Gaat dit echt te ver?!?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
7ofhearts

Berichten: 2824
Geregistreerd: 02-11-14
Woonplaats: Daar waar we gelukkig zijn..

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-19 16:31

Deze vrouw heeft de klok horen luiden maar weet niet waar de klepel hangt.
Zelfs als de hond al onderdanig is en gestopt is met zijn vervelende gedrag blijft ze hem corrigeren??
Slaat nergens op en kán zelfs een averechts gedrag gaan uitlokken.
Echt dierenmishandeling kan ik dit niet noemen, maar logisch ook niet.
Prima als de dame op de vingers wordt getikt, maar verwensingen naar haar adres gaan ook wat ver.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41655
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Re: Gaat dit echt te ver?!?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-19 16:35

Ik vind het stiekem filmen van andere mensen en dit op internet plaatsen veel kwalijker dan de correctie die de hond krijgt :=.

Mondy

Berichten: 11847
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Eindhoven

Re: Gaat dit echt te ver?!?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-19 16:43

Die heeft geluk dat de neus er nog op zit door zo over dr hond te gaan hangen en klem te zetten.
Een tikkje om ergens uit te halen of als ze iets doen wat echt niet mag is imo niks mis mee. Let wel tikje... niet slaan.
Maar zo lang doorgaan en de manier waarop... lekkere combi zullen deze 2 niet zijn.

Remembrance

Berichten: 523
Geregistreerd: 02-04-17
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-19 16:44

Ik denk dat het misschien een servicedog in opleiding is en dan snap ik dat er af en toe wat feller gecoerigeerd wordt omdat gedrag zoals dit voor een getrainde hulphond niet mag.

Maar de manier waarop er hier gecorrigeerd werd kan ik het niet mee eens zijn. Een keer wat groffer naar de grond duwen en daar houden, prima. De hond moet het echt leren want gedrag zoals dit is voor een hulphond niet acceptabel. Maar het meerdere keren slaan van de hond en hem blijkbaar toch genoeg pijn doen dat hij piept vind ik dan toch te ver gaan.

NikkiDeKerf

Berichten: 15276
Geregistreerd: 13-11-04

Re: Gaat dit echt te ver?!?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-19 18:44

Ach dat er toch nog vrij veel mensen zijn die dit een acceptabele correctie vinden, zegt (imo) helaas echt wel wat over de manier waarop wij onze dieren zien...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-19 18:49

Ik vind het totaal onnodig.. Als ze de hond bij zich had gehouden en dus minder lijn gegeven had dan had ze hem niet zo hoeven corrigeren. Al kan ik het geen corrigeren noemen want dit is pure frustratie..En ja, dat vind ik sneu voor de hond want die leert hier geen reet van.

tess_84

Berichten: 1801
Geregistreerd: 12-02-04
Woonplaats: Eckersweiler, Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-19 18:54

Remembrance schreef:
Ik denk dat het misschien een servicedog in opleiding is en dan snap ik dat er af en toe wat feller gecoerigeerd wordt omdat gedrag zoals dit voor een getrainde hulphond niet mag.

Maar de manier waarop er hier gecorrigeerd werd kan ik het niet mee eens zijn. Een keer wat groffer naar de grond duwen en daar houden, prima. De hond moet het echt leren want gedrag zoals dit is voor een hulphond niet acceptabel. Maar het meerdere keren slaan van de hond en hem blijkbaar toch genoeg pijn doen dat hij piept vind ik dan toch te ver gaan.


Zelfs, of net voor, een hulphond in opleiding is dat niet oké. Dan vertoont de hond een bepaald gedrag niet meer uit angst, niet omdat hij snapt waarom het geen gewenst gedrag is. En een angstige hond kan bijzonder scherp uit de hoek komen als hij echt in het nauw gedreven wordt.

Kaus

Berichten: 9566
Geregistreerd: 30-07-11
Woonplaats: Vaals

Re: Gaat dit echt te ver?!?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-19 18:59

In deze situatie absoluut niet acceptabel. Het gedrag is voor een hulphond überhaupt al niet acceptabel. Een hond in het openbaar (dus café, station, drukke winkelstraat) hoort niet te blaffen, grommen of uit te vallen naar andere honden. In deze situatie vind ik de correctie veel te heftig en verkeerd getimed ook. De hond was al een tijd verkeerd gedrag aan het vertonen voordat hij gecorrigeerd werd.

In situaties waar het echt gevaarlijk wordt zoals hierboven beschreven, hond valt kind aan. Of bijvoorbeeld hond valt uit naar vrachtwagen, snap ik best dat er heftiger gereageerd wordt.

