Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 3 van de 3 [ 64 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3
Plaats een nieuw onderwerp

Zelf kip slachten

 
Profiel   

Dat vind ik eigenlijk ook Dracarys. Zou het zelf niet eens overwegen inderdaad.


Mossel schreef
Uhh huh, als je een kop ergens vanaf haalt is het gewoon dood >;) raar dat een koploze kip niet als onmiddellijk dood wordt beschouwd :')


De kop is dan nog 'bij' zo lang er zuurstofrijk bloed beschikbaar is voor de hersenen. Dat duurt een x aantal seconden.


Carol_Beer schreef
Is de nek omdraaien niet de makkelijkste manier? Voelen ze denk ik ook het minst van.
Als je met het mes doet moet je wel goed mikken op de slagader denk ik.


Ik heb nek omdraaien nooit aangedurfd, hoe doe je dat? Wel eens bij een dode kip geprobeerd, maar dat lukte al niet, durf het niet bij een levend dier proberen. Nu is dat met kalkoenen sowieso al niet te doen, die zijn veel te sterk en zo'n haan heeft een nekomtrek die net zo groot is als mijn pols. :')
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-10-19 14:35 



 
Profiel   

Maar dat is bij de nek omdraaien ook het geval... dan zie ik toch liever in 1 klap de kop er af

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-10-19 14:42 



 
Profiel   

Mossel schreef
Uhh huh, als je een kop ergens vanaf haalt is het gewoon dood >;) raar dat een koploze kip niet als onmiddellijk dood wordt beschouwd :')


Het is al een tijdje bekend dat afgehakte hoofden nog even doorleven.

wikipedia schreef
The following report was written by Dr. Beaurieux, who observed the head of executed prisoner Henri Languille, on 28 June 1905:

Here, then, is what I was able to note immediately after the decapitation: the eyelids and lips of the guillotined man worked in irregularly rhythmic contractions for about five or six seconds. This phenomenon has been remarked by all those finding themselves in the same conditions as myself for observing what happens after the severing of the neck ...

I waited for several seconds. The spasmodic movements ceased. [...] It was then that I called in a strong, sharp voice: "Languille!" I saw the eyelids slowly lift up, without any spasmodic contractions – I insist advisedly on this peculiarity – but with an even movement, quite distinct and normal, such as happens in everyday life, with people awakened or torn from their thoughts.

Next Languille's eyes very definitely fixed themselves on mine and the pupils focused themselves. I was not, then, dealing with the sort of vague dull look without any expression, that can be observed any day in dying people to whom one speaks: I was dealing with undeniably living eyes which were looking at me. After several seconds, the eyelids closed again [...].

It was at that point that I called out again and, once more, without any spasm, slowly, the eyelids lifted and undeniably living eyes fixed themselves on mine with perhaps even more penetration than the first time. Then there was a further closing of the eyelids, but now less complete. I attempted the effect of a third call; there was no further movement – and the eyes took on the glazed look which they have in the dead.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-10-19 16:11 



 
Profiel   

In de oorlog had mijn opa ook een haan op de kop getikt. Een levende. En die was natuurlijk voor in de pan, want er was amper wat te eten. Hij is een keer of 10 het schuurtje in gegaan, en heeft toen de buurman maar gevraagd. :=

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-10-19 16:21 



 
Profiel   

Hahaha. Mijn overgrootvader deed dat beter. Die had 2 hanen apart van elkaar en wilde toen de vrouw van huis was wel eens zien wat er gebeurde als de hanen bij elkaar kwamen. Dus hanen bij elkaar, ze keken elkaar aan, en één viel er spontaan bij neer. Zich letterlijk doodgeschrokken :+

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-10-19 16:49 



 
Profiel   

Gewoon kop afhakken,hij gaat dan wel weg lopen....als een kip zonder kop.Daarna de kip in water wat net van de kook af is onderdompelen,veertjes eraf halen.
Als hij kaal is met scherp mesje rond de claoca heensnijden,en voorzichtig de darmen er uit halen...denk om de gal.Die moet heel blijven.Of wilde je hem niet opeten?

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-10-19 16:56 



 
Profiel   

geerke schreef
Gewoon kop afhakken,hij gaat dan wel weg lopen....als een kip zonder kop.Daarna de kip in water wat net van de kook af is onderdompelen,veertjes eraf halen.
Als hij kaal is met scherp mesje rond de claoca heensnijden,en voorzichtig de darmen er uit halen...denk om de gal.Die moet heel blijven.Of wilde je hem niet opeten?

Als je de nek breekt stuipen ze ook nog na... ik zie echt het verschil niet tussen kop in slaan nek breken of kop afhaken, stuipt allemaal nog na...
Wij stoppen ze daarna op de kop in een emmer, even vasthouden anders zit alles onder het bloed. Indd oppassen voor de gal, als die breekt kan je alles weg gooien

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-10-19 17:10 



 
Profiel   

Wettelijk hoort een kip eerst hersendood gemaakt te worden dmv een klap op de kop voordat de kop eraf gaat

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-10-19 21:54 



 
Profiel   

Moderatoropmerking:
Wij willen jullie graag wijzen op de wettelijke regels die gelden bij het zelf slachten van pluimvee. De volgende quote is afkomstig van de NVWA :
Citaat
Voor het doden van pluimvee buiten een slachthuis, voor eigen consumptie of ter beëindiging van het leven van het dier, gelden de eisen uit de Verordening (EG) nr. 1099/2009. Er moet een onmiddellijke dood intreden. Het afhakken van de kop van pluimvee leidt niet tot een onmiddellijke dood. Daarom moeten de dieren altijd eerst worden bedwelmd. Bijvoorbeeld door ze ernstig hersenletsel toe te brengen door een krachtige, nauwkeurige slag op de kop. Dit is toegestaan bij pluimvee tot 5 kilogram. Het handmatig breken van de nek is alleen toegestaan bij pluimvee tot 3 kilogram. Bij het doden moet het dier elke vermijdbare vorm van pijn, spanning of lijden worden bespaard. De persoon die het dier dood moet aantoonbare kennis en vaardigheden bezitten om het doden humaan en doeltreffend uit te voeren.

Dit houd voor het topic in dat het bespreken van een manier om kippen te slachten die niet voldoen aan bovenstaande vanaf nu dus niet meer zijn toegestaan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-10-19 18:22 



 

Scherp bijltje is wel zo fijn ja. Met de achterkant daarvan kan je het "ernstig hersenletsel" toebrengen met de "krachtige nauwkeurige slag" uit de hulkentekst hierboven. Maar nogmaals: absoluut niet leren van internet en zelf gaan klooien, maar leren van ervaren persoon.

Leuk wordt het nooit. Echt nooit. Een anonieme kipfilet uit de koeling van de Appie halen is emotioneel een stuk beter te doen. Die is ook niet leuk aan z'n einde gekomen, maar daar was je zelf tenminste niet bij.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-10-19 18:49 



 
Profiel   

Er is een hele bevolkingsgroep die dieren onverdoofd slacht...ook wel halal slachten genoemd...geldt die wet daar dan niet voor?

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-10-19 13:55 



 
Profiel   

Daantj__ schreef
Doen ze het op de WUR niet? Vragen of je daar mee mag kijken.
Daar hebben ze ook kippen en doen daar ook experimenten mee. En soms blijven na zo experiment kippen over. Volgens mij worden die gewoon geslacht daar.


Nee die worden vergast, er wordt niet geslacht op de campus.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-10-19 14:14 



 
Profiel   

geerke schreef
Er is een hele bevolkingsgroep die dieren onverdoofd slacht...ook wel halal slachten genoemd...geldt die wet daar dan niet voor?


Nee, om de een of ander manier wordt dat als 'religieuze vrijheid' gezien. Waarom dat boven deze regels en wetten gaat en waarom vlees eten blijkbaar een mensenrecht is snap ik ook niet. :o?

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-10-19 14:16 



 
Profiel   

Ik kwam dit topic ergens tegen en word er gewoon misselijk van hoe makkelijk sommige mensen denken :')
‘Nek omdraaien’ is als je het goed doet de meest snelle en juist manier voor een kip.
Ik persoonlijk vind dat ze zo min mogelijk moeten meekrijgen van het gebeuren.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-10-19 12:49 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 3 van de 3 [ 64 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen