Nieuwe kat?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
VenoSnorlax

Berichten: 4521
Geregistreerd: 04-02-12
Woonplaats: Den haag

Nieuwe kat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-19 02:10

Ja dit is echt een grote twijfel.

Ik en mijn vriend hebben een jaar geleden een kat uit het asiel gehaald Chester. Chester is een poes van zo’n 3 jaar oud
Afbeelding

Toen we haar adopteerde was ze al 2x op straat gezet (nee niet afgestaan echt gevonden op straat) en erg onrustig en angstig. Nu na een jaar merken we eindelijk dat het beter gaat en meer vertrouwen krijgt in de vorm van op haar rug liggen en vaker langskomen voor kriebels. Wel is in het asiel gezegt kan niet met andere katten, maar waarom dan de twijfel? Haar energie!

Ze is enorm druk maar houd niet van speeltjes. Ze schiet uren per dag van de ene kant van het huis naar de andere incl. heel hard mauwen en ik heb het idee dat ze iets mist. Sws staat voor later een hond op de planning maar mijn vriend vind het heel jammer dat ze geen schootkat is. Dit is dus een motivatie samen met een mogelijk speelmaatje. Maar moeten we dit wel doen? En zo ja een kitten of al een volwassen kat? En welke rassen zouden geschikt zijn? Ik zit in de honden totaal geen katten, hoop dat hier mensen die mij advies kunnen geven :)

Dankjewel voor het lezen!

Mando

Berichten: 15694
Geregistreerd: 11-06-06
Woonplaats: Als Rotterdamse tussen de Friezen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-19 06:07

Ze is nog jong. Dus heeft energie en als je ze alleen heb ben jij de Sjaak maar wees gerust ik heb er ook 1 van 4 jaar met 2 andere katten en die is net zo erg.
Een binnenkat en ik moet hem entertainen wat ik met alle liefde doe .

Pepperrr

Berichten: 8387
Geregistreerd: 28-07-16
Woonplaats: Nistelrode (NB)

Re: Nieuwe kat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-19 06:43

Een kitten aan je volwassen kat introduceren gaat meestal wat makkelijker dan twee volwassenen bij elkaar. Dus wat dat betreft zou ik voor een kitten kiezen.

Qua ras zou ik een ras kiezen die niet veel groter of sterker is dan zij is. Zo hebben wij voor onze binnenkat van 4kg een maine coon van 10kg gekocht. Uiteindelijk vind de kleine het echt niet leuk om met hem te spelen want het gebeurt gewoon te lomp. Hou daar dus rekening mee :)

Verder geloof ik het ook niet zo dat volgens een asiel een kat niet samen zou kunnen met een ander... Zeker als je een kat binnen houdt hoort het gewoon een maatje te hebben :j

Sky_As

Berichten: 4724
Geregistreerd: 12-05-10
Woonplaats: naast de buren

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-19 06:50

Pepperrr schreef:
Een kitten aan je volwassen kat introduceren gaat meestal wat makkelijker dan twee volwassenen bij elkaar. Dus wat dat betreft zou ik voor een kitten kiezen.

Qua ras zou ik een ras kiezen die niet veel groter of sterker is dan zij is. Zo hebben wij voor onze binnenkat van 4kg een maine coon van 10kg gekocht. Uiteindelijk vind de kleine het echt niet leuk om met hem te spelen want het gebeurt gewoon te lomp. Hou daar dus rekening mee :)

Verder geloof ik het ook niet zo dat volgens een asiel een kat niet samen zou kunnen met een ander... Zeker als je een kat binnen houdt hoort het gewoon een maatje te hebben :j

Precies dit. ... Met wat in weet zou ik er nooit meer ( zomaar ) een tweede kat bij zetten. Mijn eerste kat haat me volgens mij nog steeds voor haar " vriendje ".
Ik moet ze al 6 jaar lang uit elkaar houden en in verschillende ruimtes houden. Beide kittens toen ik ze kreeg.
Bij een asiel hebben ze ervaring met verschillende soorten katten en ze zullen het vast geprobeerd hebben....
Ik zal niet zeggen dat ze het altijd goed hebben maar met de kennis dat zij het niet adviseren zou ik dubbel zo voorzichtig zijn

Shenavallie
Berichten: 11576
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-19 07:14

Onze kat was voorheen ook geen schootkat, maar na een paar jaar veranderde dat. Nu is ze niet meer bij ons weg te slaan. Als je gaat zitten, dan zit ze al bovenop je. :')

VenoSnorlax

Berichten: 4521
Geregistreerd: 04-02-12
Woonplaats: Den haag

Re: Nieuwe kat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-19 21:49

Dankjewel voor alle tips en verhalen! Ik zit in amerika daarom een beetje rare tijdstippen.

