Stoppen met fokken van dieren.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lepeltje

Berichten: 2972
Geregistreerd: 16-04-01
Woonplaats: de keukenla

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-19 13:27

Er is hier een tekort aan leuke gezinshondjes, het is niet voor niks zo dat het stikt van de broodfokkers in Nederland en Belgie. Die slaan er een leuk slaatje uit.

Een gezinshond hoeft naar mijn idee ook niet van een bepaald ras te zijn. Er zijn genoeg kruisingen die prima functioneren als gezelschapshond.

Veel buitenlandse (ex zwerf) honden zijn een combinatie van zelfstandige rassen of een resultaat van generaties op de straat. Ik zo'n straathond in huis en ze is heel lief maar een ideale gezinshond vind ik haar niet.
Ze is zelfstandig, ze doet niks voor je tenzij er een frikandel tegenover staat, is op straat alleen maar op zoek naar vreten en ze kan niet overal los want ze gaat haar neus achterna.
Ik houd van haar hoor. :P

Maar ik zou de volgende keer wel een rashond of een kruising daarvan kiezen denk ik. Gewoon omdat ik zeker wil weten dat de hond het leuk vindt om met mij samen te werken. Een hond die het leuk vindt om met mij te spelen en af en toe een balletje te gooien of iets dergelijks. Trainbaar zonder dat ik de hele koelkast aan vleeswaren mee hoef te nemen. :P

Zulke ex zwerfhonden kom ik ook wel tegen hoor, maar ik wil het er niet meer op wagen.

Maar aan de andere kant vind ik rashonden met een stamboom ook overgewaardeerd. Ik vind het wel belangrijk dat de ouders gezond en getest zijn maar verder mag het van mij gerust een random kruising zijn. Vaak zijn deze zelfs het leukst als gezelschapshond. Of zelfs als sporthond.

Zo'n nestje verantwoordelijk gefokte kruisingen kom ik een heel enkele keer tegen maar ze zijn echt zeldzaam. Daar mogen er van mij wel meer van gefokt worden.

En van de rassen waar de gemiddelde mens hier in Nederland niks mee kan, zoals mechelse herders, duitse herders, staffords etc. mogen er wel wat minder gefokt worden naar mijn mening.

Maar dat zijn nou net de goedkoopste honden die je op marktplaats voor nog geen tientje op kan halen. Logisch dat je er dan ook een overvloed van in het asiel vindt.

cursebreaker

Berichten: 11458
Geregistreerd: 10-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-19 13:28

Maar wat is een kapitaal voor een dier wat je hopelijk 10+ jaar bij je hebt en deel uitmaakt van je gezin? Even los van de genetische defecten (want een goede fokker probeert dat eruit te fokken en kijkt ook naar de lijnen van de honden waar ze mee fokken)

Ondertussen stoppen mensen met paarden wel maandelijks bakken met geld in hun paard bv., nog los van de aanschaf kosten. En kopen ze een auto van duizenden euro's, geven ze veel geld uit aan kleren en/of andere hobbies en nog vele andere materiële zaken bv.. Ik snap dat nooit zo goed; dat mensen dan geen geld uit willen geven aan een hond bv. en de prijzen van een gemiddelde fokker veel vinden (terwijl dat reuze meevalt imo, uitzonderingen daargelaten) Ik lig er echt niet wakker van om 1000-2000e voor een nieuw maatje uit te geven. Niet dat ik vind dat iedereen dat moet doen hoor, want als je gelukkig bent en wordt van een mix/herplaatser, be my guest (mijn vorige hond was ook een kruising. Niet gekocht door mij maar mijn man voor ik hem leerde kennen, maar Rex was mijn alles, mijn maatje door dik en dun en heeft me onwijs veel geluk gebracht 12,5 jaar lang). Maar ik vind het niet willen investeren in een pup als je dan wel een pup wilt aanschaffen bv. (want ik heb het heel veel om me heen gezien bij mensen die pups kochten, en er het liefst zo min mogelijk geld voor uitgaven) omdat het 'zoveel' geld is toch echt iets vreemds. En die mensen houden vaak de broodfok dus in stand omdat ze dan verleid worden door marktplaats/broodfokkers die rashonden voor onder de €500 aanbieden, met alle gevolgen van dien.
Laatst bijgewerkt door cursebreaker op 23-10-19 13:37, in het totaal 6 keer bewerkt

