Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 2 [ 42 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Wéér een zieke kat

 
Profiel   

Nadat twee weken geleden mijn allerliefste Sjaakie is ingeslapen Y;( dachten we de ellende voorlopig gehad te hebben. Deze periode duurde helaas maar twee weken.

We hebben nog drie andere katten (Snoopy, Laila en Vince) en die wegen we elke maand. Dit doen we sinds Sjaakie vorig jaar opeens heel veel af viel en hij bleek toen heel erg ziek te zijn, we willen de andere katten nu goed in de gaten blijven houden. En nu gaat het om Snoopy. Snoopy is de afgelopen twee maanden afgevallen van 4,89 kg op 9 augustus naar 4,30 kg op 13 oktober. Hiervoor hebben we dus een afspraak gemaakt bij de dierenarts.

[ img ]

Gister zijn we bij de dierenarts geweest. Snoopy is 12 jaar, maar de dierenarts vond dat ze nog opvallend actief is voor haar leeftijd. Ook eet ze nog wel gewoon goed, maar ze blijft wel afvallen. De dierenarts denkt dus aan een te snel werkende schildklier (hyperthyreoïdie). Hier is bloed voor geprikt en daar krijgen we maandag de uitslag van. Ze is ook geprikt op suikerziekte, als ze dat zou hebben zouden we vandaag gebeld zijn. Als het de schildklier blijkt te zijn, zijn er meerdere behandelings opties. Zie deze link: https://www.mcvoordieren.nl/schildklier-kat

Onze dierenarts adviseerde om pilletjes te gaan geven, dit moet dan twee keer per dag. Aangezien we pas net onze andere kat hebben in laten slapen die heel intensief behandeld is, is mijn moeder er eigenlijk nog niet aan toe om wéér zo'n traject met medicatie in te gaan. Wij denken er dus aan om Snoopy een injectie met radioactief jodium te gaan geven, zodat ze daarna geen medicatie meer nodig heeft. Mijn moeder gaat nadat we de bloeduitslag hebben met het MCD bellen om te overleggen wat de mogelijkheden zijn. Ik ben erg benieuwd of er mensen zijn die dit gedaan hebben en wat de ervaringen hiermee zijn?

Het is weer een heel verhaal geworden, maar ik hoop op deze manier wat meer ervaringen te kunnen horen over katten met een te snel werkende schildklier.

Hieronder nog een foto van lieve Snoopy:

[ img ]
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-10-19 16:32 



 
Profiel   

Ik heb dit jaar de i 131 behandeling gedaan. Na wat zoek werk ben ik naar Universiteit van Gent gegaan omdat dit veel scheelde met de prijs in Nederland.
Inmiddels is het 3 maanden na de behandeling en gaat het super met mijn kat. Hij is niet meer zo mager, voelt zich beter en meer ontspannend.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-10-19 16:35 



 
Profiel   

Geen ervaring met de jodium behandeling, wel met een schildklier poesje. Die van mij heeft het jaren goed gedaan op pilletjes (felimazole). Ik denk dat het per kat afhankelijk is hoe dat gaat. Die van mij at de pillen (geprakt door eten) zonder problemen op.
Over de Jodium behandeling lees ik goede dingen maar mijn katje was destijds al 16 en ik durfde dat toen niet aan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-10-19 17:13 



 
Profiel   

Ah wat kl*te zeg ! :(:)
Is dat die rooie die een tijdje geleden ook al niet zo lekker was ?

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-10-19 17:27 



 
Profiel   

Bedankt voor jullie berichtjes! Fijn om te lezen dat het bij jouw kat zo goed is gegaan Sorro. Wij nemen ook België mee in onze overweging.

16 is natuurlijk ook al een behoorlijke leeftijd, dan snap ik dat je moet voor de Jodium behandeling hebt gekozen. Fijn dat het zo goed is gegaan op de pilletjes picobello.

Ja klopt inderdaad Pandora2 :( . Ze heeft ook artrose, dus daar krijgt ze speciaal voer voor waar ze het heel goed op doet. Daarom willen we haar ook eigenlijk niet op speciaal voer zetten zonder jodium, dan zouden we weer moeten zoeken naar wat goed werkt tegen de artrose...

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-10-19 09:04 



 
Profiel   

Mijn moeder is net gebeld dat ze inderdaad een te snel werkende schildklier heeft %). Aanstaande woensdag komen de medicijnen binnen en over drie weken krijgt ze weer een bloedonderzoek. Mijn moeder gaat binnenkort contact opnemen met het MCD voor meer informatie over de radioactieve Jodium behandeling. Hopelijk voelt Snoopy zich snel beter! :+:

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-10-19 19:27 



 
Profiel   

Geen idee of er nog mensen volgen, maar toch even een update.

Gister heb ik Snoopy voor het eerst in 5 dagen weer gezien, ik vond dat ze er weer dunner uit zag. Ik heb dr dus gelijk maar even gewogen en ze woog nu nog maar 3,99/4,00 kg -O- . Ze is dus in 6 dagen 300 gram afgevallen.... Gister zijn gelukkig (eindelijk) de medicijnen binnen gekomen, dus daar is mijn moeder gelijk mee begonnen. Hopelijk gaat ze snel weer een beetje aankomen, want ze begint nu echt dun te worden :\

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-10-19 10:45 



 
Profiel   

Wat sneu dat die medicijnen zo lang op zich lieten wachten !

Denk dat het best weer snel de goede richting kan uitgaan met haar gewicht nu.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-10-19 10:49 



 
Profiel   

Geen ervaring met die jodioum behandeling maar wel met kat met schildklier probleem.
Hij is rond de 14 jaar en viel ook vlot af, nu krijgt hij sinds half jaar pilletjes en hij is weer net zo vrolijk rond en happy als vanouds.
Ik gebruik easypill en die dat met pil door z'n voer, kost een tel en katlief werkt het zo naar binnen

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-10-19 06:04 



 
Profiel   

Och nee, het is echt jullie jaar niet hè, met de katten. :(:)

Ik heb helaas geen advies, maar ook dit topic ga ik volgen. Na Sjaakie draaien de duimen nu voor Snoopy.

Ik zit hier zelf ook met een sukkeltje, van nu bijna 5 maanden -O-

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-10-19 14:24 



 
Profiel   

Ik heb lang een schildklier kat gehad die te oud was voor operatie. Hij was niet goed in te stellen op de pillen dus we zijn op het dieet over gegaan. Dat ging een aantal jaar prima.
Toen hij 21 was kreeg hij de brokjes niet meer goed weg en kreeg hij oorzalf.
Dat is relatief duur en er zijn katten die er niet tegen kunnen maar bij de onze werkte het super.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-10-19 14:37 



 
Profiel   

Snoopy is gelukkig niet verder afgevallen, mijn moeder heeft haar vandaag gewogen en ze weegt nu 4,06 kg. Ze miauwt nog wel heel erg veel (dag en nacht), hopelijk gaat dat ook snel verminderen...

Bedankt Tinkermuts voor je ervaring! Ik ga het doorgeven aan mijn moeder.

Lief poetser! Jij ook veel sterkte met je sukkeltje Y;(

Dat is handig om te weten @raket. Die ga ik onthouden voor het geval de pillen niet goed genoeg hun werk gaan doen.

Een foto van afgelopen zomer <3


[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-10-19 21:19 



 
Profiel   

De easypil gaat echt top! Bedankt voor de goede tip Tinkermuts. Ze begon mijn moeder steeds iets minder te vertrouwen, dus heel fijn dat het zo goed werkt :D .

Met haar gewicht gaat het ook goed, gister woog ze alweer 4,32 kg, dus ze is in 8 dagen alweer ongeveer 320 gram aangekomen! Je ziet ook heel duidelijk dat ze niet meer zo ingevallen is. Des ondanks dat dit zo goed gaat, gaat mijn moeder maandag de dierenarts bellen. Ze stopt namelijk niet met miauwen :\ en ze is dus nog steeds heel onrustig ondanks dat ze nu al 10 dagen medicijnen krijgt. Hoelang heeft het bij jullie katten geduurd voor het gedrag weer 'normaal' werd?

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-11-19 23:34 



 
Profiel   

Totdat de bloedwaarden weer goed waren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-11-19 04:40 



 
Profiel   

Hier ook sinds twee weken onze kat van 14 jaar schildklierproblemen. Ze krijgt twee keer daags een pilletje.
Vannacht was de eerste nacht dat ze niet meer zo heftig miauwde.
Stress bij mij, want leeft ze nog wel?? Het was ineens zo stil in huis.
Ze eet nu niet veel, dat vind ik wel zorgelijk, want echt aankomen doet ze nu niet.
Zij kan niet aan jodiumvrij voer, omdat ze een blaasdieet heeft.

Radioactief jodiumbehandeling hebben we overwogen, maar ze is zo enorm aanhankelijk en knuffelt zo graag dat we bang zijn dat ze wegkwijnt tijdens de volle week quarantaine in de kliniek.
Daarnaast is ze 14 en is het geven van de pillen geen probleem.
Over twee weken controle bij de dierenarts. Hopelijk kan ze op de pillen verder.
Moet ze wel beter gaan eten...

Sterkte met jullie kat

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-11-19 08:53 



 
Profiel   

Als de schildklier minder snel werkt, gaan ze inderdaad minder eten.
Mijn kat at zeker de helft minder toen ze waarden goed waren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-11-19 16:51 



 
Profiel   

Raket, dat is inderdaad heel wat minder. Dat wist ik nog niet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-11-19 23:04 



 
Profiel   

Goed om te horen Sharief! Dat betekent dat we waarschijnlijk gewoon nog even wat geduld moeten hebben voordat Snoopy ook rustiger wordt. Wel heel vervelend dat je kat zoveel minder is gaan eten, dan wordt aankomen wel een beetje lastig.

