Duitse staanderliefhebbers, verenig jullie!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110639
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Duitse staanderliefhebbers, verenig jullie!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-19 15:58


karijn

Berichten: 5400
Geregistreerd: 05-09-05
Woonplaats: Made, zo'n dorp dat in elk land wel bestaat!

Re: Duitse staanderliefhebbers, verenig jullie!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-19 18:11

Dat is inderdaad een hele mooie DSL.
Frits stond op Marktplaats...

juniper

Berichten: 1575
Geregistreerd: 09-03-05
Woonplaats: USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-20 02:47

Ik activeer het topic weer even. Mijn nieuwe vriend heeft een eenjarige Duitse Staande, zo eentje met borstelige haren. Het is zijn eerste eigen hond, hij heeft hem sinds hij een paar maanden oud was geloof ik.

Binnen is hij vrij rustig, overdag slaapt hij of zit hij voor mij met een speeltje in zijn mond als ik aan het werk ben (de hond, niet mijn vriend). Als ik binnenkom dan moest hij eerst tien minuten om mij heel lopen maar hij kalmeert steeds sneller.

Mijn vriend traint hem niet echt omdat de hond opzich braaf is, maar ik heb geen geduld voor grote sterke dieren die in mijn ogen wel wat training kunnen gebruiken :o . Een voorbeeld is uitlaten; de hond is sterk en trekt vaak nog al. Als ik overdag hier ben wil ik hem gewoon uit kunnen laten zonder meegesleurd te worden, dus ik ben vandaag begonnen met stilstaan als de hond trekt, wachten tot hij naar mij kijkt, belonen, en dan weer verder lopen.

Kunnen jullie mij nog meer dingen aanraden die bij dit soort honden belangrijk zijn qua opvoeding? Mijn doelen zijn dat hij meeloopt zonder te trekken, stopt en gaat zitten voor we oversteken, en tzt loslopen en naar mij toekomen als ik hem roep. Mis ik iets? Ik heb geen ervaring met honden maar vind het wel belangrijk dat hij goed luistert.

(Waar ik woon in Amerika gaan mensen toch op een iets andere manier met honden om. Ze lopen vaak los in een omheinde tuin ipv uitgelaten te worden, en daardoor denk ik dat er ook minder nadruk op gehoorzaamheid ligt. 'Onze' hond wordt wel 3-6 keer per dag uitgelaten)

juniper

Berichten: 1575
Geregistreerd: 09-03-05
Woonplaats: USA

Re: Duitse staanderliefhebbers, verenig jullie!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-20 03:42

Is het in Nederland eigenlijk standaard om een hond te castereren? Hier eigenlijk nooit, mensen kijken me altijd raar aan als ik het er over heb (mag het duidelijk zijn dat ik alleen paarden en katten gewend ben)

mvdende

Berichten: 5686
Geregistreerd: 14-12-08
Woonplaats: Ossendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-20 10:21

juniper schreef:
Is het in Nederland eigenlijk standaard om een hond te castereren? Hier eigenlijk nooit, mensen kijken me altijd raar aan als ik het er over heb (mag het duidelijk zijn dat ik alleen paarden en katten gewend ben)


De meeste Duitse Staandes in Nederland blijven intact.

Je ziet ze ook niet zo veel hier. De Staandes die hier gehouden worden zijn heel vaak van liefhebbers of jagers.

Heel veel andere rassen honden zijn hier wel gecastreerd.

Mijn Staande Draadhaar heb ik afgelopen november met 1,5 jaar laten castreren, maar Skip is dan ook gewoon huishond en ik loop er geen wedstrijden mee.

Verder zal je met loslopen moeten opletten want het zijn jagers....

karijn

Berichten: 5400
Geregistreerd: 05-09-05
Woonplaats: Made, zo'n dorp dat in elk land wel bestaat!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-20 10:25

Wat voor halsband gebruik je? Wij gebruikten in het begin een slipketting maar nu heeft hij een tuig. Hij trekt hier minder aan dan aan de slipketting. Het is vooral blijven doorzetten met wat je nu doet.
Mijn hond loopt niet los met wandelen. Wij hebben hem ook niet goed genoeg getraind daarvoor. Als we hem nu loslaten, luistert hij heel slecht. Zodra zijn neus werkt, werken zijn oren niet meer. Dus gewoon aan de riem.

