Welke waakhond past bij ons?

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 17:39

Uiteraard, maar het is ook wel fijn als het nog leuk is voor jezelf lijkt mij.

lizy29

Berichten: 6249
Geregistreerd: 05-03-12
Woonplaats: Het land van du vin, du pain, du Boursin

Re: Welke waakhond past bij ons?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 17:41

Je zou eventueel nog kunnen kijken naar een Pyreneese berghond. Bij schapen hechten deze zich aan de kudde en zullen deze ten alle tijde beschermen tegen dat wat niet eigen is. Wellicht dat dat ook kan bij een groep kippen.

Rakkie123
Berichten: 1158
Geregistreerd: 28-07-19
Woonplaats: Nabij Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 17:52

beatje schreef:
Ik ken boerefoxen vooral als fijne rattenvangers en te erge keffers. Ik heb niet de indruk dat ze daar naar op zoek is.
Maar daarom zal jij het voor jou absoluut een fijne hond zijn. Ik zie een boerfox kruising niet als meer waarde boven een bouvier rotweiler of duitsers, honden die prima aanslaan als er bezoek komen.Vooral niet omdat ze speciaal op zoek is naar een grote hond en een boerefox ,groot van hart is dat niet van formaat,ook niet als je gaat kruisen. Mijn Duitse reu is 70 cm dat red je niet met kruisingen.


Daar vergis je je in, het zijn geen keffers maar ze slaan wel aan als er iets is.
Heel wat anders dan de waakhonden, en niet afschrikwekkend, maar als ze blaffen kun je er zeker van zijn dat er iets is....tijd zat om met je dubbelloops een kijkje te nemen en 112 te bellen.

Je moet wel een zuivere hebben!

Blazee

Berichten: 306
Geregistreerd: 27-06-08
Woonplaats: Smilde

Re: Welke waakhond past bij ons?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 18:05

Sowieso een Hovaward. Vrienden van ons hebben deze ook als waakhond op hun kippenboerderij. Zeer geschikt voor beide doeleinden en geschikt om buiten (geïsoleerde schuur) te slapen.

Zoe_97

Berichten: 9463
Geregistreerd: 18-11-10
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 18:06

Rakkie123 schreef:
beatje schreef:
Ik ken boerefoxen vooral als fijne rattenvangers en te erge keffers. Ik heb niet de indruk dat ze daar naar op zoek is.
Maar daarom zal jij het voor jou absoluut een fijne hond zijn. Ik zie een boerfox kruising niet als meer waarde boven een bouvier rotweiler of duitsers, honden die prima aanslaan als er bezoek komen.Vooral niet omdat ze speciaal op zoek is naar een grote hond en een boerefox ,groot van hart is dat niet van formaat,ook niet als je gaat kruisen. Mijn Duitse reu is 70 cm dat red je niet met kruisingen.


Daar vergis je je in, het zijn geen keffers maar ze slaan wel aan als er iets is.
Heel wat anders dan de waakhonden, en niet afschrikwekkend, maar als ze blaffen kun je er zeker van zijn dat er iets is....tijd zat om met je dubbelloops een kijkje te nemen en 112 te bellen.

Je moet wel een zuivere hebben!

Een boerenfox is een kruising. Dus knap dat je een zuivere kan hebben :j

Ik denk dat een Mechelaar Wel eens prima zou kunnen passen.

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 18:20

Ik denk dat de combinatie niet mogelijk is. Enerzijds wil je een eel serieuze waakhond
_Ekenna schreef:
Terrein is volledig omheind met een hoohg hekwerk en voorzien van elektrische poorten, maar toch zijn we bang voor inbraak/dierenactivisten (kippenstallen op het erf).

maar hij moet ook los mee met het paard
Citaat:
Ik wil de honden (het zullen er 2 worden!) ook graag eens in de twee weken 1 à 2 uurtjes met mijn paarden meenemen naar het bos.


De mindset van de waakhond die je wil is er eentje van 'iedereen is een vijand tenzij het tegendeel bewezen is'. Maar om een hond los mee te laten lopen naast het paard moet je net een hele sociale hond hebben die denkt 'iedereen is mijn vriend tenzij het tegendeel bewezen is'. Dus jouw hond zou moeten switchen tussen die 2. Misschien niet onmogelijk, maar wel riskant. Het kan altijd zijn dat je hond in de waakhondmodus komt op een moment dat dat ongewenst is. En met 2 honden wordt alles nog eens versterkt.
Als je de 2 echt wil combineren zou ik voor supersociale honden gaan die misschien niet waken maar door hun grootte en het feit dat ze lawaai maken toch wat afschrikken.
Waakhonden die hun taak serieus nemen los naast het paard meenemen is onverantwoord naar de omgeving toe.

_Ekenna
Berichten: 2803
Geregistreerd: 25-06-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-19 18:21

Sclimpre schreef:
Ik denk dat de combinatie niet mogelijk is. Enerzijds wil je een eel serieuze waakhond
_Ekenna schreef:
Terrein is volledig omheind met een hoohg hekwerk en voorzien van elektrische poorten, maar toch zijn we bang voor inbraak/dierenactivisten (kippenstallen op het erf).

maar hij moet ook los mee met het paard
Citaat:
Ik wil de honden (het zullen er 2 worden!) ook graag eens in de twee weken 1 à 2 uurtjes met mijn paarden meenemen naar het bos.


De mindset van de waakhond die je wil is er eentje van 'iedereen is een vijand tenzij het tegendeel bewezen is'. Maar om een hond los mee te laten lopen naast het paard moet je net een hele sociale hond hebben die denkt 'iedereen is mijn vriend tenzij het tegendeel bewezen is'. Dus jouw hond zou moeten switchen tussen die 2. Misschien niet onmogelijk, maar wel riskant. Het kan altijd zijn dat je hond in de waakhondmodus komt op een moment dat dat ongewenst is. En met 2 honden wordt alles nog eens versterkt.
Als je de 2 echt wil combineren zou ik voor supersociale honden gaan die misschien niet waken maar door hun grootte en het feit dat ze lawaai maken toch wat afschrikken.
Waakhonden die hun taak serieus nemen los naast het paard meenemen is onverantwoord naar de omgeving toe.

Graag mijn berichten lezen. Dan zou je hebben gezien dat ik het idee met het paard mee had laten varen. :)

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Re: Welke waakhond past bij ons?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 18:29

Mijn nederigste excuses :)

_Ekenna
Berichten: 2803
Geregistreerd: 25-06-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-19 18:42

Een Hovawart vind ik wel erg interessant als tweede hond! Hebben ons er even snel in verdiept, kenden het ras eigenlijk niet.
Voor de andere hond zullen we de asiels eens langs gaan, kijken wat ze hebben zitten. Hebben tot nu toe wel een stiekeme voorkeur voor een Rottweiler, Cane Corso of een Rhodesian Ridgeback. Het idee van een zelfstandige hond met overwicht hebben we wat laten varen. We willen niet dat het gevaarlijk gaat worden. Wel willen we dat ongewenst bezoek 4 keer nadenkt voor ze over het hek komen. Hond moet dus wel iets zelfstandig zijn, hij moet een stukje alertheid van mij overnemen en ik moet ‘m daar dus niet op wijzen. Ik denk dat een van deze 3 hondenrassen hier een prima keuze voor is.

lizy29 schreef:
Je zou eventueel nog kunnen kijken naar een Pyreneese berghond. Bij schapen hechten deze zich aan de kudde en zullen deze ten alle tijde beschermen tegen dat wat niet eigen is. Wellicht dat dat ook kan bij een groep kippen.

Goed bedacht! Alleen kan de hond de kippen niet zien. Hij zou ze alleen kunnen horen..
En een groep kippen.. Het is nogal een groot groepje.. Ik denk dat de hond helemaal van slag zal raken als hij door krijgt dat ik van ‘m verwacht dat hij dat grote groepje moet beschermen, als hij ze zou kunnen zien dus. _O-

MightyMike

Berichten: 2827
Geregistreerd: 08-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 18:54

De Old English Mastiff is misschien ook een prima hond, indien je een tweede hond wil om mee te gaan met buitenritten. Enorme hond, 90 kilo en een stuk groter dan de bulmastiff bijv, goed waaks, maar hoeft niet eens te blaffen, zijn uiterlijk schrikt al af. Vraagt hier nooit iemand op een wandeling om hem te aaien, lopen ze allemaal met een boog omheen. Zijn wel erg weinig van in NL, ben je afhankelijk van wachtlijsten, maar wij vonden het een tophond. Stoer, erg waaks, rustige hond en superlief en betrouwbaar. Was prima sociaal, sloeg zeker aan, ook zelfstandig, maar schat volk over de vloer prima in, eigenlijk een sul, maar door zijn uiterlijk weinig mensen die binnen durven te komen, haha. Ben benieuwd waar jullie uiteindelijk voor gaan.