We hebben vrijdag de 15e een afspraak staan voor controle/om bloed te prikken. Mijn moeder denkt ook niet dat ze de behandeling met radioactief jodium gaat doen. Omdat je haar dan 7 dagen achter moet laten, maar ook omdat het behoorlijk prijzig is. De behandeling van mijn andere inmiddels overleden kat ( |( ) heeft behoorlijk veel gekost.

Ik hoop dat Snoopy zich snel rustiger voelt, dit moet voor haar ook niet fijn zijn. Haar 'stem' is ook behoorlijk schor geworden :7

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-11-19 07:07 



 
Profiel   

Een schildklierkat komt met minder eten wel aan als de medicatie goed is ingesteld. Ze verbranden dan minder en hebben minder nodig.
Uiteraard moeten ze wel blijven eten natuurlijk.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-11-19 08:40 



 
Profiel   

Mijn kat heeft jaren geleden de radioactieve jood behandeling gehad in Liempde...
eert op de pilletjes om te zien of ze daar op aan kwam, maar elke dag de pilletjes moeten geven liep uit op oorlog :(
mijn kat was toen de tijd 12, de behandeling is inderdaad duur, maar er als ik de kosten van de pilletjes en controles reken zit je in 2 a 3 jaar ook op de kosten.
Geen enkele spijt gehad van de behandeling, want we hebben vanaf toen geen dierenarts meer gezien, en ze is al met al 17 geworden, en daarna helaas aan iets anders (niet schildklier gerelateerd) overleden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-11-19 09:08 



 
Profiel   

Haloooww123 schreef
De easypil gaat echt top! Bedankt voor de goede tip Tinkermuts. Ze begon mijn moeder steeds iets minder te vertrouwen, dus heel fijn dat het zo goed werkt :D .

Met haar gewicht gaat het ook goed, gister woog ze alweer 4,32 kg, dus ze is in 8 dagen alweer ongeveer 320 gram aangekomen! Je ziet ook heel duidelijk dat ze niet meer zo ingevallen is. Des ondanks dat dit zo goed gaat, gaat mijn moeder maandag de dierenarts bellen. Ze stopt namelijk niet met miauwen : en ze is dus nog steeds heel onrustig ondanks dat ze nu al 10 dagen medicijnen krijgt. Hoelang heeft het bij jullie katten geduurd voor het gedrag weer 'normaal' werd?

Wat fijn zeg, is toch veel makkelijker als je ze niet zo hoeft te plagen hè, ze hebben het gewoon niet eens door.
Top dat het werkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-11-19 13:32 



 
Profiel   

In Gent(Belgie) wordt de behandeling ook gegeven.
Met 3 jaar zijn de kosten van een actief jodium behandeling inderdaad gelijk aan die van de pillen.
Met actief jodium is je kat er wel meteen vanaf.
Mijn andere kat zou ik daar wel mee behandelen. Die is namelijk niet gediend van vastgehouden worden, heeft pillen in easypill zo door. Ook de oorzalf is geen optie voor haar
Daarnaast is ze niet knuffelig ( sorry kat, we zijn echt gek op je )
Voor haar zou deze behandeling de enige optie zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-11-19 16:56 



 
Profiel   

Kostentechnisch was de i-131 behandeling voor mij het goedkoopst, juist omdat mijn kat nog vrij jong is. Nu nog 1 x een bloedtest en als die goed is, dan is hij in principe genezen.
Daarnaast is hij een draak met pillen en andere dingen en zag ik dat helemaal niet zitten, ook easypill wil hij niet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-11-19 00:05 



 
Profiel   

Mijn inmiddels 16 jarige is vorig jaar geopereerd aan zijn schildklier na eerst een 1,5 jaar dieetvoer te hebben gehad. Hij kon niet tegen de pillen. Hij is nu bijna moddervet :=
vorig jaar nog was hij een wandelend skelet. Veel succes hopelijk knapt hij snel op!

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-11-19 00:21 



 
Profiel   

Toch wel fijn om te lezen dat er zoveel positieve ervaringen zijn met het radioactieve jodium. Voorlopig blijft mn moeder pilletjes geven, maar wie weet wil ze uiteindelijk toch die behandeling gaan geven :) .

Net mijn moeder weer gesproken, Snoopy weegt ondertussen alweer 4,46 kg! Ze is Helaas nog wel onrustig, maar daar zijn we ook mee bezig. De dierenarts denkt dat er twee mogelijkheden zijn. Óf de schildklier medicatie is nog niet goed ingesteld óf ze mist onze overleden kat. Om dat laatste "op te lossen" hebben we een feliway verdampen gekocht. De kans is natuurlijk het grootst dat de medicatie gewoon nog beter afgestemd moet worden.

Heel erg bedankt voor alle reacties met ervaringen _/-\o_ . Zo hoor je toch een verhaal van meerdere kanten en niet alleen van de dierenarts
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-11-19 10:00 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 2 [ 42 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen