Wat te doen met deze ontsnapper...

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lisitano

Berichten: 4934
Geregistreerd: 05-09-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-19 18:10

Ik heb niet alle pagina's doorgelezen dus misschien is het allang gevraagd en beantwoord. Sorry bij deze!

Doet hij het ook als jij erbij bent? Slopen?

Ik denk dat je geen vier uur moet wandelen. Ik denk dat zijn jonge koppie dan veel te vol zit en hij juist teveel prikkels krijgt. Je bent ook pas verhuisd en zit met heel wat aan je hoofd. Als ik maar een heel klein beetje pieker is mijn hond meteen heel anders. De oertypes zijn daar toch echt heel gevoelig voor en die gaan er anders mee om dan de gemiddelde huishond ;)
Ik heb zelf twee oertypes, waaronder een Husky.

Is Fizzy intact? Rond de leeftijd van 8 maanden zit hij wel met een oliebol aan hormonen waar hij nog mee moet leren omgaan :D Dat heeft ook nogal wat invloed op zijn gedrag.

Ik vind mijn honden trouwens fantastisch als huishond, ondanks dat het oertypes zijn. Ik sport wel met ze en ik pas trainingen aan op hun aard en karakter. Altijd rust, we zijn een roedel en we zijn kalm. Ben je niet kalm, dan gaan we weer terug naar de basis: rust.
Regelmaat. Probeer te kijken naar je spiegel, Fizzy, en leer dus naar jezelf te kijken. Je leert zelfreflecteren als de beste met een oertype in huis :D

Laptopmuis
Berichten: 3142
Geregistreerd: 14-08-11

Re: Wat te doen met deze ontsnapper...

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-19 10:52

Een pup kan je ook op andere manieren uitdagen dan behalve met wandelen. Bijvoorbeeld het voer niet in een voerbak doen maar in een puzzel of in een voerbal aanbieden. Zodat die moet werken en denken voor het eten. Je kan ook een kong kiezen, daar zijn ze ook lang mee bezig.

Wandel je aan een lange lijn? Gewoon rechtdoor wandelen is voor een hond saai. De hond wil snuffelen en ontdekken. Daar worden ze ook moe van.

Trainen vind een hond ook geweldig. Dingen leren en met jou bezig zijn.

Een husky is ook een hond die graag een taak heeft. Je moet alleen ontdekken wat hij leuk vind.

Kabayo

Berichten: 13975
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-19 14:13

Lisitano
Hij sloopt niet als ik er bij ben. Wel als ik uit beeld ben of weg ga :)

Ik merk ook dat Fizzy erg gevoelig is. Hier moet ik zelf ook mee leren omgaan natuurlijk. Niet geweten dat oertypes daar nog "moeilijker" in zijn. Is een podenco ook een oertype? Ook niet geweten haha

Fizzy is inderdaad intact. Ik denk dat ik hem wil castreren tussen 1 en 1.5 jaar zodat hij nog mooi kan uitgroeien.

Pff je hebt helemaal gelijk hoor. Dat Fizzy mijn spiegel is. Soms best confronterend! Ik ben op dit moment klaar met alles en niks interesseert mij meer (dus het slopen ook even niet). En raad eens. Hij doet het niet meer :+ Ik wil weer lekker genieten van het leven en we gaan lekker verder!

Ik heb je gevolgd op insta. Wat een prachtige hus heb je. Lijkt wel op Fizzy! Hoe oud is hij?

Laptopmuis zoals je kan lezen hebben we meerdere voer spellen :) kong heb ik ook.

Als ik wandel heb ik hem gewoon los en snuffelt hij altijd lekker. En rent/raced hij :D

Vandaag toch het advies opgevolgd om te gaan fietsen. Hij vond het best leuk! Klein stukje gedaan hoor! 10 minuutjes weg geweest. Alleen onze straat op en neer.
Moe!
Afbeelding
Afbeelding

SensaHorses
Berichten: 708
Geregistreerd: 19-05-13

Re: Wat te doen met deze ontsnapper...

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-19 17:59

Nou dat klinkt heel positief, TS! +:)+ *D

Kabayo

Berichten: 13975
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Re: Wat te doen met deze ontsnapper...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-19 18:05

Jaa hopelijk zet het positief door :)

Hij is wel super gevaarlijk hoor :=Afbeelding

Lisitano

Berichten: 4934
Geregistreerd: 05-09-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-19 18:40

Ik vrees dat het dan toch een uiting van verlatingsangst is. Voor Husky's is dat helemaal niet vreemd en je hoeft niet meteen paniek te krijgen hoor. Het is alleen even ontdekken hoe het voor Fizzy comfortabeler is. Mijn Podenco heeft verlatingsangst en die voelt zich wel fijn in de slaapkamer. Dus nu ligt ze daar als wij weg zijn en is er niks aan de hand.
Ook heb ik het afgekapt dat ze ons in huis overal volgt.

Een oerhond is niet direct moeilijker vind ik, maar ik ben dan ook enkel oerhonden gewend dus misschien praat ik voor mijn beurt :D Het is een andere insteek. Als ik eigenaren van baasgerichte honden spreek merk ik gewoon heel veel verschil. Ook in hoe jij de hond benadert, maar zeker hoe de hond jou ziet. Een Husky is een heel zelfstandig ras. Ja, ze zijn dol op hun roedel maar ze hebben niet zoveel met commando's en al helemaal niet met dwang. Dat zie je dus heel vaak terug met de bench :+ Ja, ze hebben veel energie maar ik vind het persoonlijk echt een fabeltje dat alles goed komt met alleen beweging. Een werkhond betekent niet dat je een hond alleen maar aan het werk moet zetten. Je moet juist focussen op het verschil tussen werk en rust, mijn inziens dan :)
Thuis is rust, en ja, dat kun je alleen eisen als ze hun ei kwijt kunnen maar je moet ook niet teveel mee gaan in hun opgewonden stand. Er moet ook een uit-knop zijn.
In een roedel is rust ook heel belangrijk.

Als je een hond buiten bezig houdt en binnen ook nog eens allerlei spellen doet gaat die kop vol zitten. Vergis je niet in wat een hond buiten allemaal mee krijgt. Geuren, geluiden, bewegingen. Die kop moet ook rust hebben en de taak aan jou hem dat te leren :D

Mijn husky is ook deels Malamute dus dat is ook weer anders dan een volle husky. Husky's zijn nogal explosief in hun energie. Misschien herken je dat wel. Doseren kunnen ze van nature niet zo best. Zo lopen ze keurig met je mee en binnen een nanoseconde zitten ze in een enorm hoge drive.

Het is goed dat je gaat fietsen. Ik heb die aan- en uitknop daardoor best makkelijk aan kunnen leren. We knallen, tien minuten, en dan gaan we even zwemmen of snuffelen. Even rust en dan weer.
Je kunt hem ook de uitdaging bieden door het een duursport te maken. Dat klinkt heel heftig, maar gewoon 10 km naast de fiets draven is ook al prima. Hij leert dan zijn energie te verdelen en zal waarschijnlijk moe zijn aan het einde. Bovendien is het echt zijn aard om kilometers te maken en dat kunnen ze ook heel goed. Hij is nu ook oud genoeg om stukken mee te draven naast de fiets.
Geef dan thuis hem de opdracht te gaan liggen en laat hem echt slapen. Ik houd vaak in mijn hoofd: ik heb nu geen tijd voor jou. Er gaat dan dus ook een tijd geen aandacht naar de hond. Maar let op: wel pas nadat hij zijn ei kwijt is.
Het is bij dit soort honden wel belangrijk dat je het initiatief bij jou houdt. Aaien, spelen, voeren. Jij bepaalt waar en wanneer, niet je hond. Zo krijg je al meer duidelijkheid in de positie thuis en zal het je hond rust geven.

Ik doe vrijwel niks met regelmaat. Ik vind het belangrijk dat ik de enige ben die zegt waar en wanneer. Er is niets waar hij van uit mag gaan en er is dus ook niets waar hij bepaalt. Door die insteek heb ik een kalme hond die ik kan blijven verrassen en waardoor ik dus interessant blijf.
Een Husky doet niets als het niet nuttig is voor hen :D

Ik klink nu heel streng voor mijn honden maar zo ervaar ik het eigenlijk niet. Ik weet dat ze me zouden laten staan als ik ze zou dwingen of oneerlijk zou behandelen. Ik train positief en corrigeer alleen met stem of een keer een vinger in de bil als de aandacht te ver weg is. Die kleine dingen thuis en het sporten maakt dat ze heel goed meedraaien in ons huishouden.

Manu, mijn huskymix is 6,5 jaar oud. Hij is altijd al tevreden geweest met de hoeveelheid beweging en ik ben pas sinds een jaar gaan hardlopen met hem. Van hem hoeft dat niet eens zo nodig. Je moet ze gewoon bijhouden. Als je zelf al graag actief bent is dat prima te doen. Ik ga heus niet elke dag wandelen, fietsen of hardlopen en thuis spelletjes doen. Er zijn zelfs twee dagen per week dat ik totaal maar 1,5 uur met ze wandel. Dan heb ik geen zin :+

Podenco's zijn ook oerhonden :j Ik heb aan mijn husky een beter baasgerichte hond dan aan haar :)) Ze zien er heel verschillend uit en ze zijn anders qua jachtinstinct maar in karakter zie ik veel overeenkomsten. Het is een uitdaging als honden eigenaar. Zeker de eerste twee jaar, die vond ik zelfs bijzonder pittig. Het is best een strijd geweest met mezelf. Een relatiebreuk, een verhuizing, elke verslapping van mezelf pakte die hond aan als een kans mij als leider aan de kant te schuiven. Inmiddels zie ik de kleine voortekenen al en weet ik het hele riedeltje wat beter te herkennen.