Esplendido
Berichten: 3140
Geregistreerd: 09-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 19:00

_Ekenna schreef:
Een Hovawart vind ik wel erg interessant als tweede hond! Hebben ons er even snel in verdiept, kenden het ras eigenlijk niet.
Voor de andere hond zullen we de asiels eens langs gaan, kijken wat ze hebben zitten. Hebben tot nu toe wel een stiekeme voorkeur voor een Rottweiler, Cane Corso of een Rhodesian Ridgeback. Het idee van een zelfstandige hond met overwicht hebben we wat laten varen. We willen niet dat het gevaarlijk gaat worden. Wel willen we dat ongewenst bezoek 4 keer nadenkt voor ze over het hek komen. Hond moet dus wel iets zelfstandig zijn, hij moet een stukje alertheid van mij overnemen en ik moet ‘m daar dus niet op wijzen. Ik denk dat een van deze 3 hondenrassen hier een prima keuze voor is.

lizy29 schreef:
Je zou eventueel nog kunnen kijken naar een Pyreneese berghond. Bij schapen hechten deze zich aan de kudde en zullen deze ten alle tijde beschermen tegen dat wat niet eigen is. Wellicht dat dat ook kan bij een groep kippen.

Goed bedacht! Alleen kan de hond de kippen niet zien. Hij zou ze alleen kunnen horen..
En een groep kippen.. Het is nogal een groot groepje.. Ik denk dat de hond helemaal van slag zal raken als hij door krijgt dat ik van ‘m verwacht dat hij dat grote groepje moet beschermen, als hij ze zou kunnen zien dus. _O-



Een Ridgeback is zeker een zelfstandige hond en heeft een neus voor onraad. Maar ik meen te hebben gelezen dat de hond in de nacht buiten moet om het erf te bewaken. En daar is een RR echt niet geschikt voor.

Ze willen graag daar zijn waar hun baas is en worden echt niet gelukkig als ze buiten moeten blijven of in een schuur of iets dergelijks terwijl hun gezin binnen zit. Een RR beschouwd zichzelf als gezinslid en wil ook zo behandeld worden.

Daarnaast is hun vacht ook echt niet geschikt om met koud en/of nat weer langdurig buiten of in een onverwarmde ruimte te zijn. Ze hebben namelijk een erg korte vacht zonder ondervacht. Een RR houdt ontzettend van warmte en ligt het liefst tegen de kachel aan zo dat ze zich nog net niet branden.

dierenfan
Berichten: 9671
Geregistreerd: 27-02-10

Re: Welke waakhond past bij ons?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 19:46

Leuk dat je grote ren bedacht heb met hok enz maar ik bedoel de hele functie van de honden is weg door gebruik van een ren. Je hebt veel meer dus aan honden die nooit opgesloten hoeven te worden. Die activisten zijn niet gek hoor die zoeken wel uit wat het ritme ongeveer is op een bedrijf.

Sowieso is een hond als waak functie zoals TS zoekt niet de beste oplossing. Al zet je er 100 kangals. Denk dat je voor dat doel niet in de hoek van waakhonden moet zoeken als beveiliging

_Ekenna
Berichten: 2803
Geregistreerd: 25-06-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-19 20:07

dierenfan schreef:
Leuk dat je grote ren bedacht heb met hok enz maar ik bedoel de hele functie van de honden is weg door gebruik van een ren. Je hebt veel meer dus aan honden die nooit opgesloten hoeven te worden. Die activisten zijn niet gek hoor die zoeken wel uit wat het ritme ongeveer is op een bedrijf.

Sowieso is een hond als waak functie zoals TS zoekt niet de beste oplossing. Al zet je er 100 kangals. Denk dat je voor dat doel niet in de hoek van waakhonden moet zoeken als beveiliging

Er zit geen ritme in qua opsluiten van de honden in de ren, het bezoek dat voor de pluimvee zal komen zal steeds op een andere dag en tijd komen. Dit is nooit hetzelfde.

Dus dat je zegt dat de hele functie van de honden weg is als ik ze opsluit in de ren zodra er bezoek is vind ik wat vreemd. Dit zal gemiddeld nog niet 1 x per week zijn namelijk. Maar de grote ren is al aanwezig en dus ideaal om voor zulk soort dingen te behouden.

dierenfan
Berichten: 9671
Geregistreerd: 27-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 21:04

_Ekenna schreef:
dierenfan schreef:
Leuk dat je grote ren bedacht heb met hok enz maar ik bedoel de hele functie van de honden is weg door gebruik van een ren. Je hebt veel meer dus aan honden die nooit opgesloten hoeven te worden. Die activisten zijn niet gek hoor die zoeken wel uit wat het ritme ongeveer is op een bedrijf.

