Vraag aan de kattenkenners: poes plast in huis

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Bitchy
Berichten: 314
Geregistreerd: 29-12-05

Vraag aan de kattenkenners: poes plast in huis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-19 21:36

Hopelijk heeft iemand een verklaring voor het gedrag van mijn kat, want zo zoetjes aan is het niet leuk meer. Ik probeer het zo beknopt mogelijk te vertellen, maar wil ook geen informatie achterwege laten.
Dus op voorhand al excuus als het een lang verhaal wordt.

Het verhaal begint in de zomer van 2011.
Een poosje daarvoor heb ik mijn relatie beëindigd en ben ik alleen gaan wonen, met mijn hond.
In de zomer van 2011 is er een kitten (poes) bijgekomen, die (raar maar waar) door de hond was uitverkoren.
In januari 2012 is er een tweede hond in ons huishoudentje gekomen.
De onderlinge verstandhouding tussen honden en kat waren prima, geen enkel probleem gehad daarmee.
We woonden toen overigens zowat in de middel of nowhere, kat kon in en uit hoe ze wilde maar was eigenlijk altijd veel thuis.

Eind 2013 zijn we verhuisd naar ons huidige stekje.
Nog steeds veel rust en ruimte, grenzend aan een natuurreservaat dus kat kan nog steeds naar believen naar buiten, wat ze ook doet.
Tot zover was er geen enkel probleem.

In januari 2017 heb ik de oude hond in moeten laten slapen.
Een poosje later heb ik een herplaatser in huis genomen.
Kat en nieuwe hond moesten aan elkaar wennen, maar ook niet meer dan dat.
Kat was 's nachts altijd binnen maar had het hele huis(je) ter beschikking, als altijd.
Nog steeds geen probleem.

Tot ze ineens binnen begon te plassen...
Op de deurmatten, het vloerkleed, de kussens van de honden...
(ik heb overal houten vloeren dus ze koos duidelijk voor een 'comfortabele' ondergrond)

Ik heb haar toen een poosje verbannen naar de bijkeuken (die eigenlijk bestaat uit twee ruimtes, met tussendeur die altijd half open staat) waar ze alleen 's nachts verbleef.
Royaal qua afmetingen, voorzien van voer- en waterbakjes, krabpaal, comfortabele plekken om te liggen, daglicht en frisse lucht en in elke ruimte een kattenbak.
En jawel, ze gebruikte braaf, afwisselend, beide bakken.

Vanaf afgelopen voorjaar heeft ze nagenoeg elke nacht in die bijkeuken gebivakkeerd.
Ze is elke dag buiten, maar is afgelopen zomer niet elke avond naar huis gekomen.
Kwam ze wel, verbleef ze in die bijkeuken, waar dan ook netjes van de bakken gebruik werd gemaakt.

Omdat ze dat dus braaf consequent deed, mocht ze vorige week weer van het hele huis gebruik maken.
Gezelliger voor mij, en ook fijner voor haar.
Dacht ik... tot ze dus weer op een hondenkussen en een deurmat geplast had...
Great... -O-
De deur naar de bijkeuken stond overigens open, zodat ze zonder probleem bij het voer, water, en vooral de kattenbakken kon komen.

Dus maar weer alles gewassen en kat weer verbannen naar de bijkeuken.

Nu weet ik niet zoveel van kattengedrag, vandaar daar ik hoop dat iemand hier een antwoord heeft op de vraag waarom ze dat doet.
Ze lijkt geen stress te hebben vanwege die herplaats-hond: die geeft ze kopjes, loopt er onderdoor en geeft hem een mep als hij te opdringerig is.
De andere hond negeert haar.
Is het dan een soort markeergedrag?

Ik wil haar natuurlijk het liefst gewoon gezellig door het hele huis laten lopen, maar als ze dan alles alles onder plast is dat natuurlijk geen optie.

Heeft iemand de gouden tip?

En ja, nogmaals excuus voor het hele verhaal :o

Moon10
Berichten: 372
Geregistreerd: 30-10-11

Re: Vraag aan de kattenkenners: poes plast in huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-19 21:42

Ik lees met je mee. Onze gecastreerde kater vertoont met tussenpozen hetzelfde gedrag. Afgelopen nacht heeft hij een nachtje bij de dierenarts doorgebracht voor onderzoeken maar er is geen medische oorzaak gevonden dus: gedragsprobleem.
We hebben hem nu ook in een afgesloten kamer zitten met voldoende speelmogelijkheden, eten/drinken en de kattenbak.

Wildgirl

Berichten: 11663
Geregistreerd: 14-11-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-19 21:42

Medische zaken uitgesloten?
Het lijkt op gewenning na onrust(oude hond valt weg, nieuwe erbij).
Heb je al eens een kattenbak in de kamer gezet? Bij voorkeur naast de plek waar ze plast

Laurora

Berichten: 2641
Geregistreerd: 19-07-14

Re: Vraag aan de kattenkenners: poes plast in huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-19 21:47

Onze katten gaan op zachte oppervlakken plassen als ze blaasontsteking of blaasgruis hebben.
Ben je al bij de dierenarts geweest?

Bitchy
Berichten: 314
Geregistreerd: 29-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-19 21:50

@Wildgirl: ze is dit pas gaan doen enkele maanden nadat de oude hond is ingeslapen en de herplaatser in huis is gekomen.
Extra bakken plaatsen wordt wat lastig, ze plast in de keuken, de woonkamer, de hal, de gang...
Overal waar iets op de houten vloeren ligt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-19 21:50

Zou je ervoor kunnen zorgen dat de bijkeuken alsnog alleen voor haar is als zij daarvoor kiest zoals een luikje met chip?
Misschien mist ze een veilig plekje voor zichzelf na alle veranderingen? Hoe oud is ze? Is de nieuwe hond dominant?

troi
Berichten: 17008
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: Vraag aan de kattenkenners: poes plast in huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-19 21:53

Onze kat deed het ook. Helemaal doorgelicht en medisch in orde. Op advies van de dierenarts is ze herplaatst (via een hele fijne katten opvang /herplaatsorganisatie) en ze doet het op haar nieuwe adres erg goed. Geen onzindelijkheid meer!

Bitchy
Berichten: 314
Geregistreerd: 29-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-19 21:58

@Laurora: nee, nog niet.
Ik heb natuurlijk al het internet afgestruind. Uit de info die ik daar vond bleek dat katten met blaasgruis oid het discomfort met plassen associeren met de bak en er daar dan helemaal geen gebruik meer van maken.
Zij doet dat wel.

Manon_Harry

Berichten: 167
Geregistreerd: 03-02-11
Woonplaats: Overijssel :B

Re: Vraag aan de kattenkenners: poes plast in huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-19 22:03

Ik heb toevallig vandaag de urine van 1 van mijn katten laten testen op blaasontsteking/blaasgruis. Nadat ze plotseling niet meer zindelijk is. Blijkt inderdaad blaasgruis.

Misschien zoals hierboven ook al werd getipt medisch eerst uitsluiten? :)

Zou inderdaad ook stress kunnen zijn?

JorineV
Berichten: 1091
Geregistreerd: 05-11-15
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-19 22:06

Hoe het komt, daar kan ik je niet bij helpen maar misschien heb je hier iets aan om te zorgen dat het stopt...

Onze kater (gecastreerd) heeft ooit op de mat geplast omdat de bak verplaatst was. Daarna bleef hij dat doen op die plek. Hoe vaak en hoe goed we de mat ook schoonmaakten. Uiteindelijk dat ding de deur uit gedaan, nieuwe mat neergelegd, nooit meer gebeurd.

De geur (enzymen?) blijft er in zitten blijkbaar waardoor ze het steeds opnieuw gaan markeren. Misschien is het de moeite waard om álles waar ze op geplast heeft weg te halen uit de kamer(s) waar ze komt - al is het maar om uit te sluiten of dat het is... Dan professioneel laten reinigen voor je het weer in gebruik neemt.

Hopelijk zijn jullie snel van het probleem af.

Bitchy
Berichten: 314
Geregistreerd: 29-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-19 22:06

@ humpledumple: de bijkeuken heeft ze voor zichzelf, de honden komen daar eigenlijk nooit.
Ze is inmiddels 8 jaar, fit en monter, die indruk geeft ze dan toch.
De 'nieuwe' hond is niet dominant, soms wat opdringerig, maar laat zich door haar goed corrigeren en neemt dan zijn afstand. Ze lijkt ook geen angst voor hem te hebben, geeft hem kopjes, loopt onder hem door, springt er overheen, mept als nodig

Fireheart

Berichten: 6662
Geregistreerd: 10-11-08
Woonplaats: Wakkerdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-19 22:07

Dit kan van alles zijn, laat aub eerst medische oorzaken uitsluiten! Bijvoorbeeld blaasontsteking, kan ook door de stress van een nieuwe hond komen.

Katten die kattenbakzindelijk zijn gaan nooit zonder reden buiten de bak plassen. Deze reden is vaak medisch of stress (of een combinatie).
Als ik het zo lees denk ik dat de kat zich nooit veilig heeft gevoeld bij de nieuwe hond.

Dat ze niet plast als ze in de bijkamer zit ‘opgesloten’ (lees: hond kan er ook niet bij), maar wel als ze in de woonkamer is met de deur naar de bijkamer open (lees: hond kan haar volgen naar de kattenbak in de bijkamer) bevestigd dat gevoel eigenlijk alleen maar.

Mijn tip? Eerst laten onderzoeken door de DA en dingen als blaasgruis en blaasontsteking uitsluiten, als dit het niet is moet je zorgen dat de kat zich wel veilig gaat voelen thuis.

Heeft ze bijvoorbeeld plekjes in de woonkamer waar ze hogerop kan zoals een hoge krabpaal of plankjes aan de muur? Waar de hond dus niet bij kan. Kan je een afgesloten ruimte voor haar maken waar alleen zij kan komen en de hond niet, waar zij dus rustig haar behoefte kan doen?

Esther_

Berichten: 3998
Geregistreerd: 03-09-04
Woonplaats: omgeving Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-19 22:07


Bitchy
Berichten: 314
Geregistreerd: 29-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-19 22:09

@Manon_Harry: hoe heb je die urine opgevangen?
Ik wil dat natuurlijk met alle plezier doen, maar heb geen idee hoe

Esther_

Berichten: 3998
Geregistreerd: 03-09-04
Woonplaats: omgeving Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-19 22:11

Bitchy schreef:
@Manon_Harry: hoe heb je die urine opgevangen?
Ik wil dat natuurlijk met alle plezier doen, maar heb geen idee hoe

Er zijn speciale korrels voor te krijgen of plastic snippers in de bak doen

Pepperrr

Berichten: 8387
Geregistreerd: 28-07-16
Woonplaats: Nistelrode (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-19 22:16

Stress, pijn, verandering.. Het kan vanalles zijn. En het blijft jammer dat katten niet kunnen praten :+

Ik zou beginnen met medische problemen uit te sluiten. Bloed, urine en ontlasting laten controleren. Als daar niks uit komt echo/röntgen.

Mocht daar niks uitkomen kun je altijd nog contact opnemen met een kattengedragsdeskundige.

Overigens is de tip van hoge plankjes ophangen/ligplekken erg waardevol. Maar laat dit vooral ook haar eigen plekje zijn, waar ook mensen haar niet gaan aaien of roepen. Sinds wij dat hebben zijn de katten zoveel gelukkiger! <3

Bitchy
Berichten: 314
Geregistreerd: 29-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-19 22:22

Even een algemene reactie:
In de woonkamer staat een krabpaal van ongeveer 1.50m hoog, met tussenplankjes, daar kan ze 'vluchten' als het nodig zou zijn.
Als ze in huis is laten de honden haar eigenlijk met rust.
De 'nieuwe' hond is er inmiddels al ruim twee jaar, de kat vertoont dit gedrag sinds ongeveer een jaar.
Ik zou graag medische problemen uitlsuiten, maar hoe vang ik dan haar urine op??

Pepperrr

Berichten: 8387
Geregistreerd: 28-07-16
Woonplaats: Nistelrode (NB)

Re: Vraag aan de kattenkenners: poes plast in huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-19 22:23

Even met dierenarts overleggen, die kan het je het best uitleggen ;)

Bitchy
Berichten: 314
Geregistreerd: 29-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-19 22:27

Dankjewel voor alle tips, hier ga ik zeker mee aan de slag.

Fireheart

Berichten: 6662
Geregistreerd: 10-11-08
Woonplaats: Wakkerdam

Re: Vraag aan de kattenkenners: poes plast in huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-19 22:29

Dierenarts heeft hier volgens mij zelfs speciale kattenbakkorrels voor :)) dus ik zou inderdaad zeker een afspraak maken met de DA.

BigOne
Berichten: 38263
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-19 22:30

Ze heeft de tijd dat ze in de bijkeuken zat niet geplast buiten de bak dus blaasgruis lijkt me niet de oorzaak. Denk dat het toch het markeren van alles is waar ze de lucht van de vorige plas ruikt. En daar kun je speciaal spul voor kopen maar of je dat nu nog uit de houten vloeren krijgt? Denk het niet. Zijn ze in de nacht samen? Honden en kat? Anders kun je nog een keer proberen om de honden op een andere kamer te doen. Wanneer je kat verder niet overdreven veel drinkt en plast en gewoon zindelijk is in de bijkeuken en alles wat je gedaan hebt niet werkt dan zou ik haar mooi in de bijkeuken laten.

Manon_Harry

Berichten: 167
Geregistreerd: 03-02-11
Woonplaats: Overijssel :B

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-19 22:39

Esther_ schreef:
Bitchy schreef:
@Manon_Harry: hoe heb je die urine opgevangen?
Ik wil dat natuurlijk met alle plezier doen, maar heb geen idee hoe

Er zijn speciale korrels voor te krijgen of plastic snippers in de bak doen


Ik heb Katkor gebruikt dat is inderdaad een speciale korrel. Heb ik bij de dierenarts opgehaald zat een pipetje en een buisje bij zodat je het daar in kan doen en heen kan brengen :)

Saskia9
Berichten: 12295
Geregistreerd: 18-09-03
Woonplaats: Sprang Capelle

Re: Vraag aan de kattenkenners: poes plast in huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-19 00:02

Ik lees er misschien overheen, maar is ze geholpen?

Rakkie123
Berichten: 1158
Geregistreerd: 28-07-19
Woonplaats: Nabij Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-19 00:08

Bij veel veranderingen denk ik aan 2 mogelijkheden

1) door de stress is een onveilige situatie en markeert de poes.
2) de poes heeft blaasontsteking of blaasgruis

Eerst zou ik optie 2 door de dierenarts even laten onderzoeken, door wat plas in een spuitje op te vangen en naar de dierenarts te brengen.

Als daar niks aan de hand is, kun je kijken hoe je je poes weer veiligheid kunt bieden en een stabiele situatie.

smit_ilse

Berichten: 2140
Geregistreerd: 20-01-06
Woonplaats: benningbroek

Re: Vraag aan de kattenkenners: poes plast in huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-19 02:42

Het lijkt erop dat de kat het doet op haar favorieten plekken. 1 van mijn katten deed dit plots is zonder aanleiding vanuit huis of medisch iets. Ik ben toen de plekken gaan behandelen met ecodor uf2000 urineverwijderaar. Deze zorgt ervoor dat het urine compleet opruimt en het zo niet intressant meer maakt voor de kat. Misschien heb je er iets aan.