Cavalier king Charles spaniel

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
TinkerTreas

Berichten: 3672
Geregistreerd: 03-08-04

Cavalier king Charles spaniel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-20 19:15

Eigenlijk heb ik al heel lang een zwak voor dit ras. En ik denk dat zo'n hondje prima in ons gezin zou kunnen passen.
Maar.... Hoe staat het tegenwoordig met de gezondheid?
Ik weet dat er een aantal jaar geleden werd gezegd dat er bijna geen gezonde dieren meer waren.
Kun je redelijk veilig een gezonde pup bij een goede fokker kopen? (ik weet dat je nooit garantie hebt bij een levend dier)
Of moet je het helemaal niet willen, een ras dat zo kapot gefokt is (geweest)?

En zo niet, zijn er rassen die kwa karakter en maat een beetje vergelijkbaar zijn?

belle_boef

Berichten: 10741
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Cavalier king Charles spaniel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-20 19:21

Mijne is 11 geworden en de moeder is inmiddels 13 en leeft nog steeds.
Mijne heeft veel gehad maar niet typisch cavalier problemen

TinkerTreas

Berichten: 3672
Geregistreerd: 03-08-04

Re: Cavalier king Charles spaniel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-20 19:23

Kwam die van een erkende fokker?

Silenna

Berichten: 2986
Geregistreerd: 20-09-11
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-20 19:26

Ik denk (en vind) dat je dit niet moet willen.. Ze hebben nogsteeds erg veel veel gezondheidsproblemen en daaraan bijdragen door nieuwe dieren te kopen (of te fokken) is gewoon niet zo oké.

Qua karakter weet ik niet zo goed andere rassen, maar waar ben je precies naar op zoek?

Celiien

Berichten: 13255
Geregistreerd: 10-09-06
Woonplaats: rijswijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-20 19:27

ik heb geluk gehad met mijn cavaliertje. ze komt van een toenmalige buurvrouw. zij heeft toendertijd een eenmalig nestje gefokt. maar zowel vaders als moeders is qua stamboom en erfelijke aandoeningen etc helemaal doorgelicht. ze heeft ook geen typisch klein hoofd met uitpuilende ogen en supergrote snuit zoals je ze veel ziet.
haar moeder is ondertussen 14 en leeft nog steeds, vaders is ook die leeftijd en leeft ook nog. Ray zelf is ondertussen 10 en ook geen specifieke cavalier problemen.
Qua gedrag zijn het heerlijke hondjes. onwijs mensgericht, superlief en heerlijk knuffelig. de Cocker Spaniel heeft eenzelfde karakter volgens mij, hoewel ze wel een stukje groter zijn. ze zijn wel iets, tjah sportiever om het zo te noemen. hoe ze er qua gezondheid voor staan weet ik niet zo goed

Boras
Berichten: 9951
Geregistreerd: 21-10-10

Re: Cavalier king Charles spaniel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-20 19:33

Mijn zwager had er een. Lief diertje, maar ik ben van mening dat dit ras er niet zou moeten zijn.

thequeensmum
Berichten: 3533
Geregistreerd: 20-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-20 19:37

Wij hebben er drie gehad, de laatste twee (moeder en dochter ) helaas met de vreselijke ziekte syringomyelia. Met de juiste medicatie toch nog 12 en 14 geworden. Drie jaar geleden zijn ze beide ingeslapen, we dachten toen: nooit meer een Cavje, maar ik mis het zo ontzettend. Karakter is toch uniek. Ooit eens gelezen dat een Frans bulletje een vergelijkbaar karakter zou hebben, maar dit hondje heeft zo mogelijk nog meer gezondheidsproblemen.
Ben me sinds een jaar of twee gaan verdiepen in de gezondheid en er wordt nog steeds slecht gefokt door bepaalde fokkers. Toch zijn er ook een aantal die hun stinkende best doen.
Ben zelf bij een fokster terecht gekomen die al generaties aantoonbaar vrij van de meest voorkomende ziektes fokt.
Helaas zit het niet mee omdat ik absoluut een teefje wil en dan ook nog eens een driekleur.
Ik wacht geduldig. Mijn tip: kijk bij fokkers die zijn aangesloten bij de Cavalierclub. Vraag naar testuitslagen en niet alleen van de ouderdieren, maar ook van de ( over ) grootouders.
Fokkers kunnen soms heel overtuigend zijn waarom ze dat nou net even niet nodig vinden of het niet voorhanden hebben, laat je niet afschepen. Uiteraard stelt de club eisen, maar de mijne gaan net ff iets verder. houd er rekening mee dat de betere fokkers wachtlijsten hebben ( ligt uiteraard aan de gewenste kleur en geslacht ) en dat je al snel op 1500-1800 euro moet rekenen voor een pup.
Mocht je een puppy kunnen kopen dan ben je er wel verzekerd van dat je de allerliefste, vrolijkste en mooiste hond krijgt die er bestaat. Voor ons de ideale gezinshond

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110695
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Cavalier king Charles spaniel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-20 19:38

Zoveel geld en dan zijn ze vaak nog ongezond ook... :\
Ik denk niet dat je dat moet willen inderdaad.

belle_boef

Berichten: 10741
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-20 19:40

TinkerTreas schreef:
Kwam die van een erkende fokker?



Moeder kwam uit een stamboom familie en vader ook. Ik heb de combinatie zelf uitgezocht, moederhond was van mijn ouders.
Vader had een grote kop wat ik geschikt vond en was in zijn geheel ook wel aan de maat.

Qua karakter zat er veel verschil in het nest. Zusje was een prinses en de mijne had het karakter en doorzettingsvermogen van een bordercollie.

Ik neem er echter niet weer een. Geen enkele zal kunne tippen aan haar. Ook de risico’s vind ik wel groot qua gezondheid.

belle_boef

Berichten: 10741
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-20 19:42

truus1957 schreef:
Wij hebben er drie gehad, de laatste twee (moeder en dochter ) helaas met de vreselijke ziekte syringomyelia. Met de juiste medicatie toch nog 12 en 14 geworden. Drie jaar geleden zijn ze beide ingeslapen, we dachten toen: nooit meer een Cavje, maar ik mis het zo ontzettend. Karakter is toch uniek. Ooit eens gelezen dat een Frans bulletje een vergelijkbaar karakter zou hebben, maar dit hondje heeft zo mogelijk nog meer gezondheidsproblemen.
Ben me sinds een jaar of twee gaan verdiepen in de gezondheid en er wordt nog steeds slecht gefokt door bepaalde fokkers. Toch zijn er ook een aantal die hun stinkende best doen.
Ben zelf bij een fokster terecht gekomen die al generaties aantoonbaar vrij van de meest voorkomende ziektes fokt.
Helaas zit het niet mee omdat ik absoluut een teefje wil en dan ook nog eens een driekleur.
Ik wacht geduldig. Mijn tip: kijk bij fokkers die zijn aangesloten bij de Cavalierclub. Vraag naar testuitslagen en niet alleen van de ouderdieren, maar ook van de ( over ) grootouders.
Fokkers kunnen soms heel overtuigend zijn waarom ze dat nou net even niet nodig vinden of het niet voorhanden hebben, laat je niet afschepen. Uiteraard stelt de club eisen, maar de mijne gaan net ff iets verder. houd er rekening mee dat de betere fokkers wachtlijsten hebben ( ligt uiteraard aan de gewenste kleur en geslacht ) en dat je al snel op 1500-1800 euro moet rekenen voor een pup.
Mocht je een puppy kunnen kopen dan ben je er wel verzekerd van dat je de allerliefste, vrolijkste en mooiste hond krijgt die er bestaat. Voor ons de ideale gezinshond


Ik vind ze echt niet te vergelijken met een Franse bull. Beide honden kunnen uitgesproken karakters hebben maar echt wel heel verschillend.