Sowieso is een hond als waak functie zoals TS zoekt niet de beste oplossing. Al zet je er 100 kangals. Denk dat je voor dat doel niet in de hoek van waakhonden moet zoeken als beveiliging

Er zit geen ritme in qua opsluiten van de honden in de ren, het bezoek dat voor de pluimvee zal komen zal steeds op een andere dag en tijd komen. Dit is nooit hetzelfde.

Dus dat je zegt dat de hele functie van de honden weg is als ik ze opsluit in de ren zodra er bezoek is vind ik wat vreemd. Dit zal gemiddeld nog niet 1 x per week zijn namelijk. Maar de grote ren is al aanwezig en dus ideaal om voor zulk soort dingen te behouden.


Oke, ik ging er vanuit dat bij vele bedrijven voorspelbaar is op ongeveer een uur verschil wanneer bepaalde producten zoals voeding ect. Geleverd worden en vuilnisbakken oid opgehaald worden. Wij hebben daar namelijk vaste tijdstippen voor ondanks we dat nooit afgesproken hebben omdat ook die bedrijven nu eenmaal hun vaste routes hebben ;)

Rakkie123
Berichten: 1158
Geregistreerd: 28-07-19
Woonplaats: Nabij Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 23:09


Lukasje
Berichten: 11351
Geregistreerd: 06-01-15

Re: Welke waakhond past bij ons?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 23:15


Zoe_97

Berichten: 9463
Geregistreerd: 18-11-10
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-19 06:26

Rakkie123 schreef:
Zoe_97 schreef:
[quote="Rakkie123"



Je moet wel een zuivere hebben!
[/quote
Een boerenfox is een kruising. Dus knap dat je een zuivere kan hebben :j

Ik denk dat een Mechelaar Wel eens prima zou kunnen passen.


https://www.hondenpage.com/hondenrassen/boerenfox.php

Het heeft geen rasstandaard waarnaar gefokt wordt (dus geen bepaalde karakter en uiterlijke kenmerken die verankerd worden). Er zijn geen stambomen en en zijn gigantisch veel variaties. Honden van 20-60 cm die er wat op lijken worden boekenfonds genoemd. Je kan nooit vab een zuivere boerenfox spreken.
Ik zit in de kynologie, dus zo’n linkje naar een opgezette pagina door gewone liefhebbers hoef je niet te sturen. Bij elk wel echt staan grove fouten in die dingen op zo’n sites ;)

Amandavd
Berichten: 12110
Geregistreerd: 04-05-06
Woonplaats: Limburg

Re: Welke waakhond past bij ons?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-19 06:45

TS het is ook een beetje tegenstrijdig wat je zegt. Je wilt een hond die zelfstandig handelt, maar hij mag er niet in hangen. Wat verwacht je precies van je hond? Een hond die erin gaat hangen lijkt mij sowieso niet handig, maar wat valt er voor jou onder zelfstandig handelen? Bijna alle wakers slaan aan bij onraad.

AlphaDaemon
Berichten: 542
Geregistreerd: 24-04-12

Re: Welke waakhond past bij ons?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-19 13:54

Persoonlijk zou ik er wel voor willen gaan dat ook je waakhond vrij kan rondlopen op het erf en gewoon normaal kan doen als er bezoek komt (evt dat je er even bij moet zijn bij het eerste contact maar daarna klaar). Als je namelijk je hond gaat opsluiten op een plek die bij de kippen uit de buurt is (ik las ergens alleen kippen horen en niet zien), dan zouden de eventuele activisten toch aan de andere kant oid je terrein op kunnen komen? Ik zou dan dus liever een hond willen die de kippen niet aanvalt en dus ook bij de kippen kan komen mocht daar iemand bij zijn gekomen. Vrienden van me hadden een Appenzeller die de kippen hoedde en beschermde tegen roofdieren. Was de grootste knuffelkont als hij je vertrouwde, mensen die hij niet vertrouwde waarschuwde hij 1 keer.

Gegeven je verhaal denk ik persoonlijk dat je misschien meer hebt aan een paar honden die ook voor je zullen waken en die gewoon los kunnen lopen op je terrein. Met elkaar maken ze meer indruk dan alleen en voelen ze zich ook gesterkt en meer honden zien / horen / ruiken meer dan 1. Als je dan bezoek krijgt moet het denk ik prima kunnen dat je mensen even laat wachten ergens (honden slaan wel aan, want volk) en als jij zegt: t is goed, dan moet t klaar zijn.