Luca03

Berichten: 2608
Geregistreerd: 31-08-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-19 19:03

Als baasje meer op haar hond lette en minder met zichzelf bezig was had ze al lang de hyperfocus van de hond gezien en hem daaruit kunnen halen.

Buiten dat is de correctie niet zinvol, wat leert de hond uit het dicht knijpen van de bek en het slaan op het hoofd? Tot minuten na het "incident".
Mishandeling zou ik het niet noemen maar ik zou mevrouw in kwestie wel vriendelijk een adres van een goede hondenschool geven.

amy_leftover

Berichten: 2506
Geregistreerd: 29-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-19 19:11

Die hond snapt geen fluit van deze “correctie” }:0
Hij zal er niet dood aan gaan, maar gaat hier ook niks van opsteken....

dierenfan
Berichten: 9628
Geregistreerd: 27-02-10

Re: Gaat dit echt te ver?!?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-19 19:37

Tja, ze had de hond al veel eerder uit zijn focus moeten halen en belonen als dat lukte. Sowieso wat doet je hond met zo'n gedrag achter je stoel (aan langere lijn)

Heb zelf een erg moeilijke hond en voorkom dit soort situaties gewoon en als hij mee moet naar dierenarts dan gaat hij gewoon gemuilkorft mee naar binnen en eis ik zo min mogelijk en beloon rust. In situaties die hij niet aan kan ben ik zsm weg bij hem. Zit er al iemand in de wachtkamer dan blijft hij in de auto, mijn dierenarts heeft geen inloop spreekuur gelukkig dus is zelden.

Ik corrigeer wel gerust om de bek en echt wel dat ze die correctie snappen. Slaan snappen ze niet, het zijn geen katten. Katten slaan onderling, honden pakken onderling in nek of over bek (of berijden elkaar maar dat sla ik over haha)

Echter een hond leert absoluut niets in zo'n situatie als op het filmpje. Betreffende hond had daar gewoon niet moeten zijn en al helemaal niet achter de stoel uit zicht van baas ipv er voor en een baas die volledig focust en werkt met haar hond

gabyfedde

Berichten: 11898
Geregistreerd: 17-11-02
Woonplaats: Gällivare (Zweeds Lapland)

Re: Gaat dit echt te ver?!?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-19 19:48

Duidelijk voorbeeld van hoe het niet moet.

Kabayo

Berichten: 14042
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-19 19:49

Mishandeling... nee

Onkunde ja...


Mijn hond (beide) hebben we eens een schop gehad ja. En niet zachtjes. Ze moeten de kippen gewoon met rust laten ;) Maar toen holp een foei niet en laat mijn kippen niet uitmoorden. Ze blijven nu trouwens van de kippen af. 1x was genoeg

Kabayo

Berichten: 14042
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-19 19:52

Kaus schreef:
In deze situatie absoluut niet acceptabel. Het gedrag is voor een hulphond überhaupt al niet acceptabel. Een hond in het openbaar (dus café, station, drukke winkelstraat) hoort niet te blaffen, grommen of uit te vallen naar andere honden. In deze situatie vind ik de correctie veel te heftig en verkeerd getimed ook. De hond was al een tijd verkeerd gedrag aan het vertonen voordat hij gecorrigeerd werd.

In situaties waar het echt gevaarlijk wordt zoals hierboven beschreven, hond valt kind aan. Of bijvoorbeeld hond valt uit naar vrachtwagen, snap ik best dat er heftiger gereageerd wordt.

De zwarte hond is een hulphond. Die gromt niet


Luca03 schreef:
Als baasje meer op haar hond lette en minder met zichzelf bezig was had ze al lang de hyperfocus van de hond gezien en hem daaruit kunnen halen.

Buiten dat is de correctie niet zinvol, wat leert de hond uit het dicht knijpen van de bek en het slaan op het hoofd? Tot minuten na het "incident".
Mishandeling zou ik het niet noemen maar ik zou mevrouw in kwestie wel vriendelijk een adres van een goede hondenschool geven.

Zoals ik het lees is ze op school. In Amerika (en andere landen) zijn er soms dagen dat je dier mee naar school mag. Wellicht was dat het geval? Dat ze daarom niet oplet omdat ze met school bezig is?

Gini
Berichten: 17931
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-19 19:54

Kuggur schreef:
Mishandeling? Serieus? En mensen krijgen er buikpijn van?!
Wat een aanstellerij. Dat tikje stelt geen fluit voor. Heb je wel eens gezien hoe honden elkaar corrigeren?
Uitsluitend positief trainen gaat wat mij te ver, niet wat er in dit filmpje wordt getoond.
Je kunt er best over discussiëren of dit de handigste reactie was, maar dit mishandeling noemen is absurd.


Bwa, ik weet niet. Deze paar seconden kan je misschien niet mishandeling noemen en er zijn geen ernstige fysieke verwondingen toegediend. Maar als je hele hondenleven uit dit soort "uitspattingen" van je baasje bestaat, echt een fijn, rustig en veilig leven heb je dan toch niet. Alleen al op mentaal vlak word je als hond dan toch wacko.

tess_84

Berichten: 1801
Geregistreerd: 12-02-04
Woonplaats: Eckersweiler, Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-19 19:58

Kaus schreef:
In deze situatie absoluut niet acceptabel. Het gedrag is voor een hulphond überhaupt al niet acceptabel. Een hond in het openbaar (dus café, station, drukke winkelstraat) hoort niet te blaffen, grommen of uit te vallen naar andere honden. In deze situatie vind ik de correctie veel te heftig en verkeerd getimed ook. De hond was al een tijd verkeerd gedrag aan het vertonen voordat hij gecorrigeerd werd.

In situaties waar het echt gevaarlijk wordt zoals hierboven beschreven, hond valt kind aan. Of bijvoorbeeld hond valt uit naar vrachtwagen, snap ik best dat er heftiger gereageerd wordt.


Nooit acceptabel, als baasje hoor je zulke situaties voor te zijn. Het zal heus niet de eerste keer zijn dat deze hond zo reageert. Dus weet je als baasje waardoor je hond overprikkelt geraakt en is het jouw taak om dit of te voorkomen of in goede banen te leiden. Als in: haal de hond uit de situatie weg zonder hem daarvoor te straffen. Je bereikt met straf alleen het tegenovergestelde effect, namelijk dat hij volgende keer nog heftiger reageert aangezien hij op een bepaald moment bepaalde situaties met straf associeert. Dus wil hij die dingen wegjagen.
"Een hond in het openbaar hoort niet te blaffen, grommen of uit te vallen naar andere honden": juist. Maar, ook dàt is de taak van het baasje. De hond snapt namelijk niet waarom dat niet mag. Die reageert gewoon uit instinct of uit dingen die hij al heeft meegemaakt. Dus ofwel blijf je uit zo'n situaties weg, ofwel train je ervoor zodat het ooit wel lukt. Trainen is niet gelijk aan straffen, maar geleidelijk aan naar de situatie toewerken. De BAT-methode is daar heel geschikt voor.

Luca03

Berichten: 2608
Geregistreerd: 31-08-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-19 20:00

Kabayo schreef:
Kaus schreef:
In deze situatie absoluut niet acceptabel. Het gedrag is voor een hulphond überhaupt al niet acceptabel. Een hond in het openbaar (dus café, station, drukke winkelstraat) hoort niet te blaffen, grommen of uit te vallen naar andere honden. In deze situatie vind ik de correctie veel te heftig en verkeerd getimed ook. De hond was al een tijd verkeerd gedrag aan het vertonen voordat hij gecorrigeerd werd.

In situaties waar het echt gevaarlijk wordt zoals hierboven beschreven, hond valt kind aan. Of bijvoorbeeld hond valt uit naar vrachtwagen, snap ik best dat er heftiger gereageerd wordt.

De zwarte hond is een hulphond. Die gromt niet


Luca03 schreef:
Als baasje meer op haar hond lette en minder met zichzelf bezig was had ze al lang de hyperfocus van de hond gezien en hem daaruit kunnen halen.

Buiten dat is de correctie niet zinvol, wat leert de hond uit het dicht knijpen van de bek en het slaan op het hoofd? Tot minuten na het "incident".
Mishandeling zou ik het niet noemen maar ik zou mevrouw in kwestie wel vriendelijk een adres van een goede hondenschool geven.

Zoals ik het lees is ze op school. In Amerika (en andere landen) zijn er soms dagen dat je dier mee naar school mag. Wellicht was dat het geval? Dat ze daarom niet oplet omdat ze met school bezig is?


Maar het lijkt mij niet de eerste keer dat de hond zo reageert. Dus waarom neem je zo'n hond dan mee in zo'n omgeving en let je dan niet op?
Ik mag m'n dieren soms ook mee naar school nemen maar moest ik zo'n hond hebben dan zou ik 'm lekker thuis laten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-19 20:00

Ik vraag me vooral altijd af waarom mensen die zo met een dier omgaan dat dier uberhaupt hebben. Ik kan oprecht niet begrijpen waarom je een dier zou slaan, en zoals in het filmpje, bek dicht knijpen, meerdere keren slaan. Sorry maar mensen die dit normaal vinden moeten zich in mijn ogen echt echt achter hun oren krabben als je dit normaal vind, of het normaal vind je hond een tik of schop te geven.
Een corrigerende tik vind ik iets anders dan wat er op dit filmpje te zien is..
Dus ja ik vind dit te ver gaan en vind het zeker een vorm van mishandeling, niet de ergste vorm van mishandeling uiteraard.

Kabayo

Berichten: 14042
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-19 20:01

Luca daar kan ik je geen antwoord op geven :+ Ik zou het ook niet doen

Kaus

Berichten: 9566
Geregistreerd: 30-07-11
Woonplaats: Vaals

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-19 20:03

Kabayo, ik zeg toch ook niet dat de zwarte hond gromt? Volgens de tekst onder het filmpje is de herder ook een hulphond.

Tess_84, ik zeg ook niet dat ik straffen acceptabel vind. Maar zoals een situatie hierboven beschreven, als je je hond dan uit schrik de deur uitwerkt vind ik dat best begrijpelijk. Betekent niet dat ik het aan zou raden als trainingsmethode :Y)

tess_84

Berichten: 1801
Geregistreerd: 12-02-04
Woonplaats: Eckersweiler, Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-19 20:05

Kaus schreef:
Kabayo, ik zeg toch ook niet dat de zwarte hond gromt? Volgens de tekst onder het filmpje is de herder ook een hulphond.

Tess_84, ik zeg ook niet dat ik straffen acceptabel vind. Maar zoals een situatie hierboven beschreven, als je je hond dan uit schrik de deur uitwerkt vind ik dat best begrijpelijk. Betekent niet dat ik het aan zou raden als trainingsmethode :Y)


Ja tuurlijk, als er acuut gevaar is, moet je wel handelen. Maar dan weet je ook meteen waar je op moet trainen!

Kabayo

Berichten: 14042
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-19 20:07

Kaus schreef:
Kabayo, ik zeg toch ook niet dat de zwarte hond gromt? Volgens de tekst onder het filmpje is de herder ook een hulphond.

Tess_84, ik zeg ook niet dat ik straffen acceptabel vind. Maar zoals een situatie hierboven beschreven, als je je hond dan uit schrik de deur uitwerkt vind ik dat best begrijpelijk. Betekent niet dat ik het aan zou raden als trainingsmethode :Y)

Oh sorry tekst verkeerd geïnterpreteerd. Leek mij alleen super stug dat die andere ook een hulphond is want eh ja. Die grommen idd niet en gedragen zich niet zo.

Kaus

Berichten: 9566
Geregistreerd: 30-07-11
Woonplaats: Vaals

Re: Gaat dit echt te ver?!?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-19 20:09

Neppe hulphonden zijn in Amerika nogal een probleem. Veel managers van bijvoorbeeld restaurants etc weten niet welke vragen ze mogen stellen of durven het niet te stellen uit angst om aangeklaagd te worden. Als je dus een tuig met hulphond op je hond gooit, krijg je m overal wel mee naar binnen. Zelfs als ie zich zo misdraagt.

KimD

Berichten: 20437
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-19 20:10

Iedereen die zijn of haar hond een tik, schop, klap of wat dan ook geeft als correctie mag wat mij betreft bij iedere tik die ze uitdelen 10 jaar eerder sterven. 8)7

Het is duidelijk dat diegene in het filmpje totaal geen benul heeft van hondengedrag en wat er aan de hand is. :n

Het is totaal onnodig om te slaan of hardhandig te corrigeren. Met positief trainen kom je zoveel verder.

Hoevaak ik het advies heb gekregen om onze roedelleidster 'eens flink aan te pakken' om haar gedrag, echt ontelbaar. Gelukkig weet ik wel beter en is het gedrag dat ze toont volledig te verklaren en logisch.

Achterlijk volk, wordt daar zo ontzettend boos van. Koop dan gewoon geen hond.

KimD

Berichten: 20437
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-19 20:13

NikkiDeKerf schreef:
Ach dat er toch nog vrij veel mensen zijn die dit een acceptabele correctie vinden, zegt (imo) helaas echt wel wat over de manier waarop wij onze dieren zien...


Ja echt... Die mensen zijn totaal niet begaan met het welzijn van hun hond blijkt. :n

Ik blijf het zeggen, je hebt mensen met honden en hondenmensen.