Het wordt beter. Echt waar. Het is niet voor niets dat zoveel jonge poolhonden worden herplaatst, het is gewoon moeilijk. Maar doe je best voor die ingang, neem een goede cursus samen bijvoorbeeld. Ze zijn het dubbel en dwars waard.

beatje
Berichten: 5970
Geregistreerd: 05-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-19 18:54

Kabayo schreef:
Lisitano
Hij sloopt niet als ik er bij ben. Wel als ik uit beeld ben of weg ga :)

Ik merk ook dat Fizzy erg gevoelig is. Hier moet ik zelf ook mee leren omgaan natuurlijk. Niet geweten dat oertypes daar nog "moeilijker" in zijn. Is een podenco ook een oertype? Ook niet geweten haha

Fizzy is inderdaad intact. Ik denk dat ik hem wil castreren tussen 1 en 1.5 jaar zodat hij nog mooi kan uitgroeien.

Pff je hebt helemaal gelijk hoor. Dat Fizzy mijn spiegel is. Soms best confronterend! Ik ben op dit moment klaar met alles en niks interesseert mij meer (dus het slopen ook even niet). En raad eens. Hij doet het niet meer :+ Ik wil weer lekker genieten van het leven en we gaan lekker verder!

Ik heb je gevolgd op insta. Wat een prachtige hus heb je. Lijkt wel op Fizzy! Hoe oud is hij?

Laptopmuis zoals je kan lezen hebben we meerdere voer spellen :) kong heb ik ook.

Als ik wandel heb ik hem gewoon los en snuffelt hij altijd lekker. En rent/raced hij :D

Vandaag toch het advies opgevolgd om te gaan fietsen. Hij vond het best leuk! Klein stukje gedaan hoor! 10 minuutjes weg geweest. Alleen onze straat op en neer.
Moe!
[ [url=m/eIc5Vw.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/eZJPHg.jpg]Afbeelding[/url] ]

Even of topic,ik zag net een foto van haar in je andere topic spelend met je rottie,hoe groot is ze eigenlijk? Voor een pomsky lijkt ze me best toch wel aan de maat he? Ik zie er meer husky in als kees. Vind het wel een knap hondje.

Kabayo

Berichten: 13975
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-19 18:57

Lisitano schreef:
Ik vrees dat het dan toch een uiting van verlatingsangst is. Voor Husky's is dat helemaal niet vreemd en je hoeft niet meteen paniek te krijgen hoor. Het is alleen even ontdekken hoe het voor Fizzy comfortabeler is. Mijn Podenco heeft verlatingsangst en die voelt zich wel fijn in de slaapkamer. Dus nu ligt ze daar als wij weg zijn en is er niks aan de hand.
Ook heb ik het afgekapt dat ze ons in huis overal volgt.

Een oerhond is niet direct moeilijker vind ik, maar ik ben dan ook enkel oerhonden gewend dus misschien praat ik voor mijn beurt :D Het is een andere insteek. Als ik eigenaren van baasgerichte honden spreek merk ik gewoon heel veel verschil. Ook in hoe jij de hond benadert, maar zeker hoe de hond jou ziet. Een Husky is een heel zelfstandig ras. Ja, ze zijn dol op hun roedel maar ze hebben niet zoveel met commando's en al helemaal niet met dwang. Dat zie je dus heel vaak terug met de bench :+ Ja, ze hebben veel energie maar ik vind het persoonlijk echt een fabeltje dat alles goed komt met alleen beweging. Een werkhond betekent niet dat je een hond alleen maar aan het werk moet zetten. Je moet juist focussen op het verschil tussen werk en rust, mijn inziens dan :)
Thuis is rust, en ja, dat kun je alleen eisen als ze hun ei kwijt kunnen maar je moet ook niet teveel mee gaan in hun opgewonden stand. Er moet ook een uit-knop zijn.
In een roedel is rust ook heel belangrijk.

Als je een hond buiten bezig houdt en binnen ook nog eens allerlei spellen doet gaat die kop vol zitten. Vergis je niet in wat een hond buiten allemaal mee krijgt. Geuren, geluiden, bewegingen. Die kop moet ook rust hebben en de taak aan jou hem dat te leren :D

Mijn husky is ook deels Malamute dus dat is ook weer anders dan een volle husky. Husky's zijn nogal explosief in hun energie. Misschien herken je dat wel. Doseren kunnen ze van nature niet zo best. Zo lopen ze keurig met je mee en binnen een nanoseconde zitten ze in een enorm hoge drive.

Het is goed dat je gaat fietsen. Ik heb die aan- en uitknop daardoor best makkelijk aan kunnen leren. We knallen, tien minuten, en dan gaan we even zwemmen of snuffelen. Even rust en dan weer.
Je kunt hem ook de uitdaging bieden door het een duursport te maken. Dat klinkt heel heftig, maar gewoon 10 km naast de fiets draven is ook al prima. Hij leert dan zijn energie te verdelen en zal waarschijnlijk moe zijn aan het einde. Bovendien is het echt zijn aard om kilometers te maken en dat kunnen ze ook heel goed. Hij is nu ook oud genoeg om stukken mee te draven naast de fiets.
Geef dan thuis hem de opdracht te gaan liggen en laat hem echt slapen. Ik houd vaak in mijn hoofd: ik heb nu geen tijd voor jou. Er gaat dan dus ook een tijd geen aandacht naar de hond. Maar let op: wel pas nadat hij zijn ei kwijt is.
Het is bij dit soort honden wel belangrijk dat je het initiatief bij jou houdt. Aaien, spelen, voeren. Jij bepaalt waar en wanneer, niet je hond. Zo krijg je al meer duidelijkheid in de positie thuis en zal het je hond rust geven.

Ik doe vrijwel niks met regelmaat. Ik vind het belangrijk dat ik de enige ben die zegt waar en wanneer. Er is niets waar hij van uit mag gaan en er is dus ook niets waar hij bepaalt. Door die insteek heb ik een kalme hond die ik kan blijven verrassen en waardoor ik dus interessant blijf.
Een Husky doet niets als het niet nuttig is voor hen :D

Ik klink nu heel streng voor mijn honden maar zo ervaar ik het eigenlijk niet. Ik weet dat ze me zouden laten staan als ik ze zou dwingen of oneerlijk zou behandelen. Ik train positief en corrigeer alleen met stem of een keer een vinger in de bil als de aandacht te ver weg is. Die kleine dingen thuis en het sporten maakt dat ze heel goed meedraaien in ons huishouden.

Manu, mijn huskymix is 6,5 jaar oud. Hij is altijd al tevreden geweest met de hoeveelheid beweging en ik ben pas sinds een jaar gaan hardlopen met hem. Van hem hoeft dat niet eens zo nodig. Je moet ze gewoon bijhouden. Als je zelf al graag actief bent is dat prima te doen. Ik ga heus niet elke dag wandelen, fietsen of hardlopen en thuis spelletjes doen. Er zijn zelfs twee dagen per week dat ik totaal maar 1,5 uur met ze wandel. Dan heb ik geen zin :+

Podenco's zijn ook oerhonden :j Ik heb aan mijn husky een beter baasgerichte hond dan aan haar :)) Ze zien er heel verschillend uit en ze zijn anders qua jachtinstinct maar in karakter zie ik veel overeenkomsten. Het is een uitdaging als honden eigenaar. Zeker de eerste twee jaar, die vond ik zelfs bijzonder pittig. Het is best een strijd geweest met mezelf. Een relatiebreuk, een verhuizing, elke verslapping van mezelf pakte die hond aan als een kans mij als leider aan de kant te schuiven. Inmiddels zie ik de kleine voortekenen al en weet ik het hele riedeltje wat beter te herkennen.

Het wordt beter. Echt waar. Het is niet voor niets dat zoveel jonge poolhonden worden herplaatst, het is gewoon moeilijk. Maar doe je best voor die ingang, neem een goede cursus samen bijvoorbeeld. Ze zijn het dubbel en dwars waard.

Poe hele lap tekst haha
Ik kan nog wel wat leren lees ik. Ik denk dan inderdaad ook dat het wel een vorm is van verlatingsangst. Hij is nu trouwens in de woonkamer in de houten bench. Deze is dat
Afbeelding
Lijkt nu wel beter te gaan :) dan buiten in een draadbench. Hele dag achter mij aanlopen in huis heb ik liever ook niet. Dan doet hij maar even wat voor zichzelf (kluiven , spelen) Ik red mijzelf wel even :P

Als hij echt door draait in zijn hyper-heid dan stuur ik hem ook tot rust. Uiteraard nadat zijn ei gelegd is :P haha.

Herken het inderdaad wel dat ie of 110% geeft of gewoon rustig is haha. Geen grijs gebied :P

Kan dat nu al? 10 km naast de fiets? Heb hem laatst wel 10 km naast het paard gehad. Dat lijkt mij het zelfde? Haha al rij ik wat trager dan dat ik fiets

Ik ben wel heel consequent en ik bepaal wat we doen en niet hij. Hier ben ik wel erg streng in. Wil niet dat de hond met mij een loopje doet.