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Re: Cavalier king Charles spaniel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-20 19:44

Ik beschouw het ras als reddeloos verloren. Het droevige gevolg van bizar slechte fokmethoden.

TinkerTreas

Berichten: 3672
Geregistreerd: 03-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-20 19:45

Een cocker spaniel vind ik ook erg leuk, maar die zijn toch weer wat groter en fanatieker. Ik vind het belangrijk dat mijn dochter er ook mee kan wandelen.

Ik zoek eigenlijk een klein rustig gezeldschaps hondje, die wel fanatiek genoeg is om de lange wandelingen met onze andere hond mee te gaan.
Mijn dochter wil graag een chihuahua, maar die vind ik te klein en te pittig.

TinkerTreas

Berichten: 3672
Geregistreerd: 03-08-04

Re: Cavalier king Charles spaniel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-20 19:48

Dank jullie wel voor de reacties.
Ik vind het ergens ook niet kunnen om door te fokken met zo'n ras, maar wat dan?

Een Franse bul is geen optie, die vind ik gewoon echt niet leuk. En die platte neuzen vind ik ook verschrikkelijk.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110695
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-20 19:50

Maltezer?
Of een kleine maat poedel?

Silenna

Berichten: 2986
Geregistreerd: 20-09-11
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-20 19:51

Vergis je niet hoor, een erkende fokker is allemaal leuk en aardig maar veel gezondheidsproblemen hangen samen met schadelijke raskenmerken. Die, bij sommige rassen, juist erger zijn bij stamboomfokkers omdat ze daar al vele generaties op selecteren.

Het klinkt misschien gek maar ik zeg altijd: kies een hond die ook daadwerkelijk op een hond lijkt. Niet te klein, normale verhoudingen, kloppende schedelgrootte, geen platgeslagen neus of kurketrekkerstaart, geen gigantisch grote of hele kleine. Van daaruit kun je je verdiepen in verschillende lijnen en eventuele erfelijke aandoeningen.

Welkom in de wondere wereld van de hondenfokkerij, zeg ik altijd maar :D

troi
Berichten: 17008
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-20 19:52

Er zijn momenteel erg interessante ontwikkelingen met kruisingen. Zoals de beaglier, beagle x cavalier. Ze proberen daar een gezond dier te fokken met alle prettige eigenschappen. Je zou je hier in kunnen verdiepen.

Ik zou zeker geen raszuivere cavalier of kortsnuit kopen. Het fokken van deze dieren komt neer op dierenmishandeling in mijn ogen ;(

Ineke2

Berichten: 33119
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-20 19:52

Een boomer of een shishu

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110695
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-20 19:53

Je kunt ook gewoon in het asiel kijken. Daar zitten ook zat leuke kleinere hondjes.

sevke

Berichten: 5274
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-20 19:53

De Cavalier King Charles Spaniel is in mijn ogen de meest lieve, loyale, vriendelijke, fantastische hond die er bestaat. Wij hebben er drie. Ze zijn nu 13,12 en 10. Het hondje van 12 is momenteel erg ziek, maar dit heeft niks te maken met het ras (cushing). Ik heb ze zelf nog gefokt en wil er graag nog eentje bij.
Onze honden zijn door de band genomen zeer gezond en hebben, buiten de normale ouderdomskwalen (cataract en doofheid op latere leeftijd) nooit gezondheidsproblemen gehad. Buiten de normale entingen en ontworming is er omzeggens nooit een dierenarts bij geweest.
Belangrijk is dat je ze bij een goede fokker koopt, die de ouderdieren behoorlijk getest heeft en dan vooral op syringo en hartruis. Koop bij een fokker die aangesloten is bij Pejatoyspa in Belgie of de Cavalierclub in Nederland.
Ik heb met onze hondjes gecanicrosst en maak nu nog steeds lange wandelingen met ze. Voor de oudjes hebben we wel een hondenbuggy gekocht, zodat ze even kunnen rusten als ze moe worden, maar wandelingen van 10 km kunnen ze nog makkelijk aan.
Ze leven bij ons op de fokkerij en zijn erg actief en vrolijk.
Waken doen ze niet, want ze vinden iedereen leuk, ook inbrekers :D Daarom hebben we ook nog een waakhond. Maar voor mij is het de perfecte hond, en ik zal altijd cavaliers hebben. Geen cavapoo of cavabeagle of cavachon of wat ze ook maar uitvinden, nee een echte stamboomcavalier.
Kies een goede fokker en ga ervoor!
Je mag mij pb'en als je info wil!
Voor alle duidelijkheid : zelf fok ik niet meer, wegens tijdsgebrek. Maar ik heb wel nog contact met goede fokkers, moest je hier nood aan hebben.
Laatst bijgewerkt door sevke op 20-02-20 19:54, in het totaal 1 keer bewerkt

SvS88

Berichten: 320
Geregistreerd: 28-03-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-20 19:53

Vlinderhondje? Weet alleen niet of dit een gezond ras is eigenlijk..

noox

Berichten: 1406
Geregistreerd: 09-01-13
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-20 19:54

Havanezer? Dwergschnauzer? Westie (mijn droomhondje hihi)

thequeensmum
Berichten: 3533
Geregistreerd: 20-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-20 19:54

Ik vind de Cocker en de Cavalier echt niet te vergelijken. Cavjes zijn zo zachtaardig.
Ik zie dat de meningen heel erg verdeeld zijn mbt het wel of niet kopen van een puppy van dit ras.
Ik vind dat het wel kan mits je goed beslagen ten ijs komt, lees hier ook de term ‘reddeloos verloren’. Ik Respecteer ieders mening, maar ik zou zeggen, ga je eigen mening vormen. Lees je goed in, er is zoveel info te vinden op het net, vraag je dierenarts naar zijn ervaring, etc.
Succes

sevke

Berichten: 5274
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-20 19:56

Kuggur schreef:
Ik beschouw het ras als reddeloos verloren. Het droevige gevolg van bizar slechte fokmethoden.


doe niet zo negatief! Wij hebben er drie van meer dan middelbare leeftijd zonder enige (rasgerelateerde) issues. Vrienden van ons hebben er, mijn zus heeft er eentje, allemaal kerngezonde vrolijke hondjes.

Je kunt een cav echt niet vergelijken met een franse bul of cocker. Echt niet.

Silenna

Berichten: 2986
Geregistreerd: 20-09-11
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-20 19:56

truus1957 schreef:
Ik vind de Cocker en de Cavalier echt niet te vergelijken. Cavjes zijn zo zachtaardig.
Ik zie dat de meningen heel erg verdeeld zijn mbt het wel of niet kopen van een puppy van dit ras.
Ik vind dat het wel kan mits je goed beslagen ten ijs komt, lees hier ook de term ‘reddeloos verloren’. Ik Respecteer ieders mening, maar ik zou zeggen, ga je eigen mening vormen. Lees je goed in, er is zoveel info te vinden op het net, vraag je dierenarts naar zijn ervaring, etc.
Succes


Nouja, bij de dierenartsenpraktijk waar ik werkte zou niemand zo'n diertje aanraden, geloof ik := juist omdat we ze zo vaak zagen.

Maar Sevke, je moet toch wel inzien dat ondanks dat jij gezonde hondjes hebt het er voor het overgrote deel van de populatie gewoon niet zo goed voor staat? Dat ze bekend zijn met echt hele ernstige afwijkingen die het welzijn flink verminderen?
En nee, natuurlijk niet allemaal, maar wel erg veel.
Laatst bijgewerkt door Silenna op 20-02-20 19:58, in het totaal 1 keer bewerkt

mvdende

Berichten: 5693
Geregistreerd: 14-12-08
Woonplaats: Ossendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-20 19:57

Ineke2 schreef:
Een boomer of een shishu


Zijn ook kortsnuiten.