale rassen tegenover andere honden (die je dus op wandeling tegen kan komen).

Ik heb enkel ervaring met de Boerboel. Op zich wel leuke honden, vrij leergierig nog wel. Enkel met andere honden ging het niet echt goed samen. En tegenover zo'n 'beest' staat een (kleine) hond geen kans natuurlijk. := Hij leefde samen met een kleine stafford terriër (groeide hij mee op). Hij ging zowat OP die hond zitten. 8)7 Beest was aan het piepen maar hij gaf geen kick. Weet niet of het een raseigenschap is, maar echt sociaal gedrag was het niet. :')
Al denk ik dus niet dat een boerboel moeite zou hebben met jou bij te houden te paard zolang ze in goede conditie zijn.


Daar dacht ik ook aan ja, los naast het paard niet verstandig omdat deze honden misschien niet sociaal genoeg zullen zijn naar andere honden. Hoop dat er nog iemand met een ras komt die dat wel is en de andere eigenschappen ook heeft! Heb al veel gegoogeld etc, maar zie door de bomen het bos niet meer. :')


“Hij ging zowat OP die hond zitten”
... _O-

JasmijnJoy

Berichten: 3131
Geregistreerd: 02-05-12
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-19 21:15

Ik zou persoonlijk dan voor een rotweiller of pitbull gaan.

Rottweilers heb ik geen ervaring mee met zelf houden, pitbulls wel!

Edit; Ik zou zelf niet voor een berner senner gaan of duitse herder. Een berner senner heeft het waakse niet echt in zich zitten, zijn echt grote vriendelijke reuze. Herders zijn naar mijn mening gauw overprikkeld en reageren heel fel! Zeker naar andere honden en paarden etc. (Dit zijn mijn ervaringen.)

Anne_GTI

Berichten: 18201
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-19 21:17

Je noemt pittige waakhonden op. Rotweiler zou ook kunnen passen in je wensenlijst net als een cane corso. Beide net wat handiger voor die bosrit.

theadora99

Berichten: 3632
Geregistreerd: 26-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-19 21:20

Wij hebben een Dobermann thuis. Niet om te waken per se, maar ze zijn ook vaak waakhonden :j de mijne vindt het ook gezellig bij de paarden en als ze wat ouder is wil ik haar misschien ook wel meenemen op ritjes, alleen nu is ze nog jong en wil ik dat nog niet doen.

_Ekenna
Berichten: 2803
Geregistreerd: 25-06-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-19 21:20

De Rottweilers waar ik ervaring mee heb die zou ik echt niet een ruim uur mee krijgen naar het bos met het paard. Of ken ik nu 3 Rottweilers die toevallig gewoon heel lui zijn? :')

Berner Sennen vind ik niet echt een waakhond. Vind het altijd doetjes. <3

Dobermann heb ik om een of andere reden altijd enge honden gevonden.. maar misschien daarom juist wel een goede waakhond. _O-

Staan Herders niet bekend om hun heup problemen?

DezeNaam

Berichten: 3353
Geregistreerd: 30-07-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-19 21:22

_Ekenna schreef:
“Hij ging zowat OP die hond zitten”
... _O-


Ofja, hij ging er eigenlijk letterlijk opzitten... :’)
Afbeelding

Afbeelding

Zo lagen ze meestal samen. :j Verder dus wel een leuk dier. Dus ofwel zal je het plan van de bosrit moeten laten varen en gewoon gaan voor een ras dat je leuk vindt. Of je gaat voor een ras dat sociaal is tegenover andere honden die je wel mee kan nemen. Een sociaal ras met wel een iets 'imposanter' uiterlijk? Al kan ik niet direct op een voorbeeld komen. Bijvoorbeeld een Schotse collie uit Amerikaanse lijn? Vrij leergierige honden, relatief waaks volgens mij. Kunnen wel wat blaffen. Maar zijn denk ik wel sociaal tegenover andere honden.

Persoonlijk zie ik een Rotweiller, Cane Corso of pitbull niet beter passen... Ik zou er niet blij van worden als ik iemand tegenkom met zo’n hond los en dan nog op het paard. :n Heb je nog minder controle..
Laatst bijgewerkt door DezeNaam op 24-08-19 21:25, in het totaal 2 keer bewerkt

theadora99

Berichten: 3632
Geregistreerd: 26-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-19 21:23

_Ekenna schreef:
De Rottweilers waar ik ervaring mee heb die zou ik echt niet een ruim uur mee krijgen naar het bos met het paard. Of ken ik nu 3 Rottweilers die toevallig gewoon heel lui zijn? :')

Berner Sennen vind ik niet echt een waakhond. Vind het altijd doetjes. <3

Dobermann heb ik om een of andere reden altijd enge honden gevonden.. maar misschien daarom juist wel een goede waakhond. _O-

Staan Herders niet bekend om hun heup problemen?

Mijne is de grootste knuffelhond die er bestaat denk ik, die kruipt het liefste de hele dag bij je op schoot. Alle dobermanns die ik ken overigens! Van een afstandje zijn ze heel intimiderend (en ik vind ze heel mooi), maar ik ken eigenlijk alleen maar softies van binnen :)

JasmijnJoy

Berichten: 3131
Geregistreerd: 02-05-12
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-19 21:24

DezeNaam schreef:
_Ekenna schreef:
“Hij ging zowat OP die hond zitten”
... _O-


Ofja, hij ging er eigenlijk letterlijk opzitten... :’)
[ [url=m/hYMOeW.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/q3ZRFe.jpg]Afbeelding[/url] ]

Zo lagen ze meestal samen. :j Verder dus wel een leuk dier. Dus ofwel zal je het plan van de bosrit moeten laten varen en gewoon gaan voor een ras dat je leuk vindt.

Persoonlijk zie ik een Rotweiller, Cane Corso of pitbull niet beter passen... Ik zou er niet blij van worden als ik iemand tegenkom met zo’n hond los en dan nog op het paard. :n Heb je nog minder controle..


Mijn pitbull luistert ontzettend goed, altijd extreem lief tegen andere dieren en bij honden zelfs onderdanig. Hij is super gehoorzaam en precies goed waaks. (bij bekende dus niks aan de hand, bij vreemde gaat hij tekeer.)

_Ekenna
Berichten: 2803
Geregistreerd: 25-06-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-19 21:24

DezeNaam schreef:
Persoonlijk zie ik een Rotweiller, Cane Corso of pitbull niet beter passen... Ik zou er niet blij van worden als ik iemand tegenkom met zo’n hond los en dan nog op het paard. :n Heb je nog minder controle..

Makkelijk controle over de hond hebben/krijgen (na goede training uiteraard!) is ook nog een heel belangrijk punt.

Denk dat ik opzoek ben naar een ras wat nog gemaakt moet worden. :')

DezeNaam

Berichten: 3353
Geregistreerd: 30-07-13
Woonplaats: België

Re: Welke waakhond past bij ons?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-19 21:27

JasmijnJoy, het is misschien geen populaire mening maar pitbulls staan er niet om gekend 'sociaal' te zijn naar andere honden. Leuk dat die van jou dat wel is, en ze kunnen dat zeker zijn maar ik zou dat risico niet nemen.

TS, had net mijn post aangepast. Je zou naar de Schotse collie kunnen kijken uit de Amerikaanse lijn?

Avanti

Berichten: 13903
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-19 21:27

Ik zou kijken naar de herder soort. Weet niet heel goed de verschillen in het ras, maar zijn zeker waaks, sportief en goed te trainen om los te volgen.
Rottweilers of een bulldog type hebben niet de bouw om lang mee te rennen.

Muiz
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 8303
Geregistreerd: 21-12-12
Woonplaats: Wijk bij Duurstede

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-19 21:28

Rottweilers zijn voor lange afstanden minder aan te raden. Ik zou niet snel zeggen dat ze lui zijn maar ze zijn gewoon er niet voor gebouwd om langere afstanden op snelheid af te leggen. Hetzelfde eigenlijk met Pitts
Ik zou juist eerder denken aan een herder. Als je deze voldoende opvoedt en vooral laat wennen aan alles wat je kan bedenken vanaf pup zijnde dan hoeven het helemaal niet van die zenuwachtige honden te zijn.

_Lobke_

Berichten: 1200
Geregistreerd: 17-07-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-19 21:29

Berner sennen honden zijn heel waaks en trouw aan het baasje. Ook vriendelijk met andere dieren. Zijn alleen niet geschikt voor lange afstanden hardlopen

fro

Berichten: 738
Geregistreerd: 28-04-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-19 21:29

Dobermann is redelijk makkelijk te trainen mits je het bij houdt. Daarnaast zijn het energieke honden.
Enigste min punt wat jij zou vinden is het snel keffen.

Zelf hebben wij een kruising rottweiler dobermann. Schrikt gigantisch af maar kwa karakter een echter dober, beetje zenuwachtig en blaft snel. Maar daarin tegen luisteren als de beste.

Anne_GTI

Berichten: 18201
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-19 21:29

:D Duitse herder moet wel wat meer te doen hebben. Alleen maar waken gaan ze er een hobby bij zoeken. Ze hebben een eigen mening over design en zijn daar best artistiek in.

tamary

Berichten: 29184
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-19 21:32

Goede terreinbewakers zijn niet altijd geschikt om mee op pad te gaan, de bedoeling is ook dat ze zelfstandig en honkvast zijn. En wat zoek je verder, terreinbewaking of persoonsbewaking, eerste weer is zeer zelfstandig werk, 2e vereist veel meer focus op de mens die de beslissingen neemt. Al zal je in beide gevallen de honden goed moeten africhten, aanleg gaat maar zo ver en is zonder training makkelijk af te stoppen mocht iemand toch doorlopen. Mocht er dan wel iets gebeuren, dan heb je weer andere ellende.

Voor een groot deel van de mensen zal een imposant uitziende hond die flink herrie maakt genoeg zijn om aan de andere kant van het hek te blijven. En dat is de beste optie om op te mikken, zeker samen met goede hekken. Voor je samen met baas leuke dingen doen hond, zou ik een 3e hond overwegen, de 2 taken die je aangeeft zijn nl niet altijd fijn te verenigen, zowel om soort karakters als om lichaamsbouw die nogal uit elkaar lopen.

No_No

Berichten: 6676
Geregistreerd: 31-03-07
Woonplaats: overijssel

Re: Welke waakhond past bij ons?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-19 21:35

Al aan een jachthond gedacht zoals een duitse staander? Zijn erg waaks en hebben uithoudingsvermogen.
Wij hebben een weimaraner die ook enorm waaks is maar dat zijn geen honden om in een schuur te houden.

Avelienvd

Berichten: 7223
Geregistreerd: 28-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-19 21:36

Grote zwitserse sennen is wel een heel ander type hond dan de berner sennen. Denk evht wel dat hij bij jullie zou passen

eva1969

Berichten: 4036
Geregistreerd: 01-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-19 21:36

Wij hebben altijd boxers hier gehad die zonder uitzondering behoorlijk waaks waren. Vreemden vinden ze vaak ook 'eng' merk ik. Een boxer kan je na goede training gerust een goede buitenrit meenemen.

xTiffani

Berichten: 1459
Geregistreerd: 27-07-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-19 21:37

Ik zou ook gaan voor een herdersoort, sportief én waaks. Vaak ook sociaal met soortgenoten (al heb je altijd uitzonderingen). Of dobermann.

Oud duitse herder? Deze is wat gezonder als de gewone duitser. Of de mechelse herder?

Al zoeken deze ook vaak andere uitdaging dan alleen op het erf en af en toe een ritje.