Ik heb net de cursus gehoorzame huishond afgerond:
Afbeelding
Ben openen deed ik zelf overigens fout. Hand te ver over zijn gezicht. Mijn fout := Hij was super braaf
We doen in het voorjaar weer een vervolg cursus. De gevorderde. Daarna agility!!

Ja Ben er mee eens dat heel veel jonge huskys herplaatst worden (en dan niet eens naar betere huizen) Ik wil dat eerlijk gezegt niet. Voel mij dan een opgever.

Ik heb contact gehad met de Fokker en ga onder begeleiding beginnen met trek-werk. Ga binnen kort een ruig bestellen en we beginnen gewoon met 10 minuten simpel 250 gram ofzo.

Kabayo

Berichten: 13975
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-19 18:58

beatje schreef:
Kabayo schreef:
Lisitano
Hij sloopt niet als ik er bij ben. Wel als ik uit beeld ben of weg ga :)

Ik merk ook dat Fizzy erg gevoelig is. Hier moet ik zelf ook mee leren omgaan natuurlijk. Niet geweten dat oertypes daar nog "moeilijker" in zijn. Is een podenco ook een oertype? Ook niet geweten haha

Fizzy is inderdaad intact. Ik denk dat ik hem wil castreren tussen 1 en 1.5 jaar zodat hij nog mooi kan uitgroeien.

Pff je hebt helemaal gelijk hoor. Dat Fizzy mijn spiegel is. Soms best confronterend! Ik ben op dit moment klaar met alles en niks interesseert mij meer (dus het slopen ook even niet). En raad eens. Hij doet het niet meer :+ Ik wil weer lekker genieten van het leven en we gaan lekker verder!

Ik heb je gevolgd op insta. Wat een prachtige hus heb je. Lijkt wel op Fizzy! Hoe oud is hij?

Laptopmuis zoals je kan lezen hebben we meerdere voer spellen :) kong heb ik ook.

Als ik wandel heb ik hem gewoon los en snuffelt hij altijd lekker. En rent/raced hij :D

Vandaag toch het advies opgevolgd om te gaan fietsen. Hij vond het best leuk! Klein stukje gedaan hoor! 10 minuutjes weg geweest. Alleen onze straat op en neer.
Moe!
[ [url=m/eIc5Vw.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/eZJPHg.jpg]Afbeelding[/url] ]

Even of topic,ik zag net een foto van haar in je andere topic spelend met je rottie,hoe groot is ze eigenlijk? Voor een pomsky lijkt ze me best toch wel aan de maat he? Ik zie er meer husky in als kees. Vind het wel een knap hondje.

Pomeriaan is natuurlijk ook heel wat anders dan een keeshond. Hij is 60 cm hoog. Even groot als de rottie
Afbeelding
Dankje! :)

Afbeelding
Afbeelding

beatje
Berichten: 5970
Geregistreerd: 05-02-12

Re: Wat te doen met deze ontsnapper...

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-19 19:21

Nee hoor een pomeriaan is het amerikaanse woord voor dwerg kees.Maar of ze kunnen het niet uitspreken of ze vinden het niet sjiek genoeg.Maar door Paris hilton die ineens een dwergkees had moest iedereen een pomeranian .Maar het is dus gewoon een doodordinaire keeshond met een max aan schofthoogte van rond de 20 cm.Je hebt dan nog wel het spitz type en het amerikaanse bearhad type. Vandaar mijn verbazing dat die van jou nog flink aan de maat is .60 cm is zelfs voor een husky nog groot,die ik op show zie zijn vaak nog kleiner.
Wij hebben keeshonden ,herders en een malamute. De Mal loopt bij ons voor de step met een kees er naast.Soms heb ik er twee voor de step een herder en een Mal.Ik zou daar ook eens naar kijken,daar kunnen ze ook hun energie in kwijt en is echt leuk om te doen.

Nikass

Berichten: 16698
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-19 19:54

Jammer dat je m laat castreren. Van "mooi uitgroeien" is imo dan geen sprake meer. Waarom ga je hem laten castreren?

Jouw honden zijn samen echt een prachtig duo. Die foto samen met de stok heb ik denk ik in een ander topic van je gezien, maar blijft genieten om naar te kijken <3

Kabayo

Berichten: 13975
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-19 20:19


Gini
Berichten: 17907
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-19 20:20

Lisitano schreef:
Ik vrees dat het dan toch een uiting van verlatingsangst is. Voor Husky's is dat helemaal niet vreemd en je hoeft niet meteen paniek te krijgen hoor. Het is alleen even ontdekken hoe het voor Fizzy comfortabeler is. Mijn Podenco heeft verlatingsangst en die voelt zich wel fijn in de slaapkamer. Dus nu ligt ze daar als wij weg zijn en is er niks aan de hand.
Ook heb ik het afgekapt dat ze ons in huis overal volgt.

Een oerhond is niet direct moeilijker vind ik, maar ik ben dan ook enkel oerhonden gewend dus misschien praat ik voor mijn beurt :D Het is een andere insteek. Als ik eigenaren van baasgerichte honden spreek merk ik gewoon heel veel verschil. Ook in hoe jij de hond benadert, maar zeker hoe de hond jou ziet. Een Husky is een heel zelfstandig ras. Ja, ze zijn dol op hun roedel maar ze hebben niet zoveel met commando's en al helemaal niet met dwang. Dat zie je dus heel vaak terug met de bench :+ Ja, ze hebben veel energie maar ik vind het persoonlijk echt een fabeltje dat alles goed komt met alleen beweging. Een werkhond betekent niet dat je een hond alleen maar aan het werk moet zetten. Je moet juist focussen op het verschil tussen werk en rust, mijn inziens dan :)
Thuis is rust, en ja, dat kun je alleen eisen als ze hun ei kwijt kunnen maar je moet ook niet teveel mee gaan in hun opgewonden stand. Er moet ook een uit-knop zijn.
In een roedel is rust ook heel belangrijk.

Als je een hond buiten bezig houdt en binnen ook nog eens allerlei spellen doet gaat die kop vol zitten. Vergis je niet in wat een hond buiten allemaal mee krijgt. Geuren, geluiden, bewegingen. Die kop moet ook rust hebben en de taak aan jou hem dat te leren :D

Mijn husky is ook deels Malamute dus dat is ook weer anders dan een volle husky. Husky's zijn nogal explosief in hun energie. Misschien herken je dat wel. Doseren kunnen ze van nature niet zo best. Zo lopen ze keurig met je mee en binnen een nanoseconde zitten ze in een enorm hoge drive.

Het is goed dat je gaat fietsen. Ik heb die aan- en uitknop daardoor best makkelijk aan kunnen leren. We knallen, tien minuten, en dan gaan we even zwemmen of snuffelen. Even rust en dan weer.
Je kunt hem ook de uitdaging bieden door het een duursport te maken. Dat klinkt heel heftig, maar gewoon 10 km naast de fiets draven is ook al prima. Hij leert dan zijn energie te verdelen en zal waarschijnlijk moe zijn aan het einde. Bovendien is het echt zijn aard om kilometers te maken en dat kunnen ze ook heel goed. Hij is nu ook oud genoeg om stukken mee te draven naast de fiets.
Geef dan thuis hem de opdracht te gaan liggen en laat hem echt slapen. Ik houd vaak in mijn hoofd: ik heb nu geen tijd voor jou. Er gaat dan dus ook een tijd geen aandacht naar de hond. Maar let op: wel pas nadat hij zijn ei kwijt is.
Het is bij dit soort honden wel belangrijk dat je het initiatief bij jou houdt. Aaien, spelen, voeren. Jij bepaalt waar en wanneer, niet je hond. Zo krijg je al meer duidelijkheid in de positie thuis en zal het je hond rust geven.

Ik doe vrijwel niks met regelmaat. Ik vind het belangrijk dat ik de enige ben die zegt waar en wanneer. Er is niets waar hij van uit mag gaan en er is dus ook niets waar hij bepaalt. Door die insteek heb ik een kalme hond die ik kan blijven verrassen en waardoor ik dus interessant blijf.
Een Husky doet niets als het niet nuttig is voor hen :D

Ik klink nu heel streng voor mijn honden maar zo ervaar ik het eigenlijk niet. Ik weet dat ze me zouden laten staan als ik ze zou dwingen of oneerlijk zou behandelen. Ik train positief en corrigeer alleen met stem of een keer een vinger in de bil als de aandacht te ver weg is. Die kleine dingen thuis en het sporten maakt dat ze heel goed meedraaien in ons huishouden.

Manu, mijn huskymix is 6,5 jaar oud. Hij is altijd al tevreden geweest met de hoeveelheid beweging en ik ben pas sinds een jaar gaan hardlopen met hem. Van hem hoeft dat niet eens zo nodig. Je moet ze gewoon bijhouden. Als je zelf al graag actief bent is dat prima te doen. Ik ga heus niet elke dag wandelen, fietsen of hardlopen en thuis spelletjes doen. Er zijn zelfs twee dagen per week dat ik totaal maar 1,5 uur met ze wandel. Dan heb ik geen zin :+

Podenco's zijn ook oerhonden :j Ik heb aan mijn husky een beter baasgerichte hond dan aan haar :)) Ze zien er heel verschillend uit en ze zijn anders qua jachtinstinct maar in karakter zie ik veel overeenkomsten. Het is een uitdaging als honden eigenaar. Zeker de eerste twee jaar, die vond ik zelfs bijzonder pittig. Het is best een strijd geweest met mezelf. Een relatiebreuk, een verhuizing, elke verslapping van mezelf pakte die hond aan als een kans mij als leider aan de kant te schuiven. Inmiddels zie ik de kleine voortekenen al en weet ik het hele riedeltje wat beter te herkennen.

Het wordt beter. Echt waar. Het is niet voor niets dat zoveel jonge poolhonden worden herplaatst, het is gewoon moeilijk. Maar doe je best voor die ingang, neem een goede cursus samen bijvoorbeeld. Ze zijn het dubbel en dwars waard.


Leuke post waar ik zelf nog iets uit opgestoken heb. Dank je wel. :)

Nikass

Berichten: 16698
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-19 20:59

Kabayo schreef:
Toch wel apart dat er dan wel 2 rasbeschrijvingen zijn
https://www.startpunthonden.nl/hetras/178/keeshond
https://www.startpunthonden.nl/hetras/189/pomeranian
En verschillende omschrijvingen. Maar fijn. Het maakt mij verder ook niet veel uit haha

Nikas op internet staat dat je vanaf 8 maand kan castreren maar dat ze het aanraden vanaf anderhalf jaar ivm hormonen en uitgroeien. Hoe oud zou jij dan aanraden?

Dankje. Ik vind die foto ook echt leuk <3


Liefst castreer ik een reu helemaal niet, waarom zou je het willen?
Alleen als het om medische of uitzonderlijke redenen niet anders kan, en dan liever na het derde jaar, als de hond echt helemaal volwassen is.
Ik zie eigenlijk niet direct voordelen van castratie bij reuen: het risico dat andere reuen op ze gaan rijden, het risico op onzeker gedrag en vandaaruit mogelijk uitvallen aan de riem, fysiek niet helemaal ontwikkelen... Nee, jammer van je hond!

SinneJ

Berichten: 3077
Geregistreerd: 02-04-15
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-19 21:01

Nikass schreef:
Kabayo schreef:
Toch wel apart dat er dan wel 2 rasbeschrijvingen zijn
https://www.startpunthonden.nl/hetras/178/keeshond
https://www.startpunthonden.nl/hetras/189/pomeranian
En verschillende omschrijvingen. Maar fijn. Het maakt mij verder ook niet veel uit haha

Nikas op internet staat dat je vanaf 8 maand kan castreren maar dat ze het aanraden vanaf anderhalf jaar ivm hormonen en uitgroeien. Hoe oud zou jij dan aanraden?

Dankje. Ik vind die foto ook echt leuk <3


Liefst castreer ik een reu helemaal niet, waarom zou je het willen?
Alleen als het om medische of uitzonderlijke redenen niet anders kan, en dan liever na het derde jaar, als de hond echt helemaal volwassen is.
Ik zie eigenlijk niet direct voordelen van castratie bij reuen: het risico dat andere reuen op ze gaan rijden, het risico op onzeker gedrag en vandaaruit mogelijk uitvallen aan de riem, fysiek niet helemaal ontwikkelen... Nee, jammer van je hond!



ehh deze hond komt al uit een oepsnestje.. als je niet wil fokken met je dieren, dan castreer je om ongelukken te voorkomen, ik dacht dat dat algemeen aanvaard was? ZEKER met een hond die regelmatig weet te ontsnappen.

SensaHorses
Berichten: 708
Geregistreerd: 19-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-19 21:04

Ik vond jou verhaal ook interesant, Lisitano! :j

Nikass

Berichten: 16698
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-19 21:13

SinneJ wat een onzin. Dus een hond met een prachtige stamboom hoeft niet gecastreerd, want die dekt dan niet de kruising van de buren? 8)7
Castreren is niet iets wat je zomaar moet doen, het heeft gevolgen voor de hond.
Deze hond ontsnapt uit de bench. Het is geen hond die alleen op straat zwerft.
Dus je slaat de plank nogal mis in deze.
Laatst bijgewerkt door Nikass op 23-10-19 21:30, in het totaal 1 keer bewerkt

SinneJ

Berichten: 3077
Geregistreerd: 02-04-15
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-19 21:15

Nikass schreef:
SinneJ wat een onzin. Dus een hond met een prachtige stamboom hoeft niet gecastreerd, want die dekt dan niet de kruising van de buren? 8)7
Castreren is niet iets wat je zomaar moet doen, het heeft gevolgen voor de hond.
Deze hond ontsnapt uit de bench. Het is geen hond die alleen op straat zwerft.
Dus je slaat de plank nogal mis in deze.


Kan je zo wel stellen, maar ik denk dat er heel wat mensen het ermee eens zijn, anders zou het de regel niet zijn om te castreren. Daarbij apprecieer ik die belachelijke smiley en insinuaties niet, laten we beleefd blijven. Ik zeg geen gekke dingen, veel mensen denken zo, dus geen reden om zo te antwoorden, bedankt.

Mlies
Berichten: 14150
Geregistreerd: 23-07-03

Re: Wat te doen met deze ontsnapper...

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-19 21:26

Het is ook al een tijdje niet meer de regel om te castreren, zeker zonder gegronde reden..

Muiz
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 8299
Geregistreerd: 21-12-12
Woonplaats: Wijk bij Duurstede

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-19 21:26

Zullen we dit topic voor de hond van TS houden en niet voor andere discussies? Als je het ergens niet mee eens bent is het handiger om een pb te sturen dan om steeds offtopic te gaan.

Nikass

Berichten: 16698
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-19 21:31

Het gaat over de hond van ts, ts vraagt naar welke leeftijd castreren. Dus er is niets off topic aan.

Muiz
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 8299
Geregistreerd: 21-12-12
Woonplaats: Wijk bij Duurstede

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-19 21:53

SinneJ schreef:
Nikass schreef:
SinneJ wat een onzin. Dus een hond met een prachtige stamboom hoeft niet gecastreerd, want die dekt dan niet de kruising van de buren? 8)7
Castreren is niet iets wat je zomaar moet doen, het heeft gevolgen voor de hond.
Deze hond ontsnapt uit de bench. Het is geen hond die alleen op straat zwerft.
Dus je slaat de plank nogal mis in deze.


Kan je zo wel stellen, maar ik denk dat er heel wat mensen het ermee eens zijn, anders zou het de regel niet zijn om te castreren. Daarbij apprecieer ik die belachelijke smiley en insinuaties niet, laten we beleefd blijven. Ik zeg geen gekke dingen, veel mensen denken zo, dus geen reden om zo te antwoorden, bedankt.


Ik geloof anders niet dat TS om deze discussie vroeg maar wanneer het een goede leeftijd is om te castreren.
Maar goed, je bericht hier boven is dus ook een mooi voorbeeld van ben je het niet met elkaar eens stuur dan gewoon een pb. Ook naar mods kan dat, we worden op tijd gevoerd dus bijten niet ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-19 00:12

Mlies schreef:
Het is ook al een tijdje niet meer de regel om te castreren, zeker zonder gegronde reden..


Idd, die regel is er niet, gelukkig :)

Kabayo

Berichten: 13975
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-19 03:49

Nikass schreef:
Kabayo schreef:
Toch wel apart dat er dan wel 2 rasbeschrijvingen zijn
https://www.startpunthonden.nl/hetras/178/keeshond
https://www.startpunthonden.nl/hetras/189/pomeranian
En verschillende omschrijvingen. Maar fijn. Het maakt mij verder ook niet veel uit haha

Nikas op internet staat dat je vanaf 8 maand kan castreren maar dat ze het aanraden vanaf anderhalf jaar ivm hormonen en uitgroeien. Hoe oud zou jij dan aanraden?

Dankje. Ik vind die foto ook echt leuk <3


Liefst castreer ik een reu helemaal niet, waarom zou je het willen?
Alleen als het om medische of uitzonderlijke redenen niet anders kan, en dan liever na het derde jaar, als de hond echt helemaal volwassen is.
Ik zie eigenlijk niet direct voordelen van castratie bij reuen: het risico dat andere reuen op ze gaan rijden, het risico op onzeker gedrag en vandaaruit mogelijk uitvallen aan de riem, fysiek niet helemaal ontwikkelen... Nee, jammer van je hond!

Je weet dat dit tegenwoordig een beetje ontkracht is? Honden veranderen helemaal niet van castreren . Wellicht enkel in de vacht, maar dit kan je managen met voer. Of jij moet toevallig 1 of 2 mee gemaakt hebben. Dat ze niet veranderen kunnen heel veel hondeneigenaren, dierenartsen en hondenschool instructeurs/lessers met mij delen... Ik denk zeker dat hij er een stabieler en rustiger leven van krijgt omdat hij ook met een intacte (oude) teef woont

Lisitano

Berichten: 4934
Geregistreerd: 05-09-12

Re: Wat te doen met deze ontsnapper...

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-19 07:54

Honden kunnen zeker veranderen van castratie :j Helaas ken ik meerdere reuen die onzekerder zijn geworden en belaagd worden door zowel reuen als teven sinds hun castratie.
De spieren nemen af, net als wanneer je een hengst castreert. De vacht bij poolhonden wordt vaak wel echt een drama. Veel meer ondervacht wat sneller gaat broeien en ze komen minder fijn door hun rui heen. De glans gaat er vaak ook af.
Er zijn wel uitzonderingen natuurlijk, maar je ziet meteen het verschil tussen een castraat of een volle reu :j

Ik vind het erg afhangen van de hond of het een goed idee is. Voor mij moet er medisch iets aan de hand zijn of je hond moet echt heel veel last hebben van zijn hormonen. Gedrag kun je echt veelal bijsturen. Mijn reu is ruim volwassen en intact, en hij is superstabiel.