Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 4 van de 5 [ 104 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

[VOLG] Vogel laten prepareren

 

taff schreef
De pootjes gaat een ijzer draadje heen van de dikte 0,7 mm


Hoe doe je dat precies dan, de rest villen lijkt me zo ingewikkeld nog niet, maar de pootjes.. :wow:
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-11-19 23:10 



 

En hij staat in de steigers!
Wat een werk heeft taff al verzet ;)
[ img ]

Ik ben verliefd op de stand van de vogel en de pootjes. Ben benieuwd hoe hij eruit komt ;) taff appte gister al dat ze niet helemaal tevreden was met hoe de tapuit er uit zag. Dus volgensmij is ze druk bezig geweest vandaag!

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-11-19 19:11 



 
Profiel   

de tweede foto is het lichaampje er uit
rechts inderdaad het lichaampje met dat puntje boven is de tong.
het velletje moet nu nog ontdaan van alle vlees resten en hersens.
al het vlees uit de pootjes en vleugels.
als dat is gebeurt word hij gewassen gecentrifugeerd en ook gelooid.
dan begint het opbouwen ijzer draad door de pootjes vast maken in het kunst lichaam .
het was geen makkelijke opdracht doordat hij zich dood gevlogen heeft tegen het raam lijkt hij onbeschadigd. maar vanbinnen is het een beurs lichaampje met veel bloed normaal als je vilt komt er geen bloed bij maar jullie zien de binnen kant is erg bloederig.
voor het vogeltje heeft niet geleden en was op slag dood maar het blijft zonden.
nu nog drogen en afwerken en registreren dat moeten alle inheemse vogels.(vogels uit de nl natuur.
dit geld voor alle vogels zelfs een mus.
als iemand nog wat wil weten roep maar.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-11-19 19:39 



 
Profiel   

Ik ben wel benieuwd hoeveel tijd dat allemaal kost

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-11-19 22:05 



 
Profiel   

deze in totaal 1.5 dag

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-11-19 10:03 



 

Jaah! *\o/*
Vandaag weer met de trein en bus op pad geweest naar taff, om mijn tapuit op te halen!

Ze is niet overal helemaal gelukt, en dat heeft twee redenen. Ten eerste zat ze in de rui, en ten tweede is ze te hard tegen het raam geklapt. Hierdoor is de binnenkant beschadigd. Moet ze ook niet doen nou :(:)

Maar desondanks ben ik er ontzettend blij mee! Hij staat momenteel naast mijn hazenschedel :D
Vroeger in de biologielokalen zat ik al vol verwondering naar de opgezette dieren te kijken, en nu heb ik er zelf ook 1! Echt heel gaaf!

Morgen of overmorgen zal ik even foto's maken :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-12-19 00:38 



 

Even wezen puzzelen met fotos!
Zie nu wel weer veren die ik even recht moet leggen := Je blijft bezig _O-
Erbij ligt mijn hazenschedel (en een plankje hout uit een kerststukje) ;)

[ img ]
[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-12-19 13:37 



 

Bijzonder hoor. Knap gedaan dat opzetten. Zo is het beestje toch niet verloren gegaan, het heeft wel iets moois dit.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-12-19 13:56 



 
Profiel   

Gaaf hoor

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-12-19 14:17 



 
Profiel   

Mooi geworden!

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-12-19 00:16 



 

Leuke reacties!
Taff, lees jij ze ook mee? :D

Op deze foto is het kenmerk van de tapuit goed te zien. De witte stuit:
[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-12-19 17:43 



 
Profiel   

Wat leerrijk! Mooi geworden!

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-12-19 18:27 



 

Ik heb je topic van het begin in stilte gevolgd. Heel interessant om te zien, en het eindresultaat is prachtig!

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-12-19 18:33 



 

Wat leuk om te zien zeg! Ik vind opgezette dieren fascinerend. Echt een kunstwerkje dit.

De fitis volgt later nog?

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-12-19 18:47 



 
Profiel   

ik ben zelf niet tevreden (maar dat ben ik nooit)
ik denk dat ik ook problemen met de fitis krijg dat hij ook een behoorlijke klap heeft gehad.
en hij is nog kleiner.
bubbelwrap heeft meer foto's genomen mijn hart licht toch bij zoogdieren.
misschien wil zij deze ook laten zien ik weet niet hoe ik foto;s plaats(iets met een andere generatie)

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-12-19 19:19 



 

taff schreef
ik ben zelf niet tevreden (maar dat ben ik nooit)
ik denk dat ik ook problemen met de fitis krijg dat hij ook een behoorlijke klap heeft gehad.
en hij is nog kleiner.
bubbelwrap heeft meer foto's genomen mijn hart licht toch bij zoogdieren.
misschien wil zij deze ook laten zien ik weet niet hoe ik foto;s plaats(iets met een andere generatie)

Herkenbaar. :(:) Maar voor lekenogen ziet het er mooi uit! :D

Ik vroeg me wel één ding (oké, een paar dingen) af, gewoon uit nieuwsgierigheid: waar bestaat zo'n kunstlichaam uit? En moet je die helemaal zelf maken, of kun je daar ook een soort mal of kant-en-klaar ding voor kopen? Verschilt dit heel erg van hoe je een (groot) zoogdier opzet, of is dat in principe hetzelfde alleen op grotere schaal?

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-12-19 20:26 



 

Mkango schreef
Ik heb je topic van het begin in stilte gevolgd. Heel interessant om te zien, en het eindresultaat is prachtig!

Het is ook reuze interessant!
Ook bij mij begint het nu te kriebelen. :P Vooral als ik weer een middagje bij taff tussen het werk rondloop!

Marie_Anne schreef
Wat leuk om te zien zeg! Ik vind opgezette dieren fascinerend. Echt een kunstwerkje dit.

De fitis volgt later nog?

Fitis ligt nog bij taff in de vriezer. Mijn moeder hoefde niet weer een overleden vogel naast de slavinken := Maar inderdaad ben ik bang dat de fitis ook problemen oplevert.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-12-19 20:37 



 

taff schreef
ik ben zelf niet tevreden (maar dat ben ik nooit)
ik denk dat ik ook problemen met de fitis krijg dat hij ook een behoorlijke klap heeft gehad.
en hij is nog kleiner.
bubbelwrap heeft meer foto's genomen mijn hart licht toch bij zoogdieren.
misschien wil zij deze ook laten zien ik weet niet hoe ik foto;s plaats(iets met een andere generatie)

Vooruit, hier wat fotos van taff haar werk :=

[ img ]

[ img ]

[ img ]

Zit te denken wat ik met de fitis kan doen. Een schedel/skelet lijkt mij tof, maar dat doet de mooie kleur van de vogel geen eer aan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-12-19 13:36 



 
Profiel   

Ik vroeg me wel één ding (oké, een paar dingen) af, gewoon uit nieuwsgierigheid: waar bestaat zo'n kunstlichaam uit? En moet je die helemaal zelf maken, of kun je daar ook een soort mal of kant-en-klaar ding voor kopen? Verschilt dit heel erg van hoe je een (groot) zoogdier opzet, of is dat in principe hetzelfde alleen op grotere schaal?









een kunst lichaam maak ik zelf.
het materiaal verschild van wol/houtkrullen of schuim blokken.
ze zijn ook als voorgevormd lichaam te koop. maar erg duur dit moet je in de prijs in calculeren.
ik vind dit de makkelijke weg beestjes in rare houding maak ik van wol, vogeltjes klein van schuim en grotere dieren van houtwol. dit is eigenlijk de meest voorkomende manier.
de mal voor b.v een vos kost al gauw 80 euro dan de oren/gebit en tong 30 euro en dan nog ogen van af 10 euro komen de prijzen al gauw op 600 euro.
in een vos gaat minstens 4 dagen werk zitten.
ik kan hier uren over praten en vind het heerlijk om uitleg te geven.
sta soms op scholen/beurzen te demonstreren om mensen te laten zien wat het is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-12-19 16:06 



 

Hou je vooral niet in taff, ik vind het ontzettend interesant!

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-12-19 16:25 



 
Profiel   

als iemand wat wil weten of nog vragen heeft roep maar

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-12-19 19:14 



 
Profiel   

Super interessant :j
Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar de stappen op het moment dat je de huid over zo'n lichaam heen zet?
Naai je het daarna vast? Of lijm je het?
Heb je hier een opleiding voor gedaan?
:= boel vragen... In mei ga ik mijn eerste sessie doen. Ben heel benieuwd :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-12-19 19:35 



 

Oke! :))
Heb je hier een opleiding of cursus voor gevolgd? Hoe lang ben je al bezig? Hoe kom je aan de dieren?
En bedenk je dan van te voren de houding waarin je hier dier wil zetten, teken je dat uit ofzo? Dat lijkt me nog best lastig.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-12-19 19:37 



 
Profiel   

Wat is het eindresulaat mooi geworden en taff, wat maak je ongelooflijk mooi werk! Ook heel interessant om te lezen! :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-12-19 19:45 



 
Profiel   

Fnanne en Marie-anne
even wat uitleg.
men nemen een eendaags kuiken
ontdooien en uitspreiden op zijn rug.
met een scalpel of scherp mes alleen de huid doorsnijden van keel tot cloaca (poepertje).
dan ga je met een soort stopnaald de huid losmaken als je een begin hebt kan je verder met je vingers verder de huid er af duwen je duwt het pootje naar buiten en snijd het door bij de knie.
dan snij je de cloaca door en pulk je het staartje los.
dan stroop je de rug los naar boven tot je bij de vleugels komt die maak je los van de schouder.
dan stroop je verder naar het hoofd je snijd de gehoorgang door en dan het oog erg voorzichtig het binnenste oog lid doorsnijden en niet de buitenste ooglid.
de huid losmaken tot de snavel.
nu komt voor velen het ergste de ogen en hersens verwijderen.
hoofdje van de nek knippen en het lijfje aan de kant leggen.
nu al het vlees van het hoofd vleugels en pootjes verwijderen.
dit moet zorgvuldig er mag geen vlees meer aanzitten(i.v.b.m rotten).
dit is deel 1
huidje wassen en centrifugeren dan looien.
het lichaampje namaken en het nekje.
ijzer draad in het hoofdje vast maken en de oogkassen opvullen met klei oogjes plaatsen.
huid terug draaien over het hoofdje en het lichaampje door het ijzerdraadje steken en verankeren aan het lichaampje.
dun ijzerdraad door de pootjes wurmen van af de voetzool via de knie in het lichaam steken wat je aan vlees van het been hebt afgehaald moet weer opgebouwd worden met watten .
het lichaampje in het huidje plaatsen en de pootjes vast zetten.
dan naai je het weer dicht.
dan föhnen met een tandenborstel tot hij droog is .
zet hem op een houtje en door het ijzerdraad kan je hem zo zetten als jij wil.
oogjes goed zetten en opspelden voor het drogen.
dit zijn de stappen voor het opzetten 'van een vogel.
waar ga jij je sessie doen?

ik ben zelf begonnen via youtube en heb iemand gevonden via facebook die mij dingen aangaf over looien en tips.
zij is een goeie vriendin geworden en wij komen regelmatig bij elkaar om samen te prepareren.
soms heb ik een idee of krijgt hij gaandeweg zijn houding.
wil je hem vliegend moet je van te voren bedenken dat je ook ijzerdraad in de vleugels doet.
en veel oefenen.
knap als je de lap tekst hebt gelezen.
dit is in vogelvlucht het opzetten van een kuikentje of vogel.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-12-19 21:21 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 4 van de 5 [ 104 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen