Kattengrit veranderd? Op zoek naar nieuwe..

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
julio111

Berichten: 1167
Geregistreerd: 06-01-11

Kattengrit veranderd? Op zoek naar nieuwe..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-19 14:01

Hallo allemaal,

Ik heb een hele tijd met plezier gebruik gemaakt van de Biokat’s Classic korrels voor in de kattenbak. De katten vonden het fijn om erop te gaan en het klonterde goed waardoor de plasjes en poepjes er makkelijk uit gehaald konden worden.

Helaas is sinds kort de samenstelling denk ik veranderd, want hij klontert niet meer goed maar het wordt klei die vast plakt aan de bodem. Dit is niet fijn voor de katten en niet voor ons. :(

Ik ben dus eigenlijk op zoek naar nieuw, fijn kattengrit voor in de bak..
Het moet klonterend zijn en zonder geurtjes. Het liefst natuurlijk zo stofvrij mogelijk voor de katjes. Als ze wat uitlopen is niet erg. Ik heb er een matje voor en stofzuig wel een keer extra.
Houtkorrels heb ik al hiervoor geprobeerd, maar dat vonden beide katten helemaal niks en gingen het naast de bak doen.

Benieuwd wat andere bokkers gebruiken en wat de ervaringen ermee zijn! :)

zonnebloem18

Berichten: 24835
Geregistreerd: 10-06-04
Woonplaats: Assen

Re: Kattengrit veranderd? Op zoek naar nieuwe..

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-19 14:04

Extreme Classic is erg fijn, net als de Bianco van de Jumper. Omdat ik nu niet meer dagelijks onze auto ter beschikking heb bestel ik de Tigerino Sensitive via Zooplus, die bevalt me ook erg goed.

Moon_light94

Berichten: 3426
Geregistreerd: 10-03-10

Re: Kattengrit veranderd? Op zoek naar nieuwe..

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-19 17:46

AH Schep & Schoon (4voudige hygiene). Super fijn spul, klontert goed, geen nare luchtjes en maar minimale uitloop (zelfs met langharige katten). :j

Lukasje
Berichten: 11243
Geregistreerd: 06-01-15

Re: Kattengrit veranderd? Op zoek naar nieuwe..

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-19 17:49

Tigerino is erg fijn en klontert erg goed. Je hebt met en zonder geurtjes. Bij Zooplus is het voordeliger dan hier in de plaatselijke Zoomart.

ikkedus
Berichten: 3272
Geregistreerd: 24-09-05

Re: Kattengrit veranderd? Op zoek naar nieuwe..

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-19 18:05

Ik heb Sanicat. Als je een goede dikke laag strooit, dan is het perfect spul. Minder duur dan Biocat ook nog eens.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Berichten: 101725
Geregistreerd: 02-08-02
Woonplaats: Achterveld

Re: Kattengrit veranderd? Op zoek naar nieuwe..

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-19 18:10

Ik heb deze van de AH.
Afbeelding

Ruikt niet, stoft bijna niet en klontert goed. Urine worden mooie ronde ballen die je er zo uit schept.

xDenies

Berichten: 13495
Geregistreerd: 29-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-19 18:14

Als ik één kattengrit veel langs de kassa zie gaan is het deze wel:
https://www.wesdijk.nl/dieren/kattenbak ... -maat-13kg

Klontert gigantisch goed, of er een geur aan zit weet ik niet (ik ruik niets) maar hoor wel dat de klant geen stinkbak heeft. Veel katten accepteren het. We hebben klanten met 10+ katten die er bij zweren.

Wie weet is het iets om uit te proberen? Ik heb geen katten dus kan je geen persoonlijke ervaring geven.

dingogirl
Berichten: 1252
Geregistreerd: 10-10-13
Woonplaats: midden limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-19 18:35

ik heb de biocat micro.
fijn kattenbakzand die perfect klontert en niet stoft.
ik heb wel eens vergelijkbare geprobeerd maar de micro is echt stofvrij en andere niet of minder.
en hier houden ze van de fijne structuur. grof vinden ze niet fijn.

smit_ilse

Berichten: 2140
Geregistreerd: 20-01-06
Woonplaats: benningbroek

Re: Kattengrit veranderd? Op zoek naar nieuwe..

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-19 18:50

Laatst bij de intratuin nieuwe grit gehaald en is de 1e die na 15 jaar katten mij het beste bevalt.

Afbeelding

Boras
Berichten: 9947
Geregistreerd: 21-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-19 18:55

Bellatrix schreef:
Ik heb deze van de AH.
[ [url=m/Cyl4a3.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ruikt niet, stoft bijna niet en klontert goed. Urine worden mooie ronde ballen die je er zo uit schept.


Deze is ook hier favoriet.

nafkedemi

Berichten: 1297
Geregistreerd: 31-07-07

Re: Kattengrit veranderd? Op zoek naar nieuwe..