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33794
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-19 13:33

Wij twijfelden tussen meerdere rassen (boerenfox, labrador en mijn vader wilde graag een herder). En toen kwam een kruising tussen die rassen voorbij. Ongelukje met de reu van de buren. Hond is 12 en heeft nooit echt wat gehad. Ja artrose sinds haar 10e... kwam zo uit. :P

Maarja als actief gezin, waar altijd iemand thuis is, wonend in het bos met 1500m2 tuin en alle buren hebben zowat honden. Hond ging mee naar de paarden, agility in de achtertuin, speuren en altijd los lopen... Dus je kan dan veel rassen hebben. :P

Zou zelf voor een rashond of een Nederlandse asielhond / herplaatser gaan.

Kinke

Berichten: 20528
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-19 13:39

ik stop ook geen bakken met geld in m'n paarden :D Maar goed, ik woon op een boerderij, mijn man is een echte boer en die zou echt geen dure hond aanschaffen (ik ook niet). Het is 'maar' een gezelschapsdier en wij vinden dat echt weggegooid geld. En 10+ jaar bij je dat is maar afwachten, het zou wel interessant zijn als er statistieken bijgehouden zouden worden wat de gemiddelde leeftijd van honden is en dan ook per ras, denk dat het vies tegenvalt. En cursebreaker, dat zegt natuurlijk niks, een goedkope herder aanschaffen lijkt me sowieso niet slim ivm de slechte heupen waar het ras bekend om staat. Onze vorige hond (asbak van 200 gulden) is 14 jaar geworden, nooit ziek geweest. Mensen hier verderop zijn nu alweer aan hun 2de Berner Sennen toe, de vorige is volgens mij nog geen 6 jaar geworden. Dat ras staat ook niet bekend om de goede gezondheid, ook niet als ze bij een serieuze fokker vandaan komen.

cursebreaker

Berichten: 11458
Geregistreerd: 10-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-19 13:53

Ja en ik denk dat daar het verschil zit; die denkwijze van het is 'maar' een gezelschapsdier. Voor ons gezin is de hond echt een gezinslid hoor en niet 'maar' een gezelschapsdier. Mijn vorige hond was ook echt mijn Alles, mijn maatje door dik en dun. Daar zou ik zonder blikken of blozen ook duizenden euro's voor hebben neergelegd want wij denken namelijk 'wat is geld nu?' Het is fijn om het te hebben natuurlijk, maar voor ons zit er niet perse een waarde van geld gelinkt aan het in huis halen van een nieuw maatje en vinden wij dat dus absoluut geen weggegooid geld. Tuurlijk hebben wij ook grenzen uiteindelijk, maar vooralsnog vind ik een 1000-2000e bv. geen schandalig bedrag voor een hond van een goede fokker, waar je als het goed is vanuit kunt gaan dat je er wel gewoon jarenlang plezier mee hebt. Maar ieder z'n eigen ding ;) Zo snapt mijn vader ook niet dat ik gek was van verdriet na het overlijden van Rex of na het wegdoen van mijn paard jaren terug. Iedereen houdt er zijn eigen denken en gevoelens op na en niemand is hetzelfde - zou ook niet goed zijn. En zeker met onderwerpen als deze liggen de meningen echt heel ver uit elkaar soms.

En 10+ is idd afwachten, maar het was meer om een punt te maken. Ook als onze huidige pup 'maar' 6 of 8 ofzo zou worden, zou ik alsnog het geld wat we nu voor haar betaald hebben niet weggegooid geld vinden omdat we nu na 8 weken al dolgelukkig zijn met haar en ze ons leven verrijkt. Haar waarde (de verrijking die ze brengt in ons gezin en leven) is voor ons niet in geld uit te drukken, dus wij vinden een bepaald bedrag neerleggen voor een nieuwe pup dan ook geen probleem, maar daar moet iedereen maar gewoon zelf over doen en denken wat ze willen natuurlijk.

En eerlijk. Door de denkwijze: 'mixen zijn veel gezonder en ons asbakje van 200 gulden was 14 geworden zonder problemen' houden mensen de broodfok wel weer in stand omdat ze bij de volgende hond weer gaan zoeken naar kruisingen waarvan het gros 'oeps nestjes' zijn. Hoevaak dat er idd niet geroepen wordt ja maar mijn 'goedkope mix/kruising' is zo oud geworden zonder problemen en kijk die ras honden dan eens zo jong doodgaan - wat ook echt bij lange na niet altijd het geval is. Het is veelal mond op mond verhalen wat maar rond gesproken wordt, maar statistisch gezien is het volgens mij bij veel rassen echt niet meer zo omdat er ook rassen en rasverenigingen zijn die gewoon echt met hart voor het ras fokken en ook gezonde honden fokken hoor (al heb ik idd geen statistische bewijzen nu om dit aan te tonen)
Laatst bijgewerkt door cursebreaker op 23-10-19 14:03, in het totaal 9 keer bewerkt

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Re: Stoppen met fokken van dieren.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-19 13:54

"Waarde" is niet hetzelfde als "prijs"....

Kinke

Berichten: 20528
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-19 14:09

Dat is juist een hele inhoudelijke toevoeging. Prijs heeft helemaal niks te maken met de waarde.

Overigens zijn wij ook hartstikke gek met onze dieren, dit jaar ook nog zo'n 2000 euro uitgegeven omdat hij z'n kruisband afscheurde na een iets te enthousiaste sprong. En niet alle asbakken komen van broodfokkers natuurlijk. En mixen/asbakken zijn ook niet per definitie goedkoop.
En de hond maakt deel uit van het gezin, maar een 'gezinslid'? Ik weet niet goed wat je bedoelt met dat woord. Als je bedoelt dat een dier net zo belangrijk is dan de mensen in het gezin, bij ons niet. We zorgen heel goed voor hem, hij krijgt veel aandacht, heeft een prachtig leven maar als het huis in de fik staat en ik moet kiezen tussen mijn man of de hond redden dan staat de hond op nummer 2.

cursebreaker

Berichten: 11458
Geregistreerd: 10-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-19 14:18

Als we het idd zo stellen; ja, als ik moet kiezen tussen mijn man of hond op zo'n moment, dan kies ik ook mijn man (en kind).

En prijs heeft in die zin ook niks met waarde te maken, maar voor ons was er niet perse een grote grens wat betreft het prijskaartje voor de aanschaf van de pup omdat ik het niet belangrijk vind om me te focussen op wat een pup kost in aanschaf - in principe ben je normaal echt niet meer als 2000e kwijt bij een goede fokker, enkele rassen daargelaten. En dan is 2000 al heel erg ruim genomen voor een goede fokker van een gemiddeld ras wat hier veel voorkomt. En in die zin dat ik dus niet snap dat veel mensen 1000-1500e bv echt een berg geld vinden voor de aanschaf van een pup, omdat voor ons de toevoeging van de pup aan ons gezin meer waard is als de focus leggen op het geld. Ik snap dan niet dat veel mensen (en ik bedoel jou niet daarmee, maar in 't algemeen zie je dit gewoon echt bij veel mensen die liever niet veel geld uitgeven aan een pup) dat dus niet willen; geld neerleggen, maar wel geld uitgeven aan bv. materiële zaken die misschien ook niet perse altijd noodzakelijk zijn. Moet iedereen ook zelf weten, waar ze hun geld aan uitgeven natuurlijk en wat ze wel of niet belangrijk vinden om geld aan uit te geven. Maar voor mij persoonlijk is de prijs dus niet belangrijk in de afweging van de aanschaf van een pup en snap ik dus niet dat anderen daar dan wel over vallen in de beslissing met het zoeken naar een pup. Ieder z'n eigen ding natuurlijk. Voor iedereen anders hoe en waarop ze beslissingen maken mbt alles wat we doen in het leven.

Stom voorbeeld, maar: Zo gaan wij meermaals per jaar naar Disney, waardoor onze spaarrekening ook kleiner is als dat we dat geld zouden sparen en verklaren onze schoonbroer en zus ons voor gek bv, - zij sparen dat geld dus wel. Ze verdienen goed en doen dat soort dingen dan ook niet veel waar wij wel veel dingen doen die ook vaak geld kosten. Wij kiezen ervoor om zo te leven vanwege redenen waar anderen waarschijnlijk anders over denken. Zo gaat iedereen anders om met geld en de waarde die ze eraan hangen. Wij leven liever ruimer - dat kunnen we gelukkig - als dat we ons beperken terwijl we dingen willen doen - en die we ook financieel kunnen doen. Iedereen moet lekker zelf bepalen waar ze hun geld aan uitgeven of niet, maar betekent niet dat je dat ook altijd snapt van een ander. En in dit geval snap ik het dus niet omdat we het hebben over een dier wat jarenlang bij je is en onderdeel is van je gezin. Bedoel ik niet mee te zeggen dat iemand die niet veel geld uitgeeft aan de aanschaf minder geeft om een dier, maar ik snap gewoon niet waarom iemand zo'n bedrag extreem vind als je nagaat dat zo'n dier wel een behoorlijke tijd bij je is. Zo geef ik een hoop geld uit aan m'n kind bv. door de jaren heen, aan speelgoed, kleren en weet ik wat - want daar zijn we ook niet zuinig mee - en dan zou ik dan wel goedkoop doen bij de aanschaf van een pup? Dat zou ik dan raar vinden, als ik even kijk naar mezelf.

Stripe000
Berichten: 585
Geregistreerd: 02-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-19 14:55

judithM schreef:
Ik sta versteld als ik het zuidlaardermarkt topic lees en mensen met 6 (shet) veulens die kant op gaan. Waarom???? Waarom fokken met die diertjes om vervolgens naar een markt te brengen en vervolgens totaal niet weten waar ze terecht komen. Veel van dit soort veulens gaan op transport naar het buitenland. Dat moet je niet willen denk ik. Oké als je een leuk dier hebt waarvan je weet dat je het veulen gewild is heb ik er niet zoveel problemen mee maar het nodeloos fokken voor de fun |(



Dit dus!!
Ik begrijp dit ook totaal niet !!

Margee

Berichten: 5711
Geregistreerd: 19-08-01
Woonplaats: Kortenhoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-19 15:24

Ik snap je punt, zeker nu ik laatste tijd van verschillende populaire rassen hoor dat er veel erfelijke ziektes in zitten. Dat is gewoon geld verdienen en gaat niet meer om de hond zelf. Overigens geldt dat ook voor de meeste veulens, hoe leuk het ook gebracht wordt.

Hier al 3 buitenlanders in huis, waarvan er 2 overleden zijn. 1 acute leukemie en de ander 15,5 jaar geworden. Totaal niets mis mee, geen enkel trauma en prima gezinshonden voor mens en andere dieren.
Nu op zoek naar een nieuw maatje maar ik ben tot mijn stomme verbazing al direct afgewezen omdat ik informeerde of de hond met katten kon of een jachtinstinct had, gezien onze woonsituatie. Dat bleek een hele domme vraag te zijn! En ons tuinhek was te laag! Ik begon bijna te twijfelen over een pupje uit Nederland! Jammer dat zo'n stichting zo negatief doet.....

Kinke

Berichten: 20528
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Stoppen met fokken van dieren.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-19 15:27

dat meen je Margee, dan maar een andere stichting zoeken, zijn genoeg goede te vinden

Kinke

Berichten: 20528
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Stoppen met fokken van dieren.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-19 15:31

ik vind 1000-1500 ook echt veel geld voor een pup (of volwassen hond)
Die van ons was 275,00 (3 jaar oud) en bijna 60 kilo, goeie prijs per kg ;) :D

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-19 15:35

cursebreaker schreef:
Maar wat is een kapitaal voor een dier wat je hopelijk 10+ jaar bij je hebt en deel uitmaakt van je gezin?

Maar waarom zou ik een kapitaal uitgeven als ik voor 175€ de hond heb die ik wil? (Boerenfox, geen erkend ras)

Goof

Berichten: 28788
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-19 15:35

1000 tot 2000 euro voor een pup vind ik echt compleet idioot. Ik kan me wel voorstellen dat je voor een werkhond, zoals Kuggur heeft, een wat hoger bedrag wil investeren, maar zelf zou ik het voor een huishond nooit uitgeven. En dan heb ik het over aanschaf dus, als mijn hond een operatie van 2000 euro nodig heeft dan geef ik dat met alle liefde uit, want de hond is wel mijn maatje en dan heb je het dus over emotionele waarde.

Kinke

Berichten: 20528
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Stoppen met fokken van dieren.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-19 15:39

tuurlijk Goof. Maar ook daar zit een grens aan toch? Tenminste bij ons wel. Aantal jaren geleden een paard laten inslapen, kapot gewrichtskapsel. Geschatte kosten voor spoelen onder narcose (minstens 3x) en dan nog maar afwachten of het zou lukken: dik 3000 euro. Tja, dat heb ik dus niet gedaan, en ik was stapel op dat dier, mis hem nog steeds

LaPluche

Berichten: 1979
Geregistreerd: 15-05-16
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-19 15:42

Lepeltje schreef:
En van de rassen waar de gemiddelde mens hier in Nederland niks mee kan, zoals mechelse herders, duitse herders, staffords etc. mogen er wel wat minder gefokt worden naar mijn mening.

Maar dat zijn nou net de goedkoopste honden die je op marktplaats voor nog geen tientje op kan halen. Logisch dat je er dan ook een overvloed van in het asiel vindt.


Oei, hier trap je mij op mijn Mechelaar hart.
Ik ben het met je eens dat er veel gefokt wordt.
Zelf heb ik 6 maand gewacht op mijn Mechelaar. Ze komt uit 1 van de beste werklijnen, ouders zijn beide op de foto gezet, knie, heup en rug.
Het was ook geen koopje, 750 euro heb ik voor haar betaald.
En juist omdat zij uit een super werklijn komt neem ik eenmalig een nestje, er zijn al 4 pups verkocht waarvan 2 naar Amerika.

Staffords zijn slachtoffer van hun stoere imago, die worden als pup gekocht door "bontkraagjes", opgefokt tegen andere dieren en als ze niet meer houdbaar zijn moeten ze maar weg. Dan is de schade bijna niet meer houdbaar en is herplaatsen ook erg moeilijk.

Ik denk dat er vanuit het rijk opgetreden moet worden en dat mensen een soort van "diploma" moeten halen voor ze aan een dier moeten beginnen. Ongeacht wat voor dier.
Laatst bijgewerkt door LaPluche op 23-10-19 15:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Goof

Berichten: 28788
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-19 15:43

Kinke schreef:
tuurlijk Goof. Maar ook daar zit een grens aan toch? Tenminste bij ons wel. Aantal jaren geleden een paard laten inslapen, kapot gewrichtskapsel. Geschatte kosten voor spoelen onder narcose (minstens 3x) en dan nog maar afwachten of het zou lukken: dik 3000 euro. Tja, dat heb ik dus niet gedaan, en ik was stapel op dat dier, mis hem nog steeds


Daar zit absoluut een grens aan financieel gezien, maar ook telt mee hoe oud het dier is en hoe groot de slagingskans is.
Wat ik wil aangeven is dat ik ivm emotionele waarde wel zou investeren als er medische noodzaak is, maar dat ik nooit een hoog bedrag voor aanschaf van een dier zou uitgeven.

Laureas

Berichten: 2076
Geregistreerd: 18-03-04
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-19 15:47

Mijn pup komt uit geteste ouders, beide ouderdieren hebben jachtproeven afgelegd en schoonheidswedstrijden om zeker te zijn dat ze aan de rasstandaard voldoen. Fokster heeft een opleiding gevolgd voor hondenfokker en ja.. ik heb mijn pup meer dan 1000 euro betaald. Maar ik heb zekerheden over mijn hond. Ik ken haar ras, hun noden, werklust, en ik heb meer dan een jaar op haar gewacht. Pups waren al verkocht voor de geboorte. Dus nee, ik heb niets tegen zulke, in mijn ogen, goede fokkers en geef liever wat meer uit aan zo'n hond. Ik ben ook zeker dat mama en papa van mijn hond, broers en zussen een evengoed leven zullen leiden als mijn hond.. dat is me ook allemaal wat waard.

Babootje

Berichten: 26262
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-19 15:53

Ibbel schreef:
Werd er maar méér gefokt. Maar dan wel bewust en met kennis van zaken.

Het buitenlandse aanbod van honden zijn allemaal zwervers, daar komt geen fokker aan te pas.
Wat er in de NL asielen zit zijn het merendeel probleemhonden waar ook geen goede fokkers achter zitten.
Wat er aan katten in de asielen zitten zijn 99% geen raskatten maar oepsjes en zwervers. Daar zitten ook geen bewuste fokkers achter.

Nee, doe mij maar een hond of een kat van een fokker die weet waar-ie mee bezig is.
Alleen schort het een beetje aan dat laatste. Een hoop rashonden en -katten zijn helaas kapot gefokt door steeds extremer 'in het rasmodel' te staan.

Wat ze in de VS nu ook met de volbloed arabier aan het doen zijn trouwens. En wat imo ook het geval is met de AMHA's.

Maar mensen die met kennis van zaken fokken: ja graag.


Helemaal mee eens

Kinke

Berichten: 20528
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-19 15:57

Goof schreef:
Daar zit absoluut een grens aan financieel gezien, maar ook telt mee hoe oud het dier is en hoe groot de slagingskans is.
Wat ik wil aangeven is dat ik ivm emotionele waarde wel zou investeren als er medische noodzaak is, maar dat ik nooit een hoog bedrag voor aanschaf van een dier zou uitgeven.


Hier precies net zo :o

beert
Berichten: 2426
Geregistreerd: 26-01-08
Woonplaats: Zuid Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-19 19:36

LaPluche schreef:
Ik denk dat er vanuit het rijk opgetreden moet worden en dat mensen een soort van "diploma" moeten halen voor ze aan een dier moeten beginnen. Ongeacht wat voor dier.

Bestaat al sinds 2014 in het besluit Houders van Dieren, maar dan voor iedereen die bedrijfsmatig met dieren bezig is. De theorie is prima, maar het is zo knullig in de markt gezet, dat het niet uitvoerbaar is en ook niet gecontroleerd wordt.

Zo hadden ze die verplichting bedacht, maar toen nog geen opleidingen aangeboden. Nu zijn de opleidingen er wel, maar als jij bijvoorbeeld cavia's fokt, moet je een cursus "kleine zoogdieren" volgen. M.a.w. jij moet dan ineens de draagtijd van een muis of konijn leren om cavia's te mogen fokken. Dat gaat dan weer nergens over..

Lepeltje

Berichten: 2972
Geregistreerd: 16-04-01
Woonplaats: de keukenla

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-19 23:10

LaPluche schreef:
Lepeltje schreef:
En van de rassen waar de gemiddelde mens hier in Nederland niks mee kan, zoals mechelse herders, duitse herders, staffords etc. mogen er wel wat minder gefokt worden naar mijn mening.

Maar dat zijn nou net de goedkoopste honden die je op marktplaats voor nog geen tientje op kan halen. Logisch dat je er dan ook een overvloed van in het asiel vindt.


Oei, hier trap je mij op mijn Mechelaar hart.
Ik ben het met je eens dat er veel gefokt wordt.
Zelf heb ik 6 maand gewacht op mijn Mechelaar. Ze komt uit 1 van de beste werklijnen, ouders zijn beide op de foto gezet, knie, heup en rug.
Het was ook geen koopje, 750 euro heb ik voor haar betaald.
En juist omdat zij uit een super werklijn komt neem ik eenmalig een nestje, er zijn al 4 pups verkocht waarvan 2 naar Amerika.

Staffords zijn slachtoffer van hun stoere imago, die worden als pup gekocht door "bontkraagjes", opgefokt tegen andere dieren en als ze niet meer houdbaar zijn moeten ze maar weg. Dan is de schade bijna niet meer houdbaar en is herplaatsen ook erg moeilijk.

Ik denk dat er vanuit het rijk opgetreden moet worden en dat mensen een soort van "diploma" moeten halen voor ze aan een dier moeten beginnen. Ongeacht wat voor dier.


Daarom heb ik het ook over de ´gemiddelde´ mens. Jij kiest bewust een Mechelse Herder omdat je er iets mee wil. En je hebt er verstand van want je kiest er een uit goede werklijnen.

Ik heb het over iemand die een kruising Mechelaar x hollandse herder aangeschaft had als gezinshond met een fulltime baan en 3 kinderen. Je begrijpt natuurlijk dat ze hem niet meer heeft nu. Hij doet nu IPO met iemand die gek is op deze honden.

Twee oudere mensen die vroeger altijd Mechelse herders hadden en er nu een van marktplaats getrokken hebben. De arme oude man moest de lijn om een boom slaan als er een andere hond langskwam, anders kon hij hem niet houden.

Iemand uit de buurt met een Duitse herder in een appartement. De herder kan nauwelijks lopen en valt naar alles en iedereen uit. Hij doet alleen kleine blokjes om aan een halti.

Nouja ik kan nog wel even doorgaan maar je snapt het idee. De gemiddelde mens wil een ongecompliceerde gezelschapshond die het leuk vindt om samen met de mens iets te doen. Maar het ook niet erg vindt als er een dagje niet meer inzit dan een wandeling aan de lijn door het park. Een hond waar je geen uitgebreide cursus voor nodig hebt om ervoor te zorgen dat hij luistert.

Herders en staffords zijn werkhonden. Daar moet je heel veel ruimte voor hebben of je moet er iets mee willen doen. Er zijn niet zoveel mensen die een hond speciaal voor een sport, hobby of werk aanschaffen. De moeilijkste honden staan op marktplaats voor een prikkie te koop.

Daarom vind ik dat het wel wat minder mag, maar het gaat vooral om nestjes zonder stamboom denk ik.

LaPluche

Berichten: 1979
Geregistreerd: 15-05-16
Woonplaats: Twente

Re: Stoppen met fokken van dieren.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-19 08:51

Daar moet ik je gelijk in geven.
Het is gewoon jammer dat deze mensen alleen naar het ras kijken en niet beseffen dat het echte werkers zijn die een doel moeten hebben.

Mensen beseffen wel meer niet, en dat gaat helaas, voor heel veel diersoorten, mis...

Maar hoe zie jij het? Wat is een concreet plan of idee om dit soort dingen tegen te gaan? Ikzelf ben bang dat dat bijna niet kan.

Popstra
Berichten: 13746
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Stoppen met fokken van dieren.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-19 09:04

Waarom zijn hoge bedragen voor een nette gefokte rashond idioot? Dat moet toch iedereen zelf weten als die dat wil uitgeven!?

cursebreaker

Berichten: 11458
Geregistreerd: 10-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-19 09:07

beert schreef:
LaPluche schreef:
Ik denk dat er vanuit het rijk opgetreden moet worden en dat mensen een soort van "diploma" moeten halen voor ze aan een dier moeten beginnen. Ongeacht wat voor dier.

Bestaat al sinds 2014 in het besluit Houders van Dieren, maar dan voor iedereen die bedrijfsmatig met dieren bezig is. De theorie is prima, maar het is zo knullig in de markt gezet, dat het niet uitvoerbaar is en ook niet gecontroleerd wordt.

Zo hadden ze die verplichting bedacht, maar toen nog geen opleidingen aangeboden. Nu zijn de opleidingen er wel, maar als jij bijvoorbeeld cavia's fokt, moet je een cursus "kleine zoogdieren" volgen. M.a.w. jij moet dan ineens de draagtijd van een muis of konijn leren om cavia's te mogen fokken. Dat gaat dan weer nergens over..


En eerlijk; inhoudelijk stellen die opleidingen niet zoveel voor hoor, als je kijkt naar Honden & Katten besluit alleen al bv. Het gros van de mensen doet zo'n opleiding online via LOI ofzo en daar is het lesmateriaal kwalitatief echt niet om over naar huis te schrijven en zit vaak vol met fouten en onwaarheden waardoor je ook nog verkeerde dingen leert (been there, done that; 2x opleiding gestart > 1x dierverzorging Niveau 4 en 1x paraveterinair niveau 4 online en ook paraveterinair via een school, dus ik heb de verschillen in kwalitatief 'lesgeven' gezien) dus eerlijk; iedere grapjas heeft dat papiertje binnen no time binnen en dan zouden ze geschikt moeten zijn om met een dier te fokken? Nee, in mijn ogen dus echt niet. Je doet wel stages, maar dat is met deze opleidingen niet zoveel omdat het verkorte opleidingen zijn, die van Honden en Katten besluit o.a. Dan kies ik liever voor een fokker die zich gewoon verdiept in een specifiek dier/ras en aangesloten is bij een goede rasvereniging en ervaring heeft opgedaan in het wereldje zelf, als iemand die dan zo'n diploma op zak heeft. Ik heb het dan nu over fokken, maar het heeft ook betrekking tot het houden van dieren in 't algemeen. Een theorie diploma behalen kan zeker wel toevoeging zijn natuurlijk, maar ze zouden eerder gewoon moeten verplichten dat iedereen een puppy cursus en de vervolg cursus gehoorzaamheid volgt o.a. en dat moet kunnen aantonen bij controle. Maar het is gewoon niet in praktijk te brengen omdat het niet te controleren is - er zal nooit genoeg budget komen om mensen aan te stellen die dit op grote schaal kunnen controleren in het hele land.

En over de prijzen van de aanschaf van een pup ga ik niet meer mee discussiëren. Ik heb het geld er heel graag voor over en een ander niet. Valt niet veel meer over te zeggen verder denk ik :')