Wat te doen met deze ontsnapper...

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Tieneke

Berichten: 21687
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: Hasselt, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-19 13:18

Jolliegirl schreef:
Een ruime kennel is een leuke oplossing, maar als een hond daarmee nog niet wordt voorzien in zn energiebehoefte.... Gaat hij zichzelf daarin slopen. Wellicht geen materiële schade,maar wel schade aan de hond. Zou zonde zijn.


Het zal hier ook over èn èn moeten gaan, niet of of.

Duhelo

Berichten: 28559
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-19 13:20

Zoe_97 schreef:
Duhelo het sunnier enkel de situatie nu maar si schijnbaar altijd zo geweest. De dingen die zij als uitdaging benoemd zijn nu eenmaal geen echte uitdaging voor een werkhond. Wandelen bouw je enkel conditie mee op als je dat enkel gaat uitbreiden. Een snuffelmat noem ik geen hersenwerk bijvoorbeeld. Ik n meer wordt er niet met de hond gedaan.

Roeien met de riemen die je hebt zeg je dus mee dat de hond zich maar moet aanpassen. Zou je bij een paard ook zeggen dat die zich maar moet aanpassen als iemand in een situatie komt dat het paard alleen maar in de box moet staan en dat baasje er wel elke dag een uur of 2 mee gaat wandelen? Nee dan zou bokt moord en brand schreeuwen. Maar een hond moet zich maar aanpassen?

Deze hond geeft duidelijk al heel lang aan niet gelukkig in de situatie te zijn. En dit wordt weggewuifd (net zoals al TS haar topics gaan. Ze opend topics voor tips alles wordt weggewuifd en TS wordt boos)?

Maar goed. Als je niet wilt inzien wat ik zoveel bokkers zeggen.... ga ik mijn energie hier ook niet meer instoppen.

Qua aanpassen;
Er is wel een groot verschil tussen een hond die 4 uur per dat id kennel "moet" (die vaak ruimer is dan de gemiddelde box) met speelgoed en voederspeeltjes,en een paard dat 22/7 in een box staat.

Ik zou dit eerder vergelijken met een paard die 24 op 7 buiten staat in kudde en 4 uurtjes per dag alleen op een paddock moet. 22 op 24 in een box vind ik zielig. 4 u in een paddock met een hooinet niet bepaald.

Dus ja,ts moet zoeken naar uitdaging die bij de hond past, ja ts moet kijken of ze het kan regelen dat die weer bij haar op de kamer slaapt en dat hij minder alleen moet zijn. Maar een hond aanleren om een paar uurtjes per dag door te brengen in een veilige kennel met dingen die hij mag slopen is echt geen drama.
(En als ik goed begrijp sloopt hij ook als ts erbij is, dus lijkt me niet bepaald verlatingsangst. Enige verschil is dat ts dan kan corrigeren en als die alleen is niet. )

Zoe_97

Berichten: 9458
Geregistreerd: 18-11-10
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-19 13:22

Duhelo schreef:
Zoe_97 schreef:
Duhelo het sunnier enkel de situatie nu maar si schijnbaar altijd zo geweest. De dingen die zij als uitdaging benoemd zijn nu eenmaal geen echte uitdaging voor een werkhond. Wandelen bouw je enkel conditie mee op als je dat enkel gaat uitbreiden. Een snuffelmat noem ik geen hersenwerk bijvoorbeeld. Ik n meer wordt er niet met de hond gedaan.

Roeien met de riemen die je hebt zeg je dus mee dat de hond zich maar moet aanpassen. Zou je bij een paard ook zeggen dat die zich maar moet aanpassen als iemand in een situatie komt dat het paard alleen maar in de box moet staan en dat baasje er wel elke dag een uur of 2 mee gaat wandelen? Nee dan zou bokt moord en brand schreeuwen. Maar een hond moet zich maar aanpassen?

Deze hond geeft duidelijk al heel lang aan niet gelukkig in de situatie te zijn. En dit wordt weggewuifd (net zoals al TS haar topics gaan. Ze opend topics voor tips alles wordt weggewuifd en TS wordt boos)?

Maar goed. Als je niet wilt inzien wat ik zoveel bokkers zeggen.... ga ik mijn energie hier ook niet meer instoppen.

Qua aanpassen;
Er is wel een groot verschil tussen een hond die 4 uur per dat id kennel "moet" (die vaak ruimer is dan de gemiddelde box) met speelgoed en voederspeeltjes,en een paard dat 22/7 in een box staat.

Ik zou dit eerder vergelijken met een paard die 24 op 7 buiten staat in kudde en 4 uurtjes per dag alleen op een paddock moet. 22 op 24 in een box vind ik zielig. 4 u in een paddock met een hooinet niet bepaald.

Dus ja,ts moet zoeken naar uitdaging die bij de hond past, ja ts moet kijken of ze het kan regelen dat die weer bij haar op de kamer slaapt en dat hij minder alleen moet zijn. Maar een hond aanleren om een paar uurtjes per dag door te brengen in een veilige kennel met dingen die hij mag slopen is echt geen drama.
(En als ik goed begrijp sloopt hij ook als ts erbij is, dus lijkt me niet bepaald verlatingsangst. Enige verschil is dat ts dan kan corrigeren en als die alleen is niet. )

Helemaal niet met 24/7 buiten te vergelijken. Want de hond zit en snachts en die uren overdag in de bench (niet een ruime kennel). Een box is echt wel ruimer voor een paard dan een bench voor een hond hoor

xLaraaj

Berichten: 3680
Geregistreerd: 18-02-14
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-19 13:25

En het gaat ook niet voor de 4u kennel overdag en dan snachts ook, 99% van de honden moeten dit wel kunnen want een mens moet nu wel ook eens gaan werken of grote boodschappen doen etc. Maar dit stapelt zich duidelijk wel op met al de rest voor deze bepaalde hond.

Onali

Berichten: 18471
Geregistreerd: 16-03-06

Re: Wat te doen met deze ontsnapper...

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-19 13:29

Maar gaat die muilkorf dan die uren die hij normaal in de bench spendeert om??

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110733
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-19 13:31

Jolliegirl schreef:
Een ruime kennel is een leuke oplossing, maar als een hond daarmee nog niet wordt voorzien in zn energiebehoefte.... Gaat hij zichzelf daarin slopen. Wellicht geen materiële schade,maar wel schade aan de hond. Zou zonde zijn.


Dat denk ik ook. Je haalt het gevolg weg -sloopmogelijkheden- maar de oorzaak waarom hij het doet wordt dan voor het gemak vaak vergeten.
en dus wordt de hond alleen maar ongelukkiger want die kan zijn ei niet kwijt.

Duhelo

Berichten: 28559
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-19 13:34

Zoe_97 schreef:
Duhelo schreef:

Qua aanpassen;
Er is wel een groot verschil tussen een hond die 4 uur per dat id kennel "moet" (die vaak ruimer is dan de gemiddelde box) met speelgoed en voederspeeltjes,en een paard dat 22/7 in een box staat.

Ik zou dit eerder vergelijken met een paard die 24 op 7 buiten staat in kudde en 4 uurtjes per dag alleen op een paddock moet. 22 op 24 in een box vind ik zielig. 4 u in een paddock met een hooinet niet bepaald.

Dus ja,ts moet zoeken naar uitdaging die bij de hond past, ja ts moet kijken of ze het kan regelen dat die weer bij haar op de kamer slaapt en dat hij minder alleen moet zijn. Maar een hond aanleren om een paar uurtjes per dag door te brengen in een veilige kennel met dingen die hij mag slopen is echt geen drama.
(En als ik goed begrijp sloopt hij ook als ts erbij is, dus lijkt me niet bepaald verlatingsangst. Enige verschil is dat ts dan kan corrigeren en als die alleen is niet. )

Helemaal niet met 24/7 buiten te vergelijken. Want de hond zit en snachts en die uren overdag in de bench (niet een ruime kennel). Een box is echt wel ruimer voor een paard dan een bench voor een hond hoor

Eventjes mijn voorgaande posts lezen waar ik ts aanraad om een ruime en veilige kennel te maken. ;) En als die in de nacht weer bij ts kan slapen dan is het enkel nog die paar uur overdag.

Onali schreef:
Maar gaat die muilkorf dan die uren die hij normaal in de bench spendeert om??

Aparte opmerking? Ts heeft in het begin van het topic aangegeven dat los in huis met korf ev een optie kan zijn in plaats van in de bench.

Danielleeee_
Berichten: 3175
Geregistreerd: 26-05-12
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-19 13:39

Zoe_97 schreef:
Je merkt het nergens aan? Het gedrag dat je hier beschrijft is gewoon een schreeuw dat hij niet gelukkig is in de situatie. Als hij gelukkig was deed hij dit niet. Dit heeft niets met succes te maken. Je kan hem in een stalen vierkante doos gaan stoppen waar hij niet uit kan, dus geen succes. Dat maakt neit dat je de oorzaak weg neemt.

Hier sluit ik me bij aan.

Ik zou een ander huis zoeken voor de hond, waar hij wel op zijn plek is. Zoals ik het lees in dit topic, wil je niet echt veel doen om de hond beter te begrijpen. Alleen dingen als muilkorf of opsluiten. Dat lijkt me enkel symptoombestrijding en niet het aanpakken van de oorzaak.

Onali

Berichten: 18471
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-19 13:44

Duhelo schreef:
Onali schreef:
Maar gaat die muilkorf dan die uren die hij normaal in de bench spendeert om??

Aparte opmerking? Ts heeft in het begin van het topic aangegeven dat los in huis met korf ev een optie kan zijn in plaats van in de bench.


Waarom doen we bij onze paarden zoveel moeite maar bij andere (huis) dieren niet?
Sorry maar ik vind dit borderline mishandeling om een dier zo te beperken in zijn vrijheid.


----
Even duidelijker: IK VIND (mijn mening) dat dit GRENST aan mishandeling.
Ik zeg niet dat dit mishandeling is ;)

Voor ik gezeur ga krijgen.

SensaHorses
Berichten: 709
Geregistreerd: 19-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-19 13:45

Kan het niet zijn dat Fizzy claustrofobisch is? Ik kan me daar wel wat bij voorstellen dat een oerhond het lastiger vind om opgesloten te zitten als een ander ras...
Hopelijk vind je een fijne oplossing voor beide TS!

Kabayo

Berichten: 14047
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-19 13:47

SensaHorses schreef:
Kan het niet zijn dat Fizzy claustrofobisch is? Ik kan me daar wel wat bij voorstellen dat een oerhond het lastiger vind om opgesloten te zitten als een ander ras...
Hopelijk vind je een fijne oplossing voor beide TS!

Hee dit is best een hele goede! Daar heb ik nog niet over gedacht!

Een ruime kennel zou dat wellicht verhelpen? Ik ben zelf ook claustrofobisch maar met ramen /als ik wat kan zien gaat dit gewoon goed :)

Onali. Je overdrijft. Dat ik mijn mening en dat VIND ik

SensaHorses
Berichten: 709
Geregistreerd: 19-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-19 14:11

Kabayo schreef:
SensaHorses schreef:
Kan het niet zijn dat Fizzy claustrofobisch is? Ik kan me daar wel wat bij voorstellen dat een oerhond het lastiger vind om opgesloten te zitten als een ander ras...
Hopelijk vind je een fijne oplossing voor beide TS!

Hee dit is best een hele goede! Daar heb ik nog niet over gedacht!

Een ruime kennel zou dat wellicht verhelpen? Ik ben zelf ook claustrofobisch maar met ramen /als ik wat kan zien gaat dit gewoon goed :)


Is het proberen waard, denk ik. :)

Amandavd
Berichten: 12107
Geregistreerd: 04-05-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-19 14:38

Dit idd, ga op zoek naar een goede gedragstherapeut. Vanachter een scherm kunnen wij op basis van jouw verhaal wel iets zeggen maar je kunt pas echt een gedegen oordeel vellen als je de hond in het echt ziet. En idd, op bokt zijn ze allemaal roomser dan de paus. Ik ben ook een dierenmishandelaar volgens sommigen omdat mijn hond 's nachts in de bench slaapt en naar de dagopvang gaat. Ach ja, van je af laten glijden.

Kabayo

Berichten: 14047
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Re: Wat te doen met deze ontsnapper...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-19 14:41

Dankje voor de lieve woorden amanda. Ik was laatst ook al een dierenkweller en mishandelaar omdat mijn rottweiler dood ziek was en ik elke week 3x bij de DA op de stoep stond. Volgens diegene deed ik niet genoeg mijn best voor mijn dier

speedfiets_2
Badass Cowgirl

Berichten: 3032
Geregistreerd: 15-03-09
Woonplaats: Den Bosch

Re: Wat te doen met deze ontsnapper...

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-19 14:45

Is er ook niet een mogelijkheid strakjes als fizzy wat ouder is, om die dan een of 2 dagen in de week mee te geven aan een musher? Of misschien nu al voor alleen de mentale indrukken?

Kabayo

Berichten: 14047
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-19 14:47

speedfiets_2 schreef:
Is er ook niet een mogelijkheid strakjes als fizzy wat ouder is, om die dan een of 2 dagen in de week mee te geven aan een musher? Of misschien nu al voor alleen de mentale indrukken?

Oh dat zou zeker kunnen! Maar volgens mij zitten die alleen onder in Nederland

berthe
Berichten: 388
Geregistreerd: 16-01-05
Woonplaats: Loon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-19 14:48

Ik weet niet waar je woont, maar ik train sinds kort bij 'Nieuwe Dieren' in Nooitgedacht (Drenthe). Zij (echtpaar) hebben een hondenschool, doen aan gedragstherapie (ook bij je thuis) EN ze hebben zelf 2 huskys, dus ze kennen het ras uit eigen ervaring.
Als je de website bekijkt, zie je dat ze ook aan healing doen. Als je dat zweverig lijkt, het heeft mij eerst weerhouden om bij hun te gaan trainen. Maar, na de proefles was ik helemaal om. Niks zweverigs aan, ze zijn super 'down to Earth'. Als het je wel wat lijkt (die healing), dan is dat wellicht ook nog een optie.

Woestein

Berichten: 2844
Geregistreerd: 09-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-19 14:49

Vroeger een kruising Husky x Hollandse herder lang haar gehad.
Beestje hadden we uit het asiel, was gevonden aan een hek vastgebonden, en we waren in korte tijd al het zoveelste gezin wat het probeerde.
Eerste dagen gingen goed tot we besloten om hem te houden.
Nou dat hebben we geweten.
Meneer heeft van alles gesloopt.
Na een paar jaar, en castratie, werd het minder maar bleef een zeer bijzonder karakter houden.
Maar wel een geweldig dier.

Dan gaan we naar wat korter geleden.
Bijna 14 jaar heb ik een geweldige hond gehad, laatste maand van zijn leven hebben we in een antikraak pand gezeten.
Toen uiteindelijk vorig jaar een huisje gekregen met een grote tuin en besloten om weer voor een hond te gaan.
Dit werd een herder.
Angstig dier maar ik had zoiets dit krijg ik wel goed.
Beestje werd steeds beter en in huis waar ik bij was een topper.
In de bench kon niet, daar kwam ze uit.
Ondanks dat ze bij degene waar ze geboren was ook hun rust konden pakken in de bench, moeder was een hele rustige hond.
Dus bench in de badkamer en deurtje open en dan ging goed.
Maar ze begon meer en meer te slopen.
Heb wat lopen janken.
Van alles geprobeerd en elke dag genoeg afleiding door speuren naar voer in de tuin, aan het "werk" zetten.
Ze bleef zodra ze maar eventjes alleen was de boel kapot te maken.
In omgang werd ze ook meer en meer "dominanter" in gedrag, zat DH en MH in.
Na van alles geprobeerd te hebben, met vele mensen die zowel mij als de hond konden, besloten om ook al was ze echt gek op me en ik ook op haar, een nieuw plekje te zoeken.
Ze woont nu bij oudere mensen op een boerderij, kan geen kant op want of een hoog hek of een schrikdraad op de grond en een hele grote schuur waar ze in zit als ze weg moeten.
En ze doet het super.
Ook al doet zo'n keuze heel veel pijn, want ook hier blijft een dier tot zijn/haar dood.

Maar soms is houden van los laten.

Er zijn hier al goede tips gekomen om een grote ruime kennel te proberen.
En dan weer opbouwen van de tijd dat ze erin zit.
Paar minuutjes goed, belonen dor middel van iets wat ze helemaal het einde vind, en dat rustig uitbreiden.
Een muilkorf of vast leggen vind ik symptoom bestrijding, al kan een muilkorf misschien het patroon even door breken.

In Gaasterland zitten mensen die met hun Huskys mee doen aan wedstrijden, Misschien kunnen die je wat tips van dichtbij geven om op een verantwoorde manier haar mentaal bezig te houden.
Ik mocht van dierenarts en dierenfysio vanaf 8 maanden trouwens wel beginnen met naast de fiets.
Dit opbouwend vanaf 3x in de week 100 meter.

Edit:
https://bolswardsnieuwsblad.nl/artikel/ ... onden.html

Anna79

Berichten: 3381
Geregistreerd: 30-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-19 15:02

Kabayo schreef:
speedfiets_2 schreef:
Is er ook niet een mogelijkheid strakjes als fizzy wat ouder is, om die dan een of 2 dagen in de week mee te geven aan een musher? Of misschien nu al voor alleen de mentale indrukken?

Oh dat zou zeker kunnen! Maar volgens mij zitten die alleen onder in Nederland


Ik woon in Drachten en vorig jaar met de sneeuw kwam iemand haar kinderen met 2 husky's voor de slee uit school halen. Kan eens voor je navragen wie dat was...

Eowyn3003
Berichten: 2223
Geregistreerd: 22-03-05
Woonplaats: Le Sud de la France

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-19 15:09

Heb jammergenoeg niet echt tips voor jou, maar ik zou ook wel willen zeggen dat ik denk dat je het beste voorhebt met je hond. Soms veranderen situaties plotseling, en moet je je behelpen. Zoals eerder gezegd is geweest: "moest het om een paard in een box gaan stond heel bokt op zn achterste benen". Nou eerlijk gezegd, als ik moest kiezen om tijdelijk mijn paard in een box te steken en zo een lastige periode te overbruggen deed ik het hoor.

In jouw geval zou ik denk ik voor een kennel gaan. Kijk misschien of er op marktplaats oid iets te vinden is? Die elementen kun je ook weer afbreken en verplaatsen, dus kan later weer doorverkocht of verhuisd worden! EDIT: In combi met training ofcourse.
Laatst bijgewerkt door Eowyn3003 op 19-10-19 15:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-19 15:28

Anna79 schreef:
Ik woon in Drachten en vorig jaar met de sneeuw kwam iemand haar kinderen met 2 husky's voor de slee uit school halen. Kan eens voor je navragen wie dat was...


Ik weet 99% zeker dat dat Cindy is. Deze mensen (Cindy + ouders) trainen al heel lang met hun eigen husky's en gaan ook regelmatig naar het buitenland met ze om aan wedstrijden mee te doen.
Ik denk niet dat ze een vreemde reu in hun roedel willen hebben aangezien ze zo fanatiek bezig zijn en het dus echt een roedel is. Deze mensen hebben echt hart voor de honden en leven echt voor de honden en de sport.
Ik heb een tijdje samen met hun getraind toen ze nog breitensport met 2 van de husky's deden.
Ik wil de link van de site per pb best doorsturen maar op meer dan goede info zou ik dan niet helemaal rekenen.

kimmie261

Berichten: 19221
Geregistreerd: 30-03-04
Woonplaats: duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-19 15:38

Kabayo schreef:
Hier mooie kennel panelen gevonden. Even overleggen of ik hier iets mag plaatsen van mijn ouders. Hoe plaats je die dingen? Gaten boren in de grond?
https://www.marktplaats.nl/a/dieren-en- ... ousPage=lr


de beginpanelen maak je vast aan de muur ,en de panelen zelf kan je verder koppelen met bouten, die maak je ip niet aan de grond vast :)

Nyaleti

Berichten: 6239
Geregistreerd: 05-04-10

Re: Wat te doen met deze ontsnapper...

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-19 16:06

TS, misschien kun je voor goedkope kennelpanelen ook fokkers uit de omgeving bellen, die grote rashonden fokken dan wel. Die hebben vaak wel extra rekken staan.
Je kan beter nog even een dag wachten dat je meerdere panelen hebt en dus een groter hok, dan dat je nu zsm een kleiner hokje in elkaar wilt frutten.
Waar is ze rustiger? Buiten of in de schuur? Kijk daar ook naar als je kennel plaatst. Afdakje is zo gemaakt met een aantal golfplaten, kun je vast op Marktplaats goedkoop vinden.
Wel vind ik het jammer dat je ergens toch een bord voor je kop hebt (wat is de nette uitdrukking hiervan? Bedoel het niet zo banketstaaf.) Uit je andere topic over Fenna blijkt echt wel dat je bekwaam ben over je honden maar helaas past deze hond (nu) niet in je leven.
Jong gaan 'werken' met een hond is niet ideaal, maar de stress die ze nu ervaart ook niet. Waarschijnlijk gaat ze tijdens het slopen ook zo tekeer dat ze alsnog haar gewrichten verkeerd belast.

lovelance

Berichten: 2018
Geregistreerd: 29-11-03
Woonplaats: Callantsoog

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-19 16:13

Ik wil nog even na mijn vorige reactie aangeven dat ik het gaaf vind dat TS op zoek is naar kenneldelen/ buitenren om een veilige losloop gedeelte te maken. Ik denk dat je er goed aan doet. De hond mag gewoon geen succes meer hebben in het uitbreken, dit beloond.
Daarnaast lekker gaan opbouwen met de doelen die je voor ogen had met deze hond. Rustig aan opbouwen kan wel, je bent je al heel erg bewust van het jonge lijf van hem.
Als hardlopen niet lukt vanwege jouw longen, zijn er gelukkig nog tig andere opties.

Als ik dit zo lees dan ben ik blij dat mijn husky's gekruist zijn met een iets luier ras denk ik, ze zijn iets minder intens. (konden wel goed ontsnappen in hun jongere jaren, deuren open maken etc.)
Wij hebben ook een buitenren gemaakt en de bak omheind met gaas. Zo hadden ze ruimte om te graven, rennen en spelen naast alle wandelingen. Los op het erf konden ze niet. Mijn honden waren/zijn ook echt niet ongelukkig, dit topic doet mij bijna geloven van wel.
Het enige voordeel wat wij hebben, is dat we vanuit huis werken.
En zelfs dan ontsnapten mijn husky's vroeger. Stress, eenzaamheid etc is dan toch wel uitgesloten lijkt mij?
Ze hadden gewoon veel behoefte aan avontuur, neus achterna gaan en lekker op knaagdieren jagen.

Nogmaals sterkte met alles en veel succes.

Essie73
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 16179
Geregistreerd: 04-02-07
Woonplaats: Waterland

Re: Wat te doen met deze ontsnapper...

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-19 22:37

Moderatoropmerking:
Alle onnodige opmerkingen over de fokker van deze pup zijn verwijderd uit het topic. Deze opmerkingen hebben niets te maken met de vraag van TS. Wij verzoeken deze discussie dan ook achterwege te laten