Stoppen met fokken van dieren.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
miga
Berichten: 184
Geregistreerd: 26-02-09

Stoppen met fokken van dieren.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-19 15:32

Ik vraag me zo vaak af waarom vele dierenliefhebbers fokken met dieren ?

Ik snap dat jonge dieren heel schattig zijn maar deze worden allemaal ouder en dan ?
Dan worden ze verkocht en moeten ze maar hopen op een mooi en goed huisje.

Ik zou willen dat er meer mensen zouden denken zoals ik doe :o
Stop met fokken en geef een dier dat er nu al is een mooie en fijne toekomst, dieren die als zwerver op straat gevonden zijn bijv. Of een paard van Stichting paard in nood of andere dieren die in nood leven.
Waarom een nieuw leven maken als er al zoveel hulpbehoevende dieren zijn ??
Zijn we dan dierenliefhebber ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-19 15:36

Ik heb al meerdere paarden geadopteerd. En eerlijk? Er hangt altijd een flinke medische kostenpot aan vast. Levensduur is beperkt want allen waren ook al op leeftijd.

Een jaar geprobeerd om een hond te adopteren. Om allerlei reden afgewezen maar 95% was toch: Wij kunnen u geen hond geven die goed is voor kinderen, met een andere hond kan en met een andere kat kan. Dus wij hebben dan maar een pup gekocht.

Alle andere dieren die ik hier heb daar fok ik mee om het nageslacht op te eten.(zelfvoorzienend leven)

KirstenHorse

Berichten: 1291
Geregistreerd: 16-02-13
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-19 15:37

Dus je bent geen dierenliefhebber als je van een 'nieuw gefokt' dier houdt in plaats van een zwerfdier? :+

Niet iedereen heeft de ervaring om een (getraumatiseerd) voormalig zwerfdier te adopteren of er hangen allemaal eisen vast aan het adopteren van een zwerfdier, waar je niet aan kan voldoen.

Anoniem

Re: Stoppen met fokken van dieren.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-19 15:40

Ik fok met Witte weners (konijnenras) voor de show. Wat niet goed genoeg is beland hier in de vriezer, en ik fok niet meer dan dat wij eten kunnen.

Vaak is een veulen/konijn/elk ander dier fokken de mogelijkheid iets te fokken wat precies bij je past. Fokken = gokken gaat ook alleen op in mijn ogen bij een compleet willekeurige paring. En vooruitgang kun je niet boeken als er geen nakomelingen geproduceerd worden.

Ianthe
Berichten: 1542
Geregistreerd: 24-04-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-19 15:41

Voor sport, behoud van rassen, bepaalde eigenschappen zoeken die bij je passen, willen weten wat de achtergrond is van je dier, gezondheid in de lijnen en ga zo maar door. Heeft niets te maken met een schattig pupje of veulen. Niets mis met fokken, zolang het maar op een verantwoordelijke manier gebeurd.

De meeste honden die in het asiel belanden zijn look-a-likes van broodfokkers of mensen die voor de lol eens fokken en het geen reet kan schelen waar de honden terecht komen. De verantwoordelijke fokkers nemen altijd hun honden terug als ze ooit herplaatst moeten worden en de rasvereniging kan hier ook altijd mee helpen.

Heb vele jaren honden geadopteerd, maar nu alleen nog honden met stamboom :o Gelukkig is er voor iedereen wat.

Liebeskind

Berichten: 2213
Geregistreerd: 06-10-16
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-19 15:46

Spruit schreef:
Ik fok met Witte weners (konijnenras) voor de show. Wat niet goed genoeg is beland hier in de vriezer, en ik fok niet meer dan dat wij eten kunnen.

Vaak is een veulen/konijn/elk ander dier fokken de mogelijkheid iets te fokken wat precies bij je past. Fokken = gokken gaat ook alleen op in mijn ogen bij een compleet willekeurige paring. En vooruitgang kun je niet boeken als er geen nakomelingen geproduceerd worden.


Maar die vooruitgang van jouw konijnen? Is het dier daarbij gebaat? Of alleen jij voor je shows?

Ayasha
Blogger

Berichten: 57940
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-19 15:48

Ik heb kwa dieren al veel geadopteerd. Zowel paarden als honden. Ook een pup die anders op minder vriendelijke manier van de aardbol verwijderd zou worden. (en nee, niet netjes via de DA). Heb er een hele lieve hond aan maar ook zij heeft haar dingetjes omwille van de omstandigheden waarin ze bij mij gekomen is. Dingetjes die je er veelal nooit geheel uit krijgt.

