Wat te doen met deze ontsnapper...

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lughnassadh

Berichten: 1810
Geregistreerd: 11-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-19 20:51

Kabayo schreef:
Lindsey_99 schreef:
Zoek een andere baas voor de hond. Hij is overduidelijk niet op z'n plek. Heel sneu maar van wat ik lees hebben jullie beiden weinig echt plezier aan elkaar op het moment. De hond verveelt zich en jij ergert je aan zijn ontsnap- en sloopgedrag. Het is nu eenmaal een dier met een heel eigen karakter en dat werkt gewoon in de situatie niet. Tuurlijk kun je hem opsluiten, vastleggen, in een kennel doen, weet ik wat voor maatregelen nemen, maar dat is niet eerlijk voor de hond. Die heeft daar niet om gevraagd en verdient het niet als 8 maanden oude pup.

Maar even realistisch he.
Dan zadel ik een nieuwe eigenaar met precies hetzelfde probleem op.

Wat zou IK er aan kunnen doen wat een andere eigenaar ook zou kunnen doen? Ik denk namelijk niet dat een andere eigenaar het er wel uit krijgt. Want de hond doet nu al zoveel om hem moe te krijgen. Behalve fietsen en slede werk maar dat kan en moet ook echt niet kunnen met deze leeftijd

Dat ligt er aan waar je hem plaatst. Er zijn mensen die hele roedels houden en er mee slee rijden. Dat is een totaal andere manier van leven en houden dan als je hem bij iemand herplaatst in een woning. Hij zou mogelijk in zo'n roedel veel meer op zijn plek kunnen zijn.

fohadie
Berichten: 4304
Geregistreerd: 03-05-11
Woonplaats: Muggendonk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-19 20:53

Kabayo schreef:
fohadie schreef:
Misschien is overplaatsen idd zo slecht nog niet. Maar dan wel naar een eigenaar waar hij buiten mag blijven op een erf ofzo. Huskys zijn geen honden om binnen te houden. Ben je bang voor een wegloper, dan kan je aan een grote kennel of ren denken, maar die keus heb je nu niet vanwege inwonen bij iemand anders.

Maar een husky in een bench? :n

Elke hond kan in een bench hoor . Net zoals elk paardenras in een box kan.

Moet ik hem los laten op een erf zonder omheining als niemand thuis is? Welke husky eigenaar doet dat nou? :+ Deze rassen worden net als raskatten vaak gestolen

In de toekomst wil ik inderdaad een buitenren hebben[/quot

Tuurlijk kan elke hond in een bench, net als dat je elk mens op bed kan vastbinden. 8)7 Zoek alsjeblieft een baasje die wel weet hoe je een husky moet houden! Volgens mij heb je mijn bericht niet helemaal begrepen.

En waarom open je een topic als geen een antwoord goed is? Je mag trouwens ook wel wat vriendelijker reageren. Mensen proberen antwoord te geven op je vraag, dat die niet in jouw straatje passen kunnen wij ook niet ruiken.

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33827
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Wat te doen met deze ontsnapper...

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-19 20:55

Hoe daag je hem mentaal uit?

smit_ilse

Berichten: 2140
Geregistreerd: 20-01-06
Woonplaats: benningbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-19 20:55

Snap even iets niet. Je hebt het erover dat de hond er meerdere malen uit de bench komt door je vader en broer maar tevens geef je aan dat je momenteel bij een vriendin woont. Waar is de hond dan nu?

Husky's staan er om bekend dat het geen bench honden zijn maar los van dat, is er veel stress geweest dat je nog bij je partner woonde? Zo ja kan het zo zijn dat de hond enorm gevoelig is op stress en zich uit in ontsnappen en slopen? Zo ja kan deze situatie in korte tijd veranderen pf is het eerlijker om een ander huisje te zoeken?

Succes iig!

Kabayo

Berichten: 14050
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-19 20:56

Anna79 schreef:
Ik zou in jouw geval het alom bekende advies van niet teveel lopen met een pup loslaten en gaan voor het geestelijk welzijn van je hond. Aan het werk dus. Praat met kenners en vraag hoe zij dit doen. Ik denk net als een aantal van mi j n voorgangers dat je hier niet een standaard ras te pakken hebt waar ook geen standaard oplossingen voor zijn. Dus kan een gemiddelde instructeur je waarschijnlijk niet helpen. Zoek je antwoorden bij de echte kenners dus. Heel veel succes!

Ook kenners zeggen vooral NIET fietsen of trek werk. Dan help je je dier echt de vernieling in. En die mening deel ik

Denies hij loopt altijd los en speeld met alle honden. Dit gebeurd dus al

Goof ik heb hem al bij verschillende mensen gehad. En geen verschil.


Oftewel. De tip van bokt. Doe die hond weg want je weet niet waarmee je mee bezig bent. Niet helemaal mee eens want ik praat met 10 husky kenners op Facebook en Whatsapp en in het echt (die de hond ook zien) en heb mij goed ingelezen. Nogmaals. Het is een super hond. Hij ontsnapt alleen...

Pluttersplut nee dan kauwt ie de spijlen er af. Ook al gehad.

Lugh
Een pup kan toch geen slede werk doen en hier is ook een roedel. Hij is zeker niet alleen. Ik wil in de toekomst zeker les krijgen in dit werk. Maar hij is hier gewoon te jong voor. Snap ook niet dat honden kenners dit werk voor leggen aan mij want dan ben je imo verkeerd bezig

fohadie
Berichten: 4304
Geregistreerd: 03-05-11
Woonplaats: Muggendonk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-19 20:57

Edit: je zadelt een andere eigenaar niet met een onoplosbaar probleem op als je een baasje zoekt die weet hoe een husky inelkaar zit: op een erf waar het dier niet kan ontsnappen. Niet binnen en al helemaal niet opgesloten. Ook geen uur. Dit leer je niet af. Ja, met keiharde maatregelen, maar dat is niet eerlijk voor de hond.

Finesse

Berichten: 533
Geregistreerd: 12-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-19 20:57

Speurwerk misschien? Zelf geen ervaring met husky's en weet dat het werkhonden zijn met eindeloze energie... maar wat ik wel weet vanuit de jachthondenwereld (ok, ander type hond maar ook enorm energiek en onvermoeibare honden) dat speur- of zweetwerk echt enorm intensief is. Elke hond is het speuren aan te leren, zodra ze dat spelletje maar een beetje doorhebben moeten ze, eenmaal thuis, echt flink bijkomen zonder uren gerend te hebben :-)

Kabayo

Berichten: 14050
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-19 20:59

smit_ilse schreef:
Snap even iets niet. Je hebt het erover dat de hond er meerdere malen uit de bench komt door je vader en broer maar tevens geef je aan dat je momenteel bij een vriendin woont. Waar is de hond dan nu?

Husky's staan er om bekend dat het geen bench honden zijn maar los van dat, is er veel stress geweest dat je nog bij je partner woonde? Zo ja kan het zo zijn dat de hond enorm gevoelig is op stress en zich uit in ontsnappen en slopen? Zo ja kan deze situatie in korte tijd veranderen pf is het eerlijker om een ander huisje te zoeken?

Succes iig!

Vriendin? Waar lees jij dat?? Ik woon bij mijn ouders op de boerderij nu en de hond ook.

Nee geen stress geweest. Hond deed het daarvoor ook al.

Fohadie ik wil graag een tip. Niet een "doe dat beest weg". Ik kan zelf helder nadenken als ik hem wil herplaatsen of niet en dat gaat zeker gebeuren als hij deze onzin blijft volhouden. Ik wil het graag nog even proberen.
Ik weet prima hoe je een husky houdt. Dankje voor je zorgen.


MarlindeRooz schreef:
Hoe daag je hem mentaal uit?

Staat in de OP. Ik weet even niet hoe ik er inhoudelijk op moet reageren haha. Welk deel bedoel je?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-19 21:01

Ik zie het probleem met 12 uur bench niet zo zolang dat niet aaneen gesloten zit. Ik heb oa 2 borders en die liggen ook minimaal 18 uur per dag te maffen. Of dat nu in een bench of mand is maakt toch niet uit?
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 18-10-19 21:01, in het totaal 1 keer bewerkt

xDenies

Berichten: 13498
Geregistreerd: 29-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-19 21:01

Kabayo schreef:
Nena ik kan hem buiten los laten (wonen op een boerderij) maar dan is hij natuurlijk vertrokken :+ Een ren bouwen kan niet want ik heb dus geen woonplek nu. Ben weer tijdelijk bij mijn ouders. Ervaring met slede werk heb ik niet en wil hem ook niet verprutsen


Ja sorry, ik las dat dit niet gebeurde dus vandaar mijn vraag.

Maar als alle kenners de oplossingen hebben, waarom post je hier dan je topic op Bokt en wordt je zo boos door de reacties? :o

Succes met je probleem ..

Kabayo

Berichten: 14050
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-19 21:02

fohadie schreef:
Edit: je zadelt een andere eigenaar niet met een onoplosbaar probleem op als je een baasje zoekt die weet hoe een husky inelkaar zit: op een erf waar het dier niet kan ontsnappen. Niet binnen en al helemaal niet opgesloten. Ook geen uur. Dit leer je niet af. Ja, met keiharde maatregelen, maar dat is niet eerlijk voor de hond.

Sorry maar je hebt nu allemaal oordelen waar je niks van weet... Ik heb super goede begeleiding en ik weet hoe zo'n husky werkt en wat het nodig heeft. Laatste redmiddel is bokt.

Finesse schreef:
Speurwerk misschien? Zelf geen ervaring met husky's en weet dat het werkhonden zijn met eindeloze energie... maar wat ik wel weet vanuit de jachthondenwereld (ok, ander type hond maar ook enorm energiek en onvermoeibare honden) dat speur- of zweetwerk echt enorm intensief is. Elke hond is het speuren aan te leren, zodra ze dat spelletje maar een beetje doorhebben moeten ze, eenmaal thuis, echt flink bijkomen zonder uren gerend te hebben :-)

Thanks voor de tip. Bedoel je gewoon wandelen en dan overal laten snuffelen of echt naar iets zoeken? Ik merk wel dat als hij echt intensief overal aan het ruiken is hij wel vermoeider is. Maar helaas ook blijft hij dan ontsnappen :(

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33827
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-19 21:02

Botten en kauwdingen is niet mentaal uitdagen... denk aan denkspellen, kunstjes leren, speuren, beginnen van agility etc.

Wij verstoppen bijvoorbeeld speelgoed in huis. :)

Milan_lover

Berichten: 6195
Geregistreerd: 26-10-08
Woonplaats: Witteveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-19 21:03

Behalve het geven van fysieke beweging, heb je ook wel eens aan speuren gedacht? Dat is niet bepaald fysiek, dus goed te doen voor een jonge hond, maar wel uitdagend en mentaal vermoeiend. Ik zou proberen zulk soort mentaal vermoeiende dingen proberen en kijken hoe het dan gaat. Zo'n hond ga je door heel veel fysieke dingen niet moe krijgen zonder dat je het risico loopt op lichamelijke problemen.

Verder lijkt het me verstandig om naar een goede, stevige metalen bench te kijken met een goed slot erop. Een niet-opklapbare bench zou hij toch echt niet zomaar uit moeten kunnen komen.

Kijk ook eens naar denk spelletjes die je bijvoorbeeld aan de bench kunt bevestigen, dat hij ook een mentaal uitdagend ding heeft om te doen als hij alleen in de bench zit.

dierenfan
Berichten: 9628
Geregistreerd: 27-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-19 21:03

Misschien eens meer rust geven. Je schrijft meerdere keren per nacht komt hij er uit. Dd hond heeft dus nooit een normale lange nachtrust. Over vermoeid geeft ook problemen qua slopen he. Zou dus proberen er meer rust in te brengen. Verder een degelijke zware metalen bench of nog beter kennel aanschaffen ipv wat je nu hebt.

Husky's zijn niet simpel maar ook hun hebben rust, veel rust nodig. Tuurlijk zijn het werkhonden maar juist de werkhonden slapen extreem veel. Immers om goed te kunnen werken is rust gigantisch belangrijk. Heb zelf 1 seizoen met een groot team getraind. Die honden gingen 5x per week voor 5 a 10 kilometer voor de kar/step/mountainbike. Die 5x gaven ze zich 100 procent. Dat waren ook de enigste 5x in de week dat ze echt actief waren. Verder was het vooral slapen en liggen relaxen. Het zijn meestal geen honden die veel bezig zijn met speelgoed. Wel idd met knagen, ontsnappen en lopen lopen lopen.....

Heb inmiddels al jaren husky's, nu sinds 1 week nog maar 1 echter ze blijven me verbazen.... Als je er gek van wordt dan zou ik zeker kiezen voor herplaatsing.

Kabayo

Berichten: 14050
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-19 21:04

xDenies schreef:
Kabayo schreef:
Nena ik kan hem buiten los laten (wonen op een boerderij) maar dan is hij natuurlijk vertrokken :+ Een ren bouwen kan niet want ik heb dus geen woonplek nu. Ben weer tijdelijk bij mijn ouders. Ervaring met slede werk heb ik niet en wil hem ook niet verprutsen


Ja sorry, ik las dat dit niet gebeurde dus vandaar mijn vraag.

Maar als alle kenners de oplossingen hebben, waarom post je hier dan je topic op Bokt en wordt je zo boos door de reacties? :o

Succes met je probleem ..

Bedoel het niet verkeerd hoor. Ik geef gewoon reactie op de tips maar het meeste heb ik al geprobeerd :(

Ik ben niet boos. Wel gefrustreerd, emotioneerd , en gewoon weer het even niet meer. Echt alles loopt even verkeerd. Relatie na dik 4 jaar uit en zelfs verloofd. Die hond. Alles. Pff. Sorry... ;(

speurneusc

Berichten: 5393
Geregistreerd: 06-08-12
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-19 21:05

je gaat wel 4uur met hem naar buiten, loopt ie dan zoals een paard alleen in stap? of rent ie dan ook, als ie rent, kan je er ook mee fietsen, dat is het zelfde, eigenlijk alleen zelfs beter want het gaat gecontroleerd en in rechte lijn (als goed is) met rennen maakt ie ook slidings en scherpe bochten... dat is pas extra belastend, en als je je fokker en anderen gelijk wil geven, zet um op de rontgenfoto met zijn heupen. Maar als je een husk al niet mag belasten omdat je voorzichtig moet zijn mijn zijn gestel.... wat voor fokprodukt ie dat dan? Want in de treksport staan ze met 6 maanden voor het eerst in het tuig en doen dan ervaring op met een groep, de groep trekt wel en de jonge pup rent alleen mee hoeft niet te trekken (zo is het tuig dan afgesteld).

En het fietsen bouw je op, vandaag 10 meter morgen 20 meter overmorgen 30 meter enz.

wat betreft je bench op de hoeken (aansluitingen) een musketon klikken en op je deurtjes boven en onder ook, in geval van nood kan je die zo losklikken ook nog eens.

NOOIT VASTLEGGEN IN DE BENCH doe dat nooit, nooit maar dan ook nooit, als ie vast zit en zich toch eruit kan wurmen, zit ie met zijn nek nog vast, dan stikt ie, op de hondenschool was een labrador waar zoonlief op de kennel een rugtas had gelegd, pup steekt zijn koppie in een hengel wat door de tralies hing is gaan draaien en is zo gestikt.
Laatst bijgewerkt door speurneusc op 18-10-19 21:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Finesse

Berichten: 533
Geregistreerd: 12-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-19 21:05

Kabayo schreef:
Thanks voor de tip. Bedoel je gewoon wandelen en dan overal laten snuffelen of echt naar iets zoeken? Ik merk wel dat als hij echt intensief overal aan het ruiken is hij wel vermoeider is. Maar helaas ook blijft hij dan ontsnappen :(


Nee ik bedoel dan echt naar iets zoeken, spoorzoeken zeg maar. Zoek maar eens op zweetwerk, speurwerk. Zelf doen we de jachthondentraining met onze jonge field trial labrador en merk dat het helemaal bij hem past, hij heeft dat echt zo nodig naast ' gewoon een balletje gooien' en de uitlaatrondes. Veel meer uitdaging voor hem, echt even out of the box.

Kabayo

Berichten: 14050
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-19 21:07

MarlindeRooz schreef:
Botten en kauwdingen is niet mentaal uitdagen... denk aan denkspellen, kunstjes leren, speuren, beginnen van agility etc.

Wij verstoppen bijvoorbeeld speelgoed in huis. :)

Dit staat in de OP. Hij heeft denkspelletjes en dergelijk.


dierenfan schreef:
Misschien eens meer rust geven. Je schrijft meerdere keren per nacht komt hij er uit. Dd hond heeft dus nooit een normale lange nachtrust. Over vermoeid geeft ook problemen qua slopen he. Zou dus proberen er meer rust in te brengen. Verder een degelijke zware metalen bench of nog beter kennel aanschaffen ipv wat je nu hebt.

Husky's zijn niet simpel maar ook hun hebben rust, veel rust nodig. Tuurlijk zijn het werkhonden maar juist de werkhonden slapen extreem veel. Immers om goed te kunnen werken is rust gigantisch belangrijk. Heb zelf 1 seizoen met een groot team getraind. Die honden gingen 5x per week voor 5 a 10 kilometer voor de kar/step/mountainbike. Die 5x gaven ze zich 100 procent. Dat waren ook de enigste 5x in de week dat ze echt actief waren. Verder was het vooral slapen en liggen relaxen. Het zijn meestal geen honden die veel bezig zijn met speelgoed. Wel idd met knagen, ontsnappen en lopen lopen lopen.....

Heb inmiddels al jaren husky's, nu sinds 1 week nog maar 1 echter ze blijven me verbazen.... Als je er gek van wordt dan zou ik zeker kiezen voor herplaatsing.

Toen ik nog bij mijn vriend woonde lag hij wel in 1 langere tijd in de bench. Toen had hij hetzelfde probleem . Toch bedankt voor het meedenken


Milan_lover schreef:
Behalve het geven van fysieke beweging, heb je ook wel eens aan speuren gedacht? Dat is niet bepaald fysiek, dus goed te doen voor een jonge hond, maar wel uitdagend en mentaal vermoeiend. Ik zou proberen zulk soort mentaal vermoeiende dingen proberen en kijken hoe het dan gaat. Zo'n hond ga je door heel veel fysieke dingen niet moe krijgen zonder dat je het risico loopt op lichamelijke problemen.

Verder lijkt het me verstandig om naar een goede, stevige metalen bench te kijken met een goed slot erop. Een niet-opklapbare bench zou hij toch echt niet zomaar uit moeten kunnen komen.

Kijk ook eens naar denk spelletjes die je bijvoorbeeld aan de bench kunt bevestigen, dat hij ook een mentaal uitdagend ding heeft om te doen als hij alleen in de bench zit.

Hij komt zelfs uit een paardenstal.. Ik heb trouwens extra verzwaarde (niet inklapbaar) benches geprobeerd. Komt ie helaas ook uit.

Ik zal even kijken naar het speuren. Met normale lange wandelingen en veel snuffelen word ie wel moe. Maar blijft ontsnappen. Toch bedankt!

Kabayo

Berichten: 14050
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-19 21:10

speurneusc schreef:
je gaat wel 4uur met hem naar buiten, loopt ie dan zoals een paard alleen in stap? of rent ie dan ook, als ie rent, kan je er ook mee fietsen, dat is het zelfde, eigenlijk alleen zelfs beter want het gaat gecontroleerd en in rechte lijn (als goed is) met rennen maakt ie ook slidings en scherpe bochten... dat is pas extra belastend, en als je je fokker en anderen gelijk wil geven, zet um op de rontgenfoto met zijn heupen. Maar als je een husk al niet mag belasten omdat je voorzichtig moet zijn mijn zijn gestel.... wat voor fokprodukt ie dat dan? Want in de treksport staan ze met 6 maanden voor het eerst in het tuig en doen dan ervaring op met een groep, de groep trekt wel en de jonge pup rent alleen mee hoeft niet te trekken (zo is het tuig dan afgesteld).

En het fietsen bouw je op, vandaag 10 meter morgen 20 meter overmorgen 30 meter enz.

wat betreft je bench op de hoeken (aansluitingen) een musketon klikken en op je deurtjes boven en onder ook, in geval van nood kan je die zo losklikken ook nog eens.

NOOIT VASTLEGGEN IN DE BENCH doe dat nooit, nooit maar dan ook nooit, als ie vast zit en zich toch eruit kan wurmen, zit ie met zijn nek nog vast, dan stikt ie, op de hondenschool was een labrador waar zoonlief op de kennel een rugtas had gelegd, pup steekt zijn koppie in een hengel wat door de tralies hing is gaan draaien en is zo gestikt.

Iedereen weet dat je een jonge grote hond niet teveel mag belasten... Ik stap idd en soms stukje draf. Hij loopt 1 tempo versnelde pas. Geen hard rennen maar ook niet sloom lopen.

Ik was idd niet van plan hem vast te leggen.

Fietsen wacht ik liever mee tot ie 1 jaar is

Dankje voor het mee denken

Lindsey_99
Berichten: 2499
Geregistreerd: 20-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-19 21:11

Als enige optie tegen weglopen blijft dan een dogfence of petsave over.
Zo leren de boeren in de omgeving hun hond ook af de straat op te rennen zodra er iemand voorbij komt. Anders is het hond plat en dood. We de vrijheid binnen het erf, maar geen wegloper meer. En natuurlijk de hond wel blijven prikkelen om zich te blijven vermaken.
Laatst bijgewerkt door Lindsey_99 op 18-10-19 21:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Kabayo

Berichten: 14050
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-19 21:12

Lindsey_99 schreef:
Als enige optie tegen weglopen blijft dan een dogfence over.
Zo leren de boeren in de omgeving hun hond ook af de straat op te rennen zodra er iemand voorbij komt. Anders is het hond plat en dood. We de vrijheid binnen het erf, maar geen wegloper meer. En natuurlijk de hond wel blijven prikkelen om zich te blijven vermaken.

Hij loopt trouwens niet weg als we thuis zijn. Als we weg zijn durf ik hem eerlijk gezegd niet alleen los te laten op het erf... ben dan bang dat iemand hem mee neemt.

Dat is zo'n onzichtbaar hek toch?

Milan_lover

Berichten: 6195
Geregistreerd: 26-10-08
Woonplaats: Witteveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-19 21:13

Kabayo schreef:
MarlindeRooz schreef:
Botten en kauwdingen is niet mentaal uitdagen... denk aan denkspellen, kunstjes leren, speuren, beginnen van agility etc.

Wij verstoppen bijvoorbeeld speelgoed in huis. :)

Dit staat in de OP. Hij heeft denkspelletjes en dergelijk.


dierenfan schreef:
Misschien eens meer rust geven. Je schrijft meerdere keren per nacht komt hij er uit. Dd hond heeft dus nooit een normale lange nachtrust. Over vermoeid geeft ook problemen qua slopen he. Zou dus proberen er meer rust in te brengen. Verder een degelijke zware metalen bench of nog beter kennel aanschaffen ipv wat je nu hebt.

Husky's zijn niet simpel maar ook hun hebben rust, veel rust nodig. Tuurlijk zijn het werkhonden maar juist de werkhonden slapen extreem veel. Immers om goed te kunnen werken is rust gigantisch belangrijk. Heb zelf 1 seizoen met een groot team getraind. Die honden gingen 5x per week voor 5 a 10 kilometer voor de kar/step/mountainbike. Die 5x gaven ze zich 100 procent. Dat waren ook de enigste 5x in de week dat ze echt actief waren. Verder was het vooral slapen en liggen relaxen. Het zijn meestal geen honden die veel bezig zijn met speelgoed. Wel idd met knagen, ontsnappen en lopen lopen lopen.....

Heb inmiddels al jaren husky's, nu sinds 1 week nog maar 1 echter ze blijven me verbazen.... Als je er gek van wordt dan zou ik zeker kiezen voor herplaatsing.

Toen ik nog bij mijn vriend woonde lag hij wel in 1 langere tijd in de bench. Toen had hij hetzelfde probleem . Toch bedankt voor het meedenken


Milan_lover schreef:
Behalve het geven van fysieke beweging, heb je ook wel eens aan speuren gedacht? Dat is niet bepaald fysiek, dus goed te doen voor een jonge hond, maar wel uitdagend en mentaal vermoeiend. Ik zou proberen zulk soort mentaal vermoeiende dingen proberen en kijken hoe het dan gaat. Zo'n hond ga je door heel veel fysieke dingen niet moe krijgen zonder dat je het risico loopt op lichamelijke problemen.

Verder lijkt het me verstandig om naar een goede, stevige metalen bench te kijken met een goed slot erop. Een niet-opklapbare bench zou hij toch echt niet zomaar uit moeten kunnen komen.

Kijk ook eens naar denk spelletjes die je bijvoorbeeld aan de bench kunt bevestigen, dat hij ook een mentaal uitdagend ding heeft om te doen als hij alleen in de bench zit.

Hij komt zelfs uit een paardenstal.. Ik heb trouwens extra verzwaarde (niet inklapbaar) benches geprobeerd. Komt ie helaas ook uit.

Ik zal even kijken naar het speuren. Met normale lange wandelingen en veel snuffelen word ie wel moe. Maar blijft ontsnappen. Toch bedankt!


Maar als je een zware in elkaar gelaste bench hebt, zoals zware Kennel delen zegmaar. Met een slotje op de deur, snap ik echt niet hoe een hond daar uit kan komen :n en ik weet hoe zulke ontsnappers het zijn. Uit een paarden box kan ik nog begrijpen.

Kabayo

Berichten: 14050
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-19 21:14

Even op een rijtje hoor. Anders raak ik de draad kwijt

-musketons op de bench

- trek en fiets werk (ga ik niet doen. Te jong)
-speurwerk.

- hond weg doen

Of lees ik even iets over het hoofd.

Milanlover ik snap het ook niet hoor :+

KimD

Berichten: 20438
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-19 21:15

Ik denk juist dat dit probleem zich bevind in overstimulatie en een gebrek aan goed ritme.

Persoonlijk zou ik al eens beginnen met een bench op maat te laten maken van aluminium of staal, dat is toch een andere kwaliteit dan die banketstaaf kwaliteit draadbenches van tegenwoordig, eerlijk is eerlijk, die zijn geen f*ck waard en daar komt zowat ieder hondenras met een beetje moeite uit.

Uit je verhaal maak ik op dat je nu alles tegelijk probeert, de hond heeft geen totaal geen idee wat er van hem verwacht wordt.

Overigens mogen die instructeurs wat een muilkorf aanraden ook wel hun papieren inleveren, die zijn geen hond waard. Die hebben niet begrepen wat goed gebruik is van de muilkorf...

Weet je, het is nog een erg jonge hond, 8 maanden is niks natuurlijk, want je kon hem pas met 15 weken halen en nu 8 maanden, dat betekend dat je de hond effectief 5 maanden in huis hebt vanaf half mei. Daarin kun je lang niet alles geprobeerd en getraind hebben. Een pup / jonge hond is nou eenmaal veel werk, zeker zulke sterke rassen! Wij hebben één van onze herplaatsers met een leeftijd van 5,5 maand gekregen, ik durf nu sinds een half jaar te zeggen dat ze volledig 'af' is en goed getraind.

Vijf maanden voelt misschien als een lange tijd, maar dat valt eigenlijk wel mee als je er goed over nadenkt.

Wat ik verwarrend vind in je verhaal is dat je het erover hebt dat je hem overal vandaan moet plukken en hij vanalles kan eten. Maar hoe komt hij buiten als hij binnen in de bench zit? Dat mis ik even in je verhaal.


Gloa schreef:
Ik zie het probleem met 12 uur bench niet zo zolang dat niet aaneen gesloten zit. Ik heb oa 2 borders en die liggen ook minimaal 18 uur per dag te maffen. Of dat nu in een bench of mand is maakt toch niet uit?


Ik wel, zeker bij borders, verschrikkelijk zeg. Je neemt toch geen honden om ze een halve dag in de bench te stoppen? Neem dan geen hond(en).

Lughnassadh

Berichten: 1810
Geregistreerd: 11-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-19 21:16

Kabayo schreef:
Lugh
Een pup kan toch geen slede werk doen en hier is ook een roedel. Hij is zeker niet alleen. Ik wil in de toekomst zeker les krijgen in dit werk. Maar hij is hier gewoon te jong voor. Snap ook niet dat honden kenners dit werk voor leggen aan mij want dan ben je imo verkeerd bezig

Dat schrijf ik ook niet ;) en ik doe die suggestie ook niet . Ik schrijf dat deze mensen deze honden in een grote roedel buiten houden. In grote rennen. Dus echt niet in huis. En je ziet dan toch wel verschillen tussen een kleine roedel (ik heb ook meerdere honden van een groot ras) in huis of een grote buiten. Ik schrijf ook niets over werken voor een pup. Een aantal van deze mensen fokt hun honden zelf en hebben dus ook gewoon pups, etc. en die werken dan ook niet. Maar leven wel op een manier die beter bij hij past.
Ik gaf alleen aan dat dit misschien een passende optie zou kunnen zijn. Ik zie ook geen schande in herplaatsen als het geen match is op het moment dat jij je goed ingelezen hebt, overal advies en tips gevraagd hebt, etc. en het blijkt niet te werken omdat je hond net iets anders in elkaar steekt of andere behoefte heeft dan dat jij hem kan bieden. Een gedeelte van deze honden, hoe goed ook gefokt, blijkt het toch niet als huishond te redden en is gewoon gelukkiger in een grote roedel waar de voor de slee mogen (even kort door de bocht opgeschreven). Ik heb het ooit eens gezien en je ziet die honden gewoon echt gelukkig zijn in zo'n setting.
Huskies zijn slim en grote kans dat hij met elke ontsnapping creatiever wordt en het voor jou steeds moeilijker wordt. En sommige honden laten zich door helemaal niets tegenhouden.

Ik snap dat als je in een situatie zit als de jouwe dat het je raakt. En als je schrijft dat bokt je laatste redmiddel is.....Maar zoete broodjes worden niet gebakken. En soms is een oplossing, ook al is het tegen je principes, die je niet wil de beste.
Niemand schrijft dat jij je best niet doet of hebt gedaan. Maar ik kan me niet voorstellen dat als je geen passende oplossing bij jou vindt je zou willen dat jullie dan beide ongelukkig zijn met de situatie.