Katten zijn van origine solidaire dieren dus een maatje horen hebben vind ik niet maar krijg wel het idee dat ze iets mist. Naar buiten word hem nu nog niet ivm flat maar mogelijk verhuizen we eind dit jaar naar een plek waar ze vrij beschermt naar buiten kan en dat mag dan ook zeker.

Voor nu dus erg gemengde gevoelens ook op bokt meer verhalen zijn zeker welkom

Xyris

Berichten: 9448
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Re: Nieuwe kat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-19 22:09

Solitair is relatief, het is bekend dat nagenoeg elke kat wel contact heeft met buurtkatten, ze hebben zelfs 'afspraken' over wie wanneer op dat ene lekkere warme plekje in de zon mag liggen. Dus de doorsnee kat kan gewoon met andere katten.
Uiteraard zijn er uitzonderingen, mijn kat vermoordt ook alles wat in de buurt komt en ik houd haar daarom ook alleen, maar mijn kat komt ook buiten dus dat is anders.

In het gros van de gevallen waarin er problemen ontstaan is er sprake van te weinig 'personal space'. Ze moeten elkaar kunnen ontlopen, niet alleen horizontaal, maar ook verticaal. Meer dan 2 kattenbakken, meer dan 2 drinkbakken en minstens 2 voerplekken, bij voorkeur op plekken waar ze elkaar niet kunnen zien als ze tegelijk iets besluiten te doen.

Ik begrijp je dilemma hoor, mijn kat hangt nogal aan mij (loopt weg als een ander haar komt verzorgen, of als ik eens een vent over de vloer heb :roll:) omdat ze al wat ouder is vind ik het heel moeilijk om haar alleen te laten voor een paar dagen want ze loopt gewoon weg dus ik ben verplicht haar binnen te houden, wat voor haar echt een verschrikking is. Ze raakt al met zichzelf in de knoop als het een dag regent. Dus ik zou ook heel graag een passend maatje voor haar vinden, maar gezien de frequentie dierenartsbezoeken die ik met haar heb gehad durf ik het na 12 jaar nog steeds niet aan :')

Laptopmuis
Berichten: 3142
Geregistreerd: 14-08-11

Re: Nieuwe kat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-19 12:13

Een kat die buiten kan raakt de energie buiten kwijt met jagen en op onderzoek uitgaan. Als de kat dit niet kan dan moet je zorgen dat je binnen deze dingen hebt.
Voeren in een voerpuzzel bijvoorbeeld, zodat gewerkt moet worden voor het eten. Jaagspelletjes en zoekspelletjes doen. Met een jonge kat moet je veel spelen.

lissisanne

Berichten: 2506
Geregistreerd: 16-08-08

Re: Nieuwe kat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-19 12:22

Ik zat precies in dezelfde situatie, en herken het gevoel dat mijn poes iets miste. Poes van 2 uit asiel met enorm veel energie en te weinig ruimte/aandacht om het kwijt te raken. Ze kon ook niet naar buiten. Het asiel wist niet of ze met andere katten kon.

Toen ik verhuisde heb ik direct tijdens de verhuizing een (mannelijke) kitten geintroduceerd. Ze hadden toen allebei nog geen territorium. In het begin was mijn asielpoes erg bang (niet gek na zoveel verhuizen), maar na een week zijn ze de beste maatjes geworden. Ze spelen, eten en slapen samen en gaan samen op onderzoek. De asielpoes voelde zich echt de moeder van het kitten, en wast hem ook vaak. Mijn poes is heel veel rustiger, en het lijkt ook gelukkiger geworden. Ik heb denk ik heel veel geluk gehad, maar ik zou je gevoel volgen.

Ocean_Child

Berichten: 2111
Geregistreerd: 30-10-08
Woonplaats: Aan het strand :)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-19 12:24

Er zijn idd genoeg katten die je echt geen plezier doet met een soortgenootje. Wellicht kan je je kat trainen om aan een tuigje met je mee te lopen? Zo kan je haar meer beweging geven en kan ze haar energie kwijt.
Een kattenloopwiel is wellicht ook een optie.
Mijn katten zijn ook dol op voerspelletjes. Ik maak het ze goed moeilijk, zodat ze een behoorlijke tijd bezig zijn.

Blacky94

Berichten: 3480
Geregistreerd: 07-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-19 12:35

Nu is mijn kat inmiddels al wel 13, maar die is ook veel gelukkiger sinds ze alleen is. Voorheen woonde ze samen met de kat van mijn ouders in een 1gezinswoning waar ze ook beide naar buiten mochten. Meerdere kattenbakken en drinkplekken etc. De andere kat is inmiddels ook al wel (bijna) 10 dus ze hebben jaren samen gewoond. En juist nu die ene kat bij mijn ouders is gebleven en de mijne meeverhuist is naar ons eigen huis, zijn het beide veel leukere katten geworden. Dikke vrienden zijn het sowieso al nooit geweest maar de laatste jaren werd het steeds vervelender tussen beide, ook gezien die ander steeds probeerde de macht in huis te pakken.

Als het even kan ben ik zeker voor meerdere katten samen houden, maar echt lang niet elke kat wordt daar gelukkig van.
Ze zullen niet voor niks zeggen dat de kat niet met andere katten kan. Wil je het toch proberen zou ik idd voor een kitten gaan, maar maak dan wel goede afspraken en bereid je er op voor dat, mocht het echt niet gaan, je de mogelijkheid hebt om de kitten terug te brengen.

VenoSnorlax

Berichten: 4521
Geregistreerd: 04-02-12
Woonplaats: Den haag

Re: Nieuwe kat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-19 16:13

Ik ben inmiddels terug van vakantie en onze dappere dodo is inmiddels niet bang meer van de voertoren ( :')) dus dat is naast de voerbal een extra introductie van "verrijking"

Merkte idd ook bij mijn schoonouders dat ze nadat 1 van de 2 katten doodging, de andere kat ineens opbloeide. Ik denk dat mocht de verhuizing komen ik eerst aan een eventuele fokker of asiel ga vragen of ze daar op neutraal terrein geintroduceerd kunnen worden. Gaat dat niet dan houd het op, ik weet dat als ik er 1 meeneem om te introduceren mijn vriend verliefd word namelijk

Hevonen

Berichten: 5620
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Re: Nieuwe kat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-19 16:25

Het hangt enorm van de kat af. Wij hebben nu drie katten, waarvan er een (de oudste) absoluut het liefst de enige kat zou willen zijn. Ze is nu bijna 20, en het gaat op zich wel redelijk met de andere katten, maar zij zou prima zonder kunnen. Dan hebben we twee katers (4 en 2 jaar) en die zijn dol op elkaar, spelen samen en slapen ook vaak samen. Nu heb ik de jongste ook gekozen als kameraadje voor de oudste omdat de oudste zijn liefste maatje kwijtraakte (is aan hartkwaal jong overleden). Heb speciaal gezocht naar een heel vriendelijk jonger dier, maar geen kitten.
Dan logeert de kat mijn dochter hier vaak (nu ook). Een kater die buiten heel graag met andere katten speelt, maar binnen erg onverdraagzaam is en behoorlijk last heeft van 'voedernijd'.

(Gecastreerde) Katers zijn meestal makkelijker dan poezen in het accepteren van gezelschap is mijn ervaring.

Ik zou in jouw geval of wachten tot jouw kat naar buiten kan, of als je een tweede wilt, een gecastreerde kater/gesteriliseerde poes van ongeveer een jaar erbij nemen met een niet dominant maar vriendelijk karakter.