Riddershow

Berichten: 5318
Geregistreerd: 10-03-08
Woonplaats: Bedburg-Hau (D)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-19 14:01

Blazee schreef:
Sowieso een Hovaward. Vrienden van ons hebben deze ook als waakhond op hun kippenboerderij. Zeer geschikt voor beide doeleinden en geschikt om buiten (geïsoleerde schuur) te slapen.

Wilde ik ook voorstellen inderdaad. Is gefokt om erven te beschermen. Er is alleen (zoals altijd) aandachtspunt en dat is dat ze echt beschermend zijn. Familieleden van mij hadden deze en deze gingen de kinderen beschermen tegen hun eigen vrienden als deze te grof speelden. Was dus niet altijd gewenst!

Ik wil ze zelf eigenlijk ook. Juist omdat ze honkvast zijn en erg beschermend, maar heb 3 kids rondlopen die ook vriendjes/vriendinnen meenemen en de postbode brengt regelmatig pakketjes op het erf. Dat kunnen issue's zijn met een hovawart.

Simbaa
Berichten: 3966
Geregistreerd: 17-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-19 14:17

Ridgebacks zou ik niet doen. Ze zijn opzich prima geschikt met uitzondering van het buiten in een hok slapen en uberhaubt met slecht weer buiten zijn. Daar zijn ze echt niet voor gemaakt. Ik zit op meerdere hondenfacebook-groepen en ik zie nergens zoveel honden onder een dekentje slapen als bij de Ridgeback-groep :+

Degenen die ik ken zijn ook redelijke koudkleumen.

_Ekenna
Berichten: 2803
Geregistreerd: 25-06-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-19 19:10

AlphaDaemon schreef:
Persoonlijk zou ik er wel voor willen gaan dat ook je waakhond vrij kan rondlopen op het erf en gewoon normaal kan doen als er bezoek komt (evt dat je er even bij moet zijn bij het eerste contact maar daarna klaar). Als je namelijk je hond gaat opsluiten op een plek die bij de kippen uit de buurt is (ik las ergens alleen kippen horen en niet zien), dan zouden de eventuele activisten toch aan de andere kant oid je terrein op kunnen komen? Ik zou dan dus liever een hond willen die de kippen niet aanvalt en dus ook bij de kippen kan komen mocht daar iemand bij zijn gekomen. Vrienden van me hadden een Appenzeller die de kippen hoedde en beschermde tegen roofdieren. Was de grootste knuffelkont als hij je vertrouwde, mensen die hij niet vertrouwde waarschuwde hij 1 keer.

Gegeven je verhaal denk ik persoonlijk dat je misschien meer hebt aan een paar honden die ook voor je zullen waken en die gewoon los kunnen lopen op je terrein. Met elkaar maken ze meer indruk dan alleen en voelen ze zich ook gesterkt en meer honden zien / horen / ruiken meer dan 1. Als je dan bezoek krijgt moet het denk ik prima kunnen dat je mensen even laat wachten ergens (honden slaan wel aan, want volk) en als jij zegt: t is goed, dan moet t klaar zijn.

Hond kan niet bij de kippen komen. Hij moet dan bij 3 stallen 2 zware deuren door + hygienesluis (douchehokjes) en bij de andere 3 stallen ook nog een grote trap op. :+ Dus dat gaat niet. Denk dat de dames (kippen) dat ook niet zo zullen waarderen. :D



Besloten om niet voor zo’n enorm zelfstandige waker te gaan.
Wij gaan zeer waarschijnlijk voor een Hovawart. :j vind dit wel heel erg interessante honden! Mocht er iemand een goede fokker weten...
De tweede hond gaan we voor in het asiel kijken. :-)

Mariska88

Berichten: 813
Geregistreerd: 30-04-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-19 19:26

Mechelse Herder

Schikt veel mensen alleen al af
Trouw aan zijn baas
Waaks
Actief (al is de onze echt een luie donder :))
Leergierig
Sociaal


Maar denk dat het best lastig is om 1 hond te vinden die voldoet aan jou'n wensen..
Zal ook sneller neigen naar een 3de hond..

Oeps lees nu je post pas
Succes met.de zoektocht!!

Lukasje
Berichten: 11351
Geregistreerd: 06-01-15

Re: Welke waakhond past bij ons?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-19 19:28

@ TS: had je toevallig die link bekeken van de asielhonden uit België? Dat leek me echt wat voor je!

Lukasje
Berichten: 11351
Geregistreerd: 06-01-15

Re: Welke waakhond past bij ons?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-19 19:40