En net als de Molenhoek is mijn ervaring dat je altijd "de rommel" van een ander aan het opruimen bent. :-) Ik houd onvoorstelbaar veel van al mijn dieren. En soms loopt het prachtig. Mijn huidige "once in a lifetime" paard was een gevalletje "Ik kan 'm ook nog altijd naar de slacht doen als het niet werkt." Maar ook daar zit bloed, zweet en tranen in. De merrie die ik zelf gefokt hebt loopt allemaal veel vanzelfsprekender. Ze kent vanaf het begin "mijn" regels. Ik weet wat er met haar gebeurt is en wat niet. Het is een boel minder giswerk. Na jaren de miserie van een ander oplossen wilde ik gewoon één keer eentje die helemaal van mij was. Eentje waarvan ik exact wist wat er mee gebeurt was.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-19 15:50

Nabster schreef:
Spruit schreef:
Ik fok met Witte weners (konijnenras) voor de show. Wat niet goed genoeg is beland hier in de vriezer, en ik fok niet meer dan dat wij eten kunnen.

Vaak is een veulen/konijn/elk ander dier fokken de mogelijkheid iets te fokken wat precies bij je past. Fokken = gokken gaat ook alleen op in mijn ogen bij een compleet willekeurige paring. En vooruitgang kun je niet boeken als er geen nakomelingen geproduceerd worden.


Maar die vooruitgang van jouw konijnen? Is het dier daarbij gebaat? Of alleen jij voor je shows?


Diezelfde vraag kun je bij elk dier stellen. :) Waar zou een dier wel bij gebaat zijn? Ik fok niet met een extreem ras dus ondanks dat zij er persoonlijk niet gebaat bij zijn (al voorzie ik wel in de natuurlijke behoefte om voort te planten) worden ze er ook niet minder van. Ik verzorg ze goed én zorg niet voor extra konijnen in asiels :)

RianneH

Berichten: 28236
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-19 15:52

Omdat het niet enkel over paarden gaat verplaats ik het topic naar Beesten Boel [BB].

BigOne
Berichten: 38261
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-19 15:54

Zo maar lukraak fokken is nooit een goed idee, we hebben twee keer een asielhond gehad (met de nodige bagage) en daarom een jaar geleden bewust voor een pup gekozen. Wat ik wel vind is dat ze niet moeten proberen te redden wat er te redden valt, marktplaats en asielen zitten vol met hoog risico honden, niet voor niets en werk er gewoon mee af ipv die dieren meerdere jaren in een asiel te houden. En koop je toch een pup of kitten, niet bij de broodfokkers aka puppyfabrieken.

scrabbel

Berichten: 947
Geregistreerd: 25-04-14

Re: Stoppen met fokken van dieren.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-19 16:22

Allereerst zouden zonder te fokken weer geen dieren meer zijn. De roep asiels zitten vol is al lang niet meer zo. Diverse asiels halen honden uit het buitenland omdat er anders geen aanbod is. Net nog even op de site van dierenasiel bij ons gekeken naar honden. Als ik dan mij naar grotere honden zijn dat er 5. 4 staat bij vermeld dat ze extreem in de riem hangen, nergens naar luisteren, niet met andere honden kunnen en 1 is nog niet zindelijk. Je moet dus als toekomstig baas veel pk's hebben om in de eerste instantie de hond al uit te kunnen laten. Dan de rest van het werk nog. Is het gezond en het gedrag normaal dan vindt het wel een plek.

Kobus17

Berichten: 1212
Geregistreerd: 22-07-04
Woonplaats: Antarctica

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-19 16:34

Ik had een raskat(met stamboom) gekocht van een particulier,die ze kwijt moest omdat ze een cattery ging beginnen en geen gecastreerde kater kon gebruiken, dit doe ik dus nooit meer :n
Hij was harstikke ziek, en zij moet dat geweten hebben aangezien ze in eerste instantie zn paspoort kwijt was en toen wij hem een week hadden lag prompt zn paspoort inclusief DA opmerkingen op de mat, en toen zag ik dus dat hij verschillende malen bij de DA was geweest voor zn luchtwegen.Hij zat waarschijnlijk onder de medicatie waardoor wij in eerste instantie geen problemen hadden.
Maar ik wel na 3 dagen al bij haar via de mail aan had gegeven dat er iets was en zij dat afdeed als"verandering van omgeving", achteraf bleek ik het bij het juiste eind te hebben dat er wel degelijk iets aan de hand was.
Ik wilde nl een dier een 2de kans geven en geen kitten kopen omdat ik vond dat er al genoeg gefokt werd.
Het heeft me 400euro voor aanschaf kosten en ruim 1300 euro aan DA kosten gekost en dat alles was nog niet zo'n probleem, als dit er voor gezorgd had dat hij weer beter was geworden, maar helaas na 1.5 jr hebben we weer afscheid van hem moeten nemen omdat hij gewoonweg niet beter zou worden. Hij is nog geen 4 jr oud geworden. Heb daarna bij een fokker 2 raskittens(inclusief stamboom) gekocht, die eerst helemaal doorgelicht zijn (hartecho's,DNA testen etc)voordat ik ze mee naar huis nam.
Hoe erg ik het ook vind, want fokken om het fokken, vind ik niet noodzakelijk. Maar ik zal niet zo snel nog een keer die keuze maken.
Het was een harde les en mijn vertrouwen heeft daarin wel een behoorlijke knauw gehad.

maj0

Berichten: 6590
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Twente

Re: Stoppen met fokken van dieren.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-19 16:47

Hier ook 2 herplaatsers. De 1 hebben we ook duizende euro's in gestoken omdat hij dus ook ziek bleek te zijn en het anders niet overleeft had. Met liefde gedaan hoor daar niet van maar had van dat geld ook een leuke gezonde pup kunnen kopen.
De 2de hond bleek zo'n vervelend verleden te hebben dat we ook weer duizende euro's kwijt zijn aan gedragstherapeuten en training. Terwijl het er niet helemaal uit gaat. Wij kunnen namelijk al geen bezoek meer ontvangen omdat zij uitvalt. Wij hebben daarom ook gezegd dit doen we niet meer. Zij blijft gewoon maar een volgende hond moet wel gezond en sociaal zijn en dan kom je al snel bij een pup van een goede Fokker.

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-19 16:55

miga schreef:
Ik zou willen dat er meer mensen zouden denken zoals ik doe :o

Ben ik met je eens hoor. Zó irritant al die mensen die het wagen er een andere mening op na te houden dan ik.

BigOne
Berichten: 38261
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-19 17:04

maj0 schreef:
Hier ook 2 herplaatsers. De 1 hebben we ook duizende euro's in gestoken omdat hij dus ook ziek bleek te zijn en het anders niet overleeft had. Met liefde gedaan hoor daar niet van maar had van dat geld ook een leuke gezonde pup kunnen kopen.
De 2de hond bleek zo'n vervelend verleden te hebben dat we ook weer duizende euro's kwijt zijn aan gedragstherapeuten en training. Terwijl het er niet helemaal uit gaat. Wij kunnen namelijk al geen bezoek meer ontvangen omdat zij uitvalt. Wij hebben daarom ook gezegd dit doen we niet meer. Zij blijft gewoon maar een volgende hond moet wel gezond en sociaal zijn en dan kom je al snel bij een pup van een goede Fokker.

En dat bedoel ik dus met zorgen dat je in het asiel of andere stichtingen die honden herplaatsen de rotte appels er uit haalt en laat gaan. Dat is humaner dan een volgend persoon weer met zo’n hond opzadelen. Ook veel particulieren schuiven het dier liever naar de volgende dan dat ze zelf hun verantwoordelijkheid nemen.

Supervixen

Berichten: 12836
Geregistreerd: 28-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-19 17:15

Ik zal altijd een kat uit het asiel halen en nu heb ik twee zwerfkatten in huis genomen van de stal waar mijn paard stond. Ik zal nooit kiezen voor een raskat zolang er nog genoeg katten in het asiel zitten.

Maar als mensen een speciaal gefokte kat willen, moeten ze dat zelf weten.
Ik vind het fokken van extremen wel zeer ongewenst, dat zou echt moeten stoppen.

Tja en als je een goed dressuurpaard zoekt met veel talent, ga je natuurlijk niet een paard met allerlei gebreken die al op leeftijd is aanschaffen, die uit een opvang komt en waar je een berg geld in moet pompen. Ik snap wel dat je dan kiest voor een eigen fokproduct of een jong, gezond dier van een goede fokker.
Laatst bijgewerkt door Supervixen op 19-10-19 17:19, in het totaal 1 keer bewerkt

7ofhearts

Berichten: 2766
Geregistreerd: 02-11-14
Woonplaats: Daar waar we gelukkig zijn..

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-19 17:17

Helemaal niet fokken zal uiteraard niet gaan, maar beduidend minder en beter geregeld, daar zou ik voor tekenen.
Nu kan iedere droplul die weet dat er een mannetje en een vrouwtje voor nodig is om een mogelijk nageslacht te creëren zichzelf tot “ fokker “ benoemen.
Daar mag wat mij betreft best wat tegen gedaan worden.

maj0

Berichten: 6590
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-19 17:18

Supervixen schreef:
Ik vind het fokken van extremen wel zeer ongewenst, dat zou echt moeten stoppen.


Dit ben ik wel met je eens. Het fokken moet niet zorgen dat het ras of dier daardoor meer kans op problemen krijgt.

Supervixen

Berichten: 12836
Geregistreerd: 28-04-11

Re: Stoppen met fokken van dieren.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-19 17:20

Ja precies dat ja.

7ofhearts

Berichten: 2766
Geregistreerd: 02-11-14
Woonplaats: Daar waar we gelukkig zijn..

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-19 17:25

RaafSmits schreef:
Helemaal niet fokken zal uiteraard niet gaan, maar beduidend minder en beter geregeld, daar zou ik voor tekenen.
Nu kan iedere droplul die weet dat er een mannetje en een vrouwtje voor nodig is om een mogelijk nageslacht te creëren zichzelf tot “ fokker “ benoemen.
Daar mag wat mij betreft best wat tegen gedaan worden.

Ibbel

Berichten: 49132
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-19 17:27

Werd er maar méér gefokt. Maar dan wel bewust en met kennis van zaken.

Het buitenlandse aanbod van honden zijn allemaal zwervers, daar komt geen fokker aan te pas.
Wat er in de NL asielen zit zijn het merendeel probleemhonden waar ook geen goede fokkers achter zitten.
Wat er aan katten in de asielen zitten zijn 99% geen raskatten maar oepsjes en zwervers. Daar zitten ook geen bewuste fokkers achter.

Nee, doe mij maar een hond of een kat van een fokker die weet waar-ie mee bezig is.
Alleen schort het een beetje aan dat laatste. Een hoop rashonden en -katten zijn helaas kapot gefokt door steeds extremer 'in het rasmodel' te staan.

Wat ze in de VS nu ook met de volbloed arabier aan het doen zijn trouwens. En wat imo ook het geval is met de AMHA's.

Maar mensen die met kennis van zaken fokken: ja graag.

Mlies
Berichten: 14151
Geregistreerd: 23-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-19 17:49

Ianthe schreef:
Voor sport, behoud van rassen, bepaalde eigenschappen zoeken die bij je passen, willen weten wat de achtergrond is van je dier, gezondheid in de lijnen en ga zo maar door. Heeft niets te maken met een schattig pupje of veulen. Niets mis met fokken, zolang het maar op een verantwoordelijke manier gebeurd.


Dit. Ik fok zelf niet, maar ik zal nooit (nouja, zeg nooit nooit maar voor nu niet) een asielhond willen omdat ik mijn honden uitzoek op bepaalde kwaliteiten. En daarvoor wil ik een fokker die met gezonde en fijne rashonden fokt zodat de kans op teleurstelling niet zo groot is.
Maar die mode kruisingen, daar mag wel mee gestopt worden ja.

Wilawander

Berichten: 15094
Geregistreerd: 12-03-06
Woonplaats: Enschede over de grens.

Re: Stoppen met fokken van dieren.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-19 18:14

Hier een fokker van duitse herders.Wij zijn zeer selectief in wat we fokken omdat we willen verbeteren en niet vermeerderen. Ook gaat er een heel langdurig traject aan vooraf voor een hond in de fok mag. Ook bij de selectie van de baasjes hetzelfde verhaal. Tot nu toe weet ik precies waar elke hond is en heb ik zeer regelmatig contact.

dierenfan
Berichten: 9617
Geregistreerd: 27-02-10

Re: Stoppen met fokken van dieren.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-19 18:59

Ben ontzettend blij dat er mensen fokken!! Hoef ik het gelukkig niet te doen. Heb diverse dieren vanuit een nest en diverse via herplaatsing. Blij dat die keuze er ook is namelijk. Soms is in een situatie een herplaatser fijner en soms een jong dier.

Pepperrr

Berichten: 8387
Geregistreerd: 28-07-16
Woonplaats: Nistelrode (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-19 19:09

Tegen het 'zomaar' fokken van diere ben ik zeer zeker. Ik ken mensen die 2 poezen hebben, die hebben misschien wel 6/7 keer per jaar een nest. Kittens geven ze gratis weg. Euh tsja, als je 2 katten hebt die 6x per jaar een nest werpen van gemiddeld 4 kittens, betekent dat dat ze dus ongeveer 48 kittens per jaar weggeven, waar er veel dus ook weer slecht terecht komen. Buiten dat het voor de jongen zielig is, is het voor de moederpoezen gewoon kapot zielig dat ze 24 kinderen per jaar uit moeten persen. Hier ben ik echt zeer zwaar op tegen. Ik vind dit eigenlijk gewoon dierenmishandeling en zou eigenlijk verboden moeten zijn....

Maar goed, gelukkig geeft een paard meestal maar 1 veulen :+ Fok je iets leuks voor jezelf om te houden vind ik het prima. Ook voor de sport fokken vind ik prima. Maar iets 'zomaar' fokken zonder een doel met de waarschijnlijkheid dat je het dier weg doet vind ik niet ok...