Als je naar katten kijkt kun je meestal al snel zien hoe ze zijn. Een uurtje op een stoel in een asiel of bij iemand met katten en je ziet een heleboel.

Jis_

Berichten: 11598
Geregistreerd: 13-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-19 12:18

Xyris schreef:
Solitair is relatief, het is bekend dat nagenoeg elke kat wel contact heeft met buurtkatten, ze hebben zelfs 'afspraken' over wie wanneer op dat ene lekkere warme plekje in de zon mag liggen. Dus de doorsnee kat kan gewoon met andere katten.
Uiteraard zijn er uitzonderingen, mijn kat vermoordt ook alles wat in de buurt komt en ik houd haar daarom ook alleen, maar mijn kat komt ook buiten dus dat is anders.

In het gros van de gevallen waarin er problemen ontstaan is er sprake van te weinig 'personal space'. Ze moeten elkaar kunnen ontlopen, niet alleen horizontaal, maar ook verticaal. Meer dan 2 kattenbakken, meer dan 2 drinkbakken en minstens 2 voerplekken, bij voorkeur op plekken waar ze elkaar niet kunnen zien als ze tegelijk iets besluiten te doen.

Ik begrijp je dilemma hoor, mijn kat hangt nogal aan mij (loopt weg als een ander haar komt verzorgen, of als ik eens een vent over de vloer heb :roll:) omdat ze al wat ouder is vind ik het heel moeilijk om haar alleen te laten voor een paar dagen want ze loopt gewoon weg dus ik ben verplicht haar binnen te houden, wat voor haar echt een verschrikking is. Ze raakt al met zichzelf in de knoop als het een dag regent. Dus ik zou ook heel graag een passend maatje voor haar vinden, maar gezien de frequentie dierenartsbezoeken die ik met haar heb gehad durf ik het na 12 jaar nog steeds niet aan :')


Precies, het is heel belangrijk welke karakters je bij elkaar plaatst in de ruimte die je voor ze hebt, geldt ook voor dieren die nog meer in groepsverband leven, je hebt altijd te maken met rangorde en territoriaal gedrag.

Ik heb een hele makkelijke relaxte en lieve poes en een wat moeilijkere kater, waar mijn poes heel goed mee om kan gaan. Onverwacht een hele makkelijke poes er bij deze zomer, met verwaarloost gebit en een nieuw thuis nodig, zij er bij trekt mijn kater slecht, zeker nu ze helemaal opgeknapt is na de operatie en meer aanwezig is, speels en actiever maar super lief. Als mijn kater niet bij gaat draaien moet ik voor de nieuwe poes toch een ander thuis zoeken.

Er zijn steeds meer asiels en stichtingen die niet 1 kitten alleen plaatsen en ik ben het daar helemaal mee eens.

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Re: Nieuwe kat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-19 12:24

Gekke gedachte, maar als een hond al op de planning staat... waarom dat dan niet doen?
Er zijn hondenrassen die meer 'katachtig' zijn (basenji, podengo), en dus vaak best ok met katten gaan, en ook echt spelende interactie hebben. Ik heb zelf een podengo, en ik zie echt hoe relaxed hij is met alle katten in de omgeving, terwijl honden echt wel eens geblaf of gegil opleveren van zijn kant. Die zou ik dus vermoedelijk méér plezier doen met een kat erbij dan met een hond erbij. (En zo zeggen veel podengo-eigenaren ook dat bij voorkeur Siamese katten gematcht worden aan hun podengo, omdat siamezen de 'honden onder de katten' zijn)

VenoSnorlax

Berichten: 4521
Geregistreerd: 04-02-12
Woonplaats: Den haag

Re: Nieuwe kat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-19 13:10

Omdat ik nu nog in een appartement woon op de eerste etage van 80 m2 dat vind ik niet eerlijk. Ik ben zelf enorm aan het zoeken naar friese stabij, ik wil erg zelf mee werken in de vorm van agility en speuren en het is een vriendelijk ras wat goed matched bij mijn vriend. Ik vind die honden helemaal de "sportlijn"nu nog echt niet bij ons huis passen.

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Re: Nieuwe kat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-19 13:21

@Anke, helder! :j (Ik heb een klein hondje en had die in mijn appartement al, maar een stabij zou ik ook niet in mijn appartement gehouden hebben nee)

VenoSnorlax

Berichten: 4521
Geregistreerd: 04-02-12
Woonplaats: Den haag

Re: Nieuwe kat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-19 13:40

Wel erg leuk om te horen van bv de podengo. Het is zelf geen ras voor mij omdat ik vrij dominant ben (ehm.. jullie snappen m vast) en ik het lastig vind om met toch wat schuwere honden om te gaan. Zou dus wel een goede match zijn voor mocht mijn vriend meer hondenervaring hebben ook icm de kat

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-19 13:46

Anke98 schreef:
Wel erg leuk om te horen van bv de podengo. Het is zelf geen ras voor mij omdat ik vrij dominant ben (ehm.. jullie snappen m vast) en ik het lastig vind om met toch wat schuwere honden om te gaan. Zou dus wel een goede match zijn voor mocht mijn vriend meer hondenervaring hebben ook icm de kat


Voor mij is het juist een ideale hond, omdat ik gék zou worden van een hond die opdrachten nodig heeft. Ik ben dus niet zo'n baas-baas, maar zelf stronteigenwijs en mijn hond matcht daar prima bij :') . Toby vermaakt zichzelf, brengt af en toe speelgoed en verzoekt dan samen te spelen, en ligt het grootste deel van de dag opgerold - jawel, als een kat - in de volle zon te genieten van ieder zonnestraaltje ;)
Enige echte nadeel voor mij, maar dat heeft ook te maken met het feit dat die van mij van straat komt, is dat hij echt niet los kan. Ken best wat podengo's die toch wel los lopen - maar ook veel waarbij dat niet kan. Ik weet niet hoe dat bij basenji's is overigens. Alternatief daarop zou een whippet zijn, ook dat 'ik wil in de zon liggen en ben 90% van de dag lui', maar wat gezeglijker.

cursebreaker

Berichten: 11459
Geregistreerd: 10-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-19 09:20

Fijn om te lezen dat je kat met verrijking ook al flink wat energie kwijt komt nu.

Je zou nog even kunnen navragen bij het asiel of ze je nog kunnen vertellen waarom zij vinden dat er geen kat bij moet? Maar of ze dat nu nog allemaal weten over jouw kat is een tweede natuurlijk.

Als het binnenkatten zijn en blijven, weet ik niet of ik in deze situatie zomaar iets erbij zou zetten hoor, als je zo'n mededeling meegekregen hebt. Genoeg situaties waarin het gewoon alsnog goed gaat, als je ook echt goed kijkt naar karakter enz - maar dan hangt het ook echt af vanwaar de 2e kat vandaan komt; want als je naar een asiel gaat kunnen ze wel zeggen; ja deze kat is zo lief en bla bla en kun je van alles zelf ook zien qua gedrag. Maar qua gedrag kunnen ze in het asiel alsnog heel anders zijn als dat ze in een nieuwe thuis situatie gaan zijn.

De reden waarom ik vooral sceptisch ben hier is omdat ik zelf zie van kortbij bij een vriendin hoe het ook niet goed kan gaan.

Deze vriendin van me heeft 2 katten, die ook buiten komen, en de kat die als 2e erbij kwam - een asielkat - zou ook niet samen kunnen met andere katten. Toch hebben ze hem mee naar huis genomen en sindsdien - dit is al ruim 3 jaar geleden - wordt kat 1 alleen maar getreiterd en gepest en verstopt zich alleen nog maar. Echt vreselijk sneu om te zien... Dus ik zou niet zomaar, ook geen kitten, erbij nemen. Ik snap dat het rot is dat ze zoveel energie kwijt moet enz. maar ik zou echt eerst nog eens proberen te achterhalen bij het asiel waarom zij vonden dat dit niet zou kunnen en vanuit daar verder kijken. Of misschien kun je je kat eens meenemen naar het asiel en kijken hoe die op andere katten reageert? Of laten verblijven in een katten hotel voor een paar dagen in een eigen afgesloten stuk? Misschien dat je zo achter het gedrag kunt komen van je kat tov andere katten. Maar ik zou echt eerst proberen erachter te komen waarom jouw kat volgens het asiel niet samen kan met anderen, voor je jezelf iets op de hals haalt wat je leven op misschien wel een niet leuke manier overhoop haalt.