In NL worden de meeste reuen gecastreerd, ongeacht het ras. En de meeste teven ook wel gesteriliseerd.

fargo
Berichten: 11918
Geregistreerd: 24-11-05
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-20 15:21

Onze Duitse staande draadhaar reu is al de jaren van zijn leven intact gebleven. Hij is tien geworden en we hebben er nooit problemen mee gehad.
Hij was wel altijd een trekker aan de riem, wilde altijd goed tempo houden en zijn neus volgen.
Toen ik tien of elf was en hij jong gingen we altijd zo hard als ik kon rennen naar een veldje in onze straat waar hij dan zijn eerst
eerste plasje van de dag deed.
Hij heeft een tijd een soort van pinband om gehad zodat ik hem ook kon houden. Maar heel veel maakte het niet uit. Ik liep gewoon altijd vlot met hem. En had zijn gewone halsband om. Hij kon als de beste snel zitten bij de straat zodat we konden oversteken.

Hij was de liefste, trouwste, meest intelligente hond die ik me maar kon wensen. Hij ging overal waar ik ging, ging ik schaatsen dan ging hij mee het ijs op.

Afbeelding

Afbeelding

juniper

Berichten: 1575
Geregistreerd: 09-03-05
Woonplaats: USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-20 19:59

karijn schreef:
Wat voor halsband gebruik je? Wij gebruikten in het begin een slipketting maar nu heeft hij een tuig. Hij trekt hier minder aan dan aan de slipketting. Het is vooral blijven doorzetten met wat je nu doet.
Mijn hond loopt niet los met wandelen. Wij hebben hem ook niet goed genoeg getraind daarvoor. Als we hem nu loslaten, luistert hij heel slecht. Zodra zijn neus werkt, werken zijn oren niet meer. Dus gewoon aan de riem.

In NL worden de meeste reuen gecastreerd, ongeacht het ras. En de meeste teven ook wel gesteriliseerd.


Hij heeft een tuig om. Ik heb gister twee keer tien minuten geoefend met wandelen en niet trekken, en hij had eigenlijk zo door dat ik iets van hem wilde. Ik heb geen ervaring met honden dus het is een beetje trial and error, maar ik denk dat het wel gaat lukken.

Zodra de 30 cm sneeuw en ijs weg is gaat mijn vriend een cursus met de hond doen! Zodra de hond luistert (ik wil zijn naam niet typen daarom zeg ik steeds de hond) wil ik dagelijks een uur met hem gaan wandelen, maar dat zou nu nog te veel werk zijn qua corrigeren.

Hebben ze trouwens van nature een korte staart, nee toch?

mvdende

Berichten: 5686
Geregistreerd: 14-12-08
Woonplaats: Ossendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-20 20:30

juniper schreef:
karijn schreef:
Wat voor halsband gebruik je? Wij gebruikten in het begin een slipketting maar nu heeft hij een tuig. Hij trekt hier minder aan dan aan de slipketting. Het is vooral blijven doorzetten met wat je nu doet.
Mijn hond loopt niet los met wandelen. Wij hebben hem ook niet goed genoeg getraind daarvoor. Als we hem nu loslaten, luistert hij heel slecht. Zodra zijn neus werkt, werken zijn oren niet meer. Dus gewoon aan de riem.

In NL worden de meeste reuen gecastreerd, ongeacht het ras. En de meeste teven ook wel gesteriliseerd.


Hij heeft een tuig om. Ik heb gister twee keer tien minuten geoefend met wandelen en niet trekken, en hij had eigenlijk zo door dat ik iets van hem wilde. Ik heb geen ervaring met honden dus het is een beetje trial and error, maar ik denk dat het wel gaat lukken.

Zodra de 30 cm sneeuw en ijs weg is gaat mijn vriend een cursus met de hond doen! Zodra de hond luistert (ik wil zijn naam niet typen daarom zeg ik steeds de hond) wil ik dagelijks een uur met hem gaan wandelen, maar dat zou nu nog te veel werk zijn qua corrigeren.

Hebben ze trouwens van nature een korte staart, nee toch?


Nope!
Afbeelding


Afbeelding

juniper

Berichten: 1575
Geregistreerd: 09-03-05
Woonplaats: USA

Re: Duitse staanderliefhebbers, verenig jullie!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-20 06:31

Wat zonde dat dan persee die staart er af moet, mijn keuze zou het niet zijn. Ik ben nu begonnen met ‘ik wil best met je spelen, maar pas als je gaat zitten en niet als je de bal in mijn gezicht duwt’

mvdende

Berichten: 5686
Geregistreerd: 14-12-08
Woonplaats: Ossendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-20 11:21

juniper schreef:
Wat zonde dat dan persee die staart er af moet, mijn keuze zou het niet zijn. Ik ben nu begonnen met ‘ik wil best met je spelen, maar pas als je gaat zitten en niet als je de bal in mijn gezicht duwt’


Herkenbaar :j

Skip gooit zn speeltje in je schoot...

Maar ze zijn erg leergierig en leren snel!

karijn

Berichten: 5400
Geregistreerd: 05-09-05
Woonplaats: Made, zo'n dorp dat in elk land wel bestaat!

Re: Duitse staanderliefhebbers, verenig jullie!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-20 13:50

Hier in NL is het couperen van de oren en staart al verboden.

juniper

Berichten: 1575
Geregistreerd: 09-03-05
Woonplaats: USA

Re: Duitse staanderliefhebbers, verenig jullie!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-20 07:40

En terecht, ik snap niet waarom ze dat hier wel nog doen. Ik zie op fb en tv ook vaak honden van bepaalde rassen met afgeknipte oren. Misschien dat het in zo’n groot land minder makkelijk te reguleren valt? Of mensen hier nog het ‘dit is Amerika dus ik mag doen wat ik zelf wil’ gevoel hebben? Geen idee.

Vandaag weer een keer gewandeld. Als ik hem kort hou kan ik hem makkelijk onder controle houden. Hij is niet onder de indruk als ik ‘nee!’ roep als hij trekt, maar hij heeft wel door dat als hij dan naar mij kijkt en stopt er kans op een snoepje is. Plus hij gaat gelijk zitten, iets waar hij vaak oostindisch doof voor is. Grappig hoe dat werkt, ik vraag me af wat er door zijn hoofd gaat als hij de keuze maakt om wel of niet te gaan zitten.

Cemlys

Berichten: 14953
Geregistreerd: 13-01-03
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-20 07:54

Afbeelding

Mijn ouwtje, net 10 geworden, op zn favoriete slaapplek. Van een huishond naar een echte boerderijhond, inmiddels wil hij allang niet meer binnen slapen :')

mvdende

Berichten: 5686
Geregistreerd: 14-12-08
Woonplaats: Ossendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-20 08:07

Cemlys schreef:
[ [url=m/e0O6Eb.jpg]Afbeelding[/url] ]

Mijn ouwtje, net 10 geworden, op zn favoriete slaapplek. Van een huishond naar een echte boerderijhond, inmiddels wil hij allang niet meer binnen slapen :')


Oh wauw!

Hij is niet zo knuffelig dus?

Hier juist het omgekeerde. Skip vind het te koud in de slaapkamer dus nu slaapt hij bij mij op bed :+

Zodra het lente wordt, gaat hij wel weer lekker naar zn eigen mandje!

Cemlys

Berichten: 14953
Geregistreerd: 13-01-03
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-20 10:17

Mvdende hij is heel knuffelig, echt een heel fijne hond, maar ze hebben een grote boerenschuur waar ze alle ruimte in hebben, muizen waar ze op kunnen jagen en s zomers kunnen ze in en uit lopen en een tuin vol kuilen :'). De kachel vind hij nog steeds fijn hoor, maar vorig jaar had hij een diepe snee in zn poot en wat pezen door dus moest eigenlijk 3 weken binnen met minimale beweging. Na een week is hij de schuur ingeglipt en wou 3 dagen niet tevoorschijn komen dus de boodschap was duidelijk :') schuur is wel koud maar ze liggen standaard in het stro/hooi

karijn

Berichten: 5400
Geregistreerd: 05-09-05
Woonplaats: Made, zo'n dorp dat in elk land wel bestaat!

Re: Duitse staanderliefhebbers, verenig jullie!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-20 10:36

Ik vind ze met staart ook veel leuker. Als Frits niet slaapt, kwispelt hij de hele dag door. We noemen het ook de lolmeter.

mvdende

Berichten: 5686
Geregistreerd: 14-12-08
Woonplaats: Ossendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-20 14:12

Cemlys schreef:
Mvdende hij is heel knuffelig, echt een heel fijne hond, maar ze hebben een grote boerenschuur waar ze alle ruimte in hebben, muizen waar ze op kunnen jagen en s zomers kunnen ze in en uit lopen en een tuin vol kuilen :'). De kachel vind hij nog steeds fijn hoor, maar vorig jaar had hij een diepe snee in zn poot en wat pezen door dus moest eigenlijk 3 weken binnen met minimale beweging. Na een week is hij de schuur ingeglipt en wou 3 dagen niet tevoorschijn komen dus de boodschap was duidelijk :') schuur is wel koud maar ze liggen standaard in het stro/hooi


Hier dus echt compleet het tegenovergestelde!

Van de zomer wilde hij lekker in de tuin spelen, maar dikwijls moest ik er dan bij komen zitten of hij stond voor de deur te piepen dat hij weer naar binnen wilde.

Pastis

Berichten: 241
Geregistreerd: 25-02-11
Woonplaats: Leuven - Belgïe

Re: Duitse staanderliefhebbers, verenig jullie!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-20 13:51

Wij hebben kortharen. De oudste heeft ook een slipketting maar hij kan eigenlijk gewoon los mee. Met onze twee jonkies zijn we sinds het begin erg consequent geweest (dat hebben ze wel nodig volgens mij). We gaan ook naar de hondenschool, maar volgen wel de cursus specifiek voor jachthonden. Omdat het wel de bedoeling is om ze beiden mee te nemen. De twee pupseltjes kunnen al zitten, blijven en volgen. Wij hebben in het begin voedselbeloning gebruikt en dat konden ze echt wel snel linken.

Ivm couperen van de staart, ik zie ze ook liefst lang hoor. Maar bij onze reu zou een kort staartje niet slecht zijn. Als hij mee gaat jagen ligt zijn staart vaak helemaal open. Dat staartje gaat zo tekeer, en hij slaat dat echt stuk uit enthousiasme. (In de bramen, autobench etc). Die staart is dan vaak enkele dagen echt pijnlijk en wat gezwollen.

karijn

Berichten: 5400
Geregistreerd: 05-09-05
Woonplaats: Made, zo'n dorp dat in elk land wel bestaat!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-20 17:14

Hihi, Frits is één van zijn favoriete houdingen:

Afbeelding

Manadeluca

Berichten: 1123
Geregistreerd: 15-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-20 11:14

Jeej gisteren hebben we ons ingeschreven voor de Jachtopleiding, volgende week onze eerste les.
Ik kijk er naar uit.
Gisteren was het infomoment over de opleiding, we stonden allen in een overdekte ruimte met onze honden. De meesten waren erg braaf en flink, de sfeer was er fijn, er volgde nog een wandeling maar daar heb ik jammer genoeg niet aan kunnen deelnemen, we hadden elders een afspraak, zonde maar goed, volgende week zondag staan we er. Ben zo benieuwd en heb er veel zin in.

Er waren heel wat duitse staanders waaronder een prachtige grote korthaar, echt zo eentje waarvan je mond openvalt, een en al gratie.

Ik was de enige met een engelse setter, maar ik zie het als een uitdaging, hij was gisteren best flink.
Wat gespeeld met een langhaar pup voor de rest het grotendeel rustig langs mij gezeten of gelegen. Dit gaf me best wel moed om aan de opleiding te beginnen.

Pastis

Berichten: 241
Geregistreerd: 25-02-11
Woonplaats: Leuven - Belgïe

Re: Duitse staanderliefhebbers, verenig jullie!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-20 18:08

@manadeluca; komt vast helemaal goed! Langzaam maar gestaag ;)

Ik moet morgen met Suze naar de dierenarts. Ze liep wat te manken vorige week, maar dat is vanzelf verdwenen. Gisteren na de puppyles liep ze op drie poten :n Deze morgend al een heel stuk beter, maar toch morgen een controle-afspraak ingepland. Ik denk dat ze te ruw speelt met haar zus. Zusjelief haar bijnaam is Belleke Bulldozer. Zegt genoeg zeker? :')

karijn

Berichten: 5400
Geregistreerd: 05-09-05
Woonplaats: Made, zo'n dorp dat in elk land wel bestaat!

Re: Duitse staanderliefhebbers, verenig jullie!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-20 16:02

Jep, zegt genoeg. Frits is ondanks zijn ranke voorkomen gewoon een lompe boer. Dendert gewoon door zonder te kijken. Van het weekend sjeeste hij zo hard door de woonkamer dat hij tegen de kast aanknalde.

mvdende

Berichten: 5686
Geregistreerd: 14-12-08
Woonplaats: Ossendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-20 18:39

Ik heb zn vermoede dat dat een DSK DSD dingetje is 8)7

Hier is Skip al een paar keer met zn kop ergens tegenaan geknald tijdens het wandelen omdat hij dan naar iets omkijkt en toch door blijft lopen....kadeng.

Dan is het weer een afval container en de andere keer loopt hij met zn harsens tegen een boom.

Pastis

Berichten: 241
Geregistreerd: 25-02-11
Woonplaats: Leuven - Belgïe

Re: Duitse staanderliefhebbers, verenig jullie!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-20 11:31

Ik denk dat ze gewoon lopen waar ze zin in hebben, neusje erbij en vooruit. :')

Onze Suze is naar de DA geweest omdat ze een zere poot had. RX genomen, en ze blijft toch wat vervormingen van het kraakbeen te hebben aan haar knieën. Dus nu wachten op advies van de orthopedist. Maar een sportcarrière zit er hoogstwaarschijnlijk niet in :n