Kat helpen die zich niet lekker voelt

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
abeltje_xx

Berichten: 2893
Geregistreerd: 13-09-05
Woonplaats: Groningen

Kat helpen die zich niet lekker voelt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-19 15:07

Onze kat Filip is een gecastreerde kater van 9 jaar. Het is een siberische kat.
Tien dagen geleden hebben we er een nieuwe kitten bijgekregen. Dat ging al heel snel goed en ze waren na 3 dagen al dikke vriendjes. Afgelopen woensdag merkten we dat Filip de nieuwe kitten, Ilya, erg veel likte. Ilya lag er spinnend bij dus we hebben het gewoon gelaten. Donderdag heeft Filip een paar keer overgegeven en we zijn vrijdag naar de dierenarts gegaan omdat hij erg lusteloos was en niet wilde eten of drinken. Zij vermoedde dat er een haarbal klem zit die ws al voorbij de maag is inmiddels. De maag was wat opgezet en ze voelde wat ontlasting (of de haarbal) in de darmen. Hij heeft wat tegen de misselijkheid gehad en laxeermiddel (laxatract) en hills id blikvoer meegekregen.
Omdat Filip nogal een kieskeurige eter is en ik zeker wilde weten dat hij voer, maar vooral vocht, binnenkreeg, heb ik hem met een spuitje gevoerd op vrijdag en zaterdag. Dat gaat bij hem erg makkelijk en zo kan ik zorgen dat hij regelmatig wat binnenkrijgt.

Hij heeft vandaag en gister een klein beetje gepoept en normaal geplast. Niet meer overgegeven. Maar hij voelt zich nog steeds belabberd. Hij is normaal een erg actieve kat en nu ligt ie maar een beetje op een stoel te slapen. Als ik hem niet ieder uur ongeveer een paar spuitjes geef dan eet ie ook niet.

Maandag gaan we weer bellen met de da, maar in de tussentijd vind ik het zo sneu voor hem. Is er iets wat ik voor hem kan doen zodat hij zich beter voelt? Ik zat al te denken aan buikmassage misschien?

Pandora2
Berichten: 19854
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-19 15:26

Heeft hij geen koorts?
Daarvan kunnen ze erg beroerd worden en stoppen met eten en drinken.

Kitten komt uit een hele andere omgeving, dus kan best een virus bij zich dragen.

tamary

Berichten: 29166
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Kat helpen die zich niet lekker voelt

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-19 15:32

Weet niet of er een open supermarkt is die het heeft, maar er bestaat volgens mij ook antihaarbal pasta, aanverwante voersoorten die helpen haarballen afbreken/voorkomen. Of doet het voer van de DA dat ook al?

abeltje_xx

Berichten: 2893
Geregistreerd: 13-09-05
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-19 15:52

Pandora2 schreef:
Heeft hij geen koorts?
Daarvan kunnen ze erg beroerd worden en stoppen met eten en drinken.

Kitten komt uit een hele andere omgeving, dus kan best een virus bij zich dragen.


Hij had geen koorts bij de dierenarts.
De kitten is volledig gevaccineerd, ontvlooit en ontwormd voordat ie naar ons kwam. Hij is nu 13 weken oud.

abeltje_xx

Berichten: 2893
Geregistreerd: 13-09-05
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-19 15:54

tamary schreef:
Weet niet of er een open supermarkt is die het heeft, maar er bestaat volgens mij ook antihaarbal pasta, aanverwante voersoorten die helpen haarballen afbreken/voorkomen. Of doet het voer van de DA dat ook al?


Niet bij ons in de buurt, mn vriend gaat nu naar een supermarkt iets verder weg om te kijken of die het hebben misschien.
Het voer van de da is volgens mij voornamelijk makkelijk verteerbaar en rustig voor maag en darmen om de irritatie daar te verminderen.

XxLiEsJuHhxX

Berichten: 6031
Geregistreerd: 17-01-06
Woonplaats: Vive la france

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-19 15:58

Gekke vraag misschien, maar heeft de kitten net voor hij naar jullie verhuisde of bij jullie een vlooien pipetje in de nek gehad? Misschien dat hij daarvan niet lekker is dan?

abeltje_xx

Berichten: 2893
Geregistreerd: 13-09-05
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-19 16:02

XxLiEsJuHhxX schreef:
Gekke vraag misschien, maar heeft de kitten net voor hij naar jullie verhuisde of bij jullie een vlooien pipetje in de nek gehad? Misschien dat hij daarvan niet lekker is dan?


Hij is wel ontvlooit maar dat is in de week voordat wij hem ophaalde gedaan. En daarna is ie zeker 3 dagen bij ons geweest voordat Filip hem begon te likken, dus dat lijkt me dan te lang geleden om nog vlooienmiddel op zich te hebben?

liesje84
Berichten: 576
Geregistreerd: 22-03-10
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-19 16:06

Dit kan zoveel zijn, ik zou zelf even niks doen en morgen de da afwachten. Heel veel sterkte, niks aan als je beestje ziek is.

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Re: Kat helpen die zich niet lekker voelt

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-19 17:36

Hou je bij hoeveel vocht je kat nu binnenkrijgt?

abeltje_xx

Berichten: 2893
Geregistreerd: 13-09-05
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-19 17:41

GDG schreef:
Hou je bij hoeveel vocht je kat nu binnenkrijgt?


Gister heeft hij 250ml binnen gehad en vandaag tot zover 130ml

Cowgirl

Berichten: 23739
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-19 17:43

Ik heb op griekenland ook wel zieke katten gehad en een blikje tonijn ging er vaak toch nog wel in.

In de supermarkt,, tonijn op water.
Dat water geef je ook gewoon en kun je ook nog wat water aan toevoegen. iets met een smaakje gaat er vaak sneller in dan zonder smaakje.


Mijn coon heeft ook eens last van een haarbal gehad en was daar ook ff een paar dagen wat minder van.
Ik heb toen ook laxatract gehad van de da...mega duur spul. Ik heb nu van smilla haarbal pasta wat ik zo nu en dan geef. En deze vinden ze nog lekkerder ook.

abeltje_xx

Berichten: 2893
Geregistreerd: 13-09-05
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-19 22:35

Cowgirl schreef:
Ik heb op griekenland ook wel zieke katten gehad en een blikje tonijn ging er vaak toch nog wel in.

In de supermarkt,, tonijn op water.
Dat water geef je ook gewoon en kun je ook nog wat water aan toevoegen. iets met een smaakje gaat er vaak sneller in dan zonder smaakje.


Mijn coon heeft ook eens last van een haarbal gehad en was daar ook ff een paar dagen wat minder van.
Ik heb toen ook laxatract gehad van de da...mega duur spul. Ik heb nu van smilla haarbal pasta wat ik zo nu en dan geef. En deze vinden ze nog lekkerder ook.



Heeft jouw coon die toen uitgepoept of alsnog opgekotst? ( lekkere vragen ook XD )
En hoe lang duurde het voordat je kat weer opknapte?

maliejane

Berichten: 612
Geregistreerd: 17-05-15
Woonplaats: Noordwijk

Re: Kat helpen die zich niet lekker voelt

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-19 22:48

Mijn jongste kat had dat ook. In ene niet meer eten, suf en lichte verhoging. Ze had een injectie gekregen tegen de verhoging en misselijkheid en ben op aanraden vam de dierenarts maltpasta (is antihaarbal, ik heb van gimcat en ze is er dol op!) gaan geven en na 2 dagen was ze weer helemaal de oude. Sindsdien geef ik elke dag ongeveer 1cm maltpasta en het is nooit meer terug gekomen.

Ik heb de haarbal niet gezien, maar dat kan kloppen. Die pasta maakt het haar soepeler waardoor de kat het makkelijker via de ontlasting kan afvoeren. Ze spugen dus veel minder vaak haarballen en de pasta kan een vaste haarbal zachter maken.

Maar veel succes! Een ziek beestje is altijd rot

Enjoy_

Berichten: 609
Geregistreerd: 09-06-07
Woonplaats: Heemstede

Re: Kat helpen die zich niet lekker voelt

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-19 23:03

Maar als je ieder uur paar spuitjes eten/water geeft, dan krijgt hij ook misschien niet de kans/hongersignaal om zelf te gaan eten. Kijk even hoe het gaat zonder ieder uur wat te geven of hij morgenochtend bijvoorbeeld we wat zelf heef gegeten zonder in de nacht bij te voeren via spuitje.
Inchecken bij DA morgenochtend per telefoon natuurlijk altijd een goed idee

Hevonen

Berichten: 5609
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Re: Kat helpen die zich niet lekker voelt

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-19 23:35

Hoop dat hij zich snel beter voelt. Altijd zo zorgelijk. Sterkte

abeltje_xx

Berichten: 2893
Geregistreerd: 13-09-05
Woonplaats: Groningen

Re: Kat helpen die zich niet lekker voelt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-19 22:08

Vanochtend voelde hij zich wat beter. In overleg met de dierenarts hebben we de middag afgewacht en hij is steeds verder opgeknapt. Hij is nog niet helemaal de oude maar het ergste lijkt voorbij.
We hebben direct maar wat anti haarbal pasta gekocht.

Ik ben blij dat ie zich weer wat lekkerder voelt, het hield me wel bezig hoor om hem zo treurig te zien. :(:)

Enjoy_

Berichten: 609
Geregistreerd: 09-06-07
Woonplaats: Heemstede

Re: Kat helpen die zich niet lekker voelt

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-19 14:22

Gelukkig maar!

kiwiwitje

Berichten: 20105
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Re: Kat helpen die zich niet lekker voelt

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-19 14:47

Als ze hier verharen of slechter poepen krijgen ze van mij een paar dagen Psyllium vezels door het voer. En sinds dien zie ik nog maar weinig haarballen.
In zelfere zin het zelfde als wat je doet met de pasta's.