Het is echt niet leuk als je dadelijk een kitten/kat in huis erbij haalt en het fout gaat en blijft gaan, maar misschien dat ik ook te voorzichtig denk omdat ik dus een situatie ken waarin het gewoon echt niet werkt. Zeker omdat binnenkatten uiteindelijk toch minder plek hebben om elkaar uit de weg te gaan als dat ze ook naar buiten kunnen. Maar het is helaas gewoon echt zo, dat het soms gewoon niet gaat. Meestal geven ze zo'n mededeling niet voor niks mee vanuit het asiel. Een goed asiel heeft medewerkers rondlopen die wel wat afweten van gedrag en dat soort dingen roepen ze meestal dus niet voor niks.

Als er tzt een hond bij komt, zou je idd ook even kunnen afwachten hoe dat gaat. Hier hebben we een pup en kitten in huis genomen en die 2 zijn erg gek op elkaar bv.

En als ik het goed begrijp gaat de kat in de toekomst naar buiten? Dan zou je eventueel dan eens kunnen kijken. Maar ik zelf zou het nu sowieso niet doen in een situatie waarin ze eigenlijk alleen binnen zouden zitten. Kun je dadelijk je huis hermetisch gaan afsluiten zodat ze niet bij elkaar kunnen komen omdat ze elkaar het leven zuur maken. Ik persoonlijk zou dat risico niet durven nemen, maar dat ben ik :) Die eerste kat van m'n vriendin bv. Dat is echt ontzettend sneu om te zien elke keer dat ie zich alleen maar verstopt op de slaapkamer van haar zoon op zolder en zich voor de rest alleen laat zien voor te eten en drinken (wat ook een ramp is, want kat 2 pest 'm ook dan alleen maar weg. Het beestje heeft gewoon echt geen rust meer en mag niks meer van kat 2). Gister kreeg ik een appje over hoe blij ze was dat kat 1 nog eens bij haar op de bank lag wat nooit meer gebeurd (kat 2 had ze voor de dag buiten gezet en kon niet naar binnen) Dat is toch geen doen zo? Pff. Zo jammer, want zij zijn gewaarschuwd in het asiel toen dat kat 2 niet in een huis kon met andere katten. Misschien gaat het wel heel goed en is je kat straks beste vriendjes met een nieuwe, maar de kans dat dit niet goed gaat... dat zou ik wel even goed in je achterhoofd houden, dat dat realiteit kan worden. En als je idd eenmaal een tweede erbij hebt, wil je daar ook het liefst geen afstand van doen, ondanks als dingen fout zouden gaan.

EDIT:

Je gemengde gevoelens snap ik overigens heel goed hoor. Wij hebben dan een pup en kitten samen in huis gehaald en dat is toch anders voor de kitten als dat ze een andere soortgenoot erbij zou hebben - al gaat het op zich helemaal prima met de pup en kitten hoor: ze spelen, eten en slapen samen. En wij houden haar ook binnen momenteel, maar misschien dat ze naar buiten kan in de tuin als we eenmaal de tuin kat veilig kunnen maken. Maar voor nu is dat nog geen optie dus heb ik ook bewust een kat in huis gehaald zonder soortgenoot en zonder naar buiten te kunnen. En dan denk je soms ook 'doe ik daar goed aan?'. Maar aan de andere kant wil ik geen overreden kat moeten ophalen bij de dierenambulance, of het risico lopen dat ze gestolen wordt of overlast veroorzaakt bij anderen. En een tweede kat erbij nemen is voor ons ook geen optie nu. Gelukkig zijn er idd wel manieren om te helpen met energie kwijt te raken, zoals je zelf ook nu al doet met meer verrijking toevoegen. Ik heb zelf ook niet het idee dat onze kat iets mist nu, ondanks dat iedereen daar wel het zijne van denkt als je je kat niet naar buiten laat en geen soortgenoot geeft.

Sorry voor m'n lange verhaal hihi. Maar vooral de situatie van mijn vriendin wilde ik even aan het licht stellen omdat ik vind dat zoiets ook kenbaar moet zijn, ipv vooral veel reacties lezen waarin gezegd wordt 'alles komt goed met de juiste match' - al zie ik dat sommige gelukkig ook 'voorzichtig zijn' als tip geven. In veel gevallen, komt het uiteindelijk ook wel echt goed, maar helaas ook echt niet altijd en dat is een afweging die je voor jezelf moet maken - of je dat risico wilt/durft te nemen.
Laatst bijgewerkt door cursebreaker op 08-10-19 09:43, in het totaal 4 keer bewerkt

Forbiddenpie

Berichten: 583
Geregistreerd: 11-11-08
Woonplaats: Dublin, Ierland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-19 09:40

Sky_As schreef:
Pepperrr schreef:
Een kitten aan je volwassen kat introduceren gaat meestal wat makkelijker dan twee volwassenen bij elkaar. Dus wat dat betreft zou ik voor een kitten kiezen.

Qua ras zou ik een ras kiezen die niet veel groter of sterker is dan zij is. Zo hebben wij voor onze binnenkat van 4kg een maine coon van 10kg gekocht. Uiteindelijk vind de kleine het echt niet leuk om met hem te spelen want het gebeurt gewoon te lomp. Hou daar dus rekening mee :)

Verder geloof ik het ook niet zo dat volgens een asiel een kat niet samen zou kunnen met een ander... Zeker als je een kat binnen houdt hoort het gewoon een maatje te hebben :j

Precies dit. ... Met wat in weet zou ik er nooit meer ( zomaar ) een tweede kat bij zetten. Mijn eerste kat haat me volgens mij nog steeds voor haar " vriendje ".
Ik moet ze al 6 jaar lang uit elkaar houden en in verschillende ruimtes houden. Beide kittens toen ik ze kreeg.
Bij een asiel hebben ze ervaring met verschillende soorten katten en ze zullen het vast geprobeerd hebben....
Ik zal niet zeggen dat ze het altijd goed hebben maar met de kennis dat zij het niet adviseren zou ik dubbel zo voorzichtig zijn


Hetzelfde hier, ik heb een superlieve sociale ragdoll die eerst samen bij mij woonde met een hond. Helaas is de hond niet meer en ik dacht dat de kat dat miste en een vriendje wilde. Ik heb dus een kitten erbij gehaald, een Maine Coon ook. In het begin ging het wel oke. Naar mate de tweede kat ouder werd, vond mijn eerste kat het steeds minder leuk. Hij is er goed chagerijnig van geweest. Inmiddels spelen ze wel samen maar echte dikke vriendjes zullen het niet worden. Daar zijn ze toch te verschillend in. Persoonlijk ben ik blij dat ik mijn tweede kat heb maar voor mijn eerste had ik het niet hoeven doen. Die was echt gelukkiger alleen. Als ik terug in de tijd kon had ik er niet nog eens voor gekozen ook al leek het toen de beste beslissing.

fleur_yen

Berichten: 1524
Geregistreerd: 30-09-08
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Nieuwe kat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-19 09:50

Ik had ook al 5 jaar 1 kat, waarvan ik niet wist of hij een 2e kat erbij leuk zou vinden of niet. Kwam wel buiten dus had wel contact met buurtkatten, maar nooit samen een huis gedeeld.

Uiteindelijk had ik met een kennis die een kitten in de opvang voor het asiel had, afgesproken dat ik een middagje ging 'kittensitten', en zo kon kijken hoe mijn kat reageerde op een andere kat. Dit ging echt bijzonder goed toen, in een paar uur kun je nooit zien hoe iets volledig uitpakt natuurlijk, maar in dit geval was er eigenlijk al heel snel wel rust. Dit maakte dat ik het wel aandurfde, en zo is uiteindelijk de kitten in kwestie een week later bij ons komen wonen. Nu zo'n 3 maanden later ben ik nog zo blij met deze beslissing, af en toe wordt mijn volwassen kat wel helemaal gestoord van de kleine, maar hij heeft in ieder geval veel meer sociaal contact, wat naar mijn idee veel gezonder is.