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-19 19:26

Ik gebruik de sanicat ultra. Prima spul naar mijn idee..ook met langharige katten.

black_kelpie

Berichten: 7815
Geregistreerd: 28-03-03
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-19 19:34

Hier al jaren heel blij met Golden Grey Master :j

__danielle__

Berichten: 1783
Geregistreerd: 27-08-09

Re: Kattengrit veranderd? Op zoek naar nieuwe..

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-19 11:13

Hier al jaren een zeer tevreden gebruiken van Tigerino Canada. En bestel ik inderdaad altijd via Zooplus.

Shenavallie
Berichten: 11574
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-19 11:18

Voorheen gebruikte ik die van Albert Heijn (zoals hier ergens boven beschreven), maar sinds we geen Appie meer in de buurt hebben gebruik ik Catsan (verkrijgbaar bij o.a. Jumbo). Werkt net zo goed als die van Appie.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Berichten: 101725
Geregistreerd: 02-08-02
Woonplaats: Achterveld

Re: Kattengrit veranderd? Op zoek naar nieuwe..

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-19 11:30

Catsan willen die van mij niet. Heb 5 bakken en 1 toen met Catsan. Die raakte ze niet aan. :×

Equisync

Berichten: 5285
Geregistreerd: 22-05-09
Woonplaats: Zuid Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-19 11:47

Ik gebruik deze:
https://www.hornbach.nl/shop/MR-BEEF-Wh ... jVEALw_wcB

De witte variant van Mr Beef(van Hornbach). Daar ben ik heel tevreden over. Plakt niet aan de bodem, tenzij je te lang wacht met leegscheppen en ze plassen vaak op 1 plek. Als je dagelijks schept gaat het perfect.
Blijft mooi lang schoon voor de rest en ruikt best fris.

cursebreaker

Berichten: 11441
Geregistreerd: 10-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-19 11:55

Ik gebruik 'Almo Nature Catlitter', wat meer op zand lijkt als grit. Is heel fijn dus en klontert enorm goed en stoft ook niet. Is ook nog eens natuurlijk afbreekbaar, dus wat je eruit schept mag je zo in de wc kieperen, echt ideaal! Ik doe ongeveer een kleine maand met een zak - is wel aan de prijs, maar hij doet z'n werk goed dus ik vind het 't geld meer dan waard. Is in principe geurloos ook, dus ruikt niet raar verder. Ik schep 2x per dag uit, soms 1x. Als ik het 1x doe, blijft het soms wel een beetje plakken op de bodem maar ik poets de bak sowieso van onder tot boven zeker 1x per week, dus dan vind ik dat niet zo'n ramp als het eens plakt want wordt toch schoongemaakt. Weegt niet op tegen de voordelen van het feit dat ik het in de wc kan gooien en het gewoon tot nu toe enorm goed werkt met klonteren ook.
Laatst bijgewerkt door cursebreaker op 21-10-19 12:08, in het totaal 2 keer bewerkt

Martje80
Berichten: 5851
Geregistreerd: 13-06-07

Re: Kattengrit veranderd? Op zoek naar nieuwe..

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-19 12:05

Hier ook de 4 voudige hygiëne van de AH. Daarvoor gebruikte ik ook biocat. Die van ah bevalt meer dan prima

Sem_
Berichten: 7764
Geregistreerd: 17-02-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-19 12:09

Diverse soorten geprobeerd. Eigenlijk bleven alleen van die houtvezel korrels niet aan de bodem plakken, maar
ik vind dat plakken niet zo'n probleem. Schepje eronder en het is er zo uit. Nu koop ik altijd de duurste
variant van het merk Gwoon. Volgens mij bij diverse supermarkten verkrijgbaar en goedkoop.

Ik vind hem trouwens vergelijkbaar met de AH korrels die hier een aantal keer worden genoemd. Alleen
zit de AH voor mij wat verder weg. :)

ElSea
Berichten: 5377
Geregistreerd: 18-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-19 12:23

cursebreaker schreef:
Ik gebruik 'Almo Nature Catlitter', wat meer op zand lijkt als grit. Is heel fijn dus en klontert enorm goed en stoft ook niet. Is ook nog eens natuurlijk afbreekbaar, dus wat je eruit schept mag je zo in de wc kieperen, echt ideaal! Ik doe ongeveer een kleine maand met een zak - is wel aan de prijs, maar hij doet z'n werk goed dus ik vind het 't geld meer dan waard. Is in principe geurloos ook, dus ruikt niet raar verder. Ik schep 2x per dag uit, soms 1x. Als ik het 1x doe, blijft het soms wel een beetje plakken op de bodem maar ik poets de bak sowieso van onder tot boven zeker 1x per week, dus dan vind ik dat niet zo'n ramp als het eens plakt want wordt toch schoongemaakt. Weegt niet op tegen de voordelen van het feit dat ik het in de wc kan gooien en het gewoon tot nu toe enorm goed werkt met klonteren ook.


Ik ben hier ook echt enorm blij mee! Je merkt ook dat het de drolletjes goed inkapselt, wat de geur verminderd. Wel heb ik veel last van uitloop, zelfs met zo'n mat. Dat is het grootste nadeel. Vind het wel enorm duur maar is zowat het enige wat je door de WC kan spoelen, en dat is een must in een appartement.

meniekske

Berichten: 818
Geregistreerd: 06-06-07
Woonplaats: Nieuw en st Joosland, Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-19 12:27

Ik heb ook altijd de tigerino canada van zooplus gebruikt, alleen nu de gemeente heeft bedacht dat we moeten gaan betalen voor het legen van mijn restafval ben ik aan het overstappen naar grit wat in de bio bak of door de wc mag. Ik heb ook een bak met de Almo Nature Catlitter, ik ben er echt fan van, het kost veel geld (helaas) maar het werkt echt super en is nog zuinig in gebruik ook. Ook heb ik een bak staan met cats best, wat op zich ook goed bevalt.

cursebreaker

Berichten: 11441
Geregistreerd: 10-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-19 12:30

liekec schreef:
cursebreaker schreef:
Ik gebruik 'Almo Nature Catlitter', wat meer op zand lijkt als grit. Is heel fijn dus en klontert enorm goed en stoft ook niet. Is ook nog eens natuurlijk afbreekbaar, dus wat je eruit schept mag je zo in de wc kieperen, echt ideaal! Ik doe ongeveer een kleine maand met een zak - is wel aan de prijs, maar hij doet z'n werk goed dus ik vind het 't geld meer dan waard. Is in principe geurloos ook, dus ruikt niet raar verder. Ik schep 2x per dag uit, soms 1x. Als ik het 1x doe, blijft het soms wel een beetje plakken op de bodem maar ik poets de bak sowieso van onder tot boven zeker 1x per week, dus dan vind ik dat niet zo'n ramp als het eens plakt want wordt toch schoongemaakt. Weegt niet op tegen de voordelen van het feit dat ik het in de wc kan gooien en het gewoon tot nu toe enorm goed werkt met klonteren ook.


Ik ben hier ook echt enorm blij mee! Je merkt ook dat het de drolletjes goed inkapselt, wat de geur verminderd. Wel heb ik veel last van uitloop, zelfs met zo'n mat. Dat is het grootste nadeel. Vind het wel enorm duur maar is zowat het enige wat je door de WC kan spoelen, en dat is een must in een appartement.


De uitloop valt hier met mat dan weer best mee tot nu toe - denk dat dat ook afhankelijk is van het individu en hoeveel 'rotzooi' ze maken. Mijn Maine coon kitten heeft soms bv. ook hier en daar wat in d'r pootjes hangen, maar dat zal ze met gewone grit net zo goed hebben denk ik. Mijn man had de mat laatst weggegooid omdat de pup er een paar x op geplast had in de eerste weken en we de geur niet echt meer eruit kregen. Moet nog een nieuwe kopen en nu merk ik dan juist wel het verschil met wat de mat deed en dat die veel tegenhield. Maar het kunnen wegspoelen door de wc vind ik ook echt zo super fijn idd :j En de geur na het poepen is idd heel snel weg ja. Inderdaad wel erg duur, maar je kunt er ook best zuinig mee omgaan - even afgaand op het feit dat ik 2x per dag uitschep ook en dan doe ik elke zoveel dagen een beetje erbij weer. Kom er nu een kleine maand mee uit wat ik zeker wel te overzien vind.

Shenavallie
Berichten: 11574
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-19 19:35

Bellatrix schreef:
Catsan willen die van mij niet. Heb 5 bakken en 1 toen met Catsan. Die raakte ze niet aan. :×

Oh, dat is dan ook balen... Ik moet zo'n 20 kilometer of meer omrijden voor de dichtstbijzijnde Appie, vandaar dat ik blij ben dat ze hier Catsan ook accepteren. :D

chimello

Berichten: 6405
Geregistreerd: 28-03-06

Re: Kattengrit veranderd? Op zoek naar nieuwe..

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-19 15:37

Ik ben enige tijd geleden naar houtpellets geswitcht en ben echt heel blij met deze keuze. Ik heb de houtpellets van de Jumbo maar ik heb een kattenbak met dubbele bodem van Peewee.

Sodeletuut

Berichten: 21303
Geregistreerd: 14-08-07
Woonplaats: Drenthe

Re: Kattengrit veranderd? Op zoek naar nieuwe..

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-19 15:46

Jammer he van Biokat's!

Goed alternatief is Belmondi Bio Fresh (kopen wij bij Jumper). Is ook betaalbaar, en momenteel veel beter van kwaliteit van Biokat's.