Kat krijgt paniek met poepen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
collendoorn

Berichten: 2723
Geregistreerd: 04-04-02
Woonplaats: noord-holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-19 14:54

Annick75 schreef:
Goed dat ze op de bak heeft geplast. Het is zo op het oog wel een heel klein plasje, dat zou toch kunnen duiden op blaasproblemen. Katten met pijn in de blaas, plassen vaak maar kleine beetje tegelijk. Beetje in de gaten houden of ze goed drinkt en of er ook grotere plassen komen. Maar op de bak is al fijn!

Ik denk dat de rest al eronder weggezakt is (gok ik) ze zat toch echt wel eventjes.
Maar in de gaten houden doen we zeker.

Lukasje
Berichten: 11293
Geregistreerd: 06-01-15

Re: Kat krijgt paniek met poepen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-19 15:10

Wat fijn *\%/* !

(Hoe blij een mens soms kan zijn met pipi en kaka he := , op de juiste plek in de juiste substantie)

Hevonen

Berichten: 5626
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-19 15:31

collendoorn schreef:
Annick75 schreef:
Goed dat ze op de bak heeft geplast. Het is zo op het oog wel een heel klein plasje, dat zou toch kunnen duiden op blaasproblemen. Katten met pijn in de blaas, plassen vaak maar kleine beetje tegelijk. Beetje in de gaten houden of ze goed drinkt en of er ook grotere plassen komen. Maar op de bak is al fijn!

Ik denk dat de rest al eronder weggezakt is (gok ik) ze zat toch echt wel eventjes.
Maar in de gaten houden doen we zeker.


Klopt helemaal. Katten kunnen heel onzindelijk worden van blaasontsteking of andere infecties. Bij blaasontsteking wordt meestal metacam voorgeschreven en mijn ervaring is ook dat het goed helpt, maar je kunt het wel een tijdje nodig hebben (als de kat het verdraagt). Bij onze jonge kater kwam het steeds weer terug (eigenlijk was zijn onzindelijkheid het enige symptoom dat we merkten). Toen hebben we speciaal voer besteld (sanabelle uninary) en dat werk geweldig, nu al twee jaar geen blaasontsteking meer, terwijl hij het eerst elke paar maanden had.

Annick75

Berichten: 1784
Geregistreerd: 16-09-09
Woonplaats: Eindhoven

Re: Kat krijgt paniek met poepen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-19 16:47

Soms kan het bij een blaasontsteking verstandig zijn even een kweek te zetten, net als bij mensen. Mijn oude man bleek de e-colli bacterie in zijn blaas te hebben en was en naar ene goede kuur AB weer vanaf. Nou mag die ook niet langdurig aan de metacam, omdat zijn nieren langzaam achteruit aan het gaan zijn.

Lang op de bak zitten, kan ook zijn omdat het plassen pijnlijk is, dat hoeft niet te betekenen dat het ook een grote plas is. Even met een schepje kijken hoe groot het klontje is en je weet of het veel of weinig is. In elk geval even een beetje in de gaten houden.

collendoorn

Berichten: 2723
Geregistreerd: 04-04-02
Woonplaats: noord-holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-19 08:10

Gisteravond ben ik naar bed gegaan en dat mijn vriend om 2 uur thuis kwam van de kermis had ze op en naast een stoel gepoept en op een kussen op de bank gespuugd ;(

Ik noteer echt alles voor de dierenarts donderdag en ben heel benieuwd wat zij dan denkt

ellepel

Berichten: 47353
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-19 08:28

ik ga het toch noemen omdat het me bekend voor kwam en ik geen idee heb of het bij jouw kat ook zo kan zijn
ik heb vroeger een poes gehad die dus last had van een aambei.
dat deed zeer en die hield het dan te lang op en onder het poepen liep ze er ook mee weg.
daar was zacht voedsel de oplossing en er voor zorgen dat ze meer ging drinken.

collendoorn

Berichten: 2723
Geregistreerd: 04-04-02
Woonplaats: noord-holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-19 08:38

ellepel schreef:
ik ga het toch noemen omdat het me bekend voor kwam en ik geen idee heb of het bij jouw kat ook zo kan zijn
ik heb vroeger een poes gehad die dus last had van een aambei.
dat deed zeer en die hield het dan te lang op en onder het poepen liep ze er ook mee weg.
daar was zacht voedsel de oplossing en er voor zorgen dat ze meer ging drinken.

Ook die ga ik onthouden dankjewel !!

Anoniem

Re: Kat krijgt paniek met poepen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-19 21:00

Al laten testen op giardia?

Hevonen

Berichten: 5626
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Re: Kat krijgt paniek met poepen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-19 21:34

Doe de poep drie dagen lang (elke dag 1 hoopje) in een jampot en bewaar dat in de koelkast. Neem de ontlasting mee voor de dierenarts. Die kan ter plekke op heel veel darmproblemen testen, zoals giardia.

collendoorn

Berichten: 2723
Geregistreerd: 04-04-02
Woonplaats: noord-holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-19 22:02

Hevonen schreef:
Doe de poep drie dagen lang (elke dag 1 hoopje) in een jampot en bewaar dat in de koelkast. Neem de ontlasting mee voor de dierenarts. Die kan ter plekke op heel veel darmproblemen testen, zoals giardia.

Die potjes hebben we idd, maar na 2 potjes gevuld te hebben en weer bij de dierenarts te zitten en ondertussen “normale” ontlasting was het niet nodig om nog ontlasting op te vangen omdat het geen diarree meer is.

Giardia hebben ze vooral haar broer gehad dat ze net bij ons kwamen, echt verschrikkelijk !
Maar dat moeten ze echt diarree houden en dat is ondertussen weer normaal. Maar toch houdt ze die paniek

Esther_

Berichten: 3999
Geregistreerd: 03-09-04
Woonplaats: omgeving Den Bosch

Re: Kat krijgt paniek met poepen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-19 22:35

Staat de kattenbak op een rustige plek? Misschien ‘n keer flink geschrokken, terwijl ze in de bak zat?
Met of zonder klepje? Anders eens proberen zonder klepje of kap. Kijken of ze dan relaxter is om er naar toe te gaan.

Stress kun je trouwens o.a. herkennen als ze vaak met haar tong, haar neus likt, net zoals als je mond aflikken.

Rakkie123
Berichten: 1158
Geregistreerd: 28-07-19
Woonplaats: Nabij Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-19 22:54

Heb iets vergelijkbaars wel eens gehoord maar zit me af te vragen wat het ook al weer was....
Het was geen voor de handliggende diagnose, ik vermoed, blaasontsteking/gruis.

collendoorn

Berichten: 2723
Geregistreerd: 04-04-02
Woonplaats: noord-holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-19 07:47

Esther_ schreef:
Staat de kattenbak op een rustige plek? Misschien ‘n keer flink geschrokken, terwijl ze in de bak zat?
Met of zonder klepje? Anders eens proberen zonder klepje of kap. Kijken of ze dan relaxter is om er naar toe te gaan.

Stress kun je trouwens o.a. herkennen als ze vaak met haar tong, haar neus likt, net zoals als je mond aflikken.


We hebben een extra bak neer gezet, klepje eruit en deksel eraf en ze loopt er zonder problemen op. Die angst heeft ze dus niet maar haar behoefte erop doen dus wel.

Gisteravond een grote plas op het aanrecht en vanmorgen weer poep gelukkig op de grond maar toch....

Soms rent ze ineens weg en dan ruik ik dat ze een scheet heeft gelaten echt super zielig. Ze rent dan paniekerig weg en gaat helemaal opgevouwen ergens zitten.

Neus likken is me niet opgevallen maar ik zal is extra opletten

Mloui

Berichten: 1644
Geregistreerd: 29-06-04

Re: Kat krijgt paniek met poepen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-19 08:34

Soms krijgen ze door diarree een heel geïrriteerde anus/endeldarm, soms tot kloven aan toe. Wanneer de ontlasting dan weer vast is, springen die kloven open en dat doet zeer. Dat zou dus paniek kunnen verklaren. Ook zou ik wel urine onderzoek laten doen om pijn aan blaas uit te sluiten.

Lukasje
Berichten: 11293
Geregistreerd: 06-01-15

Re: Kat krijgt paniek met poepen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-19 09:21

Pfff zeg, wat zielig toch! :(

Hevonen

Berichten: 5626
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Re: Kat krijgt paniek met poepen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-19 11:10

Klinkt toch echt alsof ze pijn heeft. Zou toch verder onderzoek laten doen. Katten zijn van nature zindelijk, als ze dat niet zijn is daar eigenlijk altijd een reden voor.

thequeensmum
Berichten: 3545
Geregistreerd: 20-08-12

Re: Kat krijgt paniek met poepen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-19 11:36

Heb been ideeën of tips, maar wil je sterkte en succes wensen. Dit wordt toch wel een onhoudbare situatie zo. Een keertje wat opruimen van je huisdier is iets dat we allemaal weleens meemaken, maar dit is toch vreselijk.

collendoorn

Berichten: 2723
Geregistreerd: 04-04-02
Woonplaats: noord-holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-19 11:43

Mloui schreef:
Soms krijgen ze door diarree een heel geïrriteerde anus/endeldarm, soms tot kloven aan toe. Wanneer de ontlasting dan weer vast is, springen die kloven open en dat doet zeer. Dat zou dus paniek kunnen verklaren. Ook zou ik wel urine onderzoek laten doen om pijn aan blaas uit te sluiten.

Moeten ze dit vanaf de buitenkant kunnen zien?

collendoorn

Berichten: 2723
Geregistreerd: 04-04-02
Woonplaats: noord-holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-19 11:44

truus1957 schreef:
Heb been ideeën of tips, maar wil je sterkte en succes wensen. Dit wordt toch wel een onhoudbare situatie zo. Een keertje wat opruimen van je huisdier is iets dat we allemaal weleens meemaken, maar dit is toch vreselijk.

Heel lief dankjewel! Het is inderdaad vreselijk ;( voor zowel de poes als voor ons, ik kan iets meer hebben dan mijn vriend die word er echt helemaal gek van.

BigOne
Berichten: 38312
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Kat krijgt paniek met poepen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-19 18:28

Die grote plassen zijn wel wat opvallend, misschien wel blaasstenen die pijn doen en de boel af en toe blokkeren. Maar ik hoop dat ze vandaag iets vinden .

collendoorn

Berichten: 2723
Geregistreerd: 04-04-02
Woonplaats: noord-holland

Re: Kat krijgt paniek met poepen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-19 19:16

Ze gingen puur even bellen dus we zijn nog niet langs geweest.

De grote plas die ze gister achter liet op het aanrecht duidt niet op een blaasontsteking want dat zou ze veel kleine plasjes doen. En daarbij zou ze dan ook metacam krijgen wat ze dus nu ook krijgt.
Verder is het dus nog even aankijken of ze nog anders gaat reageren met metacam en zo niet moeten we dus weer langskomen en dan neem ik een briefje mee met al jullie ideeën !

Tot nu toe op de poep van vanmorgen na nog niks gevonden, dus laten we hopen dat het zo blijft.

Pepperrr

Berichten: 8387
Geregistreerd: 28-07-16
Woonplaats: Nistelrode (NB)

Re: Kat krijgt paniek met poepen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-19 19:30

Soms zou je zo graag willen dat ze konden praten he... Arm popje.. Hoop zo dat ze zich snel beter gsst voelen..! :(:)

collendoorn

Berichten: 2723
Geregistreerd: 04-04-02
Woonplaats: noord-holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-19 08:08

Vanmorgen zat ze op de krabpaal en mijn vriend stond ernaast bij de koelkast en daar zat ze dus te poepen... pas nadat ze klaar was rende ze weg. Tijdens het poepen had ze wel grote ogen maar verder denk ik dat het nu meer aangeleerd gedrag is dan dat ze dus nog erge pijn heeft. Maar hoe krijg je haar dan toch op die bak ??
Laatst bijgewerkt door collendoorn op 11-10-19 08:11, in het totaal 1 keer bewerkt

ellepel

Berichten: 47353
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-19 08:11

jee wat raar? heb je al iets als feliway geprobeerd ?
hoe is ze bij jouw vriend eigenlijk, kan die haar goed oppakken en aaien enzo?

cursebreaker

Berichten: 11505
Geregistreerd: 10-12-06

Re: Kat krijgt paniek met poepen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-19 08:13

Is contact leggen met een gedragstherapeut misschien nog een optie?
Zo iemand kan je misschien net wat meer inzicht geven en aanvullen waar het met de DA onderzoeken nu even stop ligt omdat ze medicatie heeft.